Αναρτούμε σειρά άρθρων γύρω από το Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες το βράδυ και θα είναι υπό διαβούλευση για μόλις 6 (!) ημέρες. Στις 107 σελίδες του και τα 88 άρθρα του ξηλώνονται οι Δημόσιοι Ελεγκτικοί Μηχανισμοί προς όφελος των επενδυτικών συμφερόντων, οι υπάλληλοι απειλούνται πειθαρχικά, εξουσιοδοτεί τον Υπ. Εργασίας να αποφασίζει για τα των Σωματείων...Να αντιδράσουμε μαζικά, ενωτικά και αγωνιστικά.
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το «Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο» - οδοστρωτήρας που φέρει την υπογραφή του Άδωνι Γεωργιάδη, και φέρνει σαρωτικές αλλαγές στα εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, ισχυροποιεί τον εκάστοτε «επενδυτή» έναντι ελέγχων και λογοδοσίας στους κρατικούς φορείς, και παραδίδει σε ιδιώτες τον έλεγχο των αδειοδοτήσεων και των επενδυτικών σχεδίων. Πάνω από τον νόμο οι «στρατηγικές επενδύσεις» στο όνομα του «δημοσίου συμφέροντος», ελευθέρας στα επιχειρηματικά πάρκα, απειλές πειθαρχικών κυρώσεων για δημοσίους λειτουργούς σε περίπτωση «καθυστέρησης της επένδυσης», ενώ δεσπόζουν οι ειδικοί όροι για επιχειρήσεις στις οποίες επιτρέπεται να εξαιρούνται από τις συλλογικές συμβάσεις.
The Press Project
«Ειδικές παρεκκλίσεις» από τη νομοθεσία για «στρατηγικές επενδύσεις», αισθητή μείωση της λογοδοσίας των επιχειρήσεων σε κρατικούς φορείς και ελέγχους, κεραίες κινητής τηλεφωνίας σε αρχαιολογικούς χώρους και νοσοκομεία, αυταρχικό καθεστώς και απειλές κυρώσεων για τους δημόσιους λειτουργούς που «ελέγχουν» επενδυτικά σχέδια, εξαιρέσεις από την εργατική νομοθεσία των συλλογικών συμβάσεων για επιχειρήσεις και παράδοση του ελέγχου επενδυτικών σχεδίων σε ιδιώτες είναι μερικά από τα σημαντικότερα σημεία που περιλαμβάνει το «Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο» του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που τέθηκε σε διαβούλευση για μία εβδομάδα και αριθμεί περί τις 107 σελίδες.
Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει πληθόρα αλλαγών στην ισχύουσα νομοθεσία ώστε, όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου «να αντιμετωπιστεί, όσο το δυνατόν πιο ευρεία το φάσμα στρεβλώσεων που θέτουν εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα», ενώ παράλληλα περιλαμβάνει πλήθος εργασιακών διατάξεων που, μεταξύ άλλων, αποδομούν τις ισχύουσες εργασιακές σχέσεις στο όνομα της μεγαλύτερης ευελιξίας του εργατικού δυναμικού.
Σύμφωνα με το άτυπο ενημερωτικό σημείωμα του Μαξίμου «οι σαρωτικές παρεμβάσεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο επιτρέπουν τη διαμόρφωση γόνιμου εδάφους και φιλικού κλίματος για την προσέλκυση νέων επενδύσεων, αφήνοντας πίσω τα εμπόδια του παρελθόντος. Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι η ευέλικτη διαδικασία που εισάγει η νέα νομοθεσία, επιτρέπει τη δημιουργία πολλών και κατά τεκμήριο καλών θέσεων εργασίας».
Εδώ μπορείτε να μπείτε στη σχετική σελίδα του opengov.gr για την διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων .
Εμβληματικής σημασίας διάταξη του νομοσχεδίου, επιτρέπει πλέον σε επενδύσεις που με απόφαση της κυβέρνησης χαρακτηρίζονται «στρατηγικές» να εξαιρούνται από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής στην οποία συντελείται το έργο «για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος».
Για τα επιχειρηματικά πάρκα, το πολυνομοσχέδιο αναφέρει πως οι επιχειρήσεις που θα εγκαθίστανται θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση λήψης έγκρισης λειτουργίας, καθώς θα αρκεί μια απλή γνωστοποίηση της έναρξης λειτουργίας τους.
Ακόμη, οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στα Επιχειρηματικά Πάρκα αποκτούν δικαίωμα επί του χώρου εγκατάστασής τους είτε με τη μεταβίβαση σε αυτές από τον ιδιοκτήτη της κυριότητας οικοπέδων και οικοδομημάτων που βρίσκονται σε αυτά είτε με τη σύσταση επ` αυτών άλλου εμπράγματου δικαιώματος είτε με την εκμίσθωση αυτών ή με άλλη ενοχική σχέση. Επίσης, προβλέπεται πως στις περιοχές όπου υπάρχουν ή πρόκειται να ιδρυθούν μεμονωμένες μεγάλες μονάδες, μπορεί να ιδρυθεί Επιχειρηματικό Πάρκο Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας (ΕΠΜΜΜ). Ως μεμονωμένες μεγάλες μονάδες θεωρούνται αυτές που έχουν έκταση τουλάχιστον 150 στρέμματα για δραστηριότητες υψηλής όχλησης και 100 στρέμματα για δραστηριότητες μέσης όχλησης.
Στον ιδιωτικό τομέα οι έλεγχοι
Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει ακόμα «απλοποίηση» της αδειοδότησης βιομηχανικών δραστηριοτήτων, καθώς πλέον δεν απαιτείται έγκριση εγκατάστασης για τις δραστηριότητες που εγκαθίστανται, εκσυγχρονίζονται ή επεκτείνονται σε περιοχές στις οποίες καθορίζονται χρήσεις γης βιομηχανίας – βιοτεχνίας με βάση τον πολεοδομικό σχεδιασμό οποιουδήποτε επιπέδου. «Οι δραστηριότητες αυτές υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης» και εδώ.
Ένα επιπλέον σημαντικό σημείο του «Αναπτυξιακού» πολυνομοσχεδίου είναι η ουσιαστική παράδοση των ελέγχων των επενδυτών και των επιχειρήσεων σε ιδιώτες, καθώς προβλέπεται πως η πιστοποίηση και η αξιολόγηση της συμμόρφωσης με συγκεκριμένα πρότυπα πραγματοποιείται από ανεξάρτητους οργανισμούς, ενώ ακόμα πιο ειδικά εξηγείται στο άτυπο σημείωμα του Μεγάρου Μαξίμου.
«Η έλλειψη ανθρωπίνων πόρων οδηγεί πολλές φορές σε λιγότερους ελέγχους ή σε μη στοχευμένους ελέγχους (π.χ. ελέγχονται μόνο μικρές επιχειρήσεις αντί μεγάλων ή επικίνδυνων μονάδων). Γι’ αυτό, προβλέπεται ότι ελεγκτές μπορούν να είναι και φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα» αναφέρει η κυβέρνηση συγκεκριμένα, και μάλιστα με παραχώρηση ή ανάθεση και «πάντα με τις νόμιμες διαδικασίες».
«Προβλέπεται ότι κάθε καταγγελία θα είναι ηλεκτρονική. Αυτό χρειάζεται π.χ. για να μπορεί να γίνει μια σωστή χαρτογράφηση των καταγγελιών των πολιτών για επιχειρήσεις και να μπορούν οι ελεγκτικές αρχές να δουν το ιστορικό μιας επιχείρησης σύμφωνα με τις καταγγελίες που έχουν υποβληθεί. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ηλεκτρονική τους καταχώριση. Επίσης, προβλέπονται υποχρεωτικά πρωτόκολλα συνεργασίας των ελεγκτικών αρχών. Σήμερα, παρατηρείται το φαινόμενο να ελέγχονται οι επιχειρήσεις από διαφορετικές αρχές για τον ίδιο λόγο» αναφέρει ακόμα το Μέγαρο Μαξίμου.
Παράλληλα, προβλέπονται λιγότερες πράξεις για το οποίες το Γενικό Εμπορικό Μητρώο διενεργεί έλεγχο και πλέον καταχωρούνται και δημοσιεύονται αυτόματα από τις εταιρείες. Κεφαλαιουχικές εταιρείες εξαιρούνται από την αυτόματη δημοσίευση εταιρικών πράξεων που αφορούν την λύση, την διαγραφή, την αναβίωση και τους εταιρικούς μετασχηματισμούς, ενώ για τις προσωπικές εταιρείες, εξαιρούνται οι πράξεις εταιρικών μετασχηματισμών.
Κεραίες κινητής τηλεφωνίας σε αρχαιολογικούς χώρους και νοσοκομεία
Αίσθηση προκαλούν επισης περί τα 20 άρθρα του νομοσχεδίου που αναφέρονται στη λειτουργία κεραιών κινητής τηλεφωνίας, που μεταξύ άλλων, επιτρέπουν τόσο την τοποθέτηση κεραιών κοντά σε σχολεία και βρεφονηπιακούς σταθμούς, καταργώντας διάταξη που όριζε ζώνη προστασίας 100 μέτρων, ενώ αναφορικά με νοσοκομεία, επιτρέπεται να τοποθετηθεί κεραία «ύστερα από προηγούμενη απόφαση της διοίκησής
τους», και μάλιστα, εξαιρώντας τις εν λόγω κεραίες από την υποχρέωση αδειοδότησης.
Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία πάρκων κεραιών σε ακίνητα από 10 έως και 50 στρέμματα, καθώς και κατασκευή οικίσκων έως 25 τετραγωνικά μέτρα για τις ανάγκες των εγκαταστάσεων, προβλέποντας παράλληλα τη λειτουργία κεραιών σε αρχαιολογικούς χώρους, ζώνες NATURA και περιοχές που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία, καθώς και σε ιστορικά κέντρα πόλεων, κατόπιν σχετικής έγκρισης από τον αρμόδιο υπουργό.
Οπισθοχώρηση της κυβέρνησης για τον αιγιαλό μετά τις αντιδράσεις
Την ίδια ώρα, μετά τις έντονες αντιδράσεις αποσύρθηκαν προσωρινά οι διατάξεις για τον αιγιαλό που προετοίμαζε η κυβέρνηση και προέβλεπαν σαρωτικές αλλαγές στους αιγιαλούς και τις παραλίες, υπέρ της επιχειρηματικής δραστηριότητας και ενάντια στην ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή» οι διατάξεις προκάλεσαν αντιδράσεις και αλαλούμ εντός της κυβέρνησης, με το αρμόδιο για τον αιγιαλό υπουργείο (Οικονομικών) και το αρμόδιο για το σχέδιο νόμου υπουργείο (Ανάπτυξης) να αρνούνται την πατρότητά τους, ενώ το Μέγαρο Μαξίμου έκρινε ότι χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας. Όπως αναφέρει η εφημερίδα, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας φέρεται να χαρακτήρισε κάποιες από αυτές επικίνδυνες, ενώ ούτε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης φέρεται να ήταν απολύτως σύμφωνος, ούτε βέβαια το αρμόδιο μόνο για την περιβαλλοντική διάσταση υπουργείο Περιβάλλοντος.
Πηγές του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν στην «Κ» ότι το υπουργείο θα φέρει ξεχωριστό νομοσχέδιο για τον αιγιαλό, όταν θα είναι έτοιμο να νομοθετήσει επί του θέματος.
Διαβάστε περισσότερα:
Απειλές κατά δημοσίων λειτουργών
Ακόμα ένα σημείο του νομοσχεδίου που αλώνει τους κρατικούς ελέγχους και παραδίδει τον έλεγχο στον εκάστοτε αρμόδιο υπουργό, είναι το άρθρο που προβλέπει πειθαρχικές ποινές για μία υπηρεσία ή έναν δημόσιο υπάλληλο που «καθυστέρηση την εφαρμογή ενός νόμου ή διάταξης» που αφορά κάποια επένδυση, πέραν των 30 ημερών.
«Η άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας της παραγράφου 1 ή η μη εμπρόθεσμη αποστολή από τις περιφερειακές ή άλλες υπηρεσίες προς την αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή εγκρίσεων, εισηγήσεων ή γνωμοδοτήσεων σύμφωνα με την παράγραφο 4 αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα που καταλογίζεται τόσο στον αρμόδιο υπάλληλο όσο και στον προϊστάμενο της εκάστοτε αδειοδοτικής ή γνωμοδοτικής υπηρεσίας, ο οποίος ορίζεται εκ του νόμου ως το καθ` ύλην αρμόδιο όργανο για την υλοποίηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τον παρόντα νόμο. Οι κυρώσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. επιβάλλονται στην περίπτωση αυτή με κατώτατη πειθαρχική ποινή αυτή της προσωρινής παύσης τριών (3) μηνών» αναφέρεται συγκεκριμένα.
Μάλιστα, σε δηλώσεις του Άδωνι Γεωργιάδη την Πέμπτη στον Alpha, ο ίδιος υπογράμμισε πως «δεν μπορεί ένας υπάλληλος που έχει τις όποιες αντιαναπτυξιακές απόψεις να «μπλοκάρει» ένα έργο καθυστερώντας μία γνωμοδότηση. Αυτό πρέπει να τελειώσει». Επίσης, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων έφερε ως παράδειγμα (όχι τυχαία) την αρχαιολογική υπηρεσία, τονίζοντας πως θα πρέπει να αποφαίνεται το αργότερο εντός 60 ημερών σε περίπτωση ανεύρεσης αρχαίων.
Εργασιακές εξαιρέσεις «για να ορθοποδήσει» η επιχείρηση
Σαρωτικές αλλαγές φέρνει το πολυνομοσχέδιο και στα εργασιακά, καθώς ουσιαστικά ανοίγει το δρόμο σε επιχειρήσεις να εξαιρούνται από την εφαρμογή των εθνικών, τοπικών ομοιοεπαγγελματικών και κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, αποδομώντας την ισχύουσα νομοθεσία.
Προβλέπεται «ρήτρα εξαίρεσης» για τα εργατικά δικαιώματα που προβλέπονται στις κλαδικές συμβάσεις, για επιχειρήσεις «που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, δηλαδή επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής διαδικασίας, ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης, επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας και νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού», ενώ περιορίζεται η πρόσβαση και στη Διαιτητική Απόφαση του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας.
Διάταξη του νομοσχεδίου ορίζει ότι «η εθνική κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική συλλογική σύμβαση δεν υπερισχύει αντίστοιχης τοπικής», που σημαίνει ότι μια κλαδική θα μπορεί να ξηλώνεται προς όφελος της εργοδοσίας και με την υπογραφή μιας αντίστοιχης τοπικής.
Σχετικά με τις κλαδικές συμβάσεις, θα πρέπει να υπάρχει «τεκμηρίωση των επιπτώσεων της επέκτασης στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση και κοινοποίηση αυτής στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας», που σημαίνει ότι μια κλαδική σύμβαση θα παραμένει ανενεργή και επί της ουσίας άκυρη, αν υπάρχει εκτίμηση από τα «δεσμευόμενα μέρη» ότι η υποχρεωτική επέκτασή της μπορεί να πλήξει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Ειδικές οικονομικές ζώνες
Παράλληλα, εισάγονται στη νομοθεσία προϋποθέσεις για τη δημιουργία Ειδικών Ζωνών Εργασίας σε περιοχές που κρίνεται πως έχουν χτυπηθεί από την κρίση, με στόχο πάντα την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων.
«Κατ’ εξαίρεση στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκονται σε καθεστώς προπτωχευτικής ή παραπτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή συνδιαλλαγής ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης, η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει της κλαδικής, εφόσον στην κλαδική δεν προβλέπονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή όρων της σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 3 του Ν1876/1990», αναφέρεται στο άρθρο 51.
Σημειώνεται πως εισάγονται ακόμα προϋποθέσεις που περιορίζουν σημαντικά την μονομερή προσφυγή στη Διαιτησία.
Έλεγχος των συνδικάτων και ηλεκτρονικό φακέλωμα
Ακόμα, τίθενται επιπλέον όροι στα συνδικαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων, πέρα από το να εκπροσωπούν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις το 50%+1 των εργαζομένων του κλάδου, καθώς προωθείται η ακόμα μεγαλύτερη παρέμβαση του κράτους στις διαδικασίες των συνδικάτων και στις ίδιες τις Γενικές τους Συνελεύσεις, ενώ παράλληλα ανοίγει ο δρόμος για ενίσχυση του φακελώματος των εργαζομένων.
Συγκεκριμένα, προωθείται η ηλεκτρονική ψηφοφορία για τις «αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων και λοιπών οργάνων διοίκησης» των συνδικάτων, «συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων κήρυξης απεργίας», αφήνοντας σε δεύτερο χρόνο τον ορισμό «κάθε λεπτομέρειας για την εφαρμογή της παρούσης διάταξης» με απόφαση του υπουργού Εργασίας.
Ακόμα, προωθείται η δημιουργία «Γενικού Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων» στο υπουργείο Εργασίας, με πρόσχημα «την αντιμετώπιση του κατακερματισμένου οργανωτικού συνδικαλιστικού συστήματος της χώρας μας» και των «σωματείων -σφραγίδων». Το νομοσχέδιο παραπέμπει σε απόφαση του υπουργού Εργασίας «κάθε θέμα σχετικά με τη δημιουργία του Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών, τη δημοσιότητα των στοιχείων του και κάθε αναγκαία τεχνική λεπτομέρεια καθώς και τη χορήγηση πληροφοριών σε σχέση με τα στοιχεία του μητρώου και με την τήρηση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων».
Αναλυτικά το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων:
Ειδικές οικονομικές ζώνες δημιουργεί το σχέδιο νόμου που υπογράφουν οι υπουργοί Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης και Ανάπτυξης, Αδωνις ΓεωργιάδηςEUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 12.09.2019, 13:23
Τα μνημόνια ξανάρχονται!
Χριστίνα Κοψίνη
Ξαναγράφεται το δίκαιο των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Αυτή τη φορά στη μεταμνημονιακή περίοδο, αλλά με όρους χειρότερους και από αυτούς των μνημονιακών ρυθμίσεων, στο όνομα της ανάπτυξης και της προσέλκυσης των επενδύσεων μέσω μεγαλύτερης ευελιξίας του εργατικού δυναμικού.
Κεντρικό μοχλό αυτής της παρέμβασης, και υπό τον μανδύα των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, αποτελεί διάταξη του νομοσχεδίου με την οποία θεσπίζεται η εξαίρεση επιχειρήσεων από την εφαρμογή των εθνικών, τοπικών ομοιοεπαγγελματικών και κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Ειδικότερα, με διάταξη στο υπό διαβούλευση αναπτυξιακό σχέδιο νόμου που δόθηκε αργά χθες το βράδυ στη δημοσιότητα, προβλέπεται η δυνατότητα θέσπισης ειδικών όρων που θα εξαιρούν κλάδους και περιοχές από την εφαρμογή ισχυόντων όρων εργασίας.
Η διάταξη αφορά «εργαζομένους που απασχολούνται σε ειδικής κατηγορίας επιχειρήσεις, όπως επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού και επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, όπως κατ’ εξοχήν επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής ή παραπτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή συνδιαλλαγής ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης».
Τα κριτήρια για την κατάταξη των επιχειρήσεων σε αυτήν την ειδική κατηγορία θα καθοριστούν με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ύστερα από γνώμη του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας.
Η εξαίρεση μπορεί να αφορά ακόμη και Διαιτητική Απόφαση του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας, ενώ κατόπιν συμφωνίας των μερών θα μπορούν να εξαιρούνται ακόμη και κοινωνικές συνεταιριστικές μονάδες, των οποίων η σύσταση και η λειτουργία βασίζεται στην τήρηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Ανάλογη εξαίρεση θεσπίζεται και για τις ΜΚΟ.
Με τη συγκεκριμένη διάταξη δημιουργούνται οι προϋποθέσεις και για τη δημιουργία Ειδικών Ζωνών Εργασίας σε περιοχές που έχουν υποστεί σημαντικές επιπτώσεις από την κρίση και τώρα θα επιχειρηθεί να προσελκύσουν κεφάλαια με φτηνό εργατικό δυναμικό.
Το όλο σχέδιο θυμίζει τόσο το ανεφάρμοστο «όραμα» των τοπικών συμφώνων απασχόλησης, που εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ‘90, αλλά και τις ειδικές παραχωρήσεις των γερμανικών συνδικάτων σε βιομηχανικούς τομείς της Γερμανίας, στις συνθήκες της χρηματοοικονομικής κρίσης το 2008.
Η αποδόμηση του εργατικού δικαίου στο σκέλος των συλλογικών συμβάσεων συνεχίζεται και με άλλη διάταξη, η οποία καταργεί την ευνοϊκότερη κλαδική ρύθμιση, δίνοντας προτεραιότητα στις τοπικές ή επιχειρησιακές σε περίπτωση συρροής συμβάσεων.
Ειδικές οικονομικές ζώνες
«Κατ’ εξαίρεση στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκονται σε καθεστώς προπτωχευτικής ή παραπτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή συνδιαλλαγής ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης, η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει της κλαδικής, εφόσον στην κλαδική δεν προβλέπονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή όρων της σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 3 του Ν1876/1990», αναφέρεται στο άρθρο 51.
Το ξήλωμα των συμβάσεων ολοκληρώνεται με την υιοθέτηση προϋποθέσεων που καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη τη μονομερή προσφυγή στη Διαιτησία.
Επίσης, το σχέδιο Νόμου ενσωματώνει ρυθμίσεις σχετικά με το συνδικαλιστικό. Μία από τις πλέον αμφιλεγόμενες είναι αυτή που αφορά τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τη λήψη αποφάσεων στις συνδικαλιστικές οργανώσεις.
«Οι αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων και λοιπών οργάνων διοίκησης Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών, συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων κήρυξης απεργίας σύμφωνα με τους όρους του νόμου 1264/1982, όπως ισχύει, λαμβάνονται με ψηφοφορία, η οποία μπορεί να διεξάγεται και με ηλεκτρονική ψήφο και με όρους που διασφαλίζουν τη διαφάνεια και τη μυστικότητα, όπως θα ορίζεται από το καταστατικό αυτής ή το αρμόδιο όργανο διοίκησης».
Προβληματισμό δημιουργεί όχι τόσο αυτή καθαυτή η διάταξη όσο η μετάθεση των όρων και προϋποθέσεων για την ηλεκτρονική ψηφοφορία και για το γενικό μητρώο συνδικαλιστικών οργανώσεων στον εκάστοτε υπουργό Εργασίας, ο οποίος αποκτά μεγάλη εξουσία στη διαμόρφωση του νέου εργασιακού τοπίου.
Σε ιδιώτες ο έλεγχος αδειοδότησης και επενδυτικών σχεδίων
Στο όνομα της επιτάχυνσης και της διευκόλυνσης των επενδύσεων που θα στηρίξουν το αναπτυξιακό αφήγημά της, η κυβέρνηση προωθεί την ανάθεση κρίσιμων διαδικασιών ελέγχου και αδειοδότησης επιχειρήσεων και επενδυτικών σχεδίων σε ιδιώτες.
Ετσι, μετά το πολυδιαφημισμένο «επιτελικό κράτος» που διαμορφώθηκε στο Μαξίμου, τώρα προωθείται και ένα ιδιότυπο… ιδιωτικό κράτος, όπου ο ελεγχόμενος παίρνει δυνητικά και τον ρόλο του ελεγκτή.
Σύμφωνα με το άτυπο ενημερωτικό σημείωμα του Μαξίμου «οι σαρωτικές παρεμβάσεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο επιτρέπουν τη διαμόρφωση γόνιμου εδάφους και φιλικού κλίματος για την προσέλκυση νέων επενδύσεων, αφήνοντας πίσω τα εμπόδια του παρελθόντος. Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι η ευέλικτη διαδικασία που εισάγει η νέα νομοθεσία, επιτρέπει τη δημιουργία πολλών και κατά τεκμήριο καλών θέσεων εργασίας».
Στο ίδιο χαοτικό νομοσχέδιο των 107 σελίδων, που θυμίζει περισσότερο εργασιακό παρά αναπτυξιακό νομοσχέδιο, προβλέπεται ο αναβαθμισμένος ρόλος των ιδιωτικών ελεγκτικών φορέων στον έλεγχο και στην πιστοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.
Ετσι, εισάγεται μια πιο ευέλικτη διαδικασία πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης από ορκωτούς ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές, μηχανικούς κ.λπ.
Ωστόσο, οι ιδιώτες -φυσικά ή νομικά πρόσωπα– θα μπορούν να αναλαμβάνουν ελεγκτικό ρόλο σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας καθώς «η έλλειψη ανθρωπίνων πόρων οδηγεί πολλές φορές σε λιγότερους ελέγχους ή σε μη στοχευμένους ελέγχους».
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι ελεγκτές μπορούν να είναι όχι μόνο δημόσιοι υπάλληλοι της εποπτεύουσας αρχής αλλά και «κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο οποίο ανατίθεται, κατά παραχώρηση αρμοδιότητας από την εποπτεύουσα ή άλλη δημόσια αρχή, αρμοδιότητα άσκησης ελέγχων».
Αρτεμις Σπηλιώτη
Κεραίες κινητής ακόμη και σε αρχαιολογικούς χώρους!
Τη δημιουργία πάρκων κεραιών σε ακίνητα από 10 έως και 50 στρέμματα θεσπίζει το πολυνομοσχέδιο, το οποίο στο μεγαλύτερο μέρος του στη συγκεκριμένη ενότητα έχει ενσωματώσει την αυτοτελή νομοθετική ρύθμιση που είχε θέσει σε διαβούλευση τον Νοέμβριο το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Επιτρέπεται η κατασκευή οικίσκων έως 25 τετραγωνικά για τις ανάγκες των εγκαταστάσεων.
Η ενότητα των κεραιών περιλαμβάνει περισσότερα από 20 άρθρα (από το 17ο ώς το 39ο) και μεταξύ άλλων προβλέπει τη λειτουργία κεραιών σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικά κέντρα πόλεων, περιοχές που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία και σε ζώνες NATURA, αρκεί να δοθεί έγκριση από τον κατά περίπτωση αρμόδιο υπουργό.
Απαγορεύεται η τοποθέτηση κεραιών σε κτίρια σχολείων και βρεφονηπιακών σταθμών, αλλά εμμέσως καταργεί τη διάταξη που ορίζει ζώνη προστασίας 100 μέτρων από υποδομές αυτής της κατηγορίας. Στην ουσία επιτρέπει να τοποθετηθούν κεραίες σε κτίρια νοσοκομείων αρκεί να δοθεί έγκριση από τους αρμόδιους.
Ολες οι μελέτες και οι εγκρίσεις εκδίδονται μέσω ηλεκτρονικού μητρώου. Οι ήδη λειτουργούσες κεραίες πρέπει να αναρτήσουν μέσα σε έξι μήνες σε εμφανές σημείο όλα τα στοιχεία της «ταυτότητας» τους.
Χαρά Τζαναβάρα
Στο «αναπτυξιακό» πολυνομοσχέδιο που δόθηκε για δημόσια διαβούλευση ενέταξε η κυβέρνηση τις νέες αντιδραστικές αλλαγές στο συνδικαλιστικό νόμο αλλά και πολλές αντεργατικές ανατροπές που έρχονται να ενισχύσουν την εργασιακή ζούγκλα, καθιστώντας το σχέδιο νόμου ένα αντεργατικό τερατούργημα. Ήδη συνδικάτα, ομοσπονδίες και εργατικά κέντρα καλούν τους εργαζόμενους σε απεργιακή ετοιμότητα για να δοθεί μαχητική απάντηση σε κυβέρνηση και εργοδοσία.
Συγκεκριμένα περιλαμβάνονται διατάξεις για το Γενικό Μητρώο των συνδικαλιστικών οργανώσεων, δηλαδή το φακέλωμα των μελών των συνδικάτων, ενώ η ψηφοφορία για την προκήρυξη απεργίας μπορεί να γίνεται ηλεκτρονικά. Το πολυνομοσχέδιο δεκάδων σελίδων, φέρνει μπαράζ αντεργατικών μέτρων, από την επέκταση των Ενώσεων Προσώπων και των επιχειρησιακών συμβάσεων μέχρι την κατάργηση των ίδιων των συλλογικών συμβάσεων σε ορισμένες περιπτώσεις.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι προβλέπει εξαιρέσεις κατά την εφαρμογή των όρων των συλλογικών συμβάσεων για επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα «προκειμένου να διευκολυνθούν για να ορθοποδήσουν». Τέτοιες επιχειρήσεις είναι αυτές που βρίσκονται σε καθεστώς προπτωχευτικής διαδικασίας ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης, καθώς και οι επιχειρήσεις Κοινωνικής Οικονομίας και Νομικά Πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού.
Εξαιρέσεις στις κλαδικές συμβάσεις εργασίας
Το παραπέρα χτύπημα των κλαδικών συμβάσεων, με την πρόβλεψη για «ρήτρα εξαίρεσης» από την εφαρμογή τους και άλλα μέτρα είναι στο επίκεντρο του νομοσχεδίου σε σχέση με τα Εργασιακά. Πρόσχημα για την εξαίρεση είναι η «οικονομική κατάσταση» που θα επικαλούνται οι επιχειρήσεις. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει κερκόπορτα για τη μη εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων και κατρακύλα όλων των μισθών στο όριο του κατώτερου.
Συγκεκριμένα:
-- Η διάταξη προβλέπει «να γίνονται εξαιρέσεις κατά την εφαρμογή των όρων των συλλογικών συμβάσεων προκειμένου να διευκολυνθούν για να ορθοποδήσουν».
Τέτοιες επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων, είναι αυτές «που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, δηλαδή επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής διαδικασίας, ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης, επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας και νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού».
Αξιοποιείται πόρισμα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ
Η νέα αντεργατική παρέμβαση στηρίζεται εξολοκλήρου στο πόρισμα της Επιτροπής Ειδικών Εμπειρογνωμόνων που για τον ίδιο σκοπό είχε συστήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Στο πόρισμα αυτό, το οποίο είχε δημοσιοποιηθεί το Σεπτέμβρη του 2016 και η τότε κυβέρνηση το είχε αξιολογήσει θετικά, προβλεπόταν ήδη ρήτρα εξαίρεσης.
Ειδικότερα για το ζήτημα της «ευνοϊκότερης σύμβασης», αν δηλαδή η σύμβαση με τους καλύτερους όρους για έναν εργαζόμενο θα υπερισχύει έναντι όλων των άλλων, η Επιτροπή πρότεινε τα εξής: «Μισθολογικές συμφωνίες με μικρότερο επίπεδο μισθών δεν μπορεί να είναι χαμηλότερες από τις εθνικές/κλαδικές συμφωνίες που έγιναν σε υψηλότερο επίπεδο. Οι κοινωνικοί εταίροι, ωστόσο, θα πρέπει να συμφωνήσουν σε "ανοιχτές ρήτρες" πάνω σε συγκεκριμένα θέματα, τα οποία θα επιτρέπουν προσωρινές παρεκκλίσεις από τις κλαδικές ή ομοιοεπαγγελματικές συμφωνίες (αλλά όχι από νομικές προδιαγραφές) στην περίπτωση επειγουσών οικονομικών αναγκών της εταιρείας. Οι παρεκκλίσεις μπορούν να συμφωνούνται μόνο από τους κοινωνικούς εταίρους που υπέγραψαν την αντίστοιχη συμφωνία».
Μάλιστα, ένα μέρος της Επιτροπής πήγαινε παραπέρα, καθώς θεωρούσε πως «η μισθολογική ευελιξία στο μικρο-επίπεδο είναι σημαντική» και ότι «η ιεραρχία των συλλογικών διαπραγματεύσεων πρέπει να διέπεται από την αρχή της επικουρικότητας, όπου συμβάσεις που συνάπτονται σε επιχειρησιακό επίπεδο, εγγύτερα των εμπλεκόμενων εργαζομένων και επιχειρήσεων, υπερισχύουν συμβάσεων που συνάπτονται σε κλαδικό/ομοιοεπαγγελματικό/εθνικό επίπεδο». Δηλαδή, οι επιχειρησιακές συμβάσεις να υπερισχύουν ντε φάκτο των κλαδικών!
Άλλες δύο ρυθμίσεις - φωτιά
Με άλλη διάταξη ορίζεται ντε φάκτο ότι «η εθνική κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική συλλογική σύμβαση δεν υπερισχύει αντίστοιχης τοπικής», που σημαίνει ότι μια κλαδική θα μπορεί να ξηλώνεται προς όφελος της εργοδοσίας και με την υπογραφή μιας αντίστοιχης τοπικής!
Πάνω σ' αυτό το έδαφος πατάει σήμερα η κυβέρνηση για να πάει ένα βήμα παραπέρα την αντεργατική επίθεση, παρουσιάζοντας ως «κανονικότητα» για την ανάπτυξη και τα κέρδη του κεφαλαίου την απάλειψη ακόμα και των ελάχιστων περιορισμών στην τήρηση των κλαδικών συμβάσεων, οδηγώντας βήμα βήμα στην πλήρη κατάργησή τους.
Ζήτημα τίθεται και με την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων, που αποσπασματικά νομοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς στο πολυνομοσχέδιο τίθενται επιπλέον όροι, πέρα από το να εκπροσωπούν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις το 50%+1 των εργαζομένων του κλάδου. Ο όρος που προστίθεται είναι να υπάρχει «τεκμηρίωση των επιπτώσεων της επέκτασης στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση και κοινοποίηση αυτής στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας», που σημαίνει ότι μια κλαδική σύμβαση θα παραμένει ανενεργή και επί της ουσίας άκυρη, αν υπάρχει εκτίμηση από τα «δεσμευόμενα μέρη» ότι η υποχρεωτική επέκτασή της μπορεί να πλήξει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Διατάξεις για τον έλεγχο των συνδικάτων
Προωθείται η ακόμα μεγαλύτερη παρέμβαση του αστικού κράτους στις διαδικασίες των συνδικάτων και στις ίδιες τις Γενικές τους Συνελεύσεις, ενώ παράλληλα ανοίγει ο δρόμος για ενίσχυση του φακελώματος των εργαζομένων. Η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με την απεργοκτόνα διάταξη που ψήφισε το 2018.
Το νομοσχέδιο προβλέπει:
-- Προωθεί την ηλεκτρονική ψηφοφορία για τις «αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων και λοιπών οργάνων διοίκησης» των συνδικάτων, «συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων κήρυξης απεργίας», αφήνοντας μάλιστα σε δεύτερο χρόνο τον ορισμό «κάθε λεπτομέρειας για την εφαρμογή της παρούσης διάταξης» με απόφαση του υπουργού Εργασίας.
Η προωθούμενη επέμβαση στις διαδικασίες των συνδικάτων δεν είναι ούτε «εκδημοκρατισμός» ούτε «διευκόλυνση», όπως επιχειρεί να την παρουσιάσει η κυβέρνηση. Πέρα από τα ζητήματα που τίθενται για το αδιάβλητο τέτοιων διαδικασιών, το κύριο είναι ότι επιβάλλοντας στους εργαζόμενους ψηφοφορίες μακριά από οποιαδήποτε συλλογική διαδικασία, επιχειρούν να διευκολύνουν τον έλεγχό τους απευθείας από την εργοδοσία και τους ανθρώπους της, να υποσκάψουν τον ίδιο τον πυρήνα της συλλογικής δράσης ενός συνδικάτου, τη ζωντανή συμμετοχή των ίδιων των εργαζομένων στις δημοκρατικές λειτουργίες του, όπως είναι η Γενική Συνέλευση, η οποία αποτελεί και το πιο γνήσιο και αντιπροσωπευτικό του όργανο. Επιχειρούν να κόψουν τους δεσμούς των ίδιων των εργαζομένων μεταξύ τους, το αναφαίρετο δικαίωμά τους να ενημερώνονται και να συζητούν συλλογικά, να συνδιαμορφώνουν τα αιτήματά τους και το σχέδιο δράσης τους, να οργανώνουν τις απεργιακές και τις άλλες κινητοποιήσεις τους.
-- Αντίστοιχα, συνεχίζοντας την υλοποίηση μνημονιακών προαπαιτούμενων που ψήφισαν μαζί ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, με το νομοσχέδιο προωθείται η δημιουργία «Γενικού Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων» στο υπουργείο Εργασίας.
Υπό το πρόσχημα της «αντιμετώπισης του κατακερματισμένου οργανωτικού συνδικαλιστικού συστήματος της χώρας μας» και των «σωματείων-σφραγίδων» - στη δημιουργία των οποίων βέβαια πρωτοστατούν οι ίδιοι οι εργοδότες και οι εργατοπατέρες όλων των μνημονιακών κομμάτων - ο πραγματικός στόχος της κυβέρνησης είναι να ανοίξει ο δρόμος για ενίσχυση του φακελώματος των εργαζομένων και του ασφυκτικού ελέγχου των πραγματικών συνδικάτων από το αστικό κράτος και την εργοδοσία.
Και εδώ, μάλιστα, με τη γνωστή μέθοδο της «σαλαμοποίησης», το νομοσχέδιο παραπέμπει σε απόφαση του υπουργού Εργασίας «κάθε θέμα σχετικά με τη δημιουργία του Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών, τη δημοσιότητα των στοιχείων του και κάθε αναγκαία τεχνική λεπτομέρεια καθώς και τη χορήγηση πληροφοριών σε σχέση με τα στοιχεία του μητρώου και με την τήρηση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων...».
Η όλη διατύπωση της διάταξης δείχνει πως πρόκειται για μεθόδευση, αφού πρώτα επιδιώκει να δημιουργήσει το ηλεκτρονικό μητρώο, να ανοίξει δηλαδή ο δρόμος για το φακέλωμα και μετά όλα τα υπόλοιπα - που μόνο «λεπτομέρειες» δεν είναι - να καθορίζονται με Υπουργικές Αποφάσεις...
Άλλες διατάξεις
Επιχειρώντας να «χρυσώσει το χάπι» των νέων αντεργατικών ανατροπών, η κυβέρνηση με άλλες διατάξεις του πολυνομοσχεδίου επιχειρεί να φορέσει ένα «φιλεργατικό» προσωπείο.
Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει την αύξηση του κόστους της «πρόσθετης εργασίας» στη μερική απασχόληση, ως μέσο μείωσης της αδήλωτης εργασίας, καθώς και τη δημιουργία «ηλεκτρονικής κάρτας εργαζομένων» όπου θα καταγράφεται ο χρόνος προσέλευσης και αποχώρησης από την εργασία. Προστίθεται επίσης διάταξη ότι καθυστέρηση μισθοδοσίας μεγαλύτερη των δύο μηνών θεωρείται βλαπτική μεταβολή στους όρους εργασίας του εργαζόμενου, ενώ επανέρχεται επίσης διάταξη που προέβλεπε ότι οι ΑΠΔ σε ηλεκτρονική μορφή δεν γίνονταν δεκτές από τον ασφαλιστικό φορέα (π.χ. πρώην ΙΚΑ, νυν ΕΦΚΑ) για τις περιόδους εκείνες που οι εργοδότες δεν είχαν καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές. Ακόμα σχεδιάζεται αναβάθμιση των δυνατοτήτων του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη», με θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των εργοδοτών να δηλώνουν και όσους εργαζόμενους ασφαλίζουν και πληρώνουν με εργόσημο.
Οι εν λόγω παρεμβάσεις βέβαια - ορισμένες από τις οποίες μάλιστα δεν αποκλείεται να κρύβουν κινδύνους για τους εργαζόμενους, ανάλογα με την τελική διατύπωση των διατάξεων - δεν αλλάζουν σε καμία περίπτωση το καθεστώς εργασιακής ζούγκλας, το οποίο βασίζεται σε ένα τεράστιο αντεργατικό νομοθετικό πλαίσιο που ενισχύεται και με το παρόν πολυνομοσχέδιο.
Προκλητικά προνόμια στους επιχειρηματικούς ομίλους
Κυβερνητικές πηγές υποστήριζαν πως το νομοσχέδιο φέρνει «σαρωτικές παρεμβάσεις» που επιτρέπουν τη διαμόρφωση «γόνιμου εδάφους» και «φιλικού κλίματος» για την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Το νομοσχέδιο παρέχει μεγαλύτερη «ευελιξία» στις επενδύσεις που θεωρούνται στρατηγικές, για να μπορέσουν να αδειοδοτηθούν γρήγορα, ενώ αντίστοιχες διαδικασίες καθιερώνονται και για άλλες επιχειρήσεις της βιομηχανίας. Έτσι, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε επιχειρηματικά πάρκα, πλέον θα χρειάζονται μόνο άδεια εγκατάστασης και όχι άδεια λειτουργίας. Θα αρκεί, δηλαδή, μια απλή γνωστοποίηση ότι η επιχείρηση ξεκινά τη δραστηριότητά της. Επί της ουσίας η κυβέρνηση ιδιωτικοποιεί πλήρως τη διαδικασία ελέγχου μιας επιχείρησης που θέλει να αποκτήσει άδεια. Στο εξής, η πιστοποίηση και ο έλεγχος θα γίνεται όχι μόνο από δημοσίους αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, μετατρέποντας τους επιχειρηματικούς ομίλους σε κριτές του εαυτού τους και ενισχύοντας την αδιαφάνεια ως προς την τήρηση της νομοθεσίας. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης αλλαγές στο καθεστώς αδειοδότησης και λειτουργίας των κεραιών κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, ακολουθώντας «τα πρότυπα διεθνών καλών πρακτικών», που κατά κανόνα είναι πιο χαλαρά σε σχέση με την εθνική νομοθεσία.
Προβλέπει:
-- Άρση επιχειρηματικών «εμποδίων» αναφορικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η κατάργηση της «απαρχαιωμένης κατηγορίας» «μεσαίας όχλησης», ιδίως για βιοτεχνικές και εμπορικές επενδύσεις. Αποσαφηνίζεται πού δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης. Μάλιστα, η έγκριση λειτουργίας δεν απαιτείται για τη «μέση» βιομηχανία.
-- Επιτυγχάνεται η απλούστευση των διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Μάλιστα, ο γενικός κανόνας είναι πρώτα να ξεκινούν τη λειτουργία τους οι επιχειρήσεις και να διενεργείται εκ των υστέρων ο έλεγχος των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Στόχος, όπως λένε, είναι η αποφυγή χρονοτριβής και άσκοπων καθυστερήσεων και η μείωση των διοικητικών βαρών ώστε να ενισχυθεί η «αναπτυξιακή προοπτική». Σε αυτό το πλαίσιο, μια επιχείρηση δεν θα χρειάζεται πλέον - εκτός της άδειας εγκατάστασης- ούτε άδεια λειτουργίας και θα αρκεί μια απλή γνωστοποίηση ότι ξεκινά τη δραστηριότητά της. Για τις επιχειρήσεις εντός των πάρκων θεσμοθετούνται χαμηλότερες κατηγορίες περιβαλλοντικής κατάταξης, έτσι ώστε να χρειάζονται ελαφρύτερη περιβαλλοντική αδειοδότηση.
-- Προβλέπεται η προκαταβολή των κρατικών ενισχύσεων στους ομίλους, με την ολοκλήρωση του 50% των «επενδυτικών» σχεδίων.
-- Ανάθεση σε τρίτους (τράπεζες, ιδιωτικές επιχειρήσεις) της αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων του «αναπτυξιακού» νόμου, όπως και του ελέγχου της υλοποίησης των επενδύσεων.
-- Επιχειρηματικά πάρκα. Στόχος είναι η ευκολότερη εγκατάσταση επιχειρήσεων εντός του πάρκου, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα διαμεσολάβησης μεταξύ του φορέα διαχείρισης πάρκου και εγκατεστημένων επιχειρήσεων για την άμεση επίλυση διαφορών.
-- Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης. Προβλέπονται η αποτύπωση και η συγκέντρωση όλων των γεωχωρικών δεδομένων (π.χ. όροι και περιορισμοί δόμησης, δάση και δασικές εκτάσεις, αιγιαλός, αρχαιολογικοί χώροι, περιοχές NATURA κ.λπ.) σε ένα ενιαίο ψηφιακό σύστημα, για τη διευκόλυνση των «επενδυτών».
-- «Ενιαία ρύθμιση» για τις κεραίες τηλεπικοινωνιών, έτσι ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία, με σκοπό την προσέλκυση επενδύσεων σε δίκτυα νέας γενιάς. Θα προβλέπονται ακόμη η δημιουργία πάρκων κεραιών και η θέσπιση Εθνικού Παρατηρητηρίου.
-- Επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών που αφορούν μεγάλα επενδυτικά σχέδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου