Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2021

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Διαβούλευση Νομοσχεδίου «Πρότυπες Προτάσεις» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Διαβούλευση Νομοσχεδίου «Πρότυπες Προτάσεις» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
23 Νοεμβρίου 2021



Συνάδελφοι/σες

Ενημερώνουμε ότι αναρτήθηκε προς Διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου «Πρότυπες Προτάσεις» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο σύνδεσμο: http://www.opengov.gr/yme/?p=4797.

Παρακαλούμε για την αποστολή των απόψεων – παρατηρήσεων σας μέχρι την Παρασκευή 26/11 το μεσημέρι στο email της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ (emdydas@tee.gr) με τίτλο “Πρότυπες Προτάσεις”. Σχετικά με το Νομοσχέδιο, το νέο αυτό μοντέλο δεν είναι απαραίτητο να αφορά μόνο νέα έργα, αλλά και επεκτάσεις ή αναθεωρήσεις υφιστάμενων, ή ακόμα και έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί, αλλά έχουν πρόβλημα ωρίμανσης. Ο ιδιώτης που θα προτείνει ένα τέτοιο έργο θα έχει το πλεονέκτημα να μπορεί να υποβάλει βελτιωμένη προσφορά στον διαγωνισμό.. Είναι προφανές ότι το μοντέλο αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πλήθος στρεβλώσεων. Κατ’ αρχάς, ο σχεδιασμός του Δημοσίου υποκαθίσταται από τις προτάσεις κάποιου ιδιώτη, που μπορεί μάλιστα να φέρει ένα έργο «στα μέτρα του», όχι κατ’ ανάγκην αυτά που θα επέλεγε το Δημόσιο (με κοινωνικά δηλαδή κριτήρια), αλλά αυτά που ευνοούν την κερδοφορία του ιδιώτη. Κατά δεύτερον υπάρχουν ήδη μεγάλα έργα (λ.χ. επεκτάσεις Αττικής Οδού) στα οποία είναι γνωστό ότι έχει γίνει προετοιμασία από αυτούς που τα διαχειρίζονται σήμερα και επομένως η διεκδίκησή τους μέσω πρότυπης πρότασης θα δημιουργήσει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Όπως ακριβώς είχαμε επισημάνει και κατά τη συζήτηση του σχετικού Νόμου Ν.4782/21 «ενισχύεται και διευρύνεται η παρουσία ιδιωτικών συμφερόντων σε όλο το φάσμα παραγωγής Δημοσίων Έργων, γενικεύονται οι «συνέργειες» Δημόσιου με Ιδιωτικό Τομέα, όπου «Ελεγκτές» και «Ελεγχόμενοι» θα αλληλοδιαπλέκονται, καθώς οι ρόλοι αυτοί θα εναλλάσσονται ανά έργο. Ήδη ο σχεδιασμός των Τεχνικών Έργων γίνεται πρώτιστα με κριτήρια ανταποδοτικότητας και κερδοφορίας (ΣΔΙΤ, Συμβάσεις Παραχώρησης) και όχι με κριτήρια κοινωνικά, περιβαλλοντικά και ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών (αντισεισμική προστασία, αντιπλημμυρικά έργα, Πολιτική Προστασία κλπ), γεγονός που αποδεικνύεται σε κάθε “φυσική” καταστροφή. Με τις προβλέψεις του Ν/Σ: ιδιώτες θα καθορίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές για τα έργα, ιδιώτες θα καθορίζουν τις τιμές των υλικών και των εργασιών, δηλαδή το κόστος των έργων, τις μελέτες θα τις εκπονούν οι ιδιώτες μελετητές και θα τις επιβλέπουν οι πιστοποιημένοι ιδιωτικοί φορείς. Τα έργα θα τα κατασκευάζουν οι ιδιώτες εργολάβοι και θα τα επιμετρούν και επιβλέπουν ιδιώτες. Μόνο το κόστος θα πληρώνει το Δημόσιο (και οι πολίτες) με πλημμελή έλεγχο και τεράστιες επισφάλειες.» Με τις ρυθμίσεις αυτές εξαφανίζεται ο Τεχνικός ρόλος και το αντικείμενο των Μηχανικών με απρόβλεπτες συνέπειες στη μελλοντική δυνατότητα των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών να σχεδιάζουν, να μελετούν, να παρακολουθούν και νε ελέγχουν το παραγόμενο Τεχνικό έργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου