Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου 2014

Μπλόκο στην πώληση του ΑΔΜΗΕ – Να μην ιδιωτικοποιηθεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας

Μπλόκο στην πώληση του ΑΔΜΗΕ – Να μην ιδιωτικοποιηθεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας

Ανοίγει ο δρόμος ώστε η Ελλάδα να γίνει μόλις η έκτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης που θα ιδιωτικοποιήσει τις κρίσιμες δημόσιες υποδομές της μεταφοράς ενέργειας, κάτι που έχει συμβεί μόνο στις χώρες του Μνημονίου (Ισπανία και Πορτογαλία), καθώς επίσης και στη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία και την Ιταλία
Με σχέδιο νόμου που κατατέθηκε παραμονές Χριστουγέννων και μετά από δημόσια διαβούλευση μόλις τριών ημερών, η συγκυβέρνηση με εντολή της τρόικας προχωρά στην ιδιωτικοποίηση του 66% του ΑΔΜΗΕ (θυγατρική του ομίλου ΔΕΗ) και εκποιεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο υπό Δημόσιο έλεγχο ΑΔΜΗΕ είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση. Το 2012 είχε €325 εκ. κύκλο εργασιών, κέρδη προ φόρων (EBITDA) €114,1 εκ. και απέδωσε στη χειμαζόμενη Ελληνική οικονομία 103,7 εκ. €. Το ίδιο έτος, επένδυσε στο σύστημα μεταφοράς και την πραγματική οικονομία €253 εκ. Ας μας πει η κυβέρνηση ποιες και πόσες ιδιωτικές επενδύσεις έγιναν τον ίδιο χρόνο και τι ποσά αφορούσαν.
Ο ΑΔΜΗΕ είναι σήμερα σε θέση να αναλάβει την υλοποίηση μεγάλων έργων, όπως η διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, και έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων.
Ο ΑΔΜΗΕ δεν επιβαρύνει ούτε τον κρατικό προϋπολογισμό ούτε το Δημόσιο χρέος. Τα έσοδά του προέρχονται απευθείας από τους καταναλωτές (Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις Συστήματος Μεταφοράς στους λογαριασμούς της ΔΕΗ) και καθορίζονται από τη ΡΑΕ. Ο ΑΔΜΗΕ έχει πιστοποιηθεί ως ανεξάρτητος Διαχειριστής Συστήματος από τη ΡΑΕ και την ΕΕ, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/72/ΕΚ.
Η πώλησή του δε θα αποφέρει κανένα δημοσιονομικό όφελος, αντίθετα θα αφαιρέσει από τον Ελληνικό Λαό τον έλεγχο μια στρατηγικής σημασίας υποδομής. Το διαφαινόμενο τίμημα πώλησης του 66% του ΑΔΜΗΕ διαφαίνεται σκανδαλώδες (300-400εκ. €), όσες περίπου οι επενδύσεις που πραγματοποιεί σε ένα χρόνο.
Επειδή το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει πόρους να εξαγοράσει το υπόλοιπο 34% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι αυτό δε θα καταβληθεί σε ρευστό αλλά θα συμψηφιστεί με απαιτήσεις του Δημοσίου έναντι της ΔΕΗ συμπεριλαμβανομένων των τελών δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης που περιγράφονται στο «Μεταλλευτικό Κώδικα», παρ. 1 άρθρο 176 Ν.Δ. 210 03/05-10-1973. Δηλαδή των κοιτασμάτων λιγνίτη, στα οποία η ΔΕΗ χάνει πλέον κάθε πρόσβαση.
Η πώληση των δικτύων μεταφοράς δεν είναι μια συνηθισμένη ιδιωτικοποίηση.
Ο ΑΔΜΗΕ ελέγχει την πρόσβαση στο ηλεκτρικό δίκτυο μεταφοράς, ρυθμίζει το ποιος και πως παράγει, ποιος και πως καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια. Χωρίς πρόσβαση στο δίκτυο, είναι αδύνατη οποιαδήποτε σοβαρή επένδυση στη χώρα. Αυτός που ελέγχει τον ΑΔΜΗΕ κρατά και τα κλειδιά της βιομηχανίας και όλων των παραγωγικών κλάδων της Ελληνικής Οικονομίας.
Ο ΑΔΜΗΕ διαχειρίζεται το σύνολο σχεδόν της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού, όχι μόνο της ΔΕΗ αλλά και των ιδιωτών επενδυτών. Η πώλησή του σε ιδιώτες και – πιθανότατα ξένους – επιχειρηματικούς ομίλους θα φέρει ένα βήμα πιο κοντά στη χρεοκοπία την ήδη προβληματική αγορά με τους €1,3δις απλήρωτους λογαριασμούς και τα πλέον των 300.000 νοικοκυριών που έχουν μείνει χωρίς ρεύμα.

Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και φορείς των ιδιωτών παραγωγών και βιομηχανικών καταναλωτών διαφοροποιήθηκαν, εν μέρει, από την κυβερνητική πρόθεση για την ιδιωτικοποίηση του δικτύου.
Το δίκτυο μεταφοράς αποτελεί Φυσικό Μονοπώλιο και δεν αφήνει πολλά περιθώρια για «υγιή ανταγωνισμό» ή «επενδυτικές ευκαιρίες». Δε νοείται κυρίαρχη χώρα χωρίς έλεγχο των φυσικών μονοπωλίων.
Για αυτό το λόγο, τα τιμολόγια του συστήματος μεταφοράς είναι ρυθμιζόμενα και ελεγχόμενα παγκοσμίως.
Για αυτό το λόγο, οι αντίστοιχες εταιρίες στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ είναι υπό δημόσιο έλεγχο, με εξαίρεση τις υπό επιτήρηση χώρες του ευρωπαϊκού νότου (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία). Και μάλιστα σε χώρες που η αγορά ενέργειας είναι πλήρως «απελευθερωμένη» και χωρίς «στρεβλώσεις».
Η κυβέρνηση της Ιρλανδίας, παρά τις επιταγές του αντίστοιχου μνημονίου, όχι μόνο αρνήθηκε να εκποιήσει το δίκτυο μεταφοράς αλλά εξαγόρασε και το δίκτυο της Βόρειας Ιρλανδίας! Ο σημερινός πρόεδρος του Eurogroup και θιασώτης της εξοντωτικής μνημονιακής λιτότητας Ντάισελμπλουμ, ως υπουργός οικονομικών της Ολλανδίας αρνήθηκε την μερική ιδιωτικοποίησης της Tennet (Ολλανδικός ΑΔΜΗΕ) επειδή δεν θα εξυπηρετούσε την ανάπτυξη της χώρας του! Η δε κρατική Tennet εξαγόρασε μέρος του δικτύου μεταφοράς της ίδιας της Γερμανίας!
Με την εκχώρηση του δικτύου μεταφοράς ενέργειας, ο όποιος επενδυτής ένα μόνο στόχο θα έχει: τη μεγιστοποίηση του κέρδους. Οι όποιες επενδύσεις προτίθεται να κάνει όχι μόνο είναι αμφίβολες αλλά θα πρέπει να είναι με κάθε τρόπο εγγυημένες – αν όχι συγχρηματοδοτούμενες – από το Δημόσιο, όπως έγινε και με τα οδικά δίκτυα. Αυτή είναι και η πρακτική που έχει ακολουθηθεί στην Πορτογαλία και την Ιταλία, όπου τα προγράμματα επενδύσεων σε έργα μεταφοράς έχουν μειωθεί κατακόρυφα.
Σε μια περίοδο που ο Ελληνικός λαός χειμάζεται από την ύφεση, τα νοικοκυριά μένουν χωρίς ρεύμα και η Ελληνική βιομηχανία κλονίζεται από το υψηλό ενεργειακό κόστος, η κατακόρυφη αύξηση του κόστους ενέργειας που θα φέρει η ιδιωτικοποίηση των δικτύων θα επιτείνει την ύφεση, την ανεργία, την κοινωνική απόγνωση.
Η ηλεκτρική ενέργεια είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό, τα ηλεκτρικά δίκτυα είναι δημόσια περιουσία στρατηγικής σημασίας.
Η αποτροπή της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ πρέπει να γίνει υπόθεση όλης της κοινωνίας και του Ελληνικού Λαού.
Συντονιστική Επιτροπή Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου