Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: κατάργηση της ειδικής εισφορά της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011

 


Σχετικά με το Νομοσχέδιο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις», κατάργηση της ειδικής εισφορά της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011

 

Κύριοι Βουλευτές

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). Απευθυνόμαστε σε εσάς σχετικά με Νομοσχέδιο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις». Κατά τη διαβούλευση του Νομοσχεδίου είχαμε  ζητήσει να συμπεριληφθούν τροπολογίες στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο με τις λοιπές ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, οι οποίες δεν περιλήφθηκαν στην κατατεθειμένη του εκδοχή γι αυτό και τις επαναφέρουμε. Οι προτεινόμενες τροπολογίες αφορούν ρυθμίσεις με τις οποίες επιβεβαιώνεται η ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων εντός του Ενιαίου Φορέα και αποκαθίσταται η άδικη και άνιση μεταχείριση εργαζομένων, ως προς την συνταξιοδοτική τους αντιμετώπιση, αναλόγως του φορέα ασφάλισης από τον οποίο προέρχονται ή το χρόνο υπαγωγής στην ασφάλιση, αλλά και βελτιώνουν τις αποδοχές των Δημοσίων Υπαλλήλων.

Η πρώτη πρόταση Τροπολογίας προτείνουμε να περιληφθεί στο άρθρο 72 και η κατάργηση της ειδικής εισφορά της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152) (2% για την καταπολέμηση της ανεργίας), περί δημοσιονομικών ρυθμίσεων, και όχι μόνο της περ. β (1% υπέρ ΤΠΔΥ ή ΟΑΕΔ). Αφού ορθώς απαλείφεται η μη ανταποδοτική κράτηση υπέρ ΤΠΔΥ ή ΟΑΕΔ, οφείλει να απαλειφθεί και η αντίστοιχα μη ανταποδοτική κράτηση του 2% που και μεγαλύτερη είναι και 11 χρόνια κράτησης της έχουν παρέλθει.

Με τη δεύτερη προτεινόμενη πρόταση που αφορά τις ασφαλιστικές ρυθμίσεις ζητάμε να προβλέπεται η δυνατότητα και των υπαγόμενων στο πρ. ΕΤΑΑ παλαιών ασφαλισμένων Μηχανικών να δικαιωθούν μειωμένης συνταξιοδότησης στο 62ο έτος της ηλικίας τους. Παρά την από 1-1-2022 και εντεύθεν ενιαιοποίηση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων ως προς την πλήρη συνταξιοδότηση λόγω γήρατος για όλους τους ασφαλισμένους ανεξαρτήτως φορέα προέλευσης και ασφάλισης, παρά την ένταξη όλων των φορέων κύριας ασφάλισης στον ΕΦΚΑ και παρά τον ενιαίο τρόπο υπολογισμού των συνταξιοδοτικών παροχών εντός του Ενιαίου φορέα, εντούτοις έως και σήμερα δεν προβλέπεται για τους υπαχθέντες στην ασφάλιση του πρ. ΕΤΑΑ παλαιούς ασφαλισμένους Μηχανικούς δυνατότητα συνταξιοδότησης με μειωμένη σύνταξη από το 62ο έτος της ηλικίας ακόμα και εάν έχει συμπληρωθεί χρόνος ασφάλισης 15 ετών.

Με τη τρίτη προτεινόμενη ρύθμιση ζητάμε να προβλέπεται η δυνατότητα και των Μηχανικών μητέρων ανικάνων τέκνων να δικαιωθούν σύνταξης στο 50ο έτος της ηλικίας τους εφόσον πιστοποιείται ποσοστό ανικανότητας ενός τέκνου σε ποσοστό τουλάχιστον 67%. Υπενθυμίζεται ότι αφενός αντίστοιχη ρύθμιση προβλέπεται για τις ασφαλισμένες του πρ. Δημοσίου και του πρ. ΙΚΑ ΕΤΑΜ και άλλων φορέων κύριας ασφάλισης, αφετέρου δε η πρόβλεψη αυτή δεν επηρεάστηκε από την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των ν. 3863, 3865/2010, 4093/2012 και 4336/2015 και οι ασφαλισμένες των ταμείων αυτών δύνανται να συνταξιοδοτηθούν οποτεδήποτε, και μετά την 1-1-2022 με τις ανωτέρω προϋποθέσεις.

Με την τέταρτη προτεινόμενη ρύθμιση ζητάμε να προβλέπεται η δυνατότητα των εργαζόμενων μητέρων Διπλωματούχων Μηχανικών με Μισθωτή Εργασία να συνταξιοδοτηθούν με ευνοϊκότερα ηλικιακά όρια, έστω με μεταβατικές διατάξεις. Η ευαίσθητη αυτή κατηγορία εργαζομένων στα περισσότερα ενταχθέντα Ταμεία, είχε τη δυνατότητα. Μοναδικές εξαιρέσεις στον ανωτέρω κανόνα, ήταν οι γυναίκες μηχανικοί οι οποίες ήταν υποχρεωμένες λόγω ιδιότητας να είναι ασφαλισμένες στο πρώην ΤΣΜΕΔΕ. Αντιθέτως οι εργαζόμενες με τις συγκεκριμένες ειδικότητες οι οποίες παράλληλα ασφαλισμένες στο Δημόσιο ή σε Ειδικά Ταμεία, είχαν –και έχουν με μεταβατικές διατάξεις- τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν με το καθεστώς των μητέρων ανηλίκων. Μετά και τη σύσταση του ΕΦΚΑ, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν δυσμενείς διακρίσεις σε βάρος μιας μικρής ομάδας ασφαλισμένων γυναικών, οι οποίες εργάζονται με τους ίδιους ακριβώς όρους και συνθήκες με άλλες εργαζόμενες οι οποίες έχουν τη δυνατότητα συνταξιοδότησης με τις διατάξεις που αφορούν στις μητέρες ανηλίκων. Για λόγους λοιπόν ίσης μεταχείρισης, προτείνουμε να υπάρξει η αναγκαία νομοθετική ρύθμιση η οποία ακολουθεί.

 

ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΩΣ ΕΞΗΣ:

Άρθρο 72

1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου καταργούνται:

α) η ειδική εισφορά της περ. α και β της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152), περί δημοσιονομικών ρυθμίσεων,

Άρθρο …

Θέσπιση ορίου ηλικίας για λήψη μειωμένης σύνταξης σε ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ- πρώην ΕΤΑΑ Οι μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ- πρ. ΕΤΑΑ δικαιούνται μειωμένη σύνταξη λόγω γήρατος εφόσον έχουν συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας και έχουν πραγματοποιήσει 4.500 ημέρες ασφάλισης ή 15 έτη. Το ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής μειώνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ. 3 του ν.4387/2016.

Άρθρο ……

Συνταξιοδότηση Μηχανικών γονέων ανικάνων τέκνων Οι ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ - πρ. ΕΤΑΑ γονείς ανικάνων τέκνων, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67% δικαιούνται πλήρη σύνταξη στο 50ο έτος της ηλικίας τους, εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 5.500 ημέρες ασφάλισης ή 18 έτη και 4 μήνες. Το δικαίωμα αυτό ασκείται μόνο από τον ένα γονέα. Αν ο γάμος λυθεί, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που έχει την επιμέλεια του ανάπηρου παιδιού με αμετάκλητη δικαστική απόφαση. Αν το παιδί είναι ενήλικο, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που είχε την επιμέλεια όσο ήταν ανήλικο. Αν η ενηλικίωση επήλθε πριν τη λύση του γάμου, το δικαίωμα ασκείται από έναν από τους δύο γονείς. Σε περίπτωση που το ανάπηρο παιδί έχει τεθεί σε δικαστική συμπαράσταση λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής ή λόγω σωματικής αναπηρίας, με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που έχει ορισθεί δικαστικός συμπαραστάτης.

Άρθρο ……

Συνταξιοδότηση Μηχανικών Γυναικών με μισθωτή εργασία «Οι διατάξεις του άρθρου 144 του νόμου 3655/2008 , όπως αυτές τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 17 του άρθρου 10 του νόμου 3863/2010 , του άρθρου 61 του νόμου 3996/2011 και της Υποπαραγράφου Ε3 του άρθρου 2 του νόμου 4336/2015, εφαρμόζονται ανάλογα και στις ασφαλισμένες του ΕΦΚΑ προερχόμενες από τους τομείς του πρώην ΕΤΑΑ , οι οποίες απασχολούνται με μισθωτή εργασία και εξαρτημένη σχέση στο Δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα.»

 

Τέλος οφείλουμε να επισημάνουμε τη διαφωνία μας με τις ρυθμίσεις του για το ΜΤΠΥ του κεφαλαίου Ζ, στα άρθρα 30 έως και 35 και στο κεφάλαιο ΙΒ, στα άρθρα 58 έως 60 με επιχειρείται η διάλυση του δημόσιου χαρακτήρα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων και τίθεται σε κίνδυνο η ίδια η ύπαρξή του.

 

Παράρτημα Ν.3986/2011

 

α) Καθιερώνεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας. Η εισφορά αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων όλων των μισθοδοτούμενων υπαλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., καθώς και των υπαλλήλων όλων ανεξαιρέτως των Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών και των Ν.Π.Ι.Δ.., συμπεριλαμβανομένων και των Τραπεζών και των θυγατρικών επιχειρήσεων των Τραπεζών ή των συνδεδεμένων με αυτές εταιριών που ανήκουν στον ίδιο όμιλο με τις Τράπεζες. Από τις διατάξεις των προηγούμενων εδαφίων εξαιρείται το προσωπικό που καταβάλλει την εισφορά υπέρ κλάδου ανεργίας, που προβλέπεται από την παράγραφο 1 του άρθρου 32 του ν.δ. 2961/1954 (Α’ 197), όπως έχει τροποποιηθεί με την παράγραφο 6 του άρθρου 44 του ν. 2084/1992 (Α’ 165) και την παράγραφο 9 του άρθρου 44 του παρόντος νόμου.

β) Καθιερώνεται ειδική εισφορά των ασφαλισμένων του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) πέραν των προβλεπομένων, υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων. Η εισφορά αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων όλων των δικαιούχων υπαλλήλων του Ταμείου. Για όσους υπαλλήλους του δεύτερου εδαφίου της προηγούμενης περίπτωσης δεν είναι ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΥ η εισφορά υπολογίζεται σε ένα τοις εκατό (1%) επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων, υπέρ του ΟΑΕΔ ενώ για το προσωπικό που είναι ασφαλισμένο στα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων, η εισφορά αυτή αποδίδεται υπέρ των εν λόγω Ταμείων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μπορεί να ρυθμίζεται ο τρόπος υπολογισμού, είσπραξης και απόδοσης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου