Σάββατο, 17 Φεβρουαρίου 2018

Η Ρώσικη Επανάσταση τότε και σήμερα

ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ
κύκλος πολιτικών εκδηλώσεων, 15/12/2017
Ανιχνεύοντας την επικαιρότητα του κόκκινου Οκτώβρη


Η ΡΩΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

Εισήγηση : Ελένη Πορτάλιου

Η Ρώσικη Επανάσταση, στην επέτειο των 100 χρόνων, κινητοποιεί με την άσβεστη φλόγα της εκατομμύρια ανθρώπους σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Όσοι την επικαλούνται ως οδηγό σήμερα δεν λογαριάζουν πάντα ότι η συντριβή της και όσα ακολούθησαν δεν επιδέχονται εύκολες ερμηνείες. Όπως γράφει ο ποιητής Μιχάλης Κατσαρός στο «Κατά Σαδδουκαίων» (1953) : «Τα φριχτά ερωτήματα παραμένουν επίμονα, μαύρα, υγρά, ακατανόητα… Πως θα ξαναβαφτίσουμε τις πυρκαγιές ελευθερία, ισότητα, Σοβιέτ, εξουσία;»1. Τι μένει, λοιπόν, απ’ αυτή την κληρονομιά, από το έπος των λαϊκών τάξεων της απολυταρχικής Ρωσίας και των ηγετών τους, που να μπορεί να διαυγάσει σήμερα το σκοτεινό και δυσοίωνο μέλλον της ανθρωπότητας ; Πρώτα απ’ όλα αυτό το ίδιο το συμβάν. Η Επανάσταση συνέβη και ήταν νικηφόρα. Οι εργάτες, οι φτωχοί αγρότες, οι στρατιώτες και οι ναύτες, όλος ο εργαζόμενος λαός ήταν οι δημιουργοί της. Ο Λένιν, η λαμπρότερη πολιτικά μορφή ανάμεσα στους ηγέτες της Επανάστασης, συνόψιζε ως εξής την επιτυχία της.
«Για να στεφθεί η εξέγερση μ’ επιτυχία, πρέπει να στηρίζεται όχι σε κάποια συνομωσία, όχι σ’ ένα κόμμα, αλλά στην πρωτοπόρα τάξη. Αυτό είναι το πρώτο και κύριο. Η εξέγερση πρέπει να ξεδιπλωθεί ως επαναστατική έξαρση του λαού. Αυτό είναι το δεύτερο. Η εξέγερση πρέπει να στηριχτεί σε μια καμπή της ιστορίας της επανάστασης που ξεδιπλώνεται τη στιγμή ακριβώς που η ενεργητικότητα των λαϊκών μαζών θα φτάνει στο απόγειό της και οι αμφιταλαντεύσεις στις τάξεις του εχθρού στο δικό τους απόγειο, όπως κι εκείνες που συναντάμε στους αδύναμους φίλους της επανάστασης, τους δίβουλους και αναποφάσιστους. Αυτό είναι το τρίτο. Θέτοντας με αυτό τον τρόπο τις τρεις προϋποθέσεις της εξέγερσης, ο μαρξισμός διαφέρει από τον μπλανκισμό».2

Η ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ

Η Ρώσικη Επανάσταση ξέσπασε το 1917 αλλά διένυσε μερικές δεκαετίες προϊστορίας μέχρι να συγκλίνουν οι βασικοί όροι που την έκαναν εφικτή. Δηλαδή η γενικευμένη δυσαρέσκεια που εκφράστηκε ως ταξικό μίσος των λαϊκών τάξεων προς το τσαρικό καθεστώς, η πολιτική τους συγκρότηση με τη δημιουργία των Σοβιέτ του Λαού και ταυτόχρονα η εξασθένηση του καθεστώτος λόγω πολέμου.
Το πρώτο μισό του 19ου αι. η Ρωσία είχε μείνει έξω από τις αστικές επαναστάσεις της Δύσης. Η κατάργηση της δουλοπαροικίας και το άνοιγμα του δρόμου για την καπιταλιστική ανάπτυξη έγιναν στις αρχές της δεκαετίας του 1860 αλλά η αστική τάξη δεν μετείχε στην εξουσία που συγκεντρωνόταν στην τσαρική αυλή, την αριστοκρατία και τους μεγάλους γαιοκτήμονες. Οι απελπιστικές συνθήκες ζωής της πολυάριθμης τάξης των αγροτών, η ανυπαρξία οποιουδήποτε φιλελεύθερου κινήματος, η σκληρή καταστολή και οι επαναστατικές παραδόσεις του 1848 αποτελούν το έδαφος ανάπτυξης του κινήματος των ναρόντνικων, που προσδοκούσαν σε μια λαϊκή επανάσταση και στην οικοδόμηση ενός αγροτικού σοσιαλισμού. Δημιουργούνται κύκλοι επαναστατών, νέων ανθρώπων που πορεύονται προς τον λαό και δημιουργούν το «Κόμμα της Θέλησης του Λαού». Αποφασίζουν καταδίκες σε θάνατο και προβαίνουν σε εκτελέσεις επώνυμων προσώπων του καθεστώτος, μεταξύ αυτών και του τσάρου. Το καθεστώς απαντά με βασανιστικές εξοντώσεις και απαγχονισμούς των αντιπάλων του. Ο αδελφός του Λένιν Αλέξανδρος συμμετείχε σε μια από τις τελευταίες ενέργειες της Θέλησης του Λαού και απαγχονίστηκε το 1887.
Από το 1890 και μετά δημιουργείται σταδιακά το κίνημα του προλεταριάτου μέσα από «Ενώσεις Πάλης για την Απελευθέρωση της Εργατικής Τάξης». Ο Λένιν, εξόριστος στη Σιβηρία το 1897, διατυπώνει τα «Καθήκοντα της Ρώσικης Σοσιαλδημοκρατίας» και εκδίδει, εκπατρισμένος στο Μόναχο, την εφημερίδα Ίσκρα, (Σπίθα). Η Επανάσταση θα είναι προλεταριακή. Αυτή ήταν εξαρχής η αταλάντευτη θέση των μπολσεβίκων που δικαιώθηκε γιατί στην ευρύτερη διάστασή της απηχούσε τη συλλογική θέληση των λαϊκών τάξεων της Ρωσίας που στρατεύτηκαν με πάθος και αυτοθυσία στη δική τους υπόθεση, δίδοντας την ίδια τους τη ζωή.

Στον ανακριτή 25 για το σκάνδαλο των διπλών χρεώσεων για τις σήραγγες της Εγνατίας


Ανάμεσα στους κατηγορούμενους πρόεδροι και μέλη διοικητικών συμβουλίων της Εγνατίας Οδού ΑΕ κατά την περίοδο 2009 και 2014 - Κατηγορούνται ότι πλήρωσαν 32,2 εκατ. ευρώ για εργασίες που δεν έγιναν ποτέ- Το πόρισμα της ανακρίτριας κατά της Διαφθοράς Θεσσαλονίκης

Του Κώστα Καντούρη

Όλες οι πτυχές του σκανδάλου με τη διπλή χρέωση στην κατασκευή σηράγγων της Εγνατίας οδού, περιγράφονται στο πολυσέλιδο κατηγορητήριο της ανακρίτριας εγκλημάτων διαφθοράς Θεσσαλονίκης Βασιλικής Ζώτου. Το κατώφλι του γραφείου της αναμένεται να περάσουν τις επόμενες ημέρες περισσότεροι από 25 κατηγορούμενοι, μεταξύ των οποίων πρόεδροι και μέλη διοικητικών συμβουλίων της Εγνατίας οδού Α.Ε. (2009 και 2014), οι οποίοι κατηγορούνται ότι πλήρωσαν την κατασκευάστρια εταιρία με επιπλέον 32,2 εκατομμύρια ευρώ για εργασίες που ποτέ δεν προβλέφτηκαν ούτε εκτελέστηκαν.

«Οι σήραγγες διανοίχθηκαν κυρίως σε κατηγορίες εκσκαφής και άμεσης υποστήριξης Α, Β, Β1 και Β2, δηλαδή σε χαμηλότερου κόστους κατηγορίες, ενώ στην τελική επιμέτρηση, στις αναλυτικές οριστικές επιμετρήσεις, και στα σχετικά πρωτόκολλα παραλαβής αφανών εργασιών, εμφανιζόταν ότι οι σήραγγες διανοίχθηκαν κυρίως σε κατηγορίες εκσκαφής και άμεσης υποστήριξης C και D, δηλαδή σε υψηλότερου κόστους κατηγορίες, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται αυξημένες και οι ποσότητες σκυροδέματος τελικής επένδυσης και ο αντίστοιχος σιδηρός οπλισμός», υπογραμμίζεται στο κατηγορητήριο. Σημειώνεται ότι στο έργο που περιλάμβανε πέντε δίδυμες σήραγγες στην περιοχή Δυτικής Μακεδονίας (Αγίας Τριάδας, Αγίας Παρασκευής, Αγναντερού, Πριονίων και Βελανιδίων), παρ’ ότι προϋπολογίστηκε και κατασκευάστηκε με συγκεκριμένο κόστος, παραδόθηκε με άλλες… προδιαγραφές κατασκευής και πληρώθηκε με αυτές, με πολύ υψηλότερη τιμή. Ενδεικτικά αναφέρεται στο κατηγορητήριο πως ενώ στα φύλλα καταμέτρησης του έργου, γράφεται ότι χρησιμοποιήθηκαν 244 τεμάχια δακτυλίων ακίδων και οργάνων μέτρησης παραμορφώσεων, στην τελική επιμέτρηση ο αριθμός αυτός εκτοξεύεται σε 500. 

Οι κατηγορούμενοι κατά περίπτωση θα κληθούν να απολογηθούν κατά περίπτωση για τα αδικήματα της απάτης σε βάρος του δημοσίου, με τις επιβαρυντικές διατάξεις περί καταχραστών, της απάτης σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της απιστίας, της ψευδούς βεβαίωσης και της ηθικής αυτουργίας στα αδικήματα αυτά που αφορούν τους εκπροσώπους της κατασκευαστικής εταιρίας. Πρόκειται εκτός των δύο πρώην προέδρων, για πρώην αντιπροέδρους και μέλη διοικητικών συμβουλίων, που ενέκριναν τόσο τα πρωτόκολλα των συγκεκριμένων αλλαγών, ειδικά όμως την καταβολή των επιπλέον χρημάτων στην κατασκευάστρια, παρ’ ότι η προσωρινή επιτροπή δεν παρέλαβε τις συγκεκριμένες εργασίες. Βασικοί κατηγορούμενοι είναι και ανώτεροι υπάλληλοι της Εγνατίας οδού Α.Ε. οι οποίοι ήταν παρόντες στο έργο και παρ’ όλα αυτά φέρονται ότι βεβαίωσαν ψευδώς επιπλέον εργασίες.

Παρασκευή, 16 Φεβρουαρίου 2018

Η Α.Κ.Μ.Η. για τις έρευνες και την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων


Ιωάννινα, 18/1/2018
Στις 19/12/2017 παρέστησαν στη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής, του Τ. Ε. Ε. εκπρόσωποι της εταιρίας «Repsol» για να παρουσιάσουν στοιχεία για τις έρευνες υδρογονανθράκων κυρίως για την πρώτη φάση των ερευνών, (σεισμικές έρευνες προσδιορισμένες χωρικά σε μεγάλα τμήματα του Νομού Ιωαννίνων και του Νομού Θεσπρωτίας) και κάποιες αναφορές στις επόμενες φάσεις (γεωτρήσεις).

Για την ιστορία στις 14/5/2014 υπογράφηκε σύμβαση μίσθωσης του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων για τη χερσαία περιοχή των Ιωαννίνων, μεταξύ του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννη Μανιάτη και των εταιρειών «Energean Oil &Gas-Ενεργειακή Αιγαίου Α. Ε. Έρευνας και Παραγωγής Υδατανθράκων» και «Petra Petroleum INC» η οποία κυρώθηκε με τον Ν.4300/2014 ΦΕΚ 222/3/10/2014. Είχαν προηγηθεί η ψήφιση του Ν. 4001/2011 (που εκσυγχρόνισε κατά το μνημονιακότερο τον Ν.2289/1995) για τη διαδικασία αδειοδότησης της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης στις περιοχές Πατραϊκού Κόλπου, Κατάκωλου και Ιωαννίνων (Α’ εξάμηνο του 2012) και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΠΜΕ) για την περιοχή των Ιωαννίνων, που εκπονήθηκε τον Απρίλιο του 2012 και εγκρίθηκε στις 2/12/2013 από το Υ. Π. Ε. Κ. Α.

Τρία χρόνια κατόπιν της έναρξης της ισχύος της σύμβασης μία τρίτη εταιρεία η «Repsol» Ισπανικών συμφερόντων - στην οποίαπαραχωρήθηκε το 60 % των δικαιωμάτων μαζί και η διαχείριση - και χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, όπως επιβάλλουν οι διεθνείς κανονισμοί, εγκαθίσταται στην περιοχή αρχίζει τις έρευνες και εκ των υστέρων απευθύνεται στην κοινωνία και τους φορείς της, όταν αντιλαμβάνεται κινητικότητα προερχόμενη από ομάδες πρωτοβουλίας των κατοίκων της περιοχής.

Από τα γενικόλογα μη δεσμευτικά στοιχεία των εκπροσώπων της εταιρείας στη Διοικούσα Επιτροπή του Τ. Ε. Ε. προέκυψαν τα εξής:

1) Αντιφάσεις και παραλείψεις επί του Περιβαλλοντικού Σχεδίου Δράσης, που αφορούν τα στοιχεία και το εύρος των ερευνών.

Το Υπουργείο, η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Π.Μ.Ε.) και η Εταιρεία δεν εξετάζουν καθόλου σε αυτή τη φάση και δεν απαντούν συγκεκριμένα στα βάσιμα και κρίσιμα ερωτήματα για τις πολύ περισσότερο σημαντικές επιπτώσεις από την δεύτερη παραγωγική φάση, σε περίπτωση επιτυχούς έκβασης της έρευνας.

2) Υπεκφυγές για τις αδειοδοτήσεις - εγκρίσεις από τις σχετικές υπηρεσίες με τις προεργασίες και εργασίες των ερευνών (ξυλεύσεις, εκχερσώσεις, οδοποιία).

3) Έλλειψη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την φάση των ερευνών, όπως ρητά αναφέρεται στην Σ. Μ. Π. Ε. (Σελ.55, 56, 57).

4) Αποφυγή αναφοράς σε σχέδια πρόληψης: αρνητικών συμβάντων, διαχείρισης των αποβλήτων, αστοχίες των μηχανημάτων και μείωσης της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος, στο πεδίο των σεισμικών ερευνών και γεωτρήσεων.

5) Αποφυγή απαντήσεων σε σχέση με τους κινδύνους τους προερχόμενους από τη σεισμικότητα της περιοχής, τη διατάραξη του υδάτινου δυναμικού, του οικιστικού περιβάλλοντος, της πανίδας και της χλωρίδας. 

6) Εντυπωσιακή αναφορά σε έναν ίδιο της εταιρείας μηχανισμό ελέγχου αποτελούμενο από οκτώ υπαλλήλους που θα συλλέγουν τα στοιχεία θα τα δίνουν στην εταιρεία και εκείνη θα τα αποδίδει στο Υπουργείο, ενώ με βάση την Σ. Μ. Π. Ε. έχει την υποχρέωση σύστασης Μονάδας Περιβάλλοντος στο οργανόγραμμα της. Σημειώνουμε ότι στην Σ. Μ. Π. Ε. γίνεται εκτενής αναφορά στο σύστημα Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης των επιπτώσεων σε κρίσιμους αποδέκτες, αλλά και σε δείκτες που έχουν θεσπιστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες ή τις τοπικές αρχές, σύστημα το οποίο θα πιστοποιηθεί από ανεξάρτητο, εξωτερικό και αναγνωρισμένο φορέα πιστοποίησης (σελ.49,50,51). 
Δεδομένων των σημαντικών κοινωνικοοικονομικών και περιβαλλοντικών επιδράσεων και κινδύνων ενός έργου έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων βάσει της διεθνούς εμπειρίας και της άγνοιας των διαστάσεων του συγκεκριμένου, τόσο στη φάση της έρευνας, πολύ δε περισσότερο στην περίπτωση των παραγωγικών γεωτρήσεων (η ατμοσφαιρική και εδαφική ρύπανση, ο κίνδυνος ατυχήματος μεγάλης έκτασης στις γεωτρήσεις σε συσχέτιση με την σεισμικότητα της περιοχής, η ρύπανση των υδάτων στις γεωτρήσεις και κατά μήκος των αγωγών, η απερίγραπτη επιβάρυνση του λιμένα εξαγωγής, με εγκαταστάσεις αποθήκευσης, επεξεργασίας και φόρτωσης, είναι θέματα που καθιστούν την δραστηριότητα εξαιρετικά επικίνδυνη), 
Δεδομένης της ανησυχίας και της κινητοποίησης τμήματος της τοπικής κοινωνίας στην κατεύθυνση της πολυσχιδούς ενημέρωσης μέσω της οργάνωσης ημερίδων, 
Δεδομένης της ασυμβατότητας της εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων με την πρωτογενή και τουριστική αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής, 
Δεδομένης της αναγκαιότητας απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα που επιβάλλει η κλιματική αλλαγή σε παγκόσμια κλίμακα, 

Καταθέτουμε αρχικά την εναντίωση μας σε κάθε συμφωνία εκμετάλλευσης του ορυκτού πλούτου της χώρας από ιδιωτικό φορέα και δη μονοπωλιακού χαρακτήρα που μόνο εξάρτηση για τη χώρα και περιφρόνηση και καθυστέρηση για τη τοπική κοινωνία μπορεί να επιφέρει

και

Δηλώνουμε τη συμπαράταξή μας με τους κινητοποιημένους κατοίκους στη κατεύθυνση της πολύπλευρης και κατά το δυνατόν αντικειμενικής ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας, τόσο για τις επιπτώσεις από την έρευνα, πολύ δε περισσότερο για τη συνέχεια. Καλούμε το Τ.Ε.Ε./Τμήμα Ηπείρου ως επιστημονικό φορέα να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να σταθεί στο πλάι της κοινωνίας, συμβάλλοντας στο βαθμό που του αναλογεί στην ανάδειξη των περιβαλλοντικών και κοινωνικών συνεπειών, ενός έργου τόσο πολύ μεγάλης κλίμακας. 

Αριστερή Κίνηση Μηχανικών Ηπείρου (Α.Κ.Μ.Η.)

Σωματείο ΚΤΥΠ ΑΕ: Υπόμνημα για το «Μητρώο Μελών Επιτροπών διαγωνισμών έργων μελετών και παροχές τεχνικών και λοιπών συναφών υπηρεσιών»

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

στην εταιρία «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.


Φαβιέρου 30 - Τ. Κ. 10438 Α Θ Η Ν Α – Τηλέφωνα : 210.5272443 – 210.5272299
6977 674562, 6978 900537- FAX: 210.5272489 e-mail: somateio@ktyp.gr

Αθήνα 15/2/2018
Αρ. πρωτ. 1205

ΠΡΟΣ : 1. κ. ΣΠΙΡΤΖΗ
Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
2. κα ΚΟΝΤΟΥΛΗ
Πρόεδρο Κτ.Υπ. ΑΕ

3. κ. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
Διευθύνοντα σύμβουλο Κτ.Υπ. ΑΕ

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να θέσουμε ορισμένα σημαντικά ζητήματα επί των διαδικασιών που νομοθετήθηκαν σχετικά με το «Μητρώο Μελών Επιτροπών διαγωνισμών έργων μελετών και παροχές τεχνικών και λοιπών συναφών υπηρεσιών» (Μη.Μ.Ε.Δ.). Με βάση το Νόμο 4412/2016 και την Απόφαση με Αριθμ.ΔΝΣ/61034/ΦΝ 466 (ΦΕΚ Αρ.Φύλλου 4841/29-12-2017) του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών υποχρεούνται όλοι οι εργαζόμενοι των κλάδων ΠΕ Μηχανικών. Πληροφορικής, Περιβάλλοντος, Γεωτεχνικών και ΤΕ Μηχανικών και Πληροφορικής, να εγγραφούν στο Μη. Μ.Ε.Δ. (με εξαίρεση τους Γενικούς Διευθυντές, τους Διευθυντές και όσους έχουν διαπράξει Πειθαρχικά αδικήματα).
Τα θέματα που επισημαίνουμε επιγραμματικά και πρέπει να επιλυθούν άμεσα και σίγουρα πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία είναι τα εξής:
  1. Να θεσμοθετηθεί η υποχρέωση της κάθε υπηρεσίας να στείλει σε προγράμματα επιμόρφωσης τους υπόχρεους που δεν έχουν παρακολουθήσει ανάλογα προγράμματα. Τα προγράμματα πρέπει να αφορούν τόσο στη νομοθεσία όσο και στη διαδικασία των ηλεκτρονικών διαγωνισμών και να συνοδεύονται με ανάλογη πρακτική εξάσκηση και πιστοποίηση.
  2. Να λαμβάνεται υπόψη -με κάποια μοριοδότηση ίσως- η προϋπηρεσία και εμπειρία σε ανάλογους Διαγωνισμούς.
  3. Να δοθεί προτεραιότητα σε συμμετοχή των εμπλεκομένων σε Διαγωνισμούς που κάνει ο φορέας στον οποίο εργάζονται, καθώς ο Νόμος αφήνει να εννοηθεί ότι από το Μη.Μ.Ε.Δ θα κληρώνονται χωρίς εξαιρέσεις για συμμετοχή σε κάθε Διαγωνισμό σε όλη την Περιφέρεια Αττικής !! Αν αυτή είναι πράγματι η πρόθεση του υπουργείου, τότε θα πρέπει πριν από τη λειτουργία του Μη.Μ.Ε.Δ. να διασφαλίσει πέραν όσων αναφέρουμε και τη συμμετοχή όλων των υπόχρεων από όλες τις υπηρεσίες στο σύνολό τους.
  4. Να υπάρχει σαφής διάκριση στο είδος των διαγωνισμών που θα κληθεί να συμμετέχει κάθε υπόχρεος ανάλογα με την ειδικότητά του (μηχανικός, πληροφορικής, περιβάλλοντος, γεωτεχνικός).
Με τα σημερινά δεδομένα είναι προφανείς οι κίνδυνοι για τη διαδικασία και για όλους όσους υποχρεούνται να μετέχουν στο Μη.Μ.Ε.Δ., γι΄αυτό θεωρούμε επιβεβλημένο να δοθεί παράταση για εύλογο διάστημα, προκειμένου να γίνουν οι αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστούν τα θέματα που προαναφέραμε.


Το Δ.Σ του Σωματείου

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Σχετικά με το "ξεπάγωμα" των μισθολογικών κλιμακίων


Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
Αθήνα, 15-2-2018
Αρ. Πρωτ.: 7293

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ «ΞΕΠΑΓΩΜΑ» ΤΩΝ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ

Συνάδελφοι

Πρόσφατα όλοι οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα ενημερωθήκαμε από τα ΜΜΕ ότι θα έχουμε «αναδρομικές αυξήσεις στους μισθούς μας από 1-1-18», μετά την έκδοση της υπ’ αρ. Αρ.Πρωτ.οικ.2/ 1868 /ΔΕΠ εγκυκλίου.
Η πραγματικότητα όμως έχει ως εξής:
Βαφτίζεται «αύξηση μισθού» η προβλεπόμενη από το Νόμο μισθολογική εξέλιξη, η οποία υπενθυμίζουμε ότι έχει «παγώσει» από το 2011 για το σύνολο των Δημοσίων Υπαλλήλων.
Από τις αρχές του 2016 που εφαρμόστηκε το νέο μισθολόγιο (Ν.4354/15), η μισθολογική εξέλιξη με βάση τα χρόνια προϋπηρεσίας στο δημόσιο τομέα, είχε σταματήσει για το χρονικό διάστημα 2016-2017. Στις διατάξεις του μνημονιακού αυτού Νόμου προβλεπόταν ότι η μισθολογική εξέλιξη θα ξεκινούσε το 2018, αφαιρώντας όμως τα έτη 2016 και 2017. Με αυτό τον τρόπο «εξαφανιζόταν» από την προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου του δημοσίου 2 χρόνια. Αυτή η «εξαφάνιση» ερμηνεύεται στην πραγματικότητα σε μείωση του μισθού της τάξης του 30 – 40 €.
Το όποιο «ξεπάγωμα κλιμακίων» όμως δεν οδηγεί σε πραγματικές αυξήσεις, αλλά σε ισόποση μείωση της «προσωπικής διαφοράς», την οποία η συντριπτική πλειοψηφία των μηχανικών λαμβάνει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την πραγματική μείωση των καθαρών αποδοχών μας –αντί αυξήσεων- γιατί όπως ήδη έχουμε ενημερώσει με πρόσφατη ανακοίνωση μας, η προσωπική διαφορά δεν υπόκειται σε ασφαλιστικές κρατήσεις από 1/1/2017, ενώ ο μισθός υπόκειται.
Για τους διπλωματούχους μηχανικούς η συνολική μείωση αποδοχών των ετών από το 2010 έως σήμερα προσεγγίζει το 50%. Αν μάλιστα υπολογίσουμε και την «χρηματοδότηση» από την τσέπη μας των οδοιπορικών μας για τις εκτός και εντός έδρας μετακινήσεις μας, τότε η μείωση ξεπερνάει το 50%. Οι ελάχιστοι δε νεοδιόριστοι μηχανικοί δημόσιοι υπάλληλοι (των 35 και 40 ετών λόγω παγώματος προσλήψεων) έχουν φτάσει να αμείβονται με 650 € καθαρές αποδοχές.
Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι η προσωπική διαφορά κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να καταργηθεί, ενόψει «αξιολογήσεων», «δημοσιονομικού κόφτη» κλπ.
Συνάδελφοι ας μην τρέφουμε αυταπάτες. Αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα όλων των εργαζομένων στο δημόσιο και ειδικά των διπλωματούχων μηχανικών. Η ενημέρωση όμως από τα ΜΜΕ για αυξήσεις στους δημόσιους υπαλλήλους, αντιπαραθέτοντας μάλιστα τη μισθολογική εξέλιξη με τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, καλλιεργώντας έτσι τον κοινωνικό αυτοματισμό, εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα του κεφαλαίου.
Εμείς πρέπει να συνεχίσουμε να διεκδικούμε και να αποδομούμε τις παραπληροφορήσεις.

Πέμπτη, 15 Φεβρουαρίου 2018

Εκθέματα: Βούλα Μαυρογιάννη



Η συνάδελφος Βούλα Μαυρογιάννη εκθέτει τις δημιουργίες της στο Matchpoit Bar (Αινίανος 1)

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Μη απόδοση ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη από τον πρώην ΟΕΚ στο πρώην ΤΣΜΕΔΕ.

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
Αρ. Πρωτ.: 7288 Αθήνα, 13/2/2018
Προς: 1. Δκτη ΕΦΚΑ κ. Μπακαλέξη Αθαν.
2. Συμβουλευτική Επιτροπή Επιστημόνων ΕΦΚΑ
Κοιν.: 1. Δκτρια ΟΑΕΔ. κα Καραμεσίνη Μ.
2. Πρόεδρο και ΔΕ του ΤΕΕ 3. Α’ Βάθμιες Ενώσεις
Θέμα: Μη απόδοση ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη από τον πρώην ΟΕΚ στο πρώην ΤΣΜΕΔΕ.

Όπως μας ενημέρωσαν συνάδελφοί μας εργαζόμενοι του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ), ο ΟΕΚ ποτέ δεν κατέβαλε το σκέλος της εργοδοτικής εισφοράς του στο ΤΣΜΕΔΕ, όπως όφειλε, από το 2007 (ΦΕΚ 272/Α/21-12-2006) που αυτή θεσμοθετήθηκε για τους μισθωτούς μηχανικούς. Η απόφαση αυτή βασίστηκε σε γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του τ. ΟΕΚ και διατηρήθηκε, έως και την κατάργησή του το 2012, παρά την αντίθετη άποψη του ΤΣΜΕΔΕ όπως προκύπτει από την σχετική αλληλογραφία.

Από το 2013 ο ΟΑΕΔ ( Ν.4144/2013) κατέστη καθολικός διάδοχος και υπεισέρχεται σε όλα τα δικαιώματα και υποχρεώσεις του τ. ΟΕΚ. Οι μηχανικοί, οι πλειοψηφία των οποίων, μετά την κατάργηση του ΟΕΚ, έχει περάσει στον ΟΑΕΔ έχουν υποβάλλει σχετικές αιτήσεις στην Διοίκηση του ΟΑΕΔ για την καταβολή των οφειλόμενων εργοδοτικών εισφορών στο ΤΣΜΕΔΕ για το διάστημα 2007-2013 και παρακολουθούν το θέμα, χωρίς όμως ακόμα να έχει δοθεί λύση.

Η μη καταβολή εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών στο πρώην ΣΜΕΔΕ είναι καθοριστικής σημασίας και επηρεάζει λιγότερο ή περισσότερο τους Μηχανικούς του πρώην ΟΕΚ, που ήταν ασφαλισμένοι το επίμαχο διάστημα και αρκετοί είναι ήδη συνταξιούχοι. Ο ΟΑΕΔ υποχρεούται να καταβάλλει τις εργοδοτικές εισφορές ενώ η μη πληρωμή τους έχει ως συνέπεια την απώλεια εσόδων στο ΕΦΚΑ.

Για την άμεση ενημέρωση σας με σκοπό την ταχύτερη επίλυση του θέματος ζητάμε συνάντηση με εσάς το δυνατόν συντομότερα.

Η εγκύκλιος Πετρόπουλου για οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία

ΑΔΑ: 6ΜΦ9465Θ1Ω-ΤΛΙ 



Αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» η εγκύκλιος που εξειδικεύει επιπλέον σημεία για τη ρύθμιση οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.

Συγκεκριμένα:

• Ορίζει ρητά ότι αίτηση για ρύθμιση μπορούν να υποβάλουν και οι αγρότες καθώς και όσοι έχουν υποχρέωση καταβολής εισφορών ως αυτοαπασχολούμενοι, ανεξαρτήτως αν θεωρείται ότι δεν ασκούν, κατά τα τυπικά κριτήρια, επιχειρηματική δραστηριότητα (π.χ. ανταποκριτές ξένου τύπου).

• Διευκρινίζει ότι ρυθμίζονται και τα πρόστιμα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης που υπάγονται στην έννοια της Βασικής Οφειλής, σύμφωνα με τη νομοθεσία.

• Ορίζει την διαδικασία υποβολής της αίτησης μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

• Επιτρέπει τη ρύθμιση οφειλών που αμφισβητούνται δικαστικά από τον οφειλέτη. Με αυτό τον τρόπο οι οφειλέτες αποφεύγουν επιπλέον επιβαρύνσεις.

ΕΔΩ η εγκύλιος (ΑΔΑ: 6ΜΦ9465Θ1Ω-ΤΛΙ).

Η διαδικασία εκκαθάρισης των ασφαλιστικών εισφορών μη μισθωτών - Όλες οι λεπτομέρειες


Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 39 και 40 του ν.4387/2016 βάση υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών προς τον ΕΦΚΑ των ελευθέρων επαγγελματιών (ασφαλισμένων του πρώην ΟΑΕΕ), των αυτοαπασχολουμένων (ασφαλισμένων του πρώην ΕΤΑΑ) και των αγροτών (ασφαλισμένων του πρώην ΟΓΑ) αποτελεί το εισόδημα που προκύπτει από την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος, σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, όπως εκάστοτε ισχύει, και στο οποίο συμπεριλαμβάνονται από 1/1/2018 οι καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές. Ειδικά για το έτος 2018 η ασφαλιστική εισφορά υπολογίζεται επί του 85% του ως άνω φορολογητέου αποτελέσματος (άρθρο 58 παρ. 1 του ν.4472/2017).

Κατ' εξουσιοδότηση των ανωτέρω ρυθμίσεων εκδόθηκε η αριθ. 61502/3399/30.12.2016 Υπουργική Απόφαση, η οποία τροποποιήθηκε με την αριθ. 25599/1453/2017 Υπουργική Απόφαση, με την οποία ρυθμίστηκαν θέματα που αφορούσαν στον καθορισμό της βάσης υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών (ασφαλισμένοι του πρώην ΟΑΕΕ) και των αυτοαπασχολούμενων (ασφαλισμένοι του πρώην ΕΤΑΑ). Αντίστοιχα για τους αγρότες (ασφαλισμένοι του πρώην ΟΓΑ) εκδόθηκε η αριθ. 61501/3398/30.12.2016 Υπουργική Απόφαση, η οποία τροποποιήθηκε με την αριθ. 25598/1452/2.6.2017Υπουργική Απόφαση. 

Με την εγκύκλιο Δ.15 / Δ / οικ.9290 / 183/2018 δίνονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις και οδηγίες: 

Δεδομένου ότι τα σχετικά στοιχεία που αφορούν στο προηγούμενο φορολογικό έτος είναι διαθέσιμα στον ΕΦΚΑ μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκκαθάρισης των φορολογικών δηλώσεων, δηλαδή κατά το β' εξάμηνο του έτους, στις ανωτέρω Υπουργικές Αποφάσεις (άρθρο 2 παρ. 14 και 15, όπως ισχύει) προβλέπεται ότι η βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών προκύπτει σύμφωνα με τα ανωτέρω με βάση το πιο πρόσφατο εκκαθαρισμένο φορολογικό έτος. Τυχόν διαφορά που προκύπτει μετά από τον υπολογισμό των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών με βάση το εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους, αναζητείται και συμψηφίζεται ισομερώς κατανεμημένη σε μηνιαία βάση έως το μήνα Δεκέμβριο εκάστου έτους.

Συνεπώς, κατά τους πρώτους μήνες του έτους οι ασφαλιστικές εισφορές υπολογίζονται με βάση το πιο πρόσφατο εκκαθαρισμένο φορολογικό έτος, στο οποίο περιλαμβάνονται από 1/1/2018 οι καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές.

Τετάρτη, 14 Φεβρουαρίου 2018

Το ίδιο ψέμα πάντα κουβαλάς

Μέσα σε λίγες μέρες, Μακεδονικό, σκάνδαλο Novartis, Ίμια. Υπέροχος συνδυασμός, για να αντιληφθεί κάποιος τη σημερινή κατάσταση της Ελλάδας και το πώς έφτασε η χώρα ως εδώ.


Μακεδονικό

Το Μακεδονικό χάθηκε πριν από 26 χρόνια από τους τραγικούς χειρισμούς της κυβέρνησης Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και του τότε υπουργού Εξωτερικών, Αντώνη Σαμαρά.

Πολλοί Έλληνες δεν το έχουν αντιληφθεί ακόμα -ή κάνουν πως δεν το έχουν αντιληφθεί- και μαζεύονται στις πλατείες παρέα με χρυσαυγίτες, παπάδες και μοναχούς, για να ακούσουν «πύρινους» λόγους στρατηγών, επαγγελματιών πατριωτών και του Μίκη Θεοδωράκη.

Bon pour l’ Orient αλλά αυτό δεν είναι εξωτερική πολιτική. Αυτό είναι καρναβάλι.

Συνεχίστε να φωνάζετε «Η Μακεδονία είναι ελληνική».

Τώρα, το σύνθημα, εκτός από λάθος -όλοι εκτός των Ελλήνων αντιλαμβάνονται αυτό το σύνθημα ως επεκτατικό- είναι και γραφικό.

Υπόθεση Novartis

Τι; Αυτή η υπόθεση στοίχισε στην Ελλάδα 23 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2010;

Και μαζί με Siemens, εξοπλιστικά και Ολυμπιακούς Αγώνες εξηγούν την χρεοκοπία της Ελλάδας;

Α, δηλαδή δεν τα φάγαμε όλοι μαζί;

Τα έφαγαν πολύ συγκεκριμένοι πολιτικοί, ολιγάρχες και η παρέα τους, και συνεχίζουν να τρώνε και σήμερα χωρίς να τους έχουν αποδοθεί ευθύνες;

Δηλαδή, η χρεοκοπία δεν ήταν φυσικό φαινόμενο; Δεν ήταν θέλημα Θεού η Ελλάδα να πτωχεύσει;

Αχ, αργά μου το λέτε.

Αν το ήξερα νωρίτερα, θα είχα απαιτήσει Δικαιοσύνη και κάθαρση.

Δικηγόροι και μηχανικοί: Αποσύνδεση της υποχρεωτικής υπαγωγής σε ασφάλιση στον ΕΦΚΑ και στο ΕΤΕΑΕΠ



Με τις διατάξεις του άρθρου 20 του ν.4488/2017 επέρχονται μεταβολές στο καθεστώς ασφάλισης των μηχανικών και των δικηγόρων στον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ, αναδρομικά από 1/1/2017, με βασικό στοιχείο την αποσύνδεση της υποχρεωτικής υπαγωγής στην ασφάλιση των ανωτέρω φορέων από την εγγραφή στους οικείους επαγγελματικούς συλλόγους. 
Ειδικότερα, με την κοινοποιούμενη ρύθμιση επέρχονται οι εξής μεταβολές στο καθεστώς ασφάλισης των ανωτέρω προσώπων, σύμφωνα με τη νέα εγκύκλιο Δ.15 / Δ / οικ. 3376 / 73/2018

Α. Ασφάλιση Μηχανικών 

Από τις καταστατικές διατάξεις του πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ (άρθρο 6 του α.ν.2326/1940, όπως ισχύει) προβλέπεται η υποχρεωτική υπαγωγή στην ασφάλιση του ανωτέρω πρώην φορέα, και από 1/1/2017 στον ΕΦΚΑ, των μελών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), από την ημερομηνία εγγραφής τους σε αυτό, ανεξάρτητα εάν ασκούν ή όχι το επάγγελμα. 

Συνεπώς, με βάση την ανωτέρω ρύθμιση για την υπαγωγή στην υποχρεωτική ασφάλιση του πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ αρκούσε η εγγραφή στο ΤΕΕ, χωρίς να εξετάζεται για τους ελεύθερους επαγγελματίες εάν έχει πραγματοποιηθεί έναρξη επαγγελματικής δραστηριότητας στη Δ.Ο.Υ. 

Με το άρθρο 20 παρ. 1 του ν.4488/2017 επέρχεται μεταβολή στο ανωτέρω καθεστώς, και τίθεται ως προϋπόθεση η ταυτόχρονη έναρξη επαγγελματικής δραστηριότητας στη Δ.Ο.Υ. για την ασφάλιση των μηχανικών που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα στον ΕΦΚΑ (πρώην ΕΤΑΑ - Τομείς Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων), για κύρια σύνταξη και υγειονομική περίθαλψη. Σε περίπτωση διακοπής άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας και διαγραφής από τη Δ.Ο.Υ. διακόπτεται η υποχρεωτική ασφάλιση στον ΕΦΚΑ. 

Τα ανωτέρω εφαρμόζονται αντίστοιχα για τα εν λόγω πρόσωπα ως προς την ασφάλισή τους στο ΕΤΕΑΕΠ για επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ παροχή (πρώην Τομέας Επικουρικής Ασφάλισης Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων και πρώην Τομέας Πρόνοιας Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ) σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 76 του ν.4387/2016

Ειδικά για τους μηχανικούς που είναι μέλη του ΤΕΕ και δεν έχουν έναρξη επαγγελματικής δραστηριότητας στη Δ.Ο.Υ. ως φυσικά πρόσωπα, αλλά μετέχουν ως εταίροι ή μέλη ή διαχειριστές σε εταιρείες με τεχνικό αντικείμενο (αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο), ανεξαρτήτως της νομικής μορφής αυτών, και για τις οποίες έχει γίνει έναρξη στη Δ.Ο.Υ. ως μη φυσικά πρόσωπα και είναι καταχωρημένες στο ΓΕΜΗ ή στο Βιβλίο Τεχνικών Επωνυμιών που τηρείται στο ΤΕΕ, η ασφάλισή τους στον ΕΦΚΑ (πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ) και στο ΕΤΕΑΕΠ είναι υποχρεωτική.

Εγκύκλιος για Υπολογισμό Ειδικής Προσαύξησης του πρώην ΕΤΑΑ – ΤΣΜΕΔΕ

https://diavgeia.gov.gr/decision/view/%CE%A8%CE%9230465%CE%981%CE%A9-%CE%A709


Από τις διατάξεις του άρθρου 94 παρ. 4 του ν.4387/2016, όπως αυτές τροποποιήθηκαν με το άρθρο 234 παρ. 10 του ν.4389/2016, καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της Ειδικής Προσαύξησης για τους ασφαλισμένους του πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ που πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν βάσει των ρυθμίσεων του ν.4387/2016.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι για τους ασφαλισμένους του πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι έως την έναρξη ισχύος του ν.4387/2016 υπάγονταν στην ασφάλιση του πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ, και κατέβαλαν ασφαλιστικές εισφορές υπέρ της Ειδικής Προσαύξησης, η επιπλέον παροχή που δικαιούνται θα υπολογίζεται για κάθε έτος καταβολής επιπλέον εισφοράς με ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης 0,075% για κάθε ποσοστιαία μονάδα (1%) επιπλέον εισφοράς. Ο συντάξιμος μισθός σε αυτή την περίπτωση προκύπτει λαμβάνοντας υπόψη της βάση υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης.

Με την εγκύκλιο Φ.80000/οικ.9187/183/2018 δίνονται οι ακόλουθες οδηγίες για την εφαρμογή των ανωτέρω.

Α. Υπαγόμενα στην κοινοποιούμενη ρύθμιση πρόσωπα

Ο νέος τρόπος υπολογισμού της παροχής για το χρόνο ασφάλισης στην Ειδική Προσαύξηση μέχρι 31/12/2015 αφορά ασφαλισμένους του πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ για τους οποίους η κύρια σύνταξη πρόκειται να υπολογιστεί με βάση το νέο καθεστώς υπολογισμού που προβλέπεται από το ν.4387/2016 (εθνική και ανταποδοτική σύνταξη), σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί με την αριθ. Φ.80000/οικ. 29713/779/30.6.2016 εγκύκλιο.

Β. Υπολογισμός συντάξιμου μισθού

Ο συντάξιμος μισθός για τον υπολογισμό της παροχής προκύπτει λαμβάνοντας υπόψη τη βάση υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης, εφαρμοζομένων αναλόγως των ρυθμίσεων του άρθρου 28 του ν.4387/2016, όπως ισχύει.

Γ. Υπολογισμός συντελεστή αναπλήρωσης

Όπως προαναφέρθηκε, η επιπλέον παροχή που δικαιούνται οι ασφαλισμένοι της Ειδικής Προσαύξησης υπολογίζεται για κάθε έτος καταβολής επιπλέον εισφοράς με ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης 0,075% για κάθε ποσοστιαία μονάδα (1%) επιπλέον εισφοράς.

Η μεγάλη κλοπή του "επιδόματος ανεργίας" για τους αυτοαπασχολούμενους



Όπως είναι γνωστό, από 1/8/2011, καταβάλλεται από τους αυτοτελώς ασφαλισμένους και ανεξάρτητα απασχολούμενους του πρώην ΕΤΑΑ, μηνιαία εισφορά ύψους δέκα 10 € υπέρ Ο.Α.Ε.Δ. (Ν. 3986/2011)

Ως μοναδικός σκοπός του κατ’ αυτό τον τρόπο προκύπτοντος λογαριασμού είχε οριστεί (βάσει του Ν. 4144/2013) η χορήγηση επιδόματος ανεργίας («…χορήγηση βοηθήματος σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης διακοπής του επαγγέλματος και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών»).

Το 2017 ωστόσο, έρχεται ξαφνικά νέος νόμος (Ν. 4488/2017, άρθρο 50) που τροποποιεί τον σκοπό του εν λόγω λογαριασμού, μετατρέποντας τον σε “… χορήγηση βοηθήματος σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης διακοπής του επαγγέλματος, καθώς και ενίσχυση της απασχόλησης των προσώπων που καλύπτονται από τους ανωτέρω κλάδους” – επισυνάπτεται η παλαιότερη και η νέα διατύπωση του νόμου.

Και ιδού το θαύμα!!!: Ενώ για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας εκκρεμεί από το 2013 η Υπουργική Απόφαση που θα έθετε το νόμο σε ισχύ, η Υπουργική Απόφαση για την ‘ενίσχυση της απασχόλησης’ εκδίδεται σε λιγότερο από ένα μήνα από την ψήφιση του νόμου.

Με βάση δε αυτή την απόφαση (ΟΙΚ 45857/772 – ΦΕΚ Β 3534/2017), δεσμεύεται σχεδόν το σύνολο του ποσού που έχει συγκεντρωθεί μέχρι στιγμής και συγκεκριμένα 156.800.000 € – που κατά 50% καλύπτονται από το λογαριασμό του πρώην ΕΤΑΑ και κατά 50% από το λογαριασμό του πρώην ΟΑΕΕ – για την επιδότηση των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών που αφορούν υπαλλήλους αμειβόμενους με ΔΠΥ, για τα έτη 2018, 2019 και 2020.

Έτσι, στα πλαίσια της νέας νομοθεσίας, η ‘ενίσχυση της απασχόλησης’ γίνεται άλλοθι για τη βίαιη ‘υπεξαίρεση’ χρημάτων που έχουν συγκεντρωθεί για άλλο σκοπό. Η επίκλησή της είναι προσχηματική και ψευδής, καθώς ο στόχος δεν είναι πλέον η βελτίωση της κατάστασης των ανέργων, αλλά η διευκόλυνση των εργοδοτών κατά τη μετατροπή ήδη υπαρχουσών Συμβάσεων Παροχής Ανεξάρτητων Υπηρεσιών (κοινώς μπλοκάκια) σε Συμβάσεις Εξαρτημένης Εργασίας.

Πρόκειται για ένα διπλό σκάνδαλο αφού, όχι μόνο δεν παρέχεται στους αδύναμους συναδέλφους κανένα επίδομα ανεργίας (όπως ήταν ο μοναδικός – δηλωμένος μέχρι πρόσφατα δια του νόμου – σκοπός συγκέντρωσης αυτών των χρημάτων), αλλά ούτε καν προωθείται η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας (έστω και με επιδότηση των εργοδοτών για να κάνουν νέες προσλήψεις).

Το γεγονός φανερώνει την απίστευτη κοινωνική αναλγησία και τον πολιτικό καιροσκοπισμό μιας κυβέρνησης που εκμεταλλεύεται ένα ΔΙΚΑΙΟ αίτημα, όπως αυτό των ‘μπλοκάκηδων’ (να πληρώνουν δηλαδή οι εργοδότες τις ασφαλιστικές εισφορές τους) με σκοπό την ‘υφαρπαγή’ χρημάτων από τα ασφαλιστικά ταμεία και μάλιστα αυτών που προορίζονταν για την ενίσχυση των άνεργων συναδέλφων…

Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2018

Η Ε.Ε. πιέζει υπερχρεωμένες χώρες να ιδιωτικοποιήσουν το νερό τους



«Πωλείται ζωή»

συνέντευξη στον Σωτήρη Μανιάτη

Τον γνωρίσαμε ιδιαίτερα με τον «Εξάντα», αλλά τα τελευταία χρόνια έχει υπογράψει μια σειρά από ξεχωριστά ντοκιμαντέρ, όπως το «Αγορά», «Πωλείται ζωή», ενώ απόψε θα μεταδοθεί από την ΕΡΤ-2 (21.00) η τελευταία του ταινία με τίτλο «Μέχρι την τελευταία σταγόνα» (Up to the last drop), στην οποία καταγράφει τον μυστικό πόλεμο του νερού στην Ευρώπη.

Ο Γιώργος Αυγερόπουλος, όμως, ξεκίνησε, όπως εξομολογείται, την ενασχόλησή του «με την κινούμενη εικόνα από το MEGA κι έχω στεναχωρηθεί πολύ με το επικείμενο κλείσιμό του. Τότε, νέος στο χώρο, Φεβρουάριο του 1990, το MEGA ήταν ένα πεντάρι διαμέρισμα στην οδό Ξενοφώντος. Οι συντάκτες κάθονταν σε μια μεγάλη ροτόντα, μια τραπεζαρία, και υπήρχε μία ηλεκτρική γραφομηχανή. Θεωρώ πως είναι μια απίστευτη κοροϊδία της εργοδοσίας προς τους εργαζομένους».

Κι όταν τον ρωτάμε για τις εξελίξεις στο τηλεοπτικό τοπίο, επισημαίνει: «Παρακολουθώ με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον πώς αλλάζει το τοπίο, αλλά αυτό που δεν βλέπω να αλλάζει είναι η ποιότητα του προγράμματος που προσφέρεται. Δηλαδή το αν θα αλλάξουν οι ιδιοκτήτες και ο Σαββίδης, για παράδειγμα, πάρει ένα κανάλι με απασχολεί λιγότερο από το γεγονός ότι δεν βλέπουμε τις ειδήσεις που αξίζουμε».

Η συζήτησή μας επιστρέφει στο νέο του ντοκιμαντέρ, με τον ίδιο να εξηγεί ότι στο «Πωλείται ζωή» παρουσίαζε τη «μεγαλύτερη αγορά νερού του κόσμου στη Χιλή, όπου μπορείς να πας να αγοράσεις ένα ποτάμι ή μια λίμνη. Τώρα, αυτό εστιάζει στις πολιτικές που συνοδεύουν το νερό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προσπαθώντας να απαντήσει στο μεγάλο ερώτημα τι είναι για την Επιτροπή το νερό: δημόσιο αγαθό ή εμπόρευμα της αγοράς». Πρόκειται για διεθνή συμπαραγωγή της Small Planet Productions (Ελλάδα), με το ARTE GEIE (Γαλλία, Γερμανία), την ΕΡΤ (Ελλάδα) και την KG Productions (Γαλλία).

Το εκτός βαλίτσας σκάνδαλο


Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Όσοι είχαμε την τύχη -ή την ατυχία- να δουλέψουμε σε ιδιωτικά ΜΜΕ προφανώς δεν εκπλησσόμαστε από όσα γλαφυρά περιγράφονται στις δικογραφίες για τα σκάνδαλα στην Υγεία. Ένα μέρος του βρόμικου χρήματος, που συντήρησε τόσο την προμνημονιακή εκτίναξη όσο και τη μνημονιακή κατεδάφιση της φαρμακευτικής δαπάνης, έφτανε και στα λογιστήρια των ΜΜΕ, ως αντίτιμο για την προβολή αμφίβολης επιστημονικής αξίας ερευνών, μελετών, επιδημιολογικών πληροφοριών ή πρωτοβουλιών «εταιρικής κοινωνικής ευθύνης». Ενίοτε και για την αποκάλυψη «σκανδάλων». Άλλοτε για την εξουδετέρωση ανταγωνιστών, άλλοτε ως μέσο πίεσης σε κυβερνητικούς αξιωματούχους και άλλοτε -ιδιαίτερα την περίοδο των Μνημονίων- για τη διαμόρφωση συνενοχής στην κοινή γνώμη για την υποτιθέμενη συμβολή της στο μεγάλο «πάρτι» στην Υγεία.

Ας ελπίσουμε ότι η δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης Novartis και των συναφών θα μας διαφωτίσει για την παραπάνω και για όλες τις άλλες διαδρομές του βρόμικου χρήματος στην υγεία. Για τις βαλίτσες, το περιεχόμενο και τους αποδέκτες τους.

Όμως, το πλιάτσικο στη δημόσια Υγεία δεν προϋποθέτει οπωσδήποτε χρηματισμό πολιτικών προσώπων. Σκάνδαλο υφίσταται ακόμη κι όταν το πολιτικό προσωπικό και οι κρατικοί αξιωματούχοι προσφέρουν «ανιδιοτελώς» τις υπηρεσίες τους, στο όνομα μιας ταξικής αντίληψης ότι πρέπει να υπηρετηθούν πάση θυσία τα συμφέροντα των μεγάλων πολυεθνικών ή εγχώριων εμπόρων υγείας. Κι αν ένα μέρος του σκανδάλου βρίσκεται μέσα στις βαλίτσες και τους χαρτοφύλακες που επικαλούνται οι μάρτυρες, ένα άλλο, ίσως το μεγαλύτερο, βρίσκεται έξω απ’ αυτές. Και αφορά το συντριπτικό πλήγμα που υπέστη η δημόσια Υγεία με τη μνημονιακή της «θεραπεία».

Φυσικά και ήταν ανορθόδοξος ο τετραπλασιασμός της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης μεταξύ 2000 και 2009, αν βέβαια είναι «ανορθόδοξη» η καπιταλιστική κερδοσκοπία εις βάρος του δημόσιου συστήματος Υγείας. Αν δεν υπήρχαν τα ΕΣΥ, δεν θα υπήρχαν και πολυεθνικές φαρμάκου. Θα υπήρχαν μόνο φαρμακευτικές «μπουτίκ» για τους πλούσιους. Αλλά πολύ πιο ανορθόδοξη είναι η περικοπή αυτής της δαπάνης κατά 60% μέσα σε πέντε χρόνια, και μάλιστα με την επ’ αόριστον επιβολή δημοσιονομικού πλαφόν 1,9 δισ. ευρώ, σε πείσμα των δημογραφικών δεδομένων που καταγράφουν γήρανση, επιβράδυνση στο προσδόκιμο ζωής, αύξηση της έκθεσης του πληθυσμού σε σοβαρά νοσήματα.

Προφανώς και ήταν διογκωμένη η δημόσια χρηματοδότηση της Υγείας με 16 δισ. ευρώ το 2009. Αλλά πολύ πιο προβληματική και σκανδαλώδης ήταν η βίαιη περικοπή της κατά 50% τα μνημονιακά χρόνια. Και είναι βέβαιο ότι η κερδοσκοπική φούσκα των φαρμακευτικών βρίσκεται πίσω από τη διογκωμένη κατά κεφαλήν δημόσια δαπάνη των 460 ευρώ του 2009. Αλλά η μνημονιακή της περικοπή στα 180 ευρώ, 100 ευρώ κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε., δεν είναι εξυγίανση. Είναι συνειδητή και εγκληματική έκθεση του πληθυσμού σε κίνδυνο. Κάποια συνάφεια μ’ αυτό έχει το γεγονός ότι από το 2010 και μετά το ισοζύγιο γεννήσεων και θανάτων ανατρέπεται σταθερά και εκθετικά υπέρ των δεύτερων, έπειτα από πολλές μεταπολεμικές δεκαετίες.

Φωτογραφική προκήρυξη για επιλογή προϊσταμένων στο υπ. Υποδομών καταγγέλλει η ΠΟΣΕ ΥΠΕΧΩΔΕ



Κύριε Υπουργέ… Στις 31/1/2018 δημοσιεύτηκε η υπ’ αριθ. οικ. 7758 «Προκήρυξη πλήρωσης θέσεων ευθύνης επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης έντεκα (11) Γενικών Διευθύνσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 84-86 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007)», όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του αρ. 29 του Ν.4369/2016 «Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, συστήματα αξιολόγησης, προαγωγών και επιλογής προϊσταμένων (διαφάνεια – αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης) και άλλες διατάξεις».

Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για μια φωτογραφική προκήρυξη που παραβιάζει κατάφωρα της διατάξεις του νόμου διαιωνίζοντας το πελατειακό, αναξιοκρατικό και παλαιοκομματικό κράτος αφού βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με το πνεύμα του Ν. 4369/16, περί αξιοκρατίας, διαφάνειας και αποκομματικοποίησης, (πρέπει να σημειώσουμε επίσης πως η εφαρμογή του σχετικού νόμου έως τις 30/6/2018 αποτελεί και προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της 3 ης αξιολόγησης).

Η απόφασή σας αυτή έχει προκαλέσει την αγανάκτηση, ανησυχία και απογοήτευση, όχι μόνο των αποκλειομένων συναδέλφων, αλλά του συνόλου των εργαζομένων του Υπουργείου, οι οποίοι θεωρούσαν πως με την έναρξη ισχύος του νέου Οργανισμού, καθώς και με τις αξιοκρατικές επιλογές προϊσταμένων, (μπορούμε να φανταστούμε τι θα επακολουθήσει κατά τις κρίσεις για επιλογές προϊσταμένων Διευθύνσεων και Τμημάτων), θα μπορούσε να αποτελέσει την ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα στο Υπουργείο. Δυστυχώς, όμως, αντί για νέο ξεκίνημα, παρατηρούμε μία οπισθοδρόμηση που αναπαράγει τις πελατειακές σχέσεις και επιβεβαιώνει παλαιοκομματικές πρακτικές.

Ελπίζουμε να αντιλαμβάνεστε, ότι η απόφασή σας αυτή δημιουργεί μείζον ζήτημα πολιτικής, αξιακής και θεσμικής τάξης, καθώς είστε ο μοναδικός Υπουργός που παραβιάζει το Νόμο, καθώς όλα τα Υπουργεία έχουν προκηρύξει τις θέσεις ευθύνης Γενικών Δ/ντων, σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού.

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Συνάντηση με τον Υπουργό Εσωτερικών για θέματα του Κλάδου των Μηχανικών Δημοσίου.

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583  fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
                                                           
          Αθήνα,  9/2/2017
Αρ. Πρωτ. : 7286                                                
                  Προς :    Υπουργό Εσωτερικών
                                 κ.  Παν.  Σκουρλέτη.

Θέμα : Συνάντηση με τον Υπουργό Εσωτερικών για θέματα του Κλάδου των Μηχανικών
            Δημοσίου.
Κύριε Υπουργέ,
            Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ είναι το ανώτερο όργανο των Διπλωματούχων Μηχανικών που δραστηριοποιούνται στον Δημόσιο Τομέα με επιστημονικό και συνδικαλιστικό χαρακτήρα. Tο εργασιακό – επιστημονικό αντικείμενο των χιλιάδες μελών μας, καλύπτει μεγάλο μέρος των αρμοδιοτήτων του Δημοσίου και των ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού.
            Παρακαλούμε να μας ορίσετε ημερομηνία συνάντησης για να σας ενημερώσουμε για τα φλέγοντα θέματα που απασχολούν τον Κλάδο μας. Η ατζέντα συζήτησης από πλευράς μας περιλαμβάνει τα παρακάτω θέματα:
  • Επαναφορά της «προσωπικής διαφοράς» στο σύνολο των Διπλ. Μηχανικών που είχε διακοπεί λόγω μετακινήσεων – μετατάξεων κλπ.
  • Υποστελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών των ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού.
  • Οργανισμοί Δήμων – Περιφερειών – Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, σε σχέση με τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ για το προβάδισμα κατηγοριών.
  • Ζητήματα εφαρμογής του Ν.4495/17 “Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις”.
  • Υπηρετούντες τεχνικοί υπάλληλοι των Τ.Υ.Δ.Κ. στο «Πρόγραμμα Καλλικράτης».
  • Νομική Κάλυψη  Μηχανικών ΠΕ και ΤΕ.
  • Χορήγηση Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) για τους επιβλέποντες Μηχανικούς σε έργα και για τους διενεργούντες αυτοψιών ετοιμόρροπων ή επί τόπου φυσικών καταστροφών.
  • Περιγράμματα θέσης στους Οργανισμούς Υπηρεσιών και απουσία των Μηχανικών από αυτά.
  • Παρατηρήσεις - προτάσεις βελτίωσης επί του πρόσφατου Ν.4483/17 για τους Ο.Τ.Α.