Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2016

Προαπαιτούμενα: Για να σας το «γνωστοποιήσουμε» κι εμείς, αυτό λέγεται πλιάτσικο


Από τη Βάσω Αμπελογιάννη, μηχανικό, γραμματέα του Συλλόγου Εργαζομένων στο ΓΝ Άρτας, μέλος της διοίκησης ΝΤ Άρτας ΑΔΕΔΥ και μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού του ΜΕΤΑ
Λίγα λίγα και με τη μέθοδο του «σιγανού βρασμού του βατράχου», η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ξεκίνησε από την προηγούμενη εβδομάδα να «περνάει» τα προαπαιτούμενα σε μια σειρά νομοσχεδίων. Ήδη, δύο έχουν γίνει νόμοι, αυτό της περίφημης «κινητικότητας» υπό τον τίτλο «Αξιολόγηση των Δομών και της Κινητικότητας των Δημοσίων Υπαλλήλων» και ένα ακόμη για τα «εναλλακτικά καύσιμα» που ελάχιστα λέει για αυτό το θέμα. Τη Δευτέρα 28 Νοέμβρη, συζητείται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ένα ακόμη -υποτίθεται- για την απλούστευση των διαδικασιών στο άνοιγμα των επιχειρήσεων.
Σε αυτά τα νομοσχέδια και τους νόμους, η κυβέρνηση, με χαρακτηριστική προσήλωση κι άνεση και σαν έτοιμη από παλιά, «περνάει» τα προαπαιτούμενα της β΄αξιολόγησης, κι ούτε λόγος δε γίνεται!
«ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Ο συγκεκριμένος νόμος είναι πλήρως ευθυγραμμισμένος με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, περί επιτελικού κράτους, που ξεκίνησαν επί κυβερνήσεων Σημίτη, εφαρμόζονται με θρησκευτική ευλάβεια απ’ όλες τις μνημονιακές κυβερνήσεις μέχρι σήμερα και στοχεύουν σε ένα κράτος που ουσιαστικά θα εποπτεύει τις αρμοδιότητες που θα ασκούν ιδιωτικές εταιρείες, με δημόσιους υπαλλήλους – τροχονόμους των ιδιωτικών συμφερόντων και ελαστικές σχέσεις εργασίας.Ο νόμος –πια- για την περίφημη «κινητικότητα», που υποτίθεται θα λύσει «χρόνιες παθογένειες» του Δημοσίου κι αποτελεί τομή, μόνο αυτό δεν είναι. Με το συγκεκριμένο νόμο, ουσιαστικά προωθούνται: η αξιολόγηση δομών και νέοι οργανισμοί που θα κινούνται προς πρόσθετες συγχωνεύσεις – /συνενώσεις – καταργήσεις υπηρεσιών, στο παλιό πλαίσιο του «κουρέματος» των κενών οργανικών του 2011, διατηρώντας σε ισχύ ακόμη τη ρήτρα της «αυτοδίκαιης κατάργησης» οργανικών θέσεων που κενώνονται με οποιονδήποτε τρόπο, καθώς και τον κανόνα 1:5 για τις προσλήψεις.
Να υπενθυμίσουμε ότι το 2011 η τότε κυβέρνηση κατάργησε σχεδόν όλες τις κενές οργανικές θέσειςκαι δρομολόγησε την αξιολόγηση των δομών, των υπηρεσιών και του προσωπικού του Δημοσίου με στόχο τη συγχώνευσή τους και την απόλυση εργαζομένων, πράγμα που δεν ολοκληρώθηκε λόγω της αντίστασης των εργαζομένων και παρέμεινε ως μνημονιακή υποχρέωση που ανέλαβε να ολοκληρώσει με το 3ο μνημόνιο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με την καθιέρωση ενός «μόνιμουμηχανισμού κινητικότητας».
Σε ποιες κενές οργανικές θέσεις θα εφαρμοστεί το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας (ΕΣΚ); Σε αυτές που δεν υπάρχουν ή το ΕΣΚ θα χρησιμοποιηθεί ως το «περιτύλιγμα» για την ολοκλήρωση της μνημονιακής αξιολόγησης και ως εργαλείο άλλου τύπου εξυπηρετήσεων;
Την αξιολόγηση και την επιλογή των προς μετακίνηση υποψηφίων θα την κάνει μια τριμελής επιτροπή που θα αποτελείται από δύο διευθυντικά στελέχη συν τον διευθυντή – προϊστάμενο του εκάστοτε τμήματος στο οποίο ανήκει η θέση αυτή. Το δε υπηρεσιακό συμβούλιο, τόσο του φορέα προέλευσης όσο και του φορέα υποδοχής, δεν θα έχει κανένα ρόλο σε αυτή τη διαδικασία. Επιτελικό το κράτος, «επιτελικός» κι ο τρόπος! Αυτή φαίνεται να είναι η επιλογή!
Στην αγωνία της η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να συγκροτήσει δικό της κρατικό μηχανισμό συστήνει την Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας, αντικαθιστώντας τα υπηρεσιακά συμβούλια με όργανα «ελεγχόμενα» από την εκάστοτε εξουσία, ενώ απαξιώνει τους εκπροσώπους των εργαζομένων καλώντας να συμμετέχει ένας εκπρόσωπος της ΑΔΕΔΥ, κεντρικά μόνο και χωρίς δικαίωμα ψήφου. Ενώ στις αντίστοιχες τριμελής επιτροπές, όπου τελικό ρόλο για την επιλογή θα παίζει η συνέντευξη των υποψηφίων, ούτε λόγος για εκπροσώπηση των εργαζομένων, που -όπως φαίνεται- η κυβέρνηση τους αποφεύγει «όπως ο διάολος το λιβάνι».
Και μπορεί μεν η «κινητικότητα» να γίνεται σε εθελούσια βάση, όμως πρώτη φορά στα χρόνια που ζούμε, γίνεται νόμος η «αναγκαστική απόσπαση», η δυνατότητα δηλαδή που έχει η διοίκηση μιας δημόσιας υπηρεσία να μπορεί να αποσπάσει υποχρεωτικά όποιον υπάλληλο θέλει αυτή στη λογική του «κρατικού υπαλλήλου» που μετατάσσεται όπου υπάρχει ανάγκη, προκειμένου να καλυφτούν οι ανάγκες που δεν θα καλύπτονται μέσω της κινητικότητας.
Η κυβέρνηση με το συγκεκριμένο νόμο όχι μόνο θεωρεί δεδομένη όλη την προηγούμενη μνημονιακή νομοθεσία, αλλά προχωρά κι ένα βήμα παρακάτω: το στόχο του νεοφιλελεύθερου μοντέλου για το κράτος.Το δίλημμα, επομένως, για τους εργαζόμενους δεν είναι μια απλή σύγκριση του ισχύοντος συστήματος μετατάξεων-μεταθέσεων και του προτεινόμενου, για το ποιο είναι καλύτερο ή όχι, αλλά στο αν αυτό απαντάει στα πραγματικά προβλήματα και τις ανάγκες της δημόσιας διοίκησης.
ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ «ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ»
Υποτίθεται ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είχε σαν αντικείμενο την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας ως προς την ευρωπαϊκή οδηγία για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων.Σε αυτόν τον νόμο -πλέον- με ευρεία πλειοψηφία από το σύνολο του μνημονιακού – νεοφιλελεύθερου μπλοκ (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΝΔ, ΠΟΤΑΜΙ, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ) ψηφίστηκαν ακόμα δύο προαπαιτούμενα της β’ αξιολόγησης: η απλοποίηση αδειοδότησης των πρατηρίων καυσίμων, η εφαρμογή προστίμων κ.ά., καθώς και η κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων μηχανικών.
Δοθείσης της ευκαιρίας λοιπόν, σε αυτό το νομοσχέδιο εντάθηκαν μερικές διατάξεις ακόμη, οι οποίες τυγχάνει να είναι και μνημονιακές δεσμεύσεις κι έχουν να κάνουν με τα εξής:
  • την απλοποίηση διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων καυσίμων και καθορισμού αυστηρών πειθαρχικών ποινών για τους υπάλληλους, οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται στο έργο τους. Ειδικότερα, καθορίζονται τεχνικές προδιαγραφές για τα πρατήρια καυσίμων και πλέον προβλέπεται η καθιέρωση πιστοποιημένου μηχανικού ως τεχνικού ασφάλειας στα πρατήρια καυσίμων,
  • τον καθορισμό πρόσβασης σε δεξιότητες και αντικείμενα του διπλωματούχου μηχανικού, την αναγνώριση τεσσάρων ειδικοτήτων μηχανικών ως βασικές ειδικότητες του τεχνικού κόσμου.
Στην περίπτωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των μηχανικών, που έχει να κάνει με την λεγόμενη δέσμευση για το «άνοιγμα» του επαγγέλματος τους, αποσυνδέεται η άσκηση του επαγγέλματος από το δίπλωμα του Πολυτεχνείου. Από εδώ και στο εξής, προκειμένου να μπορεί να ασκήσει κάποιος το επάγγελμα του μηχανικού, θα απαιτούνται επιπλέον πιστοποιήσεις κι εξετάσεις (περιλαμβάνονται και ιδιωτικά έξοδα για κάθε μηχανικό και για την παρακολούθηση των σεμιναρίων και για το κόστος των εξετάσεων).
Το βασικό πάντως είναι ότι με πλήρη πίστη στις συνθήκες του Μάαστριχτ, της Μπολόνιας, της Λισαβόνας και της Νίκαιας, σε ό,τι αφορά στη «διά βίου κατάρτιση», η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει το έργο των προηγούμενων στο νεοφιλελεύθερο δρόμο.
Έτσι, από εδώ και πέρα, για να ασκήσεις το επάγγελμα δε θα αρκεί να είσαι Διπλωματούχος Μηχανικός, αλλά «πιστοποιημένος» μηχανικός. Αυτό, σε συνδυασμό και με την υπάρχουσα νομοθεσία για υπηρεσίες που έφυγαν ή φεύγουν από το Δημόσιο (πολεοδομίες, τεχνικές υπηρεσίες κ.λπ. κ.λπ.) και πάνε σε «πιστοποιημένους» ιδιώτες μηχανικούς, θα δημιουργήσει προβληματικές καταστάσεις, τόσο μεταξύ διαφόρων κλάδων του τεχνικού κόσμου, όσο και ως προς το δημόσιο συμφέρον των πολιτών και της κοινωνίας, παρόμοιες με αυτές των ελεγκτών δόμησης, των ενεργειακών επιθεωρητών και των κάθε λογής «πιστοποιημένων» τεχνικών ασφαλείας.
Τέλος, με το συγκεκριμένο νόμο, εξειδικεύονται περαιτέρω οι όροι της απαγόρευσης της κυκλοφορίας των οχημάτων άνω των 3,5 τόνων στο παράπλευρο δίκτυο, καθορίζονται τα πρόστιμα (1.000 ευρώ) για τους οδηγούς που δεν συμμορφώνονται καθώς και οι ποινικές κυρώσεις. Τα έσοδα θα διοχετεύονται για τη συντήρηση του δικτύου και την υλικοτεχνική υποδομή της Τροχαίας.
ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ…άρση κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό και λοιπές διατάξεις” , με την διαδικασία του κατεπείγοντος.

Υπό αυτόν τον 
ευήκοο τίτλο, που είναι «καρότο» για την επονομαζόμενη επιχειρηματικότητα, αφού στην ουσία με το ασφαλιστικό και το φορολογικό οι μικροί και μεσαίοι ελεύθεροι επαγγελματίες κι οι αυτοαπασχολούμενοι θα «σβηστούν» από το χάρτη, αυτό που επιχειρείται να νομοθετηθεί για τρεις κλάδους (τρόφιμα ποτά, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τουριστικά καταλύματα) είναι στην ουσία διατάξεις που αφαιρούν αρμοδιότητες από δημόσιες υπηρεσίες και θα οδηγήσουν σε μια κατάσταση ζούγκλας που θα θέσει σε κίνδυνο την δημόσια υγείακαι το δημόσιο συμφέρον. Αναλυτικά:Συζητείται την Δευτέρα 28 Νοέμβρη 2016, το οποίο είναι κι αυτό ένα από τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης.
Με βάση τα νέα δεδομένα, ο επιχειρηματίας θα γνωστοποιεί την έναρξη της οικονομικής δραστηριότητας, δηλαδή θα δηλώνει το όνομα, τη διεύθυνση του τόπου άσκησης της δραστηριότητας και το είδος της οικονομικής δραστηριότητας ή των οικονομικών δραστηριοτήτων που πρόκειται να ασκηθούν και έπειτα θα ελέγχεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες για το αν πληροί τις προϋποθέσεις.
Ο χρόνος για χορήγηση άδειας και έναρξης λειτουργίας στο παλαιό καθεστώς ήταν τουλάχιστον 30 ημέρες. Στο νέο, η λειτουργία της συγκεκριμένης δραστηριότητας γίνεται αμέσως μετά τη γνωστοποίηση της έναρξης δραστηριότητας.
Με αυτό τον τρόπο καταργούνται οι «περιττές», έτσι αναφέρονται, αδειοδοτικές προϋποθέσεις, με βασικό επιχείρημα την εξοικονόμηση χρόνου, δηλαδή οι 30 μέρες! Η ανακοίνωση έναρξης λειτουργίας θα γίνεται στις αρμόδιες Αρχές χωρίς την προσκόμιση δικαιολογητικών. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά θα τηρούνται στο αρχείο της επιχείρησης και είναι διαθέσιμα στις ελεγκτικές Αρχές. Μάλιστα, παρέχεται η δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικού αιτήματος για έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας, μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ). Εκ των υστέρων θα γίνονται έλεγχοι!!!
Για να δούμε τώρα σε ποιους κλάδους! Στον κλάδο τροφίμων και ποτών, δηλαδή σε επιχειρήσεις παραγωγής, επεξεργασίας και συντήρησης κρέατος, πουλερικών, ψαριών, φρούτων, λαχανικών, λαδιού και παραγώγων του, γαλακτοκομικών και τυριών, ειδών ζαχαροπλαστικής, αλεύρων, ζυμαρικών, παγωτών, καφέδων, σοκολάτας, τσαγιού, έτοιμων γευμάτων και φαγητών, αλκοολούχων ποτών, ζωοτροφών, αναψυκτικών και νερού το νομοσχέδιο προβλέπει:
  • Αντικατάσταση των περισσότερων αδειών λειτουργίας με «Γνωστοποίηση»
  • Κατάργηση βεβαίωσης καταλληλότητας και σύμφωνης γνώμης υγειονομικής καταλληλότητας για τις δραστηριότητες μεταποίησης τροφίμων μη ζωικής προέλευσης
  • Κατάργηση άδειας ίδρυσης και άδειας λειτουργίας από την Κτηνιατρική αρχή για μεταποίηση τροφίμων ζωικής προέλευσης και αντικατάσταση από απλουστευμένη διαδικασία έγκρισης
  • Κατάργηση των εκ των προτέρων έλεγχων, εκτός από τις περιπτώσεις μεταποίησης τροφίμων ζωικής προέλευσης και παραγωγής – εμφιάλωσης νερού
Μπορεί λοιπόν κανείς να φανταστεί τι θα συμβεί σε όλες αυτές τις περιπτώσεις κι αν θα τίθεται ή όχι πια ζήτημα της προφύλαξης της δημόσιας υγείας.
Επόμενος κλάδος είναι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπου εδώ προβλέπεται:
  • Αντικατάσταση της διαδικασίας προέγκρισης με βεβαίωση από αρμόδια δημοτική υπηρεσία
  • Αντικατάσταση της άδειας λειτουργίας με «Γνωστοποίηση», χωρίς προσκόμιση δικαιολογητικών, τα οποία τηρούνται στην εγκατάσταση της επιχείρησης
  • Κατάργηση της άδειας μουσικής και αντικατάσταση από γνωστοποίηση
  • Πραγματοποίηση ελέγχων κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επιχείρησης κι όχι πριν.
Τελευταίος κλάδος είναι τα λεγόμενα τουριστικά καταλύματα. Για εδώ, το νομοσχέδιο προβλέπει μέχρι 30.09.2017 χορήγηση ειδικού σήματος λειτουργίας εντός 28 ημερών. Από 01.10.2017 υπαγωγή στο καθεστώς «γνωστοποίησης». Επίσης για τις πισίνες των τουριστικών καταλυμάτων υπαγωγή της «άδειας» λειτουργίας τους στο καθεστώς της «γνωστοποίησης» (μόνο ηλεκτρονικά). Καταργούνται:
  • Υποχρέωση υποβολής των αρχιτεκτονικών σχεδίων
  • Υποχρέωση υποβολής απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας
  • Υποχρέωση υποβολής Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ)
  • Υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης σύνδεσης με το αποχετευτικό δίκτυο – αντικατάσταση με αποδεικτικό
  • Πιστοποιητικό πυρασφάλειας για καταλύματα άνω των 51 κλινών.
Ενώ η διαδικασία κατάταξης σε κλειδιά γίνεται προαιρετική.
Είναι προφανές ότι από εδώ και στο εξής, όποιος μπορεί θα ανοίγει ξενοδοχεία και «rooms to let, όπου κι όπως νομίζει, αρκεί να το «γνωστοποιεί»! Πάνω σε παραλίες, μέσα σε εθνικούς δρυμούς, χωρίς αρχιτεκτονικά σχέδια και με βόθρους που θα χύνονται στις ρεματιές και στα λαγκάδια!
ΒΑΤΡΑΧΟΜΥΟ-ΒΡΑΣΜΟΣ Αυτό, αγαπητοί μου, δεν είναι ανάπτυξη κι απλούστευση διαδικασιών! Αυτό, για να σας το «γνωστοποιήσουμε» κι εμείς, λέγεται πλιάτσικο! Με τις ρυθμίσεις αυτές αντιμετωπίζεται η χώρα μας ως τριτοκοσμική, αφού στο όνομα των επιχειρηματικών συμφερόντων θα παρακάμπτεται κάθε διαδικασία υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος και της κοινωνίας.
Μια ιστορία περιγράφει πλήρως κι αλληγορικά την σημερινή κατάσταση: Ας πούμε ότι έχουμε ένα βάτραχο μέσα σε μια κατσαρόλα με κρύο νερό και σιγά, σιγά και λίγο, λίγο αυξάνουμε την θερμοκρασία του νερού. Ο βάτραχος δεν αντιλαμβάνεται ότι θα βράσει στο τέλος κι έτσι καταλήγει μαγειρεμένος, αντί να πηδήξει έξω από την κατσαρόλα. Από την άλλη, αν τον ίδιο βάτραχο τον πετούσαμε κατευθείαν μέσα σε μια κατσαρόλα με καυτό νερό, αυτός αμέσως θα πηδούσε έξω προκειμένου να σωθεί.
Σε αυτόν το δρόμο είναι λοιπόν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Αυτή αυξάνει τη φωτιά και τα βατραχάκια νομίζουν ότι ζεσταίνονται. Η αλήθεια είναι όμως ότι όσο μένουν μέσα στην κατσαρόλα, το μόνο τέλος που τους περιμένει, είναι το βράσιμο! Καιρός να τους φωνάξουμε να πηδήξουν έξω από αυτή!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου