Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2024

Οι γαλαντομίες του Υπ. Υποδομών

Αναδημοσιεύουμε από την ΕφΣυν τρία άρθρα σχετικά με τον τρόπο που χειρίζεται το Υπ. Υποδομών κρίσιμα έργα όπως του Ελληνικού και της επέκτασης του Μετρό. Πάντα θετικά προς τους εργολήπτες


Από την ξενάγηση του Ομίλου AVAX στους εκπροσώπους του Τύπου στη σήραγγα του μετρό στην Κατεχάκη, όπου πραγματοποιούνται τα έργα του μετροπόντικα για τη Γραμμή 4 | EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
«Συγχωροχάρτι» Σταϊκούρα στην ΑΒΑΞ για τη γραμμή 4 του Μετρό

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έκανε εν μέρει δεκτή την ένσταση που είχε καταθέσει τον περασμένο Μάιο η κατασκευαστική κοινοπραξία κατά της «Ελληνικό Μετρό».

Τέλος δεν έχουν τα «ρουσφέτια» της κυβέρνησης στους μεγαλοεργολάβους. Η κοινοπραξία υπό την εταιρεία ΑΒΑΞ που εκτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, τη νέα γραμμή 4 του Μετρό (Αλσος Βεΐκου-Γουδή), έλαβε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα ένα μεγαλοπρεπές «συγχωροχάρτι» για τον τρόπο με τον οποίο έχει έως σήμερα διαχειριστεί την προκαταβολή των 128 εκατομμυρίων ευρώ που έλαβε το 2021 για να ξεκινήσει τις εργασίες.

Ο κ. Σταϊκούρας έκανε εν μέρει δεκτή την ένσταση που είχε καταθέσει τον περασμένο Μάιο η κατασκευαστική κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Με τις ενστάσεις της, η κοινοπραξία στρεφόταν κατά της «Ελληνικό Μετρό» η οποία είχε θέσει συγκεκριμένα ζητήματα, απορρίπτοντας χρηματοδοτικά πρωτόκολλα του εργολάβου. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση για τη γραμμή 4 υπεγράφη το καλοκαίρι του 2021 με προϋπολογισμό 1,3 δισεκατομμύριο ευρώ και χρόνο περαίωσης το καλοκαίρι του 2029. Το έργο έχει ήδη καθυστέρηση που ξεπερνά τον έναν χρόνο, αλλά η κατασκευαστική δεν αξιοποιεί μόνο την προκαταβολή των 128 εκατομμυρίων, αλλά και «μπόνους έγκαιρης παράδοσης» ύψους 57 εκατομμυρίων που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2022 και ο εργολάβος εισέπραξε επικαλούμενος την ουκρανική και ενεργειακή κρίση. Η διαχείριση των χρημάτων της προκαταβολής, όμως, πρέπει να γίνει με συγκεκριμένο τρόπο

1) Τα χρήματα πρέπει να κατατεθούν σε συγκεκριμένο τραπεζικό λογαριασμό της κοινοπραξίας, αλλά, όπως διαπίστωσε η «Ελληνικό Μετρό», «είναι κατατεθειμένα σε τραπεζικούς λογαριασμούς ορισμένων εκ των κοινοπρακτούντων μελών».

2) Η κοινοπραξία είναι υποχρεωμένη κάθε μήνα να καταθέτει απολογισμό και στοιχεία ώστε να πιστοποιούνται συγκεκριμένες δαπάνες που έχει υλοποιήσει αξιοποιώντας τα χρήματα της προκαταβολής. Με αυτόν τον τρόπο, η «Ελληνικό Μετρό» ελέγχει εάν οι δαπάνες είναι αυτές που προβλέπονται από το νομοθετικό πλαίσιο και αφαιρεί τα πιστοποιημένα ποσά από την προκαταβολή. Ομως, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM, από τον Ιούνιο του 2021 έως τον Απρίλιο του 2024, επί σχεδόν τρία χρόνια, δεν υπέβαλλε τα στοιχεία που της ζητούσε η «Ελληνικό Μετρό». Στη Διαύγεια της «Ελληνικό Μετρό» είναι αναρτημένες 24 τέτοιες πιστοποιήσεις και πάντοτε αναφέρεται ότι πρέπει να υποβληθούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ενώ σε παλαιότερες αποφάσεις τονιζόταν ότι οι εργολάβοι δεν τα προσκόμιζαν όπως υποχρεούνται. Το αποτέλεσμα ήταν να υποβάλει η κοινοπραξία αίτημα για πιστοποίηση, π.χ., 5 εκατομμυρίων ευρώ και να γίνονται δεκτά τα 3 εκατομμύρια.