Τουλάχιστον έως τα μέσα του
2016 θα συνεχιστεί ο Γολγοθάς στην Κορίνθου-Πατρών, παρά τη ρητή
πρόβλεψη να παραδοθούν τα έργα τον επόμενο Δεκέμβριο, αλλά και τον
πακτωλό δημόσιου χρήματος προς τους εργολάβους. Σήμερα στα 120 χλμ. της
διαδρομής λειτουργούν πάνω από 20 εργοτάξια, τα περισσότερα κομμάτια της
οποίας διατίθεται μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
Πέρα από την ταλαιπωρία των περίπου 6.500 οδηγών, οι οποίοι κινούνται κατά μέσο όρο την ημέρα στην εθνική καρμανιόλα, η νέα καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για επιστροφή των κονδυλίων του ΕΣΠΑ που έχουν διατεθεί για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου. Σχεδόν έναν χρόνο πριν από τη λήξη του νέου χρονοδιαγράμματος και παρά την εντατικοποίηση των κατασκευών που καταγράφεται από την αρχή του χρόνου, έχει υλοποιηθεί μόνον το 60% των έργων.
«Προσπαθούμε»
«Προσπαθούμε να είμαστε μέσα στο χρονοδιάγραμμα», δήλωσε χθες στους δημοσιογράφους ο επικεφαλής της κοινοπραξίας Παναγιώτης Παπανικόλας, λίγο μετά την ολοκλήρωση της διάνοιξης της τρίτης και τελευταίας σήραγγας στην Παναγοπούλα Αχαΐας. Δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί το «μοντέλο» της Εγνατίας και να δοθεί στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος χωρίς τα σημεία που καθυστερούν τα έργα, όπου οι οδηγοί θα ακολουθούν παρακαμπτηρίους οδούς.
Το προσεχές διάστημα προβλέπεται να παραδοθούν δύο νέα τμήματα, συνολικού μήκους περίπου 8 χλμ., αλλά θα συνεχίσει να υπάρχει μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, καθώς ο σημερινός δρόμος θα αποκλειστεί, για να ανακατασκευαστεί. Ως τις αρχές του χρόνου προβλέπεται να μεταφερθούν τα σημερινά διόδια Ζευγολατιού σε νέα θέση κοντά στο Κιάτο.
Με την ολοκλήρωση των έργων θα λειτουργούν συνολικά τρεις μετωπικοί σταθμοί διοδίων, στο Κιάτο, στα Νικολέικα και στο Ρίο, καθώς και πλευρικοί σταθμοί στους κόμβους Ζευγολατιού, Ακράτας, Καλαβρύτων και Αραχωβίτικων. Οι εργολάβοι υπόσχονται ότι με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου θα λειτουργήσει ηλεκτρονικό σύστημα υπολογισμού των διοδίων με βάση την απόσταση που διανύει το όχημα και με χρέωση 0,06 ευρώ ανά χιλιόμετρο, αλλά μόνο για οχήματα που θα εφοδιαστούν με συσκευή e-pass.
Στέλεχος του κατασκευαστικού τομέα της κοινοπραξίας εξήγησε στην «Εφ.Συν.», ότι οι 12 σήραγγες της Κορίνθου-Πατρών, συνολικού μήκους 16 χλμ., έχουν υλοποιηθεί κατά 83% και υπολογίζεται να τελειώσουν στα μέσα του 2015. Στα υπόλοιπα κομμάτια, με τις 47 γέφυρες και 162 ανισόπεδες διαβάσεις λόγω του τοπικού δικτύου, υπάρχει μικρότερη πρόοδος. Επιχείρησε όμως να φορτώσει την ευθύνη για τις καθυστερήσεις στο υπουργείο Υποδομών και κυρίως στον ΟΣΕ.
Προβλήματα
Ο νέος αυτοκινητόδρομος «συναντά» το σιδηροδρομικό δίκτυο σε οκτώ σημεία: Ασσο, Μελίσσι, Συκιά, Ξυλόκαστρο, Δερβένι, Καθαρονέρι, Καμάρες και γέφυρα Ρίου. Για να ξεμπλοκαριστεί ο αυτοκινητόδρομος, πρέπει να προηγηθούν τα έργα του ΟΣΕ, αλλά υπάρχουν πολλά προβλήματα:
■ Σε καλύτερη μοίρα βρίσκονται τέσσερις περιπτώσεις (Μελίσσι, Συκιά, Ξυλόκαστρο και Δερβένι), αφού περιλαμβάνονται στην εργολαβία του ΟΣΕ στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, που ύστερα από πολύμηνες δικαστικές εμπλοκές προβλέπεται να προχωρήσει αλλά θα ολοκληρωθεί το 2017.
■ Στην περίπτωση του Ασσου Κορινθίας, η γραμμή του προαστιακού βρίσκεται σε λειτουργία, αλλά δεν έχει προβλεφθεί το πλάτος του νέου αυτοκινητόδρομου και πρέπει να... μετακινηθεί!
■ Τα μεγαλύτερα εμπόδια υπάρχουν στις Καμάρες και τη γέφυρα του Ρίου, που βρίσκονται σε υπό δημοπράτηση τμήμα και μπορεί να προχωρήσει ο αυτοκινητόδρομος, αλλά θα δημιουργήσει μεγάλες δυσκολίες στα μελλοντικά σιδηροδρομικά έργα.
Οι εργολάβοι αφήνουν να εννοηθεί ότι θα επιταχυνθεί η παράδοση του αυτοκινητόδρομου, αν τους ανατεθούν τα έργα του ΟΣΕ στα οκτώ αυτά τμήματα, φυσικά με επιπλέον κονδύλια που υπολογίζονται σε 10-20 εκατ. ευρώ!
Νέες απαιτήσεις
Από χθεσινή ανάρτηση στη «Διαύγεια» αποκαλύφθηκε επίσης ότι μία ημέρα πριν από την επισημοποίηση της συμφωνίας με το υπουργείο Υποδομών για την επανεκκίνηση των έργων, υπέβαλαν αναφορά για καθυστέρηση παράδοσης χώρου στην περιοχή του Ρίου και επομένως ετοιμάζονται για νέες οικονομικές απαιτήσεις! Η υπόθεση παραπέμφθηκε στη διαιτησία, με σχεδόν προδιαγεγραμμένη τη δικαίωση των εργολάβων που ανοίγει τον δρόμο για νέες συμπληρωματικές συμβάσεις.
Από τις συνεχείς αποζημιώσεις, τα έσοδα από τα διόδια και την προβλεπόμενη εθνική συμμετοχή, ο αυτοκινητόδρομος στην πράξη έχει μετατραπεί από «συγχρηματοδοτούμενο» σε κλασικό δημόσιο έργο. Από το Δημόσιο, οι εργολάβοι έχουν ήδη εισπράξει πάνω από ένα δισ. ευρώ από χρηματοδοτήσεις και διόδια, ενώ έχουν συνεισφέρει με «ζεστό χρήμα» μόλις 172 εκατ. ευρώ και δάνεια 584 εκατ. ευρώ. Επικεφαλής της «Ολυμπίας οδού» είναι η γαλλική Vinci, με ποσοστό 29,9%. Συμμετέχουν επίσης η γερμανική Hochtief με 17%, οι ελληνικές «Ακτωρ» και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, με 17% έκαστη, καθώς και η «J&P-Αβαξ» με την «Αθηνά» με 19,1%.
Πέρα από την ταλαιπωρία των περίπου 6.500 οδηγών, οι οποίοι κινούνται κατά μέσο όρο την ημέρα στην εθνική καρμανιόλα, η νέα καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για επιστροφή των κονδυλίων του ΕΣΠΑ που έχουν διατεθεί για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου. Σχεδόν έναν χρόνο πριν από τη λήξη του νέου χρονοδιαγράμματος και παρά την εντατικοποίηση των κατασκευών που καταγράφεται από την αρχή του χρόνου, έχει υλοποιηθεί μόνον το 60% των έργων.
«Προσπαθούμε»
«Προσπαθούμε να είμαστε μέσα στο χρονοδιάγραμμα», δήλωσε χθες στους δημοσιογράφους ο επικεφαλής της κοινοπραξίας Παναγιώτης Παπανικόλας, λίγο μετά την ολοκλήρωση της διάνοιξης της τρίτης και τελευταίας σήραγγας στην Παναγοπούλα Αχαΐας. Δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί το «μοντέλο» της Εγνατίας και να δοθεί στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος χωρίς τα σημεία που καθυστερούν τα έργα, όπου οι οδηγοί θα ακολουθούν παρακαμπτηρίους οδούς.
Το προσεχές διάστημα προβλέπεται να παραδοθούν δύο νέα τμήματα, συνολικού μήκους περίπου 8 χλμ., αλλά θα συνεχίσει να υπάρχει μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, καθώς ο σημερινός δρόμος θα αποκλειστεί, για να ανακατασκευαστεί. Ως τις αρχές του χρόνου προβλέπεται να μεταφερθούν τα σημερινά διόδια Ζευγολατιού σε νέα θέση κοντά στο Κιάτο.
Με την ολοκλήρωση των έργων θα λειτουργούν συνολικά τρεις μετωπικοί σταθμοί διοδίων, στο Κιάτο, στα Νικολέικα και στο Ρίο, καθώς και πλευρικοί σταθμοί στους κόμβους Ζευγολατιού, Ακράτας, Καλαβρύτων και Αραχωβίτικων. Οι εργολάβοι υπόσχονται ότι με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου θα λειτουργήσει ηλεκτρονικό σύστημα υπολογισμού των διοδίων με βάση την απόσταση που διανύει το όχημα και με χρέωση 0,06 ευρώ ανά χιλιόμετρο, αλλά μόνο για οχήματα που θα εφοδιαστούν με συσκευή e-pass.
Στέλεχος του κατασκευαστικού τομέα της κοινοπραξίας εξήγησε στην «Εφ.Συν.», ότι οι 12 σήραγγες της Κορίνθου-Πατρών, συνολικού μήκους 16 χλμ., έχουν υλοποιηθεί κατά 83% και υπολογίζεται να τελειώσουν στα μέσα του 2015. Στα υπόλοιπα κομμάτια, με τις 47 γέφυρες και 162 ανισόπεδες διαβάσεις λόγω του τοπικού δικτύου, υπάρχει μικρότερη πρόοδος. Επιχείρησε όμως να φορτώσει την ευθύνη για τις καθυστερήσεις στο υπουργείο Υποδομών και κυρίως στον ΟΣΕ.
Προβλήματα
Ο νέος αυτοκινητόδρομος «συναντά» το σιδηροδρομικό δίκτυο σε οκτώ σημεία: Ασσο, Μελίσσι, Συκιά, Ξυλόκαστρο, Δερβένι, Καθαρονέρι, Καμάρες και γέφυρα Ρίου. Για να ξεμπλοκαριστεί ο αυτοκινητόδρομος, πρέπει να προηγηθούν τα έργα του ΟΣΕ, αλλά υπάρχουν πολλά προβλήματα:
■ Σε καλύτερη μοίρα βρίσκονται τέσσερις περιπτώσεις (Μελίσσι, Συκιά, Ξυλόκαστρο και Δερβένι), αφού περιλαμβάνονται στην εργολαβία του ΟΣΕ στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, που ύστερα από πολύμηνες δικαστικές εμπλοκές προβλέπεται να προχωρήσει αλλά θα ολοκληρωθεί το 2017.
■ Στην περίπτωση του Ασσου Κορινθίας, η γραμμή του προαστιακού βρίσκεται σε λειτουργία, αλλά δεν έχει προβλεφθεί το πλάτος του νέου αυτοκινητόδρομου και πρέπει να... μετακινηθεί!
■ Τα μεγαλύτερα εμπόδια υπάρχουν στις Καμάρες και τη γέφυρα του Ρίου, που βρίσκονται σε υπό δημοπράτηση τμήμα και μπορεί να προχωρήσει ο αυτοκινητόδρομος, αλλά θα δημιουργήσει μεγάλες δυσκολίες στα μελλοντικά σιδηροδρομικά έργα.
Οι εργολάβοι αφήνουν να εννοηθεί ότι θα επιταχυνθεί η παράδοση του αυτοκινητόδρομου, αν τους ανατεθούν τα έργα του ΟΣΕ στα οκτώ αυτά τμήματα, φυσικά με επιπλέον κονδύλια που υπολογίζονται σε 10-20 εκατ. ευρώ!
Νέες απαιτήσεις
Από χθεσινή ανάρτηση στη «Διαύγεια» αποκαλύφθηκε επίσης ότι μία ημέρα πριν από την επισημοποίηση της συμφωνίας με το υπουργείο Υποδομών για την επανεκκίνηση των έργων, υπέβαλαν αναφορά για καθυστέρηση παράδοσης χώρου στην περιοχή του Ρίου και επομένως ετοιμάζονται για νέες οικονομικές απαιτήσεις! Η υπόθεση παραπέμφθηκε στη διαιτησία, με σχεδόν προδιαγεγραμμένη τη δικαίωση των εργολάβων που ανοίγει τον δρόμο για νέες συμπληρωματικές συμβάσεις.
Από τις συνεχείς αποζημιώσεις, τα έσοδα από τα διόδια και την προβλεπόμενη εθνική συμμετοχή, ο αυτοκινητόδρομος στην πράξη έχει μετατραπεί από «συγχρηματοδοτούμενο» σε κλασικό δημόσιο έργο. Από το Δημόσιο, οι εργολάβοι έχουν ήδη εισπράξει πάνω από ένα δισ. ευρώ από χρηματοδοτήσεις και διόδια, ενώ έχουν συνεισφέρει με «ζεστό χρήμα» μόλις 172 εκατ. ευρώ και δάνεια 584 εκατ. ευρώ. Επικεφαλής της «Ολυμπίας οδού» είναι η γαλλική Vinci, με ποσοστό 29,9%. Συμμετέχουν επίσης η γερμανική Hochtief με 17%, οι ελληνικές «Ακτωρ» και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, με 17% έκαστη, καθώς και η «J&P-Αβαξ» με την «Αθηνά» με 19,1%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου