Τετάρτη, 29 Νοεμβρίου 2017

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Ψήφισμα για τον Ν.4495/17 για το Δομημένο Περιβάλλον

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr


Αθήνα, 27-11-2017
Αρ. Πρωτ. : 7223
Προς: Υπουργό Π.ΕΝ. κ. Σταθάκη
Κοιν: 1. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ
2. Α' Βάθμιες Ενώσεις


Θέμα: Ψήφισμα για τον Ν.4495/17 για το Δομημένο Περιβάλλον.

Το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, κατόπιν σχετικής συζήτησης που έγινε στο 17ο Συνέδριο της, αποφασίζει τα παρακάτω σε σχέση με τον πρόσφατο Ν.4495/17 για το Δομημένο Περιβάλλον.


1. Επισημαίνει και καταγγέλλει την απουσία οποιουδήποτε διαλόγου με την ΕΜΔΥΔΑΣ, κατά τη διάρκεια διαβούλευσης του, τη στιγμή που κλήθηκαν από το αρμόδιο Υπουργείο, να γνωμοδοτήσουν πλήθος σχετικών και άσχετων φορέων, αλλά όχι οι δημόσιοι υπάλληλοι μηχανικοί, που σε μεγάλο βαθμό θα κληθούν να τον υλοποιήσουν. Και αυτό παρά το γεγονός ότι υπήρχε δέσμευση στις 14/6/2016 σε σύσκεψη του ΥΠΕΝ με τους προϊσταμένους των ΥΔΟΜ, στον τότε ΓΓ της ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής για συμμετοχή της ΕΜΔΥΔΑΣ στις αρμόδιες επιτροπές. Δέσμευση η οποία ουδέποτε υλοποιήθηκε.

2. Εκτιμά ότι ο Νόμος 4495/17, σε συνέχεια των προηγουμένων:
Επιτείνει την ιδιωτικοποίηση του αναγκαίου Δημόσιου ελέγχου στο Δομημένο Περιβάλλον και ανοίγει το δρόμο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των Υπηρεσιών Δόμησης, παρέχοντας για παράδειγμα αποκλειστικά σε ιδιώτες μηχανικούς το δικαίωμα για διενέργεια αυτοψιών αυθαιρέτων και επικινδύνων κατασκευών
Εξαιρεί τα έργα που υπάγονται στους νόμους περί "Στρατηγικών επενδύσεων" (N.3894/2010 και Ν. 3986/2011) από την προέγκριση οικοδομικής άδειας (άρθρο 35). Δημιουργεί έτσι δυο μέτρα και δυο σταθμά στην εφαρμογή των πολεοδομικών και άλλων νόμων.
Εντείνει την εισπρακτική εκμετάλλευση της αυθαίρετης δόμησης που αποδεδειγμένα, όχι μόνο δεν την αντιμετωπίζει, αλλά την ενθαρρύνει και την αναπαράγει. Τα αυθαίρετα πάνω στα ρέματα θα τακτοποιηθούν και αυτά;
Συνεχίζει την ισοπέδωση επαγγελματικών δικαιωμάτων, μια και στο άρθρο 38 ο έλεγχος των στοιχείων της οικοδομικής άδειας διενεργείται “από εξουσιοδοτημένους από τον Προϊστάμενο της Υ.ΔΟΜ. υπαλλήλους μηχανικούς Π.Ε. ή Τ.Ε..”
Δεν έχει απολύτως καμία πρόβλεψη για τη στελέχωση των Υπηρεσιών Δόμησης και άλλων εμπλεκόμενων φορέων με το αναγκαίο προσωπικό, σύμφωνα με πρότυπο Ο.Ε.Υ. Υπηρεσίες που έχουν απαξιωθεί και στενάζουν τόσο από την έλλειψη προσωπικού, όσο και από τις παρεμβάσεις αιρετών κλπ.
Μεταφέρει ευθύνες αρμοδιότητας Δημοσίου ελέγχου, στους συναδέλφους ελεύθερους επαγγελματίες μηχανικούς, με απρόβλεπτες συνέπειες ποινικοποίησης και με όρους απαξίωσης και υποτίμησης. Αυτή η ιδιωτικοποίηση σε συνδυασμό με την περιπτωσιολογική εισπρακτική λογική του νόμου, ανοίγει τον δρόμο για ατελείωτες ενδοεπαγγελματικές διενέξεις, με αποτέλεσμα την αποδιάρθρωση του επαγγελματικού και κοινωνικού ιστού των μηχανικών.
Αυξάνει τη γραφειοκρατία -παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες- με την εξειδίκευση και τον κατακερματισμό του ελέγχου σε πλήθος ελεγκτικών μηχανισμών/αρχών (Τοπικό Παρατηρητήριο, Περιφερειακό Παρατηρητήριο, Διεύθυνση, Υπηρεσία Δόμησης, Επιτροπή εξέτασης προσφυγών αυθαιρέτων, επιτροπή προσβασιμότητας, ΣΥΠΟΘΑ, Εποπτικό Συνέδριο, ΠΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΥΠΟΘΑ, κλπ.). Απαιτεί πλήθος αποφάσεων, ερμηνευτικών εγκυκλίων για να υλοποιηθεί
Συνεχίζει την εκχώρηση αρμοδιοτήτων της Δημόσιας Διοίκησης (πλατφόρμες αυθαιρέτων κλπ.) σε φορείς καθ’ ύλην περιορισμένης ευθύνης (πχ Τεχνικό Επιμελητήριο).
Εκχωρεί αρμοδιότητες στην Εκκλησία, μέσω της Ναοδομίας, αδυνατίζοντας τον έλεγχο στις κατασκευές της Εκκλησίας όπως έγινε και το 2014 με την φωτογραφική νομοθετική ρύθμιση του άρθρου 10 του Ν.4237/2014(ΦΕΚ 36Α/12.2.2014) με την οποία εντάχθηκαν στη ρύθμιση του Ν.4178/2013 οι 6 βίλες της Ιεράς Μονής Πεντέλης και ακυρώθηκε το πρόστιμο των 3.700.000 ευρώ που είχε επιβάλλει η αρμόδια Υ.ΔΟΜ.
Φορτώνει τους πολίτες με πρόσθετα βάρη χωρίς πρακτικό αντικείμενο σε μια δύσκολη συγκυρία, μετακυλώντας τους όλο το κόστος ελέγχων, έκδοσης πιστοποιητικών, ταυτοτήτων κλπ. Ενισχύει τις ατομικές λύσεις έναντι των συλλογικών σε μια εποχή ακραίας ενεργειακής φτώχειας.

Ο νόμος 4495/17 συντελεί στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του δημόσιου ελέγχου των μελετών και κατασκευών και βρίσκεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα, το οποίο ορίζει την προστασία της χωροταξίας και της πολεοδομίας ως υποχρέωση του κράτους προς τους πολίτες. Οδηγεί στην επιδείνωση ακόμα και των προβλημάτων που υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει.

Εμείς θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε την επαναφορά του δημόσιου ελέγχου στο δομημένο περιβάλλον, την άμεση στελέχωση των Υπηρεσιών δόμησης με το αναγκαίο προσωπικό, σύμφωνα με πρότυπο Ο.Ε.Υ., την ενιαία ηλεκτρονική πλατφόρμα (με ψηφιοποίηση των οικοδομικών αδειών, εντάξεις αυθαιρέτων κλ.), την κωδικοποίηση και την επικαιροποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου