Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2021

Δελτίο Τύπου του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ και Επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, σχετικά με τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής (ΕΒΕ) και τις Αρχιτεκτονικές Σχολές


Δελτίο Τύπου του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ και Επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, σχετικά με τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής (ΕΒΕ) και τις Αρχιτεκτονικές Σχολές
13-09-2021 - Πηγή: sadas-pea.gr

Α.Π. 66894 Αθήνα 13 Σεπτεμβρίου 2021

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής “του Μέσου Όρου” και του παραλόγου

Βόμβα στα θεμέλια των Σχολών, παράδοση της εκπαίδευσης σε μια αβέβαιη και καταρρέουσα αγορά

Με τις πρόσφατες αποφάσεις και εξελίξεις για το θέμα των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής (ΕΒΕ) του Μέσου Όρου, διαφαίνεται ξεκάθαρα ότι παρά τις διαβεβαιώσεις και τις διακηρύξεις περί αριστείας, στο Υπουργείο Παιδείας και την Κυβέρνηση επιβάλλεται η θέση ότι η οικονομία δεν μπορεί να απορροφήσει τόσους πολλούς αποφοίτους και ότι το κράτος, όχι μόνο δεν μπορεί αλλά, επιπλέον, δεν πρέπει να συντηρεί τόσες Σχολές. Πρυτανεύει, χωρίς ίχνος τεκμηρίωσης μια στρεβλή, προσχηματική και αόριστη λογική σύνδεσης των Πανεπιστημίων με τις «ανάγκες της αγοράς».

Στις τρέχουσες συζητήσεις οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας υποστήριξαν επίσης ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση δεν ανταποκρίνεται στις κλίσεις, στις δεξιότητες και στην προοπτική που θέλουν οι μαθητές (υπονοώντας εν τέλει ότι το έλλειμα αυτό θα καλύπτεται πλέον από τις σχολές ιδιωτικών συμφερόντων και τα δημόσια ΙΕΚ). Επίσης ότι ένας μαθητής με χαμηλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν δικαιούται να σπουδάσει, ξεχνώντας τις παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και τον ίδιο τον χαρακτήρα των εξετάσεων, που δεν πιστοποιούν ικανότητες αλλά είναι ένας διαγωνισμός πλήρωσης θέσεων.

Η προσωπικότητα του μαθητή συνεχίζει να συρρικνώνεται ασφυκτικά σε μερικούς βαθμούς, περιορίζοντας το μυαλό των παιδιών για τον στόχο της επίτευξης μιας όλο και μεγαλύτερης βαθμολογίας. Πρόκειται για διαχρονικό πρόβλημα που επιδεινώνεται με το νέο εξεταστικό πλαίσιο. Η αντιμετώπισή του απαιτεί ευρύ κοινωνικό διάλογο και βαθιές εκπαιδευτικές τομές, που παραμένουν ζωτική ανάγκη για την χώρα μας.

Στον αντίποδα, ο ΣΑΔΑΣ – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων διαχρονικά θεωρεί ότι η πρωταρχική αποστολή των Πανεπιστημίων είναι να συμβάλλουν στην ανάπτυξη κοινωνικά συνειδητοποιημένων πολιτών.

Η δημόσια εκπαίδευση υπάρχει για να μπορέσουν οι νεότερες γενιές να έχουν καλύτερη μόρφωση από τους γονείς τους. Η μάθηση δεν περιορίζεται στην επαγγελματική αποκατάσταση. Η μάθηση είναι δικαίωμα στην εξέλιξη και διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητας. Αν προβάλλονται ως πρωταρχική προτεραιότητα οι ανάγκες της αγοράς και όχι οι ανάγκες της κοινωνίας, ξεκινάμε πάλι ανάποδα αποκλείοντας την είσοδο στην ανώτατη εκπαίδευση και προωθούμε κυριολεκτικά τα παιδιά στην αβεβαιότητα και την υποβάθμιση, με μοναδική προοπτική την ανεργία ή την παράδοσή τους σε μια αγορά όπου θα ξεπουλάνε τις δεξιότητες και την αυτοεκτίμησή τους.

Η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) του Μέσου Όρου στις φετινές εισαγωγικές εξετάσεις, έγινε χωρίς να έχει γίνει συνείδηση σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι η συνέπεια θα ήταν η στέρηση του δικαιώματος φοίτησης σε συγκεκριμένες Σχολές και Τμήματα, ακόμα κι αν τα παιδιά θα επιτύγχαναν συνολικά ψηλές βαθμολογίες. Ειδικά με τις ΕΒΕ για τις Αρχιτεκτονικές Σχολές ορθώνεται πλέον ανυπέρβλητος ο φραγμός που ήδη υπήρχε για τους υποψηφίους από τις οικονομικά ασθενείς οικογένειες, που δεν μπορούν να αναλάβουν το κόστος των φροντιστηρίων για το σχέδιο, ένα μάθημα που ενώ εξετάζεται, διδάσκεται με απόλυτη και προφανή ανεπάρκεια στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ο αριθμός εισακτέων σε κάθε Σχολή, όπως αυτός ορίζεται από τις ίδιες τις Σχολές και τα Τμήματα με βάση τις δυνατότητές τους, πρέπει να καλύπτεται σε ποσοστό 100% κι όχι να μένουν άδεια έδρανα. Διαφορετικά η κατάσταση οδεύει προς το κλείσιμο πολλών Τμημάτων, απολύσεις επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού και συρρίκνωση των τοπικών οικονομιών. Η πρωτοφανής κατάσταση που δημιουργείται για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος στις Αρχιτεκτονικές Σχολές, απαιτεί άμεση μεταβατική νομοθετική ρύθμιση, στο πνεύμα της ΣΥΝΗΜΜΕΝΗΣ στο παρόν Επιστολής του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ προς την Υπουργό Παιδείας.

Την ίδια περίοδο ασκούνται πιέσεις στον επαγγελματικό φορέα των Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων (ΤΕΕ) να αποδώσει στα ιδιωτικά κολλέγια ίσα επαγγελματικά δικαιώματα με τις Σχολές Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και αυτό θεωρούμε ότι δεν είναι απλώς σύμπτωση, αλλά εντάσσεται σε μία ενιαία πολιτική.

Σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής αβεβαιότητας, που έχει αναδείξει τα εκρηκτικά προβλήματα των πόλεων, της κλιματικής, οικονομικής και υγειονομικής κρίσης, πιστεύουμε ότι όχι μόνο δεν περισσεύουν, αλλά είναι απαραίτητες όλες εκείνες οι ειδικότητες που μπορούν να συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, και οι Αρχιτέκτονες Μηχανικοί είναι μία από αυτές τις ειδικότητες.



ΖΗΤΑΜΕ

ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ των ΕΒΕ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΟΡΟΥ ΚΑΙ ΑΜΕΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΒΑΣΗΣ ΤΟΥ 10 ΓΙΑ ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ,

ΑΜΕΣΗ ΠΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΚΕΝΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ

με υποψηφίους ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ τους και κατά τη ΔΗΛΩΜΕΝΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ τους.

ΣΥΝΗΜΜΕΝΗ:

Επιστολή ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ προς την Υπουργό Παιδείας με ΑΠ 66895.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ

Ο Πρόεδρος

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΥΝΟΜΗΛΑΚΗΣ


Ακολουθεί η επιστολή ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ προς την Υπουργό Παιδείας με ΑΠ 66895.





Α.Π. 66895 Αθήνα 13 Σεπτεμβρίου 2021



Προς:

Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως

Ανδρέα Παπανδρέου 37, 15122 Μαρούσι

Κοινοποίηση:

Σχολές & Τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της χώρας



Θέμα: Άμεση αποκατάσταση των καταστροφικών αποτελεσμάτων της “ΕΒΕ του Μέσου Όρου” στους άριστους και στις Αρχιτεκτονικές Σχολές

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Παρά τις διαμαρτυρίες σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας και των φορέων της, επιλέξατε να επιβάλλετε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) του Μέσου Όρου για την εισαγωγή των υποψηφίων στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και μάλιστα φέτος, εν μέσω πανδημίας.

Σαν να μην έφτανε αυτό, η ΕΒΕ περιβλήθηκε με μανδύα “φιλευσπλαχνίας”, ότι δεν είναι το “άκαμπτο και απόλυτο 10” αλλά ο μέσος όρος των επιδόσεων των μαθητών. Οι πάντες εξαπατήθηκαν ότι αυτό θα λειτουργούσε προς όφελος των υποψηφίων.

Επιπλέον, δώσατε στις Σχολές το δικαίωμα να διαφοροποιήσουν την “αντικειμενική” ΕΒΕ του ΜΟ, με συντελεστή από 0,8-1,2 στα πλαίσια της “ενίσχυσης της αυτονομίας” των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας (και 0,7-1,1 για τα ειδικά μαθήματα).

Το αποτέλεσμα ήταν να μείνουν αδιάθετες 14.176 θέσεις φοιτητών στα Πανεπιστήμια, όχι γιατί οι υποψήφιοι βαθμολογήθηκαν κάτω από τη βάση του 10, αλλά επειδή έλαβαν βαθμούς κάτω από τον Μέσο Όρο, τον οποίο αυτοί οι ίδιοι διαμόρφωσαν με την επιτυχή τους συμμετοχή με βαθμολογίες πολύ πάνω από το 10.

Συγκεκριμένα, στο Γραμμικό και Ελεύθερο σχέδιο των Αρχιτεκτονικών Σχολών ο Μέσος Όρος διαμορφώθηκε σε 15,53 και 14,03 αντίστοιχα. Όσοι έλαβαν βαθμούς πάνω από 10 αλλά βρέθηκαν κάτω από το ΜΟ, όχι απλώς τοποθετήθηκαν χαμηλότερα στη βαθμολογική κατάταξη, αλλά τιμωρήθηκαν με πλήρη αποκλεισμό από τη δυνατότητα να δηλώσουν τις Αρχιτεκτονικές Σχολές.

Μέρος της ευθύνης αναλογεί και σε εκείνα τα Πανεπιστήμια που δεν κατάλαβαν ότι η εξάσκηση του δικαιώματος της αυτονομίας τους “προς τα πάνω” δεν θα “ανέβαζε το επίπεδο τους”, αλλά αντίθετα θα ανατίναζε τα θεμέλιά τους.

Και αυτό έγινε.

Οι ΕΒΕ των Αρχιτεκτονικών Σχολών εκτινάχθηκαν κατά περίπτωση σε 17,08 και 15,43 (για το Γραμμικό και το Ελεύθερο σχέδιο) και σε 15,76 για τα λοιπά τέσσερα μαθήματα.

Ειδικά στις Αρχιτεκτονικές Σχολές, όχι μόνο ο ΠΗΧΗΣ ήταν ΨΗΛΟΣ, αλλά και ο ΚΟΦΤΗΣ ήταν ΤΡΙΠΛΟΣ!! Οι υποψήφιοι για τις υπόλοιπες Σχολές απαιτείται να ξεπεράσουν μία ΕΒΕ (και μέχρι δύο, για τις Σχολές με κάποιο ειδικό μάθημα). Σχεδόν ΜΟΝΟ οι υποψήφιοι των Αρχιτεκτονικών Σχολών πρέπει να ξεπεράσουν τριπλό εμπόδιο. Είναι σχεδόν ανέφικτο να πετύχει κανείς ταυτόχρονα τρείς στόχους για να πετύχει να εισαχθεί στην Αρχιτεκτονική. Αυτό απογοητεύει τα παιδιά και αποτελεί άνιση μεταχείριση των υποψηφίων.

Όσοι υποψήφιοι βαθμολογήθηκαν πάνω από 10 (αλλά κάτω από το “ΜΟ”, που κάποιες Σχολές τον αύξησαν ακόμη περισσότερο, πλασματικά), ΕΣΤΩ και σε ΕΝΑ από τους ΤΡΕΙΣ “ΜΟ”, ΚΟΠΗΚΑΝ τελείως από τις Αρχιτεκτονικές Σχολές.

Και δεν ήταν λίγοι αυτοί οι υποψήφιοι. Το 90% των “γραπτών” του Γραμμικού σχεδίου και το 94% του Ελεύθερου, βαθμολογήθηκαν πάνω από τη βάση του 10. Δηλαδή 1.540 υποψήφιοι πέρασαν το 10. Μέχρι πέρυσι είχαν δικαίωμα να δηλώσουν τις Αρχιτεκτονικές Σχολές. Φέτος, αυτοί οι ίδιοι, δεν είχαν όλοι δήθεν “τα απαραίτητα ακαδημαϊκά προσόντα” ΕΠΕΙΔΗ ακριβώς είχαν καλύτερες επιδόσεις από πέρυσι.



Δηλαδή, ΤΙΜΩΡΟΥΝΤΑΙ ΟΛΟΙ μαζί ΕΠΕΙΔΗ αρίστευσαν ΣΥΝΟΛΙΚΑ!

Έτσι, σε 570 υποψηφίους (δηλ. στο 37% όσων έγραψαν πάνω από την “βάση του 10”) ΑΦΑΙΡΕΘΗΚΕ πλήρως το ΔΙΚΑΙΩΜΑ να δηλώσουν τις Αρχιτεκτονικές Σχολές. Προφανώς πέρασαν κάπου αλλού, αλλά όχι στη Σχολή που αγάπησαν, αγωνίστηκαν και ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΚΑΤΕΚΤΗΣΑΝ τα “ελάχιστα ακαδημαϊκά εφόδια” εισαγωγής τους, αφού έλαβαν βαθμολογία πάνω από 10, ΚΑΙ στα δύο ειδικά μαθήματα ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ.

Θαυμάσια και πρωτότυπη μέθοδος επιβράβευσης της “Αριστείας” αλήθεια!

Έτσι κατέληξαν να μείνουν κενές θέσεις στις Αρχιτεκτονικές Σχολές. Όχι γιατί ήταν χαμηλό το επίπεδο των υποψηφίων. Αλλά ΕΠΕΙΔΗ ήταν ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΟ!

Η Αρχιτεκτονική Σχολή Ξάνθης σχεδόν άδειασε (108 κενές θέσεις στις 117, εισήχθησαν 9 άτομα, ποσοστό 8%) και η Αρχιτεκτονική Σχολή Πάτρας κατά το ήμισυ (59 κενές θέσεις στις 111, εισήχθησαν 58 άτομα, ποσοστό 50%).

Κοντά σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε ότι ανέκαθεν οι σπουδές στην Αρχιτεκτονική απευθυνόταν στα ανώτερα εισοδηματικά στρώματα της κοινωνίας, σε όσους είχαν τη δυνατότητα να πληρώσουν ιδιωτικά φροντιστήρια για την εκμάθηση των σχεδίων και έτσι αποκτούσαν σαφές προβάδισμα έναντι των συμμαθητών τους που παρακολουθούσαν μόνο το πρόγραμμα του δημόσιου σχολείου.

Με τις επιλογές όμως όλων των πρόσφατων Κυβερνήσεων και τη σταδιακή εξάλειψη της διδασκαλίας οποιασδήποτε μορφής σχεδίου στα ΓΕΛ, οι Αρχιτεκτονικές Σχολές υψώνουν τείχη απόρθητα στους μαθητές των ασθενέστερων εισοδηματικά και κοινωνικά στρωμάτων.

Στα ΕΠΑΛ τα δύο σχέδια δεν διδάσκονται επαρκώς σε καμία ειδικότητα.

Η θεσμοθέτηση δίωρης ενισχυτικής διδασκαλίας σε παιδιά ανά ομάδες σχολείων και εκτός ωρολογίου προγράμματος, αποτελεί κοροϊδία. Ειδικά μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές επί ΕΞΑΩΡΟ, δεν είναι δυνατόν να διδαχθούν σε ένα ΔΙΩΡΟ και μάλιστα (για το Γραμμικό Σχέδιο) από εκπαιδευτικούς που δεν είναι καν αρχιτέκτονες, αλλά του ενοποιημένου κλάδου ΠΕ81 και του κλάδου ΠΕ89 (φωτογράφοι, γραφίστες, κλπ), δεν είναι καν όλοι μόνιμοι (οι οποίοι ενδεχομένως να έχουν επιμορφωθεί), αλλά και ωρομίσθιοι με εποχιακές προσλήψεις. Υπενθυμίζουμε ότι για τα υπόλοιπα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του Λυκείου, επιλέγονται πάντοτε οι παλαιότεροι και εμπειρότεροι εκπαιδευτικοί.

Κυρία Υπουργέ,

Από το 1963 που θεσμοθετήθηκαν οι Πανελλήνιες εξετάσεις και τουλάχιστον εδώ και μισό αιώνα, η βάση του 10 για τα ειδικά μαθήματα εισαγωγής στις Αρχιτεκτονικές Σχολές λειτούργησε υποδειγματικά με πλήρη αποδοχή από την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα.

Τα αποτελέσματα απέδειξαν ότι η συγκεκριμένη “ΕΒΕ του Μέσου Όρου” αποτελεί ανεπίτρεπτη, αναιτιολόγητη και παράλογη στρέβλωση.

Ζητούμε:
Να επανέλθει η βάση του 10, ίδια για όλες τις Αρχιτεκτονικές Σχολές, ως πιστοποίηση επάρκειας απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων στο Γραμμικό και στο Ελεύθερο Σχέδιο.
Να επανέλθει η διδασκαλία των μαθημάτων Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο στα ωρολόγια προγράμματα όλων των τάξεων του Γενικού Λυκείου ως μαθήματα στοιχειώδους τεχνικού και χωρικού εγγραμματισμού Γενικής Παιδείας 2Ω, αλλά και ως μαθήματα Προσανατολισμού 4Ω για προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις στη Β΄ και Γ΄ ΓΕΛ.
Εφόσον διατηρηθεί ο θεσμός της ενισχυτικής διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων εκτός ωρολογίου προγράμματος και προκειμένου να ανταποκριθούν οι υποψήφιοι στις απαιτήσεις της εξάωρης εξέτασης και μάλιστα πρέπει να κατακτήσουν δεξιότητες επιπέδου Πανελλαδικών ξεκινώντας από το απόλυτο μηδέν (καθώς δεν έχουν διδαχθεί ποτέ σχέδιο), η διδασκαλία των Σχεδίων πρέπει να προβλέπεται 4ωρη, επί τρία συνεχή χρόνια (Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου) και από έμπειρους εκπαιδευτικούς. Οι μόνοι κατάλληλοι να διδάξουν ειδικό μάθημα του Γραμμικού Σχεδίου για εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική είναι οι διπλωματούχοι Αρχιτέκτονες Μηχανικοί και ίσως κατ’ οικονομία και οι λοιποί εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ 81, οι οποίοι όμως να έχουν επιμορφωθεί ειδικώς.
Να διαφοροποιηθεί η ειδικότητα των Αρχιτεκτόνων ΕΝΤΟΣ του κλάδου των ΠΕ81 ώστε να γίνεται ουσιαστική διδασκαλία των μαθημάτων αυτών σε Α΄ και Β΄ ανάθεση αντίστοιχα και αποτελεσματική προετοιμασία των μαθητών για τις απαιτήσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων (και των Πανεπιστημίων) μέσα στο Δημόσιο σχολείο, διασφαλίζοντας το συνταγματικό τους δικαίωμα για δωρεάν δημόσια παιδεία.
Να ενισχυθούν οι τεχνικές ειδικότητες των ΕΠΑΛ σύμφωνα και με το επιτυχημένο παράδειγμα των Τεχνικών Σχολών της Κύπρου, στις οποίες περιλαμβάνεται κλάδος Κατεύθυνσης Αρχιτεκτονικής και Πολιτικής Μηχανικής με πρόσβαση στις Αρχιτεκτονικές Σχολές και στα Πολυτεχνεία.
Ειδικά για φέτος, να υπάρξει άμεση μεταβατική νομοθετική ρύθμιση ώστε να καλυφθούν τώρα οι κενές θέσεις των Αρχιτεκτονικών Σχολών με υποψηφίους που έλαβαν τη βάση του 10 και επιθυμούν σήμερα να φοιτήσουν.



Με εκτίμηση,

Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ

Ο Πρόεδρος

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΥΝΟΜΗΛΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου