Τετάρτη 20 Μαΐου 2020

Το «μεγάλο περίπατο της Αθήνας» σας τον χαρίζουμε. Εμείς θα προτιμήσουμε τον «μικρό περίπατο» στην περιοχή μας




Γιατί αυτός τουλάχιστον έχει την ζωντάνια της πραγματικής ζωής


Ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης

Περιβάλλον: Ο Δήμαρχος της Αθήνας παρουσίασε το σχέδιο «Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας», μίλησε για 6,8 χιλιόμετρα συνολικό μήκος διαδρομής, και ο καθηγητής του ΕΜΠ Γιώργος Γιαννής, παρουσιάζοντας στους δημοτικούς συμβούλους το σχέδιο, είπε ότι «με την ολοκλήρωση του έργου θα έχουν αποδοθεί περίπου 50.000 τ.μ. ελεύθερου δημόσιου χώρου στους κατοίκους και τους επισκέπτες στην Αθήνα, αλλά κι ένας νέος ποδηλατόδρομος στην οδό Πανεπιστημίου. Επίσης οι ιστορικές περιοχές της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου, ενώ οι οδοί Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Ερμού και Αθηνάς θα μετατραπούν σε περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ.».

Αρχιτέκτονας: Ναι είναι μια προσφορά του Δήμου στους νέους «ιδιοκτήτες» της περιοχής. Ξεκινήσαμε με τον καθηγητή Τουρνικιώτη του ΕΜΠ που παρουσίασε το «Ξανασκέψου την Αθήνα» [1], στη συνέχεια είχαμε τον καθηγητή Μπελαβίλα του ΕΜΠ κι αυτός, με το «Ανάπλαση της Αθήνας» [2], και σήμερα έρχεται ο τρίτος καθηγητής του ΕΜΠ να μας παρουσιάσει το δικό του «όραμα» με τίτλο «Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας» [3].

Περιβάλλον: Τι λες το έργο θα πραγματοποιηθεί;

Αρχιτέκτονας: Μπορεί, γιατί είναι αρκετά εξυπηρετικό στα κυρίαρχα ιδιοκτησιακά συμφέροντα της περιοχής. Μη ξεχνάς ότι στην περιοχή έχει πραγματοποιηθεί μια τεράστια αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των κτιρίων, και αυτή η αλλαγή απαιτεί επεμβάσεις στο χώρο, ανάλογες των απαιτήσεων των νέων κυρίαρχων ιδιοκτητών. Αν κάνουμε έναν χάρτη της περιοχής με το ιδιοκτησιακό καθεστώς που κυριαρχούσε στην περιοχή τις χρήσεις και τις δραστηριότητες που λειτουργούσαν πριν από την κρίση, και έναν χάρτη με το σημερινό ιδιοκτησιακό καθεστώς τις χρήσεις και τις δραστηριότητες που λειτουργούν σήμερα και αυτές που ετοιμάζονται να λειτουργήσουν θα δούμε ξεκάθαρα την διαφορά, και θα φανούν σε όλο τους το μεγαλείο οι πραγματικοί λόγοι της σημερινής «ανάπλασης». Η πόλη «αναπλάθεται» σήμερα για να εξυπηρετήσει τα νέα κυρίαρχα συμφέροντα, τα οποία ήδη έχουν στην ιδιοκτησία τους ένα μεγάλο κομμάτι της συγκεκριμένης περιοχής. Και ήταν η «υποβάθμιση» της περιοχής που διευκόλυνε τα κυρίαρχα συμφέροντα να περάσει στην ιδιοκτησία τους η περιοχή. Και η «υποβάθμιση» δεν «έπεσε» ένα πρωί από τον ουρανό, έγινε με σχέδιο που απαιτούσε και βάθος χρόνου για να πραγματοποιηθεί. Και εκτελεστές του σχεδίου αυτού ήταν οι Κυβερνήσεις της χώρας μας οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες της περιοχής. Όλοι μιλούσαν για την «ανάπλαση» της περιοχής αλλά ποτέ κανείς δεν μας είπε γιατί καθημερινά επί 20 χρόνια «υποβαθμίζανε» την περιοχή.

Ας έρθουμε τώρα να σχολιάσουμε λίγο το σχέδιο. Μας λένε ότι το κέντρο θα μετατραπεί σήμερα από «πέρασμα» σε τόπο «προορισμού» για εργασία, αναψυχή και τουρισμό. Μας λένε ότι η περιοχή της Πλάκας και του εμπορικού τριγώνου καθώς επίσης ότι οι οδοί Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Ερμού και Αθηνάς θα μετατραπούν σε περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ.

Τα ξενοδοχεία όμως π.χ. της οδού Μητροπόλεως απαιτούν συνεχή ροή αυτοκινήτων είτε τροφοδοσίας είτε πελατών. Το «ελεύθερα λοιπόν από Ι.Χ». της οδού Μητροπόλεως δεν σημαίνει ότι αυτή αποδίδεται στους πεζούς. Και αυτό είναι ένα πολύ μικρό τεχνικό παράδειγμα. Το ίδιο ισχύει και για την οδό Αθηνάς. Βλέπεις λοιπόν ότι δημιουργείται ένας χώρος πόλης όπου θα κυκλοφορούν μόνο αυτοκίνητα εξυπηρέτησης των δραστηριοτήτων του χώρου. Με τον τρόπο αυτό οι δραστηριότητες του χώρου εξυπηρετούνται με μεγαλύτερη ταχύτητα, όχι όμως οι μόνιμοι κάτοικοι του χώρου, όσοι και αν έχουν απομείνει βέβαια. Ο «μεγάλος περίπατος» είναι το περιμετρικό όριο του συγκεκριμένου χώρου της πόλης, με τον οποίο χωρίζεται η συγκεκριμένη περιοχή από την υπόλοιπη πόλη.

Δημιουργείται λοιπόν ένας χώρος «προορισμού» ο οποίος μας λένε ότι θα λειτουργήσει σαν χώρος «εργασίας, αναψυχής, τουρισμού» που σημαίνει ότι θα λειτουργήσει σαν χώρος καταναλωτισμού πέρα και πάνω από τα όρια, αυτό δείχνουν οι νέες δραστηριότητες που είτε λειτουργούν είτε ετοιμάζονται να λειτουργήσουν στο χώρο, απ’ όσο ξέρω από μια μικρή έρευνα που έκανα στην περιοχή.

Ο «μεγάλος περίπατος» λοιπόν δημιουργείται για να ορίσει τις εισόδους και εξόδους στην και από την περιοχή, μια περιοχή υψηλής προστασίας καταναλωτισμού, όπου θέλουν, αυτό τουλάχιστον φαίνεται να «οραματίζονται» να πετύχουν, το κοινό να περιμένει υπομονετικά, κάνοντας τον περίπατό του στην περίμετρο της περιοχής, να του έρθει με μήνυμα στο κινητό η άδεια μπει στον χώρο μαζί με τις «αυστηρές» οδηγίες συμπεριφοράς στο χώρο, αλλά και την «επιβεβαίωση» ότι στον χώρο αυτό η «ασφάλειά» του είναι εξασφαλισμένη, γιατί η είσοδος στα ΜΑΤ θα είναι «αυστηρά» απαγορευμένη. Γιατί αυτό αποδείχθηκε με τα εγκαίνια της πλατείας Ομονοίας.

Ας τους το πούμε δυνατά Τον « μεγάλο περίπατο της Αθήνας» σας τον χαρίζουμε, εμείς θα προτιμήσουμε τον «μικρό περίπατο» στην περιοχή μας, γιατί αυτός τουλάχιστον έχει την ζωντάνια της πραγματικής ζωής.



1 σχόλιο:

  1. Πολύ καλό. Μόνο που ο τίτλος είναι μισός. Στο blog "Το περιβάλλον συζητά με έναν Αρχιτέκτονα" απ' όπου είναι και η αναδημοσίευση ο τίτλος είναι "Τον « μεγάλο περίπατο της Αθήνας» σας τον χαρίζουμε, εμείς θα προτιμήσουμε τον «μικρό περίπατο» στην περιοχή μας, γιατί αυτός τουλάχιστον έχει την ζωντάνια της πραγματικής ζωής"
    https://angelmois.blogspot.com/2020/05/blog-post_19.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή