Αναρτώνται συνημμένα τα μέχρι σήμερα σχόλια και παρατηρήσεις επί του Σ/Ν του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. από Α΄βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ και συναδέλφους. Πηγή
Γενικά
· Το Σχ.Ν. είναι τελείως επιφανειακό, δεν αντιμετωπίζει την ουσία, κάνει απλώς ‘’διαχείριση’’ σαν να πρόκειται για την οργάνωση γραφείου γραμματείας
· Θεωρεί ότι αρκεί να υπάρχουν πολλά αρχεία και πολλές βάσεις δεδομένων, να τα γεμίζουμε με δεδομένα, σαν να είναι η μόνη απασχόληση του υπουργείου η διαχείριση αρχείων
· Επεμβαίνει σε αρμοδιότητες άλλων υπουργείων καθώς και της Αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης Διοίκησης
· Υπάρχει αλληλοεπικάλυψη της νέας Γεν Δ/νσης με τις ήδη υπάρχουσες και όχι ενσωμάτωσης της στη δομή του υπουργείου
· Η 3η Δ/νση (Δ/νση Τεχνικών Αρχείων) θα έπρεπε να υπάγεται στην ήδη υπάρχουσα Γεν Δ.νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Το ίδιο και τα τμήματα β και γ της 1ης Δ/νσης
· Η 2η Δ/νση δεν έχει λόγω ύπαρξης στο υπουργείο
· Οι αρμοδιότητες που μεταβιβάζονται στο ΤΕΕ είναι μόνο για εκμετάλλευση της δουλειάς του υπουργείου (τη δουλειά θα τη κάνει το υπουργείο και το ΤΕΕ θα εισπράττει)
· Είναι αδιανόητο να δημιουργηθεί στο υπουργείο ένα ΚΗΣΑ (αρθ 5) που θα χορηγεί άδειες ακόμη και για καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος
· Θεωρεί ότι όλα αυτά τα συστήματα θα δημιουργηθούν και θα συντηρηθούν από τους υπαλλήλους ενός τμήματος
· Η είσπραξη τελών μηχανημάτων έργων αλλάζει δικαιούχο (αρθ 19)
· Το Τμήμα α της 1ης Δ/νσης έχει τεράστιες αρμοδιότητες ως προς τη πρόταση προγραμμάτων (Θα έπρεπε να ανήκει στο ΥΠ Οικονομίας ως προς το μέρος της διαμόρφωσης προτάσεων)
· Στο αρθ 12, παρ. 1 αναμιγνύεται στη στελέχωση άλλων υπουργείων τα οποία πρέπει εντός διμήνου να υπακούσουν
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
στ και ζ = αρμοδιότητες ΕΥΔ/ΕΠ=ΕΠ
ζ = η Δ/νση για να λειτουργήσει θα πρέπει να βρει χρηματοδότηση;
θ = αρμοδιότητες ΕΣΗΔΗΣ
ι = αρμοδιότητες καθενός υπουργείου ξεχωριστά, Αποκ. Διοικήσεων
ια = αρμοδιοτητες επι μερους υπηρεσιων
ιβ = αν υπάρχει τετοιος φορες θα υπαχθει στη Γεν Δ/νση;
Ιγ = αοριστο
Άρθρο 53Β
Στο 1.Επιχειρησιακοί στόχοι ………. Δεν στέκει- αντικατάσταση με αρμοδιότητες……
Στο 3. Γενικά = αρμοδιότητες ήδη υπαρχουσών δ/νσεων (ΕΥΔ/ΕΠ-ΕΠ), ετσι κι αλλιώς η επιλογή έργων είναι πολιτική απόφαση
Στο γ =αναμιγνύεται και σε άλλα υπουργεία ενώ στο αναφέρεται μόνο ΓΓΥ
Στο στ = τι εννοεί
Στο ζ = με ποιους θα υπογράφονται οι συμβάσεις;
στο η= τι εννοεί
Στο 4 Γενικά = χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό γι αυτά
Στο 5 Γενικά =ανακατευόμαστε και στην αυτοδιοίκηση;
Άρθρο 53Δ
Η Δ/νση πρέπει να ανήκει στη Γεν Δ/νση Ηλ.Διακυβ εκτός από το δ
Στο 6 = μηπως κάποια απ’ αυτά γίνονται ήδη από το υπ. Δικαιοσύνης;
Άρθρο 3 στο 3 = αφού υπάρχει το ΕΣΗΔΗΣ, μιλαμε και για δανειοδότηση στα πάντα;
Άρθρο 3 στο 3 στ+ζ+η+θ = τι προσφέρουν αυτές οι συνδέσεις;
Άρθρο 4 στο 1 = η Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου δεν είναι άλλου αρμοδιότητα
Άρθρο 5 στο 1= τη δουλειά το υπουργείο –εκμετάλλευση ΤΕΕ
στο 2=………εμπλέκονται στην αδειοδότηση του δημοσίου και ιδιωτικού τεχνικού έργου…..
τι εννοεί;
Στο 6 = ……….διαδικασία εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων……… δηλ. θα γίνονται από το ΤΕΕ, με βάση το αρχείο ΚΗΣΑ που διατηρεί η ΓΓΥ;
Στο 7= πχ πολεοδομικές άδειες από πού θα εκδίδονται;
Στο 10= πχ στις πολεοδομικές άδειες ποιος θα κάνει έλεγχο;
Στο 13,14 και σε καποια του 12 του υπουργείο το δικο μας τι δουλειά έχεις ;
Άρθρο 6 και 16 =κοινές αρμοδιότητες με τη Δ/νση Κανόνων Ποιότητας του υπουργείου
Άρθρο 8 στο 1= μόνο 1 αυτοψία;
Άρθρο 10 = θεμα ΤΕΕ
Στο 5 = τα μητρώα υπάρχουν ήδη
Στο 6= και στο ΜΕΠ και στο ΜΕΚ;
Στο 7= οι δημ υπαλ υποχρεωτικά;
Στο 8= μετά από 3 χρόνια ποιος θα τους προσλάβει;
Στο 9= επιβεβαιώνεται ότι τη δουλειά τη κανει η Δ/νση Μητρώων
ΑΡΘΡΟ 12 στο 1= δεν γινεται σε 2 μηνες
ΑΡΘΡΟ 14= Ειδικό Σώμα Επιμετρητών δημοσίων και ιδιωτικών έργων: ποιοι θα το στελεχώνουν
Στο 3= σε πιο στάδιο της κατασκευής
Αρθρο 18= στο 7 = ‘’………..της παραγράφου 16 του άρθρου 5 του παρόντος’’. Δεν υπάρχει
Άρθρο 22
Κωδικοποίηση ΠΔ/γματος 109/2014 (ΦΕΚ Α 176) = τι εννοεί;
Πρώτες παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου γαι τα δημόσια και ιδιωτικά τεχνικά έργα
1. Εγγράφονται όλοι σε ένα μητρώο του οποίου υπεύθυνο είναι το ΤΕΕ. Ποιός θα είναι τότε ο διαχωρισμός των ήδη μελών του ΤΕΕ από τους τεχνολόγους υπομηχανικούς-εργοδηγούς;
2.Η επί μέρους εγγραφή στα μητρώα μελετητών ή κατασκευαστών και στις αντίστοιχες επιχειρήσεις, θα μπορούν να εγγράφονται όλοι ανεξαρτήτως επαγγελματικών δικαιωμάτων;
3. Στα μητρώα επιμετρητών θα μπορούν να εγγράφονται μηχανικοί του δημοσίου ή όχι;
4.Εάν κάποιος μηχανικός φύγει από το δημόσιο δεν μπορεί να εργαστεί σε επιχείρηση δημοσίων μελετών ή έργων επί πενταετία ούτε να συνεργάζεται με αυτές επί τριετία. Επειδή βαδίζουμε σε μεγάλα μελετητικά ή εργοληπτικά σχήματα αυτό σημαίνει ότι εάν ένας μηχανικός φύγει από το δημόσιο δεν θα μπορεί να εργαστεί.
5. Οι δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες για να ανταποκρίνονται στο έργο τους θα πρέπει να έχουν επιστημονική επάρκεια. Επειδή προσλήψεις μηχανικών στο δημόσιο έχουν πολλά χρόνια να γίνουν και δεν ξέρουμε εάν θα ξαναγίνουν για πολλά χρόνια, σε συνδυασμό με τις συνταξιοδοτήσεις αρκετών σύντομα καμία τεχνική υπηρεσία δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στο έργο της.
Σε γενικές γραμμές το σχέδιο νόμου κινείται προς την κατεύθυνση μετατόπισης του αντικειμένου των τεχνικών υπηρεσιών του δημοσίου προς άλλους φορείς.
Σύμφωνα με το άρθρο 8 δημιουργείται στο ΤΕΕ κατάλογος μηχανικών που δύνανται να συμμετέχουν στην καταγραφή βλαβών κτιρίων σε περίπτωση φυσικής καταστροφής, ενώ για την εγγραφή στον κατάλογο απαιτείται η παρακολούθηση σεμιναρίων. Η έλλειψη αναφοράς στους Μηχανικούς δημοσίους υπαλλήλους που έχουν καταγράψει και τέλος αποκαταστήσει πλήθος βλαβών σε κτίρια και υποδομές από φυσικές καταστροφές, μεταβαίνοντας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας επί σειρά ετών, δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με τη συνέχιση της συμβολής τους στο προαναφερόμενο έργο, με προφανείς επιπτώσεις στην ποιότητα και το κόστος της παρεχόμενης αυτής Υπηρεσίας προς τους πολίτες της χώρας. Ακόμα η απαίτηση παρακολούθησης σεμιναρίων για την εγγραφή στους καταλόγους του ΤΕΕ των μηχανικών θίγει την επιστημονική τους αρτιότητα και δίνει συνέχεια στη βιομηχανία των εξειδικευμένων πιστοποιήσεων, που τείνει να γίνει μάστιγα στον κλάδο των μηχανικών.
Η ανάθεση στο ΤΕΕ της διαχείρισης του Μητρώου Φυσικών Προσώπων Παραγωγής Τεχνικών Έργων με το άρθρο 10 σε συνδυασμό με τη σύσταση Υπηρεσίας ΓΕΜΗ στο ΤΕΕ με το άρθρο 21 αποτελεί την πλέον χαρακτηριστική μορφή παραχώρησης αρμοδιοτήτων ελέγχου του Ελληνικού Δημοσίου και ειδικότερα του ελέγχου ικανότητας και ποιότητας παραγωγής δημοσίων έργων. Το ΤΕΕ, αν και αποτελεί θεσμοθετημένο σύμβουλο του κράτους, δεν μπορεί να το υποκαθιστά και να λειτουργεί ως ελεγκτής της ικανότητας εκπόνησης μελετών και έργων, προσώπων και εταιρειών που αφ’ ενός εκτελούν Δημόσια Έργα και αφ’ ετέρου δύνανται να ασκούν διοίκηση στο φορέα αυτόν και κατά συνέπεια να είναι ελεγκτές και ελεγχόμενοι.
Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. ΕΥΒΟΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΕΥΒΟΙΑΣ
Χαινά 93, Χαλκίδα, Τηλ: 2221-3-53600, Fax.: 22213 53851
E-mail: alexvage@gmail.com
Αρ. πρωτ.: 75
ΠΡΟΣ:
ΧΑΛΚΙΔΑ 02 / 10 /2015
Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ
Θέμα: Νέο Σχέδιο Νόμου για τα έργα και μελέτες από το Υπουργείο Υποδομών,
Μεταφορών και Δικτύων (Πρώτα σχόλια και Παρατηρήσεις)
Σχετ.: το υπ’ αριθμ. 6857/25-9-15 έγγραφο της Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ
Μετά την πρόσφατη παρουσίαση του Σ/Ν «Δομές στρατηγικού σχεδιασμού στα τεχνικά έργα, διαδικασίες διαφάνειας και κεντρικού ελέγχου στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων» από τον Υπουργό κ. Σπίρτζη και σε συνέχεια του ανωτέρου σχετικού εγγράφου σας, σας αποστέλλουμε συνημμένα πρώτα σχόλια και παρατηρήσεις μας επί του Σ/Ν.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ Σ/N (ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ)
1. Για το ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ (Άρθρο 1- 11)
a. Για το Σύνολο σχεδόν των προβλεπόμενων νέων Κεντρικών Υπηρεσιών (Γεν. Διευθύνσεων, Διευθύνσεων & Τμημάτων), δεν τεκμηριώνεται η ανάγκη σύστασής τους και δεν υπάρχουν αναφορές σχετικά με την αξιολόγησή τους και τις Υποχρεώσεις τους, και ειδικότερα όσον αφορά τη διαφάνεια, αποτίμηση και δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του έργου τους, το οποίο θα’ πρεπε να περιλαμβάνει και την αναλυτική παράθεση τρόπων, (διορθωτικών) ενεργειών με ταυτόχρονη δημιουργία προτύπων για τους εποπτευόμενους φορείς τους, προς όφελος του παραγόμενου αναπτυξιακού έργου.
b. Δεν Υπάρχει καμία Αναφορά & Πρόβλεψη, σε ότι αφορά τη Στοχοθεσία των προβλεπόμενων υπό Σύσταση νέων Κεντρικών Υπηρεσιών αλλά και του Έργου τους.
c. Δεν Υπάρχει καμία Ανάλυση του ρόλου και της Σχέσης Ευθύνης των Προβλεπόμενων Τεχνικών Συμβούλων σε Σχέση με τηνΠρογραμματιζόμενη Στοχοθεσία των αναπτυξιακών έργων και το τελικό παραγόμενο αποτέλεσμα, ως προς το τελικό κόστος και το συνολικό χρόνο εκτέλεσης του έργου, (δηλαδή το βέλτιστο αποτέλεσμα Κόστους/Οφέλους).
Γενικότερα, στο Κεφάλαιο Α’ επικρατεί η φιλοσοφία της Εποπτείας – «Αστυνόμευσης», δια του εξωραϊσμού μιας μορφής παρακολούθησης και αναδιανομής ρόλων και εξουσιών, χωρίς καμία αναπτυξιακή προοπτική με την έννοια της μείωσης της γραφειοκρατικής διεκπεραίωσης, από τις Εγκρίσεις - Αδειοδοτήσεις έως και την παράδοση προς χρήση ενός αναπτυξιακού τεχνικού έργου του ΠΔΕ.
2. Για το ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ (Άρθρο 14 - 16)
Τα άρθρα 14 έως 16 του Κεφαλαίου Β’ του Σχεδίου Νόμου, «διαπνέονται» από μια Φιλοσοφία:
a. Προκλητικού και αυθαίρετου αποκλεισμού και διαχωρισμού ισότιμων μελών του ΤΕΕ, ανάμεσα σ’ αυτούς που υπηρετούν τον Δημόσιο Τομέα (=Δημόσιο Συμφέρον) και σ’ αυτούς που υπηρετούν τον Ιδιωτικό Τομέα (=Ιδιωτικό Συμφέρον), την στιγμή που Αμφότεροι, μπορούν να Υπηρετήσουν οποιοδήποτε Συμφέρον (= Άσκηση Επαγγέλματος), μόνο και εφόσον έχουν τη σχετική άδεια από το ΤΕΕ. Επί της ουσίας το Σ/Ν συμβάλλει προσθετικά στην περαιτέρω Κατηγοριοποίηση / Διαφοροποίηση των Μηχανικών κατά τρόπο αντιδεοντολογικό και καταχρηστικό, που στερείται νομικής βάσης, αφαιρώντας κυρίως δικαιώματα από αυτούς που υπηρετούν το Δημόσιο, σε σχέση με τους υπόλοιπους που πρόκειται να αναλάβουν τις νέες αρμοδιότητες μέσω του ΤΕΕ (= φορέας μη συνδικαλιστικός αλλά συμβουλευτικός του κράτους, ο οποίος έχει δώσει το «δικαίωμα» σ’ όλους να ασκούν ένα συγκεκριμένο Επάγγελμα) και
b. Διαχωρισμού και διαφοροποίησης της διαδικασίας του Αναθέτοντος (Κυρίου) ενός Έργου, με κριτήριο το είδος του έργου (ιδιωτικό ή δημόσιο). Συγκεκριμένα, ο αναθέτων το ιδιωτικό έργο (Φυσικό ή Νομικό Πρόσωπο - Ιδιώτης, ως «Ικανός») εφόσον το επιθυμεί, αποφασίζει για την επιλογή ή μη του Ειδικού Επιμετρητή του Έργου, ενώ για τους δημόσιους φορείς & τα Νομικά Πρόσωπα του Δημοσίου (ως «μη Ικανοί»), δεν υπάρχει αυτή η επιλογή και επιβάλλεται η παρακολούθηση (όσον αφορά την επιμέτρηση) του Έργου και από τον Ειδικό Επιμετρητή (Ιδιώτη Μηχανικό), πλέον των ήδη απασχολούμενων μηχανικών δημοσίου στο έργο (Επιβέποντα Μηχ/κου και βοηθού του, Τριμελούς Επιτροπής Τεχνικών Υπαλλήλων Παραλαβής Αφανών Εργασιών, Προισ/νου της Διευθύνουσας Υπηρεσίας του Έργου).
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ -ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΑΝΑ ΑΡΘΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Β’ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ (ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ)
Α. Άρθρο 14
1. Παράγραφος 1. - Προτείνεται η αντικατάστασή της ως εξής :
«Συνίσταται από μέλη του ΤΕΕ, Ειδικό.....(ως έχει).....επιμετρήσεων δημόσιων και ιδιωτικών έργων. Ο αναθέτων το ιδιωτικό έργο εφόσον το επιθυμεί δύναται να έχει Ειδικό Επιμετρητή. Οι προβλεπόμενες επιμετρήσεις δημοσίων έργων, διενεργούνται από Ειδικούς Επιμετρητές, εφόσον ο δημόσιος φορέας που αναθέτει το έργο δεν διαθέτει διαχειριστική επάρκεια τύπου Α ή/και δεν διαθέτει στη διευθύνουσα τεχνική του υπηρεσία μηχανικό πανεπιστημιακής εκπαίδευσης & μέλος του ΤΕΕ ειδικότητας αντίστοιχης της κατηγορίας των εργασιών που πρέπει να επιμετρηθούν»
2. Παράγραφος 3. - Προτείνεται η μη αντικατάσταση της παρ/φου 1 του άρθρου 52 του Ν. 3669/2008 κλπ, αλλά η συμπλήρωση αυτής ως εξής: «Σε περίπτωση που για τις επιμετρήσεις του έργου ή κατηγορίας εργασιών του έργου υπάρχει Ειδικός Επιμετρητής, τότε τα επιμετρητικά στοιχεία λαμβάνονται από κοινού με τον Επιβλέποντα, τον Ειδικό Επιμετρητή και τον εκπρόσωπο του αναδόχου, καταχωρούνται από τους δύο τελευταίους σε επιμετρητικά φύλλα εις τριπλούν, που υπογράφονται και από τα τρία μέρη εφόσον ελεγχθούν από τον Επιβλέποντα ή Επιβλέποντες και καθένα μέρος παίρνει από ένα αντίγραφο».
3. Παράγραφος 4. - Θα πρέπει να προστεθούν / αναφερθούν / αποσαφηνισθούν στο Σχέδιο Νόμου και ΟΧΙ ΣΤΗΝ Υπουργική Απόφαση, τα παρακάτω :
i. ότι στο Ειδικό Σώμα Επιμετρητών μπορούν να εγγραφούν και οι μηχανικοί μόνιμοι ή αορίστου χρόνου υπάλληλοι του δημοσίου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης & μέλη του ΤΕΕ,
ii. η διαγωνιστική διαδικασία επί της Εθνικής και Κοινοτικής Νομοθεσίας περί Τεχνικών Έργων μετά από Υποχρεωτική Παρακολούθηση Πιστοποιημένων Σεμιναρίων Επιμόρφωσης / Κατάρτισης συγκεκριμένης διάρκειας,
iii. 10ετής κατ’ ελάχιστον τεκμηριωμένη προϋπηρεσία επί του συγκεκριμένου αντικειμένου του έργου που αφορά το άρθρο 14 και
iv. οι ασυμβίβαστες ιδιότητες με το έργο του Ειδικού Επιμετρητή (όπως π.χ. ότι δεν μπορεί κατ’ οποιονδήποτε τρόπο ο ίδιος ή το νομικό πρόσωπο του οποίου είναι μέλος ή εταίρος ή υπάλληλος, να ασχολείται με την κατασκευή δημοσίων έργων, για την αποφυγή της δημιουργίας αθέμιτου ανταγωνισμού).
Β. Άρθρο 15
1. Παράγραφος 4. - Θα πρέπει να προστεθεί ότι : «μετά από ηλεκτρονική κλήρωση οι μόνιμοι ή αορίστου χρόνου υπάλληλοι του δημοσίου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης & μέλη του ΤΕΕ, μπορούν να προβαίνουν σε ελέγχους άλλου δημόσιου φορέα στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους» και να διαγραφεί η φράση «μετά από έγκριση της Υπηρεσίας στην οποία υπηρετούν».
2. Παράγραφος 5. - βάση του παραπάνω τροποποιείται σε ότι αφορά την αναγραφή περί εξαίρεσης των ελεγκτών της παραγράφου 4.
2. Άρθρο 16
Θα πρέπει να συμπληρωθεί/διευκρινιστεί ότι στον κατάλογο Διαιτητών δύναται να εγγραφούν και οι μόνιμοι ή αορίστου χρόνου υπάλληλοι του δημοσίου, πανεπιστημιακής εκπαίδευσης & μέλη του ΤΕΕ.
Η μη πρόβλεψη / εφαρμογή των ανωτέρω, υποβαθμίζει σε μέγιστο βαθμό και κατά τρόπο καταχρηστικό το ρόλο του Μηχανικού Δημοσίου, έρχεται σε αντίθεση με θεμελιώδεις αρχές της Ισότητας (περί επαγγελματικών δικαιωμάτων) και του Κράτους Δικαίου και εμμέσως πλην σαφώς αφήνει αιχμές κατά των Μηχανικών Δημοσίου (εν αντιθέσει με τους Ιδιώτες Μηχανικούς), όσον αφορά την τεχνική τους κατάρτιση, την ποιότητα του έργου τους και τη φερεγγυότητά τους (ειδικά για το αντικείμενο παρακολούθησης των Επιμετρήσεων των Δημοσίων Έργων).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου