ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Σχετικά με το Νομοσχέδιο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση»
Η Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). Ως εκ τούτου, προασπιζόμαστε τον ρόλο και την συμβολή του Διπλωματούχου Μηχανικού στη λειτουργία της Πολιτείας, με γνώμονα την σπουδαιότητα του ευρέως τεχνικού γνωστικού αντικειμένου που απαιτείται και τις ευθύνες που απορρέουν από την άσκηση των καθηκόντων του.
Σχετικά με το Νομοσχέδιο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση» που αναρτήθηκε για διαβούλευση έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:
Όπως προκύπτει ρητά και αδιαμφισβήτητα από το προοίμιο και τις ίδιες τις διατάξεις της υπό ενσωμάτωση Οδηγίας, προτεραιότητα στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο κατά τη διαμόρφωση επαρκών κατώτατων μισθών αναγνωρίζεται στις συλλογικές συμβάσεις Εργασίας, μέσω ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων. Μάλιστα, ρητά προβλέπεται και θεσπίζεται η υποχρέωση όπως το ύψος του κατώτατου μισθού διαμορφώνεται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας για τους εργαζόμενους του κράτους μέλους κατά ποσοστό κάλυψης 80%!!! Αξίζει δε να σημειωθεί ότι κατά το χρόνο ψήφισης της εν λόγω Οδηγίας το αντίστοιχο ποσοστό κάλυψης για τον ιδιωτικό Τομέα ανερχόταν, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΓΣΕΕ σε μόλις 26%!.
Άλλωστε, η σημασία και η ανάγκη συμβολής και συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων κατά τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού προβλέπεται από πλείστες διατάξεις της υπό ενσωμάτωση Οδηγίας, ενώ περαιτέρω, θεσπίζεται συγκεκριμένο σύστημα παρακολούθησης και χρονοδιάγραμμα εντός του οποίου τα κράτη μέλη υποχρεούνται να υλοποιήσουν το θεσμοθετημένο στόχο του καθορισμού του ύψους του κατώτατου μισθού μέσω Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για το 80% του καλυπτόμενου από την Οδηγία αριθμού εργαζομένων ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.
Δυστυχώς η χώρα μας κινείται συστηματικά σε κατεύθυνση απαξίωσης των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Κατάσταση που δε διορθώνεται και με την παρούσα ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας και από το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο εν συνόλω προκύπτει ότι δεν πληρούνται οι όροι ορθής, αποτελεσματικής και σύννομης ενσωμάτωσης των προβλέψεων της Οδηγίας.
Με καμία διάταξη δεν επιχειρείται έστω να αποκατασταθεί η προστατευτική λειτουργία του συλλογικού εργατικού δικαίου. Υπενθυμίζεται ότι κατά την προηγούμενη περίοδο της «οικονομικής κρίσης» και των μνημονίων από το 2010 και εντεύθεν με αποκορύφωμα την ψήφιση και έναρξη ισχύος του ν. 4046/2012, απορρυθμίστηκε απολύτως (και) το πλαίσιο λειτουργίας των συλλογικών διαπραγματεύσεων αλλά και η ισχύς των συλλογικών συμβάσεων αφού καταργήθηκε η θεμελιώδης αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης, η υποχρεωτικότητα των ΣΣΕ αλλά και η επεκτασιμότητά τους περαιτέρω δε αποδυναμώθηκε ο ρόλος της Διαιτησίας. Μόνο με την αποκατάσταση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων βρίσκει νόημα η διακήρυξη του άρθρου 1 ότι η Οδηγία «δεν θίγει τον πλήρη σεβασμό της αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων, καθώς και το δικαίωμά τους να διαπραγματεύονται και να συνάπτουν συλλογικές συμβάσεις», ρύθμιση που δεν περιλαμβάνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.
Ειδικά για το Δημόσιο Τομέα η εξαίρεση των μισθολογικών θεμάτων από τον ούτως ή άλλως ανενεργό μηχανισμό των Ειδικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΕΣΣΕ), καθιστά τις τελευταίες «κενό γράμμα». Είναι ενδεικτικό ότι παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις μας προς το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών, αυτό ουδέποτε έχει ανταποκριθεί στην πρόσκληση μας να υπογραφεί Ειδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τον κλάδο των Μηχανικών. Η τελευταία ήταν πριν 22 ολόκληρα χρόνια και πρακτικά κατέστη ανενεργή.
Η πολιτεία που θέλει να ενισχύσει τη διαπραγματευτική δύναμη των εργαζομένων, πρέπει να ξεκινήσει με την επαναφορά θεσμών Συλλογικής Διαπραγμάτευσης που να αφορά το σύνολο των θεμάτων – και μισθολογικών – των Δημοσίων Υπαλλήλων, με δεσμευτικό αποτέλεσμα, τόσο με την ΑΔΕΔΥ, όσο και με τις Ομοσπονδίες, ειδικά αυτές που δεν εκπροσωπούνται στην ΑΔΕΔΥ, όπως η Ομοσπονδία μας.
Ειδικά όσον αφορά τους μισθούς στο Δημόσιο, οι προτεινόμενη ρύθμιση του Άρθρου 14 είναι απαράδεκτη και σε καμία περίπτωση δεν πληρεί τα κριτήρια για την ενσωμάτωση της οδηγίας 2022/2041, καθώς παραπλανητικά εξομοιώνει τους κατώτατους μισθούς του Δημοσίου με αυτούς του Ιδιωτικού Τομέα.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι κάθε αύξηση του κατώτατου μισθού του ιδιωτικού τομέα θα επιφέρει ισόποση αύξηση και στον κατώτατο μισθό στον δημόσιο τομέα, πλην όμως αποκρύπτεται η πολύ σημαντική διαφορά αμοιβής που προκύπτει από τους 14 συνολικά μισθούς (ανά έτος) του ιδιωτικού τομέα, έναντι των 12 συνολικά μισθών του δημοσίου, με ανακύπτουσα ετήσια διαφορά περίπου στο 16,5%.
Έτσι, δίνεται η πρόβλεψη ότι για το 2027 ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα θα ανέλθει στα 950ευρώ, και έτσι ο μισθός στο δημόσιο τομέα θα αυξηθεί κατά 100ευρώ έως το 2027 δεδομένου ότι σήμερα ανέρχεται στα 850ευρώ.
Όμως, σύμφωνα με τα δεδομένα αυτά, οι συνολικές ετήσιες απολαβές στον ιδιωτικό τομέα το 2027 θα είναι 950Χ14=13300 ευρώ, ενώ στο δημόσιο 950Χ12=11400ευρώ, από τους οποίες ανακύπτει μια ετήσια διαφορά 1900ευρώ!
Επισημαίνεται ότι ήδη σήμερα η ετήσια διαφορά αυτή ανέρχεται στα 1420 ευρώ εις βάρος του Δημοσίου Τομέα (με 830ευρώ στον ΙΤ και 850ευρώ στο ΔΤ).
Δηλαδή με τη ανωτέρω ρύθμιση, αντί να εξομοιωθούν οι μισθοί του Ιδιωτικού με το Δημόσιο Τομέα η σημερινή συνολική ετήσια διαφορά των μισθών εις βάρος του Δημοσίου Τομέα θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο αντί του διακηρυγμένου στόχου να εξομοιωθούν!
Ως εκ τούτου για την ορθή ενσωμάτωση της ανωτέρω υποχρεωτικής οδηγίας θα πρέπει οι ετήσιες απολαβές του Δημοσίου Τομέα να συμβαδίσουν άμεσα με αυτές του Ιδιωτικού, δηλαδή με την άμεση χορήγηση 13ου και 14ου μισθού και στο Δημόσιο Τομέα ώστε να εξομοιωθούν οι συνολικά ετήσιες απολαβές μεταξύ Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Επίσης το άρθρο 14 ξεχνά σκοπίμως ότι οι μισθοί στο Δημόσιο κλιμακώνονται σύμφωνα με το Ν.4354/15 ανά κατηγορία και κλιμάκιο. Δηλαδή μια αύξηση 20 € στον κατώτατο μισθό (ΥΕ) όφειλε να γίνει 1,4 Χ 20 = 28 € στην κατηγορία ΠΕ. Και με συντελεστή 0,054 για κάθε κλιμάκιο ο οποίος εξαφανίζεται, όπως ακριβώς έγινε και με τις αυξήσεις του 2024 (70 € οριζόντια). Το αποτέλεσμα είναι μια εξευτελιστική αύξηση των 20 € μεικτά που αντιστοιχεί σε ποσοστό 0,9-1,7% για του ΠΕ. Λόγω κρατήσεων η καθαρή αύξηση αυτή είναι μόλις 12 € το μήνα!!!
ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ | ΜΚ | 2023 | 2024 | 2025 | ΠΟΣΟΣΤΟ |
0 έως 2 | ΜΚ 1 | 1.092 | 1.162 | 1.182 | 1,72% |
2 έως 4 | ΜΚ 2 | 1.151 | 1.221 | 1.241 | 1,64% |
4 έως 6 | ΜΚ 3 | 1.210 | 1.280 | 1.300 | 1,56% |
6 έως 8 | ΜΚ 4 | 1.269 | 1.339 | 1.359 | 1,49% |
8 έως 10 | ΜΚ 5 | 1.328 | 1.398 | 1.418 | 1,43% |
10 έως 12 | ΜΚ 6 | 1.387 | 1.457 | 1.477 | 1,37% |
12 έως 14 | ΜΚ 7 | 1.446 | 1.516 | 1.536 | 1,32% |
14 έως 16 | ΜΚ 8 | 1.505 | 1.575 | 1.595 | 1,27% |
16 έως 18 | ΜΚ 9 | 1.564 | 1.634 | 1.654 | 1,22% |
18 έως 20 | ΜΚ 10 | 1.623 | 1.693 | 1.713 | 1,18% |
20 έως 22 | ΜΚ 11 | 1.682 | 1.752 | 1.772 | 1,14% |
22 έως 24 | ΜΚ 12 | 1.741 | 1.811 | 1.831 | 1,10% |
24 έως 26 | ΜΚ 13 | 1.800 | 1.870 | 1.890 | 1,07% |
26 έως 28 | ΜΚ 14 | 1.859 | 1.929 | 1.949 | 1,04% |
28 έως 30 | ΜΚ 15 | 1.918 | 1.988 | 2.008 | 1,01% |
30 έως 32 | ΜΚ 16 | 1.977 | 2.047 | 2.067 | 0,98% |
32 έως 34 | ΜΚ 17 | 2.036 | 2.106 | 2.126 | 0,95% |
34 έως 36 | ΜΚ 18 | 2.095 | 2.165 | 2.185 | 0,92% |
36 έως 38 | ΜΚ 19 | 2.154 | 2.224 | 2.244 | 0,90% |
Και όλα αυτά τη στιγμή που ο πληθωρισμός τα τελευταία χρόνια τρέχει με ασύλληπτα νούμερα και ο εισαγωγικός μισθός δεν επαρκεί ούτε για το νοίκι!
Τέλος, όσον αφορά την παρ. 1 του άρθρου 6 της οδηγίας 2022/2041 «Διαφοροποιήσεις και κρατήσεις», επισημαίνεται ότι η κράτηση στο Δημόσιο Τομέα του 2% (Ειδική εισφορά αλληλεγγύης), έχει καταργηθεί πλήρως από τους μισθούς του Ιδιωτικού, και επομένως θα πρέπει άμεσα να καταργηθεί σύμφωνα με το σκεπτικό του ανωτέρω άρθρου της οδηγίας. Επιπλέον με το ίδιο σκεπτικό της οδηγίας θα πρέπει να αποδοθεί το κλιμάκιο 2016-2017 το οποίο είχε παγώσει και έκτοτε δεν έχει ποτέ χορηγηθεί στο Δημόσιο τομέα.
Όπως έχουμε αναφέρει διεξοδικά με πλήθος παρεμβάσεων ειδικά για τον κλάδο μας των Διπλωματούχων Μηχανικών:
Είμαστε Υποχρεωτικά εγγεγραμμένοι σε Επιμελητήριο και διαθέτουμε την Επαγγελματική μας Υπογραφή αποκλειστικά στην Υπηρεσία μας
Έχουμε – από την άσκηση των καθηκόντων τους – αυξημένη ποινική αλλά και αστική ευθύνη, μεγαλύτερη από κάθε άλλο Υπάλληλο
Είμαστε απόφοιτοι Πενταετών Σπουδών, το οποίο αναγνωριζόταν μισθολογικά μέχρι το 2011
Κατέχουμε Integrated Master, λόγω των σπουδών αυτών
Η παραγωγικότητα της εργασίας μας είναι αυξημένη για το λόγο αυτό προτιμούμαστε σε πλήθος θέσεων και πέρα από το αντικείμενο μας
Η συνεισφορά μας μέσω του Συστήματος Παραγωγής Δημοσίων Έργων, αλλά και των Ελεγκτικών Μηχανισμών, είναι πολλαπλασιαστική για το Κοινωνικό Σύνολο, το Δημόσιο Συμφέρον και το Περιβάλλον.
Για τους λόγους αυτούς βάσιμα διεκδικούμε τη θεσμοθέτηση και την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας που να οδηγούν σε ένα μισθολόγιο που να ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες αυτές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου