Κτηματολόγιο
REMAX
ΠΣΔΑΤΜ
γραφείο τύπου υπουργείου Περιβάλλοντος
Την ώρα που γράφονται
αυτές οι γραμμές δεν έχει συνεδριάσει
το ΔΣ του συλλόγου από τον Σεπτέμβριο
του 2019. Ελπίζουμε για όλη την δραστηριότητα
που διαβάσαμε στις υπόλοιπες σελίδες
του δελτίου τουλάχιστον τα μέλη του ΔΣ
να έχουν ενημερωθεί μέχρι το δελτίο να
φτάσει στα χέρια όλου του κλάδου.
Για καλό και για κακό
βέβαια η Συσπείρωση ζήτησε από την
επιτροπή δελτίου την ύλη του περιοδικού
για να ενημερωθεί, αλλά ακόμα δεν έχει
έρθει στα χέρια μας.
Πιθανολογούμε ότι όλη
αυτή η καθυστέρηση στη συνεδρίαση του
ΔΣ του συλλόγου οφείλεται στον φόρτο
εργασίας του προέδρου, όπου διαβάζουμε
συχνά πυκνά τα άρθρα του, τις απόψεις
του, τις συνεντεύξεις του στον έντυπο
και ηλεκτρονικό τύπο, στα μέσα κοινωνικής
δικτύωσης, αλλά και σε ραδιόφωνο και
τηλεόραση, πάντα κάτω από τον «τίτλο»
του προέδρου του συλλόγου του και
ανεξάρτητα αν αυτά που εκφράζει αποτελούν
και θέσεις του συλλόγου.
Παραμένουμε σε γιορτινή
διάθεση λόγω των ημερών και του ευχόμαστε
καλές δουλειές.
Η αλήθεια είναι ότι δεν
θυμόμαστε ποτέ στο παρελθόν πρόεδρο
του συλλόγου και δι αυτού τον ίδιο τον
σύλλογο να διαφημίζει και να προωθεί
τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Ούτε
προέδρους προερχόμενους από την ΔΚΜ με
κυβερνήσεις ΝΔ, ούτε προέδρους
προερχόμενους από ΠΑΣΚ, ΔΗ.ΣΥ, σε
κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, πόσο μάλλον προέδρους
προερχόμενους από τη ΔΗ.ΣΥ. να προπαγανδίζουν
τις εξαγγελίες, θέσεις της κυβέρνησης
της ΝΔ.
Όλη την τελευταία
περίοδο υπάρχει μπαράζ δημοσιευμάτων
που εξαγγέλλει τον θεσμό του «Διαπιστευμένου
Μηχανικού» για το Κτηματολόγιο, όπου
με δική του ευθύνη θα γίνονται οι
«αναγκαίες» αλλαγές στην κτηματογράφηση.
Πρόκειται για εξαγγελίες του αρμόδιου
Υπουργείου με τις ευχές της Παγκόσμιας
Τράπεζας που λειτουργεί ως τεχνικός
σύμβουλος του φορέα υλοποίησης του
Κτηματολογίου.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος
είτε με την υπογραφή του, είτε ως
«επαγγελματίας του κλάδου» ο θεσμός
του «διαπιστευμένου» έρχεται να
επιταχύνει την διόρθωση λαθών σε περιοχές
που έχει ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο
διότι η διόρθωση αυτή είναι μια «βαριά
διαδικασία» που γίνεται μόνο κεντρικά,
δηλαδή στην κεντρική υπηρεσία του
Κτηματολογίου και μπορεί να διαρκεί
πολλούς μήνες λόγω υποστελέχωσης. Όπως
αναφέρει δε ο πρόεδρος το κόστος της
όλης διαδικασίας θα παραμείνει περίπου
το ίδιο για τον πολίτη.
Προωθείται λοιπόν,
το πιο ακραίο σενάριο, της δυνατότητας
τροποποίησης της κτηματολογικής βάσης
από ιδιώτες, δηλαδή η ιδιωτικοποίηση
ουσιαστικά του Κτηματολογίου και την
μετατροπή του από δημόσιο αγαθό σε βορά
των ορέξεων της κτηματαγοράς και άλλων
λοιπών επιτήδειων.
Το επιχείρημα της
ευρωπαϊκής εμπειρίας δεν μπορεί να
πείσει κανέναν. Όλος ο κλάδος γνωρίζει
ότι για να «οριστικοποιηθεί» το
κτηματολόγιο πρέπει να περάσουμε στην
«νέα γενιά τίτλων». Αλήθεια εδώ και πόσα
χρόνια έχει ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο
στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες όπου
αναφέρονται ως παραδείγματα;
Το τοπίο παραμένει θολό
για το ποιος θα δίνει τις διαπιστεύσεις,
με ποια κριτήρια, με τι τίτλους σπουδών,
ποια επαγγελματικά δικαιώματα
διαφοροποιούνται.
Και όλα αυτά με το
πρόσχημα της υποστελέχωσης των αρμόδιων
υπηρεσιών.
Ο Ν.4512/2018 προβλέπει ότι
στην Κεντρική Υπηρεσία του Φορέα θα
προσληφθούν 77 Μηχανικοί με ειδικότητα
Αγρονόμων-Τοπογράφων Μηχανικών και
στις Περιφερειακές Υπηρεσίες του Φορέα
(Κτηματολογικά Γραφεία και Υποκαταστήματά
τους) θα προσληφθούν 84 Μηχανικοί με
ειδικότητα Αγρονόμων - Τοπογράφων
Μηχανικών.
Να προσληφτούν άμεσα
αυτοί οι μηχανικοί ώστε να στελεχωθούν
οι αρμόδιες υπηρεσίες
Τι γίνεται με το κεφάλαιο
της Εθνικό Κτηματολόγιο από τα πάγια
και αναλογικά τέλη για την εγγραφή
πράξεων και τα εκδιδόμενα Πιστοποιητικά,
Αντίγραφα, Αποσπάσματα;
Ποιος είναι ο απαιτούμενος
αριθμός «διαπιστευμένων»;
Υπάρχει κάποια πρόβλεψη
για την ποιότητα των μελετών που
πραγματοποιούνται σήμερα και θα
χρειαστούν διόρθωση αύριο που να
δικαιολογεί μεγάλο αριθμό «διαπιστευμένων»;
Με ποια δεδομένα θεωρεί
ο πρόεδρος του Συλλόγου και το αρμόδιο
Υπουργείο ότι το κόστος με την εφαρμογή
του «θεσμού του διαπιστευμένου Μηχανικού»
θα παραμείνει το ίδιο για τον πολίτη;
Δηλαδή, τόσο απλή δουλειά
κάνουν οι συνάδελφοι που στελεχώνουν
το τμήμα των χωρικών μεταβολών της
Ελληνικό Κτηματολόγιο που δεν έχει
κάποιο αξιόλογο κόστος που θα το πληρωθεί
ο «διαπιστευμένος»; Κι αν ισχύει αυτό
τότε γιατί υπάρχει όλη αυτή η καθυστέρηση;
Γιατί η διόρθωση των εγγραφών είναι
«βαριά διαδικασία»;
Ή μήπως ο πρόεδρος του
Συλλόγου και το αρμόδιο Υπουργείο
θεωρούν ότι το κόστος αυτής της επιπλέον
παρεχόμενης υπηρεσίας θα το «απορροφήσει
η αγορά» όπως έγινε με το κόστος του
«εξαρτημένου τοπογραφικού», με ότι αυτό
συνεπάγεται;
Είναι φανερό ότι
κόστος της διόρθωσης των Κτηματολογικών
Εγγραφών που σε μεγάλο ποσοστό είναι
κόστος της πολιτείας θα μεταφερθεί από
το Κράτος στον πολίτη προσθέτοντας του
ένα ακόμη βάρος.
Ο θεσμός του Εθνικού
Κτηματολογίου έχει βασικά τρεις
επιδιώξεις. Να καταγράψει και να
διασφαλίσει την δημόσια περιουσία. Να
καταγράψει και να διασφαλίσει την
ιδιωτική περιουσία. Να χρησιμοποιηθεί
σαν εργαλείο ανάπτυξης για το κοινωνικό
σύνολο.
Σήμερα με την πολιτική
που εξαγγέλλεται από την κυβέρνηση και
με τον σύλλογο δια του προεδρείου και
του προέδρου του σε ρόλο γραφείου τύπου
του Υπουργού και οι τρείς επιδιώξεις
που πρέπει να επιτευχθούν με την
ολοκλήρωση του προγράμματος τίθενται
υπό αμφισβήτηση.
Συσπείρωση Αριστερών Τοπογράφων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου