Παρασκευή 9 Ιουλίου 2021

MAK: Οι Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί …πάνε…περίπατο…

AMAK: Οι Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί …πάνε…περίπατο…
08-07-2021

Ο δημόσιος χώρος απαξιώνεται καθημερινά με πολλούς τρόπους. Το πρόσφατο νομοθέτημα για το πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών καταδεικνύει, για ακόμα μια φορά, ότι η αναζήτηση υψηλής ποιότητας και εμπνευσμένου σχεδιασμού για τον δημόσιο χώρο, δεν αντιμετωπίζεται ως αναντίρρητο και επιδιωκόμενο δημόσιο συμφέρον, ως δημόσια ανάγκη, αλλά θεωρείται μη απαραίτητη για χάρη άλλων συμφερόντων και σκοπιμοτήτων.

Με την πρόσφατη Απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το “Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων” (ΦΕΚ 2239/Β/31-5-2021), ουσιαστικά καταργούνται και ακυρώνονται στην πράξη οι Αρχιτεκτονικοί Διαγωνισμοί, αφού:

– για “…κάθε αξιόλογο τεχνικό έργο του δημοσίου, ….”, εισάγεται εξαίρεση από τη σχετική νομική υποχρέωση “εφόσον αξιόλογο τεχνικό έργο …..ή και η μελέτη του εντάσσονται για χρηματοδότηση σε ΕΣΠΑ ή στο Ταμείο Ανάκαμψης ή συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ” .

– για την διαμόρφωση, σχεδιασμό, ανάπλαση των σημαντικών ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων εισάγεται επίσης εξαίρεση “αν οι μελέτες εκπονούνται από τεχνικές υπηρεσίες δημόσιας αρχής, φέρουν υπογραφή αρχιτέκτονα και έχει γνωμοδοτήσει επ’ αυτών το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής”.

Αναρωτιόμαστε:
Ποιό αξιόλογο έργο μένει άραγε;;
Ποιά τεχνική Υπηρεσία, που εκτελεί έργα, δεν έχει ή δεν θα πρέπει να έχει έστω ένα αρχιτέκτονα;

Αλλά ακόμη και για την περίπτωση που υπάρξει “αξιόλογο έργο” χωρίς να συντρέχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις, δίνεται η δυνατότητα εξαίρεσης “με απόφαση του κυρίου του έργου” , υπό την προϋπόθεση ότι έχει γνωμοδοτήσει θετικά το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.

Παρά την κρατούσα ευρωπαϊκή πρακτική, στην Ελλάδα οι Αρχιτεκτονικοί Διαγωνισμοί ήταν πάντα “είδος εν ανεπαρκεία”, αλλά, ακόμη και μετά την θεσμοθέτηση της σχετικής υποχρέωσης για τα αξιόλογα τεχνικά έργα δημόσιου ενδιαφέροντος, γίνεται συστηματικά προσπάθεια να παρακαμφθεί η διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, με διάφορους τρόπους και προσχήματα. Η Υπουργική Απόφαση έρχεται τώρα να διευκολύνει τη διαδικασία, αφού καταργεί και την ανάγκη αναζήτησης προσχημάτων!

Με πολιτική επιλογή της κυβέρνησης, αντίθετα στις τρέχουσες αρχιτεκτονικές αξίες και διεθνείς πρακτικές, στο τοπίο που ανοίγεται μπροστά μας θα κυριαρχεί η πρακτική των “επιλεκτικών”, αδιαφανών και αμφιλεγόμενων αναθέσεων, ενώ είναι επίσης προφανής ο κίνδυνος επιλογής αρχιτεκτονικών υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος με μόνο κριτήριο την χαμηλότερη τιμή αντί της αναζήτησης της βέλτιστης λύσης, με όλες τις γνωστές συνέπειες.

Είναι διεθνώς παραδεκτό, αυτονόητο και “χιλιοειπωμένο” ότι ο θεσμός των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών είναι η μόνη διαδικασία που:
δίνει στον τελικό χρήστη του προβλεπόμενου έργου, δηλαδή τους πολίτες, την δυνατότητα ανάδειξης (για πραγματοποίηση) της βέλτιστης λύσης, μέσα από πολλές προτάσεις,
προωθεί τη διαφάνεια, τη δημοκρατικότητα, τον έλεγχο και τη διάχυση στον σχεδιασμό του δημόσιου χώρου,
ενθαρρύνει την έρευνα και την καινοτομία στην παραγωγή της δημόσιας αρχιτεκτονικής.

Θεωρούμε ότι:
η κατάργηση, πρακτικά, των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών είναι απαράδεκτη για τις σύγχρονες αρχιτεκτονικές αξίες και πρακτικές, για την ζητούμενη ποιότητα του παραγόμενου δημόσιου χώρου, για το δημόσιο συμφέρον εν τέλει,
ο ποιοτικός σχεδιασμός του δομημένου περιβάλλοντος και του δημόσιου χώρου δεν είναι πολυτέλεια, είναι δημόσιο συμφέρον και δημόσια ανάγκη.

Ζητούμε την άμεση κατάργηση από την εν λόγω Υ.Α., όλων των εξαιρέσεων υποχρέωσης διενέργειας αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για όλα τα αξιόλογα δημόσια έργα και δημόσιους χώρους.

Μαζικό ΌΧΙ από τους φοιτητικούς συλλόγους στα ενιαία ψηφοδέλτια


Μαζικό ΌΧΙ από τους φοιτητικούς συλλόγους στα ενιαία ψηφοδέλτια

Συνολικά 67 Φοιτητικοί Σύλλογοι απ’ όλη την Ελλάδα καταγγέλλουν και καταδικάζουν τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για τη θέσπιση ενιαίων ψηφοδελτίων στις εκλογικές διαδικασίες τους

Συνολικά 67 Φοιτητικοί Σύλλογοι απ’ όλη την Ελλάδα καταγγέλλουν και καταδικάζουν τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για τη θέσπιση ενιαίων ψηφοδελτίων στις εκλογικές διαδικασίες τους, με τις αποφάσεις των ΦΣ να αυξάνονται σχεδόν καθημερινά. «Οι εξαγγελίες, εφόσον επιχειρηθεί να εφαρμοστούν, αποτελούν ευθεία παρέμβαση στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των Φοιτητικών Συλλόγων!», τονίζουν οι φοιτητές.

Ενδεικτικά, όπως αναφέρουν οι σύλλογοι του Πολυτεχνείου Κρήτης:
«Από την εκλογή της κιόλας η ΝΔ αναβάθμισε την επίθεση στους Φοιτητικούς Συλλόγους (ΦΣ) και το φοιτητικό κίνημα (φκ) ξεκινώντας με την κατάργηση του ασύλου. Αυτό συνεχίστηκε και με την ψήφιση του νόμου Κεραμέως -Χρυσοχοϊδη (ΚΧ). Η ΝΔ επιδιώκει να αναδιαρθρώσει συνολικά την εκπαίδευση και για αυτό προσπαθώντας να προωθήσει τον σχεδιασμό της, χτυπά ευθέως τους ΦΣ. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι επιδιώκει να παρέμβει ακόμα και με νόμο στον τρόπο λειτουργίας των Φοιτητικών Συλλόγων και των διαδικασιών τους».


Και άλλοι σύλλογοι πανελλαδικά όπως ΗΜΜΥ, ΙΑΤΡΙΚΗΣ, ΠΤΔΕ, ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ, ο σύλλογος ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Η/Υ του ΠΑΝ.ΠΑΤΡΩΝ αλλά και ο σύλλογος ΕΛΜΕΠΑ Χανίων:
«Η κυβέρνηση της ΝΔ προαναγγέλλει “ενιαία ψηφοδέλτια” στις εκλογές των φοιτητικών συλλόγων, σε μία προσπάθεια ωμής παρέμβασης στο φοιτητικό κίνημα! Η διαδικασία εκλογής στους συλλόγους των φοιτητών δεν ορίζεται δια νόμου, αλλά από τα καταστατικά των ίδιων των συλλόγων! Σε αντίθεση με όσα ισχυρίζεται η κ. Κεραμέως, η συγκεκριμένη διάταξη δεν έρχεται για να δώσει τη δυνατότητα σε κάθε φοιτητή να κατέβει ως μεμονωμένος υποψήφιος! Αυτό προβλέπεται και τώρα στα καταστατικά των Συλλόγων. Αντίθετα, προβαίνοντας σε μία αντιδημοκρατική κίνηση, έρχεται να απαγορεύσει με την επιβολή του ενιαίου ψηφοδελτίου, το δικαίωμα πολλών φοιτητών να συγκροτούν παράταξη, να κατέβουν όλοι μαζί στο ψηφοδέλτιο που τους εκφράζει, να διεκδικούν την ψήφο των συμφοιτητών τους από κοινού, προβάλλοντας κοινά αιτήματα, διεκδικήσεις, αξίες και προτάσεις για τις σπουδές και τη ζωή μας!»

«Οι αρχαιρεσίες των συλλόγων, οι φοιτητικές εκλογές, αποτελούν τη διαδικασία εκείνη μέσα από την οποία αναδεικνύονται και αναμετρούνται οι διαφορετικές αντιλήψεις, οπτικές και πολιτικές τοποθετήσεις των φοιτητών. Τα ενιαία ψηφοδέλτια έρχονται να μετατρέψουν τη διαδικασία αυτή σε διαγωνισμό δημοφιλίας μεταξύ προσώπων, αποκρύπτοντας την πολιτική τοποθέτηση των σχημάτων/παρατάξεων! Αποτελεί μια κίνηση που στοχεύει στην αποπολιτικοποίηση των φοιτητών και των συλλόγων τους!» αναφέρουν οι φοιτητές στην ανακοίνωσή τους.

Πέμπτη 8 Ιουλίου 2021

Ταμείο Επικουρικής Κοινωνικής Ασφάλισης ή χρηματοπιστωτική επιχείρηση;

Ταμείο Επικουρικής Κοινωνικής Ασφάλισης ή χρηματοπιστωτική επιχείρηση;

Η ασφάλιση, τόσο η κύρια όσο και η επικουρική μετατρέπονται σε στοίχημα

Διαβάζοντας το νέο νομοσχέδιο που έδωσε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση αναρωτιέται κανείς αν διαβάζει ένα νομοσχέδιο-καταστατικό ίδρυσης ασφαλιστικού ταμείου ή μίας χρηματοπιστωτικής εταιρείας με την μορφή ΝΠΔΔ.

Όροι όπως κεφαλαιοποιητικό σύστημα, επένδυση, χρηματοοικονομικά προιόντα, επενδυτικό πρόγραμμα κύκλου ζωής, επενδυτικός κίνδυνος, αποθεματικό σώρευσης, επιτροπή κεφαλαιαγοράς, διαχειριστής επενδύσεων, θεματοφύλακας, ατομικά επενδυτικά χαρακτηριστικά και αρκετά άλλοι, κυριαρχούν σε όλο το νομοσχέδιο καταστατικό του υπό ίδρυση ταμείου ΤΕΚΑ (Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης)

Τα όργανα διοίκησης του ΤΕΚΑ θα επιλέγονται από επιτροπή αποτελούμενη από τον Υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, τον πρόεδρο της κεφαλαιαγοράς, τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ, τον Γενικό Δ/ντή του οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ) , επιβεβαιώνοντας ότι δεν πρόκειται για ένα ταμείο κοινωνικής ασφάλισης.

Ας δούμε μερικά βασικά χαρακτηριστικά του ΤΕΚΑ καθώς και οι πραγματικοί λόγοι ίδρυσης του και οι «παροχές» του.

Ποιοι εντάσσονται στο ΤΕΚΑ;

Στο ΤΕΚΑ από 1/1/2022 εντάσσονται υποχρεωτικά όσοι αναλαμβάνουν ασφαλιστέα εργασία-απασχόληση ή αποκτούν ασφαλιστέα ιδιότητα. Δυνατότητα προαιρετικής ένταξης έχουν από 1/1/2023 οι ήδη ασφαλισμένοι που δεν έχουν ξεπεράσει το 35ο έτος της ηλικίας τους. Προαιρετική ένταξη προβλέπεται επίσης για τους αυτοαπασχολούμενους υγειονομικούς, ασφαλισμένους στον ΟΓΑ.

Γιατί ιδρύεται το ΤΕΚΑ;

Η κυβέρνηση της ΝΔ φτιάχνει ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τα επόμενα 40 χρόνια για την ενίσχυση των επιχειρηματικών ομίλων στο όνομα της καπιταλιστικής ανάπτυξης και με το βλέμμα στραμμένο στο λεγόμενο ανταποδοτικό κομμάτι της κύριας σύνταξης.

Καταρχάς το ΤΕΚΑ θα επιδοτείται για τα επόμενα 5 χρόνια από τον κρατικό προϋπολογισμό για όλα τα λειτουργικά του έξοδα και όχι μόνο. Ο φορέας αυτός δεν θα έχει για τα επόμενα 40 χρόνια «βαρίδια και υποχρεώσεις» όπως αναφέρονται οι συνταξιούχοι από τις κυβερνήσεις και τους τεχνοκράτες που κάθε φορά αξιοποιούν για να φέρουν νέα πλήγματα στον κοινωνικό χαρακτήρα της ασφάλισης.

Μήνυμα αλληλεγγύης και συντονισμού δράσεων έστειλε η πανελλαδική κινητοποίηση για την ενέργεια

Μήνυμα αλληλεγγύης και συντονισμού δράσεων έστειλε η πανελλαδική κινητοποίηση


ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΔΩ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥΣ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΥ «ΛΟΜΠΙ»

Το Σάββατο, 26 Ιουνίου 2021, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, με μεγάλη συμμετοχή, η πανελλαδική κινητοποίηση για την ενέργεια, μετά από κάλεσμα του Πανελλαδικού Δικτύου συλλογικοτήτων για την ενέργεια, που υποστηρίχθηκε από ογδόντα έξι (86) ακόμη συλλογικότητες, απ’ όλη την Ελλάδα. Τη συγκέντρωση στην πλατεία Μοναστηρακίου ακολούθησε πορεία, μέσω των οδών Αθηνάς και Σταδίου, μέχρι το Σύνταγμα.

Η πλατιά υποστήριξη της κινητοποίησης, που εκφράστηκε και με τη φυσική παρουσία μελών των παραπάνω συλλογικοτήτων -κατοίκων ή καταγόμενων από πολλές διαφορετικές περιοχές-, υποδηλώνει τη βαθιά ανησυχία που επικρατεί, εξαιτίας της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης ενεργειακών δραστηριοτήτων σε όλη τη χώρα και των καταστροφικών αποτελεσμάτων που τις συνοδεύουν (στο περιβαλλοντικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο). Ταυτόχρονα, είναι «προϊόν» των πρωτοβουλιών για το συντονισμό των δράσεων, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η συγκρότηση του Πανελλαδικού Δικτύου συλλογικοτήτων για την ενέργεια, το Νοέμβρη του 2020, μέσα στις γνωστές πολύ δύσκολες συνθήκες.



Βγαίνοντας από μια περίοδο σκληρών περιορισμών, η πρώτη μαζική, εξωστρεφής δράση κατά των πολιτικών που ακολουθούνται στον τομέα της ενέργειας, πάντα με πρόσχημα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στέλνει ένα σαφές και ηχηρό μήνυμα ότι οι πολίτες και οι συλλογικότητές τους είναι εδώ, ότι δε μας έχει καθηλώσει η απραξία και η απογοήτευση, ότι δε μας έχουν δελεάσει οι «χάντρες» της «πράσινης» ανάπτυξης και ότι είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τις μάχες, που μας περιμένουν, από καλύτερη θέση και με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα.

Για το λόγο αυτό, θα κάνουν μεγάλο λάθος όσοι προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν τη συγκεκριμένη κινητοποίηση σαν μια αναλαμπή ή σαν μια ανάγκη «εκτόνωσης», μετά από μια μακριά περίοδο απαγορεύσεων και περιορισμών. Αντίθετα, σηματοδοτεί το ξεκίνημα ενός νέου κύκλου συντονισμένων κινηματικών δράσεων, παντού όπου βρίσκονται σε εξέλιξη οι ποικίλες ενεργειακές δραστηριότητες βιομηχανικού τύπου και η λεηλασία της φύσης και όπου οι τοπικές κοινωνίες πλήττονται με ποικίλους τρόπους και οργανώνουν αδιαμεσολάβητα τις αντιστάσεις τους.

Είμαστε υποχρεωμένοι να καταγγείλουμε την απρόκλητη επίθεση των ΜΑΤ -με βίαιη απώθηση, χρήση γκλομπς και περιορισμένη χρήση χημικών σε βάρος των διαδηλωτών- στο τέλος της πορείας στο Σύνταγμα, με σκοπό να αποτρέψουν την ολοκλήρωση και διάλυση της πορείας μπροστά στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, κάτι που συμβαίνει πολύ συχνά. Για μας αποτελεί μια ξεκάθαρη πράξη τραμπουκισμού, συνέχεια της (αποτυχημένης) προσπάθειας να περιοριστεί η πορεία, σε ορισμένες μόνο λωρίδες της διαδρομής στις οδούς Αθηνάς και Σταδίου.

Μπορεί οι εικόνες των αστυνομικών, που τους δείχνουν να «συνοδεύουν» μια πορεία ή να λειτουργούν ως προστάτες – παραστάτες των εργολάβων στην υλοποίηση των ενεργειακών και άλλων επενδυτικών σχεδίων να μας είναι γνώριμη. Αυτό δεν τις κάνει λιγότερο αποκρουστικές και καταδικαστέες και γι’ αυτό το λόγο δεν πρόκειται να συμβιβαστούμε, ποτέ, με πρακτικές αυταρχισμού και καταστολής.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η κινητοποίηση της 26ης Ιούνη θα λειτουργήσει σαν μοχλός παραπέρα ανάπτυξης των κινηματικών αντιστάσεων, όχι μόνο στο πεδίο των ενεργειακών δραστηριοτήτων, αλλά παντού όπου η απληστία του κεφαλαίου και η λογική της ανάπτυξης βάζει σε τεράστιο κίνδυνο τη φύση, πλήττει -ανεπανόρθωτα και σε πολλούς τομείς- τις τοπικές κοινωνίες και εγκλωβίζει το μέλλον μας σε ένα κανονιστικό, οικονομικό και πολιτιστικό πλαίσιο ξένο προς τις ουσιαστικές ανθρώπινες ανάγκες και τη φύση της ίδιας της ζωής μας.



ΒΑΖΟΥΜΕ «ΦΡΕΝΟ» ΣΤΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ «ΠΑΡΟΞΥΣΜΟ» ΚΑΙ
ΣΤΗΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

ΟΧΙ ΣΤΟ ΜΥΘΟ ΤΗΣ «ΠΡΑΣΙΝΗΣ» ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ,
ΝΑΙ ΣΤΙΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠIΣΗ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ



7.7.2021

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

energynetwork2020.wordpress.com

energynetwork2020@gmail.com

f/b: Δίκτυο συλλογικοτήτων για την ενέργεια

Τετάρτη 7 Ιουλίου 2021

Ελεγκτικό Συνέδριο / Κίτρινη κάρτα στον διαγωνισμό για την ανακύκλωση στην Αττική

Ελεγκτικό Συνέδριο / Κίτρινη κάρτα στον διαγωνισμό για την ανακύκλωση στην Αττική
 

Εντοπίζοντας φωτογραφικές προδιαγραφές, το Ελεγκτικό Συνέδριο ακυρώνει τη διαδικασία για τρεις ομάδες προμηθειών 34,14 εκατ.

Φωτογραφικές προδιαγραφές εντοπίζει το Ελεγκτικό Συνέδριο στον διαγωνισμό - μαμούθ αρχικού προϋπολογισμού 223,5 εκατ. ευρώ για την προμήθεια εξοπλισμού ανακύκλωσης, που διενεργεί ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) κατ’ εντολήν του περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη.

Έτσι λοιπόν, για τρεις ομάδες προμηθειών εξοπλισμού ανακύκλωσης συνολικού ύψους 34,14 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, χωρίς το δικαίωμα ισόποσης προαίρεσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο ακυρώνει τη διαδικασία, ενώ εγκρίνει τις υπόλοιπες επτά ομάδες εγκρίνοντας τη δαπάνη των 62,69 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, επίσης χωρίς το δικαίωμα ισόποσης προαίρεσης. Μιλάμε για το ένα τρίτο του διαγωνισμού - μαμούθ για την ανακύκλωση της Αττικής.

Πρόκειται για την τελευταία απόφαση του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία ακολούθησε την προγενέστερη, που είχε δημοσιεύσει αποκλειστικά Η ΑΥΓΗ και ήταν κόλαφος για τον πρόχειρο και φωτογραφικό τρόπο με τον οποίο η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ συνέταξε τον διαγωνισμό ύψους 111,75 εκατ. ευρώ, με ισόποση προαίρεση, που έφτανε στα 223,5 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ!

Παρότι το ΣΤ' Κλιμάκιο αναγνωρίζει τη συμμόρφωση της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ να προχωρήσει ο οργανισμός σε προγραμματικές συμβάσεις με τους δήμους, όπως ακριβώς επιβάλλει ο Ν. 3852/2010, θέτει ζήτημα στις προδιαγραφές της προμήθειας. Πρόκειται για δύο ζητήματα που είχαν απασχολήσει τόσο το Ελεγκτικό Συνέδριο όσο και τους δημάρχους της Αττικής, καθώς η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ είχε αρχικώς προσκομίσει ως προγραμματικές συμβάσεις αυτές που είχαν συναφθεί επί διοίκησης Δούρου και όχι επί διοίκησης Πατούλη. Είναι κάτι το οποίο είχαν καταγγείλει έντονα πολλοί δήμαρχοι της Αττικής.

Σε συμμόρφωση λοιπόν προς την προηγούμενη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ αναγκάστηκε να συνάψει προγραμματικές συμβάσεις με 23 δήμους της Αττικής, για τις οποίες ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία με έγκριση από τα δημοτικά συμβούλια. Παράλληλα, άλλοι 23 δήμοι έχουν λάβει απόφαση σε επίπεδο Οικονομικής Επιτροπής για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, χωρίς να έχουν υπογραφεί και αποσταλεί από τους δημάρχους στον ΕΔΣΝΑ.

Χωρίς συμμόρφωση

Στο σκέλος, όμως, των φωτογραφικών προδιαγραφών του διαγωνισμού, που είχαν επισημανθεί στην προγενέστερη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ δεν έκανε βήματα συμμόρφωσης. Συγκεκριμένα, στην Ομάδα Α για την προμήθεια κεντρικής ψηφιακής πλατφόρμας τηλεδιαχείρισης προγραμμάτων ανακύκλωσης ευαισθητοποίησης - επιβράβευσης με περιφερειακές κονσόλες διαχείρισης γωνιών ανακύκλωσης και συστημάτων επιφανειακών και υπογειοποιημένων κάδων, εκτιμώμενης αξίας 7.540.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), προέκυψαν πλήθος ζητήματα. Το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει λοιπόν ότι «η απαίτηση τεχνικής ικανότητας των υποψηφίων να έχουν εκτελέσει δύο τέτοιες συμβάσεις κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας δεν σχετίζεται με το αντικείμενο της εν λόγω Ομάδας». Άρα, αυτός ο όρος συνιστά «απαίτηση μη πρόσφορη για την επίτευξη του σκοπού της σύμβασης και, συνεπώς, παράνομη ως δυσανάλογη».

Για την Ομάδα Β, που αφορά την προμήθεια επιφανειακών γωνιών ανακύκλωσης 6, 8 και 10 ρευμάτων με ενσωματωμένη κονσόλα αναγνώρισης - ζύγισης - καταγραφής, εκτιμώμενης αξίας 10.000.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), προέκυψε ότι η προμήθεια τοπικών κονσολών πέραν της κεντρικής κονσόλας της ομάδας Α «δεν εντάσσεται στο συμβατικό αντικείμενο». Επίσης, τίθενται αντίστοιχοι όροι τεχνικής εμπειρίας που καθίστανται «δυσανάλογοι» και «πλήττουν την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού», επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Για την δε Ομάδα Γ, που αφορά εγκατάσταση συστημάτων υπόγειας και ημιυπόγειας αποθήκευσης για τη δημιουργία γωνιών ανακύκλωσης, εκτιμώμενης αξίας 10.000.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει ότι «οι τεχνικές προδιαγραφές έχουν διατυπωθεί αδικαιολογήτως με τρόπο εξαντλητικό». Συνεπώς, «δεν δύναται να επαληθευτεί η ανάπτυξη πραγματικού ανταγωνισμού ή να διαπιστωθεί εάν ο τρόπος διατύπωσης των τεχνικών προδιαγραφών παρείχε τη δυνατότητα αποδοχής περισσότερων τεχνικών προσφορών».


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 04.07.2021, 16:37
Το Μαξίμου... πίκρανε τον Μαρινάκη!

Το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ παρουσίασε δημοσίως το νέο ΠΕΣΔΑ

Το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ παρουσίασε δημοσίως το νέο ΠΕΣΔΑ (ολόκληρη η παρουσίαση)

Το νέο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής παρουσιάστηκε δημόσια με πρωτοβουλία του ΔΥΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ στην Πετρούπολη .

Για άλλη μια φορά το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ απέδειξε πως η παρουσία και η φωνή των κινημάτων μπορεί να σπάσει την αφωνία που υπάρχει για το συγκεντρωτικό μοντέλο διαχείρισης , τα εργολαβικά συμφέροντα και το συνεχιζόμενο έγκλημα στα δυτικά της Αττικής .

Στις 30/6 ο κ. Πατούλης έστειλε επιστολή στους βουλευτές , στους δημάρχους , στους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους με την οποία τους ζητά να στείλουν τις προτάσεις τους στο προσωπικό του mail μέχρι τις 31/7 χωρίς να τους κοινοποιήσει το σχέδιο του νέου ΠΕΣΔΑ!

Κάτω από αυτές τις συνθήκες το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ανέλαβε την πρωτοβουλία να καλύψει –στο μέτρο του δυνατού- το κενό της ενημέρωσης , υπερβαίνοντας ενδεχομένως και τον ίδιο του το ρόλο.

Ταυτόχρονα το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ χτυπά το καμπανάκι του κινδύνου για το πολύ πιθανό ενδεχόμενο, η όποια συζήτηση για το ΠΕΣΔΑ και η διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να γίνουν μέσα στο καλοκαίρι με συνοπτικές διαδικασίες .




Τρίτη 6 Ιουλίου 2021

Ιδιωτικοποίηση - εξπρές της Attica Bank, εξελίξεις σε ένα μήνα

Ιδιωτικοποίηση - εξπρές της Attica Bank, εξελίξεις σε ένα μήνα

Την Τετάρτη οι αποφάσεις για έκδοση μετοχών υπέρ του Δημοσίου και αύξηση κεφαλαίου - Πώς μπαίνουν οι ιδιώτες και φεύγουν ΤΜΕΔΕ, ΕΦΚΑ

Επιταχύνεται η διαδικασία κεφαλαιακής ενίσχυσης και ιδιωτικοποίησης της Attica Bank, αρχής γενομένης από τη γενική συνέλευση των μετόχων που συγκαλείται αυτή την Τετάρτη, 7 Ιουλίου, με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, να προεξοφλεί εξελίξεις «μέσα στον επόμενο μήνα».

Παρότι η σχετική πληροφόρηση βγαίνει με… σταγονόμετρο από όλους τους ενδιαφερόμενους, υπάρχουν ενδείξεις ότι έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον για τη μοναδική εμπορική μη συστημική τράπεζα της χώρας, γι’ αυτό και το χρονοδιάγραμμα όλων των ενεργειών για την κεφαλαιακή ενίσχυση και την ιδιωτικοποίηση έχει επιταχυνθεί δραστικά.

Έτσι, ενώ είχε προγραμματισθεί αρχικά η γενική συνέλευση των μετόχων να γίνει τον Σεπτέμβριο, αυτή θα συγκληθεί στις 7 Ιουλίου, όπως ανακοινώθηκε από την τράπεζα στις 16 Ιουνίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της συνέλευσης έπαιξε και η Τράπεζα της Ελλάδος, που εποπτεύει την Attica Bank, καθώς κρίθηκε ότι θα δημιουργούσε εποπτικά ζητήματα η παράταση της εκκρεμότητας με τα χαμηλά ίδια κεφάλαια, ως αποτέλεσμα των μεγάλων ζημιών, ύψους 306 εκατ. ευρώ, της χρήσης 2020.
Γρήγορη ιδιωτικοποίηση

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Δελτίο Τύπου για την κατάσταση των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων


Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ

τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr

Αθήνα, 6/7/2021

Αρ. Πρωτ. : 8536

Δελτίο Τύπου για την κατάσταση των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων

Στο πλαίσιο του συμφώνου συνεργασίας που υπέγραψε η Ε.Ε.Τ.Α.Α. με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) διεξήγαγε έρευνα με σκοπό την αποτύπωση των δυνατοτήτων και αδυναμιών των ΥΔΟΜ και των Τ. Υ. των Δήμων σε θέματα παραγωγής τεχνικών έργων και μελετών. Η αποτύπωση αυτή δημοσιεύθηκε το Φεβρουάριο του 2021 και η μελέτη για τις Τ.Υ. μας δίνει μια εικόνα της στελέχωσης των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων πανελλαδικά.






Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν (μέσω της Ε.Ε.Τ.Α.Α.) για τις Τ.Υ. από τους 332 Δήμους της Χώρας, οι 235 Δήμοι (70,8 % επί του συνόλου) διαθέτουν Τεχνική Υπηρεσία που λειτουργεί ικανοποιητικά ενώ οι 75 (22,6 % επί του συνόλου) με μερική υποστήριξη από άλλο φορέα και οι 22 υπόλοιποι Δήμοι (ποσοστό 6,6 %) δεν έχουν Τ.Υ.

Πίνακας 1 : Αποτύπωση Λειτουργίας Τεχνικών Υπηρεσιών στους Δήμους

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Τ.Υ.

ΑΡΙΘΜΟΣ

ΔΗΜΩΝ

%

ΒΑΘΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

ΑΡΙΘΜΟΣ

ΔΗΜΩΝ

%

ΣΥΝΟΛΙΚΑ

ΝΑΙ

310

93%

ΠΛΗΡΩΣ

235

76%

70,8 %

ΜΕ ΜΕΡΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

75

24%

22,6 %

ΟΧΙ

22

7%




6,6 %

ΣΥΝΟΛΑ

332

100%


310

100%

100%


  • Από τις 235 Τ. Υ., που ο βαθμός λειτουργίας τους θεωρείται πλήρης μόνο οι 67 (22%) έχουν στο δυναμικό τους 10 και πλέον μηχανικούς ΠΕ ή ΤΕ.
  • Επίσης μόνο 117 Τ.Υ. (38%) έχουν 4 και πλέον μηχανικούς ΠΕ στο δυναμικό τους.
  • Μια Μια Διεύθυνση Τ. Υ. για να μπορεί να ανταπεξέλθει στοιχειωδώς, απαιτείται σε επίπεδο οργανική μονάδας να αποτελείται από 3 Τμήματα που να έχουν δύο τεχνικούς υπαλλήλους τουλάχιστον το καθένα και οπωσδήποτε γραμματειακή υποστήριξη .
Με βάση τα παραπάνω είναι φανερό ότι 215 από τις 332 Τ. Υ. λειτουργούν με ελλιπέστατο προσωπικό πολύ κάτω ακόμη και από τα ελάχιστα κριτήρια που απαιτούνται για σωστή λειτουργία. Επιπρόσθετα απουσιάζουν και απαιτούμενες ειδικότητες. Η έλλειψη ειδικοτήτων διαπιστώνεται στις επιτροπές αφανών και παραλαβής όπου για να συμπληρωθεί ο αριθμός των απαιτουμένων συμμετεχόντων πολλές φορές αναγκάζονται πχ πολιτικοί μηχανικοί να παραλαμβάνουν εργασίες Η/Μ κλπ.

Ένα ακόμη ποιοτικό στοιχείο της μελέτης που μας προβληματίζει είναι ότι μόνο 164 Τ. Υ. (53 %) λειτουργούν σε επίπεδο Διεύθυνσης. Οι υπόλοιπες είναι Τμήματα ή Γραφεία.

Έχοντας γνώση του τεράστιου τεχνικού αντικειμένου που, σύμφωνα με τον Καλλικράτη και τις μετέπειτα αναδιαρθρώσεις του, είναι επιφορτισμένες οι Τ. Υ. των Δήμων (κτιριακά – σχολικές μονάδες, συγκοινωνιακά – όλο το δημοτικό οδικό δίκτυο, υδραυλικά – όλα τα ρέματα εντός των ορίων του Δήμου και αυτεπιστασία) θεωρούμε ότι η αποτύπωση της ΕΕΤΑΑ ωραιοποιεί μια κατάσταση υποστελέχωσης και το ποσοστό των Τ.Υ. που μπορούν να αντιμετωπίσουν όλο το παραπάνω τεχνικό αντικείμενο σε καμία περίπτωση δεν είναι 70,8 % επί του συνόλου ακόμα κι αν δεν δέχονται καμία άλλη υποστήριξη.

Παρόλα αυτά όντως οι Τ. Υ. ιδίως των μεγάλων δήμων είναι για τα δεδομένα της εποχής αρκετά στελεχωμένες κυρίως λόγω των προσλήψεων που είχαν γίνει με το Σχέδιο Καποδίστριας και την συγχώνευση των Καποδιστριακών Δήμων στις συνενώσεις που έφερε ο «Καλλικράτης».

Συνολικά σε όλες τις τεχνικές Τ.Υ. των δήμων της χώρας απασχολούνται, μόνιμο προσωπικό ή αορίστου χρόνου 2550 ΠΕ και ΤΕ Μηχανικοί, εκ των οποίων οι 1.613 είναι μηχανικοί ΠΕ και οι 937 είναι μηχανικοί ΤΕ. Αν συνυπολογίσουμε στους ΠΕ Μηχανικούς και αυτούς που ανήκουν σε άλλους κλάδους (ΠΕ Πληροφορικής και ΠΕ Περιβάλλοντος κατά κύριο λόγο) διαπιστώνουμε ότι το ¼ τουλάχιστον του έμψυχου δυναμικού της ΕΜΔΥΔΑΣ εργάζεται σε ΟΤΑ Α΄ Βαθμού.

Ένα μεγάλο πρόβλημα που δεν αποτυπώνει η μελέτη της ΕΕΤΑΑ είναι η απώλεια τεχνογνωσίας και «υπηρεσιακής μνήμης» λόγω των συνεχόμενων αποχωρήσεων έμπειρων μηχανικών με συνταξιοδότηση. Τα ημίμετρα τύπου «κινητικότητας» εννοείται ότι δεν λύνουν το πρόβλημα αφού οι Δήμοι σαν φορείς υποδοχής κάθε άλλο παρά ελκυστικοί είναι για την πλειοψηφία των συναδέλφων ακριβώς λόγω των συνθηκών εργασίας που έχουν κατά πολύ επιδεινωθεί κυρίως λόγω του τεράστιου αντικειμένου και της υποστελέχωσης. Όπως επίσης θεωρούμε μεθοδολογικό λάθος της μελέτης το ότι δεν αποτυπώνεται ο συνεχώς επιδεινούμενος μ. ο. ηλικίας των συναδέλφων.

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με την αντίστοιχη μελέτη για τις ΥΔΟΜ από τους 332 Δήμους της Χώρας, οι 168 μόλις Δήμοι (51%) διαθέτουν Υπηρεσία Δόμησης ενώ οι 164 (49%) όχι. Από τις 168 ΥΔΟΜ, οι 16 (10%) λειτουργούν μερικώς, λαμβάνοντας υποστήριξη από άλλες ΥΔΟΜ. Από αυτές (168) 4 δε διαθέτουν καθόλου προσωπικό, 22 δεν έχουν καθόλου Μηχανικό ΠΕ, 28 απασχολούν μόνο 1 μηχανικό ΠΕ ή ΤΕ, άλλες 28 μονάχα 2 και 16 απασχολούν 3. Οι 96 από τις 168 (ποσοστό μεγαλύτερο του 57%) δηλαδή λειτουργούν με ελλιπέστατο προσωπικό πολύ κάτω ακόμη και από τα ελάχιστα κριτήρια του Νόμου. Επιπρόσθετα απουσιάζουν και οι απαιτούμενες ειδικότητες καθώς 20 από αυτές δεν διαθέτουν Πολιτικό Μηχανικό, 76 δεν διαθέτουν Αρχιτέκτονα Μηχανικό, 74 δεν διαθέτουν Τοπογράφο Μηχανικό και 94 δεν διαθέτουν Ηλεκτρολόγο ή Μηχανολόγο Μηχανικό.

Τέλος πουθενά στις 31 σελίδες της μελέτης δεν προτείνεται το αυτονόητο: Προσλήψεις μόνιμου τεχνικού προσωπικού όλων των ειδικοτήτων .

Ξεπουλούν την ΕΥΔΑΠ από το παράθυρο!

Ξεπουλούν την ΕΥΔΑΠ από το παράθυρο! του Λ. Βατικιώτη


Με ωρολογιακή βόμβα προγραμματισμένη να εκραγεί σε τρία χρόνια από σήμερα ισοδυναμεί η τροπολογία που ψηφίστηκε στις 29 Ιουνίου 2021 από τη Βουλή και προβλέπει την είσοδο ιδιωτών στην ΕΥΔΑΠ.

Η τροπολογία του υπουργείου Υποδομών που εντάχθηκε σε (άσχετο) νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, αποτελώντας ένα ακόμη παράδειγμα κακής νομοθέτησης, ξεγελάει τον μη προσεκτικό αναγνώστη. Γιατί κάτω από τον καθησυχαστικό τίτλο «Ανανέωση της σύμβασης χορήγησης αποκλειστικού δικαιώματος παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΕΥΔΑΠ ΑΕ» το τέταρτο άρθρο προαναγγέλλει ότι το νερό παύει να είναι εξ ορισμού και επ’ άπειρον δημόσιο αγαθό. Τρία χρόνια ακόμη θα κρατήσει η σημερινή μορφή. Όπως αναφέρεται: «Με σύμβαση που υπογράφεται μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, της εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ και ΕΥΔΑΠ ΑΕ ανατίθεται στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ η συντήρηση και λειτουργία του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (ΕΥΣ) της μείζονος περιοχής πρωτευούσης για χρονική περίοδο τριών ετών η οποία δύναται να παρατείνεται με συμφωνία των συμβαλλόμενων μερών. Μετά τη λήξη της εν λόγω σύμβασης, η συντήρηση και λειτουργία του ΕΥΣ της μείζονος περιοχής πρωτευούσης ανατίθεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε ανάδοχο που αναδεικνύεται μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας σύμφωνα με το ν.3389/2005 (Α’ 232)».

Αναγκαίο να διευκρινιστεί ότι το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα περιλαμβάνει τις λίμνες Μόρνου, Εύηνου και Υλίκης καθώς και το δίκτυο και εκτείνεται στους νομούς Αιτωλοακαρνανίας, Φωκίδας, Βοιωτίας και Αττικής. Αναγκαία επίσης η αναφορά στο 3389/2005: Είναι ο ιδρυτικός νόμος των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, που ψηφίστηκε κι αυτός μες στο καλοκαίρι από την κυβέρνηση Καραμανλή εισάγοντας και στην Ελλάδα από τις αγγλοσαξωνικές χώρες τα εργαλεία του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ.

Το Plan B για το ξεπούλημα…

Η επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ να χρησιμοποιήσει τα ΣΔΙΤ για να ιδιωτικοποιήσει την ΕΥΔΑΠ ερμηνεύεται έχοντας υπ’ όψη δύο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η πρώτη απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου ελήφθη το 2014 και χαρακτήριζε ως αντισυνταγματική την μετατροπή της ΕΥΔΑΠ σε ιδιωτική επιχείρηση. Η δεύτερη απόφαση προήλθε από το Τέταρτο Τμήμα του Συμβουλίου κι έκρινε ως αντισυνταγματική την μεταβίβαση του 50% των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο υπερ-ταμείο και κατά κόσμον Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας. Αναμένεται δε να αποφασίσει σχετικά και η Ολομέλεια, λόγω της σημασίας τους θέματος. Επομένως, δεν είναι ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να πουλήσει την ΕΥΔΑΠ σε ιδιώτη, είναι ότι δεν μπορεί… Τούτου δοθέντος καταφεύγει στα ΣΔΙΤ, ως σχέδιο Β, που ενδέχεται ωστόσο να αποβεί εξ ίσου καταστροφικό με την πιο …καθαρόαιμη ιδιωτικοποίηση.

Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021

Συσπείρωση Αριστερών Τοπογράφων: «Για την Προστασία της Εργασίας»


«Για την Προστασία της Εργασίας»



Εν μέσω εκτάκτων και ειδικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας η κυβέρνηση, κατά τη συνήθη τακτική της, δρομολογεί αλλαγές στα εργασιακά, οι οποίες συνιστούν όχι μόνο συνέχεια των εργατικών μέτρων που λήφθηκαν από το 2010 έως σήμερα, από τις μνημονιακές κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, αλλά εισάγουν νέες αντιδραστικές τομές. Πρόκειται για ανατροπές στα εργασιακά δικαιώματα και στη συνδικαλιστική δράση.

Καταργείται ο βασικός πυρήνας της εργασιακής σχέσης, δηλαδή η παροχή εργασίας και η καταβολή μισθού έναντι αυτής της παροχής, μειώνεται περαιτέρω το κόστος εργασίας προς όφελος του εργοδότη, επεκτείνονται οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης και μετατρέπονται τα εργατικά συνδικάτα σε εύκολα ελεγχόμενες ΜΚΟ.

Σε μια περίοδο που η ανεργία καλπάζει και η Ελλάδα είναι πρώτη σε απολύσεις εν μέσω covid στις χώρες τις ΕΕ, η κυβέρνηση αντί να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας, αντί να εγγυηθεί μισθό για πλήρη κάλυψη των κοινωνικών αναγκών και σταθερή δουλειά με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, αντί να εξασφαλίσει πλήρη πρόσβαση των εργαζομένων σε ένα αξιοπρεπές και ανθρώπινο σύστημα υγείας, καταργεί τη δυνατότητα των εργαζομένων να μπορούν να καλύψουν τις στοιχειώδεις ανάγκες τους από μία δουλειά. Δημιουργείται πλέον ένας νέος τύπος εργαζομένου. Πρόκειται για τον πολίτη που ζει μόνο για να δουλεύει και μάλιστα αποκλειστικά για τις ανάγκες του κέρδους των αφεντικών. Για πρώτη φορά συνδέεται τόσο άμεσα η παροχή της εργασίας με τις ανάγκες της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Οι ρυθμίσεις περί ελέγχου και περιορισμού των μορφών συνδικαλιστικής δράσης συνιστούν κατάργηση της συνδικαλιστικής ελευθερίας και του εργατικού αγώνα για τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων, ενώ ο καθορισμός του τρόπου ψηφοφορίας συνιστά αθέμιτη παρέμβαση στα εσωτερικά των σωματείων, παράνομη και γι αυτό συνταγματικά ελεγχόμενη κατάργηση της συλλογικής αυτονομίας αυτών.

«Για να μαζεύουμε τις ελιές του εργοδότη»

Στον κλάδο ο μεγαλύτερος μεγάλος εργοδότης η «Ελληνικό Κτηματολόγιο» βρίσκεται ήδη ένα βήμα μπροστά από τις επιταγές του πολιτικού της προϊσταμένου.



Για πρώτη φορά στην διάρκεια σύνταξης των μελετών η επίβλεψη έστειλε «αρνητικό λογαριασμό» σε μελετητικό σχήμα. Με απλά λόγια αντί να πληρώσει τους μελετητές για τις εργασίες τους, απάντησε στο αίτημά τους για αμοιβή ότι το μελετητικό σχήμα όχι μόνο δεν δικαιούται αμοιβή αλλά οφείλει να επιστρέψει στην αναθέτουσα αρχή σημαντικό ποσό (εξαψήφιο νούμερο). Η δικαιολογία που επικαλέστηκε είναι ότι στη μελέτη αυτή, του ΚΤΗΜΑ 16, δεν έχει συλλεχθεί ικανοποιητικός αριθμός δικαιωμάτων και έτσι το ανάδοχο σχήμα έχει ήδη προπληρωθεί μεγαλύτερη αμοιβή από αυτή που δικαιούταν. Είναι βέβαια σε όλους γνωστό ότι τα προεκτιμόμενα δικαιώματα έχουν υπολογιστεί από την Ελληνικό Κτηματολόγιο σύμφωνα με μοντέλα και την εμπειρία της από τα τόσα χρόνια εκπόνησης του προγράμματος. Με βάση την προεκτίμηση αυτή υποχρεώνεται κάθε μελετητικό σχήμα να δημιουργήσει τόσο ανθρώπινο μηχανισμό, αλλά και υλικοτεχνική υποδομή για την εκπόνηση της μελέτης. Είναι επίσης, βέβαια σε όλους γνωστό ότι στις μελέτες κτηματογράφησης αν δεν έχει συλλεχθεί ένας ικανοποιητικός αριθμός δικαιωμάτων τότε η ποιότητα της μελέτης δεν είναι η πρέπουσα, αλλά και ότι το κόστος εργασίας πολλαπλασιάζεται διότι τα όρια του κτηματογραφούμενου ακινήτου τροποποιούνται και επαναϋπολογίζονται κάθε φορά που έρχεται μια νέα δήλωση που το επηρεάζει.

Σχετικά με την κατάργηση των Aρχιτεκτονικών Διαγωνισμών: Ανακοινώσεις του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ) και της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA)








ΕΠΙΣΤΟΛΗ του ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ και του Ελληνικού Τμήματος της UIA προς την Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων UIA-ICC (09.06.2021)



(ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ)

Προς τους αγαπητούς συνδιευθυντές της UIA-ICC, Regina Gonthier και Jerzy Grohulski,

Αγαπητοί Regina και Jerzy,

Εξ ονόματος των ομόφωνων αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελληνίου Συλλόγου Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ) και του Ελληνικού Τμήματος της UIA και των Προέδρων τους Δημήτρη Ξυνομηλάκη και Φανής Βαβύλη -Τσινίκα,

Σας στέλνω παρακάτω τη σχετική κοινή τους Ανακοίνωση, ζητώντας την υποστήριξή σας για την κατάργηση των συγκεκριμένων πρόσφατων νομοθετικών διατάξεων της από 31/5/2021απόφασης της Ελληνικής Κυβέρνησης.

Ελπίζω για την ουσιαστική υποστήριξή σας σε αυτό το κρίσιμο θέμα της εφαρμοστέας νομοθεσίας για τους Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς.

Με τους φιλικούς μου χαιρετισμούς,

Νίκος Φιντικάκης

Αντιπρόεδρος UIA R II



Απάντηση της Διεθνούς Επιτροπής Διαγωνισμών (ΔΕΔ - ICC) της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (ΔΕΑ - UIA) προς ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ και Ελληνικό Τμήμα της UIA

(ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ)


Από: Regina Gonthier


Ημερομηνία: 10 Ιουνίου 2021



Προς: Nikos Fintikakis


Θέμα: Support for Architectural Competitions in Greece


Αγαπητέ Αντιπρόεδρε της UIA Region II


Αγαπητέ Νίκο

Σε ευχαριστούμε για την προώθηση αυτού του προβλήματος στην Επιτροπή Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών της ΔΕΑ, δεδομένου ότι αναφέρεται στην διενέργεια αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και στο διαγωνιστική νοοτροπία σε ένα κράτος μέλος. Το μήνυμά σου μας λύπησε βαθιά. Πρόκειται για μια τροπή απαράδεκτη για τους αρχιτέκτονες και για τις αρχιτεκτονικές αξίες στην Ελλάδα.

Εάν όλα τα έργα με χρηματοδότηση δημοσίου ή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλα ιδρύματα που αναφέρονται στη νομοθεσία εξαιρούνται από την υποχρέωση διεξαγωγής διαγωνισμού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, αναρωτιόμαστε ποια είδη, δημόσιων ή κοινών ιδιωτικών-δημόσιων έργων, δεν χρειάζονται χρηματοδότηση από το ιδρύματα που αναφέρονται στο νόμο και θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο διαγωνισμών αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Τα έργα που χρειάζονται χρηματοδότηση αποτελούν σίγουρα την πλειοψηφία. Η εφαρμογή του νέου νόμου σημαίνει ότι οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί πρακτικά καταργούνται».

Μας εκπλήσσει επίσης ο κατάλογος των εργασιών που εξαιρούνται από την υποχρέωση διεξαγωγής αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Περιλαμβάνει σημαντικά πάρκα, ιστορικές πλατείες και αρχαιολογικούς τόπους, στην πραγματικότητα τα πιο ευαίσθητα έργα, που απαιτούν παρεμβάσεις ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας.

Δεν πέρασε πολύς καιρός, από τον περασμένο Απρίλιο, που η ΔΕΔ ( ICC) ασχολήθηκε με τις πρόσφατες παρεμβάσεις στο λόφο της Ακρόπολης και φυσικά πρότεινε ένα διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, με τη συμμετοχή αρχαιολόγων για την προετοιμασία του, ως την καταλληλότερη προσέγγιση για την εξεύρεση της βέλτιστης λύσης, προκειμένου για ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς.

Σύμφωνα με τη νέο θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα, όταν οι μελέτες καταρτίζονται από τεχνικές υπηρεσίες δημόσιας αρχής, υπογεγραμμένες από Αρχιτέκτονα και εφόσον το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής εξέδωσε γνώμη για αυτές, δεν είναι δυνατός ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Αυτή η διάταξη εξαλείφει κάθε επαγγελματική και δημοκρατική συζήτηση σχετικά με τη λύση και αποκλείει έναν ανεξάρτητο έλεγχο της ποιότητάς της.

Οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί είναι μια διαδικασία επιλογής λύσεων για αρχιτεκτονικές υπηρεσίες βασισμένη στην ποιότητα, αποτελούν τον καλύτερο τρόπο για αποχτήσουμε ποιότητας στο δομημένο περιβάλλον. Ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός παρέχει την βέλτιστη λύση σε ένα συγκεκριμένο έργο, που επιλέγεται ανάμεσα από πολλές συμμετοχές από την κριτική επιτροπή, από μια πλειοψηφία ανάμεσα σε ανεξάρτητούς επαγγελματίες.

Η σύγκριση πολλαπλών προτάσεων επιτρέπει στην κριτική επιτροπή να υποδείξει με σιγουριά την καλύτερη λύση. Επομένως εγγυάται την υψηλή αξία και το βέλτιστο σχέδιο για τον κύριο του έργου, τους χρήστες και την κοινωνία.

Οι κανόνες διεξαγωγής αρχιτεκτονικών διαγωνισμών χαρακτηρίζονται από την αρχή της ανωνυμίας, της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της έλλειψης διακρίσεων. Είναι επομένως τα καλύτερα όπλα κατά της διαφθοράς. Επιπλέον, οι ανοιχτοί αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί προσφέρουν μοναδική ευκαιρία για την ανάδειξη καινοτόμων ιδεών και την προώθηση νέων ταλέντων. Κάθε χώρα πρέπει να δίνει την ευκαιρία σε νέους αρχιτέκτονες να αναδεικνύουν τις προτάσεις τους με βάση την βράβευσή τους σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Οι ευρωπαϊκές δημόσιες αρχές πρέπει να συνάπτουν συμφωνία προκειμένου να επιβραβεύουν συμβάσεις παροχής αρχιτεκτονικών υπηρεσιών. Για πνευματικές υπηρεσίες και ειδικότερα για αρχιτεκτονικά έργα, η κατάλληλη μορφή για να συμφωνούν είναι η διεξαγωγή αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, που να επικεντρώνονται στην ποιότητα των προτάσεων και όχι στις προσφορές που εστιάζουν στην τιμή. Τόσο η ΣΑΕ (ACE - Συμβούλιο Αρχιτεκτόνων της Ευρώπης) όσο και η ΔΕΑ (UIA - Διεθνής Ένωση Αρχιτεκτόνων) συμμερίζονται και υποστηρίζουν από κοινού αυτήν τη θέση. Επιπλέον, ενόψει των 17 στόχων του ΟΗΕ για τη βιώσιμη ανάπτυξη, που καλείται να επιτύχει ολόκληρος ο κόσμος, δεν αποτελεί υπεύθυνη στάση να ανατίθενται συμβάσεις για αρχιτεκτονικές υπηρεσίες στη χαμηλότερη τιμή αντί της καλύτερης λύσης.

Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να καταργήσει πρακτικά τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς είναι εντελώς αντίθετη με τους τρέχοντες πολιτικούς στόχους και την αρχιτεκτονική πρακτική σε διεθνές επίπεδο. Ο πολιτικός λόγος σήμερα στην Ευρώπη με τις πρωτοβουλίες των Baukultur και Νέου Ευρωπαϊκού Bauhaus αναγνωρίζει ότι η υψηλή ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος αποτελεί αναγκαιότητα δημοσίου συμφέροντος. Οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί είναι το καλύτερο εργαλείο για την εξεύρεση κατάλληλων λύσεων για τα αρχιτεκτονικά έργα.

Λυπούμαστε ειλικρινά για τη νέα ελληνική νομοθεσία και συνιστούμε ανεπιφύλακτα στους Έλληνες συναδέλφους μας να ενημερώσουν τόσο τους Προέδρους της UIA όσο και την ACE, ώστε και οι δύο Οργανισμοί να υποστηρίξουν από κοινού το Μέλος Τμήμα της Ελληνικής UIA και την Ένωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ) στις προσπάθειές τους να επαναφέρουν τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς στην ελληνική νομοθεσία και να επιτύχουν ευρεία χρήση αυτού του πολύτιμου εργαλείου για τη βελτίωση της ποιότητας του δομημένου περιβάλλοντος

Με τους φιλικούς μας χαιρετισμούς Regina Gonthier και Jerzy Grochulski Συνδιευθυντές ΔΕΑ (Διεθνής Ένωση Αρχιτεκτόνων)

(Ακολουθεί η επιστολή στο πρωτότυπο κείμενο)


Από: Regina Gonthier

Ημερομηνία: 10 Ιουνίου 2021

Προς: Nikos Fintikakis


Θέμα: Support for Architectural Competitions in

Greece




Αγαπητέ Αντιπρόεδρε της UIA Region II




Θέμα: Support for Architectural

Competitions in Greece




Dear UIA Vice-President Region II Dear Nikos



Thank you for addressing this problem to the UIA International Competition Commission (ICC), since it concerns the practice of architectural design competitions and competition culture in a Member Section. Your message saddened us deeply. This is an unacceptable turn for architects and architectural quality in Greece.



If all projects with public funding or financed by the European Investment Bank and further institutions listed in the law are exempted from the obligation to conduct

an architectural design competition,

we wonder which kind of public or joint private-public projects do not need funding from the institutions mentioned in the law and could be the object of architectural design competitions. Projects requesting funding certainly constitute the majority. The implementation of the new law means that architectural design competitions are practically abolished.



Astonishing is also the list of the tasks for which architectural design competitions are excluded. It includes important parks, historical squares and archeological sites, in fact most sensitive tasks requesting particularly high quality interventions.

Not long ago, last April, the ICC

was contacted in regard to the recent interventions on the Acropolis hill and recommended of course an international architectural design competition with involvement of archeologists for the preparation of the brief as the most appropriate approach to find the best solution when dealing with a world heritage monument.



According to the new legal situation in Greece, when the studies are established by technical services of public authority, signed by an Architect and the Central Council of Architecture has issued an opinion on them, an architectural design competition is not possible. Such provision eliminates any professional and democratic discussion about the solution and excludes an independent control of its quality.




Architectural design competitions are a quality-based and solution-oriented selection procedure for architectural services, the best way to achieve quality in the built environment. A design competition provides the best solution for a concrete task, selected from among several entries by the jury, with a majority of independent professionals. The comparison of multiple projects enables the jury to recommend with assurance the best solution. Therefore it guarantees high value and the optimal concept for the client, the users and the society.



The rules for the conduct of architectural design competitions are characterized by the principle of anonymity, transparency, equal treatment, and non- discrimination. They are thus the best weapons against corruption. Furthermore open architectural design competitions offer enchanted opportunity for emergence of innovative ideas and promote new talents. Every country must give the opportunity to young architects to found their practices on the basis of a won architectural design competition.



European public authorities must conduct a concurrence in order to award a contract for architectural services. For intellectual services and in particular architectural tasks the appropriate form of concurrence are design competitions, which focus on the quality of the proposals and not offers, which focus on the price. Both ACE (Architects Council of Europe) and UIA (International Union of Architects) share and advocate in common this position. But also in view of the UN 17SDG’s (sustainable development goals) the whole world is challenged to attain, it is not responsible to



award contracts for architectural services to the lowest price instead of the best solution.



The decision of the Greek Government to practically abolish the architectural design competition is totally against the current of political goals and architectural practice at international level. The political discourse today in Europe with the Baukultur and New European Bauhaus initiatives recognizes that high quality of the built environment is a necessity of public interest. Design competitions are the best tool to find suitable solutions to architectural tasks.



We sincerely deplore the new Greek legislation and highly recommend to our Greek Colleagues to inform both the Presidents of UIA and ACE in order that both Organisations jointly support the Greek UIA Member Section and the Association of Architects (SADAS) in their efforts to reintroduce architectural design competitions in the Greek legislation and achieve broad use of this precious tool for improving the quality of the built environment.



Best regards

Regina Gonthier and Jerzy Grochulski



ICC Co-Directors






Οι επίσημες πρόσφατες ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ της UIA - UNESCO για τους ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ


Διαβάστε το κείμενο στα Αγγλικά στον παρακάτω σύνδεσμο:


https://www.uia-architectes.org/webApi/uploads/ressourcefile/32/uiacompetitionguide.pdf