Παρασκευή, 19 Απριλίου 2013

Eτοιμάζουν τριπλό έγκλημα στο Ελληνικό

Τις οικονομικές, περιβαλλοντικές και πολεοδομικές συνέπειες της εκποίησης καταγγέλλουν δήμαρχοι και επιστήμονες

Της Χαράς Τζαναβάρα από την ΕφΣυν

Το Ελληνικό δεν πωλείται, χαρίζεται. Και επιπλέον το Δημόσιο θα επωμιστεί το ιδιαίτερα υψηλό κόστος των έργων υποδομής και μετεγκατάστασης υπηρεσιών που λειτουργούν σήμερα στον χώρο του παλιού αεροδρομίου. Ηταν η κοινή καταγγελία που έγινε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου από τους δημάρχους Αλίμου, Γλυφάδας και Ελληνικού-Αργυρούπολης, αλλά και από όλους τους επιστημονικούς φορείς που θα συμμετέχουν στην ημερίδα για το μέλλον του «φιλέτου» των 6.240 στρεμμάτων, η οποία θα γίνει το Σάββατο στις 4 μ.μ. στο ολυμπιακό γήπεδο μπάσκετ (είσοδος πρώην δυτικού αερολιμένα). Ολοι συμφώνησαν ότι η απόφαση της κυβέρνησης για εκποίηση αποτελεί οικονομικό, περιβαλλοντικό και πολεοδομικό έγκλημα.

Το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο ανήκει πλέον το ακίνητο, έχει προκηρύξει τον διαγωνισμό και αναμένει την υποβολή προσφορών τον Αύγουστο, χωρίς όμως να έχει υπολογίσει την αξία του. Στα τέλη του 2009, ο τότε υπουργός Χ. Παμπούκης είχε κάνει λόγο για 5 δισ. ευρώ. Αργότερα η τιμή μειώθηκε στα 2 δισ. και πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (2/2/2013) αποκάλυψε ότι τα αναμενόμενα έσοδα θα διαμορφωθούν στα 300-500 εκατ. ευρώ και με «προίκα 2-2,5 δισ. ευρώ» από την πλευρά του Δημοσίου. «Με αυτήν την τιμή μιλάμε για… χάρισμα, αφού αντιστοιχεί σε δύο δόσεις αποπληρωμής του δανείου της χώρας», επισήμανε ο πολεοδόμος Πάνος Τότσικας, εκπρόσωπος της επιτροπής αγώνα για το μητροπολιτικό πάρκο στο Ελληνικό. «Είναι τα έσοδα που αντιστοιχούν σε πώληση 100-300 καλών κατοικιών στη Γλυφάδα, ενώ τα συνοδά έργα που αναλαμβάνει το Δημόσιο θα πλησιάσουν τα 2,5 δισ. ευρώ», αποκάλυψε ο επίκουρος καθηγητής του Πολυτεχνείου Νίκος Μπελαβίλας, υπεύθυνος της ερευνητικής ομάδας του Πολυτεχνείου που επεξεργάστηκε τη μελέτη για το πάρκο Ελληνικού.

Πρόκειται για τη «βύθιση» τμήματος της λεωφόρου Ποσειδώνος και τη μεταφορά των φορέων που στεγάζονται σε κτίρια του παλιού αεροδρομίου. Υπολογίζεται επίσης ότι για τη μετεγκατάσταση του FIR Αθηνών θα χρειαστούν άλλα 2 δισ. ευρώ. Επικαλέστηκε την περίπτωση των Ντόκλαντς στο Λονδίνο, όπου το Δημόσιο αναγκάστηκε να χρηματοδοτήσει ιδιωτικές επενδύσεις όταν αποδείχθηκε ότι το εγχείρημα δεν ήταν αποδοτικό.

Παιχνίδι εντυπώσεων

Ο Νίκος Μπελαβίλας αναφέρθηκε στο παιχνίδι εντυπώσεων που γίνεται από την πλευρά της κυβέρνησης για τις θέσεις εργασίας που προβλέπεται να δημιουργηθούν. «Μετά την Chinatown του λιμανιού ετοιμάζουν το Katarcity», είπε χαρακτηριστικά και υπενθύμισε ότι αρχικά μιλούσαν για 45.000 νέες θέσεις, που μειώθηκαν στις 15.000 και σήμερα γίνεται λόγος για 10.000.

«Στην πραγματικότητα δεν θα υπάρξουν άμεσα περισσότερες από 500 νέες θέσεις και μακροπρόθεσμα 1.500-2.000», πρόσθεσε και περιέγραψε την εμπειρία από την εκχώρηση του λιμανιού του Πειραιά στην COSCO, όπου παρά τις ανάλογες υποσχέσεις απασχολούνται περίπου 650 άτομα. Ο οικονομολόγος Γαβριήλ Σακελλαρίδης επισήμανε πως πρέπει να συνυπολογιστούν και οι θέσεις που θα χαθούν, κυρίως από το εμπορικό κέντρο της Γλυφάδας, όπως έδειξε η λειτουργία του Mall στο Μαρούσι.

«Διαμαρτυρόμαστε δικαίως για το χαράτσι στη ΔΕΗ, αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι η οικοπεδοποίηση του Ελληνικού στην ουσία σημαίνει ότι θα πληρώνουμε και για τον αέρα που αναπνέουμε», αποκάλυψε ο καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Γερ. Αράπης. Τόνισε ότι η προβλεπόμενη δόμηση των 3 εκατ. τετραγωνικών θα ανεβάσει τη μέση θερμοκρασία κατά 3-8 βαθμούς.

Μίλησε επίσης για την κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα αποκαλύπτοντας ότι 1.000 στρέμματα υψηλού πρασίνου μπορούν να απορροφήσουν 30.000 κυβικά βροχής, τα οποία για να αντιμετωπιστούν με έργα θα χρειαστούν 3 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Προσφυγές στη Δικαιοσύνη προανήγγειλε η Ιωάννα Κουφάκη, πρόεδρος του Δικαστηρίου Περιβάλλοντος, επισημαίνοντας ότι ο νόμος του 1995 που αφορά τη μεταφορά του αεροδρομίου προβλέπει ότι στον χώρο του θα δημιουργηθεί κυρίως μητροπολιτικό πάρκο. Για «κούρεμα» της δημόσιας περιουσίας μέσω του ΤΑΙΠΕΔ έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρήστος Σπίρτζης.

Τα σχέδια είναι σε λάθος κατεύθυνση, συμφώνησαν οι δήμαρχοι Αλίμου Θ. Ορφανός, Γλυφάδας Κ. Κόκορης και Ελληνικού-Αργυρούπολης Χρ. Κορτζίδης, παρά τις διαφορετικές πολιτικές τους τοποθετήσεις.

Η πρόταση του Πολυτεχνείου

Επικρότησαν την πρόταση της ερευνητικής ομάδας του Πολυτεχνείου που μεταξύ άλλων προβλέπει την άμεση κατασκευή του πάρκου, με τη διάθεση σε πρώτη φάση 45-60 εκατ. ευρώ και σε δεύτερη άλλων 100 εκατ. Θα δημιουργηθούν αμέσως 500 νέες θέσεις εργασίας, χωρίς να θιγεί ούτε μία από τις υπάρχουσες στην περιοχή, ενώ σε βάθος 15ετίας θα φτάσουν τις 2.500.

Περιλαμβάνει την αξιοποίηση του κτιρίου του Saarinen (δυτικός αεροσταθμός) σε χώρο εκθέσεως, που θα απαιτήσει ακόμη 60 εκατ. ευρώ, καθώς και ανάδειξη 241 από τα υπάρχοντα κτίρια, συνολικής επιφάνειας 370.000 τετραγωνικών. Εσοδα θα υπάρξουν από την αξιοποίηση της υπάρχουσας μαρίνας και του ολυμπιακού σλάλομ που θα μετατραπεί σε θεματικό υδροπάρκο. Για το ίδιο το πάρκο αναμένονται περίπου ένα εκατομμύριο επισκέπτες, όσοι είναι σήμερα για τον εθνικό κήπο.

TΟ ΧΑΡΙΖΟΥΝ
Το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο ανήκει πλέον το ακίνητο, έχει προκηρύξει τον διαγωνισμό και αναμένει την υποβολή προσφορών τον Αύγουστο, χωρίς όμως να έχει υπολογίσει την αξία του. Στα τέλη του 2009, ο τότε υπουργός Χ. Παμπούκης είχε κάνει λόγο για 5 δισ. ευρώ. Αργότερα η τιμή μειώθηκε στα 2 δισ. και πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (2/2/2013) αποκάλυψε ότι τα αναμενόμενα έσοδα θα διαμορφωθούν στα 300-500 εκατ. ευρώ και με «προίκα 2-2,5 δισ. ευρώ» από την πλευρά του Δημοσίου.

Ο «ΜΥΘΟΣ»

Αρχικά μιλούσαν για 45.000 νέες θέσεις εργασίας, που μειώθηκαν στις 15.000 και σήμερα γίνεται λόγος για 10.000. «Στην πραγματικότητα δεν θα υπάρξουν αμέσως περισσότερες από 500 νέες θέσεις και μακροπρόθεσμα 1.500-2.000».

TO KΛΙΜΑ

Η προβλεπόμενη δόμηση των 3 εκατ. τετραγωνικών θα ανεβάσει τη μέση θερμοκρασία κατά 3-8 βαθμούς.


Σημαντικός αρχαιολογικός χώρος

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΙΝΑΙ και ένας σημαντικός αρχαιολογικός χώρος. Στα όριά του βρίσκονται τμήματα των αρχαίων δήμων Αλιμούντος και Ευωνύμου, σημάδια των οποίων έχουν έρθει στο φως κατά την κατασκευή έργων υποδομής, όπως το μετρό και το τραμ. Οι αρχαιολόγοι της ΚΣτ΄ Εφορείας θεωρούν ότι στην περιοχή υπήρχαν οι κήποι και τα εξοχικά των επιφανών της αρχαίας Αθήνας. Οι
σημερινές λεωφόροι Βουλιαγμένης, Αλίμου και Ποσειδώνος ταυτίζονται με τους δρόμους που είχαν κατασκευαστεί κατά τον 4ο π.Χ. αιώνα. Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκε ένας χάρτης στον οποίο σημειώνονται 22 θέσεις όπου εντοπίστηκαν σημαντικά ευρήματα που ξεκινούν από τη γεωμετρική εποχή και φτάνουν ώς τους ρωμαϊκούς χρόνους, ενώ είναι εμφανής η παρουσία των
παλαιοχριστιανικών και βυζαντινών μνημείων. Σημαντικά ευρήματα υπάρχουν στη ζώνη του Αγίου Κοσμά, για την οποία όλες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μονοπωλούν το ενδιαφέρον των επίδοξων επενδυτών, που σχεδόν αδιαφορούν για την υπόλοιπη έκταση του ακινήτου του Δημοσίου. Χ.ΤΖ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου