Κυριακή 26 Απριλίου 2020

Η καύση απορριμάτων σε Βόλο και Θεσσαλονίκη και ο ΣΥΡΙΖΑ


ΜΙΑ ΩΡΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ: Η ΕΥΚΑΡΠΙΑ, Ο ΒΟΛΟΣ, Ο ΤΙΤΑΝ, Η ΑΓΕΤ ΚΑΙ Ο ΣΥΡΙΖΑ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 07:12 | από Νίκος Ηλιάδης
Όσα περιέχονται στην επιστολή των πέντε βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης για την υπόθεση της ΤΙΤΑΝ στην Ευκαρπία και όσα τεχνηέντως αποσιωπούνται.

Ανοιχτή επιστολή προς την τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ Α.Ε. δημοσιοποίησαν προχθές πέντε βουλευτές Α' και Β' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δει κανείς όσα περιέχονται στην επιστολή, αλλά συγχρόνως και όσα τεχνηέντως αποσιωπούνται. Όπως έχει ενδιαφέρον να θυμηθούμε και τι έπραξε ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση στην αντίστοιχη ακριβώς περίπτωση των διαδοχικών τροποποιήσεων των περιβαλλοντικών όρων (Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων - ΑΕΠΟ) για λογαριασμό της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ στο Βόλο.

Το θέμα προέκυψε ως γνωστόν μετά την αίτηση την οποία κατέθεσε η τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ στις 19 Δεκεμβρίου 2019, ζητώντας να υπάρξει τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του εργοστασίου στην Ευκαρπία ώστε να προστεθεί ένας κωδικός εναλλακτικών καυσίμων σε αυτά τα οποία χρησιμοποιεί ήδη (αστικά RDF/SRF) από το 2014 η συγκεκριμένη μονάδα. Συνεπώς, για να έχουμε σαφή εικόνα, δεν πρόκειται για εισαγωγή εναλλακτικών απορριμματογενών καυσίμων, αυτά καίγονται εδώ και σχεδόν έξι χρόνια στον ΤΙΤΑΝΑ, αλλά για μια ακόμη προσθήκη.

Αυτήν την υπόθεση η τοπική κοινωνία την αντελήφθη σχεδόν τρεις μήνες μετά όταν στις 13 Μαρτίου, ο σχετικός φάκελος με το σχέδιο απόφασης για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων εστάλη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος προς την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία με τη σειρά της ενημέρωσε τον οικείο δήμο Παύλου Μελά, αλλά και κάθε άλλον ενδιαφερόμενο για την ύπαρξη του φακέλου προκειμένου, εφόσον το επιθυμεί, να λάβει σχετική γνώση.

Δεν λένε “όχι” στην καύση απορριμμάτων

Από το περιεχόμενο της επιστολής των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προκύπτουν τα ακόλουθα:

1. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν είναι κατά της καύσης από την τσιμεντοβιομηχανία εναλλακτικών καυσίμων RDF/SRF τα οποία προέρχονται κατά κύριο λόγο από την βιομηχανική επεξεργασία των υπολειμμάτων από τα ανακυκλούμενα απορρίμματα. “Δεν υπάρχει επιστημονικός κανόνας ότι τα εναλλακτικά καύσιμα δεν περιλαμβάνουν ανακυκλώσιμα απόβλητα”, αναφέρουν στην επιστολή τους.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επικαλούμενοι την εθελοντική συμφωνία την οποία υπέγραψε ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος με τις τσιμεντοβιομηχανίες, μόλις τέσσερις ημέρες πριν από τις εκλογές (3/7/19), ζητούν απλώς, να τηρηθούν κάποιες προϋποθέσεις οι οποίες, στην πλειοψηφία τους, εξαντλούνται κατ' ουσία στην τήρηση κάποιων τυπικών διαδικασιών (π.χ. ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών, δημοσιοποίηση των περιβαλλοντικών όρων σχετικά με τους ρύπους, αλλά και με την ποιότητα του εναλλακτικού καυσίμου κ.ο.κ.). Διαδικασίες οι οποίες εύκολα διεκπεραιώνονται, όπως άλλωστε συνέβη ήδη στην περίπτωση της Ευκαρπίας, με την αποστολή του φακέλου στην ΠΚΜ, αλλά και με τις ανακοινώσεις του ΤΙΤΑΝΑ και την επιστολή του προς τους δημάρχους της περιοχής.

Άλλωστε, και οι ίδιοι οι βουλευτές στην επιστολή τους παραδέχονται πως η όλη διαδικασία ήταν απολύτως σύννομη. “Δυστυχώς περιοριστήκατε στη δυνατότητα της απλής δημοσιοποίησης, που σας δίνει η νομοθεσία, και επιπλέον σε συνθήκες περιορισμού μετακινήσεων και απαγόρευσης συνεδριάσεων” αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Εν ολίγοις, για την απλή τροποποίηση της ΑΕΠΟ (και όχι για την εξ αρχής αδειοδότηση για χρήση εναλλακτικών καυσίμων), εκ του νόμου, τον οποίο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν τροποποίησε, δεν απαιτείται διαβούλευση, αλλά απλώς ενημέρωση, υποχρέωση για την οποία ο ΤΙΤΑΝΑΣ μπορεί να ισχυριστεί ότι την εκπλήρωσε ήδη, έστω και εκ των υστέρων.

2. Αναφέρεται στην επιστολή ότι “θα έπρεπε ήδη η εταιρεία να ενημερώσει εντός του 2019 την κοινωνία και την αυτοδιοίκηση της Θεσσαλονίκης για τα αποτελέσματα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων από το 2014 μέχρι σήμερα...”. Εξ αυτού υπονοείται, προφανώς, ότι ο ΤΙΤΑΝΑΣ δεν προέβη σε κανενός είδους τέτοια ενημέρωση. Το ερώτημα που προκύπτει εν προκειμένω είναι εάν “όλο αυτό το διάστημα, από το 2014 έως το 2019, το υπουργείο Περιβάλλοντος, απαίτησε ποτέ να λάβει αυτά τα στοιχεία;” και εάν όντως τα απαίτησε αλλά δεν τα έλαβε, “σε ποιες ενέργειες προέβη σε βάρος της εταιρείας;”.

Εισαγωγή απορριμμάτων από το εξωτερικό

3. Στην επιστολή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν επίσης ότι η χρήση εναλλακτικών καύσιμων, ως μέθοδος διαχείρισης αποβλήτων, εφαρμόζεται “ΜΟΝΟ στις περιπτώσεις, χωρών και περιοχών, που έχουν εξαντληθεί ΟΛΕΣ οι διαδικασίες επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης και ανάκτησης υλικών, είτε με διαλογή στην πηγή είτε με μηχανική επεξεργασία, ΠΡΙΝ την παραγωγή των εναλλακτικών καυσίμων”. Ωστόσο, στην εθελοντική συμφωνία της 3ης Ιουλίου 2019, αναφέρεται ότι υποχρέωση των τσιμεντοβιομηχανιών είναι “να αξιοποιούν κατά προτεραιότητα (σ.σ. όχι κατ' αποκλειστικότητα) εναλλακτικά καύσιμα τα οποία παράγονται στη χώρα”. Συνεπώς, είναι προφανές ότι οι τσιμεντοβιομηχανίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τέτοιου είδους καύσιμα από οποιοδήποτε σημείο της χώρας ή και του πλανήτη. Άλλωστε, στην ίδια συμφωνία, περιγράφεται αναλυτικά η δυνατότητα εισαγωγής εναλλακτικών καυσίμων από άλλες χώρες.

Τι απ' όλα αυτά εφαρμόστηκε στην ΑΓΕΤ;

Ως αξιωματική αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει μια σειρά ζητήματα τα οποία, ωστόσο, αγνόησε και απέφυγε να εφαρμόσει όσο ήταν κυβέρνηση. Τρανό παράδειγμα η περίπτωση της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ η οποία λειτουργεί πέντε χιλιόμετρα έξω από τον Βόλο. Στις 4 Σεπτεμβρίου 2015 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στην τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων της ΑΓΕΤ, προσθέτοντας αρκετούς νέους κωδικούς όσον αφορά τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Συγκεκριμένα, με αυτήν την τροποποίηση δόθηκε η άδεια στην ΑΓΕΤ να προσθέσει ως προϊόντα καύσης “μη επικίνδυνα απόβλητα, βιομηχανικής κυρίως προέλευσης”, όπως απόβλητα από βιομηχανίες αλουμινίου, χαλκού, από χυτήρια, εξαντλημένους καταλύτες, γυάλινες συσκευασίες, αλλά και “χρήση νέων εναλλακτικών καυσίμων” από τον κλάδο παραγωγής χαρτοπολτού.

Σχεδόν ενάμισι χρόνο μετά, στις 24 Φεβρουαρίου 2017, ακολούθησε και δεύτερη τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του ίδιου εργοστασίου την οποία ενέκρινε η τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με την οποία δίνεται η δυνατότητα χρήσης “νέων εναλλακτικών πρώτων υλών”, όπως επίσης και η δυνατότητα τροφοδοσίας της ΑΓΕΤ με εναλλακτικά καύσιμα τύπου RDF, δια μέσου των λιμενικών εγκαταστάσεων.

“Οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ δεν απαντούσαν ούτε στο τηλέφωνο”

Οι δύο αυτές αδειοδοτήσεις της ΑΓΕΤ προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων στην Μαγνησία, με αλλεπάλληλες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας με τη συμμετοχή χιλιάδων πολιτών οι οποίοι ζητούν την ανάκληση αυτών των αποφάσεων. Εναντίον αυτών των δύο αποφάσεων της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ είχαν ταχθεί και πολλοί φορείς της Μαγνησίας, μεταξύ των οποίων το ΤΕΕ και ο τοπικός Ιατρικός Σύλλογος, ενώ υπέρ είχε εκφραστεί η δημοτική αρχή του Αχιλλέα Μπέου. Μάλιστα, και οι ίδιοι οι βουλευτές κάνουν έμμεση αναφορά στην επιστολή τους προς τον ΤΙΤΑΝΑ σε αυτές τις αντιδράσεις λέγοντας ότι “σε άλλες περιοχές της χώρας η έλλειψη διαφάνειας για την περιβαλλοντική απόδοση και διαβούλευση με την τοπική κοινωνία δημιουργεί σημαντικές αντιθέσεις αλλά και δυσπιστία ως προς τα επιστημονικά δεδομένα, τις μετρήσεις και τις προθέσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων”, αποσιωπώντας βεβαίως ότι την περίοδο εκείνη ήταν οι ίδιοι στην κυβέρνηση.

Μιλώντας στη Voria.gr ο Κώστας Γαργάλας, μέλος της Επιτροπής Αγώνα Πολιτών Βόλου κατά της καύσης απορριμμάτων από την ΑΓΕΤ, αλλά και δημοτικός σύμβουλος εκείνη την εποχή με την παράταξη η οποία υποστηριζόταν από τον ΣΥΡΙΖΑ και νυν μέλος της διοικούσας επιτροπής του τοπικού παραρτήματος του ΤΕΕ τονίζει ότι “και οι δύο αυτές τροποποιήσεις της ΑΕΠΟ της ΑΓΕΤ έγιναν χωρίς να προηγηθεί καμία διαβούλευση και καμία ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας. Όταν δε, η τοπική κοινωνία αντέδρασε, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος όχι μόνον απέφυγε να επισκεφθεί την περιοχή, αλλά δεν απαντούσε ούτε στα τηλέφωνα”. Επιπλέον επισημαίνει ότι η αδειοδότηση έγινε χωρίς να εκπληρώνεται και η προϋπόθεση εξάντλησης της δυνατότητας ανακύκλωσης των απορριμμάτων. “Άλλωστε τα εναλλακτικά καύσιμα τύπου RDF/SRF η ΑΓΕΤ τα προμηθεύεται από αλλού”.

Ο κ. Γαργάλας προσέθεσε πως “ο αγώνας ο δικός μας συνεχίζεται. Μέσα στο 2020 πρόκειται να ολοκληρωθεί μια μεγάλη επιδημιολογική μελέτη η οποία ξεκίνησε το 2018 με τη συμμετοχή του πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του Ιατρικού Συλλόγου, του νοσοκομείου Βόλου κ.ά., προκειμένου να καταδειχθεί η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας από τη λειτουργία της τσιμεντοβιομηχανίας, τη χρήση αυτών των καυσίμων κ.λπ. Ωστόσο, ήδη, έχουμε στα χέρια μας στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι στην περιοχή της Μαγνησίας παρατηρούνται υψηλότερα ποσοστά θανάτων καθώς και βαρύτατων χρόνιων ασθενειών από αιτίες που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση”. Σύμφωνα με τον ίδιο η Επιτροπή Αγώνα Πολιτών Βόλου προτείνει να υπάρξει αντικατάσταση των καυσίμων τα οποία χρησιμοποιεί σήμερα η ΑΓΕΤ με φυσικό αέριο “το οποίο ρυπαίνει πολύ λιγότερο και έχει και φθηνό τιμολόγιο”.

Υ.Γ. Και μια επισήμανση: Την επιστολή του ΣΥΡΙΖΑ υπογράφουν οι βουλευτές Γιάννης Αμανατίδης, Χρήστος Γιαννούλης, Κώστας Ζουράρις, Κατερίνα Νοτοπούλου και Φάμελλος Σωκράτης. Από την επιστολή λείπουν τα ονόματα των άλλων δύο βουλευτών, του Αλέξανδρου Τριανταφυλλίδη και της Δώρας Αυγέρη. Υπενθυμίζεται ότι κατά την προ ημερών πρώτη παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης για το θέμα του ΤΙΤΑΝΑ η ανακοίνωση είχε την υπογραφή και των επτά βουλευτών.

Πηγή: https://www.voria.gr/article/mia-orea-istoria-i-efkarpia-o-volos-o-titan-i-aget-ke-o-siriza?fbclid=IwAR0uTFMSYvtyWc-A7zIJtD9QLpnHbBPLIc4QsHlj4DTXOlCjC6-ZO2zTdlk

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου