Τετάρτη 7 Ιουλίου 2021

Ελεγκτικό Συνέδριο / Κίτρινη κάρτα στον διαγωνισμό για την ανακύκλωση στην Αττική

Ελεγκτικό Συνέδριο / Κίτρινη κάρτα στον διαγωνισμό για την ανακύκλωση στην Αττική
 

Εντοπίζοντας φωτογραφικές προδιαγραφές, το Ελεγκτικό Συνέδριο ακυρώνει τη διαδικασία για τρεις ομάδες προμηθειών 34,14 εκατ.

Φωτογραφικές προδιαγραφές εντοπίζει το Ελεγκτικό Συνέδριο στον διαγωνισμό - μαμούθ αρχικού προϋπολογισμού 223,5 εκατ. ευρώ για την προμήθεια εξοπλισμού ανακύκλωσης, που διενεργεί ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) κατ’ εντολήν του περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη.

Έτσι λοιπόν, για τρεις ομάδες προμηθειών εξοπλισμού ανακύκλωσης συνολικού ύψους 34,14 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, χωρίς το δικαίωμα ισόποσης προαίρεσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο ακυρώνει τη διαδικασία, ενώ εγκρίνει τις υπόλοιπες επτά ομάδες εγκρίνοντας τη δαπάνη των 62,69 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, επίσης χωρίς το δικαίωμα ισόποσης προαίρεσης. Μιλάμε για το ένα τρίτο του διαγωνισμού - μαμούθ για την ανακύκλωση της Αττικής.

Πρόκειται για την τελευταία απόφαση του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία ακολούθησε την προγενέστερη, που είχε δημοσιεύσει αποκλειστικά Η ΑΥΓΗ και ήταν κόλαφος για τον πρόχειρο και φωτογραφικό τρόπο με τον οποίο η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ συνέταξε τον διαγωνισμό ύψους 111,75 εκατ. ευρώ, με ισόποση προαίρεση, που έφτανε στα 223,5 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ!

Παρότι το ΣΤ' Κλιμάκιο αναγνωρίζει τη συμμόρφωση της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ να προχωρήσει ο οργανισμός σε προγραμματικές συμβάσεις με τους δήμους, όπως ακριβώς επιβάλλει ο Ν. 3852/2010, θέτει ζήτημα στις προδιαγραφές της προμήθειας. Πρόκειται για δύο ζητήματα που είχαν απασχολήσει τόσο το Ελεγκτικό Συνέδριο όσο και τους δημάρχους της Αττικής, καθώς η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ είχε αρχικώς προσκομίσει ως προγραμματικές συμβάσεις αυτές που είχαν συναφθεί επί διοίκησης Δούρου και όχι επί διοίκησης Πατούλη. Είναι κάτι το οποίο είχαν καταγγείλει έντονα πολλοί δήμαρχοι της Αττικής.

Σε συμμόρφωση λοιπόν προς την προηγούμενη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ αναγκάστηκε να συνάψει προγραμματικές συμβάσεις με 23 δήμους της Αττικής, για τις οποίες ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία με έγκριση από τα δημοτικά συμβούλια. Παράλληλα, άλλοι 23 δήμοι έχουν λάβει απόφαση σε επίπεδο Οικονομικής Επιτροπής για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, χωρίς να έχουν υπογραφεί και αποσταλεί από τους δημάρχους στον ΕΔΣΝΑ.

Χωρίς συμμόρφωση

Στο σκέλος, όμως, των φωτογραφικών προδιαγραφών του διαγωνισμού, που είχαν επισημανθεί στην προγενέστερη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ δεν έκανε βήματα συμμόρφωσης. Συγκεκριμένα, στην Ομάδα Α για την προμήθεια κεντρικής ψηφιακής πλατφόρμας τηλεδιαχείρισης προγραμμάτων ανακύκλωσης ευαισθητοποίησης - επιβράβευσης με περιφερειακές κονσόλες διαχείρισης γωνιών ανακύκλωσης και συστημάτων επιφανειακών και υπογειοποιημένων κάδων, εκτιμώμενης αξίας 7.540.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), προέκυψαν πλήθος ζητήματα. Το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει λοιπόν ότι «η απαίτηση τεχνικής ικανότητας των υποψηφίων να έχουν εκτελέσει δύο τέτοιες συμβάσεις κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας δεν σχετίζεται με το αντικείμενο της εν λόγω Ομάδας». Άρα, αυτός ο όρος συνιστά «απαίτηση μη πρόσφορη για την επίτευξη του σκοπού της σύμβασης και, συνεπώς, παράνομη ως δυσανάλογη».

Για την Ομάδα Β, που αφορά την προμήθεια επιφανειακών γωνιών ανακύκλωσης 6, 8 και 10 ρευμάτων με ενσωματωμένη κονσόλα αναγνώρισης - ζύγισης - καταγραφής, εκτιμώμενης αξίας 10.000.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), προέκυψε ότι η προμήθεια τοπικών κονσολών πέραν της κεντρικής κονσόλας της ομάδας Α «δεν εντάσσεται στο συμβατικό αντικείμενο». Επίσης, τίθενται αντίστοιχοι όροι τεχνικής εμπειρίας που καθίστανται «δυσανάλογοι» και «πλήττουν την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού», επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Για την δε Ομάδα Γ, που αφορά εγκατάσταση συστημάτων υπόγειας και ημιυπόγειας αποθήκευσης για τη δημιουργία γωνιών ανακύκλωσης, εκτιμώμενης αξίας 10.000.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει ότι «οι τεχνικές προδιαγραφές έχουν διατυπωθεί αδικαιολογήτως με τρόπο εξαντλητικό». Συνεπώς, «δεν δύναται να επαληθευτεί η ανάπτυξη πραγματικού ανταγωνισμού ή να διαπιστωθεί εάν ο τρόπος διατύπωσης των τεχνικών προδιαγραφών παρείχε τη δυνατότητα αποδοχής περισσότερων τεχνικών προσφορών».


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 04.07.2021, 16:37
Το Μαξίμου... πίκρανε τον Μαρινάκη!
Ο γνωστός για τις στενότατες σχέσεις του με τη Νέα Δημοκρατία -στην οποία άλλωστε παρέχει αμέριστη στήριξη ως εκδότης- Βαγγέλης Μαρινάκης ετοιμαζόταν να μπει δυναμικά στην ανερχόμενη αγορά της επεξεργασίας απορριμμάτων, όμως οι όροι του σχετικού διαγωνισμού της Περιφέρειας Αττικής για την ανέγερση μονάδων επεξεργασίας- ένα έργο άνω του 1 δισ. ευρώ- δεν ήταν όσο ευνοϊκοί θα ήθελε και έτσι κινδυνεύει να χάσει από Βαρδινογιάννη ή Μυτιληναίο..

Συμβαίνουν και στις... καλύτερες οικογένειες. «Εξω φρενών» με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εμφανίζεται ο γνωστός επιχειρηματίας Βαγγέλης Μαρινάκης γιατί θεωρεί πως κάποιοι «κύκλοι» δεν τον βοηθούν να μπει δυναμικά ως εργολάβος-κατασκευαστής στην αναπτυσσόμενη αγορά της επεξεργασίας απορριμμάτων όπου προκηρύχθηκαν τεράστιες μονάδες στην Αττική, που αναμένεται να ξεπεράσουν σε αξία το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Ο γνωστός τόσο για τις εφοπλιστικές του δραστηριότητες επιχειρηματίας όσο και για την αμέριστη υποστήριξη στην κυβέρνηση μέσω των μέσων ενημέρωσης που κατέχει εξεμάνη, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, όταν έμαθε τους όρους των προκηρύξεων που αφορούν τις δύο Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) σε Φυλή και Σχιστό.

ADVERTISING


Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο κ. Μαρινάκης προσδοκούσε στις σχετικές διακηρύξεις να πριμοδοτούνται με απόλυτη σαφήνεια και βαρύτητα οι επιχειρήσεις εκείνες που έχουν προηγούμενη εμπειρία σε έργα απορριμμάτων που κατασκευάζονται με Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα. Ομως, τέτοια εμπειρία φέρεται να διαθέτει μόνον η εταιρεία ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή (ΣΔΙΤ Ηπείρου-Πελοποννήσου) στην οποία ο κ. Μαρινάκης απέκτησε την περασμένη άνοιξη το 6% των μετοχών.
Πώς θα κέρδιζε ο Μαρινάκης

Εφόσον έμπαινε σχετικός όρος στις διακηρύξεις, η απόφαση του κ. Μαρινάκη να γίνει βασικός μέτοχος της ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή με 6% θα του απέφερε σημαντικά κέρδη για τα επόμενα 30 χρόνια που οι ΜΕΑ αρχικώς θα κατασκευάζονται και στη συνέχεια θα λειτουργούν. Θα του απέφερε επίσης και πολύ σημαντικό έλεγχο επιρροής στην καθημερινότητα των 5 εκατομμυρίων κατοίκων και επισκεπτών της Αττικής αλλά και στη λειτουργία των 66 δήμων και της Περιφέρειας Αττικής.

Εξάλλου, όποιος αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία των ΜΕΑ θα ελέγχει και την παραγωγή επεξεργασμένων απορριμμάτων τα οποία, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, θα προωθούνται σε εργοστάσια καύσης για παραγωγή ενέργειας αλλά και σε τσιμεντάδικα ως καύσιμη ύλη, όπως αναφέραμε και σε παλαιότερο δημοσίευμα (6/2/2021, «Η καύση απορριμμάτων και τα ερωτήματα-"φωτιά"»).

Οι δύο διακηρύξεις για τις ΜΕΑ σε Φυλή και Σχιστό βγήκαν στον αέρα στις αρχές Ιουνίου από τον ΕΔΣΝΑ, τον διαβαθμιδικό φορέα της Αυτοδιοίκησης που είναι αρμόδιος για τα απορρίμματα της Αττικής. Θεωρητικώς, ο ΕΔΣΝΑ ελέγχεται από την Περιφέρεια Αττικής, αλλά ο κ. Μαρινάκης όπως και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι οι σχετικές αποφάσεις δεν λαμβάνονται μονομερώς από τον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη. Εχουν την έγκριση του μεγάρου Μαξίμου.

Το πρόβλημα με τα έργα ΣΔΙΤ τέτοιας αξίας είναι ότι απαιτούν αφ' ενός σημαντική οικονομική επιφάνεια, αφ' ετέρου ειδική εμπειρία στο αντικείμενο της σύμβασης. Εάν λοιπόν ο κύριος φορέας της σύμπραξης που παρέχει την οικονομική επιφάνεια έπρεπε να διαθέτει και εμπειρία σε έργα απορριμμάτων, θα είχε εξασφαλισμένη προπορεία η ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή, ενδεχομένως και η «Μυτιληναίος» που το τελευταίο διάστημα αναλαμβάνει πρότζεκτ εκτός Ελλάδας.

Ομως, η διακήρυξη επιτρέπει στους μικρότερους συνεργαζόμενους φορείς να δίνουν εκείνοι το «πιστοποιητικό» της εμπειρίας στα σκουπίδια. Και με τον τρόπο αυτό, ο κ. Μαρινάκης κατάλαβε ότι ξεκινά από την ίδια αφετηρία με τον Βαρδή Βαρδινογιάννη, που αποφάσισε να ασχοληθεί και εκείνος με τα απορρίμματα.

Για να αποκτήσει την εμπειρία, ο όμιλος Motor Oil ανακοίνωσε ότι εξασφάλισε συνεργασία με την εταιρεία Thalis που ασχολείται από τη δεκαετία του '90 με έργα απορριμμάτων. Μάλιστα, όταν ανακοινώθηκε η συγκεκριμένη συνεργασία, τα μέσα ενημέρωσης του Β. Μαρινάκη σχολίασαν ότι αυτό έγινε με μεγάλο κόστος για τον Β. Βαρδινογιάννη. Αντιστοίχως είχε σχολιαστεί και το κόστος με το οποίο ο Β. Μαρινάκης είχε αποκτήσει το 6% της ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή.

Ταυτόχρονα, ο Μυτιληναίος φέρεται να ετοιμάζει πρόταση μαζί με την εταιρεία «Μεσόγειος», που έχει επίσης εμπειρία από την εποχή που τα μόνα έργα απορριμμάτων ήταν οι Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ). Στη «Μεσόγειο», που ελέγχεται από τον Διον. Γεωργόπουλο, συμμετείχαν η Eurobank και ο Ομιλος Λασκαρίδη, ενώ μέσα από την εταιρεία αυτή ξεκίνησε και ο Β. Παπαζήσης της Thalis. Με αυτά τα δεδομένα, ΤΕΡΝΑ, Motor Oil και Μυτιληναίος ξεκινούν από την ίδια αφετηρία και όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά.
Τα ύστερα του κόσμου!

Από εδώ προκύπτουν δύο αξιοσημείωτα. Αφ' ενός η διαφαινόμενη σύγκρουση Βαρδινογιάννη-Μαρινάκη καθώς για πολλά χρόνια ο δεύτερος θεωρούνταν κινούμενος υπό την εποπτεία ή και την προστασία του πρώτου. Αφ' ετέρου τα ενδοκυβερνητικά στρατόπεδα και οι στηρίξεις που παρέχουν τα κέντρα εξουσίας γύρω από το Μαξίμου.

Στη μάχη που έδωσε ο Β. Μαρινάκης για να αποκτήσει προπορεία η ΤΕΡΝΑ μέσα από τις διακηρύξεις, φημολογείται ότι πρόσφεραν αμέριστη στήριξη οι αρμόδιοι επί Αυτοδιοίκησης και επενδύσεων υπουργοί Μάκης Βορίδης και Αδωνις Γεωργιάδης.

Ομως, υπουργοί που εκφράζουν στενότερα το Μαξίμου, όπως οι Γ. Γεραπετρίτης και Ακ. Σκέρτσος (παρά τις γνωστές σχέσεις του πρώτου με την ΤΕΡΝΑ), τάχθηκαν υπέρ του «ανοίγματος» σε παίκτες χωρίς εμπειρία. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο κ. Μαρινάκης διόλου δεν ικανοποιήθηκε από επιχειρήματα του είδους «αν το κάνουμε αυτό, ο Βαρδινογιάννης θα ρίξει την κυβέρνηση» (σ.σ. λέγονται τέτοια πράγματα σε τόσο αφοσιωμένους εκδότες;).

Η ΜΕΑ στη Φυλή θα επεξεργάζεται για 30 χρόνια ετησίως 450.000 τόνους υπολειμματικών σύμμεικτων απορριμμάτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων. Η συνολική αξία της σύμβασης ΣΔΙΤ προϋπολογίζεται στα 461 εκατομμύρια ευρώ με περιθώρια επεκτάσεων. Η ΜΕΑ στο Σχιστό (εδώ ο κ. Μαρινάκης έχει πρόσθετο ενδιαφέρον καθώς αφορά τα απορρίμματα των Δήμων Πειραιά και πέριξ) θα έχει δυναμικότητα επεξεργασίας 250.000 τόνων ετησίως για 29 χρόνια, ενώ η αξία της ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ με περιθώρια επεκτάσεων. Το ενδιαφέρον των υποψήφιων αναδόχων πρέπει να εκδηλωθεί ώς τις 26 Ιουλίου 2021.
Κόλαφος από το Ελεγκτικό Συνέδριο για ΕΔΣΝΑ στην προμήθεια 223,5 εκατ. ευρώ!


Σοβαρά νομικά, θεσμικά και οικονομικά κενά εντοπίζει το Ελεγκτικό Συνέδριο στον διαγωνισμό που κατάρτισε η διορισμένη από τον Γ. Πατούλη Εκτελεστική Επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) για την προμήθεια – μαμούθ των 223,5 εκατ. ευρώ αναφορικά με εξοπλισμό συλλογής βιοαποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών για λογαριασμό των 66 Δήμων.

Αν και η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία για όσους αιρετούς γνωρίζουν την νομικά επιτρεπτή διαδικασία κατάρτισης όρων διαγωνισμού και προγραμματικών συμβάσεων. Σίγουρα, όμως, εξέθεσε ανεπανόρθωτα την ολιγομελή Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ, που πλέον πρέπει να απολογηθεί ενώπιον των 66 δημάρχων για την εν κρυπτώ σχεδιαζόμενη αφαίμαξη του ΕΔΣΝΑ!

Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση του ΣΤ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου που διενέργησε τον προσυμβατικό έλεγχο για την προμήθεια των 223,5 εκατ. ευρώ είναι κόλαφος για την Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ, που δια του προέδρου της Βασίλη Κόκκαλη και του αντιπροέδρου της, Νίκου Χιωτάκη διαβεβαίωναν ότι οι πόροι είναι διασφαλισμένοι, χωρίς όμως να προσδιορίζουν την ακριβή πηγή χρηματοδότησης.

Έτσι, λοιπόν, έρχεται η απόφαση του ΣΤ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου να ζητήσει από την διοίκηση του ΕΔΣΝΑ συγκεκριμένα στοιχεία για τον «τρόπο κάλυψης της συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης που ανέρχεται, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος προαίρεσης, σε 180.398.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ)». Με την προσθήκη του ΦΠΑ το ποσόν φθάνει στο ποσόν των 223,5 εκατ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, το Ελεγκτικό Συνέδριο ζητά «να προσκομισθούν στοιχεία τεκμηρίωσης του τρόπου κατάρτισης του προϋπολογισμού με ειδικότερη αναφορά στα δεδομένα που λήφθηκαν υπόψη για τον προσδιορισμό της τιμής μονάδας έκαστου προμηθευόμενου είδους». Κι αυτό γιατί στον διαγωνισμό για την προμήθεια του εξοπλισμού η τιμή μονάδας δεν προσδιορίζεται.

Περαιτέρω, το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει στην απόφασή ότι η προμήθεια εξοπλισμού για την διαλογή υλικών στην πηγή δεν μπορεί να γίνει χωρίς να υπάρχει εγκεκριμένο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και ταυτόχρονα αντίστοιχο τοπικό σχέδιο, χωρίς δηλαδή να έχουν προσδιοριστεί οι στόχοι της ανακύκλωσης και άρα οι ανάγκες σε σχετικό εξοπλισμό. «Κατά το χρόνο που λήφθηκε η απόφαση περί προκήρυξης της ελεγχόμενης προμήθειας το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) βρισκόταν υπό επικαιροποίηση», επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο και άρα δεν μπορεί να γίνει κριθεί η αναγκαιότητα ενός τόσο μεγάλου διαγωνισμού προμήθειας.

Τέλος, το Ελεγκτικό Συνέδριο μπαίνει στον πυρήνα της σύναψης προγραμματικής σύμβασης του ΕΔΣΝΑ με τους 66 Δήμους, καθώς εντοπίζει παραβίαση της θεσμικής υπόστασης των δυνητικά συμβαλλόμενων Δήμων εκ μέρους του ΕΔΣΝΑ. Και αυτό, γιατί όπως επισημαίνει «η αρμοδιότητα για την οργάνωση και εφαρμογή των προγραμμάτων διαλογής στην πηγή αποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών ανήκει στους 66 δήμους της Αττικής, που αποτελούν μέλη του ΕΔΣΝΑ».

Ως εκ τούτου, το Ελεγκτικό Συνέδριο ζητά από την διοίκηση του ΕΔΣΝΑ να προσκομίσει «συγκεκριμένα στοιχεία τεκμηρίωσης της νομικής δυνατότητα του Συνδέσμου να προβεί στην ελεγχόμενη προμήθεια (ιδίως σχετικές διοικητικές πράξεις και προγραμματικές συμβάσεις)». Άλλωστε, με βάση τη νομοθεσία πρέπει ο Δήμος να τεκμηριώσει με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου αδυναμία εκτέλεσης της αρμοδιότητας συλλογής αποβλήτων για να την εκχωρήσει σε φορέα όπως είναι ο ΕΔΣΝΑ, πράγμα που δεν έχει αποφασιστεί από κανέναν Δήμο της Αττικής.

Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου