Παρασκευή 26 Απριλίου 2024

Το άλλο πρόσωπο της «Αθηναϊκής Ριβιέρας



Ακρυλικό σε χαρτόνι-Τ.Παπαϊωάννου
Το άλλο πρόσωπο της «Αθηναϊκής Ριβιέρας»
ART - ΝΕΑ 25.04.24 21:30Τάσης Παπαϊωάννου*

Το είδος της «ανάπτυξης» που προωθεί στη χώρα η κυβέρνηση της Ν.Δ. φαίνεται να μην υπολογίζει τίποτε.

Την Αθήνα τη χτίσαμε παντού. Δεν αφήσαμε σπιθαμή ελεύθερη, ένα μέρος τόσο δα ν’ αντικρίζεις λίγο χώμα, το φυσικό έδαφος της άλλοτε χιλιοτραγουδισμένης Αττικής γης. Η πόλη επεκτάθηκε άναρχα, δίχως σχέδιο, κάλυψε λόφους, ρεματιές, ποτάμια, ανηφόρισε απειλητικά στις πλαγιές των βουνών. Σαν μια πλημμυρίδα πυκνής αστικής μάζας που ξεχείλισε ανεξέλεγκτα προς όλες τις κατευθύνσεις, καλύπτοντας κάθε σημείο που βρήκε μπροστά της.

Τις τελευταίες δεκαετίες η πόλη, μη βρίσκοντας άλλη διέξοδο, επεκτείνεται με ορμή προς τις βορινές περιοχές, καταβροχθίζοντας με απίστευτη ταχύτητα γεωργικές καλλιέργειες και δασικές εκτάσεις που προηγουμένως είχαν κατακαεί, όχι μία, αλλά πολλές φορές στο παρελθόν. Τα αλλοτινά χωριά, Αγ. Στέφανος, Κρυονέρι, Καπανδρίτι, σήμερα έχουν μετατραπεί σε προάστια μιας συνεχούς μητροπολιτικής περιοχής που φτάνει μέχρι τα μέρη τους. Η υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος διαρκώς μεγεθύνεται, δημιουργώντας το ανοίκειο και ζοφερό τοπίο μέσα στο οποίο είμαστε καταδικασμένοι να ζήσουμε τόσο εμείς όσο και οι επόμενες γενιές. Η πόλη που χτίσαμε συνθλίβει δεν ελαφρώνει, τσακίζει δεν απελευθερώνει.

Ψήφισμα 20ου Συνεδρίου ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ για το Ν/Σ του ΥΠΕΝ

 Ψήφισμα 20ου Συνεδρίου για το Ν/Σ του ΥΠΕΝ 



Σχετικά με το ν/σ «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» και ειδικά για το Δ) καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης 

Οι διατάξεις του παρόντος ν/σ είναι η επιτομή της άνισης διαχείρισης του Ανθρωπίνου Δυναμικού των δημοσίων – δημοτικών υπαλλήλων με τους μετακλητούς και τους ιδιώτες που τους παραχωρήθηκε η αντισυνταγματική αρμοδιότητα ελέγχου του δομημένου περιβάλλοντος. Το ν/σ καταργεί κατ’ ουσίαν και κατ’ άρθρο 77, τα Τμήματα Ελέγχου Κατασκευών των ΥΔΟΜ – Παρατηρητήρια Δόμησης (Τοπικά και Περιφερειακά) που ουδέποτε υλοποιήθηκαν, αφού οι αρμοδιότητες που ασκούσαν για την καταγραφή κι επιβολή προστίμων αυθαιρέτων κατασκευών περνάει εξ’ ολοκλήρου στη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του ΥΠΕΝ. 

Συστήνεται Γραφείο Ειδικού Επιθεωρητή Ελέγχου και Καταστολής της Αυθαίρετης Δόμησης και με φωτογραφική διάταξη η θέση αυτή καταλαμβάνεται από μετακλητό – συνταξιούχο από το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος κι ο οποίος θα έχει και το γενικό «πρόσταγμα» συγκρότησης επιτροπών και κλιμακίων ελέγχων αυθαίρετης δόμησης. Αναρωτιόμαστε, ποια να είναι αυτά τα άτομα «εγνωσμένου κύρους» όταν όλο το αντικείμενο ελέγχου ήταν χρεωμένο στον Δημόσιο Τομέα; «Ξεχνά» τεχνηέντως, ο συντάκτης πως υπάρχουν συνάδελφοι με τεράστια γνώση και εμπειρία στα ΤΕΚ των ΥΔΟΜ και δεν προβλέπει ούτε καν ενδεχόμενη μετακίνησή τους στο νέο φορέα; 

Πλέον, η καταγγελία για έλεγχο ενδεχόμενης αυθαίρετης κατασκευής θα κοστίζει 150€ και θα δημιουργηθεί νέο μητρώο καταγγελιών, που αλλού; στο ΤΕΕ. Το παράβολο των 150€ είναι ιδιαίτερα υψηλό, οδηγώντας την πλειοψηφία των πολιτών που αναφέρουν παράνομες εργασίες στο είτε να μην έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν καταγγελία (οδηγώντας σε πλήρη έλλειψη κοινωνικού ελέγχου) ή να αναγκάζονται να υποβάλλουν καταγγελίες σε υπηρεσίες που θα είναι υποχρεωμένες να τις δέχονται, λ.χ. στα αστυνομικά τμήματα, στη διεύθυνση υγιεινής και στα δικαστήρια, οδηγώντας σε αύξηση του όγ- 2 κου εργασίας των υπηρεσιών αυτών, για τις οποίες (ειδικά τα δικαστήρια) υποτίθεται καταβάλλεται προσπάθεια να μειωθεί ο όγκος που διαχειρίζονται. Γνωρίζει λοιπόν ο συντάκτης του νομοσχεδίου ότι δεν χρειάζεται κανένα παράβολο από τον πολίτη και καμία καταγγελία στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγγελιών που θεσπίζει, καθώς αυτός έχει το δικαίωμα να απευθυνθεί στην Εισαγγελία ατελώς και ο Εισαγγελέας να διατάξει την διενέργεια αυτοψίας για εντοπισμό αυθαιρέτου; Ή θα διαβιβάζεται από τους δήμους; 

Ο Επιθεωρητής λοιπόν, θα «προτεροποιεί» τις καταγγελίες με κριτήρια που ουδόλως μπορούν να χαρακτηριστούν ως αντικειμενικά και με εντολή του θα συστήνεται κλιμάκιο ελέγχου από ιδιώτες, υπαλλήλους του Υπουργείου χωρίς την απαιτούμενη διευκρίνηση ότι θα είναι μηχανικοί και από το Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης. Αφού θα προβαίνει σε έλεγχο το κλιμάκιο και με βοήθεια drone! μάλιστα, θα καταγράφει τις αυθαίρετες κατασκευές σε έκθεση αυτοψίας ανώνυμα! Δηλαδή, για ακόμα μία φορά (συμβαίνει ήδη κατά κόρον στην έκδοση οικοδομικών αδειών), θα εκδίδεται Διοικητική Πράξη που η Διοίκηση ουδέποτε κατ’ ουσίαν έλεγξε και εξέδωσε, κατά παράβαση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και ΑΝΥΠΟΓΡΑΦΗ; εφόσον οι μετακλητοί κι οι ιδιώτες διατηρούν την ανωνυμία τους ή θα υπογράφεται από τους ελάχιστους δημοσίους υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας του ΥΠΕΝ; οι οποίοι θα φέρουν την ευθύνη της έκθεσης αυτοψίας; 

Επισημαίνουμε όμως, πως οι έννομες συνέπειες του αυθαίρετου χαρακτήρα ενός κτίσματος, δεν επέρχονται, αν δεν προηγηθεί Έκθεση Αυτοψίας, η οποία συνιστά διαπιστωτική ατομική διοικητική πράξη, καθώς και η διοικητική πράξη προέρχεται από διοικητικό όργανο ή από διοικητική αρχή και ένας ιδιώτης δεν μπορεί να εκδώσει διοικητική πράξη. Στις νομικά ανυπόστατες πράξεις εντάσσονται οι πράξεις που εκδίδονται καθ’ υπέρβαση καθηκόντων καθώς και όσες εκδίδονται από αναρμόδιο όργανο, παρόλο που κάτι τέτοιο συμβαίνει ήδη στις υπαγωγές αυθαιρέτων και στην έκδοση οικοδομικών αδειών. Για ενδεχόμενη προσφυγή κατά της έκθεσης αυτοψίας, η ύπαρξη παράβολου το οποίο θα κυμαίνεται από 500€ και άνω, αναλόγως την καταγεγραμμένη αυθαίρετη επιφάνεια, επίσης δημιουργεί οικονομικές ανισότητες και δεν προσδιορίζεται η διαδικασία σε περιπτώσεις πολεοδομικών παραβάσεων ή κατασκευών που δεν συνιστούν χώρο. Η προσφυγή δε, γίνεται στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ κι ο συντάκτης του ν/σ δεν αποσαφηνίζει το μέλλον των εκκρεμών υποθέσεων στα ΣΥΠΟΘΑ Α και Β. 

Πλέον αυτών, ο Επιθεωρητής και τα «ανώνυμα» κλιμάκια ελέγχου θα απολαμβάνουν και το ΑΚΑΤΑΔΙΩΚΤΟ, καθώς και θα καλύπτονται για ενδεχόμενη δίωξη εναντίον τους από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ή και με δικηγόρο της επιλογής τους που θα αποζημιώνεται με το 3πλάσιο του γραμμάτιου των δικηγόρων. Επίσης, θα απολαμβάνουν αστυνομικής προστασίας κατά τη διάρκεια της αυτοψίας τους! 3 Τονίζουμε πως στο ν/σ δεν υπάρχει μνεία για τις χιλιάδες υποθέσεις αυθαιρέτων που εκκρεμούν στις κατά τόπους ΥΔΟΜ και βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ελέγχου όπως πχ, έχει γίνει αίτηση και εκκρεμεί αυτοψία για σύνταξη Έκθεσης Αυτοψίας / έχει συνταχθεί Έκθεση Αυτοψίας από την ΥΔΟΜ και ο πολίτης έχει καταθέσει ένσταση και εκκρεμεί στο αρμόδιο ΣΥΠΟΘΑ / Έχουν βεβαιωθεί πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης από την αρμόδια ΥΔΟΜ και εκκρεμεί προσφυγή του πολίτη σε διοικητικό δικαστήριο κατά της Έκθεσης Αυτοψίας ή κατά της βεβαίωσης προστίμων κλπ. Επιπροσθέτως, δεν γίνεται μνεία για τις χιλιάδες υποθέσεις αυθαιρέτων κατασκευών παρελθόντων ετών τα οποία δεν έχουν ενταχθεί σε κάποιον από τους νόμους 4178/13, 4495/17 κλπ, στις οποίες η αρμόδια ΥΔΟΜ επιβάλλει ετήσια πρόστιμα διατήρησης. 

Θα συνεχίσει να επιβάλλει πρόστιμα διατήρησης η ΥΔΟΜ ενώ σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου «…μεταφέρεται, στο σύνολό της, η αρμοδιότητα του ελέγχου και η παρακολούθηση εφαρμογής του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για την προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας από την αυθαίρετη δόμηση» ; 

Ενώ η έννοια της πλήρους κατεδάφισης των «νέων αυθαιρέτων» είναι ορθή, η άνευ ορίων αποδοχή της προτεραιοποίησης αυτών των κατασκευών, ανεξαρτήτως περιπτώσεων είναι προς αμφισβήτηση. Επίσης αμφισβητείται η διαδικασία «κατεδάφισης». Δηλαδή, εσωτερικές διαρρυθμίσεις, πως θα «κατεδαφιστούν» και μάλιστα κατά προτεραιότητα έναντι ενός αυθαιρέτου κτίσματος σε δημόσιο κτήμα το οποίο έτυχε να καταγραφεί το 2020; Θεωρούμε επίσης πως γίνεται άδικη διαχείριση στην κατανομή των προστίμων. Ενώ μέχρι σήμερα αυτά ήταν έσοδα των δήμων με το παρόν ν/σ θα πηγαίνουν εξολοκλήρου στο Πράσινο Ταμείο και στο ΥΠΥΜΕ για τις κατεδαφίσεις. Θα μπορούσε ένα μέρος αυτών να παραμείνει στους δήμους. Αξίζει να σημειωθεί πως εάν ο νομοθέτης είχε και την ελάχιστη έννοια για το μέλλον της αυθαίρετης δόμησης, θα προχωρούσε ΑΜΕΣΑ σε δειγματοληπτικούς ελέγχους των υπαγωγών αυθαιρέτων και των οικοδομικών αδειών από τις ΥΔΟΜ, αφού πρώτα θα τις στελέχωνε επαρκώς επί της ουσίας κι όχι με τα τερτίπια της εγκ. 402, με μόνιμους υπαλλήλους που θα εξέταζαν μεταξύ άλλων εάν υφίσταται έλεγχος στατικής επάρκειας. Τρομάζουμε ως δημόσιοι – δημοτικοί υπάλληλοι και πολίτες αυτής της χώρας, τι μπορεί να συμβεί σε ενδεχόμενη σεισμική δόνηση για τα χιλιάδες αυθαίρετα που «νομιμοποιήθηκαν» με υπαγωγές και τις χιλιάδες οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν ΧΩΡΙΣ κανέναν έλεγχο από τις ΥΔΟΜ! 

Δυστυχώς πρόσφατα είχαμε το παράδειγμα κατάρρευσης τοιχοποιίας και μέρους κτιρίου στον Πειραιά, με θύμα αστυνομικό – εργάτη στο οποίο εκτελούσαν εργασίες με βεβαίωση του αρ. 30, (δηλαδή με υποβολή μιας τεχνικής έκθεσης που απλά την έβγαλε ΜΟΝΟΣ του ο ιδιώτης χωρίς έλεγχο από ΥΔΟΜ). 4 Γίνεται λοιπόν προφανές, πως οι δημόσιοι - δημοτικοί υπάλληλοι μηχανικοί, που όλα αυτά τα χρόνια ανήκουν στην καθημερινότητά τους οι διώξεις, οι προπηλακισμοί εντός κι εκτός υπηρεσίας, χωρίς προστασία ή φρουρά και καμία νομική κάλυψη και σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες μάλιστα, πως είναι για τους κυβερνώντες σαν ένα κακό σπυρί που έπρεπε να το σπάσουν για να απαλλαχτούν από αυτούς, γιατί απλά κάνουν κι έκαναν τη δουλειά τους, δηλαδή ασκούσαν ΕΛΕΓΧΟ στο Δομημένο περιβάλλον, όπως το Σύνταγμα επιτάσσει. 

Αντιλαμβάνονται το Κράτος Δικαίου μόνον ως προς το σκέλος που εξυπηρετούνται οι μεγαλοεργολάβοι και τα ισχυρά ιδιωτικά συμφέρονται κι αφήνουν σε επίπεδο ατομικής ευθύνης τους μικροιδιοκτήτες και τους ιδιώτες μηχανικούς. Αφού είδαν με το ν.4014/11 κι έκτοτε με τους υπόλοιπους νόμους, τα αυθαίρετα ως φοροεισπρακτικό μηχανισμό, συνεχίζουν τώρα με το παρόν ν/σ, να «επιλέγει» ένας μετακλητός ΕΑΝ θα ελέγξει ή όχι καταγγελία που θα την πληρώνει και με 150€ ο πολίτης και χωρίς να μνημονεύεται πουθενά καμία προστασία της μικροιδιοκτησίας. Καταγγέλλουμε το παρόν ν/σ ως απαράδεκτο απέναντι στην κοινωνία και το δημόσιο συμφέρον. Πάρτε το πίσω. Ενισχύστε με μόνιμο προσωπικό και μέσα τις υπάρχουσες ΥΔΟΜ, αφού έχετε εκατομμύρια να δώσετε για drone!

 Δράσεις για τις ΥΔΟΜ: 

 Μία φορά την εβδομάδα με ευθύνη των α’βάθμιων ΕΜΔΥΔΑΣ, συμβολικό κλείσιμο των ΥΔΟΜ σε όλη τη χώρα για 2 ώρες με ταυτόχρονη ενημέρωση για τις συνέπειες της ιδιωτικοποίησης των ΥΔΟΜ σε πολίτες, ΜΜΕ. 

 Εξουσιοδοτείτε το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ να εξετάσει το ενδεχόμενο προσφυγής στο ΣτΕ για τις εν λόγω ρυθμίσεις 

 Συντονισμό με ΠΟΕ ΟΤΑ και ΠΟΜΗΤΕΔΥ για τις παραπάνω δράσεις. Το Προεδρείο του 20ου Συνεδρίου

Τρίτη 23 Απριλίου 2024

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Ισχυρά Δημόσια Εργαστήρια – Δημόσιος Έλεγχος στα Δημόσια Έργα





Θέμα: Ισχυρά Δημόσια Εργαστήρια – Δημόσιος Έλεγχος στα Δημόσια Έργα

Τα Δημόσια Εργαστήρια Ελέγχου Δομικών Υλικών (ΚΕΔΕ, Τμήματα Ελέγχου Υλικών & Ποιότητας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, Εργαστήρια Περιφερειών), από την ίδρυση τους έως σήμερα, ασχολούνται με τον ποιοτικό έλεγχο των υλικών που ενσωματώνονται στα Δημόσια Έργα (σκυρόδεμα, εδαφικά υλικά, αδρανή, ασφαλτομίγματα, άλλα δομικά υλικά) και την εκτέλεση αμερόληπτων ελέγχων στα εκτελούμενα έργα.

Ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες (κλιματική αλλαγή, περιορισμένοι πόροι, αναπτυξιακό ζήτημα της Χώρας κλπ.) είναι επιτακτική η ύπαρξη ισχυρών δημόσιων εργαστηρίων :

Α. Με τον άρτιο αξιόπιστο δημόσιο έλεγχο των έργων επιτυγχάνεται η ασφάλεια των έργων αλλά και των υφιστάμενων υποδομών. Είναι πλέον αναγνωρισμένο από όλους ότι σε συνθήκες κλιματικής κρίσης η ανθεκτικότητα των έργων και των υποδομών είναι κρίσιμη για την ελαχιστοποίηση των δυσμενών επιπτώσεων στις ζωές και τις περιουσίες των πολιτών.

Β. Ο επαρκής ποιοτικός έλεγχος διασφαλίζει ότι οι περιορισμένοι πόροι αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την επίτευξη των απαιτούμενων τεχνικών προδιαγραφών των έργων ή των υποδομών.

Γ. Η βέλτιστη αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών κονδυλίων με τις παραπάνω προϋποθέσεις συμ- βάλει τα μέγιστα στο αναπτυξιακό αποτύπωμα της Χώρας.

Ειδικά για τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, το κράτος αναθέτει στον εξωτερικό σύμβουλο ΕΣΠΕΛ (Ειδικός Σύμβουλος Ποιοτικού Ελέγχου) εργαστηριακούς ελέγχους με πολύ υψηλό τίμημα. Η σύμβαση με τον EΣΠΕΛ έληξε στις 31-12-2023.

Σε αυτή την συγκυρία και βιώνοντας δυστυχώς τον εκμηδενισμό των ποιοτικών ελέγχων από τα Δημόσια Εργαστήρια, υπενθυμίζουμε ότι το κράτος έχει ιδρύσει τα Δημόσια Εργαστήρια για να εκτελούν τους απαιτούμενους εργαστηριακούς ελέγχους για λογαριασμό του Δημοσίου. Όμως, παρ’ όλη την προσφορά των Δημόσιων Εργαστηρίων επί σειρά δεκαετιών, στην

Ελλάδα του σήμερα, που όλες οι Δημόσιες ελεγκτικές αρχές βρίσκονται υπό διωγμό, συμβαίνουν τα εξής παράλογα:Το ΚΕΔΕ που ανέκαθεν ήταν το Κέντρο Αναφοράς και Καθοδήγησης για όλα τα Εργαστήρια αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα όπως η υποστελέχωση και το κτηριακό.
Αντίστοιχα προβλήματα έχουν τα Εργαστήρια των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Περιφερειών, με ελάχιστο πλέον προσωπικό προσπαθούν να επιτελέσουν το σημαντικότατο έργο τους.
Έχουμε φτάσει λοιπόν στο σημείο μηδέν, τα έργα να ελέγχονται από τους ίδιους τους εργολάβους, με δικά τους ιδιωτικά ή εργοταξιακά εργαστήρια, και με τον δημόσιο έλεγχο στις περισσότερες περιπτώσεις ανύπαρκτο, σε βάρος του κοινωνικού συνόλου, και πολλές φορές με τραγικές συνέπειες.

ΖΗΤΟΥΜΕ ΤΑ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ :ΑΜΕΣΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ (ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ, ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ, ΕΡΓΑΤΕΣ), με ελάχιστο προσωπικό 10 άτομα ανά εργαστήριο (Βόλος, Λαμία, Αθήνα, Ιωάννινα, Πάτρα, Τρίπολη, Κοζάνη, Κομοτηνή, Σύρος, Μυτιλήνη). Για τα μεγάλα εργαστήρια: ΚΕΔΕ, Θεσσαλονίκης, Κρήτης οι απαιτήσεις είναι σαφώς μεγαλύτερες.
Να μην επιβαρύνονται οι λίγοι υπάλληλοι των Δημόσιων Εργαστηρίων με άσχετες αρμοδιότητες πέραν των εργαστηριακών, για να καλύπτονται άλλες ανάγκες της διοίκησης.
Όλοι οι φάκελοι Ποιότητας των Δημόσιων Έργων να κλείνουν υποχρεωτικά με ένα ελάχιστο ποσοστό Εργαστηριακών Ελέγχων (π.χ. 5%) από Δημόσια Εργαστήρια.
ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΣΗ ώστε κατά περίπτωση να μπορούν να ικανοποιούν /επεκτείνουν /ολοκληρώνουν τις απαιτήσεις του προγράμματος ποιότητάς τους (προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού, διακριβώσεις, διεργαστηριακά σχήματα, αναλώσιμα, έξοδα διαπίστευσης κ.α.)
Να αναβαθμιστεί το Κεντρικό Εργαστήριο Δημοσίων Έργων (ΚΕΔΕ). Να γίνει η επανασύνδεση του με τα Περιφερειακά εργαστήρια των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ώστε να μην χάνεται η αποκτηθείσα τεχνογνωσία, εμπειρία και ο εργαστηριακός εξοπλισμός, ο οποίος παραμένει αναξιοποίητος τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Να επιλυθεί άμεσα το κτιριακό.
Να δοθεί το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε όλους τους εργαζόμενους στα εργαστήρια.

ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΑΜΕΡΟΛΗΠΤΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΠΛΗΡΩΝΕΙ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΣ!!!

Δευτέρα 22 Απριλίου 2024

Νέα διαδικασία πολεοδομικών ελέγχων

Νέα διαδικασία πολεοδομικών ελέγχων

Οι αλλαγές που περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος

Προτεραιότητα στις κατεδαφίσεις θα έχουν τα φετινά αυθαίρετα, στη συνέχεια όλα τα αυθαίρετα που ανεγέρθηκαν μετά το 2011 και τέλος, όσα υπήχθησαν σε νομιμοποίηση με ψευδείς δηλώσεις. (Φωτογραφία αρχείου)

Γιώργος Λιάλιος19.04.2024 • 07:13
Κοινοποίηση

2 ΣχόλιαΣχόλια

Χωρίς τις ρυθμίσεις για την εκτός σχεδίου δόμηση και τα bonus του οικοδομικού κανονισμού, αλλά με δέκα άρθρα επιπλέον –φθάνοντας πλέον τα 132– κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος. Κύρια αντικείμενα του νομοθετήματος είναι η νέα διαδικασία πολεοδομικών ελέγχων και κατεδαφίσεων, η ίδρυση του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας και το νέο μοντέλο διαχείρισης της βιομάζας στα δάση. Περιλαμβάνει ωστόσο και πληθώρα περιπτωσιολογικών ρυθμίσεων, αλλά και την 23η τροποποίηση της νομοθεσίας για την επένδυση στο Ελληνικό.

Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε στη Βουλή τη Δευτέρα, την ίδια ημέρα που έληξε η δεκαήμερη περίοδος διαβούλευσής του. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του σχεδίου νόμου αφορά τη νέα διαδικασία πολεοδομικών ελέγχων και κατεδαφίσεων, τα βασικά σημεία της οποίας είναι τα εξής:

• Η αρμοδιότητα ελέγχων για την προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, καθώς και της δημόσιας περιουσίας, ανατίθεται συνολικά στους επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόλο που οι επιθεωρητές αναλαμβάνουν αρμοδιότητα και για τις αυθαιρεσίες επί αιγιαλών και παραλίας, το σχέδιο νόμου κάνει έναν ακατανόητο διαχωρισμό, εξαιρώντας «επεμβάσεις με ελαφριές κατασκευές και την επισκευή αυτών» (προφανώς δεν νοείται επισκευή αυθαιρέτων, ενώ είναι παράδοξο οι επιθεωρητές να ελέγχουν μεγάλες παρανομίες και οι κτηματικές υπηρεσίες τις «ελαφριές», πολλώ δε μάλλον όταν αυτό δεν ορίζεται σαφώς).

• Οι πολεοδομικοί έλεγχοι, που αφαιρούνται από τις υπηρεσίες δόμησης (οι οποίες μετατρέπονται σταδιακά σε άδειο κέλυφος), δίνονται σε ιδιώτες μηχανικούς. Οπως ορίζεται, εκτός από τους επιθεωρητές και τους υπαλλήλους του ΥΠΕΝ και άλλων υπηρεσιών του Δημοσίου, οι έλεγχοι μπορούν να διεξάγονται και από τους ελεγκτές δόμησης. Η επιλογή αυτή είναι ιδιαίτερα προβληματική, όχι μόνο γιατί το κράτος δεν μπορεί να απεμπολεί τον ελεγκτικό του ρόλο, αλλά και γιατί, όπως έχει αποδειχθεί, το να βάζεις ιδιώτες μηχανικούς να ελέγχουν ιδιώτες μηχανικούς θυμίζει τη λαϊκή ρήση «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει».

• Οι επιθεωρητές καταρτίζουν ετήσιο στρατηγικό σχέδιο, ενώ (μια αναμφίβολα θετική εξέλιξη) θα αναρτούν στον ιστότοπό τους τις εκθέσεις αυτοψίας (ανωνυμοποιημένες ως προς τα στοιχεία του ιδιοκτήτη).

• Το ΥΠΕΝ συνεχίζει την εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του στο Τεχνικό Επιμελητήριο, το οποίο ορίζεται ότι θα αναλάβει (ακόμη) δύο πλατφόρμες: μία για τον εντοπισμό αυθαιρέτων με τη χρήση αεροφωτογραφιών και drones (μια ενδιαφέρουσα ιδέα, η οποία ωστόσο έχει προταθεί πολλάκις στο πρόσφατο παρελθόν χωρίς να προχωρήσει) και μία για την υποβολή καταγγελιών από πολίτες. Να σημειωθεί ωστόσο ότι η δεύτερη θα δημιουργηθεί κάτω από την ομπρέλα του gov.gr, αλλά από το ΤΕΕ. Η επιλογή αυτή ενέχει (δυνητικά) κινδύνους, καθώς το ΤΕΕ είναι μεν νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, είναι όμως ταυτόχρονα και το συνδικαλιστικό όργανο των μηχανικών (η ηγεσία του και τα όργανά του εκλέγονται από τους μηχανικούς) και επομένως θα υπάρχει πρόσβαση μονίμως σε ευαίσθητα δεδομένα σχετικά με τις καταγγελίες (που θα στρέφονται και κατά μηχανικών).