Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2019

Πρόγραμμα Δράσης του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας ΕΜΔΥΔΑΣ 2019 - 2022

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ


Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail:emdydas@tee.grURL:www.emdydas.gr

Αθήνα, 10/9/2019
Αρ. Πρωτ. : 7906

Προς: Α’ Βάθμιες Ενώσεις
(για ενημέρωση των μελών)

Θέμα : Πρόγραμμα Δράσης του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας ΕΜΔΥΔΑΣ 2019 - 2022.


Η πρόσφατη εκλογή της ΝΔ στην κυβέρνηση, σηματοδοτεί την επιστροφή σε πιο «παραδοσιακές» νεοφιλελεύθερες πολιτικές διαχείρισης της μνημονιακής πραγματικότητας. Το αφήγημα για δήθεν «καθαρή έξοδο από τα μνημόνια» δεν είναι πειστικό από όποιον και αν εκφέρεται. Η σκληρή πραγματικότητα δείχνει ότι τα μέτρα όλων των μνημονίων (εκατοντάδες δηλαδή Νόμοι και Αποφάσεις) που όλες οι κυβερνήσεις ψήφισαν είναι σε πλήρη εφαρμογή κι εξέλιξη (Νόμος Κατρούγκαλου για τις συντάξεις, πρωτογενή πλεονάσματα, ιδιωτικοποιήσεις, αύξηση εισφορών, ΕΝΦΙΑ, αύξηση Φ.Π.Α., φοροληστεία, κ.λ.π.). Με ψευδοπαροχές κι επικοινωνιακά τεχνάσματα προσπαθούν να αντιστρέψουν τη ζοφερή πραγματικότητα με την άγρια λιτότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι κι όλοι οι πολίτες της χώρας μας. Η πλήρης αποκατάσταση των περικοπών σε δικαστικούς, στρατιωτικούς κλπ και η άρνηση επιστροφής 13ου και 14ου μισθού στους δημοσίους υπαλλήλους, δείχνει τις κοινές προτεραιότητες κεφαλαίου και κυβέρνησης.
Η πολιτική της λιτότητας και της εσωτερικής υποτίμησης που εφαρμόζουν εδώ και χρόνια όλες οι κυβερνήσεις της χώρας μας, σε συνεργασία με επονομαζόμενους δανειστές ΕΕ-ΔΝΤ, οδήγησε στη βύθιση του ΑΕΠ κατά 25%, στην έκρηξη της ανεργίας, στην απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, στην υποβάθμιση και την ανατροπή των εργασιακών κατακτήσεων και δικαιωμάτων, στη μετανάστευση χιλιάδων νέων. Και όλα αυτά για να ανακάμψει η κερδοφορία του κεφαλαίου και να αποπληρωθεί ένα ληστρικό χρέος. Τα αποτελέσματα όμως είναι σε όλους ορατά, τεράστια μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, φυγή δεκάδων χιλιάδων νέων επιστημόνων στο εξωτερικό (braindrain), για πρώτη φορά ανάσχεση της αύξησης του πληθυσμού με μείωση γεννήσεων κάτω από τους θανάτους, αύξηση του δημόσιου χρέους -παρά τα συνεχή μέτρα- σε επίπεδα του 200% του ΑΕΠ, γεγονός που αποτελεί μόνιμο βραχνά για όλες τις επόμενες γενιές, αύξηση του ιδιωτικού χρέους σε τράπεζες, εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία κλπ, συρρίκνωση των αποδοχών των εργαζομένων, εκχώρηση της δημόσιας περιουσίας, υποβάθμιση του περιβάλλοντος.
Επειδή οι αντοχές μας έχουν πια εξαντληθεί από την συνεχή υποβάθμιση, εκτιμούμε ότι έχει φτάσει η ώρα για το κίνημα των εργαζομένων και ειδικότερα για τον κλάδο μας να σηκώσει την φωνή του διεκδικώντας να πάρει πίσω όσα μας στέρησαν τα μνημόνια τα τελευταία δέκα χρόνια. Τώρα είναι η ώρα να εντείνουμε τους αγώνες μας για προσλήψεις με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, για Συλλογικές Συμβάσεις, για αποκατάσταση των μισθών και των συντάξεων, για να σταματήσουμε τις ιδιωτικοποιήσεις, για αναβάθμιση των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών.
Είναι κατανοητή η κούραση και η απογοήτευση που όλοι έχουμε μετά από δέκα συνεχή χρόνια υποβάθμισης. Καμία βελτίωση της θέσης μας όμως ως εργαζόμενοι επιστήμονες δε θα προκύψει αν δεν υπάρξει επανασυσπείρωση και συλλογική αγωνιστική διεκδίκηση. Οι ατομικές λύσεις είναι προσωρινές και αδιέξοδες, η ιστορία του κλάδου μας και των κατακτήσεων που είχε, δείχνει ότι μόνο ο συνεχής αγώνας μπορεί να φέρει λύσεις προς όφελος των εργαζομένων.
Το παρόν ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ προέκυψε μετά την πρόσφατη εκλογή του από το 18ο Συνέδριο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σε συνεδρίαση της 9/7/2019. Για δεύτερη φορά στην ιστορία της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ συγκροτήθηκε αντιπροσωπευτικό – αναλογικό Προεδρείο με συμμετοχή όλων των παρατάξεων σε αυτό. Η ομόφωνη σύνθεση του Προεδρείου και η σχεδόν σε όλα τα ζητήματα ομόφωνες αποφάσεις, έπαιξαν προωθητικό ρόλο στην ενότητα, τη διεκδικητικότητα και την αποτελεσματικότητα του ΔΣ. Είναι προφανές ότι η δράση μας βασίζεται στη δουλειά των προηγούμενων ΔΣ και ειδικά των πιο πρόσφατων που κράτησαν όρθια την ΕΜΔΥΔΑΣ την εποχή της κρίσης. Το παρόν πρόγραμμα δράσης θα είναι υπό συνεχή επικαιροποίηση ανάλογα με τις εξελίξεις.
Ιδιωτικοποίηση Υπηρεσιών και Δημοσίου Ελέγχου
Το μείζον ζήτημα για τον κλάδο μας, είναι οι αδιάκοπες προσπάθειες εκχώρησης υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων του Δημόσιου Τομέα σε ιδιωτικά σχήματα. Με πρόσχημα τη διαφθορά και αξιοποιώντας την τεράστια υποστελέχωση, μεθοδικά ανατίθενται δραστηριότητες δημοσίου ελέγχου σε ιδιώτες. Από τους ενεργειακούς επιθεωρητές, στους ελεγκτές δόμησης και από τους ελεγκτές επενδύσεων στους ιδιώτες επιμετρητές, ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό. Τα αποτελέσματα γνωστά: παραπάνω κόστος τόσο για το Δημόσιο, όσο και για τους πολίτες, επέκταση της διαφθοράς, αδιαφορία για τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Σταθερή και αταλάντευτη παραμένει η θέση μας για αναβάθμιση του συνόλου των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών, με το απαιτούμενο προσωπικό και την παροχή υλικοτεχνικής υποδομής, για την εύρυθμη λειτουργία τους. Είναι δεδομένο ότι την επόμενη περίοδο η σύγκρουση γύρω από αυτό το κεντρικό θέμα θα ενταθεί, μια που αποτελεί διακηρυγμένο στόχο ειδικά της κυβέρνησης της ΝΔ. Η προγραμματική εξαγγελία για ανάθεση και της Επίβλεψης των Δημοσίων Έργων σε Ιδιώτες, είναι μία από τις πρώτες αντιπαραθέσεις που έχουμε μπροστά μας με στόχο να την ακυρώσουμε. Είναι σίγουρο ότι θα συνοδευθεί και από άλλες αντίστοιχες. Η εξαγγελία επίσης της αρχής «πρώτα αδειοδοτούμε» και «μετά ελέγχουμε» προϊδεάζει για τεράστιες μεταβολές στους Δημόσιους Ελεγκτικούς Μηχανισμούς, προς όφελος των «επενδυτικών» συμφερόντων και σε βάρος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας.
Πόρος 6ο/οο και Αποθεματικό Πόρου
Αποτέλεσε την αφορμή για την επανενεργοποίηση των συναδέλφων στην ΕΜΔΥΔΑΣ, όσο και αν το προσδοκώμενο οικονομικό όφελος δεν είναι (και δε θα είναι όσο δεν αυξάνει το ΠΔΕ) σημαντικό. Θα πρέπει όμως να διασφαλιστεί η δημοπράτηση δημοσίων συμβάσεων ως έργα (όταν έχουν αυτή την έννοια σύμφωνα με το νόμο), διότι άποψή μας είναι ότι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την παραγωγή ενός ποιοτικού Δημόσιου Έργου είναι η πλήρης μελέτη του, που θα περιγράφει με σαφήνεια ποιοτικά και ποσοτικά το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα και το παραδοτέο, με σωστή κατασκευή από πλευράς του αναδόχου και σωστή επίβλεψη από πλευράς της Υπηρεσίας.
Πρέπει να ξεπεράσουμε μια σειρά ζητήματα όπως καθυστερήσεις, ορθή παρακράτηση της συνδρομής του ΤΕΕ και της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, αναδρομικά σε δικαιούχους. Ο πόρος απέδωσε περίπου 2,5 εκατ. € στον πρώτο του χρόνο (2018) και περίπου 300 € μεικτά ανά δικαιούχο. Κινείται ελαφρώς ανοδικά για το 2019 αλλά δε θα φτάσει εύκολα τα παλαιά επίπεδα αν:
  • δεν αυξηθεί γενναία το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τα λοιπά δημόσια προγράμματα υλοποίησης έργων,
  • δεν σταματήσει η διαρροή του πόρου από Υπηρεσίες που ακόμα και σήμερα δεν το παρακρατούν, και σε αυτό έχουμε ευθύνη παρακολούθησης όλοι μας,
  • δεν σταματήσουν να βαφτίζονται Υπηρεσίες οι μελέτες και Προμήθειες τα Τεχνικά Έργα,
  • δεν ενταχθούν και οι Συμβάσεις Παραχώρησης, στο σκέλος της κρατικής συμμετοχής
Το ΔΣ και οι εκπρόσωποι μας στην Επιτροπή Διαχείρισης κινούνται με γνώμονα την έγκαιρη και ορθή επίλυση των παραπάνω θεμάτων
Αποθεματικό πόρου
Τον Ιούνη του 2019 και μετά από πολλαπλές πιέσεις εκδόθηκε η σχετική ΚΥΑ (ΦΕΚ 2276/Β/11-6-19) “Διαχείριση, διάθεση και κατανομή των ποσών της κράτησης της περίπτωσης β1 της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 2326/1940 (Α΄145), η οποία προστέθηκε με την παρ. 34 του αρ. 27 του ν. 2166/1993“ και με την οποία ορίζονται οι διαδικασίες απόδοσης του 80% του πόρου στους δικαιούχους Διπλωματούχους Μηχανικούς σε δύο δόσεις (2019 και 2020). Έχουμε μπροστά μας το τρίτο και καθοριστικό βήμα της υλοποίησης των παραπάνω διαδικασιών, ανεξαρτήτως κυβέρνησης, για το οποίο πρέπει να εργαστούμε με επιμονή και μεθοδικότητα. Έχουμε αποστείλει τους εκπροσώπους μας στη σχετική Επιτροπή του Αποθεματικού και στόχος μας πρέπει να είναι η επίσπευση των διαδικασιών ώστε νε επιτευχθούν οι προβλεπόμενες ημερομηνίες καταβολής (τέλος του 2019 και μέσα στο 2020).
Ισοτίμηση με Integrated Μάστερ
Αποτελεί επί της ουσίας αντιστάθμισμα για την Πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ (Νόμος Γαρβρόγλου) και τα επερχόμενα ΠΔ για τα Επαγγελματικά Δικαιώματα. Δίνει όμως στον κλάδο μας τη δυνατότητα διεκδίκησης βαθμολογικών και μοριοδοτικών δικαιωμάτων (το πετύχαμε με την έκδοση σχετικής οδηγίας από το Υ. Διοικ. Ανασ.) και ανοίγει το δρόμο και για μισθολογική αναβάθμιση, με τη διεκδίκηση των αντίστοιχων κλιμακίων. Η κυβέρνηση οφείλει να νομοθετήσει σχετικά και σε αντίθεση με όσα προβλέπει ο σχετικός Νόμος, ώστε να μην αναγκαστούμε να προσφύγουμε στα δικαστήρια. Πρέπει να βρεθεί τρόπος αμοιβής και για τα δεύτερα μεταπτυχιακά που έχουν πολλοί συνάδελφοι. Από κοινού με την ΠΟΓΕΔΥ (Γεωτεχνικοί) απευθυνθήκαμε σε όλα τα συναρμόδια Υπουργεία διεκδικώντας:
Α. Τη μισθολογική αναβάθμιση με δύο εναλλακτικούς τρόπους: (α) τη χορήγηση των (2) μισθολογικών κλιμακίων που αποδίδονται  σε όλους τους κατόχους μεταπτυχιακών τίτλων (2 M.K. σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ.3 του Ν.4354/15) ή (β) με αναπροσαρμογή του συντελεστή της παρ.2 του άρθρου 14 του Ν.4354/16 για τους ΠΕ 5 ετών σπουδών σε 1,5 από 1,4. Η αναβάθμιση αυτή στους κατόχους IntergratedMaster οφείλει να είναι καθολική, ανεξάρτητα και πρόσθετα και από τυχόν άλλα μεταπτυχιακά που κατέχουν. Απαιτούμε από την κυβέρνηση να δώσει νομοθετική λύση στο ζήτημα αυτό, ώστε να μην αναγκαστούμε να καταθέσουμε αγωγές για ένα αυτονόητο και δίκαιο αίτημα. Η ελάχιστη αυτή μισθολογική κατοχύρωση των αυξημένων σπουδών μας, των αυξημένων ποινικών ευθυνών, της υποχρεωτικής εγγραφής στο ΤΕΕ και της αποκλειστικής χρήσης των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων από την Υπηρεσία μας (που προσφέρεται για παράδειγμα και σε άλλες κατηγορίες ή μέσω ειδικών μισθολογίων, ή μέσω προώθησης στα ΜΚ, όπως οι απόφοιτοι της ΕΣΔΔ) οφείλει να αποτελεί προτεραιότητα για όλους όσους αναφέρονται σε ένα κράτος δικαίου. Μαζί με την μισθολογική αναγνώριση προϋπηρεσίας εκτός Δημοσίου, μπορεί να αποτελέσει κίνητρο προσέλκυσης έμπειρων διπλωματούχων μηχανικών στη Δημόσια Διοίκηση.
Β. Κατά τη γνώμη μας και σύμφωνα με το Νομοθέτη τα integratedmaster ανάγονται στην ημερομηνία απονομής του Διπλώματός μας, συνεπώς δεν είναι μεταπτυχιακοί τίτλοι που εκ των υστέρων αποκτήθηκαν και συνεπώς πρέπει να ληφθούν υπόψη μοριοδοτικά και στις εν εξελίξει κρίσεις που δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την ημερομηνία έκδοσης των σχετικών ΦΕΚ.
Γ. Όπως ακριβώς επισημάναμε και στο σημείο Α, τα μοριοδοτικά και βαθμολογικά προνόμια του integratedmaster θα πρέπει να είναι καθολικά, ανεξάρτητα από τυχόν ήδη κατεχόμενους μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών και επιπρόσθετα. Δηλαδή τόσο η διετής προώθηση στους Βαθμούς του Ν.4354/15, όσο και η μοριοδότηση κατά τις κρίσεις θα πρέπει να απονέμονται πρόσθετα στους κατόχους των intergratedmaster. Σύμφωνα με το άρθρο 25 του Ν.4369/2016, που τροποποιεί τα άρθρα 80,82 και 83 του Υ.Κ. (Ν.3528/2007), δεν απαιτείται πλέον η προηγούμενη αναγνώριση συνάφειας του Μεταπτυχιακού τίτλου, αλλά αρκεί η κατάθεση του σχετικού τίτλου στην Υπηρεσία με αίτηση του υπαλλήλου, για τα οφέλη της βαθμολογικής κατάταξης και προαγωγής (ή πλεονάζοντος χρόνου).
Δ. Τέλος, όσον αφορά τους συναδέλφους μας με Διπλώματα Εξωτερικού, οι οποίοι έχουν ισοτιμία και αντιστοίχηση από το ΔΟΑΤΑΠ ή το ΔΙΚΑΤΣΑ με αντίστοιχες Ελληνικές Πολυτεχνικές Σχολές, θεωρούμε ότι αυτοδίκαια η ρύθμιση αυτή οφείλει να επεκταθεί και σε αυτούς, πρόβλεψη η οποία πρέπει να συμπεριληφθεί σε αναγκαία Οδηγία προς τις Υπηρεσίες Διοικητικού όλων των Φορέων. Μετά τα ερωτήματα που έχουν σταλεί στο Υπ. Παιδείας, αυτό έχει παραπέμψει το ζήτημα στο ΝΣΚ και πρέπει να είμαστε σε ετοιμότητα μπροστά στον κίνδυνο διαμόρφωσης διπλωμάτων πολλών ταχυτήτων.
Μισθολογικά Θέματα
Οι διεκδικήσεις μας έχουν αποτυπωθεί στα σχετικά έγγραφα προς το Υπ. Οικονομικών με ανύπαρκτη όμως αντιμετώπιση. Μισθολογική αναγνώριση Μάστερ, μισθολογική αναγνώριση προϋπηρεσίας εκτός δημοσίου, μη περικοπή της προσωπικής διαφοράς, επαναφορά 13ου και 14ου μισθού στην προοπτική διαμόρφωσης Κλαδικού Μισθολογίου Μηχανικών. Τα δύο πρώτα πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν από την κυβέρνηση, ως ένα πρώτο βήμα αποκατάστασης των τεράστιων περικοπών αποδοχών και αναβάθμισης των νεότερων συναδέλφων που αμείβονται με μισθούς πείνας. Η καθολική μη περικοπή της προσωπικής διαφοράς σε κάθε περίπτωση μετακίνησης υπαλλήλου, θα αποκαταστήσει τις τεράστιες αδικίες που έχουν δημιουργηθεί, με την κατά περίπτωση πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση.
Α. Μισθολογική Αναγνώριση των Intergrated Master σύμφωνα με τις προτάσεις μας. Για το θέμα έχει απευθυνθεί και το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης με το ΔΙΔΑΔ/Φ.31.65/2823/Οικ.41580 έγγραφό του.
Β. Δημιουργία Κλαδικού Μισθολογίου που να αποτυπώνει τις ιδιαιτερότητες του κλάδου μας (αυξημένες ποινικές ευθύνες, υποχρεωτική εγγραφή σε Επαγγελματικό Επιμελητήριο και αποκλειστική χρήση των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων από το Δημόσιο, Πενταετείς σπουδές κλπ).
Γ. Να προσμετρηθεί κανονικά ο εργασιακός χρόνος της διετίας 2016-2017 στη μισθολογική ωρίμανση, που αυθαίρετα η κυβέρνηση με το Ν.4354/15 έχει καταργήσει.
Δ. Να αποδοθεί πλήρης μισθολογική αναγνώριση της προϋπηρεσίας εκτός δημοσίου που αναγνωρίσθηκε με το Π.Δ.69/16. Οι γνώσεις και η εμπειρία των μηχανικών από την εργασία τους στον ιδιωτικό τομέα που μεταφέρεται στο Δημόσιο, δεν πρέπει να μηδενίζονται.
Ε. Να διατηρείται η προσωπική διαφορά σε όσους μετατάσσονται ή έχουν μεταταχθεί με οποιαδήποτε τρόπο (μετατάξεις – υποχρεωτική ή εθελούσια κινητικότητα κλπ) και με αναδρομική ισχύ. Με τον πρόσφατο Ν.4483 (άρθρο 99) αποκαταστάθηκε αναδρομικά αυτή η αδικία για κατηγορίες υπαλλήλων (ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα), εξαιρώντας όμως εκατοντάδες άλλες περιπτώσεις, ενισχύοντας έτσι το αίσθημα αδικίας και υποτίμησης. Το δε Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ακόμα και σε περιπτώσεις που προβλέπεται από το Νόμο, εισηγείται παρανόμως την περικοπή της.
ΣΤ. Να μην συμψηφίζεται η προσωπική διαφορά με τα μισθολογικά κλιμάκια, όταν αυτά αλλάζουν. Ειδικά στις περιπτώσεις που η αλλαγή αυτή οφείλεται σε αναγνώριση προϋπηρεσίας εντός Δημοσίου (με το άρθρο 7 του Ν.4354/15) που αποκτήθηκε προγενέστερα ή σε απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου. Με τον τρόπο αυτό οι αποδοχές όσων έχουν προσωπική διαφορά θα παραμείνουν παγωμένες για πάρα πολλά έτη.
Ζ. Επέκταση της πρόβλεψης του άρθρου 28 του Ν.4440/2016 για πλήρη αναγνώριση του χρόνου αναμονής έως το διορισμό ως χρόνου υπηρεσίας για την βαθµολογική και μισθολογική εξέλιξη των νεοπροσλαμβανόμενων υπαλλήλων που καθυστέρησε λόγω μνημονίων η διαδικασία πρόσληψής τους. Για λόγους ισότιμης αντιμετώπισης η πρόβλεψη αυτή πρέπει να επεκταθεί σε όλες τις προσλήψεις.
Η. Πλήρης επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο σύνολο των Δημοσίων Υπαλλήλων, με πολιτική απόφαση της κυβέρνησης.
Ασφαλιστικό
Η εφαρμογή του αντιασφαλιστικού Ν.4387/16 επιβεβαίωσε την κριτική που εξαρχής του κάναμε. Μεγάλες μειώσεις συντάξεων, αύξηση εισφορών, κλείσιμο του ταμείου μας (ΤΣΜΕΔΕ) και υφαρπαγή του αποθεματικού του. Δίπλα σε αυτά προστέθηκαν το διοικητικό χάος που προκάλεσε η ενοποίηση, καθώς και οι τεράστιες καθυστερήσεις στην καταβολή συντάξεων που αγγίζουν πλέον τα 2.5 χρόνια με συντριπτικές επιπτώσεις στους πρόσφατα συνταξιούχους συναδέλφους μας. Οι παρεμβάσεις μας ήταν και είναι συνεχείς, καθώς, παρά τη συνολική μας αντίθεση στο Νόμο Κατρούγκαλου (και σε όλους τους προηγούμενους) δε σταματήσαμε να διεκδικούμε και να παλεύουμε κάθε δυνατή βελτίωση προς όφελος των ασφαλισμένων. Λόγω των συνεχών παρεμβάσεων και κινητοποιήσεων μας πετύχαμε ορισμένες βελτιώσεις, αλλά πρέπει να αγωνιστούμε ώστε να μην υπάρξουν πισωγυρίσματα, σε θέματα όπως:
  • να μην είναι πια αναγκαία η διπλή θεμελίωση για τους διπλοασφαλισμένους συναδέλφους μας,
  • σχετικά πιο ευνοϊκούς τρόπους υπολογισμού της σύνταξης, τόσο για τους διπλοασφαλισμένους (Δημόσιο και ΤΣΜΕΔΕ) με τον πλήρη συνυπολογισμό της προσαύξησης σύνταξης με ετήσιο ποσοστό αναπλήρωσης 1,5%, όσο και για τους μονοασφαλισμένους (ΤΣΜΕΔΕ) με τον υπολογισμό της Ειδικής Προσαύξησης επί των ασφαλιστέων αποδοχών της Κύριας Σύνταξης,
  • την κατάργηση των αναδρομικών αυξήσεων του Ν3986/11 στην Ειδική Προσαύξηση,
  • την για πρώτη φορά κατοχύρωση της διαδοχικότητας στην ασφάλιση μεταξύ ΤΣΜΕΔΕ και Δημοσίου (για το μη παράλληλο χρόνο) που μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερους όρους θεμελίωσης,
  • τη σταδιακή μείωση εισφορών, με την εξαίρεση της Προσωπικής διαφοράς από ασφαλιστικές κρατήσεις (για όλους τους συναδέλφους πλέον, και στους ΙΔΑΧ), τη μείωση της εισφοράς στο εφάπαξ του πρώην ΤΣΜΕΔΕ κλπ. Βέβαια όπως έχουμε επισημάνει, οι μειώσεις αυτές οδηγούν και σε αντίστοιχες μειώσεις προσδοκώμενης σύνταξης. Για τα παραπάνω ζητήματα έχουμε κάνει δεκάδες παρεμβάσεις σε Φορείς του Δημοσίου που δεν τις υλοποιούν.
Παραμένουν σε εκκρεμότητα βέβαια κορυφαία ζητήματα για τα οποία οφείλουμε να διεκδικήσουμε λύσεις :
  • Η απαράδεκτη καθυστέρηση στην απονομή συντάξεων, ειδικά στους διπλοασφαλισμένους, όπου 3 χρόνια μετά, δεν έχει εκδοθεί ακόμα καμία οριστική σύνταξη (εκδίδονται με διετή καθυστέρηση συντάξεις μόνο στο σκέλος του Δημοσίου),
  • Το διοικητικό χάος σε ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ με συνεχή λάθη και εσφαλμένα ειδοποιητήρια,
  • Ο τρόπος υπολογισμού του Εφάπαξ ΤΣΜΕΔΕ, μετά και την απόσυρση της λανθασμένης Εγκυκλίου
  • Η μείωση του ασφαλιστέου μισθού στις περιπτώσεις εξαγοράς πλασματικού χρόνου ασφάλισης,
  • Η έλλειψη οδηγιών για την παροχή της προσαύξησης σύνταξης (από το ΤΣΜΕΔΕ) στους ήδη συνταξιούχους προ Ν4387/16,
  • Η επιστροφή των εισφορών της Ειδικής Προσαύξησης στους μετά το 93 ασφαλισμένους, για την οποία έχουμε προσφύγει και αναμένουμε ακόμα το αποτέλεσμα της πρώτης εκδίκασης.
Κυρίως θα έχουμε σύντομα να αντιμετωπίσουμε το διακηρυγμένο στόχο από την κυβέρνηση της ΝΔ για πέρασμα του Επικουρικού και του Εφάπαξ σε Ιδιωτικά σχήματα, κίνηση που αλλάζει εκ βάθρων το Δημόσιο και αναδιανεμητικό χαρακτήρα του ασφαλιστικού συστήματος.
Προβάδισμα Κατηγοριών
Οι σημαντικές αποφάσεις του ΣτΕ στο τέλος του 2017, άνοιξαν το δρόμο και άμεσα κινηθήκαμε, ώστε αυτές να αποτυπωθούν και Διοικητικά με συνεχείς μας παρεμβάσεις. Οι εγκύκλιοι που εξέδωσαν το Υπ. Εσωτερικών και το Υπ. Διοικητικής Ανασυγκρότησης, (το υπ’ αριθ. 26109/05-06-2018, ΑΔΑ: Ω59Ρ465ΧΘ7-Υ4Ι) έγγραφο του Υπουργού Εσωτερικών με θέμα «Εφαρμογή του προβαδίσματος κατηγοριών κατά την επιλογή προϊσταμένων σε θέσεις ευθύνης των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού» και το υπ’ αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.50/2412/οικ.21795/18-06-2018 (ΑΔΑ: ΨΤΜΓ465ΧΘΨ-ΣΟΔ) έγγραφο της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρ.) αν και δεν είναι οι καλύτερες δυνατές, κατοχυρώνουν όμως τη διεκδίκηση μας ότι δε μπορεί να είναι αποδεκτοί Οργανισμοί με γενικευμένη χρήση του «ΠΕ ή ΤΕ». Ο αγώνας συνεχίζεται σε κάθε Υπηρεσία, όπου η συνεχής εγρήγορση των συναδέλφων και των Α’βάθμιων Ενώσεών μας οφείλει να υπερασπίσει όσα πετύχαμε, γιατί συνεχίζουν να αμφισβητούνται. Η Ομοσπονδία θα συνεχίσει να πραγματοποιεί παρεμβάσεις σε Υπουργεία, Δήμους, Περιφέρειες, ΝΠΔΔ που αρνούνται να εφαρμόσουν τα παραπάνω.


Νομική Κάλυψη
Η κατάργηση του Ν.3316/05 συμπαρέσυρε και τη Νομική Κάλυψη που είχαμε από τότε πετύχει. Το γεγονός αυτό άφησε έκθετους εκατοντάδες συναδέλφους που σέρνονται για υπηρεσιακές υποθέσεις στα δικαστήρια με τεράστιο προσωπικό και οικονομικό κόστος. Η επαναφορά της το Νοέμβρη 2018 (με το  Άρθρο 57, παρ.3, του Ν. 4568/18 ) είναι η λύση που καταφέραμε, μετά από πολύ πίεση. Απαιτούνται όμως νέες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις με τον κάθε φορά συναρμόδιο Υπουργό. Η πρώτη από αυτές (για το Υπουργείο Υποδομών και τους εποπτευόμενους φορείς) εκδόθηκε λίγο πριν τις εκλογές και πρέπει να αποτελέσει πιλότο για αντίστοιχες από όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία. Παραμένουν όμως ανεπίλυτες οι αναγκαίες αλλαγές στη νομοθεσία που έχουμε προτείνει (ειδικά στις συντηρήσεις οδικών δικτύων), και η λειτουργία προδικαστικού σταδίου με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων που να μην παραπέμπει όλες τις υποθέσεις στο ακροατήριο.
Η πραγματικότητα της υποστελέχωσης, της υποχρηματοδότησης και της λανθασμένης νομοθεσίας μετατρέπει τους Μηχανικούς σε εξιλαστήρια θύματα για τις ευθύνες άλλων. Δυστυχώς αυτός κινδυνεύει να παραμείνει και ο μοναδικός μας ρόλος εντός της Δημόσιας Διοίκησης.
Διυπουργικός Κλάδος - ΕΣΣΕ
Οι προτάσεις μας αποτυπώθηκαν ένα χρόνο πριν με συγκεκριμένο τρόπο. Από την πλευρά της πολιτείας δεν υπήρξαν αντίστοιχες κινήσεις. Απαιτούμε να προχωρήσει άμεσα η δημιουργία επίσημης επιτροπής (με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων Υπουργείων) που να εξετάσει το θέμα. Ταυτόχρονα ζητάμε την προσχώρηση μας ως Ομοσπονδίας στις ΕΣΣΕ που υπέγραψαν ΠΟΕ ΟΤΑ και Περιφέρειες, η οποία σιωπηλά απορρίφθηκε. Ήδη από τις 11/2/2019 αποστείλαμε πλήρη και τεκμηριωμένη πρόταση προς τα συναρμόδια Υπουργεία με πρόσκληση για την υπογραφή Ειδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (βλέπε σχετικά εδώ). Πρόσκληση η οποία περιλαμβάνει θέματα για το Διυπουργικό κλάδο ΠΕ Μηχανικών, το Κλαδικό Μισθολόγιο, τη Συμπλήρωση και ολοκλήρωση διαδικασιών Νομικής Κάλυψης, τις Εκτός Έδρας Μετακινήσεις ΠΕ Διπλωματούχων Μηχανικών, Ασφαλιστικά Θέματα, Εκσυγχρονισμό Τεχνικών Υπηρεσιών του Δημοσίου, θέματα ωραρίου, παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας, θέματα Επιμόρφωσης, Αδειών, και για το Προβάδισμα ΠΕ Διπλωματούχων Μηχανικών στις θέσεις ευθύνης.
Σχετικά με τη λειτουργία του Μητρώου Δημοπρασιών (Μη.Μ.Ε.Δ.)
Από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας του Μητρώου αναδείξαμε τη μεγάλη υποστελέχωση των υπηρεσιών που έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια, τη συχνή ανάθεση παράλληλων καθηκόντων στους υπαλλήλους, τη μη πρόβλεψη υποχρεωτικής επιμόρφωσης των υπαλλήλων σε θέματα διαδικασιών ηλεκτρονικών διαγωνισμών και Νομοθεσίας διαγωνισμών (Ν.4412/16), τις ασάφειες σχετικά με τη στελέχωση του (διετή εργασιακή εμπειρία σε καθήκοντα αναθέτουσας αρχής ), τις ατέλειες και τα σφάλματα της ηλεκτρονικής εφαρμογής καθώς και τη μη πρόβλεψη για κάλυψη δαπανών των οδοιπορικών των υπαλλήλων για μετάβαση στο χώρο συνεδριάσεων των επιτροπών, που δυσχεραίνουν τη διαδικασία διεξαγωγής και ολοκλήρωσης των δημοπρασιών, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην υλοποίηση και εκτέλεση έργων των προγραμμάτων δημοσίων επενδύσεων, καθώς και στην απορρόφηση των πόρων ευρωπαϊκών διαρθρωτικών και επενδυτικών ταμείων. Δυστυχώς πολλές φορές η ηλεκτρονική γραφειοκρατία τείνει να μετατραπεί σε χειρότερη από τη φυσική. Οι προτάσεις που καταθέσαμε και συνεχίζουν να αποτελούν διεκδίκηση:
  1. Να θεσμοθετηθεί η υποχρέωση της κάθε υπηρεσίας να στείλει σε προγράμματα επιμόρφωσης τους συναδέλφους που δεν έχουν παρακολουθήσει ανάλογα προγράμματα. Τα προγράμματα πρέπει να αφορούν τόσο τη νομοθεσία (διαδικασίες δημοπράτησης και ανάθεσης έργων σύμφωνα με το Ν.4412/16) όσο και τη διαδικασία των ηλεκτρονικών διαγωνισμών και να συνοδεύονται με ανάλογη πρακτική εξάσκηση. Μόνο μετά την απαιτούμενη επιμόρφωση, με πλήρη όμως εξοπλισμό (υπολογιστές, προγράμματα κλπ), με επαρκή αριθμό εκπαιδευτών και χρόνο για εξατομικευμένα παραδείγματα οι υπάλληλοι να εισάγονται στο σχετικό Μητρώο. Για διευκόλυνση, ο κάθε Φορέας να έχει τη δυνατότητα να εκπαιδεύσει τους υπαλλήλους του στο χώρο εργασίας, σε συνεργασία με το ΕΚΔΔ.
  2. Προτάσεις Βελτίωσης: α)Να λαμβάνεται υπόψη η προϋπηρεσία και εμπειρία σε ανάλογους Διαγωνισμούς. β)Να ορίζονται μέλη επιτροπής των διαγωνισμών μέσω του μητρώου, μόνο από την αναθέτουσα αρχή (ή σε κάθε περίπτωση από την ίδια πόλη) μέχρι ενός ύψους Προϋπολογισμού Έργου, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα μετακίνησης των υπαλλήλων, κάλυψης των δαπανών και οδοιπορικών τους για συνεδριάσεις των επιτροπών, ιεράρχησης των παράλληλων καθηκόντων που τους ανατίθενται στους φορείς που υπηρετούν, κλπ, γ) Να υπάρχει σαφής διάκριση στο είδος των διαγωνισμών που θα κληθεί να συμμετέχει κάθε υπόχρεος ανάλογα με την ειδικότητά του (πολιτικός μηχανικός, αρχιτέκτονας μηχ., μηχανολόγος μηχ., πληροφορικής, περιβάλλοντος, γεωτεχνικός κλπ). δ) Να εξαιρεθούν από το σύστημα ηλεκτρονικών κληρώσεων επιτροπών, οι διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων Έργων εκτιμώμενης αξίας έως 60.000 ευρώ (συνοπτικών διαγωνισμών που δεν γίνονται ηλεκτρονικά). ε) Να ξεκαθαριστεί η έννοια της εργασιακής εμπειρίας σε καθήκοντα αναθέτουσας αρχής, προϊσταμένης αρχής ή διευθύνουσας υπηρεσίας συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών επιστημονικών υπηρεσιών”, να εξαιρεθούν από το Μητρώο οι εργαζόμενοι στις Υπηρεσίες Δόμησης και να τηρηθεί κοινή διαδικασία για το σύνολο των εμπλεκομένων Υπηρεσιών. στ) Να επανακαθορισθεί ο χρόνος αποκλεισμού από τις κληρώσεις των υπαλλήλων που έχουν ήδη κληρωθεί, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος της υπερφόρτωσης κάποιων υπαλλήλων με συνέπεια την αδυναμία ανταπόκρισής τους στα θέματα που χειρίζονται. ζ) Να διευκρινιστεί με εγκύκλιο ο τρόπος κάλυψης των κενών και ενδεχόμενων καθυστερήσεων στην προώθηση εκκρεμών θεμάτων που δημιουργείται στις Υπηρεσίες των κληρωθέντων συναδέλφων, η οποία οφείλεται στην ενασχόληση τους με τις επιτροπές.
Πολεοδομίες – Παρατηρητήρια – Ν.4495/17
Σε συνέχεια ομόφωνου ψηφίσματος για το Ν.4495/17 στο 17ο Συνέδριό μας και κατόπιν των Υπ. Αποφάσεων για την υλοποίηση του, καταθέσαμε αίτηση ακύρωσης και αίτηση αναστολής για τη μη υλοποίηση του άρθρου 2, της παραγράφου 4 της Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταθάκη (ΦΕΚ Β’ Τεύχος 3136/31-07-18), συνδυαστικά με το άρθρο 36, παρ.3 του ν.4495/17, που αφορά την έκδοση Οικοδομικών Αδειών της Κατηγορίας 3. Η αίτηση αναστολής απορρίφθηκε, ενώ η αίτηση ακυρώσεως συζητήθηκε στις 6-2-19 στο Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Είμαστε σε αναμονή έκδοσης της σχετικής απόφασης και θα συνεχίσουμε τον αγώνα γιατί δεν υπάρχει κανένα ισχυρό επιχείρημα από πλευράς Υπουργείου για την παραχώρηση της υποχρέωσης του Κράτους του προληπτικού ελέγχου στην πολεοδόμηση της χώρας.
Από την πρώτη στιγμή επισημάναμε επίσης τις τεράστιες επιπτώσεις (και νομικές) που θα κληθούν να αναλάβουν οι συνάδελφοι μας ελεύθεροι επαγγελματίες μηχανικοί καθώς και τις ελλείψεις και αστοχίες του συστήματος.
Όσον αφορά τα Παρατηρητήρια Δόμησης, από την πρώτη στιγμή καταθέσαμε προτάσεις που αφορούν τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των αποδοχών των συναδέλφων – μελών μας, που εργάζονται στα Τμήματα Ελέγχου Κατασκευών καθώς και την διατήρηση της προσωπικής διαφοράς στους υπαλλήλους που θα μεταταχθούν. Αναδείξαμε σειρά από αρμοδιότητες των ΤΕΚ οι οποίες δεν μνημονεύονται στο Ν.4495/17. Ενημερώσαμε ότι οι υπηρετούντες Διπλωματούχοι Μηχανικοί στις αντίστοιχες υπηρεσίες – τμήματα που καταργούνται – μεταφέρονται, είναι προφανές ότι δεν επαρκούν ούτε για την ελάχιστη δυνατή στελέχωση των Παρατηρητηρίων, με δεδομένο ότι σε πολλές Υπηρεσίες Δόμησης δεν λειτουργούν ξεχωριστά Τμήματα Ελέγχου Κατασκευών, οπότε οι υπάλληλοι που ασκούσαν τις αρμοδιότητες αυτές ήταν επιφορτισμένοι ταυτόχρονα και με άλλες αρμοδιότητες των Υπηρεσιών Δόμησης που παραμένουν στους Δήμους (αντίστοιχα και με τους υπαλλήλους της Αποκεντρωμένης Διοίκησης), γεγονός που σημαίνει ότι για την επαρκή στελέχωση των παρατηρητηρίων αλλά και την εύρυθμη λειτουργία των υπολοίπων αρμοδιοτήτων των μηχανικών θα πρέπει άμεσα να εκκινήσουν διαδικασίες προσλήψεων προσωπικού με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, αλλά και οι μετατάξεις από τους Δήμους και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ή άλλους φορείς, να αφορούν προσωπικό με την κατάλληλη εμπειρία, με ειδικότητα κυρίως μηχανικών. Επίσης, σχετικά με την ελάχιστη επαρκή - απαιτούμενη στελέχωση, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη επιπλέον κριτήρια, όπως: πληθυσμός της κάθε Περιφέρειας και Περιφερειακής Ενότητας, έκταση και γεωγραφία της, νησιωτικότητα, αριθμός αιτήσεων και εκκρεμών υποθέσεων, εξυπηρετούμενος αριθμός πολιτών, κλπ. Επίσης, θα πρέπει να προβλέπονται σε όλα τα τμήματα των Περιφερειακών Παρατηρητηρίων όλες οι απαιτούμενες ειδικότητες των Διπλωματούχων Μηχανικών και οι ενδεχόμενες διοικητικές ιδιομορφίες, καθώς, τόσο η εκτέλεση των πρωτοκόλλων κατεδάφισης, όσο και η διαδικασία καταγραφής - αντιμετώπισης των επικινδύνων κατασκευών, βασίζονται σε μια σειρά διαδικαστικών και παραμετρικών περιπτώσεων που, η έως τώρα μη επαρκής στελέχωση έχει δημιουργήσει τεράστιο όγκο εκκρεμών υποθέσεων. Τέλος, θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, και τους πόρους των νέων υπηρεσιών.
Δημόσια Έργα – ΠΔΕ
Τα μνημονιακά χρόνια o αριθμός των δημοσίων έργων που εκτελούνται στη χώρα μας, μειώνεται συνεχώς. Σημαντικός παράγοντας στη παραγωγή δημοσίων έργων είναι το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ). Ο σχεδιασμός και εξέλιξη του ΠΔΕ έχουν σημαντικές κοινωνικές, οικονομικές και αναπτυξιακές επιπτώσεις.
Όλα όμως τα τελευταία χρόνια της κρίσης το ΠΔΕ μειώνεται συνεχώς. Από 9,2 δις το 2011 στα 6,75 το 2018. Το ΠΔΕ και συρρικνώνεται και δεν απορροφάται στο σύνολό του. Ουσιαστικά μεγάλο μέρος της «μείωσης των δαπανών» τα μνημονιακά χρόνια προήλθε από την περικοπή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), γεγονός που συνέβαλε στην όξυνση της ύφεσης, εξαιτίας και του υψηλού πολλαπλασιαστή που παραδοσιακά χαρακτηρίζει τις συγκεκριμένες δαπάνες. Αυτή η μείωση δαπανών είχε και έχει μεγάλες επιπτώσεις τόσο στην οικονομία, όσο και στην άσχημη κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι Δημόσιες Υποδομές. Οι παρεμβάσεις μας ήταν στην κατεύθυνση ενίσχυσης του ΠΔΕ και αναπροσανατολισμού του, στον περιορισμό των τεράστιων θεμάτων που δημιουργούνται στα έργα με τις υπερβολικές εκπτώσεις, στον περιορισμό των Συμβάσεων Παραχώρησης και των ΣΔΙΤ, που κοστίζουν ακριβότερα και φορτώνουν τα βάρος στις επόμενες γενιές.
Προσλήψεις – Υποστελέχωση
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι, από περίπου 12.000 το 2010, σε περίπου 8.000 διπλωματούχους μηχανικούς το 2018. Η μείωση της τάξης του 33% σε μόλις 8 χρόνια οδήγησε σε τραγικά υποστελεχωμένες υπηρεσίες. Διεκδικούμε άμεσες προσλήψεις σε Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμους, ΝΠΔΔ με διαφανείς διαδικασίες και μόνιμες – σταθερές σχέσεις εργασίας.
Το πλήθος αυτό μάλιστα βαίνει συνεχώς μειούμενο μια και οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης αυξάνουν, ενώ το πάγωμα των προσλήψεων την τελευταία μνημονιακή δεκαετία έχει στερήσει τις Υπηρεσίες από νεαρές ηλικίες. Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους:
  • Το 45% των συναδέλφων μας είναι άνω των 50 ετών
  • Μόλις το 8% είναι κάτω των 40 ετών
  • Πάνω από 1.000 μηχανικοί (το 12,5%) πρόκειται να αποχωρήσουν πολύ σύντομα μια και είναι άνω των 60 ετών, ενώ την επόμενη πενταετία το 1/4 (26%) περίπου, θα είναι σε ηλικία συνταξιοδότησης.
Τα παραπάνω σε συνδυασμό με:
  1. Την επερχόμενη λειτουργία των παρατηρητηρίων δόμησης που θα απαιτήσουν εκατοντάδες μηχανικούς για τη σωστή λειτουργία τους,
  2. Τις αυξημένες ανάγκες διαχείρισης κινδύνων και καταστροφών για να μη θρηνούμε συνεχώς θύματα και περιβαλλοντικές καταστροφές,
  3. Την προτεραιότητα στη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των Δημόσιων Υποδομών που έχουν μείνει απελπιστικά πίσω την τελευταία δεκαετία,
  4. Την αποδεδειγμένη αποτελεσματική, οικονομική και ποιοτική λειτουργία των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών σε σχέση με την εκχώρηση αυτών σε ιδιώτες οι οποίοι όμως λειτουργούν με μοναδικό κριτήριο την κερδοφορία τους,
  5. Τις χιλιάδες κενές οργανικές θέσεις που υπάρχουν στις Δημόσιες Υπηρεσίες,
  6. Τα αυξημένα επαγγελματικά προσόντα και δυνατότητες των Διπλωματούχων Μηχανικών που όλοι αναγνωρίζουν,
  7. Το φόρτο εργασίας, τα παράλληλα καθήκοντα σε 2 και παραπάνω θέσεις, τις πιέσεις, τους εκφοβισμούς και τις νομικές ευθύνες που όλοι οι Μηχανικοί βιώνουμε,
  8. Τους χιλιάδες άνεργους, υποαπασχολούμενους και ξενιτεμένους νέους συναδέλφους μας που αγωνιούν για μια θέση εργασίας
Μας έχουν οδηγήσει ως Ομοσπονδία να προτάξουμε αυτή την περίοδο την ανάγκη για προσλήψεις εκατοντάδων μηχανικών στο σύνολο των Υπηρεσιών με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, με διαφανείς διαδικασίες μέσω ΑΣΕΠ και όχι με ανακύκλωση της ανεργίας μέσω “ωφελούμενων” 8μήνων. Να μη λειτουργήσει η υποστελέχωση και η έλλειψη νέων μηχανικών σαν άλλοθι για την πλήρη ιδιωτικοποίηση του Δημοσίου Ελέγχου.


Ανθυγιεινό Επίδομα - Μέσα Ατομικής Προστασίας
Από την πρώτη στιγμή στείλαμε απόλυτα τεκμηριωμένες προτάσεις για τη συμπερίληψη και των Διπλωματούχων Μηχανικών στους δικαιούχους Ανθυγιεινού επιδόματος. Διεκδικούμε την αναγκαιότητα ένταξης μελών μας στην κατηγορία Α’ των δικαιούχων ανθυγιεινού επιδόματος καθώς μέχρι σήμερα οι Διπλωματούχοι μηχανικοί λόγω ειδικότητας στις περισσότερες περιπτώσεις αποκλείονταν από τη χορήγησή του, παρά το γεγονός ότι εργάζονται σε σχετικούς χώρους. Μοναδικό και επιστημονικά σωστό κριτήριο πρέπει να είναι η επικινδυνότητα του χώρου εργασίας και όχι η ειδικότητα του Υπαλλήλου, όπως τεκμηριωμένα έχουμε παρουσιάσει με τα υπ' αριθμ. 7426/17-7-2018 και υπ' αριθμ. 7358/26-4-2018 έγγραφα μας. Κάναμε πολλές παρεμβάσεις υπέρ συναδέλφων μας που αδίκως εξαιρέθηκαν. Η γενική ρύθμιση όμως με ευθύνη της κυβέρνησης πήγε για το τέλος του 2019.
Το ίδιο και με τη χορήγηση Μέσων Ατομικής Προστασίας όπου αποδομήσαμε την υπ’ αρ. 0196/7-6-11 πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου και επιχειρηματολογήσαμε υπέρ της αυτονόητης συμπερίληψης των μηχανικών στους δικαιούχους ΜΑΠ, ανάλογα με την εργασία που επιτελούν. Στην πρόσφατη ΚΥΑ για τους ΟΤΑ ενώ για πρώτη φορά υπάρχει ρητή αναφορά στους ΠΕ Μηχανικούς των Τεχνικών Υπηρεσιών (σελ.8), στους Επιβλέποντες Μηχανικούς και στις Επιβλέψεις Εκτέλεσης Έργων, υπάρχει όμως αδικαιολόγητη αναφορά μόνο σε Πολ. Μηχ. και Τοπ. Μηχ. και απουσία των υπόλοιπων εμπλεκόμενων ειδικοτήτων καθώς και απουσία των συναδέλφων που υπηρετούν σε Τμήματα Αυθαιρέτων που πραγματοποιούν αυτοψίες σε αυθαίρετα και επικίνδυνα, καθώς και στους συναδέλφους που αποτυπώνουν εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους. Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ είχε καταθέσει εγκαίρως τις προτάσεις της, αν και δεν είχε κληθεί σε συμμετάσχει στη σχετική επιτροπή. Έστω και την ύστατη στιγμή οι αβλεψίες αυτές οφείλουν να διορθωθούν.


Υπεράσπιση Εργασιακών Δικαιωμάτων των μηχανικών
Η υποστελέχωση, σε συνδυασμό με τον αυταρχισμό που επιδεικνύουν Υπηρεσιακοί παράγοντες, Αιρετοί και άλλοι, οδηγούν σε απαράδεκτες και εκδικητικές συμπεριφορές σε βάρος συναδέλφων. Η ΕΜΔΥΔΑΣ παρενέβη υπέρ των συναδέλφων, υπερασπιζόμενη τα εργασιακά και άλλα δικαιώματά μας, σε πολλές περιπτώσεις αναγκάζοντας τη διοίκηση να τοποθετηθεί υπέρ μας, σε άλλες περιπτώσεις όχι. Οι Πρωτοβάθμιες Ενώσεις ως πιο κατάλληλες και πιο κοντά στα ζητήματα αυτά, πρέπει να επιδείξουν μεγαλύτερη εγρήγορση, μιας και τα φαινόμενα αυτά πολλαπλασιάζονται, είτε με τη μορφή των «παράλληλων καθηκόντων», είτε με τη μορφή εκβιασμών και απειλών, είτε με τη μορφή εκδικητικών διώξεων, απομακρύνσεων από θέσεις κλπ. Θα συνεχίσουμε την ανάδειξη θεμάτων όπως η χρήση καμερών σε χώρους εργασίας, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, τα πολλαπλά «παράλληλα καθήκοντα» και οι πιέσεις – απειλές από προϊσταμένους προς υφιστάμενους.
Δημοκρατικά Δικαιώματα – Συνδικαλιστικές Ελευθερίες
Ο πρόσφατος περιορισμός του δικαιώματος στην απεργία πλήττει ευθέως τις Α’βάθμιες μας Ενώσεις, οι οποίες δύσκολα μπορούν να προκηρύσσουν αυτοτελείς απεργίες. Η απεργοσπαστική τροπολογία της κα Γεροβασίλη, εκδικητικά απέκλειε καθόλα άξιους συναδέλφους μας από τις κρίσεις, λόγω συμμετοχής τους στην απεργία-αποχή από την αξιολόγηση. Η Ένωσή μας στάθηκε στο πλάι τους από την πρώτη στιγμή. Η γενικευμένη αποδοκιμασία για τη ρύθμιση αυτή, οδήγησε στην προεκλογική της ακύρωση. Οι επιπτώσεις της όμως είναι ακόμα εδώ. Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ενάντια στις κρατικές παρεμβάσεις στο συνδικαλιστικό κίνημα, ενάντια στον αυταρχισμό και στις διώξεις.
Ανάδειξη κεντρικών ζητημάτων που έχουν σχέση με τον κλάδο μας
Με Δελτία Τύπου και ανακοινώσεις μας τέλος, θα επιμείνουμε να προβάλλουμε θέματα όπως: Το ξεπούλημα της Δημόσιας Περιουσίας μέσω της μεταβίβασης χιλιάδων ακινήτων στο Υπερταμείο, τις ιδιωτικοποιήσεις ενέργειας και νερού, τις συντριπτικές επιπτώσεις στο κόστος και στην ποιότητα των έργων από τη γενίκευση των ΣΔΙΤ και των Συμβάσεων Παραχώρησης, τις “φυσικές καταστροφές” (Μάτι, Μάνδρα) και την απουσία πολιτικής σχεδίασης, πρόληψης, ελέγχων και έργων προστασίας. Τις λανθασμένες πολιτικές που ακολουθούνται για τον αιγιαλό, τη διαχείριση των ρεμάτων και συνολικά του περιβάλλοντος, την κλιματική αλλαγή. Στην κατεύθυνση αυτή και σε συνεργασία με τις Πρωτοβάθμιες Ενώσεις πρέπει να εμβαθύνουμε την τρέχουσα περίοδο, γιατί ως κλάδος έχουμε αναβαθμισμένο ρόλο σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος, του δομημένου χώρου, του είδους και της ποιότητας των έργων. Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για προτεραιότητα των επενδυτών σε κάθε περίπτωση, δεν προοιωνίζουν θετικά για τα περιβαλλοντικά θέματα. Οι συμμαχίες μας πρέπει να είναι σταθερά προσανατολισμένες στο πλευρό της κοινωνίας απέναντι στα κερδοσκοπικά συμφέροντα.


Νομικές Ενέργειες
Αναμένουμε τις αποφάσεις αλλά και τις υπόλοιπες εκδικάσεις για τις περίπου 750 αγωγές διεκδίκησης επιστροφής των εισφορών του καταργημένου κλάδου της Ειδικής Προσαύξησης. Δεν έχει εκδοθεί ακόμα η πρώτη απόφαση που θα καθορίσει τις επόμενες κινήσεις μας.
Περίπου 350 συνάδελφοι μας συμμετείχαν σε αγωγές διεκδίκησης επιστροφής του 13ου και 14ου μισθού, μέσω της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ. Η αρνητική απόφαση μνημείο της Ολομέλειας του ΣτΕ, επιστρέφει την ευθύνη στην κυβέρνηση που οφείλει να νομοθετήσουν την επιστροφή τους.
Έχουμε προχωρήσει επίσης σε διερεύνηση νομικών ενεργειών για τη διεκδίκηση της μισθολογικής αναγνώρισης των intergratedm aster, καθώς και για την επέκταση της απόδοσης προσωπικής διαφοράς σε νεοπροσλαμβανόμενους συναδέλφους όχι μόνο στο Υπ. Οικονομικών και Οικονομίας, αλλά σε όλους. Για τα θέματα αυτά το παρόν ΔΣ, πρέπει να αποφασίσει για τον τρόπο προώθησης τους.
Σε όλες τις περιπτώσεις η θέση μας είναι ότι επιδιώκουμε πολιτική νομοθετική λύση για τα θέματα αυτά, ώστε να σταματήσει το συνδικαλιστικό κίνημα να μετατρέπεται σε πλασιέ δικηγορικών γραφείων.
Θεσμικές Εκπροσωπήσεις


Οφείλουμε να ενισχύσουμε και να εμβαθύνουμε τις θεσμικές μας εκπροσωπήσεις όπως:
Α) στη Συμβουλευτική Επιτροπή Επιστημόνων του ΕΦΚΑ, όπου δυστυχώς δεν έχουν αποδοθεί αρμοδιότητες ουσίας (αποφασιστικές) στο σώμα αυτό.
Β) στη Διοικούσα ΤΣΜΕΔΕ του ΕΦΚΑ, όπου πρόσφατα αποδόθηκαν και αρμοδιότητες εξέτασης αιτήσεων θεραπείας ασφαλισμένων οπότε από το Φθινόπωρο το 2018 άρχισε επιτέλους να συνεδριάζει και να εξετάζει αντίστοιχα θέματα και η Διοικούσα αυτή.
Γ) στην Επιτροπή Διαχείρισης του πόρου 6‰, για όλα τα πρακτικά ζητήματα υλοποίησης της εκκίνησης της εφαρμογής του, αλλά και για την επίλυση σοβαρών θεμάτων που προέκυψαν κατά την υλοποίηση του (αναδρομικά, συνταξιούχοι, κρατήσεις κλπ). Η παρουσία της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στην επιτροπή πρέπει να είναι η κινητήριος δύναμη για τη λειτουργία της.
Δ) στην Επιτροπή του αποθεματικού του πόρου 6‰, η οποία πρέπει το συντομότερο να εκκινήσει τη λειτουργία της.


Οργανωτικά Ζητήματα
Οι Θεματικές Ομάδες του ΔΣ οφείλουν να λειτουργούν και να παράγουν θέσεις και απόψεις για το πεδίο αναφοράς τους. Έχουν τη δυνατότητα να προσκαλούν συναδέλφους πανελλαδικά για να συνδράμουν στο έργο τους.
Η εμπειρία καλέσματος – συνάντησης και συντονισμού με συνταξιούχους αλλά και νεοπροσληφθέντες συναδέλφους, είχε αποτελέσματα και πρέπει να συνεχιστεί.
Πρέπει να βελτιώσουμε την ιστοσελίδα μας (emdydas.gr) αλλά και την ταχύτητα ανταπόκρισης μας στα διάφορα αιτήματα – ερωτήματα συναδέλφων μας.
Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στη διαχείριση – ενημέρωση και άντληση στοιχείων από το πολύτιμο Μητρώο μελών μας.
Η Οργανωτική Γραμματέας θα αναλάβει να συντονίσει την επαφή με τις Α’ Βάθμιες Ενώσεις, τη διοργάνωση Ημερίδων, Συνεδρίων κλπ. Την επαφή με άλλες συνδικαλιστικές Ενώσεις, Ομοσπονδίες κλπ.
Αγωνιστικές Δράσεις
Δε μπορούμε να είμαστε περήφανοι, ούτε για το πλήθος, ούτε για την ένταση, ούτε για τη συμμετοχή των συναδέλφων στις διάφορες αγωνιστικές δράσεις της προηγούμενης περιόδου. Χρειάζεται συστηματική δουλειά ενημέρωσης, ενεργοποίησης των συναδέλφων, έμπνευσης για επαναφορά στο δρόμο του αγώνα. Το ΔΣ οφείλει να εμπνεύσει τις Α’ Βάθμιες Ενώσεις και τα μέλη τους, να βρει πρωτότυπες μορφές αγώνα και να πείσει για την αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητα τους.


Συνέδρια - Ημερίδες
Εκτός του ενδιάμεσου (19ου) Καταστατικού Συνεδρίου, πρέπει να προγραμματίσουμε και τη διενέργεια και άλλων Θεματικών Συνεδρίων με ενδεικτικά θέματα:
Α) Επιτελικό Κράτος για τους ιδιώτες ή Σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση για την κοινωνία και το περιβάλλον
Β) Το μέλλον και οι προοπτικές των Συστημάτων Κοινωνικής Ασφάλισης
Τα παραπάνω μπορούμε να τα συνδιοργανώσουμε και με άλλες Ομοσπονδίες του Δημοσίου .


Γενικό Συμβούλιο – Διοικητικό Συμβούλιο – Αβάθμιες Ενώσεις
Δυστυχώς τα περιορισμένα οικονομικά δε μας επέτρεψαν στο πρόσφατο παρελθόν να προσκαλέσουμε περισσότερα Γενικά Συμβούλια. Θα επιδιώξουμε να πραγματοποιείται κάθε έξι μήνες (το πρώτο προγραμματίζεται για το Νοέμβρη του 2019). Το Διοικητικό Συμβούλιο οφείλει να λειτουργεί τακτικά, ανά μήνα τουλάχιστον, με ενδιάμεση πυκνή ηλεκτρονική επικοινωνία. Στόχος μας είναι να βρεθούμε ως ΔΣ και στις 19 Α’ βάθμιες Ενώσεις για τις συνελεύσεις τους, ενημερώσεις, περιοδείες κλπ. Η συστηματική επαφή με τις Α’ βάθμιες Ενώσεις είναι αποφασιστικό στοιχείο για την επιτυχή έκβαση των διεκδικήσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου