Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2023

Το «κελί» της Αμαλίας



Ελλη Σπάνια-Λαδοπαστέλ σε χαρτί
Το «κελί» της Αμαλίας
ΤΕΧΝΕΣ 13.10.23 19:05Τάσης Παπαϊωάννου*

Καλοκαίρι στη Φολέγανδρο. Μένουμε στο μικρό «κελί» της Αμαλίας, της καλής φίλης που με τόση ευγένεια μας το διέθεσε, για να περάσουμε μερικές μέρες των διακοπών μας, λίγο έξω από τη Χώρα. Ενα λευκό σοβατισμένο απέριττο παραλληλεπίπεδο, χτισμένο με την τοπική πέτρα της περιοχής, πριν χρόνια, από τον μαστρο-Τζάννη, τον σπουδαίο αυτόν χτίστη του νησιού.

Ενας μικρός κατάλευκος κυβιστικός όγκος πάνω στα γκρίζα κοφτερά βράχια, τις αγριελιές και τους σκληρούς θάμνους. Μια λευκή αντίστιξη που ξεφυτρώνει αναπάντεχα ως χώρος αναφοράς, μέσα στη σταχτιά επικράτεια των βράχων. Η εκλογικευμένη τάξη της στερεάς τρίεδρης ορθής γωνίας που αναδύεται μέσα στο ακανόνιστο σύμπαν ενός αρχέγονου κόσμου.

Στην ανατολική πλευρά βρίσκεται η είσοδος – μια δίφυλλη «γαϊδουρόπορτα», πόρτα και παράθυρο μαζί. Μέσα από το άνοιγμά της, ξεπροβάλλει αντίκρι, σαν σε ζωγραφικό κάδρο, ο πελώριος χαρακτηριστικός τριγωνικός βράχος που τρυπάει τον ουρανό και το κατάλευκο μοναστήρι της Παναγίας σκαρφαλωμένο πάνω στην πλαγιά του. Χαμηλότερα απλώνεται ο πυκνοδομημένος παραδοσιακός οικισμός της Χώρας, με το κάστρο της να κρέμεται κυριολεκτικά πάνω στο φρύδι του γκρεμού. Η πόρτα σε βγάζει στη μικρή βεράντα που ακουμπά την πλάτη της στη σταχτιά «βουλίστρια», όπως λένε εδώ τις ξερολιθιές που διαμορφώνουν σε αναβαθμούς τα στενόμακρα επάλληλα επίπεδα των χωραφιών, της καλλιεργήσιμης κάποτε γης. Από κάτω της βρίσκεται η δεξαμενή νερού και στη μια της γωνιά φουντώνει μια όμορφη κάππαρη που φύτρωσε, πεισματικά, σε μια απίθανη κόγχη στο πλάι των σκαλοπατιών.

Χοντροί τοίχοι ολόγυρα κι ένα μικρό, τόσο δα, παραθυράκι στον βοριά που δροσίζει υπέροχα, ακριβώς στο κέντρο του, το στενόμακρο δωμάτιο. Ενας χαμηλοτάβανος χώρος που καλύπτεται από πυκνά δοκάρια καστανιάς και πράσινες σχιστόπλακες από τα «βορινά», τη μοναδική παραλία όπου υπάρχουν αυτά τα χαρακτηριστικά σχιστολιθικά πετρώματα. Πλαισιώνεται στη δυτική πλευρά από ένα μικρό λουτρό κι ένα κουζινάκι που από το παραθύρι του μπορείς να δεις τον ουρανό, όταν παίρνει φωτιά το ηλιοβασίλεμα. Ιδανικός χώρος για να παραθερίσει κανείς στο νησί, δίχως να χρειάζεται τίποτε άλλο.

Από εκεί η θέα είναι υπέροχη, αφού αγναντεύεις όλο το πέλαγος που απλώνεται μπροστά σου. Στ’ αριστερά σου σε πρώτο φόντο η Σίφνος και πιο πίσω η Σέριφος, ολόισια μπροστά σου το Δεσποτικό, η Αντίπαρος και η Πάρος, δεξιότερα στο βάθος η Νάξος, ενώ ακόμη δεξιότερα, καθώς στρίβεις το κεφάλι σου, ίσα που ξεμυτάει ο κάβος της Ιου. Αν λογαριάσεις την Πολύαιγο, την Κίμωλο και τη Μήλο από τα δυτικά και τη Σίκινο με τη Σαντορίνη από τα ανατολικά, συμπληρώνεται η βεντάλια που περικλείει τη Φολέγανδρο, έτσι που να μην αισθάνεται ποτέ μόνη και απομονωμένη καταμεσής του Αιγαίου.

Οταν οι συνθήκες το επιτρέπουν και καθαρίζει η ατμόσφαιρα, θαρρείς κι όλα αυτά τα νησιά πλησιάζουν προς εσένα και μπορείς με μια δρασκελιά να πεταχτείς απέναντι, ενώ άλλες μυστηριωδώς απομακρύνονται και δεν είναι λίγες οι φορές που εξαφανίζονται τελείως και χάνονται μέσα στην αχλή του ορίζοντα. Αισθάνεσαι αυτή την εγγύτητα, σαν μια συντροφιά από φίλους που κάθονται όλοι γύρω από ένα τραπέζι και συνομιλούν. Μια συντροφιά κι αυτά τα νησιά, χιλιετίες τώρα στέκουν εκεί και μαγνητίζουν το βλέμμα σου και το παίρνουν μαζί τους και σε ταξιδεύουν σε μαγικές ονειροπολήσεις, μαζί με αγαπημένους φίλους που άλλοι βρίσκονται εδώ κι άλλοι έχουν φύγει για πάντα από κοντά σου.

Είναι απόγευμα. Ο ήλιος τώρα έχει γύρει και το φως –ένα θερμό φως του απομεσήμερου– σαν δυνατός προβολέας πέφτει πλάγια, σχεδόν οριζόντια, φωτίζοντας παράξενα απέναντι το τοπίο. Τα διάφορα σημεία αναδεικνύονται έντονα μέσα από τις μακριές φωτοσκιάσεις, δημιουργώντας εικόνες, εξωπραγματικές, αλλοιώνοντας τις αναλογίες των μεγεθών. Αλλα σμικρύνονται και ελαχιστοποιούνται κι άλλα μεγεθύνονται υπέρμετρα και φαντάζουν τώρα πελώρια μπροστά σου. Ο ήλιος, αυτή η «πύρινη σφαίρα», όπως αναφέρει κάπου ο Αλμπέρ Καμί, μπορεί τόσο εύκολα να σε ξεγελάσει με τα παιχνιδίσματά του, ιδίως εκείνες τις ώρες που πέφτει το σούρουπο.

Την ίδια εκείνη ώρα ησυχάζει ο τόπος. Ενα βορινό αεράκι έρχεται ολόφρεσκο από τη θάλασσα και δροσίζει την καυτή γη που πύρωσε από τον ήλιο που την κατέκαιγε ανελέητα όλη την ημέρα. Το σπίτι τώρα ρίχνει τη σκιά του πάνω στη βεράντα, σαν να θέλει το ίδιο να σε προστατεύσει από το έντονο δυτικό φως. Ηταν η σοφία και η εμπειρία του μαστρο-Τζάννη που έχτισε το μικρό δωμάτιο παράλληλα με τις υπάρχουσες ξερολιθιές, κατά τον άξονα ανατολής - δύσης, με την πόρτα να βρίσκεται, όπως το ιερό του ξωκλησιού, στην ανατολή.

Στήθηκε στο ψηλότερο άκρο του κτήματος, ανάμεσα σε δύο υπάρχουσες παράλληλες ξερολιθιές, στη στενή λωρίδα εδάφους που άφηναν ανάμεσά τους. Κι ήταν σαν αυτό εκεί δα το σημείο να είχε φτιαχτεί ακριβώς για να υποδεχτεί το μακρόστενο χτίσμα και τη βεράντα στη συνέχειά του, έτσι όπως κατέληγε στα πλατιά ασβεστωμένα σκαλοπάτια – λευκές οριζόντιες γραμμές πάνω στο γκρίζο φόντο της ακανόνιστης πέτρας. Η ευτυχής στιγμή της αρχιτεκτονικής που βλέπεις το χτίσμα και λες: αυτή εκεί είναι η θέση του και καμιά άλλη. Μια ταπεινή αρχιτεκτονική, δίχως μεγάλα λόγια και διακηρύξεις, αλλά τόσο σπουδαία μέσα στην απλότητά της!

*Αρχιτέκτων - ομότιμος καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ

Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2023

ΒΙΟΜΕ Ανακοίνωση εργαζομένων



BIOME ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΕΒΙΟΜΕ





ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΕΒΙΟΜΕ
Σήμερα το πρωί αιφνιδιαστικά ήρθε η νέα ιδιοκτησία, παρουσία εισαγγελέα, με υπεράριθμες αστυνομικές δυνάμεις (ΟΠΚΕ, ΜΑΤ ασφάλεια), μας εγκλώβισαν στο κατειλημμένο κτίριο του ακινήτου 60 αναγκάζοντάς μας να μεταφέρουμε τα πράγματα και περιέφραξαν το χώρο. Μας απείλησαν ότι θα έρθουν με περισσότερες δυνάμεις για να μας εκδιώξουν και από τον χώρο που μας περιόρισαν. Απέκλεισαν όλους τους δρόμους της γύρω περιοχής που οδηγούν στο εργοστάσιο, απαγορεύοντας την πρόσβαση σε εργαζόμενους, αλληλέγγυους, κατοίκους της περιοχής και όποι@ περνούσε. Απαντάμε ότι με φράχτες ή χωρίς εμείς συνεχίζουμε τη λειτουργία του εργοστασίου με αυτοδιαχείριση και γι αυτό σας καλούμε όλους αύριο να έρθετε στο φεστιβάλ από τις 16.00. Θυμίζουμε ότι οι εργαζόμενοι και αλληλέγγυοι της ΣΕΒΙΟΜΕ έχουν διοργανώσει και φιλοξενήσει εκατοντάδες εκδηλώσεις με δεκάδες χιλιάδες κόσμου και έχουν περιφρουρήσει τον χώρο χωρίς να προκληθεί ποτέ καμιά ένταση, συνεπώς οποιαδήποτε επίθεση στο φεστιβάλ μας θα προέρχεται από την άλλη πλευρά.



Το CoOpenAir festival 2.5, το φεστιβάλ του συνεργατισμού και των συνεργατικών εγχειρημάτων της πόλης, θα πραγματοποιηθεί κανονικά στο οικόπεδο του κατειλημμένου 60. Η πρόσβαση θα γίνεται από την οδό Λητούς (φανάρι Ανωτέρας Σχολής Πολέμου και Σχολείου Ειδικής Αγωγής - Στάση ΒΙΑΜΥΛ / επισυνάπτεται χάρτης).

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Αίτημα συνάντησης με το Διοικητή του e ΕΦΚΑ για ασφαλιστικά θέματα που απασχολούν τους Μηχανικούς


Αίτημα συνάντησης με το Διοικητή του e ΕΦΚΑ για ασφαλιστικά θέματα που απασχολούν τους Μηχανικούς 


Κύριε Διοικητή 
Απευθυνόμαστε σε εσάς, σε συνέχεια της συνάντησης που είχαμε το Δεκέμβριο του 2022, σχετικά με σειρά θεμάτων που απασχολούν τους Μηχανικούς, που απασχολούνται στο Δημόσιο. Ενδεικτικά αναφέρουμε: 
Α. Ζητήματα που έχουν ανακύψει σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης των παράλληλων συντάξεων, όπως αναλυτικά τα εκθέτουμε σε σχετικό μας υπόμνημα. 
Β. Η μη απόδοση της προσωρινής σύνταξης, από το πρώην ΤΣΜΕΔΕ, στους μισθωτούς μηχανικούς, σύμφωνα με τους μισθούς του τελευταίου έτους, αλλά και οι μεγάλες καθυστερήσεις στις απονομές. Η διαδικασία που έχει επιλεγεί είναι παράνομη και οδηγεί σε προσωρινές συντάξεις φτώχειας και απαξίας των 380 €. 
Γ. Γιατί δεν έχει ξεκινήσει ο επανυπολογισμός βάσει των ρυθμίσεων του ν. 4670/2020 (νόμος Βρούτση), για τους διπλοσυνταξιούχους Μηχανικούς του Δημοσίου που έχουν συνταξιοδοτηθεί πριν την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου (Ν.4387/16). Πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί ώστε να επανυπολογιστούν οι προσωπικές διαφορές και να χορηγηθούν κάποιες από τις αυξήσεις και σε αυτούς? 
Δ. Πότε θα αποσταλεί στους συνταξιούχους συναδέλφους μας, η ανάλυση των Αναδρομικών για την Παράλληλη Ασφάλιση? 
E. Η καθυστέρηση έκδοσης Αποφάσεων επιλογής ασφαλιστικού φορέα, μετά και την παράταση που δόθηκε, σύμφωνα με την Εγκύκλιο 19/2002. Οι συνάδελφοι μας έχουν καταθέσει τις σχετικές αιτήσεις, αλλά σε ελάχιστες περιπτώσεις έχουν ακδοθεί οι σχετικές αποφάσεις. 
ΣΤ. Η συνεχιζόμενη - με περιοδικό τρόπο - αφαίρεση ασφαλιστικής ικανότητας, ειδικά σε προστατευόμενα μέλη, συναδέλφων μας μισθωτών Μηχανικών. 
Ζ. Οι διαδικασίες επιστροφής αχρεωσθήτως καταβληθέντων εισφορών του κλάδου επικουρικής ασφάλισης του πρώην ΤΣΜΕΔΕ, όπου αν και έχουν εκδοθεί οι σχετικές οδηγίες, οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας καθυστερούν με διάφορες προφάσεις την επιστροφή τους στους δικαιούχους. 
Η Έκδοση Οδηγιών προς τους εκκαθαριστές μισθοδοσίας, για τη διαχείριση μεταβολών στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ) ΚΟΙΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ της Επικουρικής Ασφάλισης των Μισθωτών Μηχανικών που απασχολούνται στο Δημόσιο με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου. 
Θ. Η αξιοποίηση των συναδέλφων μας Διπλωματούχων Μηχανικών της Τεχνικής Υπηρεσίας και της Διεύθυνσης Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας του ΕΦΚΑ, επ’ ωφελεία του Δημόσιου Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης και του Δημοσίου Συμφέροντος.

Πέμπτη 12 Οκτωβρίου 2023

Αποζημίωση 85 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός για την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης

Αποζημίωση 85 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός για την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης 
Έργο που συμβασιοποιήθηκε το 2005, αλλά δεν υλοποιήθηκε 


Parallaxi 12 Οκτωβρίου 2023 
Με το ποσό των 85 εκατ. ευρώ θα αποζημιωθεί από το δημόσιο η κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός αποτελούμενη από την Άκτωρ Παραχωρήσεις (Ελλάκτωρ) – Archirodon – Boskalis για την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης, έργο που δεν προχώρησε. Πρόκειται για υπόθεση που εκκινεί το 2005 όταν η προαναφερόμενη κοινοπραξία ανακηρύχθηκε ανάδοχος του αυτοκινητόδρομου που θα συνέδεε την δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά κάτω από τη θάλασσα (συνολικό μήκος 6,2 χιλ. με περίπου 1 χιλ. υποθαλάσσιας σήραγγας). 
Η σχετική σύμβαση, προϋπολογισμού 472 εκατ. ευρώ, υπεγράφη το 2006 ωστόσο στη συνέχεια «πάγωσε» και το έργο εγκαταλείφθηκε. Υπήρξε μπαράζ προσφυγών και δικαστικών διενέξεων, ενστάσεις για τους όρους της σύμβασης και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) καθώς γενικότερα αμφισβητήθηκε η σκοπιμότητα της κατασκευής του έργου εξαιτίας των επιπτώσεων στο περιβάλλον. 
 Επίσης, αρνητικά γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (2008) και έναν χρόνο αργότερα οι δανείστριες τράπεζες κατήγγειλαν τις Καθορισμένες Δανειακές Συμβάσεις, με τον παραχωρησιούχο από την πλευρά του να καταγγέλλει και αυτός τη σύμβαση, εγείροντας αξιώσεις λόγω συνδρομής του Γεγονότος Αθέτησης Δημοσίου. 
Η υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης ήταν μία από τις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης που προωθούνταν εκείνη την εποχή, μαζί με την Ολυμπία Οδό, τον Μορέα, την Κεντρική και Ιόνια Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Δημόσιο και κοινοπραξία κατέληξαν στο ποσό των 85 εκατ. ευρώ (67,8 εκατ. ως το σύνολο των επιδικασθέντων αποζημιώσεων και 17,1 εκατ. ως τόκους) έπειτα από Πρόταση Συμβιβαστικής Επίλυσης Διαφοράς που κατέθεσε στο υπουργείο Υποδομών η κοινοπραξία και έγινε δεκτή στις 23 Δεκεμβρίου 2021 από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, στη λογική ότι το δημόσιο κινδυνεύει να καταβάλει εν τέλει μεγαλύτερη αποζημίωση. Οι απαιτήσεις σε διάφορες χρονικές περιόδους έφταναν τα 350 εκατ. ευρώ (μαζί με την ηθική βλάβη). 
 Η απόφαση για την σχετική έγκριση δέσμευσης του ποσού της αποζημίωσης δημοσιοποιήθηκε προχθές και υπογράφεται από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα.

Πηγή: Ναυτεμπορική / Τέτη Ηγουμενίδη.

Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://parallaximag.gr/thessaloniki-news/apozimiosi-85-ekat-eyro-stin-koinopraxia-thermaiki-odos-gia-tin-ypothalassia-thessalonikis

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Πρόταση Κλαδικής Κινητοποίησης

https://emdydas.gr/images/stories/news/3.10.2023_protasi_kladikis_kinitopoiisis_9170_.pdf



 Πρόταση Κλαδικής Κινητοποίησης 

Συνάδελφοι/σες 

Το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, σε εφαρμογή των αποφάσεων του Γενικού Συμβουλίου της7/7/2023 και μετά από συζήτηση, προτείνει τη διοργάνωση εβδομάδας κινητοποίησης του κλάδου το διάστημα 12 έως και 17 Νοεμβρίου 2023, η οποία θα περιλαμβάνει: 

(α) Εβδομαδιαία Απεργία – Αποχή από Επιτροπές και εκδόσεις Αδειών 

(β) Κατά τόπους συγκεντρώσεις και συνεντεύξεις τύπου 

(γ) Κλαδική 24ωρη Απεργία στις 17/11/2023 με όλο το συμβολισμό που περιέχουν τα 50 χρόνια της επετείου του Πολυτεχνείου. 

Τα κύρια αιτήματα της κινητοποίησης μας αυτής είναι: 

(α) Οι πραγματικές αυξήσεις στις αποδοχές μας, σύμφωνα με τις διεκδικήσεις μας 

(β) Η στελέχωση των Υπηρεσιών μέσω προσλήψεων

(γ) Όχι στην εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες, μόνο ισχυρές Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες μπορούν να διασφαλίσουν το Δημόσιο Συμφέρον, το Περιβάλλον και τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες.

 Παρακαλούνται τα ΔΣ των Α’ Βάθμιων ΕΜΔΥΔΑΣ, να συνεδριάσουν και να μας στείλουν τις απόψεις τους επί της πρότασης κινητοποίησης. Για το σκοπό αυτό θα πραγματοποιηθεί και διαδικτυακή σύσκεψη την Πέμπτη 19/10 στις 11πμ

Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2023

Πόσο αυξάνονται οι εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών το 2024 (πίνακας)

Πόσο αυξάνονται οι εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών το 2024 (πίνακας)

11 Οκτωβρίου, 2023

Νέα αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών έρχεται το 2024, καθώς υπάρχει μη σύνδεσή τους με την εξέλιξη του πληθωρισμού.

Ωστόσο, το επόμενο έτος η αύξηση θα είναι μικρότερη σε σχέση με πέρυσι, λόγω της επιβράδυνσης του πληθωρισμού που καταγράφεται φέτος, που οφείλεται στην αποκλιμάκωση των τιμών των ενεργειακών αγαθών, ενώ εξακολουθούν να καλπάζουν οι τιμές των τροφίμων.

Σύμφωνα με τον νόμο Βρούτση (4670/2020), οι ασφαλιστικές εισφορές των αυτοαπασχολούμενων, ελευθέρων επαγγελματιών και αγροτών αναπροσαρμόζονται με βάση τον μέσο πληθωρισμό του προηγούμενου έτους.
- Advertisement -

Συγκεκριμένα ο νόμος προβλέπει ότι: «από 01.01.2023 έως 31.12.2024 τα ποσά των εισφορών για κάθε κατηγορία στον Κλάδο Επικουρικής ασφάλισης θα προσαυξάνονται με διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κατά το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους. Σε περίπτωση αρνητικής τιμής του ως άνω ποσοστού, το ποσό της εισφοράς θα παραμένει στα επίπεδα του προηγούμενου έτους».

Επίσης, από την 01.01.2025 και εφεξής τα ως άνω ποσά των ασφαλιστικών κατηγοριών θα προσαυξάνονται κατ’ έτος κατά τον δείκτη μεταβολής μισθών.

Σε ότι αφορά στο 2024, η εκτίμηση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τοποθετεί τον πήχη του πληθωρισμού για το 2023 στο 3,8%, που σημαίνει ότι κατά το ποσοστό αυτό θα αυξηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών, από την 1η/1/ 2024.

Αυτό θα σημάνει αυξήσεις στις εισφορές των μη μισθωτών από 9,13 έως και 23,96 ευρώ τον μήνα, ανάλογα με την ασφαλιστική κατηγορία στην οποία θα επιλέξει να ενταχθεί κάθε ασφαλισμένος.

Υπενθυμίζεται ότι προηγήθηκε αύξηση των εισφορών το 2023, κατά 9,64%, που επιβάρυνε τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους με ποσά 20 έως 54 ευρώ τον μήνα.

Αναλυτικότερα, οι εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους το 2024 για κύρια ασφάλιση, υγεία και εισφορά υπέρ της ανεργίας διαμορφώνονται ως εξής:1η ασφαλιστική κατηγορία: Από 240,25 ευρώ φέτος αυξάνεται σε 249,38 ευρώ το 2024.
2η ασφαλιστική κατηγορία: Από 236,31 ευρώ φέτος αυξάνεται σε 245,29 ευρώ το 2024.
3η ασφαλιστική κατηγορία: Από 341,13 ευρώ φέτος αυξάνεται σε 354,09 ευρώ το 2024.
4η ασφαλιστική κατηγορία: Από 408,02 ευρώ φέτος αυξάνεται σε 423,52 ευρώ το 2024.
5η ασφαλιστική κατηγορία: Από 486,96 ευρώ φέτος αυξάνεται σε 505,46 ευρώ το 2024.
6η ασφαλιστική κατηγορία: Από 630,60 ευρώ φέτος αυξάνεται σε 654,56 ευρώ το 2024.

Σημειώνεται, ότι πάνω από το 90% των μη μισθωτών επιλέγει τη χαμηλότερη ασφαλιστική κατηγορία για την ασφάλισή του, προκειμένου να μειώσει το μηνιαίο ασφαλιστικό κόστος, κάτι που οδηγεί μεσομακροπρόθεσμα και στη λήψη χαμηλής σύνταξης.

Με το ίδιο ποσοστό, 3,8%, θα αυξηθούν το 2024 και οι εισφορές για την επικουρική σύνταξη.


ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Η συνεχιζόμενη πληγή της συντήρησης των Υποδομών Με αφορμή το στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου



ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Η συνεχιζόμενη πληγή της συντήρησης των Υποδομών Με αφορμή το στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου

Δυστυχώς πληθαίνουν ανησυχητικά τα φαινόμενα ελλιπούς συντήρησης κρίσιμων Υποδομών της χώρας, με αποτελέσματα αστοχίες, κινδύνους για ανθρώπινες ζωές, αυξημένο κόστος επισκευών, βλάβες για το Περιβάλλον. Τελευταίο στη σειρά το στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου, του οποίου η στατικότητα ελέγχεται καθώς ουδεμία συντήρηση δεν είχε γίνει επί 20 έτη. Η Ομοσπονδία μας μόνο το τελευταίο δίχρονο είχε επισημάνει:

Σχετικά με το κλείσιμο της Γέφυρας Σερβίων όπου αναφέραμε «Από αρμόδια χείλη ακούσαμε ότι από την κατασκευή της γέφυρας και επί 50 χρόνια λειτουργίας της δεν έγινε καμία συντήρηση. Ενώ σε άλλη έγκυρη πηγή αναφέρεται ότι η μοναδική επιθεώρηση της γέφυρας, έγινε μετά τον σεισμό του Μαΐου το 1995, άγνωστο πως, αφού δεν υπήρχαν σχέδια. Η Γέφυρα αφέθηκε στην τύχη της, δίχως να ληφθεί σχετική μέριμνα από την πολιτεία, παρόλο που τα προβλήματά της πλήθαιναν στην πορεία του χρόνου και πλέον φαίνονταν δια γυμνού οφθαλμού (παραμόρφωση στο κατάστρωμα, καμπυλώσεις στα κάγκελα κλπ.)»


Σχετικά με την τραγική κατάσταση που επικρατεί στις Τεχνικές Υπηρεσίες των Νοσοκομείων, όπου γράφαμε ότι: «Οι εγκαταστάσεις στην πλειονότητα των Νοσοκομείων είναι απαρχαιωμένες, με ελλιπή συντήρηση λόγω περιορισμένων προϋπολογισμών, η προληπτική συντήρηση είναι πολυτέλεια, μεγάλα έργα όπως η αντικατάσταση σωληνώσεων ύδρευσης – αποχέτευσης ματαιώνονται, επικίνδυνες εγκαταστάσεις με φιάλες υγραερίου στα εργαστήρια, δίκτυα ατμού σάπια, ανελκυστήρες χωρίς πιστοποίηση, δίκτυα ιατρικών αερίων άνω των 30 ετών, εκτός προδιαγραφών και η λίστα δεν τελειώνει. Όλα τα παραπάνω αποτελούν το “ιδανικό” μείγμα για να οδηγηθούμε σε ένα σοβαρό ατύχημα και μετά θα ψάχνουμε τις αιτίες.» https://emdydas.gr/images/stories/news/22.3.2023_ygeias_9037.pdf

Σχετικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη όπου αντιγράφαμε: “Στην επιστήμη μου και στην δουλειά μου απαγορεύεται από τους κανονισμούς να καταγράψεις το «τραγικό ανθρώπινο λάθος» ως αιτία ενός σοβαρού γεγονότος και να ξεμπερδεύεις. Είσαι υποχρεωμένος να ρωτήσεις ξανά και ξανά, γιατί δεν απετράπη το λάθος, γιατί δεν είχε γίνει αυτό που θα απέτρεπε την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους“. https://emdydas.gr/images/stories/news/3.3.2023_distixima_tempi_9019.pdf

Για το πρόσφατο θανατηφόρο ατύχημα στη Γέφυρα στην Πάτρα ενημερώναμε για τους ιδιώτες ότι «Τα έργα αποκατάστασης ξεκίνησαν το 2021 με κόστος 6.517.287,49 ευρώ και τα έχει αναλάβει η εταιρεία ΑΒΑΞ για λογαριασμό της Ολυμπίας Οδού, η οποία κατασκευάζει το κομμάτι Πάτρα – Πύργος και έχει την ευθύνη της συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου από την Ελευσίνα έως την Πάτρα. Η δε ΑΒΑΞ ΑΕ αποτελεί μέτοχο της Ολυμπίας Οδού.» https://emdydas.gr/images/stories/news/24.7.2023_gefyra_patra_tel_9140.pdf

Στην Ανακοίνωση μας για τις καταστροφικές πλημμύρες επισημαίναμε για τα αντιπλημμυρικά έργα «Για να μην αναφέρουμε το γεγονός της ελλιπούς συντήρησης όσων από αυτά είναι λειτουργικά και του στρεβλού σχεδιασμού τους, καθώς η χάραξη τους υπαγορεύτηκε από κάθε μορφής ιδιωτικά συμφέροντα και καταπατημένες γύρω ιδιοκτησίες»


Ενώ και στις παρατηρήσεις μας για τις τροποποιήσεις στο Ν.4412/16 επισημαίναμε την έλλειψη προβλέψεων για την αναγκαία συντήρηση των έργων, καθώς και σε ανακοινώσεις για τον αναγκαίο αντισεισμικό έλεγχο Σχολείων και άλλων Δημόσιων Υποδομών.

Όσον αφορά το στέγαστρο – όπως και όλες οι Ολυμπιακές εγκαταστάσεις -κατασκευάστηκε με διαδικασίες fast track, με φωτογραφικές διατάξεις και απευθείας αναθέσεις λόγω του «κατεπείγοντος». Οι εγκαταστάσεις λειτουργούσαν είτε παράνομα είτε με προσωρινές άδειες και για πρώτη φορά αδειοδοτήθηκαν πλήρως (κολυμβητήριο, ποδηλατοδρόμιο, τένις, κλειστό στίβου, κλειστό μπάσκετ) μετά το 2015. Το ίδιο το σκέπαστρο Καλατράβα είχε αδειοδοτηθεί με βάση τον νόμο για τις πέργκολες! Τα προβλήματα που ανακύπτουν συνεπώς σε αυτό, όπως και σε άλλες αντίστοιχες Υποδομές, δεν είναι κεραυνός εν αιθρία.

Γέφυρες, Σήραγγες, Λιμάνια, Σχολεία, Αθλητικές Εγκαταστάσεις, Οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, αντιπλημμυρικά έργα, Πανεπιστήμια, Νοσοκομεία, Μουσεία Δημόσια Κτίρια (κατηγορίας Σ3 και Σ4), συμπληρώνουν δεκαετίες από την κατασκευή τους και ειδικά τα τελευταία μνημονιακά χρόνια, ο έλεγχος και η συντήρηση τους εξαφανίστηκε παντελώς. Μόνο όταν συνέβαινε κάποιο προδιαγεγραμμένο ατύχημα, τη θυμόμασταν. Και πάντα αναζητώντας κάποιο εξιλαστήριο θύμα μεταξύ των Τεχνικών Υπαλλήλων όπως συμβαίνει με το Οδικό δίκτυο, τις παιδικές χαρές και σε πλήθος άλλων περιπτώσεων αφού παρά το γεγονός ότι δεν διατίθενται επαρκή κονδύλια για τη συντήρηση των έργων και υποδομών, δυστυχώς οι ευθύνες κάπου «πρέπει» να αποδοθούν. Την «υποχρέωση» αυτή την πληρώνουν συνήθως συνάδελφοι\ισσες μηχανικοί που «χρεώνονται» υπηρεσιακά τη συντήρηση του οδικού δικτύου και άλλων υποδομών όπως και ρεμάτων/ποταμών κλπ, εξαιτίας ελλείψεων στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο (ενδεικτικά ο ν. 3481/06 περί συντήρησης δρόμων). Υπενθυμίζουμε ότι η Ομοσπονδία μας επανειλημμένως έχει στείλει σχετικές προτάσεις διόρθωσης του προβληματικού νομοθετικού πλαισίου: https://emdydas.gr/images/stories/news/13.3.2023_protaseis_veltiosis_odikou_diktiou_9017.pdf



Ο τρόπος εκτέλεσης των Δημοσίων Έργων στη χώρα μας «ξεχνά» να εντάξει την αναγκαία συντήρηση τους στον προγραμματισμό και στο εκτιμώμενο κόστος. Γιατί αν προβλέψεις από την αρχή δαπάνες συντήρησης, δεσμεύονται κονδύλια τα οποία δεν μπορείς να διαθέσεις για «νέα έργα» και νέες κορδέλες! Επιπλέον, είναι δυστυχώς προτιμότερο να προκηρύξεις μια νέα εργολαβία για να αποκαταστήσεις το κακοσυντηρημένο έργο, παρά να δαπανάμε λιγότερα κάθε χρόνο για τη συντήρησή του. Συνεχώς ανακοινώνονται νέες κατασκευές, συχνά συγχρηματοδοτούμενες από την Ε.Ε., πόσες φορές όμως ακούσαμε να ανακοινώνεται κάποια συντήρηση, από εθνικούς πόρους; Γιατί οι συντηρήσεις δε χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους; Πότε κινητοποιήθηκαν οι φορείς για να προλάβουν βλάβες στα υφιστάμενα έργα, η αντιμετώπιση των οποίων εκ των υστέρων έχει πολλαπλάσιο κοινωνικό και οικονομικό κόστος;

Με το παρόν υπενθυμίζουμε ότι οφείλει να τερματιστεί η πολιτική «κόστους – οφέλους» και… «φαίνεσθε». Τα έργα κι οι υποδομές ενός οργανωμένου κράτους οφείλουν να ελέγχονται και να συντηρούνται και αυτό να προβλέπεται υποχρεωτικά κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση τους. Για να μη θρηνήσαμε απώλειες ζωών και περιουσιών ως αποτέλεσμα αυτής της συνεχιζόμενης πολιτικής.

Πέρα από την υλοποίηση των παραπάνω, ο σημαντικότερος παράγοντας παραμένει η επαρκή στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών, οι οποίες λόγω έλλειψης προσωπικού πλέον αδυνατούν να εκτελέσουν τις αρμοδιότητες τους. Μόνο με την εξασφάλιση της αναγκαίας στελέχωσης και της κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής οι εργαζόμενοι επιστήμονες Μηχανικοί μπορούμε να συμβάλλουμε αποτελεσματικά στην προστασία όλων των κρίσιμων Υποδομών.

Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2023

Μη βιώσιμες οι ελληνικές πόλεις



AP Photo/Thanassis Stavrakis
Eκτη χειρότερη επίδοση στην E.E., μετά τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία και την Κροατία
Μη βιώσιμες οι ελληνικές πόλεις

Η βιωσιμότητα των πόλεων υπολογίζεται με βάση μετρήσιμους δείκτες, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: τον αριθμό των πρόωρων θανάτων εξαιτίας της επιβαρυμένης ατμόσφαιρας μέσω έκθεσης σε μικροσωματίδια, τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων, τα επίπεδα της ακραίας στεγαστικής αποστέρησης, το ποσοστό ανακύκλωσης αστικών απορριμμάτων.

Μπορεί ο χάρτης της Ελλάδας να βάφτηκε μπλε ή μισο-μπλε και στις περιφερειακές εκλογές, όμως σε έναν διαφορετικό χάρτη, αυτόν που κατατάσσει τις πόλεις και τις κοινότητες ανάλογα με το πόσο βιώσιμες και φιλικές είναι για τον πολίτη και το περιβάλλον, η χώρα μας τα έχει βάψει μαύρα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat, με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Περιφερειών και Πόλεων, οι επιδόσεις της Ελλάδας στην επίτευξη του Στόχου Βιωσιμότητας των Πόλεων και των Κοινοτήτων είναι πολύ κατώτερες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σε όλες τις επιμέρους μετρήσεις.

Η βιωσιμότητα των πόλεων είναι ο 11ος από τους 16 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Ατζέντα του ΟΗΕ για το 2030, στην κορυφή της οποίας βρίσκονται η εξάλειψη της πείνας, της φτώχειας, η υγεία και ευημερία των πολιτών, η ποιοτική εκπαίδευση και η ισότητα των φύλων. Σύμφωνα με τον σχετικό ορισμό, ο στόχος για βιώσιμες πόλεις «προωθεί την ανανέωση και τον σχεδιασμό των πόλεων και των κοινοτήτων, ώστε να παρέχουν ίσες ευκαιρίες για όλους, με πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες, ενέργεια, στέγαση, συγκοινωνίες, ελεύθερους χώρους πρασίνου, ενώ παράλληλα βελτιώνει τη χρήση των φυσικών πόρων και μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις».

Πέρα από τα γενικόλογα ευχολόγια, η βιωσιμότητα των πόλεων υπολογίζεται με βάση μετρήσιμους δείκτες που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: τον αριθμό των πρόωρων θανάτων εξαιτίας της επιβαρυμένης ατμόσφαιρας μέσω έκθεσης σε μικροσωματίδια, τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων, τα επίπεδα της ακραίας στεγαστικής αποστέρησης, το ποσοστό ανακύκλωσης αστικών απορριμμάτων.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα συγκεντρωτικά στοιχεία της Εurostat, οι πρόωροι θάνατοι λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης το 2020 ήταν 237.810 σε όλη την Ε.Ε., από 321.112 το 2015, μειωμένοι κατά 25,9%. Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης χάνονται κάθε χρόνο 889 προσδόκιμα έτη ζωής ανά 100.000 κατοίκους, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 582 έτη. Πρόκειται για την έκτη χειρότερη επίδοση στην Ε.Ε. μετά τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία και την Κροατία.

Οσον αφορά τα θανατηφόρα τροχαία, οι ελληνικοί δρόμοι παραμένουν από τους πιο φονικούς στην Ευρώπη. Με βάση τον πίνακα της Εurostat βρισκόμαστε στην 7η χειρότερη θέση, με 5,5 θανάτους στην άσφαλτο ανά 100.000 κατοίκους το 2020, έναντι 4,2 στην Ε.Ε. Εκτοτε τα θανατηφόρα τροχαία έχουν αυξηθεί, καθώς το 2020 η κυκλοφορία στους δρόμους ήταν μειωμένη εξαιτίας των λοκντάουν για τον περιορισμό του κορονοϊού. Στην Ελλάδα το 2022 υπολογίζεται ότι σημειώθηκαν 5,8 θάνατοι σε τροχαία ανά 100.000 κατοίκους, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ε.Ε. ήταν 4,6.

Η έκθεση της Εurostat δεν περιλαμβάνει επικαιροποιημένα στοιχεία από την Ελλάδα για την ανακύκλωση-επαναχρησιμοποίηση των αστικών απορριμμάτων (στερεά απόβλητα), καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αμφισβητεί τα στοιχεία που παρέχουν οι ελληνικές αρχές και έχει δώσει στη χώρα μας «κίτρινη κάρτα» για μη συμμόρφωση με τους στόχους της ανακύκλωσης. Οπως αναφέρεται σε έκθεση της Κομισιόν, η Ελλάδα είχε δηλώσει το 2019 ότι ανακυκλώνει το 21% των αστικών αποβλήτων, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 48,7% και ο στόχος είναι να ανέβει στο 55% ώς το 2025.

Αρνητικές επιδόσεις έχουμε και στους δείκτες ακραίας στεγαστικής αποστέρησης, δηλαδή στα ποσοστά των νοικοκυριών που διαβιούν σε κατοικίες με σοβαρά προβλήματα (π.χ. διαρροή στέγης, υγρασία, ακατάλληλο πάτωμα ή ενεργειακά ανεπαρκή κουφώματα, πολύ σκοτεινό διαμέρισμα κ.ά.). Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat, το ποσοστό ακραίας στεγαστικής αποστέρησης στην Ελλάδα ήταν 13,7%, όταν στην Ε.Ε των 27 είναι πέντε ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο, στο 8,7%.

Αν μάλιστα συμπεριλάβουμε και άλλους δείκτες στεγαστικής επισφάλειας, όπως το υπερβολικό κόστος στέγασης, βρισκόμαστε κυριολεκτικά στον πάτο της Ε.Ε. Σχεδόν το ένα στα τρία νοικοκυριά στις αστικές περιοχές (32,4%) αναγκάζεται να πληρώνει πάνω από 40% του διαθέσιμου εισοδήματος για έξοδα στέγασης όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. είναι 10,4%. Η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη για τα νοικοκυριά που νοικιάζουν σπίτι, καθώς επιβαρύνονται υπερβολικά σε ποσοστό 70%.

Τα αποτελέσματα των αυτοδιοικητικών εκλογών είναι η άλλη όψη της θλιβερής θέσης της Ελλάδας στους δείκτες βιωσιμότητας των πόλεων. Μπορεί να αναπνέουμε βρόμικο αέρα, να δίνουμε σχεδόν έναν μισθό για νοίκι, να μην έχουμε αντιπλημμυρικά έργα, ασφαλείς δρόμους, ούτε αξιόπιστες δημόσιες συγκοινωνίες, αλλά έχουμε «λευκές νύχτες», χριστουγεννιάτικες φωταψίες, περιφράξεις, ιδιωτικοποιήσεις, υπερκοστολογημένους και αποτυχημένους «περιπάτους» και δημάρχους που διοικούν με νοοτροπία, λεξιλόγιο και αισθητική μαφίας.

Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2023

Μαραζώνουν τα έργα Καλατράβα ανά τον κόσμο - Πού έχουν καταγραφεί προβλήματα και νομικές περιπέτειες


 Σαντιάγο Καλατράβα: Όταν του επεβλήθη πρόστιμο 78.000 ευρώ για γέφυρα στη Βενετία 

Πριν από τέσσερα χρόνια, ο Σαντιάγο Καλατράβα ήρθε αντιμέτωπος με ιταλικό δικαστήριο, για μια γέφυρα που είχε εγκαινιαστεί στη Βενετία το 2008.

AP | Kamran Jebreili


08:21 - 30/09/2023
Τελευταία ενημέρωση: 08:24 - 30/09/2023


Αν και το Ολυμπιακό Στάδιο και το Ποδηλατοδρόμιο στο ΟΑΚΑ έκλεισαν, την Παρασκευή (29/09), λόγω προβλημάτων με τη στατικότητα των στεγάστρων «Καλατράβα», δεν είναι πρώτη φορά που ο - παγκοσμίου φήμης - Ισπανός αρχιτέκτονας έρχεται στο προσκήνιο, αφού δικαστήριο της Βενετίας επέβαλε, το 2019, πρόστιμο 78.000 ευρώ στον Σαντιάγο Καλατράβα για υποτιθέμενα λάθη που έκαναν τη γέφυρα του Συντάγματος στο Μεγάλο Κανάλι πιο ακριβή.


Η αμφιλεγόμενη γέφυρα αντιμετώπισε προβλήματα μετά τα εγκαίνιά της, το 2008, σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC. Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε τον Σαντιάγο Καλατράβα υπεύθυνο για την υπέρβαση του προϋπολογισμού: Η γέφυρα κόστισε 11,6 εκατ. ευρώ αντί για 7 εκατ. ευρώ.


Το δικαστήριο διαπίστωσε ότι οι σωλήνες είχαν λανθασμένο μέγεθος, τα σκαλοπάτια φθείρονταν πολύ γρήγορα και χρειάζονταν διορθώσεις για αναπηρικά αμαξίδια. Ως εκ τούτου, τα προβλήματα οδήγησαν το δικαστήριο να κατηγορήσει τον Σαντιάγο Καλατράβα για βαριά αμέλεια. Παρ' όλα αυτά, κατά τα εγκαίνια της γέφυρας, ο Ισπανός αρχιτέκτονας υπερασπίστηκε τον εαυτό του έναντι των επικριτών του, λέγοντας ότι ο σχεδιασμός ήταν τεχνικά ορθός.

Ο αρχιτέκτονας με έδρα τη Βαλένθια έχει κερδίσει πολλά διεθνή βραβεία. Μεταξύ των έργων του ήταν ο πύργος Turning Torso στο Μάλμε της Σουηδίας και ο κόμβος μεταφορών του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου στη Νέα Υόρκη. Πρόκειται για την πρώτη γέφυρα που κατασκευάζεται στο κέντρο της Βενετίας εδώ και 125 χρόνια και συνδέει τον σιδηροδρομικό σταθμό Santa Lucia με την Piazzale Roma.

Η γέφυρα από γυαλί και χάλυβα έχει μήκος 94 μέτρα και το πλάτος της ποικίλλει, από 5,58 μέτρα έως 9,38 μέτρα. Στον μηχανικό της Βενετίας, υπεύθυνο για τη γέφυρα, Σαλβατόρε Βέντο, επιβλήθηκε επίσης πρόστιμο 11.000 ευρώ.

Το δικαστήριο έκρινε ότι τα λάθη στη γέφυρα ήταν «ακόμα πιο σοβαρά» επειδή το έργο είχε ανατεθεί σε «έναν σεβαστό, παγκοσμίου φήμης επαγγελματία, με πολύ υψηλό επίπεδο ικανοτήτων, με μεγάλη και αποδεδειγμένη εμπειρία στην κατασκευή γεφυρών». Η απόφαση της 6ης Αυγούστου του 2019 ανέτρεψε μια απόφαση του δικαστηρίου από το 2015, η οποία είχε απαλλάξει τον Σαντιάγο Καλατράβα για το επιπλέον κόστος.

Πώς θα μοιραστούν τα 600 εκατ. ευρώ των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία

Η καταστροφή ως ευκαιρία. Εύκολα, γρήγορα, απευθείας. Και στην επόμενη καταστροφή θα αναρωτιόμαστε τι δεν πήγε σωστά...



Πώς θα μοιραστούν τα 600 εκατ. ευρώ των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία

Της Ελένης Μπότα

Mέχρι το τέλος του επόμενου μήνα αναμένεται να έχουν ανατεθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τα έργα αποκατάστασης των κατεστραμμένων υποδομών της Θεσσαλίας, ύψους 600 εκατ. ευρώ.

Τα πρώτα έργα που θα δοθούν αναμένεται να είναι στους μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους, ήτοι ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Αβαξ και MEΤΚΑ (η ΑΚΤΩΡ δεν περιλαμβάνεται λόγω της επικείμενης εξαγοράς της από τον Intrakat).

Τα έργα της ανάθεσης στους τέσσερις μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους οι οποίοι θα αναλάβουν ο καθένας, είτε μία περιοχή είτε μία περιφερειακή ενότητα, κάτι που δεν έχει ακόμη αποφασιστεί, θα μελετήσουν και εν συνεχεία θα κατασκευάσουν τα έργα που απαιτούνται.

Η αποκατάσταση των ζημιών θα γίνει με fast track διαδικασίες, μέσω της οποίας γίνεται η απευθείας ανάθεση μιας πληγείσας περιοχής σε έναν κατασκευαστικό Όμιλο. Ο κατασκευαστικός Όμιλος - ανάδοχος θα αναλάβει τη μελέτη και την κατασκευή του έργου, ενώ στο ύψος του προϋπολογισμού του έργου δεν χωρούν αναθεωρήσεις και αξιώσεις (claims) από την πλευρά του αναδόχου.

Σύμφωνα με τον απολογισμό που παρουσιάστηκε προ ημερών στο υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα., έχουν γίνει 473 αυτοψίες στις περιφερειακές ενότητες Μαγνησίας, Λάρισας, Καρδίτσας, Τρικάλων και Φθιώτιδας, και ο έλεγχος 981 χλμ. οδικού δικτύου. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία του Υπουργείου:

• Στα Τρίκαλα πραγματοποιήθηκαν 124 αυτοψίες και οι ζημιές εντοπίζονται σε 11,7 χλμ. οδικού δικτύου, 35 γέφυρες, 28 τεχνικά έργα και 19 πλημμυρισμένα σχολεία.

• Στην Καρδίτσα πραγματοποιήθηκαν 104 αυτοψίες. Επλήγησαν 22,3 χλμ. οδικού δικτύου, 21 γέφυρες, 28 τεχνικά έργα και 19 σχολεία.

• Στη Μαγνησία πραγματοποιήθηκαν 131 αυτοψίες και οι ζημιές εντοπίζονται σε 13,3 χλμ. οδικού δικτύου, 5 γέφυρες, 41 τεχνικά έργα, ενώ πλημμύρισαν 22 σχολεία.

• Στη Λάρισα πραγματοποιήθηκαν 84 αυτοψίες. Ζημιές καταγράφηκαν σε 11 χλμ. οδικού δικτύου, 14 γέφυρες, 30 τεχνικά έργα και 13 πλημμυρισμένα σχολεία.

• Τέλος, στη Φθιώτιδα έγιναν 29 αυτοψίες και καταγράφηκαν ζημιές σε 11,9 χλμ. του οδικού δικτύου, 4 γέφυρες, 3 τεχνικά έργα και 6 σχολεία.

Να σημειωθεί ότι όσον αφορά την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο οποίο υπολογίζεται στα 200 εκατ. ευρώ το Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζεται να προχωρήσει άμεσα σε διαγωνισμούς που θα αφορούν δύο αναθέσεις για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα - Θεσσαλονίκη στα τμήματα που υπέστησαν σημαντικές ζημιές από την πρόσφατη κακοκαιρία.

Η διοίκηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναμένεται να αποφασίσει και το τι μέλλει γενέσθαι με τις δύο σιδηροδρομικές εργολαβίες Τρίκαλα Καλαμπάκα με ανάδοχο την ΑΒΑΞ και Λάρισα - Βόλος με ανάδοχο την Intrakat, οι οποίες και δεν μπορούν υπό τις παρούσες συνθήκες να συνεχίσουν.

Τι θα γίνει με τις εταιρείες 6ης τάξης

Στην αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας εκτός από τους μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους αναμένεται να συμμετάσχουν, σύμφωνα με πληροφορίες και κατασκευαστικές εταιρείες 6ης τάξης.

Μάλιστα αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα οι εταιρείες αυτές να προσκληθούν από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να συζητηθεί η συμμετοχή τους στα έργα, ανάλογα με τις κατασκευαστικές δυνατότητες της κάθε μίας εξ αυτών.

Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε προσφάτως και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, τονίζοντας ότι στην αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας δεν θα είναι μόνο οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι, αλλά και μικρότερες εταιρείες ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι ακόμη και "5 πτυχία 6ης τάξης δεν κάνουν ένα 7ης", ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι "το παιχνίδια θα είναι καθαρό για όλους".

Ας συζητήσουμε για σεισμούς, πλημμύρες και ...τράμ

 Ένα βιβλίο συναδέλφου από το 1981, με ένα ενδιαφέρον κεφάλαιο για τις πλημμύρες σε αστικές περιοχές καθώς και την αξιοποίηση του βρόχινου νερού. 42 χρόνια μετά, τίποτε σε αυτή την κατεύθυνση δεν έχει γίνει...