Σάββατο, 23 Μαΐου 2020

Η καταδίκη της Πειραϊκής και με την «βούλα» της Περιφέρειας Αττικής

Η καταδίκη της Πειραϊκής και με την «βούλα» της Περιφέρειας Αττικής


Της Δήμητρας Βήνη*…

Το περιφερειακό συμβούλιο που συνεδρίασε στις 20 Μαΐου 2020 ενέκρινε με σχετική πλειοψηφία των παρατάξεων Πατούλη , Σγουρού ,Τζήμερου και τριών ανεξάρτητων (64 ψήφοι σε σύνολο 101) την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της ΟΛΠ ΑΕ-COSCO.Υπερψήφισε και ενέκρινε μεταξύ άλλων Την κατασκευή συνολικά 6 θέσεων πρόσδεσης κρουαζιεροπλοίων, εμβαδού 180 στρεμμάτων όπως αναφέρεται στο κεφάλαιο 6-127

Κτίσμα επί των προβλητών συνολικής δομημένης επιφάνεια 40.000 m2 (μελλοντικά εμπορικό κέντρο).Ας μην σπεύσουν εδώ οι υποστηρικτές της επένδυσης να δηλώσουν ότι η κατασκευή εμπορικού κέντρου απετράπη από την ΕΣΑΛ. Διότι εδώ τίθεται το ερώτημα για ποιον λόγο το κτίσμα 40000τμ παρέμεινε στην μελέτη της ΟΛΠ ΑΕ η οποία κατατέθηκε μεταγενέστερα και πήρε την τελική έγκριση από την περιφέρεια.

Την δημιουργία εργοταξίου στο Παλατάκι για 32 μήνες

Την ανάμειξη επάνω στο εργοτάξιο αυτό , τοξικών βυθοκορημάτων του κεντρικού λιμένα με σκωρία της χαλυβουργικής και αδρανή υλικά, τα οποία θα εισπνέουν οι κάτοικοι και οι μαθητές της περιοχής.

Την όχληση των κατοίκων από τον θόρυβο του σπαστήρα και την δυσοσμία κλούβιου αυγού από την ανάμειξη των υλικών.

την επιπλέον αέρια ρύπανση που θα προκύψει από την άφιξη κρουαζιεροπλοίων-μαμουθ, παρ΄όλο που στην μελέτη δεν έχουν κατατεθεί μετρήσεις για τα καρκινογόνα αιωρούμενα σωματίδια PM2,5 τα οποία είναι τα πλέον επικίνδυνα για την υγεία και των οποίων η μέτρηση είναι υποχρεωτική από την νομοθεσία της Ε.Ε.

την περιβαλλοντική αδικία εις βάρος των κατοίκων που διαμένουν δίπλα στα ελλιμενίζοντα κρουαζιερόπλοια .Όπως διαπιστώνει κυνικά η μελέτη της ΟΛΠ στην σελίδα 7-18 «Το σύνολο των περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατά τη λειτουργία του Κέντρου Κρουαζιέρας στο Παλατάκι (εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων, θόρυβος) θα μείνει συγκεντρωμένο στην εν λόγω περιοχή»

την επιπλέον ηχορύπανση του Πειραιά παρ΄όλο που το πρόγραμμα παρακολούθησης θορύβου που κατέθεσε η ΟΛΠ περιελάμβανε ελάχιστες μετρήσεις. Αυτό σημαίνει την πλημμελή τήρηση του Π.Ο 63 και της υποχρέωσης που απορρέει από την εφαρμογή της Οδηγίας 2002/49/ΕΚ.

την κυκλοφοριακή ασφυξία του Πειραιά ,όπως εμφανίζεται στον πίνακα 5.18 της μελέτης της ΟΛΠ ΑΕ, όπου προβλέπεται ακόμη και στην συνοικιακή οδό Μ. Χατζηκυριακού αύξηση κυκλοφορίας έως 57% ενώ η ακτή Μουτσοπούλου στο τμήμα της πριν την Γρ. Λαμπράκη εμφανίζεται με τους υψηλότερους φόρτους σε όλο τον Πειραιά. Καμία αντιμετώπιση του προβλήματος δεν έχει να προτείνει η ΟΛΠ παρά μόνο την ελπίδα ότι μέσω της αναβάθμισης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) θα ελαφρυνθούν οι κυκλοφοριακοί φόρτοι όπως αναφέρει στη σελίδα (6.93)

Ο συνδυασμός του κύριου Πατούλη πιεζόμενος όλο αυτό το διάστημα από τις αντιδράσεις της Πειραϊκής κοινωνίας και του κινήματος κατά του μπαζώματος που αναπτύχθηκε τα τελευταία δύο χρόνια και αναδείχθηκε σε τρίτη δύναμη στις κοινοτικές εκλογές του 2019, προσπάθησε να χρυσώσει το χάπι προτείνοντας κάποιους όρους πολύ κατώτερους των περιστάσεων οι οποίοι δεν έχουν καμία προοπτική τήρησης όπως :




Πρότεινε για τα τοξικά βυθοκορήματα γενικά και αόριστα να αποφευχθεί η απόρριψη τους στη θάλασσα. Η βυθοκόρηση όμως της Πειραϊκής συνεχίζεται εδώ κα 50 ημέρες, όπως συνεχίζεται και η απόρριψη των βυθοκορημάτων στον Σαρωνικό θέτοντας σε κίνδυνο την Δημόσια Υγεία και το θαλάσσιο περιβάλλον.

Πρότεινε την ρητή δέσμευση της COSCO για ηλεκτροδότηση των πλοίων από ξηράς. Αφού απέτυχαν οι υποστηρικτές της κρουαζιέρας να πείσουν ότι τα πλοία θα ηλεκτροδοτούνται, με ποιο τρόπο σκοπεύουν να δεσμεύσουν την COSCO και με ποιο χρονοδιάγραμμα ; Σημειωτέον ότι δεν έχει κατατεθεί από την ΟΛΠ ΑΕ καμία μελέτη ηλεκτρολογική ή μηχανολογική για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς ούτε τοπογραφικό σχέδιο για την εγκατάσταση εναλλακτικών πηγών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.

Πρότεινε για την κυκλοφοριακή ασφυξία, να εκπονηθεί νέα κυκλοφοριακή μελέτη από την COSCO μήπως και καταφέρει επιτέλους κάποιος να ανακαλύψει τον τετραγωνισμό του κύκλου για έναν Πειραιά πού έχει υπερβεί κατά πολλές φορές τις κυκλοφοριακές του δυνατότητες

Όσο για το παρατηρητήριο ρύπανσης που ορθώς προτείνει, η ερώτηση είναι: Ποιος θα επεμβαίνει σε περιπτώσεις υπέρβασης των ρύπων; Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το λιμεναρχείο που εδώ και 50 ημέρες αδυνατεί να δώσει λύση στο θέμα του θορύβου κατά τις ώρες κοινής ησυχίας από τις εργασίες της βυθοκόρησης παρά τις επανειλημμένες γραπτές και προφορικές διαμαρτυρίες των κατοίκων στην ακτή Θεμιστοκλέους.

Παρά την επισήμανση και τον εντοπισμό εκ μέρους μας όλων των παραπάνω θεμάτων, η πλειοψηφία των συμβούλων της περιφέρειας παρέμεινε αδιάφορη και ανάλγητη υπερψηφίζοντας μια αμφιλεγόμενη ανάπτυξη ενός τουριστικού προϊόντος που έχει πλέον καταρρεύσει, εξυπηρετώντας έτσι ανάγκες αλλότριες που μόνο των Πειραιωτών δεν είναι.

Καλούμε τους αρμόδιους φορείς και την πολιτεία να αναλάβουν τις ευθύνες τους ενώπιον του κινδύνου από τα τοξικά βυθοκορηματα τόσο στην θάλασσα της Πειραϊκής όσο και στον Σαρωνικό και να σταματήσουν αμέσως την βυθοκόρηση στην Πειραϊκή, προτού οι επιπτώσεις για την υγεία και το περιβάλλον γίνουν ολέθριες και μη αναστρέψιμες.

Δήμητρα Βήνη

Παιδίατρος-μεταπτυχιακό στην Δημόσια Υγεία στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας Κοινοτική σύμβουλος Α κοινότητας Πειραιά με την ανεξάρτητη παράταξη

ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ Α ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ –ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΪΚΗ

Διαβάστε επίσης:
https://anypotaktiattiki.gr/ntropiastiko-nai-apo-tin-perifereia-stin-mpe-paradosis-toy-peiraia-stin-cosco/

Περιβαλλοντικοί νόμοι θυσία στην επανεκκίνηση



AP Photo / The Enquirer, John Grap 

Περιβαλλοντικοί νόμοι θυσία στην επανεκκίνηση

Η θέσπιση μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος κερδήθηκε σκληρά εδώ και δεκαετίες από αγωνιστές και στη συνέχεια υλοποιήθηκε από νομοθέτες... Τυχόν αλλαγές στην περιβαλλοντική νομοθεσία, ακόμη και αν ισχύσουν ως προσωρινό μέτρο, θα υπονομεύσουν τα οφέλη για το περιβάλλον που έχουν εξασφαλιστεί και θα έχουν μόνιμες συνέπειες οι οποίες θα είναι δύσκολο να αντιστραφούν

Με καθαρότερο αέρα και τη φύση να επιστρέφει στις αστικές περιοχές, φαίνεται ότι, τουλάχιστον προς το παρόν, η πανδημία έχει μειώσει το ανθρώπινο αποτύπωμα στη φύση. Τι συμβαίνει όμως με τον φυσικό κόσμο μετά την εφαρμογή τού lockdown και την υποχώρηση της πανδημίας;

Η παγκόσμια οικονομία κινδυνεύει αντιμετωπίζοντας δυνητικά τη χειρότερη ύφεσή της. Οι κυβερνήσεις αναμένεται να δώσουν προτεραιότητα σε μια γρήγορη επιστροφή στην ανάπτυξη και ένα από τα πρώτα θύματα αυτού του πανικού πιθανόν να είναι οι περιβαλλοντικές νομοθεσίες.

Οπου οι περιβαλλοντικοί νόμοι θεωρούνται ότι απειλούν ή καθυστερούν τη βραχυπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη, συχνά αποδυναμώνονται. Καθώς οι κυβερνήσεις επιδιώκουν να μειώσουν τα δημοσιονομικά ελλείμματα και την ανεργία, η πίεση για μείωση της προστασίας του περιβάλλοντος, με την εξαίρεση των «αναπτυξιακών» έργων από την κατάλληλη περιβαλλοντική αξιολόγηση, θα είναι σοβαρή.

Σήμα κινδύνου

Σε προηγούμενες οικονομικές κρίσεις οι κυβερνήσεις προσπάθησαν να αποδυναμώσουν την περιβαλλοντική νομοθεσία μειώνοντας τον ρόλο της συμμετοχής του κοινού, αλλά και τον χρόνο που απαιτείται για περιβαλλοντικές εκτιμήσεις νέων επενδυτικών έργων.

Λαμβάνοντας υπόψη το πόσο απότομη είναι η οικονομική ύφεση μετά την πανδημία, η κλίμακα και η ταχύτητα με την οποία θα επιχειρηθεί η αναζωογόνηση της ανάπτυξης θα είναι πιθανότατα μεγαλύτερη από οτιδήποτε είχαμε προηγουμένως βιώσει. Στην πραγματικότητα έχει ήδη ξεκινήσει. Το σήμα κινδύνου για τη χαλάρωση των περιβαλλοντικών νόμων και κανονισμών κρούουν τέσσερις πανεπιστημιακοί καθηγητές στον ιστότοπο Conversation.

Παρασκευή, 22 Μαΐου 2020

«Επέκταση» μίσθωσης παραλιών

Ψηφίζονται αύριο οι διατάξεις για τον αιγιαλό



Όχι μόνο δεν αποσύρονται, αλλά... επεκτάθηκαν οι ρυθμίσεις για την εκμετάλλευση του αιγιαλού. Σύμφωνα με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατατέθηκαν σήμερα, εκτός από τα ξενοδοχεία και τις μεγάλες τουριστικές εγκαταστάσεις, τη δυνατότητα να εκμεταλλεύονται ολόκληρες τις παραλίες που βρίσκονται μπροστά τους θα έχουν και τα camping. Οι τροποποιήσεις στη νομοθεσία περί αιγιαλού ελάχιστα απασχόλησαν την κοινοβουλευτική διαδικασία, με το σχέδιο νόμου να εισάγεται αύριο στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Μετά από διαδοχικές προσπάθειες, λοιπόν, που τα προηγούμενα χρόνια έπεσαν στο κενό τελικώς εγκρίνεται αύριο από τη Βουλή ο περιορισμός της κοινοχρησίας των παραλιών, με την επέκταση του ανώτατου ορίου μίσθωσης μιας παραλίας από 40% σε 50%, έως και 100% σε περίπτωση ξενοδοχείων επάνω στον αιγιαλό. Καθώς το κύριο θέμα του νόμου του υπουργείου Τουρισμού είναι ο καταδυτικός τουρισμός, το θέμα του αιγιαλού ελάχιστα απασχόλησε τόσο τη χθεσινή ακρόαση φορέων, όσο και τη σημερινή συζήτηση στη Βουλή.

Οι μόνες φωνές στη χθεσινή ακρόαση φορέων κατά των επίμαχων διατάξεων ήταν εκείνες του Συλλόγου Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών (ΣΕΠΟΧ) και της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF Ελλάς.

Όπως ανέφερε η πρόεδρος του ΣΕΠΟΧ, Σοφία Αυγερινού- Κολώνια, η αύξηση του ανώτατου ορίου μίσθωσης μιας παραλίας είναι προβληματική. «Θεωρούμε ότι διακυβεύεται ο δημόσιος χαρακτήρας του αιγιαλού και της παραλίας. Προβληματική και αθέμιτη κρίνεται επίσης η εξαίρεση από τον περιορισμό του εμβαδού των πεντακοσίων μέτρων, κάθε παραχώρηση της απλής χρήσης του αιγιαλού παραλίας, όχθης ή παρόχθιας όχθης για τις παραχωρήσεις όμορου κοινόχρηστου χώρου σε ξενοδοχεία και σύνθετα τουριστικά καταλύματα», ανέφερε.

Ξανά εκτός επιδόματος οι μηχανικοί!

Και τώρα τι θα κάνουμε χωρίς "σκοιλ ελλικικου", ήταν και αυτό μία κάποια λύση. Παρά τις υποσχέσεις πάλι εκτός επιδότησης οι επιστήμονες και οι μηχανικοί. Αναμένουμε με αγωνία τη σκληρή απάντηση του ΤΕΕ...



Παράταση στο επίδομα των 534 ευρώ ανακοίνωσαν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, ωστόσο έχει ενδιαφέρον ότι πολλοί μένουν εκτός. Τι ισχύει για ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές που έκαναν αίτηση στην ΑΑΔΕ τον προηγούμενο μήνα, αλλά και για τους επιστήμονες.

Το νέο πακέτο μέτρων ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και στη συνέχεια αναλύθηκε από τους αρμόδιους υπουργούς, ωστόσο φαίνεται ότι μένουν εκτός οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιστήμονες. Δεν υπήρξε αναφορά στις ατομικές επιχειρήσεις, αλλά και στους μακροχρόνια άνεργους, ορισμένοι από τους οποίους πήραν τα 400 ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Συγκεκριμένα αυτό που ανακοινώθηκε είναι «Καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ για Ιούνιο και Ιούλιο ανάλογα με τις ημέρες που θα είναι κλειστές οι επιχειρήσεις αλλα και για επιχειρήσεις στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού που πλήττονται».

Από αυτή την ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας φαίνεται ότι μένουν εκτός της επέκτασης οι ελεύθεροι επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και οι επιστήμονες, που πήραν το επίδομα των 600 ευρώ.

«Βασικό είναι ότι δεν ακούστηκε τίποτα για ελεύθερους επαγγελματίες και επιστήμονες, ενώ ο πρωθυπουργός είχε ρητά δεσμευτεί ότι αυτές οι κατηγορίες θα έχουν βοήθεια τον Μάιο», όπως λέει ο εργατολόγος Κώστας Τσουκαλάς στο iEidiseis, θυμίζοντας και ότι οι επιστήμονες δεν είχαν μάλιστα λάβει την αντίστοιχη βοήθεια με άλλες κατηγορίες (σ.σ. του επίδομα των 800 ευρώ) τον μήνα Απρίλιο.

Επομένως, «έλειπε τελείως από τις ανακοινώσεις των υπουργών η οποιαδήποτε αναφορά σε ελεύθερους επαγγελματίες και επιστήμονες υπό τη μορφή οικονομικής βοήθειας».

Πέμπτη, 21 Μαΐου 2020

Η Τήνος και οι ανεμογεννήτριες

Δεν καταλαβαίνουν ότι είναι για το καλό του τόπου τους και τους βοήθησαν τα ΜΑΤ να το καταλάβουν...



Φωτογραφίες από τη σελίδα «Η Τήνος κατά των ανεμογεννητριών» στο Facebook20.05.2020, 23:02
Οργή για τις εικόνες ντροπής και την καταστολή στην Τήνο
efsyn.gr

Ξεχειλίζει η οργή στην Τήνο για την αστυνομική βαρβαρότητα ενάντια σε κατοίκους που διαμαρτύρονταν για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί.

Το πρωί στην Τήνο καταγράφηκαν ντροπιαστικές εικόνες με την αστυνομία να επιτίθεται στους κατοίκους ώστε να προστατεύσει τις εργασίες εγκατάστασης ανεμογεννητριών της εταιρείας «Ενεργειακή Κυκλάδων ΕΠΕ».

Σύμφωνα με την αστυνομία κατά την επιχείρηση καταστολής πραγματοποιήθηκαν εννέα προσαγωγές, οι οποίες ενδεχομένως να μετατραπούν σε συλλήψεις.

Έξω από το αστυνομικό τμήμα συγκεντρώθηκε κόσμος για να διαμαρτυρηθεί για την αστυνομική βία και να ζητήσει την απελευθέρωση των συμπολιτών τους και την αποχώρηση των αστυνομικών δυνάμεων.

Φωτογραφίες από τη σελίδα «Η Τήνος κατά των ανεμογεννητριών» στο Facebook

Οι μεγάλες παγίδες που κρύβει ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας



Οι μεγάλες παγίδες που κρύβει ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας

Εν μέσω πανδημίας, με διαδικασίες εξπρές και ελάχιστη διαβούλευση, αλλά και με ευρύτατη διακομματική συναίνεση αποφασίστηκε στο δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας η πιο εκτεταμένη πολεοδομική παρέμβαση που έχει γίνει στην πρωτεύουσα τα τελευταία 15 χρόνια. Αποκαλείται από τον δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη ο «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας» και έχει προκαλέσει πλήθος πανομοιότυπων θετικών δημοσιευμάτων σε μια συγκυρία όπου φάνηκε στην πράξη πόσο αναγκαίος είναι ο δημόσιος χώρος. Οι πρώτες παρεμβάσεις θα ξεκινήσουν μόλις σε έναν μήνα, ως προσωρινές, σε μια διαδικασία η οποία διαφημίζεται ως πειραματική και στην οποία οι τροποποιήσεις θα επαναξιολογούνται. Το σχέδιο παρουσιάζεται ελκυστικό, αλλά για ποιους; κατοίκους, τουρίστες ή καταστηματάρχες; Η «Εφ.Συν.» ανοίγει τη δημόσια συζήτηση για όλα όσα δεν φαίνονται πίσω από τις τρισδιάστατες μακέτες ενός φιλόδοξου σχεδίου, στο οποίο ελλοχεύουν κίνδυνοι για κατοίκους, εργαζόμενους και εμπόρους.

Η πρόταση προβλέπει το κλείσιμο δυο μεγάλων τμημάτων του κέντρου, του Εμπορικού Τριγώνου και της Πλάκας, για τα αυτοκίνητα, πλην των μονίμων κατοίκων και των απαραίτητων εξυπηρετήσεων. Στις οδούς Μητροπόλεως, Ηρώδου Αττικού, Ερμού (το υπόλοιπο) και Αθηνάς θα απαγορεύεται η είσοδος σε αυτοκίνητα, η λεωφόρος Βασιλίσσης Ολγας πεζοδρομείται, ενώ η κίνηση των οχημάτων θα περιοριστεί δραστικά στην οδό Πανεπιστημίου με πεζοδρόμηση τριών από τις 6 λωρίδες κυκλοφορίας και δημιουργία ποδηλατόδρομου. Στο Σύνταγμα θα διαπλατυνθούν τα πεζοδρόμια της οδού Φιλελλήνων κατά μήκος της πλατείας, από την πλευρά της Ερμού, ενώ θα παραμείνουν τρεις λωρίδες κυκλοφορίας για τα οχήματα.

Με την πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Ολγας, αρχικά θα επιτραπεί μόνο η διέλευση των μέσων μαζικής μεταφοράς (τραμ, τρόλεϊ) και έτσι θα ενοποιηθεί ο χώρος του Ζαππείου με τους Στύλους του Ολυμπίου Διός, συνδέοντας τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το Παναθηναϊκό Στάδιο σε μια διαδρομή. Το συνολικό μήκος του Μεγάλου Περιπάτου θα φτάσει τα 6,3 χιλιόμετρα. Εκτιμάται ακόμη πως θα αυξηθεί κατά 45% η ταχύτητα κίνησης των λεωφορείων και των τρόλεϊ στις οδούς Πανεπιστημίου και Ακαδημίας.

Επιπλέον έχουν ανακοινωθεί μεν παρεμβάσεις στην οδό Πατησίων, από την Ομόνοια έως την πλατεία Αιγύπτου, για την ενοποίηση με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, παρεμβάσεις που προς το παρόν παραμένουν αρκετά αόριστες. Η πρώτη φάση του έργου θα καλυφθεί από ίδιους πόρους του δήμου, το συνολικό κόστος των 50 εκατ. ευρώ θα προκύψει από χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ, το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ ο Κ. Μπακογιάννης έχει δηλώσει ότι θα απευθυνθεί και σε ιδιώτες χορηγούς με το πρόγραμμα «Υιοθέτησε την πόλη σου».

Ποδηλατόδρομοι χωρίς δίκτυο

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Παρατηρήσεις σχετικά με αναγκαίες τροποποιήσεις στο Ν.4412/16


Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
Αρ. Πρωτ.: Αθήνα, 20/5/2020

Προς: 1. Υπουργό Υποδομών κ. Καραμανλή Κων.
2. Γενικό Γραμματέα κ. Καραγιάννη Γιώργο
Κοιν: 1. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ
2. Α’ βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ

Θέμα: Παρατηρήσεις σχετικά με αναγκαίες τροποποιήσεις στο Ν.4412/16

Αξιότιμε κ.Υπουργέ , κ. Γεν. Γραμματέα, 

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, ως εκπρόσωπος των Διπλωματούχων Μηχανικών του Δημοσίου έχει διατυπώσει επανειλημμένως τις θέσεις της για επιμέρους ζητήματα που έχουν προκύψει σε θέματα Δημόσιων Συμβάσεων Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό και παρόλο που δεν προσκλήθηκε να συμμετέχει στην ομάδα εργασίας, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά σας παραθέτουμε τα παρακάτω, όπως προέκυψαν κατόπιν διαβούλευσης με τις Α’ Βάθμιες Ενώσεις μας και τα μέλη μας Διπλωματούχους Μηχανικούς που καλούνται να εφαρμόσουν την κείμενη Νομοθεσία.

Κατ’ άρθρο Παρατηρήσεις

Να υλοποιηθεί η πρόβλεψη του άρθρου 44 του Ν.4412/16 για έκδοση της ΚΥΑ στην οποία να καθορίζονται οι προδιαγραφές για την Τεχνική Επάρκεια των αναθετουσών αρχών. Τις προδιαγραφές της επάρκειας των Τεχνικών Υπηρεσιών οφείλει να τις καθορίσει μετά από εμπεριστατωμένη Πανελλαδική έρευνα και μελέτη, σχετική Επιτροπή με την απαραίτητη συμμετοχή της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ μαζί με την πολύτιμη συνδρομή των εμπλεκόμενων συναδέλφων. Στόχος σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι η στελέχωση των αντίστοιχων Υπηρεσιών με το αναγκαίο προσωπικό και ειδικά τους Διπλωματούχους Μηχανικούς όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων, σύμφωνα με τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, ώστε οι Υπηρεσίες να μπορούν να ασκήσουν με πληρότητα τα καθήκοντα τους.

Στο Άρθρο 99 δεν προβλέπεται κάποια διαδικασία αν για λόγους ανωτέρας βίας, δεν διενεργηθεί η αποσφράγιση κατά την ορισθείσα ημέρα ή αν μέχρι τη μέρα αυτή δεν έχει υποβληθεί καμία προσφορά. Όπως για παράδειγμα τυχόν μετάθεση της αποσφράγισης και της καταληκτικής ημερομηνίας αντίστοιχα σε οποιαδήποτε άλλη ημέρα, με απόφαση της αναθέτουσας αρχής κατά αντιστοιχία με το άρθρο 98. 

Στο Άρθρο 121 σε συνδυασμό με το Άρθρο 361 προκύπτει ότι στην ανοικτή διαδικασία σε περίπτωση άσκησης προσφυγής κατά προκήρυξης ταυτίζεται η προθεσμία άσκησης προσφυγής κατά της προκήρυξης κάτω των ορίων με την προθεσμία παραλαβής προσφορών. Εκτιμούμε ότι δεν θα πρέπει οι δύο παραπάνω χρόνοι να ταυτίζονται κατά αναλογία με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 127 παρ.1.

Το Άρθρο 102 (Συμπλήρωση - αποσαφήνιση δικαιολογητικών) με την παρούσα διατύπωση του αφήνει τεράστια περιθώρια για διαφωνίες. Πρέπει να διορθωθεί .

Στο Άρθρο 221 παρ. 11(δ) θεωρούμε ότι είναι αντιδεοντολογικό υπάλληλοι με καθήκοντα του άρθρου 216 (επόπτες), να είναι ταυτόχρονα και σε επιτροπές παραλαβής.

Θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο να τροποποιηθεί και να διαφοροποιηθεί ανά κατηγορία και είδος έργου το Διάστημα υποχρεωτικής συντήρησης. Ενδεχομένως θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στην αναθέτουσα Αρχή κατά περίπτωση να επιμηκύνει (σε περιπτώσεις ειδικών προδιαγραφών) ή να το συντέμνει (σε περιπτώσεις έργων συντήρησης ή έργων που χρήζουν αποπεράτωσης κ.ο.κ.)

Τετάρτη, 20 Μαΐου 2020

Το «μεγάλο περίπατο της Αθήνας» σας τον χαρίζουμε. Εμείς θα προτιμήσουμε τον «μικρό περίπατο» στην περιοχή μας




Γιατί αυτός τουλάχιστον έχει την ζωντάνια της πραγματικής ζωής


Ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης

Περιβάλλον: Ο Δήμαρχος της Αθήνας παρουσίασε το σχέδιο «Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας», μίλησε για 6,8 χιλιόμετρα συνολικό μήκος διαδρομής, και ο καθηγητής του ΕΜΠ Γιώργος Γιαννής, παρουσιάζοντας στους δημοτικούς συμβούλους το σχέδιο, είπε ότι «με την ολοκλήρωση του έργου θα έχουν αποδοθεί περίπου 50.000 τ.μ. ελεύθερου δημόσιου χώρου στους κατοίκους και τους επισκέπτες στην Αθήνα, αλλά κι ένας νέος ποδηλατόδρομος στην οδό Πανεπιστημίου. Επίσης οι ιστορικές περιοχές της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου, ενώ οι οδοί Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Ερμού και Αθηνάς θα μετατραπούν σε περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ.».

Αρχιτέκτονας: Ναι είναι μια προσφορά του Δήμου στους νέους «ιδιοκτήτες» της περιοχής. Ξεκινήσαμε με τον καθηγητή Τουρνικιώτη του ΕΜΠ που παρουσίασε το «Ξανασκέψου την Αθήνα» [1], στη συνέχεια είχαμε τον καθηγητή Μπελαβίλα του ΕΜΠ κι αυτός, με το «Ανάπλαση της Αθήνας» [2], και σήμερα έρχεται ο τρίτος καθηγητής του ΕΜΠ να μας παρουσιάσει το δικό του «όραμα» με τίτλο «Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας» [3].

Περιβάλλον: Τι λες το έργο θα πραγματοποιηθεί;

Αρχιτέκτονας: Μπορεί, γιατί είναι αρκετά εξυπηρετικό στα κυρίαρχα ιδιοκτησιακά συμφέροντα της περιοχής. Μη ξεχνάς ότι στην περιοχή έχει πραγματοποιηθεί μια τεράστια αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των κτιρίων, και αυτή η αλλαγή απαιτεί επεμβάσεις στο χώρο, ανάλογες των απαιτήσεων των νέων κυρίαρχων ιδιοκτητών. Αν κάνουμε έναν χάρτη της περιοχής με το ιδιοκτησιακό καθεστώς που κυριαρχούσε στην περιοχή τις χρήσεις και τις δραστηριότητες που λειτουργούσαν πριν από την κρίση, και έναν χάρτη με το σημερινό ιδιοκτησιακό καθεστώς τις χρήσεις και τις δραστηριότητες που λειτουργούν σήμερα και αυτές που ετοιμάζονται να λειτουργήσουν θα δούμε ξεκάθαρα την διαφορά, και θα φανούν σε όλο τους το μεγαλείο οι πραγματικοί λόγοι της σημερινής «ανάπλασης». Η πόλη «αναπλάθεται» σήμερα για να εξυπηρετήσει τα νέα κυρίαρχα συμφέροντα, τα οποία ήδη έχουν στην ιδιοκτησία τους ένα μεγάλο κομμάτι της συγκεκριμένης περιοχής. Και ήταν η «υποβάθμιση» της περιοχής που διευκόλυνε τα κυρίαρχα συμφέροντα να περάσει στην ιδιοκτησία τους η περιοχή. Και η «υποβάθμιση» δεν «έπεσε» ένα πρωί από τον ουρανό, έγινε με σχέδιο που απαιτούσε και βάθος χρόνου για να πραγματοποιηθεί. Και εκτελεστές του σχεδίου αυτού ήταν οι Κυβερνήσεις της χώρας μας οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες της περιοχής. Όλοι μιλούσαν για την «ανάπλαση» της περιοχής αλλά ποτέ κανείς δεν μας είπε γιατί καθημερινά επί 20 χρόνια «υποβαθμίζανε» την περιοχή.

Φιάσκο η ηλεκτρονική έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας!


H πολυδιαφημισμένη ηλεκτρονική έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας με μηδενικές οφειλές ... δεν υφίσταται για τους μηχανικούς γιατί "Εκκρεμεί έλεγχος σε πρώην ΦΚΑ για οφειλές έως 31/12/2016" δηλαδή για τυχόν οφειλές υποχρεωτικής ασφάλισης στο ΤΣΜΕΔΕ !!

Η 20ετής διαμάχη της Αττικής Οδού με το Δημόσιο

Η 20ετής διαμάχη της Αττικής Οδού με το Δημόσιο. 
Μαντέψτε ποιος κερδίζει?



Το 2005 η Αττική Οδός διεκδίκησε 120,5 εκατ. ευρώ για διάφορα «παράλληλα έργα», 3,69 εκατ. ευρώ για πέντε πιστοποιήσεις έργων του 2004 και 913.000 ευρώ τόκους. Τελικώς το δικαστήριο έκρινε ότι το Δημόσιο πρέπει να καταβάλει 55,24 εκατ. ευρώ για τις εργασίες.

Μια άγνωστη πτυχή των σχέσεων της Αττικής Οδού και του Δημοσίου φέρνει για πρώτη φορά στο φως η «Κ». Πρόκειται για τις έξι αποφάσεις του διαιτητικού δικαστηρίου, στο οποίο οδήγησε η Αττική Οδός τις οικονομικές και άλλες απαιτήσεις της από το 2001 έως σήμερα. Τι προκύπτει από αυτές;

Οτι έπειτα από 12 χρόνια «ησυχίας», η Αττική Οδός ξαφνικά «βομβάρδισε» από τα μέσα του 2017 έως τα μέσα του 2019 το Δημόσιο με απαιτήσεις, πολλές από τις οποίες ανάγονται στο 2005-2006. Οτι ακόμα και σήμερα, περισσότερα από 15 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου, εξακολουθούν να υπάρχουν θολά σημεία ως προς τις υποχρεώσεις της, τα οποία μεταφράζονται σε εκατομμύρια ευρώ. Οτι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης πέραν του 2024 έχει κατηγορηματικά αποκλειστεί εδώ και μία δεκαπενταετία.

Η παραπομπή θεμάτων σε διαιτητικό δικαστήριο είναι μια διαδικασία που προβλέπεται σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης για θέματα στα οποία είτε υπάρχει διαφωνία είτε δεν καλύπτονται από τη σύμβαση.

Οπως προκύπτει από τις έξι αποφάσεις τις οποίες έχει στη διάθεσή της η «Κ», η Αττική Οδός προσέφυγε σε διαιτησία τέσσερις φορές το διάστημα 2000-2005 (το έργο παραδόθηκε στην κυκλοφορία στις 24.6.2004). Στην τελευταία περίπτωση επιδίωξε, μεταξύ άλλων, την επέκταση κατά τρεις μήνες του ανώτατου ορίου της σύμβασης παραχώρησης.

Το αίτημα δεν έγινε δεκτό: «Η μέγιστη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης είναι 23 χρόνια, μη επιτρεπόμενης της υπέρβασής της από τον ανάδοχο για οποιονδήποτε λόγο.

Είναι όμως ενδεχόμενη η παράτασή της λόγω παρατάσεων των προθεσμιών (σ.σ.: κατασκευής του έργου) του αναδόχου, που θα χορηγηθούν από τον κύριο του έργου», αναφέρει η διαιτητική απόφαση, επισημαίνοντας ότι τέτοιες παρατάσεις (της κατασκευαστικής περιόδου) ήδη δόθηκαν τρεις φορές, συνολικά κατά ένα χρόνο και επτά μήνες, έως τον Ιούλιο του 2024.

Τρίτη, 19 Μαΐου 2020

Κινητοποίηση στον ΕΔΣΝΑ, Όχι στο ΧΥΤΑ Φυλής

Άκυρη η περιβαλλοντική αδειοδότηση του νέου χώρου ταφής στο ΧΥΤΑ Φυλής

Τα νέα από το «μέτωπο» της εγκατάστασης διαχείρισης σκουπιδιών της Φυλής συνεχίζουν να μην είναι καθόλου ευχάριστα. Ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο, με προσχηματική διαβούλευση, με παραβίαση των χρονικών ορίων γνωμοδότησης -που οι ίδιες έθεσαν- και με συνοπτικές διαδικασίες, οι αρμόδιες υπηρεσίες προχώρησαν (14/5/2020) στην περιβαλλοντική αδειοδότηση νέου χώρου ταφής στο ΧΥΤΑ Άνω Λιοσίων και, ταυτόχρονα, παρέτειναν το χρόνο λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής μέχρι 31/12/2020 (από 25/8/2020).

Η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠΕΝ, που προχώρησε σε μια διάτρητη και παράνομη απόφαση, φέρει τις δικές της βαριές ευθύνες, για το γεγονός ότι δημιουργεί νέες εστίες ταφής στο ΧΥΤΑ Άνω Λιοσίων, που έχει σταματήσει να δέχεται σκουπίδια για ταφή, εδώ και δεκαπέντε χρόνια.

Το κύριο βάρος της ευθύνης, ωστόσο, ανήκει στο φορέα διαχείρισης (ΕΔΣΝΑ) και στην περιφέρεια Αττικής, που ακολουθούν συνειδητή πολιτική διαιώνισης της λειτουργίας της εγκατάστασης στη Φυλή, επεκτείνοντας τις υπάρχουσες δραστηριότητες και σχεδιάζοντας νέες. Μας μιλούν για έργα μεταβατικής διαχείρισης, ενώ στην πραγματικότητα δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να συνεχιστεί το διαρκές «έγκλημα» τα επόμενα 20-30 χρόνια., έχοντας για αρωγό τη «συνένοχη» διοίκηση του Δήμου Φυλής, που γνωρίζει τα πάντα και τα ανέχεται.

Εύλογα προκύπτουν τα εξής ερωτήματα:

Ανακοίνωση του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων-Τμήμα Αττικής για την ανακατασκευή της πλατείας Ομονοίας

Ανακοίνωση του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων-Τμήμα Αττικής για την ανακατασκευή της πλατείας Ομονοίας


Για την ανακατασκευή της πλατείας Ομονοίας

Ερωτήματα φορέων όπως ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, αναφορικά με το τι συμβαίνει πίσω από τις λαμαρίνες στην πλατεία Ομόνοιας έχουν απαντηθεί από τον δήμο Αθηναίων με το ότι πρόκειται για εργασίες αποκατάστασης της εικόνας της πλατείας σύμφωνα με τη βραβευμένη πρόταση του σχετικού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού του 1998. Πράγματι, η άδεια εργασιών έχει εκδοθεί για αλλαγή δαπεδόστρωσης.

Όμως οι φωτογραφίες από το εργοτάξιο που διέρρευσαν αποκάλυψαν νέο σχεδιασμό. Μένει έτσι έκθετη η δημοτική αρχή καθότι δεν τηρούνται οι νόμιμες διαδικασίες που επιβάλουν νέο διαγωνισμό καθώς και έλεγχο και εγκρίσεις από το Συμβούλιο πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεως (ΣΥΠΟΘΑ) ή το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.

Η κατασκευή αλλά και η μελέτη αποτελούν ιδιωτικές χορηγίες με κύρια συμμετοχή των ιδιοκτητών προσκείμενων ξενοδοχείων. Η δημοτική αρχή περιορίζεται σε ρόλο διευκολυντή, επικοινωνιακού υποστηρικτή και ακυρωτή κάθε νόμιμης διαδικασίας, ενώ οι κάτοικοι της πόλης, αλλά και οι υπόλοιποι εκλεγμένοι εκπρόσωποί τους δημοτικοί σύμβουλοι, κρατούνται στην άγνοια.

Ουσιαστικά υπάρχουν:
Ιδιωτικοποίηση του σχεδιασμού των δημόσιων χώρων της πόλης, με απαξίωση και κατάργηση των αρμόδιων υπηρεσιών του δήμου και της πολεοδομίας
Πλήρης αδιαφάνεια. Δυστυχώς ανέκαθεν οι κάτοικοι και χρήστες της πόλης ελάχιστα είχαν λόγο στο πως αυτή σχεδιάζεται. Η συγκεκριμένη περίπτωση εγκαινιάζει και την άρση της δυνατότητάς τους να έχουν τουλάχιστον εικόνα. Τους αφαιρείται και το δικαίωμα της επίγνωσης των μελλοντικών τους δημόσιων χώρων. Παράλληλα καταστρατηγούνται εντυπωσιακά όλες οι νόμιμες διαδικασίες.
Ιδιωτικοποίηση του ίδιου του δημόσιου χώρου. Ένας κεντρικός ζωντανός χώρος της πόλης, ελλιπώς κατασκευασμένος και ήδη υποβαθμισμένος και απαξιωμένος, μετατρέπεται σε απονεκρωμένο θέαμα-διακοσμητικό ντεκόρ της τουριστικής βιομηχανίας. Παράλληλα δεν υπάρχει καμία δέσμευση για τη μη επιστροφή των κατασκευών περίκλειστων τραπεζοκαθισμάτων των πέριξ καταστημάτων.
Αντιδραστική πολιτική στόχευση. Η άρρητη επιδίωξη είναι ο νέος σχεδιασμός να λειτουργήσει για την εκδίωξη των θαμώνων και χρηστών του σημείου, κυρίως των φτωχών και των μεταναστών που “χαλάνε” την εικόνα του χώρου-τουριστικού εμπορεύματος. Από την άλλη, υπαρκτά προβλήματα όπως η φτώχεια, η εγκληματικότητα και η τοξικοεξάρτηση, εμφανή και στους χώρους της Ομόνοιας, σε καμία περίπτωση δεν μειώνονται, αντίθετα απλά ανακατανέμονται στην πόλη. Υπάρχει όμως και επιδείνωσή τους, καθότι η εκδίωξη δεν είναι παρά ένα κατασταλτικό μέτρο που δυσχεραίνει την κατάσταση όσων την υφίστανται, ενώ παράλληλα πρόκειται για μια επιχείρηση απόκρυψης του προβλήματος που κάνει την πραγματική αντιμετώπιση όλο και πιο μακρινή. Σε αυτή την αντιδραστική προσέγγιση έρχεται να προστεθεί και η πρωτοφανής άρνηση της νέας δημοτικής αρχής για παραχώρηση του συγκεκριμένου χώρου για αντιρατσιστική-αντιφασιστική συγκέντρωση στις 21/3.
Άλλο ένα μεγαλεπήβολο έργο βιτρίνας για την ενίσχυση της «πόλης-εμπόρευμα θεάματος», σε έναν χώρο που ήδη η κατοικία και προηγούμενες μορφές εργασίας έχουν εξοβελιστεί από την τουριστικοποίηση. Αξίζει να σημειώσουμε επίσης ότι ένα σιντριβάνι, ιδίως αυτής της κλίμακας, αποτελεί μια από τις πιο ενεργοβόρες αλλά και κοστοβόρες από πλευράς λειτουργίας και συντήρησης σχεδιαστικές επιλογές. Περισσότερα έργα μικρότερης κλίμακας, πέραν του αστικού κέντρου, σε χώρους κατοικίας και λαϊκές γειτονιές, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν πολύ πιο βελτιωτικά για τη ζωή και την καθημερινότητα πολύ περισσότερων κατοίκων και εργαζόμενων. 

Απαιτούμε:
Άμεση αφαίρεση των μη αδειοδοτημένων και αυθαίρετων κατασκευών στην πλατεία Ομόνοιας. Καμία νομιμοποίησή τους
Πλήρη υλοποίηση της πρότασης που επιλέχθηκε στον διαγωνισμό του 1998 στην αρχική της εκδοχή, ή διενέργεια νέου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού με σκοπό τη διατήρηση και επέκταση του χαρακτήρα της πλατείας ως δημόσιου τόπου διέλευσης, παραμονής και συνάθροισης
Καμία ιδιωτικοποίηση του δημόσιου χώρου, καμία επαναφορά περίκλειστων τραπεζοκαθισμάτων. Απόσυρση αυτών που διατηρούνται
Πλήρη μέριμνα και χρηματοδότηση για την εύρυθμη λειτουργία και συντήρηση του δημόσιου χώρου της πλατείας Ομόνοιας

ΣΜΤ: Να ανακληθούν τώρα οι απολύσεις από την εργοδοσία της ΜΗΧ.Μ.Ε

ΣΜΤ: Ενημέρωση από την κινητοποίηση κατά των απολύσεων στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ



Μαζική συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία του ομίλου “ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ” το πρωί της Παρασκευής 15/05 έπειτα από κάλεσμα του Σωματείου Μισθωτών Τεχνικών, με αφορμή το κλείσιμο του λατομείου της θυγατρικής “ΤΕΡΝΑ Λευκόλιθοι” στο Μαντούδι και την απόλυση 280 εργαζομένων. Παράλληλα στον όμιλο ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ έχουν γίνει και άλλες απολύσεις το τελευταίο διάστημα, ενώ ο «λογαριασμός» της κρίσης επικρέμεται πάνω από τα κεφάλια των εργαζόμενων.

Στο χώρο βρίσκονταν από νωρίς αστυνομικές δυνάμεις, οι οποίες παρέμειναν σε όλη τη διάρκεια της κινητοποίησης για να… “επιβλέπουν” τους παρευρισκόμενους, παρά την απαίτηση να αποχωρήσουν ώστε να μπορεί το σωματείο χωρίς επιτήρηση να ενημερώνει τους εργαζόμενους που προσέρχονταν για δουλειά. Καταγγέλλουμε την παρουσία της αστυνομίας, ως μία ακόμη επιχείρηση απαγόρευσης του δικαιώματος της διαμαρτυρίας και της έκφρασης, ως ένα ακόμη μήνυμα από πλευράς κυβέρνησης και εργοδοσίας για την παρεμπόδιση της συνδικαλιστικής δράσης που τόσο πολύ θέλουν να βάλουν στον πάγο εν όψει της αντεργατικής επίθεσης που εξαπολύουν και θα εντείνουν το επόμενο διάστημα.

Στη διάρκεια της κινητοποίησης, αντιπροσωπεία του ΔΣ του Σωματείου συναντήθηκε με εκπροσώπους της εταιρείας, θέτοντας το ζήτημα της επαναλειτουργίας του λατομείου και διεκδικώντας να επιστρέψουν άμεσα όλοι οι εργαζόμενοι στη δουλειά τους. Η εργοδοσία από την πλευρά της, δεν έδωσε καμία σαφή απάντηση γύρω από την επανεκκίνηση του κύριου όγκου των εργασιών και επικαλούμενη τη μείωση του τζίρου επέμεινε πως θα παγώσει τη δραστηριότητά της στο λατομείο στο Μαντούδι, διατηρώντας 60 θέσεις εργασίας και δείχνοντας στους υπόλοιπους εργαζόμενους το δρόμο της εξόδου. Από την πλευρά του σωματείου τέθηκε το ζήτημα της απόσυρσης όλων των απολύσεων και συνολικά των εργασιακών δικαιωμάτων της επόμενης μέρας στον όμιλο, απαιτώντας να μη γίνει καμία απόλυση, να μην υπάρξει καμία μείωση μισθού και οποιαδήποτε άλλη κίνηση υποβάθμισης των δικαιωμάτων των συναδέλφων. Επιπλέον, όσον αφορά το ζήτημα της υπογραφής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, που αποτελεί πάγιο αίτημά μας και έχει συζητηθεί σε προηγούμενη συνάντηση του Σωματείου με τη διοίκηση του ομίλου, όπου μάλιστα κατατέθηκε συγκεκριμένα η πρόταση του σωματείου για ΣΣΕ, η διοίκηση του ομίλου απάντησε ξεκάθαρα πως δεν είναι διατεθειμένη να συναινέσει και πως η εταιρεία είναι αυτή που θα κρίνει την αξία των εργαζομένων και το μισθό που αναλογεί στον καθένα.

Δευτέρα, 18 Μαΐου 2020

Γενικευμένη επίθεση στους αιγιαλούς, όλα στους ιδιώτες

Μέσα σε μία ημέρα ΚΥΑ που αυξάνει τα ποσοστά κάλυψης αιγιαλού στις παραχωρήσεις ξαπλώστρας και ταυτόχρονα Τουριστικό Νομοσχέδιο που μειώνει τον ελεύθερο χώρο στις παραλίες...


Του Αργύρη Δεμερτζή/

Μεγάλη αύξηση της κατάληψης από τουριστικές εκμεταλλεύσεις και μείωση του ελεύθερου χώρου στο αιγιαλό αλλά και πλήθος αλλαγές στην πολεοδομική και δασική νομοθεσία περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τον καταδυτικό τουρισμό, που κατατέθηκε στη Βουλή.


Αυξάνεται κατά 200 τετραγωνικά μέτρα, (από 300 τ.μ που ισχύει σε 500 τ.μ) το ανώτατο όριο σε εμβαδόν κάθε παραχώρησης της απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας και παράλληλα μειώνεται κατά 10% (από 60% σε 50%) το ελάχιστο ποσοστό της έκτασης του αιγιαλού που πρέπει να παραμένει ελεύθερη, σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο, το οποίο προφανώς με αφορμή τη συγκυρία της πανδημίας αλλάζει το καθεστώς προστασίας του δημόσιου παράκτιου χώρου.

Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού περιλαμβάνονται επίσης σημαντικές πολεοδομικές διατάξεις καθώς στις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α) επιτρέπεται να περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες και το περιεχόμενο των χρήσεων γης, μεταξύ αυτών και καζίνο. Παράλληλα επιτρέπεται να μετατοπίζονται, καθώς και να καταργούνται και ενσωματώνονται αγροτικές οδοί στην έκταση της Π.Ο.Τ.Α, με ειδική διαδικασία απαλλοτριώσεων. Επίσης μπορούν να δημιουργούνται νέες πολεοδομικές ζώνες και άνω των 700 περιμετρικά , ενώ αλλάζει και το καθεστώς υποχρεωτικής δενδροφύτευσης που ισχύει για δάση, δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, οι οποίες εντάσσονται στις αξιοποιήσιμες επιφάνειες και υπολογίζονται για την αρτιότητα και τους όρους δόμησης των ΠΟΤΑ. Ειδικότερα οι βασικές ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Τουρισμού προβλέπουν:

Αιγιαλός

Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 2971/2001 σχετικά με τον αιγιαλό και την παραλία στα εξής κατά βάση σημεία:

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Κοινός αγώνας για Δημόσια και δωρεάν ΠΑΙΔΕΙΑ για όλους


ΔΟΕ και ΟΙΕΛΕ καλούν σε νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Τρίτη

Νέες κινητοποιήσεις από τους εκπαιδευτικούς ενάντια στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

Στο νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο ενάντια στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, στα Προπύλαια, την Τρίτη 19 Μαΐου, καλούν με κοινή τους ανακοίνωση τα ΔΣ της ΔΟΕ και της ΟΙΕΛΕ.

Η σχετική ανακοίνωση αναφέρει:

ΠΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΤΡΙΤΗ 19/5 ΣΤΙΣ 13.00 ΣΤΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ

Υπουργείο Παιδείας, κυβέρνηση και μεγάλος αριθμός σχολαρχών κλείνουν τ’ αυτιά στη φωνή των χιλιάδων δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών που διαδήλωσαν δυναμικά στις 13 Μαΐου για να στηρίξουν το δημόσιο σχολείο και το κοινωνικό αγαθό της εκπαίδευσης κι ανοίγουν τις κάμερες αναμετάδοσης των μαθημάτων αγνοώντας τους νόμους περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και τις παιδαγωγικές αρχές.

Δεν αποσύρουν το αντιδημοκρατικό – αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία.

Αρνούνται να λάβουν όλα απαραίτητα μέτρα προστασίας της υγείας και της ζωής μαθητών και εκπαιδευτικών ώστε τα σχολεία να είναι ανοιχτά με ασφάλεια.

Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, Δ.Ο.Ε. και Ο.Ι.Ε.Λ.Ε., συνεχίζουμε τον αγώνα και καλούμε όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς, τους γονείς και συνολικά την κοινωνία να δώσουν δυναμικό και μαζικό παρών στο Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο στα Προπύλαια την Τρίτη 19 Μαΐου στη 1.00 μμ.

Απαιτούμε:

• Να αποσυρθεί τώρα το αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία.
• Να μην εφαρμοστεί η απαράδεκτη τροπολογία της Υπουργού των καμερών για την ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων.
• Να ληφθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας σε όλα τα σχολεία.
• Να στηριχθεί το δημόσιο σχολείο και να αυξηθεί η χρηματοδότηση των σχολείων από τον κρατικό προϋπολογισμό.
• Να μπει φραγμός στις απαράδεκτες πιέσεις των σχολαρχών που εξαναγκάζουν τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να κάνουν μάθημα με κάμερες στην τάξη.

Δεν κάνουμε βήμα πίσω

Συνεχίζουμε και κλιμακώνουμε τις δράσεις μας μέχρι τη δικαίωση

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
Αθήνα, 19/5/2020
Αρ. Πρωτ. :
Κοινός αγώνας για Δημόσια και δωρεάν ΠΑΙΔΕΙΑ για όλους
Το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στηρίζει τα δίκαια διαχρονικά αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος για μόνιμες προσλήψεις και αύξηση της χρηματοδότησης. Με μία πρωτοφανή κίνηση η κυβέρνηση, εν μέσω πανδημίας, περιοριστικών μέτρων και το κυριότερο, με τα σχολεία κλειστά κι επομένως με τις συνδικαλιστικές διαδικασίες αποδυναμωμένες, έθεσε για διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για την εκπαίδευση με το οποίο αποδομεί το δημόσιο σχολείο και επιτίθεται χωρίς αιδώ στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και των μαθητριών της χώρας.
Απορρίπτουμε το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ως απαράδεκτο, αντιεκπαιδευτικό και αντικοινωνικό. Απαιτούμε την απόσυρσή του και να μη κατατεθεί στη Βουλή. Θεωρούμε απαράδεκτη την Τροπολογία που προβλέπει τη ζωντανή Αναμετάδοση της Εκπαιδευτικής Διαδικασίας και ζητάμε την κατάργηση της.
Στηρίζουμε το δημόσιο σύστημα Εκπαίδευσης με την απαιτούμενη χρηματοδότηση και άμεσους μαζικούς μόνιμους διορισμούς. Να μην καταργηθούν χιλιάδες τμήματα, να μην απολυθούν αναπληρωτές, να μη γίνει το σχολείο ένα εξεταστικό κέντρο που διώχνει τα παιδιά του.
Η κυβέρνηση και η Ε.Ε θα εξαπολύσουν νέα επίθεση στα Δημόσια Κοινωνικά Αγαθά για να σωθούν άλλη μια φορά οι μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις και τράπεζες, για να συρρικνωθεί ο «δαπανηρός» δημόσιος τομέας. Απαιτείται κοινό μέτωπο αγώνα και διεκδίκησης για Εκπαίδευση και Υγεία, μπροστά στις δύσκολες μέρες που έρχονται.

Στηρίζουμε το Συλλαλητήριο των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών Τρίτη 19/5 στις 1μμ στα Προπύλαια

Από πραξικόπημα σε πραξικόπημα το πάνε!



Με την ίδια ταχύτητα που αποφάσισαν (13/3/2020) και ανέθεσαν στο γνωστό εργολάβο της Φυλής (24/3/2020) την κατασκευή νέου χώρου ταφής στο -ανενεργό, εδώ και δεκαπέντε χρόνια- ΧΥΤΑ Άνω Λιοσίων, προχώρησαν στην περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Βιάζονται να «δέσουν» την εργολαβία με την υπογραφή και της σχετικής σύμβασης, ελάχιστες μέρες πριν την 20ή/5/2020 -ίσως και γι’ αυτό το λόγο- όταν και θα αποσφραγιστούν οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές της β΄ φάσης του διεθνούς διαγωνισμού για την κατασκευή νέων, πολύ μεγαλύτερων, ΧΥΤΑ στη Φυλή.

Απέφυγαν, όπως και στις διαδοχικές προηγούμενες επεκτάσεις του ΧΥΤΑ Φυλής, να κάνουν δημόσια διαβούλευση. Επέλεξαν την τακτική της απλής κοινοποίησης και ζήτησαν μόνο από δύο υπηρεσίες (Διεύθυνση διαχείρισης στερεών αποβλήτων του ΥΠΕΝ και Διεύθυνση υγείας της αποκεντρωμένης διοίκησης) και το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής να γνωμοδοτήσουν, δίνοντας προθεσμία μέχρι τις 26/5/2020. Οι υπηρεσίες έχουν γνωμοδοτήσει θετικά, ενώ από το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής δεν έχει ζητηθεί να γνωμοδοτήσει, με αποκλειστική ευθύνη του προεδρείου του και του κ. Πατούλη. Ο «συνένοχος» Δήμος Φυλής, στον οποίο κοινοποιήθηκε επίσημα η μελέτη, δεν έχει βγάλει «άχνα». Η καταληκτική ημερομηνία ισχύει φυσικά και για το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ, το οποίο -παρά την επιδίωξη της απόλυτης σιγής- έκανε μια πρώτη παρέμβαση. Ακόμη και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο, όπου καταχωρούνται τα πάντα για την κάθε αδειοδότηση, αναφέρεται ότι: «Οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών θα διενεργούνται μέχρι 26/05/2020».

Προφανώς, δεν άρεσε σε κάποιους ότι η υπόθεση αυτή -με πρωτοβουλία του ΔΥΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ- δημοσιοποιήθηκε και πήρε τεράστια έκταση. Και για το λόγο αυτό, προχώρησαν σε ένα νέο πραξικόπημα: η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠΕΝ, με φαρδιά - πλατιά την υπογραφή του Γενικού διευθυντή περιβαλλοντικής πολιτικής κ. Κ. Δημόπουλου, αγνοώντας τις προθεσμίες που η ίδια έθεσε, επικυρώνει την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, στις 14/5/2020!!! Ευκαιρίας δοθείσης, παρατείνεται ο χρόνος ισχύος της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του ΧΥΤΑ Φυλής μέχρι 31/12/2020 (από 25/8/2020), ενώ παραμένει η υποχρέωση του φορέα διαχείρισης (ΕΔΣΝΑ) να υποβάλει συνολική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το σύνολο των επί μέρους έργων της εγκατάστασης, μέχρι 25/6/2020.

Το «πραξικόπημα» δε βρίσκεται μόνο στη διαδικασία, αφορά και στην ουσία της συγκεκριμένης επιλογής:

Κυριακή, 17 Μαΐου 2020

COVID 19 και βραχυχρόνιες μισθώσεις

COVID 19 και βραχυχρόνιες μισθώσεις

Οποιαδήποτε κουβέντα αφορά το στεγαστικό τοπίο κατά την μετά-COVID εποχή θα πρέπει να πραγματοποιείται με επιφύλαξη, καθώς το ευρύτερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον παραμένει εξαιρετικά ρευστό. Στο πλαίσιο αυτό, το θέμα των βραχυχρόνιων μισθώσεων αλλά και της επίδρασης τους στις τιμές των ενοικίων είναι πολυπαραγοντικό και εξαρτάται από παραμέτρους οι οποίες επίσης επηρεάζονται με διαφορετικούς τρόπους από την πανδημία. Ένα πολύ γενικό και εισαγωγικό σχόλιο για την πανδημία και την κατοικία, είναι πως αναδείχθηκαν με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο οι υφιστάμενες ανισότητες και οι τρόποι με τους οποίους αυτές διαμόρφωσαν την έκτακτη συνθήκη κατοίκησης κατά την περίοδο του lockdown.

Ο Γιώργος Κανδύλης, με άρθρο του στην Καθημερινή, ανέδειξε με εξαιρετικό τρόπο το γεγονός ότι η παραμονή στο σπίτι δεν επηρέασε όλους με τον ίδιο τρόπο. Όπως αναφέρει, ενώ το ποσοστό των κατοίκων της Αθήνας που κατοικεί σε συνθήκες οικιακού συνωστισμού είναι 14%, το αντίστοιχο ποσοστό μεταξύ των εργατικών επαγγελμάτων είναι 24,2%, ενώ μεταξύ των ανειδίκευτων εργατών 36,3%. Αντίστοιχα, οι μετανάστες κάτοικοι της Αθήνας ζουν σε συνθήκες συνωστισμού σε ποσοστό 45%. Όμως και με γεωγραφικού όρους, τα ποσοστά του συνωστισμού ήταν πολύ μεγαλύτερα σε περιοχές κατοικίας χαμηλότερων εισοδηματικών ομάδων σε σχέση με τις «καλές» περιοχές της Αθήνας. Είναι κρίσιμο πως τα στοιχεία βασίζονται στην απογραφή του 2011, όταν και οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο στεγαστικό τοπίο ήταν ακόμα περιορισμένες. Οπότε, η πανδημία, πριν προλάβει ακόμη να μεταφραστεί σε οτιδήποτε άλλο, είχε πολύ μεγαλύτερη επίπτωση στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα, ειδικά αν ξεφύγουμε από το στεγαστικό και λάβουμε υπόψη το ποιοι και ποιες εργάστηκαν, και στο πλαίσιο της εργασίας αυτής εξέθεσαν τον εαυτό τους κατά την περίοδο του lockdown. Με άλλα λόγια, οι ευάλωτοι έγιναν ακόμη πιο ευάλωτοι κατά τους τελευταίους μήνες.

Covid-19. Μια περιβαλλοντική κρίση με επίκεντρο τον σύγχρονο καπιταλισμό

Covid-19. Μια περιβαλλοντική κρίση με επίκεντρο τον σύγχρονο καπιταλισμό


των Μαρίνου Γλώσση, Γιώργου Τσούτσουβα

Η πανδημική έξαρση του covid-19 συνδέθηκε ιδιαίτερα με την αστάθεια και την ανεπάρκεια των δομών υγείας σε μια σειρά από κράτη, σε εμφανή αντίθεση προς τον εθνικό τους πλούτο και τις μεγάλες παραγωγικές τους δυνατότητες. Η ανεπάρκεια αυτή οδήγησε σε αντιφατικές πολιτικές αντιμετώπισης της κρίσης, όταν τα κράτη βρέθηκαν πλέον αντιμέτωπα με το ερώτημα μερικής διακοπής της οικονομικής δραστηριότητας. Σε αυτό το πλαίσιο τοποθετείται η αρχική πολιτική απροθυμία πολλών κυβερνήσεων να αντιμετωπίσουν εγκαίρως την κρίση, υποτιμώντας το ζήτημα όταν αυτό ξεκινούσε. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου στο βιομηχανικό βορρά η παραγωγή συνεχίστηκε με αμείωτο ρυθμό για δύο εβδομάδες μετά το πρώτο κρούσμα με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα.

Έτσι, η συγκυρία αυτή καταγράφεται ως συνολική αποτυχία των νεοφιλελεύθερων πολιτικών που κυριαρχούν τις τελευταίες δεκαετίες, γεγονός που γίνεται ιδιαίτερα εμφανές σε χώρες όπου έχουν κατεξοχήν εμπεδωθεί νεοφιλελεύθερες στρατηγικές απορρύθμισης του συστήματος υγείας, στις οποίες επίσης κυριάρχησε, η πολιτική κατεύθυνση του πιο απροσχημάτιστου νεοφιλελεύθερου κυνισμού (κατεξοχήν οι ΗΠΑ[i], αλλά και αρχικά το Ηνωμένο Βασίλειο). Η αποτυχία αυτή θα έχει επιπλέον τίμημα μια νέα περίοδο οικονομικής ύφεσης, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τους εργαζομένους.

Ωστόσο, η κρίση και αποτυχία του σύγχρονου καπιταλισμού εκτείνεται πολύ μακρύτερα από το ζήτημα της διαχείρισης της πανδημίας και ανατρέχει στις ίδιες τις συνθήκες που τη γέννησαν:

Ασθένειες ζωονοτικής προέλευσης, όπως o Έμπολα, η γρίπη των πτηνών, ο MERS, ο SARS, ο ιός του Δυτικού Νείλου, ο Ζίκα και ήδη ο covid-19, εμφανίζονται με περιοδικότητα κατά τις τελευταίες δεκαετίες και συνδέονται με ανθρωπογενείς μεταβολές στο φυσικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με τις συνθήκες που επικρατούν στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα[ii]. Σύμφωνα με έκθεση της UNEP, ποσοστό 60% των μολυσματικών νόσων έχουν μεταπηδήσει στον άνθρωπο από τα ζώα[iii].

Οι μεταβολές που επιφέρουν στο φυσικό περιβάλλον οι αλλαγές χρήσης της γης, η ένταση των καλλιεργητικών δραστηριοτήτων, η υπερεκμετάλλευση των φυσικών πόρων, η αποψίλωση δασών και εκχέρσωση βιότοπων αποτελούν τους κρίσιμους παράγοντες για την αναπαραγωγή και μετάδοση ζωονόσων[1]. Σε αυτούς θα πρέπει να προστεθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και η υπερθέρμανση του πλανήτη, που συνδέονται με την επέκταση της βιομηχανικής δραστηριότητας κατά τις τελευταίες δεκαετίες, την βιομηχανοποιημένη αγροτοκτηνοτροφική παραγωγή και τον μεγάλο όγκο εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου από τις δραστηριότητες αυτές.