Δευτέρα, 12 Νοεμβρίου 2012

Χιλιάδες απολύσεων στο Δημόσιο

Αναρτούμε δύο άρθρα από την Ημερησία τα οποία περιγράφουν το πογκρόμ απολύσεων που θα έρθει στο δημόσιο τους επόμενους μήνες. Να θυμίσουμε ότι ήδη από πέρισυ (νοέμβριος 2011) είχαμε αναδείξει το θέμα των απολύσεων και να θυμίσουμε στους αναγνώστες μας ΔΥ ότι αυτά περί "μετακινήσεων" είναι προσχήματα μια και όλοι γνωρίζουμε ότι με τον 4024/2011, δεν υπάρχουν πλεόν κενές οργανικές θέσεις πουθενά για να μετακινηθεί κανείς.

Βίαιη προσαρμογή στο Δημόσιο με πέντε κινήσεις

Βίαιη προσαρμογή στο Δημόσιο με πέντε κινήσεις
Του Ηλία Μπενέκου
Τίποτα δεν θα θυμίζει το Δημόσιο, που επί χρόνια γνωρίζαμε, τους προσεχείς μήνες. Ίσως οι επικείμενες απομακρύνσεις χιλιάδων υπαλλήλων -μέσω διαθεσιμότητας- που φέρνει το Μεσοπρόθεσμο να μονοπώλησαν όπως ήταν φυσικό το ενδιαφέρον, ωστόσο οι ανατροπές στην κρατική μηχανή είναι τόσο ριζικές που ακόμη και οι εργαζόμενοι που θα παραμείνουν, θα αναγκαστούν σε μία «βίαιη προσαρμογή» στη νέα πραγματικότητα και μάλιστα με διαδικασίες-εξπρές. Μαζικές υποχρεωτικές μετακινήσεις, αυστηροποίηση του πειθαρχικού των δημοσίων υπαλλήλων, ουσιαστική συρρίκνωση των υπηρεσιών και προσλήψεις στην κυριολεξία με το σταγονόμετρο, είναι μερικές από τις βασικότερες αλλαγές που φέρνουν οι ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν. Τα πέντε βήματα των ανατροπών κωδικοποιεί σήμερα η «ΗτΣ» μέσα από τον πολυσέλιδο νόμο και το πλήθος των διατάξεων που περιέχει:
1. Διαθεσιμότητα
Μπορεί μέχρι σήμερα οι «απολύσεις» στο Δημόσιο να ήταν θέμα ταμπού και οι ιθύνοντες να κωλυσιεργούσαν με τρικ όπως εκείνο της αποτυχημένης επιχείρησης εφεδρείας, ωστόσο οι δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει για 27 χιλιάδες αποχωρήσεις -εκ των οποίων οι 2.000 μέχρι το τέλος του έτους- αυτή τη φορά παίρνουν σάρκα και οστά. Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, εντάσσοντας το εγχείρημα μέσα σε μία ευρύτερη διαδικασία κινητικότητας, είναι πλέον έτοιμο να δείξει την πόρτα της εξόδου σε συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων, με καταργήσεις οργανικών θέσεων.
Έτσι, λοιπόν, υπάλληλοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που υπηρετούν σε θέσεις Διοικητικού και διορίστηκαν εκτός ΑΣΕΠ, είναι οι πρώτοι που θα δουν τις θέσεις τους να καταργούνται και να οδηγούνται σε διαθεσιμότητα, περιμένοντας για ένα χρόνο επανατοποθέτηση ή οριστική απόλυση. Βασική προϋπόθεση υπαγωγής στη ρύθμιση είναι ο αριθμός των υπαλλήλων να είναι μεγαλύτερος των δέκα ανά φορέα και να ανέρχονται σε ποσοστό μικρότερο του 25% του συνολικού αριθμού των υπηρετούντων ίδιας ειδικότητας στην υπηρεσία.
Το ίδιο θα συμβεί και με χιλιάδες άλλους υπαλλήλους του στενού δημόσιου τομέα, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ και των Ανεξάρτητων Αρχών, των οποίων οι οργανικές θέσεις καταργούνται, στο πλαίσιο της διαδικασίας αξιολόγησης και περιορισμού των δομών του Δημοσίου. Αν αρνηθούν να μετακινηθούν ενόσω βρίσκονται σε διαθεσιμότητα, θα απολύονται άμεσα. Θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι μεγάλο μέρος όσων μονιμοποιήθηκαν με το ΠΔ Παυλόπουλου θα βρεθεί εκτός υπηρεσίας.
2. Κινητικότητα
Οι εκπρόσωποι της Task Force το είχαν καταστήσει σαφές εδώ και καιρό ότι οι μετατάξεις και δη οι υποχρεωτικές είναι αναγκαίες για την εύρυθμη λειτουργία του Δημοσίου, και το Μεσοπρόθεσμο το έκανε πράξη καθιερώνοντας την έννοια του «κρατικού υπαλλήλου». Θεσπίζονται ρυθμίσεις για υποχρεωτικές μαζικές μετατάξεις για όλους τους υπαλλήλους του Δημοσίου. Όσοι φορείς έχουν ελλείψεις, θα υποβάλουν αίτημα για κάλυψη των κενών, ενώ οι φορείς με πλεονάζον προσωπικό θα καταρτίζουν πίνακες με όλους τους υπαλλήλους που έχουν τα τυπικά προσόντα για να καλύψουν τα κενά. Τα κριτήρια μετακίνησης του προσωπικού θα είναι αφενός οι ανάγκες της υπηρεσίας στην οποία μετατάσσεται και αφετέρου τα προσόντα του.
Συμπληρωματικά μπορεί να ληφθεί μέριμνα για την οικογενειακή κατάσταση του εργαζομλενου. Πάντως, αν κάποιος μόνιμος υπάλληλος αρνηθεί τη μετακίνηση θα υποβιβάζεται βαθμολογικά και μισθολογικά, ενώ για τους υπαλλήλους αορίστου χρόνου η άρνηση ισοδυναμεί με απόλυση. Οι μετακινήσεις μάλιστα αναμένονται άμεσα αφού, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε προ ημερών ο Αντ. Μανιτάκης «έχουμε προβλέψει πολύ πιεστικές προθεσμίες και σε ένα μήνα θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα των μετακινήσεων αυτών».
Βίαιη προσαρμογή στο Δημόσιο με πέντε κινήσεις  3. Πειθαρχικό
Επί χρόνια επίορκοι δημόσιοι υπάλληλοι συνέχιζαν να βρίσκονται στις θέσεις τους, επιβεβαιώνοντας το «κλίμα ατιμωρησίας» και ασυδοσίας που επικρατούσε στην κρατική μηχανή και… κοσμώντας κάθε χρόνο τις σελίδες της Έκθεσης του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Με τις νέες ρυθμίσεις, όχι μόνο οι επίορκοι θα τεθούν με συνοπτικές διαδικασίες εκτός Δημοσίου, αλλά γίνονται πλέον δρακόντειες οι προβλέψεις των επί ποινή απόλυσης τιμωρούμενων περιπτώσεων.
Συγκεκριμένα σε αυτοδίκαιη αργία θα τίθενται οι επίορκοι υπάλληλοι, ενώ διευρύνεται ο κατάλογος των πειθαρχικών παραπτωμάτων που επισύρουν την ποινή αυτή. Στο εξής δεν θα αφορούν μόνον σοβαρά αδικήματα όπως υπεξαίρεση αλλά ακόμη και τις περιπτώσεις μη τήρησης του ωραρίου ή ανάρμοστης συμπεριφοράς εντός και εκτός υπηρεσίας. Η ποινή της αργίας διαρκεί μέχρι την έκδοση τελεσίδικης απόφασης.
4. Συρρίκνωση υπηρεσιών και φορέων
Το σχέδιο που έχει εκπονηθεί μιλά καθαρά για μείωση έως και 50% στις δομές του Δημοσίου, κατόπιν αξιολόγησης. Οι αξιολογήσεις των περισσοτέρων υπουργείων ολοκληρώνονται. Όπως έκανε μάλιστα γνωστό, ο αρμόδιος υπουργός έχει ήδη στα χέρια του τις εκθέσεις πέντε υπουργείων, ενώ μέχρι τα τέλη του έτους θα παραλάβει και εκείνες των υπόλοιπων.
5. «Στοπ» στις προσλήψεις
Αν οι απομακρύνσεις υπαλλήλων αποτελούν το ένα σκέλος της επιχείρησης περιορισμού της κρατικής μηχανής, τότε σίγουρα το «φρένο» στις προσλήψεις είναι η δεύτερη βασική συνισταμένη. Δεν είναι τυχαίο ότι το Μεσοπρόθεσμο κλείνει τη «στρόφιγγα» των διορισμών επεκτείνοντας έως το 2016 τον κανόνα μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις. Αν υπολογίσει κανείς ότι στις προσλήψεις θα συμπεριλαμβάνονται και όσοι υπάλληλοι «επανακάμπτουν» από τη διαθεσιμότητα, τότε εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι ο διορισμός στο Δημόσιο μετατρέπεται στο εξής σε «όνειρο θερινής νυκτός».
Παράλληλα με ορίζοντα το 2016 αναστέλλονται πλήρως -με εξαίρεση τους νησιωτικούς δήμους- οι προσλήψεις και διορισμοί μόνιμου ή αορίστου χρόνου προσωπικού των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ στους δήμους και τις Περιφέρειες. Και ο αριθμός των συμβασιούχων όμως περιορίζεται έτι περαιτέρω, κατά 20% για το επόμενο έτος (από 10% που ισχύει τώρα), ενώ το εισιτήριο του διορισμού χάνουν οριστικά και οι παλαιότεροι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ αφού οι πίνακες διοριστέων θα ισχύουν πλέον για τρία έτη, και στη συνέχεια -αν δεν έχει γίνει πρόσληψη- θα ακυρώνονται.

Δημόσιο: Ποιοι απολύονται, ποιοι τίθενται σε διαθεσιμότητα, ποιοι εξαιρούνται

Δημόσιο: Ποιοι απολύονται, ποιοι τίθενται σε διαθεσιμότητα, ποιοι εξαιρούνται
Η συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και της τρόικας έχει ως στόχο να τεθούν σε διαθεσιμότητα 2.000 υπάλληλοι μέχρι το τέλος του χρόνου (επίορκοι και «διαθέσιμοι») και 25.000 εργαζόμενοι στο Δημόσιο μέχρι τα τέλη του 2013. Οι υπάλληλοι θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας για έναν χρόνο, αμειβόμενοι με το 75% των αποδοχών και εάν δεν έχουν μετακινηθεί σε άλλη θέση εντός του 12μήνου, θα απολυθούν.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Να καθησυχάσει τους υπαλλήλους οι οποίοι θα τεθούν σε διαθεσιμότητα, επιχειρεί η ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, για μία ακόμη φορά, κάνοντας γνωστό ότι δεν θα απολυθούν, αλλά, θα μετακινηθούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.
Όπως αναφέρεται σε σημείωμα του υπουργείου, «η ένταξη των υπαλλήλων, που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα λόγω κατάργησης των θέσεών τους, στο Πρόγραμμα Κινητικότητας έχει σκοπό τη μετακίνησή τους, προκειμένου να καλυφθούν υπαρκτά κενά στη διοίκηση, ιδίως στην εξυπηρέτηση των πολιτών, και να αξιοποιηθεί καλύτερα το διοικητικό προσωπικό».
Στο πρόγραμμα, το οποίο ξεκινά άμεσα, εντάσσονται μόνο όσοι προσελήφθησαν χωρίς διαγωνιστική ή άλλη διαδικασία επιλογής, ενώ, σημειώνεται ότι η διαδικασία ξεκινά με υπαλλήλους που δεν έχουν αξιολογηθεί ατομικά και, επιπροσθέτως, τονίζεται ότι «δεν αμφισβητείται σε καμία περίπτωση η νομιμότητα των προσλήψεων αυτών – οι υπάλληλοι δεν στοχοποιούνται».
Αφορά μόνο υπαλλήλους με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στον κλάδο διοικητικού. Συγκεκριμένα αφορά:
-Αποκλειστικά υπαλλήλους που υπηρετούν με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε υπηρεσίες κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ α' και β' βαθμού και των ΝΠΙΔ που ανήκουν στον δημόσιο τομέα. Δηλαδή δεν αφορά μόνιμο προσωπικό.
-Αποκλειστικά υπαλλήλους Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Δηλαδή δεν αφορά υπαλλήλους υποχρεωτικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (Υ.Ε. και Π.Ε).
-Αποκλειστικά υπαλλήλους των ειδικοτήτων διοικητικού, διοικητικού-λογιστικού, διοικητικού-οικονομικού και διοικητικών γραμματέων. Δηλαδή δεν αφορά υπαλλήλους καμίας άλλης ειδικότητας.
Οι παραπάνω κατηγορίες επιλέχθηκαν, όπως επισημαίνεται από το υπουργείο, διότι όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, «στις εν λόγω ειδικότητες, που άλλωστε έχουν υποστηρικτικό χαρακτήρα, παρατηρείται ιδιαίτερη συγκέντρωση υπαλλήλων. Γι' αυτό και επιλέχθηκαν να ενταχθούν άμεσα στο σχήμα κινητικότητας, ώστε να μεταφερθούν σε υπηρεσίες όπου υπάρχουν διαπιστωμένες ανάγκες σε προσωπικό, ιδίως όπου η υποστελέχωση δημιουργεί έντονα προβλήματα και καθυστερήσεις εξυπηρέτησης του πολίτη, όπως τα ΚΕΠ, οι διευθύνσεις συντάξεων στο δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία, κ.λπ.
Επίσης, τονίζεται ότι ο αριθμός μετακινήσεων είναι, πράγματι, περιορισμένος, καθώς έχουν τεθεί τρεις περιορισμοί. Οι θέσεις αυτές καταργούνται μόνον εφόσον:
-Ο αριθμός των υπαλλήλων που εμπίπτουν στη ρύθμιση είναι μεγαλύτερος των δέκα (10) ανά υπηρεσία ή φορέα, ώστε να μην επηρεαστούν οι μικρές σε μέγεθος υπηρεσίες.
-Οι υπάλληλοι αυτοί ανέρχονται σε ποσοστό μικρότερο του 25% του συνολικού αριθμού των τακτικών υπαλλήλων (μονίμων και ΙΔΑΧ) των ως άνω κλάδων και ειδικοτήτων ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας. Αν υπερβαίνουν το 25%, οι υπηρεσίες εξαιρούνται.
-Οι υπάλληλοι αυτοί είναι λιγότεροι από το 10% του συνόλου του τακτικού προσωπικού που υπηρετεί στην υπηρεσία, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας, κλάδου και ειδικότητας, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα λειτουργίας στις υπηρεσίες.
Από τη ρύθμιση εξαιρούνται, σύμφωνα με το υπουργείο, οι ευαίσθητες υπηρεσίες, όπως οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης και φροντίδας, ο ΟΑΕΔ, τα νοσοκομεία, καθώς και αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία (δηλαδή οι υπάλληλοι που υπηρετούν στη ΓΓ Πολιτισμού του υπουργείου Παιδείας).
Σημειώνεται, δε, ότι οι υπάλληλοι πρόκειται να μετακινηθούν και τα διαπιστωμένα κενά να καλυφθούν το συντομότερο. Έτσι, προβλέπονται αυστηρές προθεσμίες για την υλοποίηση αυτής της διαδικασίας, όσον αφορά τα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες της διοίκησης (και μάλιστα με την απειλή πειθαρχικών ποινών σε περίπτωση μη τήρησης των προθεσμιών).
Τέλος, αναφέρεται ότι όλα τα παραπάνω θα εξειδικευθούν με ερμηνευτική εγκύκλιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
ΑΜΕΣΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ
Σε άμεση διαθεσιμότητα θα τεθούν τις πρώτες 3 ημέρες μετά τη δημοσίευση του νόμου οι υπάλληλοι οι οποίοι προσελήφθησαν χωρίς διαγωνιστική ή άλλη διαδικασία επιλογής. Σε διαθεσιμότητα θα τεθούν μέχρι τα τέλη του 2013 οι υπάλληλοι που προβλέπει ο νόμος από το σύνολο των υπηρεσιών του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Συγκεκριμένα η εφαρμογή της διάταξης αφορά υποψήφιους προς διαθεσιμότητα υπαλλήλους σε υπηρεσίες κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και των ΝΠΙΔ που ανήκουν στον δημόσιο τομέα.
Εξαιρούνται από την εφαρμογή των διατάξεων:
· τα νοσοκομεία
· ο ΟΑΕΔ
· οι ασφαλιστικοί φορείς και
· οι αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία (δηλαδή οι υπάλληλοι που υπηρετούν στη ΓΓ Πολιτισμού του Υπουργείου Παιδείας).
Στην κατηγορία των υπό απόλυση υπαλλήλων βρίσκονται και όσοι έχουν μονιμοποιηθεί με το προεδρικό διάταγμα Παυλόπουλου που υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τις 25.000 εργαζομένους. Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, εκτός από τον προσδιορισμό του προφίλ των «διαθεσίμων», θέτει και 3 προϋποθέσεις εκ των οποίων εάν δεν ισχύει έστω η μία δεν θα εφαρμοστεί η διάταξη. Συγκεκριμένα για να καταργηθούν οι συγκεκριμένες θέσεις θα πρέπει:
· ο αριθμός των υπαλλήλων της συγκεκριμένης κατηγορίας να είναι μεγαλύτερος των δέκα ανά υπηρεσία ή φορέα, ώστε να μην επηρεαστούν οι μικρές σε μέγεθος υπηρεσίες
· οι υπάλληλοι προς διαθεσιμότητα να είναι λιγότεροι από το 25% του συνολικού αριθμού των τακτικών υπαλλήλων (μονίμων και ΙΔΑΧ) των διοικητικών κλάδων, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας. Αν υπερβαίνουν το 25%, οι υπηρεσίες εξαιρούνται της εφαρμογής.
· οι υπάλληλοι προς διαθεσιμότητα να είναι λιγότεροι από το 10% του συνόλου του τακτικού προσωπικού που υπηρετεί στην υπηρεσία ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας, κλάδου και ειδικότητας, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα λειτουργίας στις υπηρεσίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου