Πέμπτη 30 Μαρτίου 2023

Στον αέρα οι υπηρεσίες των ΥΔΟΜ μετά το τέλος Μαρτίου

Στον αέρα οι υπηρεσίες των ΥΔΟΜ μετά το τέλος Μαρτίου


Στον αέρα κινδυνεύουν να βρεθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες αγνώστου αριθμού Υπηρεσιών δόμησης της χώρας από την 1η Απριλίου και μετά, όπως επισημαίνει η Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ., ερμηνεύοντας τόσο την ισχύουσα νομοθεσία όσο και τις συνθήκες που επικρατούν στις ΥΔΟΜ.

Συγκεκριμένα, η Ομοσπονδία επισημαίνει πως σύμφωνα με την τελευταία τροποποίηση του άρθρου 97Α του ν. 3852/10 (αρ. 83, ν. 5021/23) αναφορικά με τις Υπηρεσίες Δόμησης:Έως την 31η Μάρτη 2023 θα πρέπει να έχουν εκδοθεί οι Διαπιστωτικές Αποφάσεις για την επάρκεια στελέχωσης όλων των ΥΔΟΜ από τους Γενικούς Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων στην επικράτεια.
Εναλλακτικά, ο Γενικός γραμματέας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης θα πρέπει να καθορίσει με αιτιολογημένη απόφασή του, «την άσκηση των εν λόγω αρμοδιοτήτων από την Υ.ΔΟΜ του δήμου της έδρας του νομού» (παρ.2α).
Εάν οι δήμοι που δεν έχουν συστήσει «Υ.ΔΟΜ έως την 1η2023, οφείλουν να συνδράμουν με μηχανικούς ΠΕ ή ΤΕ» και εάν δεν έχουν μηχανικούς, «δύναται να καθορίζεται υπάλληλος άλλου κλάδου και ειδικότητας»

Χαρακτηριστικά, το επίσημο εδάφιο του ανωτέρω νόμου, αναφέρει:

Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023

Εισήγηση του Δημήτρη Κλεφτοδήμου, μέλους της ΕΑΜΠΓουδή, στην Εκδήλωση ΑΡΑΓΕΣ[22/3/2023]:«Επίθεση στο δημόσιο χώρο: μηχανικοί και κινήματα πόλης»

 ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΔΗ

                              email: ep.ag.goudi@gmail.com                                    Μάρτιος 2023

Εισήγηση του Δημήτρη Κλεφτοδήμου, μέλους  της ΕΑΜΠΓουδή, στην  Εκδήλωση ΑΡΑΓΕΣ[22/3/2023]:«Επίθεση στο δημόσιο χώρο: μηχανικοί και κινήματα πόλης»



Εκ μέρους της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ ευχαριστώ την ΑΡΑΓΕΣ για τη πρόσκληση και μεταφέρω τους αγωνιστικούς χαιρετισμούς της Επιτροπής.

   Είναι γνωστό ότι οι αστικοί σχεδιασμοί θέλουν την Αττική κύρια ως τουριστικό και

διαμετακομιστικό κέντρο, εμπορευματοποιώντας ζωτικούς χώρους.

   Στο ταλαιπωρημένο από πυρκαγιές και καταπατήσεις βουνό του Υμηττού, αλλάζουν τις χρήσεις των ζωνών προστασίας για να  εξυπηρετηθούν τα μεγάλα επιχειρηματικά σχέδια στο Ελληνικό και της «Αθηναϊκής Ριβιέρας», αλλά και δημοτικών αρχών : νομιμοποίηση του αυθαιρέτου ΚΥΤ Ηλιούπολης-Αργυρούπολης (παρά το γεγονός πως έχει χαρακτηριστεί παράνομο με δύο αποφάσεις του ΣτΕ το 2005), νομιμοποιούνται υποτίθεται «προσωρινά» οι Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων πολύ κοντά σε κατοικημένες περιοχές, παραχωρούνται εκτάσεις σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια στα όρια του βουνού ,επεκτάσεις νεκροταφείων, αυθαίρετοι οικισμοί ,κα

Ο Υμηττός ακόμη και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας χαρακτηρίζεται Περιφερειακό Πάρκο ,που αποτελεί πλήγμα για τον  δασικό του χαρακτήρα.

  Το Μ.Π.ΓΟΥΔΗ  είναι η συνέχεια (εισδοχή) του Υμηττού στην πόλη . «Ο χώρος του Πάρκου Γουδή αποτελεί έναν από τους εναπομείναντες ελεύθερους δημόσιους χώρους της Αθήνας ενώ παράλληλα, διαθέτει το συγκριτικό πλεονέκτημα άμεσης επαφής με τον ορεινό όγκο του Υμηττού». Το ΜΠΓΟΥΔΗ έκτασης 4.500 στρεμμάτων (ο πυρήνας του είναι 1.500 στρ.)έχει 50 ιδιοκτησίες 16 φορέων του ευρύτερου Δημόσιου φορέα: Στρατόπεδα, Υπουργεία, Νοσοκομεία(πολιτικά και στρατιωτικά), Πολυτεχνειούπολη, χώροι ΕΤΑΔ, ΕΡΤ,πρώην Σχολή Χωροφυλακής, Άλση Δήμων: Αθηναίων(τ.Χωροφυλακής)-Παπάγου-Ζωγράφου, Αθλητικές εγκ/σεις Δήμων, σχολεία, φυτώριο Δ.Αθηναίων, δασικές εκτάσεις ΑΟΟΑ, Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών Ακαδημίας Αθηνών κ.α.

 Είναι  ένας χώρος με ιστορικό φορτίο :Στρατιωτική πόλη-αρχές του 1900 μέχρι τη 10ετ του 1980, Κίνημα Στρατιωτικού Συνδέσμου 1909, Η εκτέλεση των έξι το 1922, χώρος εκτέλεσης πολιτικών κρατουμένων (με τελευταία: το 1952 του Ν.Μπελογιάννη), χώρος τεθωρακισμένων του χουντικού  Πραξικοπήματος του 1967 και επέμβασης στο ΕΜΠ το 1973. Ταυτόχρονα είναι αναγκαία η ανάδειξη της ιστορικότητας του χώρου μέσω της επισκευής & επανάχρησης  αξιόλογων ιστορικών κτιριακών συνόλων , στρατιωτικής και βιομηχανικής αρχιτεκτ/κής  :Διοικητήρια, Στάβλοι Ιππικού, Στρατώνες, Αρτοποιείο κ.α.                                                         

●Ειδικότερα θα αναφερθούμε στο Σχέδιο Π. Δ/τος και στις Θέσεις της ΕΑΜΠΓουδή

Μετά την κατάθεση από το Υπουργείο Ενέργειας (ΥΠ.ΕΝ.), προς επεξεργασία στο Συμβούλιο Επικρατείας (ΣτΕ), του  σχεδίου νέου Προεδρικού Διατάγματος,(σε αντικατάσταση του υπάρχοντος από 14/6/2011 Π.Δ/τος) για τον Υμηττό και τα Μητροπ. Πάρκα Γουδή – Ιλισίων, εκδόθηκε το 146/17-10-2022 πρακτικό επεξεργασίας του Ε’ Τμήματος του ΣτΕ που αποδέχεται τις δυσμενείς διατάξεις σε σχέση με το υπάρχον Π.Δ., ενώ επιδιώκεται η συγκάλυψη-νομιμοποίηση αυθαιρεσιών και παρανομιών στον Υμηττό(εκτός των αυθαίρ. οικισμών ΝΑ του Υμηττού), αλλά και στο Μ.Π.ΓΟΥΔΗ που είτε έχουν ήδη συντελεστεί είτε διευκολύνεται η πραγματοποίησή τους.

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΜΑΣ

     1) ΝΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΘΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ: Το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, δίνει τη δυνατότητα παραμονής όλων των υπαρχόντων στρατοπέδων, δηλαδή του Βαρύτη ,του Φακίνου  και του Ζορμπά. Μάλιστα αναφέρει ότι τα στρατόπεδα Φακίνου και Ζορμπά «που δεν μπορούν να απομακρυνθούν προς το παρόν», δεν περιλαμβάνονται στον πυρήνα του πάρκου (Ζώνη Δ1), αλλά στην περιφ. ζώνη (Δ2).

Είναι αδιανόητο τα στρατόπεδα να συνεχίσουν να παραμένουν εντός της πόλης. Ιδιαίτερα πρέπει να αποδοθούν άμεσα στους Δήμους Αθηναίων και Ζωγράφου στο σύνολό τους τα 965 στρέμ.(στον πυρήνα του πάρκου),  βάσει του Ν. 732/1977

Στην έκταση που ακόμη δεν έχει παραδοθεί (περίπου 450 στρέμματα), υπάρχουν το Δυτικό στρατόπεδο Βαρύτη και το στρατόπεδο Φακίνου. Η απομάκρυνση των στρατοπέδων θα αυξήσει σημαντικά την έκταση του πάρκου, αφού τα στρατόπεδα διαθέτουν μεγάλες ελεύθερες εκτάσεις υψηλού πρασίνου και παραδοσιακά κτίρια που μπορούν να αξιοποιηθούν για πολιτιστικές δραστηριότητες.(μελέτες ΕΜΠ και ΔΠΘ).

Αντί όμως τα ανενεργά στρατόπεδα (όπως του ΒΑΡΥΤΗ) να αποδοθούν στους όμορους δήμους , μεθοδεύτηκε με νομοθετικές ρυθμίσεις ,όπως του Ν.4407/2016, η σύσταση της Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων(ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ.) για την ‘’αξιοποίηση των ακινήτων ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α)…που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους,….Στόχος της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. είναι η προσέλκυση επενδύσεων, εγχώριων και διεθνών, με σκοπό αποκλειστικά τη σύναψη συμβάσεων μακροχρόνιων μισθώσεων για τα ακίνητα που της έχουν διατεθεί προς αξιοποίηση.’’ .Έτσι, ο Ν. 4407/2016 [ΤΑΙΠΕΔ Καμμένου] προωθεί το Real Estate της ελεύθερης δημόσιας γης προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους.

Δηλαδή η ΥΠΑΑΠΕΔ :1)’’εκτελεί χρέη μεσιτικής εταιρείας’’ ,όπως δηλώνει και ο Δ/ντής της  (βλ. ΥΠΑΑΠΕΔ -Με Αρετή και Τόλμη στο YouTube)και 2)Συνάπτει συμβάσεις μακροχρόνιων μισθώσεων  δρομολογώντας με αυτό τον τρόπο την εμπορευματοποίηση του ΜΠΓ και έτσι ουσιαστικά ακυρώνει την  άμεση υλοποίησή του.

  2)ΟΧΙ ΑΣΥΜΒΑΤΕΣ ΓΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΧΡΗΣΕΙΣ -ΛΕΙΤΟΥΡΓΙEΣ

     Το Σχέδιο Π.Δ/τος προβλέπει τη διατήρηση στον πυρήνα του πάρκου των ασύμβατων για Μητροπολιτικό Πάρκο χρήσεις - λειτουργίες, όπως του Μπάντμιντον, της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας (ΕΠΟ), της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) «που αποκτούν χρήσεις διοίκησης, πολιτισμού και εκπαίδευσης / έρευνας, ενώ μπορεί να υπάρξει και παραπέρα εξειδίκευση των χρήσεων με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ)».Ας  σημειωθεί ότι:

Α)Το Μπάντμιντον (με κάλυψη  10 στρεμ επί γηπέδου 23στρεμ) χωροθετήθηκε το 2002 ως προσωρινή κατασκευή με τη δέσμευση της πολιτείας ότι θα απομακρύνονταν με το τέλος των Ολυμπιακών αγώνων. Όμως με νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 20 ν. 3342/2005) μονιμοποιήθηκαν οι εγκαταστάσεις του Γηπέδου Μπάντμιντον. Αντισυνταγματικό έκρινε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας το άρθρο 20 του ν. 3342/2005 περί μετατροπής του κτιρίου του Ολυμπιακού Κέντρου Badminton στο Γουδί σε χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων. Με την με αριθμό 1970/2012 απόφασή του το ΣτΕ προέβη σε ακύρωση της σχετικής οικοδομικής άδειας και της πράξης αναθεώρησης αυτής(μετά από προσφυγή που έκανε το 2006 η Επιτροπή μας μαζί με τον ΠΣΑΑ και πολίτες των όμορων περιοχών) και έκρινε ότι το Μπάντμιντον πρέπει να κατεδαφιστεί γιατί

«Κατακερματίζει τον πυρήνα του πάρκου, δημιουργεί εικόνα απέραντου πάρκινγκ που δεν ταιριάζει σε Πάρκο και τελικά επιδεινώνει τις συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων, όχι μόνο της ευρύτερης περιοχής, αλλά και ολόκληρου του λεκανοπεδίου Αττικής».

Όμως και το Προεδρικό Διάταγμα του 2011 προέβλεπε την κατεδάφιση του Μπάντμιντον μετά τη λήξη της σύμβασής του, (δηλαδή το 2026).

Β)Η ΕΠΟ που επιτελεί Διοικητική λειτουργία, αφού είναι Τριτοβάθμιο σωματείο που δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του Πάρκου  και έπρεπε να είχε απομακρυνθεί με τη λήξη της σύμβασής της, δηλαδή το 2019. Όμως εξακολουθεί είναι εγκατεστημένη καταχρηστικά σε  δύο κτίρια .

Γ)Η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας θα μεταστεγαστεί στο Κεντρικό Κτίριο Ιππασίας, στον πυρήνα του Πάρκου με εκπρόθεσμη τροπολογία στο νόμο 4623/9.8.2019 αλλάζοντας τις χρήσεις γης, σε αντίθεση με το Π. Δ. του 2011, που ως χρήσεις στον πυρήνα του πάρκου ορίζει «Άλσος, ελεύθεροι χώροι, Αστικό Πράσινο» .

Η Επιτροπή μας κατήγγειλε αυτή τη ρύθμιση που καταστρατηγεί τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Επίσης  το ΔΣ ΣΑΔΑΣ – Τμήμα Αττικής το 2020 επισήμανε ότι : «η χωροθέτηση αυτή είναι ασύμβατη και ετερόκλητη. Θα επιφέρει αύξηση της διαμπερούς κυκλοφορίας και αυθαίρετης στάθμευσης των αυτοκινήτων μέσα στο πάρκο και τελικά την υποβάθμιση και κατάτμηση της έκτασης του. Εντούτοις και σε συνέχεια αυτής της προβληματικής χωροθέτησης, στις 16/1/2020 εξαγγέλθηκε από τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη η αποδοχή της δωρεάς του Ιδρύματος Ωνάση για το κόστος μετεγκατάστασης της Γ.Γ.Ε.Τ».

Η κοροϊδία της επείγουσας ‘’ανάγκης’’ : από το 2019 μέχρι πριν λίγο καιρό εξυπηρετούνταν ιδιωτικά συμφέροντα στον χώρο αυτό ,αφού δόθηκε στην τηλεοπτική εκπομπή Top Chef!!!         

3) ΟΧΙ ΝΗΣΙΔΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΖΩΝΗΣ (Δ2) ΣΤΟΝ ΠΥΡΗΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ (ΖΩΝΗ Δ1)

     Δίνεται η δυνατότητα μέσα από το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) κτίρια της ζώνης Δ1 (Πυρήνας) να έχουν χρήση της περιφερειακής ζώνης (Δ2).

Επισημαίνουμε ότι το Π.Δ. του 2011 δεν προέβλεπε τέτοια δυνατότητα, δηλαδή αλλαγή χρήσης των κτιρίων του πυρήνα.

4) ΟΧΙ ΥΠΟΓΕΙΟΣ ή ΥΠΑΙΘΡΙΟΣ  ΧΩΡΟΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΣΤΟΝ ΠΥΡΗΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

     Δίνεται η δυνατότητα κατασκευής, εντός του πυρήνα του πάρκου, υπόγειων κτιρίων στάθμευσης «σε θέσεις και με χωρητικότητα που θα υποδείξει το ΕΠΣ»

 

 

 

Η κατασκευή γκαράζ (υπαίθριο ή υπόγειο), στον πυρήνα του πάρκου θα επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στο Πάρκο:

•Θα αποκλειστεί η δυνατότητα υψηλού πρασίνου.

•Θα αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων αυτοκινήτων.

Επίσης, δεν είναι απαραίτητη η κατασκευή του, αφού :α)προβλέπεται η κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθμευσης περιφερειακά του πάρκου. β)Υπάρχουν πολύ κοντά στο πάρκο δύο σταθμοί Μετρό (Κατεχάκη, Εθνική Άμυνα) αλλά και τρίτος στο άμεσο μέλλον (Γραμμή Μετρό 4 -στάση Γουδή).

5) ΟΧΙ ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ (ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ: ΕΥΠ κ.α.)

     Με τις θέσεις του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος:

α) προβλέπεται στην περιφερειακή Ζώνη (Δ2) μέσα από το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο η δυνατότητα ανέγερσης νέων κτιρίων, αλλά και επέκτασης υπαρχόντων.

 β) «Επανεξετάζεται στο πλαίσιο του Ειδικού  Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ), η ανάγκη επιπλέον δόμησης στην ιδιοκτησία της Εθν. Υπ/σίας Πληροφοριών (ΕΥΠ).

Σχεδιάζεται να ανεγερθεί τεράστιο κτίριο της ΕΥΠ , συνολικής επιφάνειας ορόφων 28.000 τ.μ. και ύψους 27 μέτρων.

6) ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ (ΕΠΣ) να μην αναιρούν το χαρακτήρα του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή

          Με τις διατάξεις του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος προβλέπεται η εκπόνηση Ειδ. Πολεοδομικών Σχεδίων από το Υπουργείο Ενέργειας (ΥΠΕΝ) με τη μορφή Π. Δ/των. Το πολεοδομικό εργαλείο των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων(ΕΠΣ) για προγράμματα αστικής ανάπλασης και περιβαλλοντικής προστασίας, προτείνεται να χρησιμοποιηθεί και στην περίπτωση των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή και Ιλισίων, σε δυσμενέστερη της υφιστάμενης κατεύθυνση, αλλοιώνοντας τον πυρήνα του Πάρκου και καταργώντας τα εργαλεία της Ζώνης Ελεγχόμενης Ανάπτυξης (ΖΟΕ), του Σχεδίου Γενικής Διάταξης(ΣΓΔ) και των Πολεοδομ. Μελετών που προβλέπονταν στο Π.Δ. 2011.

7)  ΟΧΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟΝ ΠΥΡΗΝΑ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

Με τις θέσεις του Σχεδίου Π. Δ/τος δίνεται η δυνατότητα κυκλοφορίας οχημάτων και στον πυρήνα του πάρκου «σε εγκεκριμένες από πολεοδομικό σχέδιο οδούς».

Όμως δεν υπάρχουν εγκεκριμένοι από το πολεοδομικό σχέδιο οδοί εντός του Πυρήνα του Πάρκου αλλά αυτοί που έγιναν με το ‘’ίδιον καθεστώς ‘’ του στρατού. Ακόμη κι αν υπήρχαν εγκεκριμένοι δρόμοι θα έπρεπε να γίνουν ποδηλατόδρομοι & περιπάτου.

8) ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΡΑΞΕΩΝ

Προβλέπεται και από το Π.Δ. του 2011 αλλά δεν υπήρξε η πολιτική βούληση, παρόλο που οι περισσότερες περιφράξεις δεν έχουν λόγο ύπαρξης .Αντίθετα κατασκευάζονται νέες για την εμπορευματοποίηση κοινόχρηστων χώρων (ΖώνηΔ1) ενώ καθιστούν προβληματική  τη πρόσβαση σε χώρους του Πάρκου.

9) ΟΧΙ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΥΤΙΚΩΝ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ στο ΦΥΤΩΡΙΟ

Με το σχέδιο του Π.Δ/τος παρέχεται δυνατότητα χωροθέτησης Κεντρικού Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων(ΚΣΜΑ) στο Πάρκο αλλά και κομποστοποίηση φυτικών υπολειμμάτων (όχι μόνο από το Μ.Π.Γουδή αλλά για όλο το Δήμο Αθηναίων)  στο ΦΥΤΩΡΙΟ του Δήμου Αθηναίων χωρίς όμως να θέτει συγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους αλλά και στοιχεία δυναμικότητας, εξοπλισμού κ.λ.π.

Είναι φανερή η επί το χείρον ρύθμιση για το περιβάλλον.

Μία τέτοια χρήση είναι ασύμβατη με το σύνολο του Μητροπολιτικού Πάρκου.

10)ΑΜΕΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ & ΔΑΣΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ:

Στις αυθαίρετες κατασκευές των εκκλησιών εντός του πυρήνα του ΜΠΓ

Στην αυθαίρετη κοπή δέντρων (χωρίς την  έγκριση της Δ/νσης Δασών και χωρίς την έγκριση Μελέτης Διαμόρφωσης από το ΥΠ.ΕΝ.) στον πυρήνα του Πάρκου.

     •Α)Στον χώρο του Αναψυκτηρίου του Στρατού(πρώην ΥΑ και τώρα Anassa City Events) , επιφάνειας 11.194 τ.μ. που είχε μισθωθεί στις 20/3/2019 από το ΤΕΘΑ  σε ιδιωτική εταιρεία CATERING για 20 χρόνια με μίσθιο 6000ευρώ/μήνα .Ειδικότερα:

      1)Εκ των υστέρων(2/12/2020) εγκρίθηκε η Μελέτη Διαμόρφωσης του περιβάλλοντος του αναψυκτηρίου χώρου, ενώ το αναψυκτήριο είχε κατεδαφιστεί  και αυτό είχε διαπιστωθεί από το Σώμα Επιθεωρητών του ΥΠ.ΕΝ. και το ΤΕΚ της Υ.ΔΟΜ. Δ.Αθηναίων( Μάης 2019), όπως ανέφερε και εκπρόσωπος της Επιτροπής μας στη συνεδρίαση (τηλεσυνδιάσκεψη) του Συμβουλίου Μητροπολιτικού Σχεδιασμού /ΥΠΕΝ.

     2)Εκδόθηκε οικοδομική άδεια ‘’ανακατασκευής’’ κτιρίου (του κατεδαφισμένου) και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου, η οποία δεν ελέγχθηκε από την Υ.ΔΟΜ. Δήμου Αθηναίων , παρά τις επιστολές μας καθώς και εγγράφων του ΣΕΝΕ/ΥΠΕΝ.

     3) Επεκτάθηκε παράνομα η περίφραξη της (παράνομα) οικοδομικής αδείας σε βάρος του παρακείμενου ‘’πεζόδρομου’’.

    •Β)Στον κοινόχρηστο χώρο ‘’Πάρκο ΑρχΩν’’,δίπλα στον χώρο στάθμευσης :

    1)Μισθώθηκε από την ΥΠΑΑΠΕΔ/ΤΕΘΑ σε ιδιωτική εταιρεία στις 16/12/2021 (με μηνιαίο μίσθωμα 1.375,00 € για 12 έτη) χωρίς  εγκεκριμένη Μελέτη Διαμόρφωσης όπως αναφέρει(6/5/2022) η αρμόδια υπηρεσία (ΔΣΜΠ/ΥΠΕΝ).

   2)Ο Δήμος Αθηναίων , στα διοικητικά όρια του οποίου βρίσκεται ο χώρος δεν προέβηκε σε ελέγχους νομιμότητας των εγκαταστάσεων .

Στις 3/2/2023, εκπρόσωποι της Επιτροπής μας συναντήθηκαν με τον Δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη .Στη συζήτηση που ακολούθησε ο Δήμαρχος :

 • Μας διαβεβαίωσε για το προσωπικό του ενδιαφέρον και υποσχέθηκε πως έχει ήδη αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες, εκφράζοντας τις κοινές με τις θέσεις μας απόψεις του για: άμεση σύσταση Φορέα για την διαχείριση του Πάρκου, απομάκρυνση των στρατοπέδων, διεκδίκηση των υπολοίπων 450 στρεμμάτων, που έχουν ήδη μεταγραφεί υπέρ του Δήμου Αθηναίων.

Επιφυλάχθηκε να απαντήσει, αφού προηγουμένως πληροφορηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του , σχετικά με το αίτημα της Επιτροπής μας και εγγράφων τόσο του ΣΕΝΕ/ ΥΠΕΝ όσο και της ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.Σχ/Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής για :

 α)Την ανάκληση ,από την Δ/νση Δόμησης του Δήμου Αθηναίων, της κακώς εκδοθείσας οικοδομικής αδείας για ‘’ανοικοδόμηση’’ του κατεδαφισμένου τον Μάϊο του 2019 αναψυκτηρίου (νυν Anassa ) επιφανείας 370 τ.μ. στον πυρήνα του πάρκου και  

β)Την απομάκρυνση των αυθαίρετων κατασκευών του λεγόμενου Πάρκου ΑρχΩν.

Εξέφρασε, μη αποδεκτή από την Επιτροπή μας, δικαιολόγηση για τη σύμπλευση με το σχέδιο του νέου Προεδρικού Διατάγματος που περιλαμβάνει δυσμενέστερες διατάξεις για τις χρήσεις γης, σε σχέση με το υπάρχον Π. Δ. 2011.

Όμως η πραγματικότητα διαψεύδει τους αρμόδιους κυβερνώντες αφού:

1.Ο Δήμαρχος Αθηναίων ,αντί να διεκδικήσει να του παραδοθούν τα παραχωρημένα με το Ν.732/1977 υπόλοιπα στρέμματα που έχουν μάλιστα μεταγραφεί στο Υποθηκοφυλακείο, υπέγραψε σύμβαση με την ΕΤΑΔ , η οποία εκμισθώνει στον Δ. Αθηναίων τμήμα του περιβάλλοντος χώρου του Ολυμπιακού Κέντρου και την Κεντρική Αγωνιστική Αρένα του με εμβαδό γηπέδου περίπου 8,5 στρεμμάτων .

2. Αρχές του 2023 είδαμε την γρήγορη προώθηση της διαδικασίας, από μέρους του ΥΠΕΝ και του Δήμου Αθηναίων, για την τροποποίηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου στον χώρο του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ) , το οποίο είναι ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από το Υ.Ε.Π.& Θ. Επισημαίνουμε ότι:

Α). Στην συνεδρίαση του Δ.Σ. του Δήμου Αθηναίων στις 30/01/2023 δύο εκπρόσωποι της Επιτροπής μας  στην τοποθέτησή τους κάλεσαν το Δ.Σ. να λάβει θέση κατά της τροποποίησης του Ρ. Σ. η οποία, αν εγκριθεί, θα επιβαρύνει επιπρόσθετα το Μ.Π. ΓΟΥΔΗ. Τελικά με οριακή πλειοψηφία (20 υπέρ ,18 κατά) εγκρίθηκε η πρόταση τροποποίησης.

Β).Αντί να μειωθούν οι καθορισμένοι (πριν από το Π.Δ. του 2011) όροι δόμησης, αυτοί αντίθετα ισχύουν και με τα νέα κτίρια που προτείνεται να οικοδομηθούν θα έχουν συνολικά κτιστεί 27.193,14 τ.μ. από τα ‘’επιτρεπόμενα’’ 29.222,35 τ.μ.

Γ).Όταν πρόκειται για χρηματοδότηση από την ΕΕ και το Ταμείο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), τόσο το ΥΠΕΝ όσο και ο Δήμος Αθηναίων δρουν με πρωτοφανή (για τα ελληνικά δεδομένα) ταχύτητα για επίσπευση των διαδικασιών ‘’λόγω του κινδύνου απένταξης του έργου’’ και ‘’τήρησης των προθεσμιών για τη χρηματοδότηση’’, αφού ‘’η μελέτη του κτιριακού έργου έχει ολοκληρωθεί με τη συνδρομή του ΤΑΙΠΕΔ’’. Επιπλέον, για το νέο κτίριο ύψους 22 μέτρων  ‘’είναι  σε εξέλιξη ο διαγωνισμός ανέγερσης προκειμένου το έργο να κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ’’(αιτιολόγηση από το ΥΠΕΝ)

    Δηλαδή, παρακάμπτουν το ισχύον Π.Δ. του 2011 (μείωση Συντελεστή Δόμησης  κλπ) ενώ δεν είναι στις προτεραιότητές τους (διαχρονικά) τα αυτονόητα:

η προστασία και υλοποίηση του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή-Ιλισίων και αυτών που έχουν θεσμοθετηθεί με το Π.Δ. του 2011

3.Έκθετος είναι ο Δήμαρχος Αθηναίων και σε άλλα ζητήματα στην 7η Δ.Κ.:  ●Γηροκομείο Αθηνών (εποπτευόμενο από το Δήμο Αθηναίων) έκτασης 55στρεμ. και με 737 ακίνητα , με χρέη 50 εκ.ευρώ , με προσωρινές  διοικήσεις από το 2012.Προωθείται το ξεπούλημά του μέσω του ‘’σχεδίου εξυγίανσης’’.

●Την μη απαλλοτρίωση κ.χ-πρασίνου 2,7 στρεμ. της ΔΕΗ πίσω από το Γηροκομείο,

●Τηνμη προώθηση της τροπ/σης του Ρ.Σ. στα Προσφυγικά Πανόρμου καθώς και

●της μελέτης ανάπλασης  στη πλατεία ΜΕΤΡΟ Πανόρμου, κ.α.

4.Επίσης βλέπουμε την πρεμούρα που έχει η κυβέρνηση :

Α)Να θέσει στις 24/2 σε δημόσια διαβούλευση πολυνομοσχέδιο (από το ΥΠΕΝ) με τίτλο «Μετονομασία της ΡΑΕ σε ΡΑΑΕΥ και Ειδικότερες  Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος», με προθεσμία υποβολής σχολίων μόλις τεσσάρων (4) ημερών από το ενδιαφερόμενο κοινό  ενώ προβλέπεται η διαβούλευση επί των νομοσχεδίων να διαρκεί 2 βδομάδες.  Το Ν/Σ που κατατέθηκε στη Βουλή την 1η Μάρτη (ψηφίστηκε χθες ) περιλαμβάνει όλες τις διατάξεις των τριών επιμέρους σχεδίων νόμων για ΑΠΕ, ενεργειακές κοινότητες, εκχερσωμένες εκτάσεις, δασικούς χάρτες και για τη δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας & Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) με επιπτώσεις στο κοινωνικό αγαθό, το νερό, παρά τις  αποφάσεις του ΣΤΕ (ότι το νερό δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως εμπορικό προϊόν). Επίσης περιλαμβάνει  «φωτογραφικές» πολεοδομικές χωροταξικές ρυθμίσεις .

●Με το παραπάνω σχέδιο νόμου(άρθρο 248) θα ανεγερθεί ένα ακόμη κτίριο 6.400 περίπου τ.μ. ‘’ Ιατρικής Βιβλιοθήκης’’ σε δημόσιο ακίνητο (εν τοις πράγμασι δάσος), έκτασης 8 στρ. εντός των διοικητ. ορίων Δ.Αθηναίων, που παραχωρήθηκε από την ΚΕΔ το 1981.Επίσης,  δύναται να υπαχθούν στον ν. 4495/2017 υφιστάμενα κτίσματα 1.433τμ. Δηλαδή  , αντί να κατοχυρωθούν οι κοινόχρηστοι χώροι , εκδηλώνεται η πολιτική βούληση να τσιμεντοποιηθεί ένας ακόμη χώρος του ΜΠΓΟΥΔΗ

Β)Να καταθέσει (4/3/2023) στη Βουλή (μετά από ‘’διαβούλευση’’ μίας εβδομάδας) το τελευταίο όπως φαίνεται νομοσχέδιο από το υπουργείο Υγείας (Σύσταση Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «Ογκολογικό Κέντρο Παίδων ''Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη - ΕΛΠΙΔΑ''») , μετά τη λήξη του τριήμερου εθνικού πένθους για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Το ν/σ ψηφίστηκε στις 16/3(Ν.5034)

Σοβαρές αντιδράσεις εκδηλώθηκαν από πλευράς υγειονομικών (‘Να μην ξεπουληθεί το Παιδογκολογικό σε ιδιώτες’’). Οι εργαζόμενοι πιστεύουν ότι αυτή η κίνηση θα κάνει τα δύο παιδιατρικά νοσοκομεία βορά στους ιδιώτες και με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) θα μπει «ταφόπλακα» σε δικαιώματα εργαζομένων και ασθενών.

●Υπενθυμίζουμε τις ad hoc επεμβάσεις στο Μ.Π. ΓΟΥΔΗ στο παρελθόν αφού  ‘’με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, έγιναν διάφορες ρυθμίσεις που ανατρέπουν σταδιακά βασικά στοιχεία της πρότασης ΕΜΠ και του Π.Δ. Υμηττού: χωροθέτηση του Παιδιατρικού Ογκολογικού Κέντρου, ανέγερση του Μπάντμιντον, ανέγερση Φοιτητ. Εστιών, ανέγερση κτιρίου ‘’ΙΙΒΕΑΑ’’(Μελέτη Δ.Π. Θράκης 2011).         

Η ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ  αγωνίζεται από το 1997με Συγκεντρώσεις -Πορείες-Ημερίδες-Δελτία Τύπου κλπ. και σε συνεργασία με άλλους φορείς για την υλοποίηση του ΜΠΓΟΥΔΗ:

Θεωρούμε σημαντικό το ότι 15 φορείς (πολιτιστικοί, περιβαλλοντικοί , επιστημονικοί, εργασιακοί ,κ.α) ανταποκρίθηκαν στη πρόσκληση της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ και συνδιοργάνωσαν Ημερίδα στις  24/11/2019 για τα Μητροπολιτικά Πάρκα τους ελεύθερους κοινόχρ.χώρους και την Κλιμ.Αλλαγή και στη συνέχεια ,στις 12/02/2020 πορεία διαμαρτυρίας προς το ΥΠΕΝ. Επίσης, η ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ στις 12/10 /2022 διοργάνωσε στην αίθουσα του ΠΣΑΑ  Ημερίδα  με τίτλο ‘’ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΔΗ SOS’’ με εισηγητές τον Γ. Πατρίκιο, τον  Στ.  Σταυρίδη,  καθώς και μέλους της ΕΑΜΠΓ και στις 20/11/2022 οργάνωσε τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας με πορεία εντός του Πάρκου  και με συμβολικό μπλοκάρισμα της διαμπερούς κυκλοφορίας.  

●Η Επιτροπή μας :

1.Συζήτησε με εκπροσώπους κομμάτων ( ΚΚΕ,ΜΕΡΑ25, ΣΥΡΙΖΑ,ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ)  για το ΜΠΓΟΥΔΗ, οι οποίοι συμφώνησαν με τις θέσεις της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ και δήλωσαν ότι θα κινηθούν για την υλοποίηση του ΜΠΓΟΥΔΗ.

2.Επίσης στις 29 /01/2023 με πρωτοβουλία της ΕΑΜΠΓΟΥΔΗ, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Ζωγράφου. Συμμετείχαν πολίτες, εκπρόσωποι δημοτικών παρατάξεων ( από Ζωγράφου, Αθήνα και Χολαργό), πολιτικές κινήσεις και κοινωνικοί φορείς. Όλοι συμφώνησαν να γίνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 5/3 στο ΜΠΓουδή  και διακοπή της διαμπερούς κυκλοφορίας στο Πάρκο. Η συγκέντρωση αναβλήθηκε σε ένδειξη πένθους και διαμαρτυρίας για το έγκλημα στα Τέμπη.

●ΕΝΩ επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει πόσο σημαντικοί είναι οι δημόσιοι χώροι για το αστικό περιβάλλον και η διαβίωση σε αυτό ,καθώς και την άμεση σχέση μεταξύ των χώρων πρασίνου στις πόλεις και της υγείας του πληθυσμού και

ΕΝΩ ανέκυψε η πανδημία που ανέδειξε περισσότερο τη σοβαρή έλλειψη κοινοχρήστων χώρων πρασίνου και αναψυχής θέτοντας επιτακτικά το αίτημα για την πρόβλεψη, τη δημιουργία, την προστασία και ανάδειξή τους,

ΟΜΩΣ αυτή η ΑΜΕΣΗ κοινωνική ανάγκη καθώς και άλλες(παιδεία, υγεία, περιβάλλον, ενέργεια, νερό, ασφαλή τρένα κλπ) δεν συνάδει με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

    Οι εκάστοτε Κυβερνήσεις και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν ενδιαφέρονται για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Αθήνας. Οι ελεύθεροι δημόσιοι  χώροι παραδίνονται σταδιακά στην τσιμεντοποίηση & εμπορευματοποίηση (Ελληνικό, Ελαιώνας, χώρος ΠΥΡΚΑΛ,  Ακαδημία Πλάτωνος , πλατεία Εξαρχείων , λόφος Στρέφη , Άλσος Πεδίον Άρεως, Αττικό Άλσος κ.α. ).

Η ΕΑΜΠ ΓΟΥΔΗ, δεν βλέπει αποκομμένο το ζήτημα του περιβάλλοντος από τις άλλες ζωτικές ανάγκες του λαού και εκφράζει την αλληλεγγύη της στους πολίτες και φορείς που αγωνίζονται κατά της απαξίωσης &εμπορευματοποίησης των κοινωνικ. αγαθών.

●Μετά το περιβαλλοντικό έγκλημα του σχεδιασμού τσιμεντοποίησης & εμπορευματοποίησης των μεγάλων ελεύθερων χώρων στον Ελαιώνα και στο Ελληνικό, δεν πρέπει να χαθεί η τελευταία ευκαιρία για να αποκτήσει το Λεκανοπέδιο της Αθήνας ένα μεγάλο Μητροπολιτικό Πάρκο στην περιοχή Γουδή.

●Στο ερώτημα ’’Πώς μπορούν να υποστηρίξουν οι μηχανικοί τις κινηματικές πρωτοβουλίες προστασίας των δημόσιων χώρων;’’  θα πρέπει οι μηχανικοί ατομικά (στις γειτονιές τους ) αλλά κύρια μέσω των συλλογικοτήτων τους να συμμετέχουν ενεργά στηρίζοντας -τεκμηριώνοντας τις θέσεις των κινηματικών πρωτοβουλιών . Παρεμφερές ερώτημα μπορεί-πρέπει να τεθεί κι σε άλλους επιστημονικούς  (κι όχι μόνο) χώρους (νομικούς, περιβαλλοντολόγους, εκπαιδευτικούς κα).

Η υπεράσπιση των κοινωνικών αγαθών είναι υπόθεση όλων μας . Με τους αγώνες μας θα αποτρέψουμε να γίνουν εμπόρευμα