Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2022

Η συσπείρωση αριστερών αρχιτεκτόνων για την απαξίωση της Αρχιτεκτονικής



H ασυδοσία των δήθεν χορηγών /εκμεταλλευτών της δημόσιας περιουσίας που έρχεται και επανέρχεται με δραματικό τρόπο στην επικαιρότητα, συνδέεται άμεσα όχι μόνο με τη μεθοδευμένη φθορά και με την αγνόηση των Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών, αλλά και με τη χειραγώγηση και την απαξίωση των Κεντρικών Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής και Νεοτέρων Μνημείων.

Με τη στοχευμένη στελέχωσή τους από το ΥΠΕΝ και το ΥΠΠΟΑ έχουν επιτρέψει επίσης την προκλητική ασυδοσία της διαχείρισης και της διοίκησης, την υφαρπαγή και την καταστροφή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων, συμβάλλοντας έτσι στην ουσιαστική, πραγματική και απόλυτη απαξίωση της Αρχιτεκτονικής.

Παραδείγματα όπως:

Η Ακρόπολη, η Πανεπιστημίου, η Ομόνοια, τα Εξάρχεια, το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Σιλό του Πειραιά, η ΠΥΡΚΑΛ και κάθε μικρή η μεγάλη επέμβαση στο Δημόσιο χώρο από ανεξέλεγκτες Δημόσιες και Δημοτικές Αρχές αποτελούν για πάρα πολλά χρόνια πάγια τακτική των κυβερνώντων, που επιμένουν να αγνοούν προκλητικά τις συνταγματικές τους ευθύνες για τον πολιτισμό και περιορίζονται στο ρόλο του επαίτη, απέναντι σε «φιλάνθρωπους» δήθεν χορηγούς και δήθεν δωρητές, ιδιώτες και Ιδρύματα.

Απαιτούμε να γίνεται σεβαστή και να τηρείται η διαδικασία της προκήρυξης Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για κάθε σημαντικό Δημόσιο Έργο και να καταργηθούν όλες οι διατάξεις που επιτρέπουν την παράκαμψή τους.

ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ

28.1.2022

Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022

Κράτος αποκλεισμένων πολιτών

 

ΚΡΑΤΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΣΤΟΥΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΑ ΔΙΝΟΥΝ 2.000€

ΣΤΟΥΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥ «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» ΔINOYN 2 ΒΔΟΜΑΔΕΣ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑΣ

Συνώνυμο της ταλαιπωρίας για μηχανικούς και πολίτες έχει έχει καταλήξει δυστυχώς το πρόγραμμα «εξοικονομώ κατ’ οίκον». Τι κι αν άλλαξε η δομή του προγράμματος, τι κι αν καταργήθηκε το απαράδεκτο κριτήριο της χρονικής προτεραιότητας. Την ιδιά ψυχοφθόρα και οικονομικά επιζήμια κατάσταση με πολλές χαμένες εργατοώρες έχουμε να αντιμετωπίσουμε ως μηχανικοί.

Με την προθεσμία ολοκλήρωσης αιτήσεων στις 31/01, ήδη από τη Δευτέρα 24/01 το buildingcert δεν ανταποκρίνονταν και έπρεπε να φτάσουμε στο βράδυ της 27/01 για να ανακοινωθεί η παράταση κατά δυο μόλις εβδομάδων! Η ανακοίνωση αυτής της τόσο μικρής παράτασης μάλλον περισσότερο πανικό προκάλεσε κρίνοντας από τα αποτελέσματα καθώς η ηλεκτρονική πλατφόρμα που εκδίδονται τα πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης σήμερα 28/01 συνεχίζει να μη λειτουργεί! Και φυσικά αυτό δεν επιτρέπει να εκδοθούν τα πιστοποιητικά που είναι απαραίτητα και για το «εξοικονομώ» , αλλά και για τις μεταβιβάσεις ακινήτων, για τις οποίες εδώ και ένα χρόνο παίζεται ένα παιχνίδι παρατάσεων για την υποχρεωτικότητα της ταυτότητας ακινήτου.

Την ευθύνη για το μπάχαλο αυτό έχει το ΥΠΕΝ καθώς:

1. Ενώ από το Μάρτιο του 2021 είχαν ξεκινήσει οι διαρροές για την έναρξη του ΕΚΟ 2021, τελικά τον τελικό οδηγό έδωσε τη δημοσιότητα το Δεκέμβριο 2021 και όρισε άμεσα και αιφνιδιαστικά (αιφνιδιάστηκαν όλοι άραγε;) την έναρξη αιτήσεων στις 13/12/21 με καταληκτική ημερομηνία 31/01/2022.

2. Αγνόησε το γεγονός πως ήδη λόγω της προθεσμίας που έληγε στις 31/12/2021 για τη σύναψη συμβολαίων αλλά και την εκ νέου προθεσμία για τη δήλωση τ.μ. στους Δήμους, που το ίδιο θέσπισε, οι μηχανικοί είχαν αυξημένο φόρτο για να ανταποκριθούν μέχρι 31/12, οπότε ήταν πρακτικά αδύνατον μεχρι 31/12 να ξεκινήσουν την προετοιμασία φακέλων.

3. Το γεγονός πως οι μηχανικοί και οι ενδιαφερόμενοι πολίτες έχουν δικαίωμα στις γιορτές και για άλλη μια φορά τέθηκαν προθεσμίες σε ημερομηνίες ακατάλληλες.

4. Η συνθήκη της πανδημίας ειδικά σε εργασίες που απαιτούν αυτοψία σε χώρους κατοικιών, θέτουν σε κίνδυνοι την υγειά των εμπλεκομένων, για να προλάβουν το πρόγραμμα.

5. Ενώ χρονιά τώρα παρουσιάζεται το ίδιο πρόβλημα με δυσλειτουργίες των ηλεκτρονικών πλατφορμών (άλλοτε το buildingcert, άλλοτε η πλατφορμα αυθαιρέτων, άλλοτε η πλατφόρμα του εξοικονομώ) , δε μερίμνησε να λειτουργούν απρόσκοπτα , αντιθέτως επιβαρύνουν την κατάσταση με της επαναλαμβανόμενες μικρές παρατάσεις και προθεσμίες σε ακατάλληλες ημερομηνίες.

6. Πολλοί από τους πολίτες δε θα προλάβουν να ολοκληρώσουν την αίτηση τους, αλλά και πολλοί που θα την ολοκληρώσουν δε θα ενταχθούν στο πρόγραμμα καθώς το κονδύλιο είναι πολύ μικρό σε σχέση με τις ανάγκες των νοικοκυριών.

7. Δεν υλοποίησε πρόγραμμα γέφυρα για την ένταξη όσων λόγω του απαράδεκτου χρονικού κριτηρίου, που αποδεδειγμένα καταλύθηκε, δεν πρόλαβαν να ενταχθούν στο προηγούμενο πρόγραμμα.

ΤΟ ΤΕΕ αν και συνέβαλε στο να διορθωθεί η δομή του προγράμματος εχει ευθύνη απεναντι στους συναδέλφους καθώς:

1. Αντί να διεκδικεί κονδύλια ικανά να καλύψουν τις ανάγκες των νοικοκυριών, επιδίδεται σε διαφήμιση του νέου προγράμματος λες και λύθηκαν όλα τα κακώς κείμενα.

2. Αντί να διεκδικεί αξιοπρεπείς ορούς εργασίας με λειτουργικά ηλεκτρονικά συστήματα, σιωπά μπροστά στην παράταση κοροϊδία των 2 βδομάδων. Και πως να αντιδράσει άλλωστε όταν το ίδιο όταν δε λειτουργούν οι δικές του πλατφόρμες (βλ αυθαιρέτων) συμβουλεύει στους συναδέλφους να εργαστούν μετά τη 1 τη νύχτα!

3. Έμειναν στα χαρτιά όλες οι αποφάσεις που πήραμε στην Αντιπροσωπεία σε σχέση με τον προηγούμενο κύκλο και τον έλεγχο των καταγγελιών, αλλά και η διεκδίκηση για πρόγραμμα γέφυρα που θα ελάφρυνε το παρόν πρόγραμμα.

Έτσι θα βγουν τα νούμερα (αναλογία αιτήσεων/εντάξεων) και θα βαπτιστεί πετυχημένο το πρόγραμμα; Αποκλείοντας τη δυνατότητα να κάνουν όσοι θέλουν την αίτηση τους; Μια από τα ίδια στις πλάτες των μηχανικών που δεν ήταν αρκετά γρήγοροι σε συστήματα που δε λειτουργούν;


Σαμδάνης Κώστας, μέλος της Α ΤΕΕ της παράταξης ΑΡΑΓΕΣ


Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2022

ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ: Μετατροπή του εμβληματικού SILO στον Πειραιά σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων


ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ: Μετατροπή του εμβληματικού SILO στον Πειραιά σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων

Θέμα: Μετατροπή του εμβληματικού SILO στον Πειραιά σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Αξιότιμε κύριε Γενικέ Γραμματέα,



Έκπληξη και μεγάλο προβληματισμό προκαλεί η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ), για την έγκριση της Νέας Αρχιτεκτονικής και Μουσειολογικής Μελέτης αναφορικά με τη μετατροπή του εμβληματικού SILO στον Πειραιά σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων.

Θυμίζουμε:
Το 2012 ανακοινώνεται, με πολύ θετικές αντιδράσεις, η προκήρυξη Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού με το ίδιο θέμα από τον ΟΛΠ και το ΥΠΠΟΑ, σύμφωνα με την περί αρχιτεκτονικών διαγωνισμών θεσμοθετημένη διαδικασία.
Η προκήρυξη είναι πληρέστατη και το κτηριολογικό και το μουσειολογικό πρόγραμμα σαφέστατα διατυπωμένο με την έγκριση φυσικά του ΥΠΠΟΑ.
Στην κριτική επιτροπή συμμετέχει εκπρόσωπος του ΥΠΠΟΑ.
Εκδηλώνεται μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό.
Στον διαγωνισμό συμμετέχουν 95 γραφεία πολλά από τα οποία είναι από το εξωτερικό.
Ακολουθείται κατά γενική ομολογία μία άψογη και τεκμηριωμένη διαδικασία κρίσης και απονομή των προβλεπόμενων βραβείων.
Το αποτέλεσμα κρίνεται επιτυχές και σύμφωνα με δημοσιεύματα συμβάλλει στη βελτίωση της εικόνας της σύγχρονης Αρχιτεκτονικής Δημιουργίας στην πατρίδα μας.



Έκτοτε, όλη η αρχιτεκτονική κοινότητα και ο κόσμος της πολιτιστικής δημιουργίας περίμενε την υλοποίηση αυτού του έργου που καθυστερούσε όμως με την αιτιολογία της αδυναμίας χρηματοδότησης.



Σήμερα, προφανώς με τη συνδρομή του ιδρύματος «Λασκαρίδη» αίρονται τα προβλήματα χρηματοδότησης της προμελέτης, ώστε το έργο να χρηματοδοτηθεί από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα. Με το πνεύμα αυτό είναι αποδεκτή ή όποια συνδρομή των δωρητών και τους αναγνωρίζεται.



Δεν μπορεί όμως να γίνει αποδεκτό το γεγονός της παράκαμψης και αγνόησης ενός «Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού», δηλαδή μιας καθ’ ομολογία πολιτιστικής διαδικασίας, με την επιλογή μιας άλλης μη αξιολογημένης και αμφισβητούμενης πρότασης, με τη δικαιολογία της κάλυψης του κόστους της προμελέτης.



Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή μια πρόταση καταδικασμένη στην αμφισβήτηση και ανεπάρκεια, επειδή έχει αποφύγει την βάσανο της επιστημονικής και συγκριτικής κρίσης, με τη δικαιολογία ότι «η σημερινή νομοθεσία, όπως τροποποιήθηκε το 2021, δεν απαιτεί διαγωνισμό» και τελικά την κατασκευή ενός δοτού Μουσείου ταυτισμένου με την αποφυγή της αξιολόγησης.



Δεν μπορεί να είναι αποδεκτή μια διαδικασία που εκθέτει την Ελλάδα, που τόλμησε σε περίοδο κρίσης να προκηρύξει έναν Διεθνή Διαγωνισμό, υποσχόμενη σοβαρότητα και αξιοκρατικές διαδικασίες, και αποδεικνύεται ανίκανη σήμερα να τα υποστηρίξει.



Δεν μπορεί ένας κρατικός φορέας, να ψεύδεται και να προσβάλει μια τάξη επιστημόνων, που αφιέρωσαν χρόνο, κόπο και χρήμα για να συμμετάσχουν σε μία διαδικασία, πιστεύοντας στο απόλυτα θεμιτό όραμά τους.



Δεν είναι αντίστοιχα δεοντολογικά αποδεκτό συνάδελφοι αρχιτέκτονες, να αποδέχονται την ανάληψη ενός μελετητικού αντικειμένου, παρακάμπτοντας συναδέλφους που έτυχαν της διάκρισης, λειτουργώντας κανιβαλικά ως διεκπεραιωτές εμπορικών πράξεων.



Κατόπιν αυτών, το ΔΣ του ΣΑΔΑΣ – Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων ζητά από την Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού, για λόγους ηθικούς και δεοντολογικούς:
Να ανακαλέσει τη συγκεκριμένη απόφαση και να προχωρήσει στην υλοποίηση της πρότασης που έχει επιλεγεί με τη θεσμική διαδικασία του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού.
Να ζητήσει από τους δωρητές τη συνδρομή τους για αυτό το έργο με τις όποιες αναπροσαρμογές της μελέτης πιθανόν να είναι σήμερα απαιτητές.
Οι νέοι μελετητές να παραιτηθούν της ανάθεσης συμβάλλοντας στο επαγγελματικό ήθος.



Μια τέτοια αντιμετώπιση θα έπειθε ότι στη χώρα μας επιτέλους τηρούνται πραγματικά οι θεσμικές διαδικασίες, η αξιολόγηση και οι κανόνες δεοντολογίας. Μια τέτοια αντιμετώπιση θα έπειθε ότι ο πολίτης μπορεί να εμπιστεύεται τη Δημόσια Διοίκηση.



Με εκτίμηση,

Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ

Ο Πρόεδρος



Δημήτρης Ξυνομηλάκης

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Δελτίο Τύπου για τις Συμβάσεις, Παραχώρησης, τις Ιδιωτικοποιήσεις και την Υποβάθμιση των Δημόσιων Υπηρεσιών

 

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ

τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr


Αρ. Πρωτ. : 8692

Αθήνα, 26/1/2022



Δελτίο Τύπουγια τις Συμβάσεις, Παραχώρησης, τιςΙδιωτικοποιήσεις και την Υποβάθμιση 
των Δημόσιων Υπηρεσιών



Τα πρόσφατα εξοργιστικά γεγονότα της κακοκαιρίας “Ελπίδα” επιβεβαίωσαν – για άλλη μια φορά – αυτό που δε θα κουραστούμε ποτέ να επαναλαμβάνουμε: Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων στους ιδιώτες προς όφελος της κερδοφορίας τους και μόνο, οι ιδιωτικοποιήσεις κρίσιμων υποδομών και η απαξίωση των Δημόσιων Υποδομών και της κοινωνικής ευθύνης της πολιτείας, επιφέρουν και μεγαλύτερο κόστος και κοινωνικές καταστροφές. Το ζούμε κάθε φορά που πέφτει λίγο παραπάνω χιόνι, κάθε φορά που βρέχει λίγο παραπάνω, σε κάθε καύσωνα, σε κάθε πυρκαγιά, σε κάθε φυσική καταστροφή, που έχει καταντήσει ρουτίνα.

Ο ιδιωτικοποιημένος ΟΣΕ εγκαταλείπει τρένα γεμάτα επιβάτες στη μέση του πουθενά για δεκάδες ώρες.

Η ιδιωτικοποιημένη πρώην ΔΕΗ εγκαταλείπει εν μέσω ψύχους χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα τη στιγμή που ζητάει εξωφρενικές “Ρήτρες Αναπροσαρμογής” στην ηλεκτρική ενέργεια.

Τα ιδιωτικοποιημένα αεροδρόμια δεν έχουν φροντίσει να καθαρίσουν εγκαίρως τις πίστες τους.

Η εμβληματική και πιλοτική Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού εγκαταλείπει χιλιάδες οδηγούς και οχήματα εγκλωβισμένους χωρίς καμία διέξοδο για δεκάδες ώρες αφού πρώτα έχει εισπράξει τα διόδια.

Η Εθνική Οδός (και αυτή με Σύμβαση Παραχώρησης) ανοιγοκλείνει με λίγους πόντους χιόνι (και με κρατική εντολή για να μην πληρώνει αποζημιώσεις ο Παραχωρησιούχος).

Οι απαξιωμένες Δημόσιες Υπηρεσίες των Υπουργείων, των Δήμων και των Περιφερειών αναζητούν (και χρυσοπληρώνουν) εργολάβους της τελευταίας στιγμής για να εκτελέσουν στοιχειώδεις εργασίες, όπως κοπή δέντρων, αποχιονισμούς κεντρικότατων αρτηριών κλπ.

Μόνο η επικοινωνία και η καταστολή δουλεύουν ρολόι.

Μήπως δεν τα ζήσαμε και με τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού αλλά και στο Μάτι και αλλού; με τις πλημμύρες; με τους σεισμούς; με την τραγική διαχείριση της Πανδημίας όπου το απαξιωμένο Σύστημα Υγείας έχει οδηγήσει σε ρεκόρ θανάτων;

Φυσικά οι πολιτικές αυτές δεν αφορούν μόνο την παρούσα κυβέρνηση, αλλά δυστυχώς όλες ανεξαιρέτως της τελευταίας δεκαετίας τουλάχιστον. Και δυστυχώς βάσιμα φοβόμαστε ότι αντί της ακύρωσης των πολιτικών απαξίωσης της προστασίας της κοινωνίας, για μια ακόμη φορά θα αναζητηθούν εξιλαστήρια θύματα σε υπηρεσιακούς παράγοντες. Το έχουμε ξαναδεί το έργο.

Λόγω της θέσης μας όμως οφείλουμε να αναφέρουμε κάτι παραπάνω σχετικά με την Αττική Οδό και τις Συμβάσεις Παραχώρησης.

Το κόστος κατασκευής της Αττικής Οδού ανήλθε συνολικά σε 1,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το το 35% της συνολικής δαπάνης καλύφθηκε από το Δημόσιο, το οποίο και απορρόφησε και δαπάνες άνω του 1 δισ. ευρώ σε απαλλοτριώσεις. Υπολογίζεται ότι τα τελευταία 20 χρόνια οι χρήστες κατέβαλαν για διόδια και δαπάνες λειτουργίας περίπου 4 δισ. ευρώ αν υπολογιστεί ότι ο ετήσιος τζίρος ανέρχεται στα επίπεδα των 200 εκατ. Ευρώ, ενώ η εταιρεία διένειμε και προμέρισμα. Η κίνηση στην Αττική Οδό αυξάνεται συνεχώς εδώ και πολλά χρόνια και έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές προβλέψεις. Παρόλα αυτά η εταιρεία συνεχίζει να εκμεταλλεύεται την Α.Ο. και να εισπράττει διόδια, βασισμένη κυρίως σε ένα παράθυρο της σύμβασης του 1996. Κατάφερε μάλιστα να πάρει υπέρογκες αποζημιώσεις τα έτη 2020 και 2021 για τη “μειωμένη κίνηση λόγω πανδημίας”.

Αυτό το μοντέλο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα είναι ακριβώς που η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ είχε στηλιτεύσει, από την πρώτη στιγμή και εκτιμούμε ότι δικαιωνόμαστε απόλυτα εκ του αποτελέσματος (οικονομικού αλλά και λειτουργίας).

Δείτε σχετικές ανακοινώσεις μας:

Δελτίο Τύπου-για τα καταστροφικά αποτελέσματα στο δημόσιο συμφέρον από τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) .pdf

ΣΔΙΤ : Η Συντριβή του Δημόσιου συμφέροντος από τον Ιδιωτικό Τομέα. .pdf

Δελτίο Τύπου με αφορμή την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις ΣΔΙΤ..doc

Ψήφισμα για τις Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και τις Συμβάσεις Παραχώρησης .doc

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022

ΣΜΤ: Καμία και κανείς για δουλειά την Τετάρτη 26/1



Καμία και κανείς για δουλειά την Τετάρτη 26/1
Γενική Αργία αναγκάστηκε να κηρύξει η κυβέρνηση και αύριο 26/1 σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (σε Αττική, Εύβοια, Βοιωτία, Κυκλάδες, Σποράδες και Κρήτη) μετά την παταγώδη αποτυχία της χτες.
Σήμερα δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εργοδοτών που πίεσαν τις-τους εργαζόμενες-ους να δουλέψουν με τηλεργασία.
Δεν θα τους περάσει.
Το κόστος της κακοκαιρίας οφείλει να το επωμίζεται η εργοδοσία.
Αργία δεν σημαίνει τηλεργασία
Δεν δουλεύουμε - Δεν ανοίγουμε υπολογιστές
Επικοινωνήστε με τη σελίδα μας ή απευθείας με το σωματείο αν σας καλέσουν να εργαστείτε με οποιονδήποτε τρόπο.
Η ανακοίνωση του ΣΜΤ https://somt.gr/__trashed/...
Η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από τα κέρδη!

Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2022

Αττική Οδός: Οι εισπράξεις των 3 δισ. και το χάος στη χιονοθύελλα

Φωτο: Shutterstock

Αττική Οδός: Οι εισπράξεις των 3 δισ. και το χάος στη χιονοθύελλα

Ξεπέρασαν τα 770 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους της εταιρίας τα τελευταία 15 χρόνια. Παρά την πολυδάπανη λειτουργία του οδικού άξονα, χθες βυθίσθηκε στο χάος από την κακοκαιρία.

Στο μάτι του κυκλώνα βρέθηκε χθες η Αττική Οδός όπου εξαιτίας της χιονοθύελλας εκατοντάδες οδηγοί αυτοκινήτων έμειναν για ώρες εγκλωβισμένοι και αβοήθητοι, πυροδοτώντας έντονη κριτική για τους χειρισμούς της εταιρίας, δεδομένου μάλιστα ότι πρόκειται για ένα από τα πλέον αποδοτικά και κερδοφόρα έργα παραχώρησης: τα τελευταία 15 χρόνια, ο οδικός άξονας των 70 χιλιομέτρων έχει εισπράξεις από τα διόδια που πλησιάζουν το ποσό των 3 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη μετά από φόρους που φτάνουν τα 770 εκατ. ευρώ.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι στην καλύτερη περίοδο για τη λειτουργία της, δηλαδή μέχρι και το 2011 και πριν επηρεάσει την κυκλοφορία οχημάτων η μεγάλη οικονομική κρίση, τα ετήσια έσοδα της Αττικής Οδού ξεπερνούσαν σταθερά τα 200 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 248,5 εκατ. το 2009, που ήταν και η καλύτερη χρονιά της. Οι εισπράξεις μειώθηκαν μετά το 2011 και κυμαίνονταν μεταξύ 151,5 εκατ. (το 2020, έτος επιβολής του lockdown λόγω πανδημίας) έως τα 192,7 εκατ. ευρώ (το 2019). Αθροιστικά, σε αυτή τη δεκαπενταετή περίοδο, τα έσοδα από τα διόδια της Αττικής Οδού ανήλθαν στα 2,93 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά μέσο όρο 195 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Η αμαρτωλή ιστορία των Συμβάσεων Παραχώρησης και ειδικά της Αττικής Οδού


Αντιγράφουμε από το αρχείο του μπλογκ μας λίγα ενημερωτικά σχετικά με την αμαρτωλή ιστορία των Συμβάσεων Παραχώρησης και ειδικά της Αττικής Οδού. Έτσι όπως έχει κινηθεί η ιστορία εδώ και 20 χρόνια, ας μην ξαφνιαστούμε αν τελικά πάρει και αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη από το Δημόσιο καθώς και μια νέα επέκταση σύμβασης.

Μετά ένα μεγάλο διάστημα «σιωπής», η Αττική Οδός επανήλθε τον Ιούλιο του 2017 ζητώντας τα απωλεσθέντα έσοδά της από τα διόδια, για τις περιπτώσεις που το Δημόσιο είχε δώσει εντολή να μην εισπράττονται. Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Αττική Οδός έβαλε αίφνης στο τραπέζι τις διεκδικήσεις της από το 2006, προσφεύγοντας στη διαιτησία για πρώτη φορά έπειτα από 12 χρόνια.


Η περίοδος στην οποία η Αττική Οδός έφερε μετ’ επιτάσεως το θέμα (μέχρι τότε περιοριζόταν σε οχλήσεις) συμπίπτει με την περίοδο κατά την οποία, σύμφωνα με τις δηλώσεις του τότε υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, βρίσκονταν σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για τη διετή επέκταση της σύμβασης (με αντάλλαγμα την εκπόνηση μελετών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και κάποια από τα έργα).


Η συζήτηση αυτή κατέληξε στις 18.1.2018 στην υπογραφή ενός μνημονίου συναντίληψης ανάμεσα στις δύο πλευρές, το οποίο παραμένει μέχρι σήμερα μυστικό.....


....Οσο κι αν ακούγεται απίθανο, το Δημόσιο κατηγόρησε την Αττική Οδό ότι σε κάποια έργα ενήργησε αυτοβούλως, δηλαδή ότι τα κατασκεύασε όπως ήθελε και έφερε τον λογαριασμό στο κράτος. Επομένως, υπήρχε προφανής ολιγωρία από τις κρατικές υπηρεσίες που είναι υπεύθυνες για τον συμβατικό έλεγχο της Αττικής Οδού. Το ερώτημα είναι αν η ολιγωρία αυτή ήταν αποτέλεσμα πολιτικής επιλογής.

Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022

Ο αποκλεισμός της ΕΥΔΑΠ από διαγωνισμό ΣΔΙΤ ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση του νερού

Ο αποκλεισμός της ΕΥΔΑΠ από διαγωνισμό ΣΔΙΤ ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση του νερού


Το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα (ΕΥΣ) της Αττικής ήδη από τους προηγούμενους μήνες προοριζόταν να ιδιωτικοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ. Η προκήρυξη του διαγωνισμού που έγινε πριν λίγες μέρες από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών απέκλεισε τη συμμετοχή της ΕΥΔΑΠ, σηματοδοτώντας έτσι την αρχή για την ιδιωτικοποίηση του νερού και μετατρέποντας τα εθνικά μονοπώλια για τα δημόσια αγαθά σε ολιγοπωλιακά καρτέλ.

Ο αποκλεισμός της ΕΥΔΑΠ από μεγάλο έργο ΣΔΙΤ έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις και ανησυχίες. Ο διαγωνισμός με τίτλο “Λειτουργία, Συντήρηση, Επισκευή και Αποκατάσταση των Παγίων του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (ΕΥΣ) για την κάλυψη των αναγκών της μείζονος περιοχής της πρωτεούσης μέσω ΣΔΙΤ” με προϋπολογισμό ύψους 291 εκατ ευρώ αφορά την υδροδότηση της Αθήνας. Εφόσον δεν τροποποιήθηκε ο ιδρυτικός της νόμος, ηεξωτ ΕΥΔΑΠ δε μπορεί να συμμετάσχει στο διαγωνισμό.

Ο ιδρυτικός νόμος της ΕΥΔΑΠ, ο οποίος συντάχθηκε πολύ καιρό πριν την εφαρμογή και τη “μόδα” των ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), δεν προβλέπει τη δυνατότητα της Εταιρείας να συμμετέχει σε ΣΔΙΤ εκτός της Περιφέρειας Αττικής, όπου δραστηριοποιείται.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το περασμένο καλοκαίρι πέρασε τροπολογία σύμφωνα με την οποία “με σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, της “Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ” και της ΕΥΔΑΠ Α.Ε., ανατίθεται στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. η συντήρηση και λειτουργία του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (Ε.Υ.Σ.) της μείζονος περιοχής της Πρωτεύουσας για τρία έτη”.

“Μετά τη λήξη της εν λόγω σύμβασης, η συντήρηση και λειτουργία του Ε.Υ.Σ. θα ανατίθεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε ανάδοχο, ο οποίος θα αναδεικνύεται μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, στην οποία διαγωνιστική διαδικασία προτίθεται να συμμετάσχει η ΕΥΔΑΠ”.

Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2022

Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας στην ΕΕ οδήγησε την τιμή του φυσικού αερίου στα ύψη

Λεωνίδας Βατικιώτης: Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας στην ΕΕ οδήγησε την τιμή του φυσικού αερίου στα ύψη


Ο καθηγητής Τζόναθαν Στέρν είναι διακεκριμένος ερευνητής στο Ινστιτούτο της Οξφόρδης για τις ενεργειακές σπουδές κι ένας από τους βαθύτερους γνώστες της αγοράς φυσικού αερίου. Τα επιστημονικά του δε άρθρα χαρακτηρίζονται όχι μόνο από την βαθιά επιστημονική του γνώση στα ενεργειακά ζητήματα αλλά κι από μια σφαιρική αντίληψη για την πολιτική και την οικονομία.

Στις 17 Ιανουαρίου 2022, με επιστολή που έστειλε στους Financial Times, παρενέβη καταλυτικά σε μια διαμάχη που αφορά το πιο καυτό θέμα του τελευταίου χρόνου: την τιμή του φυσικού αερίου. Στη βάση της η αντιπαράθεση έχει τις κατηγορίες που εξαπολύονται εναντίον της Ρωσίας ότι ευθύνεται για την άνοδο των τιμών στο φυσικό αέριο, επειδή για πολιτικούς λόγους κρατάει τις στρόφιγγες κλειστές στις σποτ αγορές, εκεί που τα εμπορεύματα διαπραγματεύονται τοις μετρητοίς και παραδίδονται άμεσα στον αγοραστή.

Το κλίμα εναντίον της Ρωσίας πυροδοτείται κι από την ίδια την Γερμανία, με ευθύνη των Πράσινων. Όσοι μάλιστα πιστεύουν ότι πίσω από την εμμονή της νέας υπουργού Εξωτερικών της Γερμανίας και επικεφαλής των Πράσινων να προβάλει εμπόδια στην λειτουργία του αγωγού Nord Stream 2 βρίσκεται η φιλοπεριβαλλοντική της ευαισθησία θα διαψευστούν. Για την ακρίβεια, μπορεί στο παρελθόν η Αναλένα Μπέρμποκ να επικαλούταν το γεγονός ότι το μεθάνιο που εκλύει το φυσικό αέριο συγκαταλέγεται κι αυτό μαζί με το διοξείδιο του άνθρακα στα επικίνδυνα αέρια του θερμοκηπίου που επιταχύνουν την κλιματική αλλαγή κι ένα καύσιμο-γέφυρα, όπως το φυσικό αέριο εξελίσσεται σε ελέφαντα στο δωμάτιο, πλέον όμως όχι. Το βασικότερο επιχείρημά της είναι μια συμφωνία που υπογράφτηκε μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας τον Ιούλιο του 2021, βάσει της οποίας το Βερολίνο δεσμεύτηκε να επιβάλει κυρώσεις στη Μόσχα στο πεδίο της ενέργειας στην περίπτωση που η Ρωσία επιχειρήσει να χρησιμοποιήσει την ενέργεια ως όπλο εναντίον της Ουκρανίας.

Στην πράξη η γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών αναπαράγει την ψυχροπολεμική ρητορική της Ουάσιγκτον και των ανατολικοευρωπαίων, εμφανίζοντας την Ουκρανία ως απειλούμενη και τη Ρωσία ως δυνάμει επιτιθέμενη, προβάλλοντας το ερώτημα τι θέλουν 100.000 ρώσοι στρατιώτες στα σύνορα της Ουκρανίας; Η ίδια φυσικά υποθέτουμε απαξιοί να απαντήσει στο ερώτημα τι θέλουν στα σύνορα της Ρωσίας περισσότεροι από 100.000 ΝΑΤΟϊκοί στρατιώτες που μαζεύονται κάθε 1-2 χρόνια για να κάνουν ασκήσεις… Ή στο ερώτημα γιατί θα αντιδρούσε η Ουάσιγκτον αν η Ρωσία έστελνε ξανά πυραύλους και 100.000 δικούς της στρατιώτες στη Κούβα και τη Βενεζουέλα; Η επικεφαλής των Πράσινων πιθανότατα ακολουθεί πιστά τα βήματα του Γιόσκα Φίσερ, ηγέτη των Πράσινων και υπουργού Εξωτερικών στην κυβέρνηση του Γκ. Σρέντερ, που νομιμοποιώντας την πρώτη έξοδο του γερμανικού στρατού από τα εθνικά σύνορα με κατεύθυνση την Γιουγκοσλαβία, μετέτρεψε ένα ιστορικό φιλειρηνικό αντιπολεμικό κίνημα σε μακρύ χέρι και Πέμπτη Φάλαγγα της Ουάσιγκτον. Το γεγονός ότι η Αναλένα Μπέρμποκ στερείται των χαρισμάτων και αγωνιστικής ιστορίας Γιόσκα Φίσερ δεν τη κάνει λιγότερο επικίνδυνη για την ειρήνη. Μάλλον το αντίθετο…