ΕΠΙΤΡΟΠΗ
ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Δελτίο
Τύπου 14/10/2016
ΣΧΕΤΙΚΑ
ΜΕ ΤΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟ ΩΣ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ
ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
1.
Στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων
συζητήθηκε στις 13/10/2016 ο «χαρακτηρισμός
ως μνημείων κτιρίων και τεχνικών
εγκαταστάσεων του πρώην Αεροδρομίου
Ελληνικού». Η διαδικασία διήρκεσε από
τις 4.00 μ.μ. έως τις 12.00 τα μεσάνυχτα και
η συζήτηση που έλαβε χώρα χαρακτηρίζει
τη διολίσθηση του οργάνου σε διαδικασίες
και αποφάσεις που δεν συνάδουν με την
επιστημονική αντικειμενικότητα και
την αυτονομία του.
2.
Η εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης του
ΥΠΠΟΑ, η οποία υπογράφεται από τις
συντάκτριες Αθανασία Γκουσιάκη και
Αθηνά Κούτση, αρχιτέκτονες μηχανικούς,
τον Προϊστάμενο του Τμήματος Προστασίας
και Διαχείρισης Νεωτέρων και Σύγχρονων
Μνημείων και Μνημείων Τεχνικού Πολιτισμού,
Αλέξανδρο Ξενάκη, αρχιτέκτονα μηχανικό,
και την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης
Αμαλία Ανδρουλιδάκη, αρχιτέκτονα
μηχανικό, αφορούσε στα παρακάτω κτίρια
και τεχνικές εγκαταστάσεις :
α)
Το κέλυφος του αρχικού κτιρίου του
Δυτικού Αεροσταθμού (αίθουσα αφίξεων
– αναχωρήσεων),
β)
Τον παλαιό πύργο ελέγχου του Αεροσταθμού,
γ)
Το Αγγλικό υπόστεγο (Παγόδα) και
δ)
Τον αρχικό πυρήνα του συγκροτήματος
του πρώην Αμερικανικού Κολλεγίου Θηλέων
Αθηνών (νυν κτήρια Υ.Π.Α.), φερομένης
ιδιοκτησίας Ελληνικού Δημοσίου και
ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.
Σημειωτέον
ότι ήδη έχουν κηρυχθεί διατηρητέα με
προγενέστερες αποφάσεις το συγκρότημα
του Ανατολικού Αεροσταθμού και τα τρία
υπόστεγα της Πολιτικής Αεροπορίας.
Η
Επιτροπή μας προσέθεσε στα κτίρια αυτά,
σύμφωνα και με τις προτάσεις της
Αρχιτεκτονικής Σχολής ΕΜΠ, τον νέο πύργο
ελέγχου, τον υδατόπυργο επί της Λεωφόρου
Βουλιαγμένης και το Εθνικό Αθλητικό
Κέντρο Αγίου Κοσμά.
Τούτων
δεδομένων υποστηρίξαμε πλήρως την
εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης του
ΥΠΠΟΑ και τα προτεινόμενα προς χαρακτηρισμό
κτίρια.
3.
Επισημάναμε
ότι για την αξιοποίηση του δημοσίου
ακινήτου Ελληνικού η Επιτροπή μας έχει
καταθέσει εναλλακτικό σχέδιο συμβατό
με το πνεύμα του τόπου, την οικολογική
ισορροπία και την οικονομική/κοινωνική
ανασυγκρότηση της ευρύτερης περιοχής.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, το θέμα των
νεωτέρων μνημείων που διασώζονται στην
περιοχή είναι ένα αυτοτελές θέμα και η
κήρυξή τους πρέπει να προχωρήσει
ανεξάρτητα από τις προωθούμενες επιλογές
αξιοποίησης του ακινήτου και τις
απαιτήσεις της κατ’ αρχήν επενδύτριας
εταιρείας Lamda
Development,
τις οποίες εξυπηρετεί απαρέγκλιτα το
ΤΑΙΠΕΔ.
Ειδικότερα
υποστηρίξαμε ότι η περιοχή του Ελληνικού
χαρακτηρίστηκε για πάνω από 60 χρόνια
από την παρουσία του πρώτου και μεγαλύτερου
διεθνούς αεροδρομίου της χώρας, που
αποτέλεσε αψευδή μάρτυρα της οικονομικής,
κοινωνικής και τεχνολογικής εξέλιξης
καθώς και της νεώτερης πολιτικής ιστορίας
της χώρας. Ως εκ τούτου, θεωρούμε απολύτως
αναγκαίο και αυτονόητο να διατηρηθεί
από την ιστορική αυτή μνήμη ένα ευδιάκριτο
αποτύπωμα στο χώρο.
Ιδιαίτερα
τονίσαμε την τεχνολογική καινοτομία
και την αισθητική αξία του Υποστέγου
Ολυμπιακής Αεροπλοΐας και του Αγγλικού
Υποστέγου «Παγόδα», όπως και την
τυπολογική και μορφολογική σπουδαιότητα
του συγκροτήματος των Κτιρίων του πρώην
Αμερικανικού Κολλεγίου Θηλέων, που
αποτελεί χώρο στέγασης της νυν Υπηρεσίας
Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.). Η ΥΠΑ δεν
θα έπρεπε να μετεγκατασταθεί από την
περιοχή, σε κάθε περίπτωση όμως το
συγκρότημα του Αμερικανικού Κολλεγίου
Θηλέων, με την πλούσια βλάστηση που το
περιβάλλει, αποτελεί ένα σημαντικό
ιστορικά πρότυπο εκπαιδευτικό κτίριο,
από τα λίγα που διασώζονται ολοκληρωμένα
στη χώρα, η λειτουργία του οποίου εισήγαγε
πρότυπες και νεωτερικές εκπαιδευτικές
μεθόδους.