Κυριακή, 20 Δεκεμβρίου 2015

Το σκάνδαλο των Αεροδρομίων με αριθμούς

Λάμπρος Ντούσικος* από εδώ


Εκπορνεύουν την Ελλάδα και χαρίζουν τα Αεροδρόμια στα έσοδα του «Σπατοσήμου»…Μάλλον «ιδεοληψία» θα’ ναι.

Βα­ρε­θή­κα­με σ’ αυτόν τον τόπο, τους εξυ­πνα­κι­σμούς των οπα­δών της δια­πλο­κής, όπου απο­δί­δουν σε «θλι­βε­ρές ιδε­ο­λη­ψί­ες» κάθε δί­καιο και τίμιο αγώνα. Όπου εκλο­γι­κεύ­ουν το τα­ξι­κό τους μίσος, με άρθρα πλού­σια σε ει­ρω­νεία και κου­το­πο­νη­ριά. Είναι αυτοί που κατά τ’ άλλα ψά­χνουν την ισό­τη­τα στα εκ­με­ταλ­λευ­τι­κά κα­πι­τα­λι­στι­κά δόγ­μα­τα, την αλ­λη­λεγ­γύη στους φρά­κτες του Έβρου, την απε­λευ­θέ­ρω­ση στο σκο­τα­δι­σμό της θρη­σκευ­τι­κής εξου­σί­ας, την ευ­ε­ξία στις κα­θη­με­ρι­νές μι­κρο­δια­πλο­κές και το δί­καιο στη γο­νι­δια­κή υπο­τα­γή. Όλοι βέ­βαια υπη­ρε­τούν θε­ω­ρη­τι­κά κάτι υψηλό, το κά­νουν όμως για να κυ­ριαρ­χούν στην πράξη. Αυτή η λει­τουρ­γία είναι που τους κα­θι­στά άτρω­τους στο επί­πε­δο της κρι­τι­κής. … «έχω κάθε δι­καί­ω­μα να πι­στεύω ό,τι θέλω και αυτό να ορίζω ως αλή­θεια». Το ξυ­πνη­τή­ρι χτύ­πη­σε για όλους αυ­τούς, όταν σή­μα­νε επι­τέ­λους η αφύ­πνι­ση της ανα­πτυ­ξια­κής και επεν­δυ­τι­κής ώρας της Ελ­λά­δας, με αφορ­μή την πα­ρα­χώ­ρη­ση των κρα­τι­κών Αε­ρο­λι­μέ­νων στο Γερ­μα­νι­κό Δη­μό­σιο.

Η υπο­γρα­φή της Σύμ­βα­σης των Αε­ρο­δρο­μί­ων, στα πλαί­σια της εφαρ­μο­γής των Μνη­μο­νί­ων, εντάσ­σε­ται σε ένα γε­νι­κό πλαί­σιο υφαρ­πα­γής της δη­μό­σιας γης και πε­ριου­σί­ας. Σ’ ένα συ­νο­λι­κό­τε­ρο σχέ­διο γε­ω­στρα­τη­γι­κής επι­κυ­ριαρ­χί­ας αποι­κιο­κρα­τι­κού τύπου, που υπό άλλες συν­θή­κες θα γι­νό­ταν δια της ωμής στρα­τιω­τι­κής βίας όπως στη Γιου­γκο­σλα­βία. Αντι­συ­νταγ­μα­τι­κό μεν “ανα­γκαίο” δε, πα­ρά­νο­μο μεν “ανα­πό­φευ­κτο” δε, αντι­δη­μο­κρα­τι­κό μεν “εκ­βια­στι­κό” δε, κλη­ρο­νο­μη­μέ­νο μεν “αρι­στε­ρό” δε, είναι τα συ­νο­δευ­τι­κά τι­τι­βί­σμα­τα της αή­θους πο­λι­τι­κο­λο­γί­ας.

Για την απο­πλη­ρω­μή ενός χρέ­ους πα­ρά­νο­μου που δη­μιουρ­γή­θη­κε για τη διά­σω­ση των τρα­πε­ζών (μπή­κα­με στο 3ο Μνη­μό­νιο για την κά­λυ­ψη ρευ­στό­τη­τας 7,4 δις ευρώ ενώ οι ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες έχουν πάρει 201 δις ευρώ από το 2008), για την επα­νεκ­κί­νη­ση της οι­κο­νο­μί­ας που εκ­φυ­λί­στη­κε από συ­νει­δη­τές πο­λι­τι­κές εξυ­πη­ρέ­τη­σης των πο­λυ­ε­θνι­κών, για τον έλεγ­χο του του­ρι­στι­κού κε­φα­λαί­ου και την υπο­θή­κευ­ση του φυ­σι­κού πλού­του. Δια­χρο­νι­κής αξίας λόγοι για τον εκ­φυ­λι­σμό ενός κρά­τους, θα λέ­γα­με … λόγοι ρου­τί­νας για τον ιμπε­ρια­λι­σμό. Λόγοι βέ­βαια που βα­σι­κό τους χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό έχουν την πα­ντε­λή αδια­φο­ρία για τη μοίρα του λαού, σε τέ­τοιο βαθμό που δεν δι­στά­ζουν να δη­μιουρ­γή­σουν «προ­σφυ­γι­κά», «τρο­μο­κρα­τι­κά» ή «χρη­μα­το­πι­στω­τι­κά» γε­γο­νό­τα.


Η μο­να­δι­κή ελ­πί­δα δια­λό­γου με όσους βα­πτί­ζουν «ιδε­ο­λη­ψί­ες» όλα τα πα­ρα­πά­νω ή με όσους με­τα­φρά­ζουν την προ­σπά­θεια υφαρ­πα­γής της δη­μό­σιας γης και πε­ριου­σί­ας σε απλό δια­πραγ­μα­τευ­τι­κό προ­α­παι­τού­με­νο ή με όσους θε­ω­ρούν συ­νε­τή τη φτω­χο­ποί­η­ση του Ελ­λη­νι­κού λαού ή με όσους θε­ω­ρη­τι­κο­ποιούν την ανά­γκη τους για λίγα ψί­χου­λα εύ­νοιας των ισχυ­ρών, είναι να με­τα­φερ­θεί η συ­ζή­τη­ση σε δυο πεδία. Πρώ­τον στην υπάρ­χου­σα νο­μο­λο­γία και δεύ­τε­ρον στην ξερή και αδυ­σώ­πη­τη λο­γι­κή των αριθ­μών. Για το ζή­τη­μα λοι­πόν της πα­ρα­χώ­ρη­σης των Αε­ρο­δρο­μί­ων, ανα­φέ­ρου­με τα εξής:

Η από­φα­ση αρ. 240Β του Κυ­βερ­νη­τι­κού Συμ­βου­λί­ου Οι­κο­νο­μι­κής Πο­λι­τι­κής της 13-8-2015 (ΦΕΚ 98Α’/ 17-8-2015), με την οποία εγκρί­θη­κε η υπο­γρα­φή από το ΤΑΙ­ΠΕΔ της Σύμ­βα­σης Πα­ρα­χώ­ρη­σης, έχει εκ­δο­θεί από κατά τον νόμο αναρ­μό­διο όρ­γα­νο και βάσει μη ορι­σμέ­νης και ου­σια­στι­κά ανύ­παρ­κτης εξου­σιο­δό­τη­σης του ν.4336/2015 και είναι άκυρη και κατ’ ου­σί­αν ανυ­πό­στα­τη.

Η πα­ρα­χώ­ρη­ση της δια­χεί­ρι­σης και εκ­με­τάλ­λευ­σης των Πε­ρι­φε­ρεια­κών Αε­ρο­δρο­μί­ων για 40 χρό­νια πα­ρα­βιά­ζει την συ­νταγ­μα­τι­κή προ­στα­σία των δη­μο­σί­ων ιδιο­χρή­στων πραγ­μά­των, συ­νε­πώς οι εξου­σιο­δο­τι­κές δια­τά­ξεις του ν.3986/2011 (άρθρο 2 παρ. 4 και άρθρο 5 παρ. 1 και 2) ως προς αυτά τα πράγ­μα­τα αντί­κει­νται στο Σύ­νταγ­μα και στο εντός του σύ­στη­μα προ­στα­σί­ας της δη­μό­σιας πε­ριου­σί­ας.

Η συ­μπε­ρί­λη­ψη της εται­ρεί­ας “Lufthansa” στο με­το­χι­κό κε­φά­λαιο της επι­λε­χθεί­σας κοι­νο­πρα­ξί­ας “Fraport A.G.-Slentel Ltd” είναι ασύμ­βα­τη, σύμ­φω­να με τους ευ­ρω­ε­νω­σια­κούς και διε­θνείς κα­νό­νες περί δια­φά­νειας, αμε­ρο­λη­ψί­ας και ελεύ­θε­ρου αντα­γω­νι­σμού, με την λει­τουρ­γία της εται­ρεί­ας “Lufthansa” ως επεν­δυ­τι­κού συμ­βού­λου του ελ­λη­νι­κού Δη­μο­σί­ου στην υπό­θε­ση της εν λόγω ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης.

Η συ­γκε­κρι­μέ­νη πα­ρα­χώ­ρη­ση πα­ρα­βιά­ζει το δί­καιο του αντα­γω­νι­σμού, όπως αυτό τί­θε­ται από την Συν­θή­κη Λει­τουρ­γί­ας της Ε.Ε., το ενω­σια­κό δί­καιο και τη νο­μο­λο­γία του Δι­κα­στη­ρί­ου της Ευ­ρω­παϊ­κής Ένω­σης (Δ.Ε.Ε.).

Πα­ρα­χω­ρού­νται οι 14 πε­ρι­φε­ρεια­κοί κρα­τι­κοί Αε­ρο­λι­μέ­νες σε μι­κρό­τε­ρη τιμή απ’ το “Σπα­τό­ση­μο” ! Αυτή είναι η αλή­θεια των αριθ­μών και εδώ αρ­χί­ζουν να εκτί­θε­νται ανε­πα­νόρ­θω­τα όσοι λένε συ­νει­δη­τά ψέ­μα­τα και μι­λούν για «ιδε­ο­λη­ψί­ες». Η κοι­νο­πρα­ξία Fraport AG - Κο­πε­λού­ζου για τη συ­γκε­κρι­μέ­νη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση θα πλη­ρώ­σει στη σα­ρα­ντα­ε­τία, εφά­παξ στο ελ­λη­νι­κό δη­μό­σιο 1,23 δις ευρώ, μι­σθώ­μα­τα 0,9 δις ευρώ, από των προ φόρων έσοδα 4,56 δις ευρώ (το 28,5% επί των 0,4 δις ετή­σιων κα­θα­ρών εσό­δων του κρά­τους) και τέλη υπέρ ΥΠΑ 1,2 δις ευρώ. Σύ­νο­λο 7,89 δις ευρώ στη σα­ρα­ντα­ε­τία, λι­γό­τε­ρα δη­λα­δή από τα έσοδα του δη­μο­σί­ου από το «Σπα­τό­ση­μο» [ΤΕΑΑ] που φτά­νουν τα 8 δις.

Το ση­μα­ντι­κό­τε­ρο όμως είναι ότι από τα 7,89 δις ευρώ που θα απο­δώ­σει ο ιδιώ­της, τα 6,69 δις ευρώ θα ει­σπρα­χθούν από το ΤΑΙ­ΠΕΔ. Από τα 6,69 δις ευρώ, μόνο το 50% θα πάει στα κρα­τι­κά τα­μεία διότι τα υπό­λοι­πα προ­ο­ρί­ζο­νται - βάσει του 3ου Μνη­μο­νί­ου - για την απο­πλη­ρω­μή των το­κο­χρε­ο­λυ­σί­ων. Δη­λα­δή το ελ­λη­νι­κό δη­μό­σιο από την πα­ρα­χώ­ρη­ση των Αε­ρο­δρο­μί­ων θα κρα­τή­σει στα τα­μεία ΜΟΝΟ 4,54 δις ευρώ ! 

Μα ο ιδιώ­της λένε θα κάνει 330 εκατ. ευρώ επεν­δύ­σεις την πρώτη τε­τρα­ε­τία. Το δη­μό­σιο όμως θα κλη­θεί να επι­στρέ­ψει μέσα σε μια μέρα στην Ε.Ε. - να χρε­ώ­σει δη­λα­δή σε βάρος εθνι­κών πόρων του Προ­γράμ­μα­τος Δη­μο­σί­ων Επεν­δύ­σε­ων - τα 520 εκατ. ευρώ έργων ΕΣΠΑ που ήδη “τρέ­χουν” στα αε­ρο­δρό­μια της Θεσ/νίκης και των Χα­νί­ων. Μα θα κάνει 1,4 δις επεν­δύ­σεις τη σα­ρα­ντα­ε­τία. Θα κρα­τή­σει όμως ολό­κλη­ρα τα Τέλη Εκ­συγ­χρο­νι­σμού Ανά­πτυ­ξης Αε­ρο­δρο­μί­ων όπως ρητά ανα­φέ­ρε­ται στον όρο 28.10 της Σύμ­βα­σης Πα­ρα­χώ­ρη­σης («δι­καιού­ται ο πα­ρα­χω­ρη­σιού­χος στο ακέ­ραιο το ΤΕΑΑ») που όπως εί­πα­με φτά­νει τα 8 δις.

Εν τέλει ο ιδιώ­της ενώ στη σα­ρα­ντα­ε­τία θα ει­σπρά­ξει πάνω από 22 δις ευρώ, θα απο­δώ­σει στο κρά­τος 7,89 δις εκ των οποί­ων τα δη­μό­σια τα­μεία θα κρα­τή­σουν μόνο 4,54 δις ευρώ. Με κα­θα­ρά οι­κο­νο­μι­κούς όρους, το ελ­λη­νι­κό κρά­τος θα έχει από την εν λόγω ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση έως και τε­τρα­πλά­σια απώ­λεια εσό­δων. Αυτό ίσως εν­νο­ού­σε ως οι­κο­νο­μι­κό όφε­λος ο εντε­ταλ­μέ­νος πρ. του ΤΑΙ­ΠΕΔ κ. Πι­τσιόρ­λας στην ανα­κοί­νω­σή του [15-12-15] υπε­ρα­μυ­νό­με­νος τη φαι­δρή συμ­φω­νία.

Δεν συ­νε­χί­ζου­με την επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία για τις αρ­νη­τι­κές επι­πτώ­σεις από την ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση των αε­ρο­δρο­μί­ων (δη­μιουρ­γία «τρύ­πας» στον κρα­τι­κό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό από το μα­ρα­σμό των μι­κρό­τε­ρων αε­ρο­δρο­μί­ων που χρη­μα­το­δο­τού­νται από τα 14 εκ­ποιού­με­να, επι­πλέ­ον έξοδα για το κρά­τος και την αυ­το­διοί­κη­ση από την ανά­κλη­ση συμ­βο­λαί­ων πα­ρα­χώ­ρη­σης ακι­νή­των της ΥΠΑ, έλεγ­χος του του­ρι­στι­κού κε­φα­λαί­ου από το ιδιω­τι­κό μο­νο­πώ­λιο της Fraport AG, ακε­ραιό­τη­τα του ερ­γα­σια­κού κα­θε­στώ­τος των υπαλ­λή­λων όλων των Τμη­μά­των των αε­ρο­δρο­μί­ων, πα­ρα­χώ­ρη­ση εθνι­κής κυ­ριαρ­χί­ας, κλπ). Ούτε θα ανα­φερ­θού­με στα αυ­το­νό­η­τα, ότι τα ελ­λη­νι­κά αε­ρο­δρό­μια μπο­ρούν να δι­πλα­σιά­σουν μέσα σε βάθος διε­τί­ας την επι­χει­ρη­σια­κή ικα­νό­τη­τα και τα κέρδη τους, αρκεί να εφαρ­μο­στεί η κατά το νόμο αντα­πο­δο­τι­κό­τη­τα των τελών στα ίδια τα Πε­ρι­φε­ρεια­κά Αε­ρο­δρό­μια, έτσι ώστε να ολο­κλη­ρω­θούν τα έργα των κατά τό­πους τε­χνι­κών υπη­ρε­σιών των Αε­ρο­λι­μέ­νων.

To μόνο σί­γου­ρο είναι ότι η συ­γκε­κρι­μέ­νη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση, θα απο­τε­λέ­σει αντι­κεί­με­νο μελ­λο­ντι­κής διε­ρεύ­νη­σης οι­κο­νο­μι­κού και πο­λι­τι­κού σκαν­δά­λου. Η δια­χεί­ρι­ση της δη­μό­σιας πε­ριου­σί­ας δεν μπο­ρεί να μην είναι ΔΙΑ­ΦΑ­ΝΗΣ και ΕΛΕΓ­ΚΤΕΑ και γι’ αυτό το λόγο θα απο­δο­θούν και ποι­νι­κές ευ­θύ­νες. Κλεί­νου­με κά­νο­ντας 3 πα­ρα­τη­ρή­σεις: 

Πρώ­τον, η συ­γκε­κρι­μέ­νη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση δεν πρό­κει­ται να ολο­κλη­ρω­θεί γιατί είναι πέρα για πέρα αντι­συ­νταγ­μα­τι­κή και πα­ρά­νο­μη. Η υπό­θε­ση βρί­σκε­ται ήδη στο Συμ­βού­λιο της Επι­κρα­τεί­ας όπου ακόμα δεν έχουν εκ­δι­κα­στεί οι 4 Αι­τή­σεις Ακύ­ρω­σης αυ­το­διοι­κη­τι­κών και συν­δι­κα­λι­στι­κών φο­ρέ­ων και ότι σύ­ντο­μα θα κα­τα­τε­θεί Προ­σφυ­γή στην Επι­τρο­πή Αντα­γω­νι­σμού της Ευ­ρώ­πης. 

Δεύ­τε­ρον, με με­γά­λη πε­ριέρ­γεια θα πε­ρι­μέ­να­με κά­ποια εκτί­μη­ση ή ανα­κοί­νω­ση των βου­λευ­τών του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ Κέρ­κυ­ρας για την εν λόγω ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση (η Φ. Βάκη είχε υπο­γρά­ψει Ερώ­τη­ση στον κοι­νο­βου­λευ­τι­κό έλεγ­χο [4571/24-08-15] με πε­ριε­χό­με­νο από­λυ­τα συμ­βα­τό με τα προ­α­να­φε­ρό­με­να).

Τρί­τον, οφεί­λου­με να στη­ρί­ξου­με την ηλε­κτρο­νι­κή ψη­φο­φο­ρία της ΠΙΝ που διε­νερ­γεί­ται αυτές τις μέρες, για να ακυ­ρω­θεί η πα­ρα­χώ­ρη­ση των Αε­ρο­δρο­μί­ων στο Γερ­μα­νι­κό Δη­μό­σιο. Παρά τη «δη­μιουρ­γι­κή δια­τύ­πω­ση» που ορθώς εγεί­ρει πο­λι­τι­κές εν­στά­σεις, ο λαός των Ιο­νί­ων Νήσων πρέ­πει να πει ΝΑΙ στην πρό­τα­ση της ΠΙΝ και να υψώ­σει το ανά­στη­μά του απέ­να­ντι σε ό,τι υπο­θη­κεύ­ει το μέλ­λον του.

*Δρ. Φι­λο­σο­φί­ας της Επι­στή­μης VUB - ULB

1 σχόλιο:

  1. Η αλήθεια των αριθμών είναι άλλη.
    Το 95% των ψηφοφόρων, που ψήφισαν τα κόμματα που τάσσονται ανεπιφύλακτα υπέρ της ιδιωτικοποίησης, θα είναι ευχαριστημένοι από την συμφωνία.
    Άρα, κατά την άποψή τους, πάμε καλά.
    Εμείς το υπόλοιπο 5% σκεφτόμαστε λάθος και άρα πρέπει "να βγάλουμε τον σκασμό".
    Η περίπτωση του Γαλιλαίου δεν τους λέει τίποτε.
    Αυτός μόνος να έχει δίκιο ενάντια σε μία πλειοψηφούσα Ιερά Εξέταση, δεν διδάσκει 400 χρόνια μετά, ότι η πλειοψηφία δεν έχει πάντα δίκιο.
    Και ενώ ο Γαλιλαίος επέμενε για την Γη ότι "...και όμως κινείται".
    Εμείς οι κομμουνιστές επιμένουμε ότι "...και όμως εμείς έχουμε δίκιο".
    ΑΤΣΑΛΙΝΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή