Κυριακή, 10 Ιουνίου 2018

Πολυνομοσχέδιο: εγγυήσεις 25 δισ. ευρώ από τα περιουσιακά στοιχεία του υπερταμείου στον ΕΜΣ


Εως την Πέμπτη σχεδιάζεται να ψηφιστεί το πολυνομοσχέδιο, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος να αξιολογηθεί από τους θεσμούς μέχρι την 21η Ιουνίου.

Την υποχρεωτική μεταφορά των διαθεσίμων όλων των φορέων της γενικής κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδος και την παροχή εγγυήσεων έως 25 δισ. ευρώ από τα περιουσιακά στοιχεία του υπερταμείου στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, προβλέπει –μεταξύ άλλων– το πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε χθες η κυβέρνηση στη Βουλή για να ικανοποιήσει τα προαπαιτούμενα της τελευταίας αξιολόγησης.

Το πολυνομοσχέδιο σχεδιάζεται να ψηφιστεί έως την προσεχή Πέμπτη, προκειμένου να υπάρχει επαρκής χρόνος για να αξιολογηθεί από τους θεσμούς έως το Eurogroup της 21ης Ιουνίου, με στόχο να εγκριθεί τότε η εκταμίευση της τελευταίας δόσης του μνημονίου.

Οι διατάξεις για τη μεταφορά στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου του Δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδος των λογαριασμών που τηρούν σήμερα οι φορείς της γενικής κυβέρνησης σε εμπορικές τράπεζες, θα διευρύνουν τη δυνατότητα του Δημοσίου για εσωτερικό δανεισμό μέσω ρέπος. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, υπολογίζεται ότι περίπου 5-6 δισ. ευρώ βρίσκονται αυτήν τη στιγμή κατατεθειμένα σε εμπορικές τράπεζες και θα μεταφερθούν στην Τράπεζα της Ελλάδος. Τα ρέπος (από τα ήδη κατατεθειμένα κεφάλαια φορέων της γενικής κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδος) φτάνουν τώρα περίπου τα 22 δισ. ευρώ. Η ενίσχυσή τους ενδιαφέρει την κυβέρνηση, καθώς –σε συμφωνία με τους θεσμούς– τα χρησιμοποιεί για να «χτίσει» σημαντικό τμήμα του «μαξιλαριού» ασφαλείας, στερώντας όμως ρευστότητα από την οικονομία, στο όνομα της καθαρής εξόδου από το μνημόνιο.

Το νομοσχέδιο προβλέπει μάλιστα αυστηρές ποινές σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των φορέων της γενικής κυβέρνησης. Ειδικότερα, προβλέπεται η δυνατότητα να αποφασίσει ο υπουργός Οικονομικών καθαίρεση των μελών του Δ.Σ. του φορέα, των εκτελεστικών του οργάνων και του προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών του. Επίσης, μπορεί να μειώσει το ύψος της ετήσιας επιχορήγησης του φορέα από τον τακτικό προϋπολογισμό.

Τα μόνα περιθώρια που αφήνει το νομοσχέδιο στους φορείς της γενικής κυβέρνησης για να διατηρήσουν λογαριασμούς στις εμπορικές τράπεζες είναι για να εξυπηρετούν τις ταμειακές τους ανάγκες για ένα 15νθήμερο.

Σήμερα, στην Τράπεζα της Ελλάδος είναι ήδη κατατεθειμένα 33-34 δισ. ευρώ από φορείς του Δημοσίου, εκ των οποίων τα περίπου 7 δισ. ευρώ είναι επενδεδυμένα σε τίτλους του Δημοσίου (ομόλογα, έντοκα γραμμάτια κ.λπ.) και τα υπόλοιπα περίπου 27 δισ. ευρώ είναι ρευστά. Από τα τελευταία, τα 22 δισ. ευρώ έχει δανειστεί με συμφωνίες βραχυχρόνιου δανεισμού (ρέπος) το Δημόσιο.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, ο στόχος της ρύθμισης αυτής είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας στη χρήση της διαθέσιμης ρευστότητας, καθώς και η επίτευξη αξιόπιστων προβλέψεων αναφορικά με τις ταμειακές ροές της γενικής κυβέρνησης.

Το υπερταμείο

Σε ό,τι αφορά το υπερταμείο, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι αυτό (η ΕΕΣΥΠ) προσχωρεί ως συμβαλλόμενο μέρος στη χρηματοδοτική σύμβαση του Δημοσίου και παρέχει εγγυήσεις, έως 25 δισ. ευρώ, προς τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας για τα δάνεια που αυτός χορηγεί στην Ελλάδα. Ετσι, ουσιαστικά, σε περίπτωση αθέτησης πληρωμής του δανείου, ο ESM θα μπορεί να διεκδικήσει αποζημίωση από τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, που ανήκουν στο υπερταμείο.

Η δυνατότητα αυτή προβλεπόταν εξαρχής στο μνημόνιο του 2015, αλλά δεν είχε ενεργοποιηθεί. Οταν συγκροτήθηκε σε σώμα το Δ.Σ. του υπερταμείου, τον Φεβρουάριο του 2017, ο ESM ζήτησε να εφαρμοστεί η ρήτρα και να προσχωρήσει στη σύμβαση η ΕΕΣΥΠ. Με τις σχετικές διατάξεις, το υπερταμείο μπαίνει στο μικροσκόπιο του ΕSM καθώς το κράτος πρέπει να του παρέχει κάθε πληροφορία για κάθε του κίνηση, ώστε ο δανειστής να προστατεύει τα συμφέροντά του.



Με το πολυνομοσχέδιο εξπρές, που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή, διαψεύδονται όλοι οι μύθοι και τα μεγάλα ψέματα ότι η Ελλάδα τελειώνει με τα μνημόνια.

Αντίθετα, οι ρυθμίσεις του απαράδεκτου πολυνομοσχεδίου, το οποίο εισάγεται και πάει να ψηφιστεί πραξικοπηματικά στη Βουλή, προβλέπουν νέα βάρη στον λαό ύψους 18,5 δισ. ευρώ έως το 2022.

Συγκεκριμένα τα μέτρα σε βάρος των πολιτών αφορούν δραστικές περικοπές στις συντάξεις και νέα βάρη στα φτωχότερα κυρίως στρώματα του ελληνικού λαού, που θα προκύψουν από την δραστική μείωση του αφορολόγητου ορίου.

Συγκεκριμένα οι μειώσεις των συντάξεων θα ανέλθουν:
Για το 2019 σε 3.020 εκ. ευρώ,
Για το 2020 σε 3.107 εκ. ευρώ,
Για το 2021 σε 3.258 εκ. ευρώ,
Για το 2022 σε 3.061 εκ. ευρώ.

Οι επιβαρύνσεις, επίσης, από την μείωση του αφορολόγητου θα ανέλθουν:
Για το 2020 σε 1.920 εκ. ευρώ,
Για το 2021 σε 2.058 εκ. ευρώ,
Για το 2022 σε 2.058 εκ. ευρώ.

Το σύνολο, λοιπόν, των βαρών θα ανέλθει σε 18,5 δισ. ευρώ μέχρι το 2022.

Έναντι όλων αυτών των εξωφρενικών βαρών που στα σίγουρα θα πέσουν στις πλάτες του ελληνικού λαού, η κυβέρνηση προπαγανδίζει ότι θα υπάρξουν εξισορροπητικές κοινωνικές και φορολογικές παρεμβάσεις που θα προκύψουν από τα προβλεπόμενα αλλά και αρκετά αμφίβολα και προπαγανδιστικά υπερπλεονάσματα των προϋπολογισμών μέχρι το 2022.

Αυτά τα υπερπλεονάσματα για κοινωνικές και φορολογικές παρεμβάσεις, η κυβέρνηση, παραπλανητικά, πολύ φιλόδοξα και για καθαρά προπαγανδιστικούς λόγους, τα υπολογίζει περίπου σε 12 δισ. ευρώ.

Πέραν αυτού, το ισοζύγιο μεταξύ βαρών στους πολίτες και δήθεν εξισορροπητικών κοινωνικών παρεμβάσεων, δεν είναι μόνο άνισο και έχει μια διαφορά πολύ πάνω από τα 6,5 δισ. ευρώ, αλλά και αυτό καθ’ εαυτό το ισοζύγιο είναι εντελώς ασύμφορο και απολύτως αντιαναπτυξιακό ως οικονομικό αποτέλεσμα.

Πολυνομοσχέδιο: Τι αλλάζει με τη διαιτησία στις εργατικές διαφορές -Τι θα γίνει με τον ΕΔΟΕΑΠ και τις επικουρικές

Μια σειρά παρεμβάσεων στη μεσολάβηση, πριν τη διαιτησία, για την επίλυση συλλογικών εργατικών διαφορών, αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων και των εφάπαξ εργαζομένων στα ΜΜΕ, περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα.

Σε ό,τι αφορά την λειτουργία του Ενιαίου Δημοσιογραφικού Οργανισμού Επικούρησης και Περίθαλψης (ΕΔΟΕΑΠ), παραμένει η εργοδοτική εισφορά 2% επί του τζίρου των επιχειρήσεων, η οποία στο εξής θα κατευθύνεται αποκλειστικά στον κλάδο υγείας του Ταμείου το οποίο παραμένει ασφαλιστικός φορέας ιδιωτικού δικαίου, υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης.

Επικουρικές συντάξεις

Σε ό,τι αφορά τις επικουρικές συντάξεις για τους ήδη συνταξιούχους, δεν προβλέπονται αλλαγές και δεν θα έχουν καμία μείωση. Κομβικό σημείο είναι όμως η 1η Ιουλίου 2018.

Για τους ήδη ασφαλισμένους του ΕΔΟΕΑΠ, ο υπολογισμός της επικουρικής σύνταξης και της εφάπαξ παροχής θα γίνεται έως την 1η Ιουλίου 2018 με το καθεστώς που ίσχυε ως σήμερα, και από την 1η Ιουλίου έως την συνταξιοδότηση θα υπολογίζονται με βάση τον μαθηματικό τύπο της νοητής κεφαλαιοποίησης που ισχύει και στο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΠ).

Για τους ασφαλισμένους που θα υπαχθούν στην ασφάλιση του Οργανισμού μετά την 1η Ιουλίου 2018, η επικουρική σύνταξή τους και το εφάπαξ θα προκύπτουν σύμφωνα με το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση. Οι μελλοντικοί συνταξιούχοι του Οργανισμού που θα έχουν διανύσει το μεγαλύτερο μέρος του εργασιακού τους βίου με το παλαιό καθεστώς, θα έχουν αναλογικά μικρότερες απώλειες.

Προβλέπεται ότι το ποσό της καταβαλλόμενης επικουρικής σύνταξης του ΕΔΟΕΑΠ καθορίζεται βάσει δύο παραγόντων. Πρώτον, βάσει των δημογραφικών δεδομένων που προκύπτουν από εγκεκριμένους πίνακες θνησιμότητας, και δεύτερον του πλασματικού ποσοστού επιστροφής που θα εφαρμόζεται στις συνολικά καταβληθείσες εισφορές. Για την αντιμετώπιση ελλειμμάτων εισάγεται αυτόματος μηχανισμός εξισορρόπησης, που αποκλείει κάθε αναπροσαρμογή των εισφορών. Περαιτέρω, προβλέπεται η απαγόρευση μεταφοράς κεφαλαίων από τον κρατικό Προϋπολογισμό προς τον ΕΔΟΕΑΠ.

Ακόμη, από 1/6/2019 μέχρι και την 31.5.2022 μειώνονται οι εισφορές για επικούρηση από 3,5% που είναι σήμερα για εργαζόμενους και 3,5% που είναι για εργοδότες, σε 3,25% για εργαζόμενους και 3,25% για εργοδότες - και από την 1.6.2022 αναπροσαρμόζεται σε 3% για τον ασφαλισμένο και 3% για τον εργοδότη.

Σε ότι αφορά τις διαδικασίες μεσολάβησης και διαιτησίας, με την νέα νομοθετική ρύθμιση προβλέπεται η επαναφορά του δικαιώματος του μεσολαβητή (αντί της υποχρέωσης που προβλέπεται τώρα) να υποβάλει πρόταση μεσολάβησης.

Ειδικότερα, ο μεσολαβητής, εφόσον διαπιστώνει ότι υφίσταται ακόμη περιθώριο ελεύθερων διαπραγματεύσεων των μερών και συνεπώς περιθώριο συναινετικής επίλυσης της συλλογικής διαφοράς, έχει τη δυνατότητα να απόσχει αιτιολογημένα από την υποβολή πρότασης, οδηγώντας τα μέρη εκ νέου σε διαπραγματεύσεις, ώστε να εξαντληθεί κάθε περιθώριο επίτευξης κοινής συμφωνίας. Εφόσον, όμως, διαπιστωθεί, ότι τα μέρη δεν κατόρθωσαν να οδηγηθούν από κοινού σε επίλυση της διαφοράς, τότε ο μεσολαβητής προχωρά πλέον σε υποβολή της πρότασής του, κοινοποιώντας την στα μέρη.

Επαναφέρεται, εν μέρει, η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία και ορίζεται ότι το δικαίωμα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία παρέχεται στο μέρος που έκανε αποδεκτή την πρόταση του μεσολαβητή, ενώ το άλλο μέρος την απέρριψε. Με την διάταξη αυτή, το δικαίωμα της μονομερούς προσφυγής παρέχεται μόνο στο μέρος το οποίο επέδειξε αποδεδειγμένα καλόπιστη και θέληση συναινετικής επίλυσης της διαφοράς, έκανε αποδεκτή την πρόταση του μεσολαβητή. Αντίθετα, "τιμωρείται" το μέρος που δεν προσήλθε στη διαδικασία της μεσολάβησης.

Νέο στοιχείο είναι ότι στα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για την υποβολή της πρότασης μεσολάβησης ή την έκδοση διαιτητικής απόφασης, προστίθεται η εξέλιξη της αγοραστικής δύναμης του μισθού. Το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει έως σήμερα, επικεντρώνεται αποκλειστικά στα οικονομικά δεδομένα της εργοδοτικής πλευράς, αντιμετωπίζοντας τον μισθό μονάχα ως λειτουργικό κόστος που επιδρά στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, ανατρέπεται η μονόπλευρη απαρίθμηση κριτηρίων στο νόμο και αποκαθίσταται η καθοριστική θέση της αγοραστικής δύναμης του μισθού μεταξύ των στοιχείων που πρέπει να συνεκτιμώνται από τον μεσολαβητή και τον διαιτητή.

Με άλλη διάταξη αυξάνεται η διάρκεια της θητείας των μελών του διοικητικού συμβουλίου του ΟΜΕΔ, από τρία σε πέντε έτη. Σε πέντε έτη ορίζεται η θητεία και σε περίπτωση επαναδιορισμού των ίδιων τακτικών μελών.

Προνοιακά επιδόματα

Με άλλη ρύθμιση, επεκτείνεται σταδιακά σε όλη την επικράτεια η διοικητική ηλεκτρονική διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα, σε άτομα με αναπηρία που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση για τις παροχές αυτές από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) με τους όρους και προϋποθέσεις που εφαρμόζονται πιλοτικά στην Περιφέρεια Αττικής. Οι περιοχές στις οποίες θα υλοποιείται κάθε φορά η επέκταση, θα πρέπει να ορίζονται με κοινή απόφαση των συναρμόδιων υπουργών.

Ακόμη, προβλέπεται παράταση έως 31/12/2018, της περιόδου εφαρμογής της πιλοτικής διαδικασίας απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων και τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας, μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας αξιολόγησης της αναπηρίας. Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται σε άτομα με αναπηρία που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση για την ένταξή τους και διαμένουν μόνιμα στην Περιφέρεια Αττικής.

Στο νέο πλαίσιο προηγείται η διοικητική διαδικασία και ο αιτών εξετάζεται από τα ΚΕΠΑ, εφόσον πληροί όλες τις λοιπές προϋποθέσεις. Με τον τρόπο αυτό απλοποιείται σημαντικά η όλη διαδικασία, ενώ όσοι εντάσσονται στο πιλοτικό, απαλλάσσονται από το παράβολο των 46 ευρώ για εξέταση από τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση δίνεται επιπλέον η δυνατότητα να προστεθούν και άλλες περιοχές, ώστε το δείγμα να εμπλουτισθεί και να δίδεται η δυνατότητα εξαγωγής ασφαλών συμπερασμάτων. Προτείνεται επίσης η εφαρμογή της πιλοτικής διαδικασίας, για τα άτομα με αναπηρία που υποβάλλουν αίτηση πρώτη φορά για προνοιακές παροχές και διαμένουν μόνιμα στην Περιφέρεια Θεσσαλονίκης εντός του Ιουλίου 2018 και για όσους διαμένουν μόνιμα στην περιφερειακή Ενότητα Αχαΐας εντός του Σεπτεμβρίου 2018.

Δίδεται ακόμη η δυνατότητα στον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) να μεταβιβάζει πιστώσεις στον ΕΟΠΠΥ, κατόπιν επιχορήγησής του από το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, προκειμένου να πληρωθούν δαπάνες που προκύπτουν από την παροχή προνοιακών υπηρεσιών σε όσους περιθάλπονται από φορείς συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΠΥ. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η ενοποίηση των διαδικασιών ελέγχου και εκκαθάρισης των δαπανών, η επιτάχυνση της διαδικασίας καταβολής των αποζημιώσεων στους φορείς και συνακόλουθα η εξυπηρέτηση των αναγκών ευάλωτων ομάδων πληθυσμού, στην προστασία των οποίων αποσκοπούν οι δράσεις του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης

Με την προτεινόμενη ρύθμιση επικαιροποιείται ο ορισμός του αστέγου, ενώ προβλέπεται ότι στο δηλούμενο εισόδημα για τον υπολογισμό του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, δεν περιλαμβάνεται η οικονομική ενίσχυση που χορηγείται σε όσους περιέρχονται σε κατάσταση ανάγκης συνεπεία θεομηνίας και λοιπών φυσικών καταστροφών, ούτε και το επίδομα που καταβάλλεται σε ανέργους δυνάμει της παρ. 5 του άρθρου 30 του ν. 4144/2013 (Α΄ 88). Επιπλέον, ορίζεται ότι δεν υπολογίζεται το ποσό του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης στον τρόπο υπολογισμού του ποσού για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Τέλος, επαναπροσδιορίζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες για την υλοποίηση του προγράμματος




Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών: «Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων –Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022», το οποίο εμπεριέχει τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της τέταρτης αξιολόγησης.

Διαβάστε επίσης

Το πρώτο τμήμα του νομοσχεδίου περιλαμβάνει τις διατάξεις με τις οποίες ιδρύεται ο «Φορέας Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά». 

Το δεύτερο τμήμα του νομοσχεδίου περιλαμβάνει διατάξεις του υπουργείου Εργασίας για τη μεσολάβηση και διαιτησία συλλογικών εργατικών διαφορών, για τις τις προνοιακές παροχές, για την επικουρική ασφάλιση των ασφαλισμένων του ΕΔΟΕΑΠ, για την αποζημίωση συμβεβλημένων φορέων που παρέχουν υπηρεσίες προνοιακού χαρακτήρα, αλλά και για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.

Το τρίτο τμήμα του νομοσχεδίου εμπεριέχει διατάξεις του υπουργείου Δικαιοσύνης που επιφέρουν αλλαγές στο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας σχετικές με τους πλειστηριασμούς και αλλαγές στον Πτωχευτικό Κώδικα. Το τέταρτο τμήμα του νομοσχεδίου εμπεριέχει διατάξεις του υπουργείου Υγείας σχετικές με αλλαγές στις ρυθμίσεις για το μηχανισμό αυτόματης επιστροφής (clawback), για τα γενόσημα φάρμακα, για τον ΕΟΠΥΥ και για την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας, για την ηλεκτρονικό φάκελο δαπάνης ασφάλισης υγείας δικαιούχου.

Στο πέμπτο τμήμα του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού σχετικά με την ενιαία τιμή βιβλίου.

Στο έκτο τμήμα του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικές με τη ρύθμιση θεμάτων Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και την αναπροσαρμογή των ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας προς δημοπράτηση μέσω δημοπρασιών πώλησης προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας με φυσική παράδοση.

Στο έβδομο τμήμα του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα στις διατάξεις του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προβλέπεται η κατάργηση του ελαχίστου ορίου διάρκειας της σύμβασης ναύλωσης από 1-11-2018.

Στο όγδοο τμήμα του σχεδίου νόμου εμπεριέχονται διατάξεις του υπουργείου Τουρισμού για την κατάρτιση και εκτέλεση προγραμμάτων εκδρομών και περιηγήσεων που διοργανώνονται αποκλειστικά από τουριστικά γραφεία εντός ή εκτός χώρας με ιδιόκτητα ή μισθωμένα θαλάσσια, χερσαία ή αεροπορικά μεταφορικά μέσα.

Το ένατο τμήμα του νομοσχεδίου εμπεριέχει διατάξεις του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης σχετικές με τις αλλαγές στους νόμους Κατσέλη και Σταθάκη που αφορούν στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.), στη ρύθμιση οφειλών ομόρρυθμων εταίρων, αλλά και διατάξεις σχετικές με τη μετεγκατάσταση δραστηριοτήτων λόγω αλλαγών χρήσεων γης, την απλούστευση λειτουργίας μεταποιητικών και συναφών δραστηριοτήτων, τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, την εγκατάσταση και λειτουργία Συστημάτων Περιβαλλοντικών Υποδομών, κ.α..

Το δέκατο τμήμα του νομοσχεδίου εμπεριέχει διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών σχετικές με την τροποποίηση της δανειακής σύμβασης της Ελλάδος με τον ESM, με τον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου, τα ταμειακά διαθέσιμα των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, την παρακολούθηση των στοιχείων του ενεργητικού και του παθητικού της Κεντρικής Διοίκησης, τον Οργανισμό Διαχείριση Δημοσίου Χρέους, τη σύσταση Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού, αλλά και την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου για τη χορήγηση δανείων και πιστώσεων.

Με τις φορολογικές διατάξεις μπαίνει οριστικό τέλος στον φόρο υπεραξίας ακινήτων, παρέχεται η δυνατότητα σε επαγγελματίες να εξασφαλίσουν απαλλαγή ΦΠΑ , παρέχεται έκπτωση εργοδοτικών εισφορών από τα ακαθάριστα έσοδα όταν δημιουργείται νέα θέση εργασίας και επέρχονται αλλαγές στη δωρεάν παραχώρηση κατοικίας και στις πωλήσεις μετοχών και ακινήτων.

Στο ίδιο τμήμα του νομοσχεδίου εμπεριέχονται οι διατάξεις για το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019−2022. Στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 – 2022 διατυπώνεται η εκτίμηση πως το πρωτογενές πλεόνασμα εφέτος θα διαμορφωθεί στο 3,56% του ΑΕΠ , το 2019 στο 3,96%, το 2020 θα ανέβει στο 4,15% , το 2021 στο 4,53% και θα σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ το 2022 κλείνοντας στο 5,19% του ΑΕΠ. 

Τέλος, στο εντέκατο και τελευταίο τμήμα του νομοσχεδίου εμπεριέχομαι διατάξεις του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης για το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, για την ολοκλήρωση μετατάξεων ή αποσπάσεων μεταξύ φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, για την κάλυψη των δαπανών μισθοδοσίας, αλλά και ρυθμίσεις για την αξιολόγηση.

Διαβάστε επίσης







Άρση του τραπεζικού απορρήτου, σε βάθος πενταετίας, για τους δανειολήπτες που αιτούνται την υπαγωγή τους στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό και των επιχειρηματικών οφειλών που δημιουργήθηκαν πριν τις 31 Δεκεμβρίου του 2017, αλλά και εξώδικη πρόσκληση για ρύθμιση χρεών σε οφειλέτες πριν αυτές μεταβιβαστούν σε funds, προβλέπει το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης.

Με τις αλλαγές που προωθούνται στο νόμο Κατσέλη θα επιταχυνθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες και το πλαίσιο θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Ειδικότερα το νέο πλαίσιο στις διατάξεις του για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά προβλέπει επίσης:

- Ότι αν ο οφειλέτης καθυστερεί την πληρωμή τουλάχιστον τριών μηνιαίων δόσεων που ορίστηκαν για το διάστημα από την κατάθεση της αίτησης μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης, τότε αυτομάτως θα παύει να ισχύει η αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων, υπό την προϋπόθεση ο πιστωτής να έχει στείλει εξώδικη όχληση στον οφειλέτη.

- Οι πιστωτές ( τράπεζες) θα μπορούν να αναλαμβάνουν για λογαριασμό των δικαιούχων οφειλετών που έχουν ενταχθεί στον νόμο Κατσέλη να καταθέτουν αίτηση είσπραξης του ποσού που επιδοτεί το ελληνικό δημόσιο για την αποπληρωμή των μηνιαίων δόσεων

- Παρέχεται δικαίωμα στους εγγυητές που εκπλήρωσαν την υποχρέωσή τους, όπως προκύπτει από την εγγύηση, να υποκαταστήσουν τον πιστωτή στο σχέδιο αποπληρωμής.

- Μειώνεται η υποχρέωση παροχής εγγράφων από τους οφειλέτες, με παράλληλη υποχρέωση των τραπεζών, των δημόσιων αρχών και κάθε άλλου εμπλεκόμενου φορέα να τα προσκομίζουν στο δικαστήριο.

- Η προστασία της πρώτης κατοικίας θα γίνεται βάσει της εμπορικής της αξίας (και όχι της αντικειμενικής), εφόσον υφίσταται έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή ακινήτων που είναι εγγεγραμμένος στο οικείο μητρώο του υπουργείου Οικονομικών.

- Αποτρέπεται το ενδεχόμενο διαιώνισης υποθέσεων μέσω ματαίωσης της συζήτησης χωρίς επαναπροσδιορισμό τους.

- Καθιερώνεται ένας πρώτος έλεγχος της εγκυρότητας των στοιχείων που υποβάλει ο δανειολήπτης από τη γραμματεία του Ειρηνοδικείου η οποία παρουσιάζει σχετική έκθεση που θα λαμβάνει υπόψη του ο δικαστής για την απόφαση του.

Εξωδικαστικός μηχανισμός

Αλλαγές όμως προβλέπονται και για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των επιχειρηματικών οφειλών. Ειδικότερα προβλέπονται τα εξής:

- Υπαγωγή στον εξωδικαστικό προς ρύθμιση και των οφειλών που γεννήθηκαν και βεβαιώθηκαν έως και 31.12.2017. Περαιτέρω, εισάγεται διαφοροποίηση ως προς τον ορισμό των οφειλών προς το Δημόσιο και υπέρ τρίτων σε σχέση με τις οφειλές προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Ενώ για τις δύο πρώτες κατηγορίες κρίσιμος παραμένει ο χρόνος της βεβαίωσης, για την τελευταία κατηγορία, κρίσιμος καθίσταται ο χρόνος γέννησης της οφειλής. Σκοπός της ρύθμισης αναφορικά με τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, είναι να μη χάνει ο διοικούμενος το δικαίωμα ρύθμισης των εισφορών του 2017 μόνο και μόνο για το λόγο ότι αυτές βεβαιώθηκαν το 2018.

- Ενημέρωση της ΕΓΔΙΧ (Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους) αναφορικά με την επίτευξη συμφωνίας ή όχι στη διμερή διαπραγμάτευση και μετά την πάροδο των 3 μηνών (σε περίπτωση που επεκταθεί η διαπραγμάτευση και πέραν του χρονικού αυτού διαστήματος).

- Αντιμετώπιση μικροπιστωτών όταν έχουν ακριβώς ισόποση απαίτηση και οι απαιτήσεις αυτές, αθροιζόμενες με τις μικρότερες απαιτήσεις, υπερβαίνουν το 15% της συνολικής οφειλής. Η λύση που προκρίθηκε είναι η συμμετοχή όλων των μικροπιστωτών με ίσες απαιτήσεις στη διαδικασία και δέσμευσή τους από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.

- Δυνατότητα ομόρρυθμων εταίρων να υποβάλλουν και οι ίδιοι αίτηση για τη ρύθμιση των δικών τους οφειλών, εφόσον αυτές είναι κατά νόμο επιλέξιμες.

Συγκεκριμένα όταν εταίροι ζητούν τη ρύθμιση των δικών τους οφειλών, οι πιστωτές επιβάλλεται να έχουν πλήρη εικόνα των οικονομικών τους στοιχείων, σαν να υποβαλλόταν αυτοτελής αίτηση. Επίσης προβλέπεται πως δεν θα αποκλειστεί η ρύθμιση των οφειλών του εταίρου από το γεγονός ότι ο εταίρος έχει διακόψει ατομική επιχειρηματική του δραστηριότητα (περ. γ΄ της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4469/2017), αρκεί να μην έχει λυθεί η ίδια η εταιρία. Από την άλλη πλευρά, ο εταίρος μπορεί να ρυθμίσει τις δικές του οφειλές, εντάσσοντας και τις οφειλές που τον βαρύνουν ως ομόρρυθμο εταίρο, ακόμα και αν η εταιρία έχει λυθεί, εφόσον ο εταίρος διατηρεί δική του ατομική επιχείρηση σε λειτουργία. Αναφορικά με την επιλεξιμότητα (μία θετική χρήση στις τρεις τελευταίες), αυτή εκ των πραγμάτων δεν θα μπορεί να κριθεί στο πρόσωπο του εταίρου, αφού ο ίδιος δεν τηρεί λογιστικά βιβλία στο δικό του όνομα. Επομένως αναγκαστικά η επιλεξιμότητα θα πρέπει να κριθεί στο πρόσωπο της εταιρίας.

- Ρύθμιση ζητημάτων αναφορικά με την αμφισβήτηση του ύψους της οφειλής. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού προβλέπεται ότι ο οφειλέτης θα συμπληρώνει και το χρόνο, αναφορικά με τον οποίο προσδιορίζεται το ύψος της κάθε οφειλής, οπότε, αν μετά το χρόνο αυτό η οφειλή επιβαρύνθηκε, να μην θεωρείται καν ότι υφίσταται διαφωνία.

- Ο συντονιστής μπορεί να εδρεύει οπουδήποτε στην Περιφέρεια του οφειλέτη, με απλή προτίμηση των συντονιστών που εδρεύουν στην ίδια Περιφερειακή Ενότητα, εφόσον φυσικά ο κατά προτίμηση διορισμός τους δεν παραβιάζει τον κανόνα της ισοκατανομής των υποθέσεων μεταξύ των συντονιστών της Περιφέρειας.

- Επιμήκυνση του χρονικού διαστήματος αυτοδίκαιης αναστολής της αναγκαστικής εκτέλεσης από εβδομήντα σε ενενήντα ημέρες. Η επιμήκυνση κρίθηκε αναγκαία, καθώς είναι αρκετές οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες η διαδικασία δεν ολοκληρώνεται εντός εβδομήντα ημερών.

- Υποχρεωτική συμμετοχή Δημοσίου στις διαπραγματεύσεις και την ψηφοφορία για οφειλές έως 20.000 ευρώ όταν οι πιστωτές είναι μόνον προερχόμενοι από το δημόσιο τομέα.

- Περιορισμός των συνεπειών των κατασχέσεων που επιβλήθηκαν από το Δημόσιο με αποδέσμευση των μελλοντικών απαιτήσεων σε περίπτωση επίτευξης συμφωνίας αναδιάρθρωσης. Πλήρης ανατροπή της κατάσχεσης μπορεί να επιτευχθεί μόνο εφόσον η κατάσχεση επιβλήθηκε αποκλειστικά για οφειλές εντεταγμένες στη σύμβαση και μόνο εφόσον εξοφλήθηκε τουλάχιστον το 75% του ποσού που πρέπει να καταβληθεί στο Δημόσιο δυνάμει της σύμβασης.

- Επέκταση της αυτοδίκαιης αναστολής εκτέλεσης και στην περίπτωση της διαδικασίας διμερούς διαπραγμάτευσης με το Δημόσιο ή με Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.

- Επέκταση της χρήσης της πλατφόρμας σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που δεν υπάγονται στην κανονική διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού, ιδίως αγροτών ή ελεύθερων επαγγελματιών, που όμως επιθυμούν να ρυθμίσουν διμερώς τις οφειλές τους με τους χρηματοδοτικούς φορείς.

Επίσης προβλέπεται άρση του τραπεζικού και του φορολογικού απορρήτου και σε αυτές τις περιπτώσεις.

Τι προβλέπεται στην πώληση των μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων στα funds

Αίρεται η υποχρέωση των τραπεζών να ενημερώνουν μέσα σε 12 μήνες τους οφειλέτες και τους εγγυητές μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων, πριν την πώλησή στα funds. Ταυτόχρονα αίρεται και η δυνατότητα που παρέχεται, από το ισχύον καθεστώς, στους οφειλέτες να διακανονίσουν τις οφειλές τους σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας. Το συγκεκριμένο μέτρο, δηλαδή πώληση του δανείου χωρίς πρότερη ενημέρωση, ίσχυε μόνο για τους μη συνεργάσιμους οφειλέτες. Πλέον το μέτρο επεκτείνεται και στα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά δάνεια, ενώ εκτός του μέτρου μένουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των φυσικών προσώπων.

Επίσης η ενημέρωση των οφειλετών και των εγγυητών μπορεί να γίνει και με email πιθανότατα και με sms. Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του πολυνομοσχεδίου: «Αναγγελία της καταχώρισης γίνεται ατύπως προς τους οφειλέτες και τους εγγυητές με κάθε πρόσφορο μέσο, συμπεριλαμβανομένων και των μέσων ηλεκτρονικής επικοινωνίας».

1 σχόλιο:

  1. BEST AVAILABLE WAY TO FINANCIAL FREEDOM {upstoxfunding@yahoo.com}
    Are you looking for financial freedom? Are you in debt, you need a loan to start a new business? Or you collapse financially, do you need a loan to buy a car or a house? Have you ever been rejected by your bank in ever finance? You want to improve your financial? You need a loan to pay off your bills pay off? No more looking, we welcome you for an opportunity to get all types of loans at a very affordable 3% interest rate for others. For information, contact us now by email at: {upstoxfunding@yahoo.com}

    Do you have a bad credit? Do you need money to pay bills? Is it necessary to start a new business? Do you have an unfinished project due to poor funding? Do you need money to invest in any specialty that will benefit you? And you do not know what to do. We offer the following loans;both Personal loans [secure and unsecured], Business loans [secure and unsecured] ,combination loans ,Student loans,Consolidation loans and so many others.

    Company name: UPSTOX FUNDING
    Company Email: upstoxfunding@yahoo.com
    Text/Call :(302) 273-5794.

    ΑπάντησηΔιαγραφή