ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΑ ΕΡΓΑ
ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΝΙΣΟΠΕΔΟ ΚΟΜΒΟ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Από δημοσιεύματα του Τύπου (23.11.2016) υπήρξε ενημέρωση για ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τριών (3) μεγάλων οδικών έργων στην Αθήνα, συνολικού προϋπολογισμού 45 εκ. ευρώ. Ως σκοπός αναφέρεται σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές αναφορές «η ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας». Πρόκειται για την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Αμπελοκήπων στη διασταύρωση των λεωφ. Κηφισίας, Αλεξάνδρας και οδού Φειδιππίδου, του ανισόπεδου κόμβου Αγ. Βαρβάρας στη λεωφ. Κηφισίας και της νότιας επέκτασης της περιφερειακής Υμηττού με αστική σήραγγα παράλληλα με την αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της λεωφ. Βουλιαγμένης.
Ειδικότερα για τον πρώτο και πλέον σημαντικό, των Αμπελοκήπων, αλλά και εν γένει για τη λογική των συγκεκριμένων κυκλοφοριακών έργων, σημειώνουμε ότι αυτά εντάσσονται σε σχεδιασμούς της προηγούμενης 15ετίας, της περιόδου των Ολυμπιακών Αγώνων. Αυτοί οι σχεδιασμοί τότε είχαν έντονα αποδοκιμαστεί από επιστημονικούς φορείς. Μεγάλα και δαπανηρά κυκλοφοριακά έργα τέτοιου τύπου δεν αποφόρτισαν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας. Αντίθετα γέννησαν ρύπανση σε περιοχές που δεν υπήρχε (βόρειο Λεκανοπέδιο) και επιδείνωσαν τις συνθήκες κυκλοφορίας στην πόλη χωρίς όχημα ΙΧ στις περιοχές όπου εκτελέστηκαν. Πρόκειται για έργα τα οποία σχεδιάστηκαν με γνώμονα μία πλέον ξεπερασμένη αντίληψη για την πολεοδομική και κυκλοφοριακή οργάνωση της πόλης, όπου η προτεραιότητα των μετακινήσεων δινόταν μόνο στο ΙΧ αυτοκίνητο, και όχι στην συστηματική και ολοκληρωμένη επέκταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Η τεχνική κατασκευή του κόμβου, με ανοιχτά ορύγματα για μεγάλο μήκος πριν και μετά από αυτόν, πρόκειται να διχοτομήσει τον αστικό ιστό εντός της συνοικίας των Αμπελοκήπων, αποτρέποντας ταυτόχρονα την κατασκευή κάθε μελλοντικής επέκτασης ενός ποιοτικού δικτύου Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Ακόμη, η αύξηση ταχύτητας των ΙΧ, λόγω της ελεύθερης διέλευσής τους στον ανισόπεδο κόμβο, πρόκειται να επιβαρύνει περιβαλλοντικά τις όμορες περιοχές της πόλης σε μεγάλο μήκος των αξόνων.
Σήμερα η βιώσιμη κινητικότητα είναι καθιερωμένη ευρωπαϊκή πρακτική. Οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις ανταγωνίζονται μεταξύ τους σε έργα αστικής αναβάθμισης και αποτροπής της διαμπερούς χρήσης ΙΧ αυτοκινήτων. Αντίθετα, οι παραπάνω σχεδιασμοί για την ελληνική πρωτεύουσα προωθούν πολιτικές που έρχονται σε αντίθεση τόσο με τον υπερκείμενο πολεοδομικό σχεδιασμό (Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής, Ν.4277/2014) όσο και με επίκαιρες μελέτες μητροπολιτικών παρεμβάσεων (ολοκλήρωση αρχαιολογικού τόξου, μεγάλες μητροπολιτικές πεζοδρομήσεις, μικρές και μεγαλύτερες προτάσεις ανάπλασης του αστικού δημόσιου χώρου).
Η ύπαρξη «έτοιμων» έργων, τα οποία όντως μπορεί να απορροφήσουν κονδύλια και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, δεν αποτελεί δικαιολογία για να μην επανασχεδιαστεί ο χάρτης των μετακινήσεων της Αττικής, για να μην διοχετευθούν αυτά τα κονδύλια στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου των αστικών συγκοινωνιών και της βιώσιμης κινητικότητας.
Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος ΕΜΠ, 24 Νοεμβρίου 2016
Άλλο ένα αστικό και περιβαλλοντικό έγκλημα στα τόσα που έχουν συντελεστεί στο Αττικό και ολόκληρο το ελληνικό έδαφος με απόλυτη προτεραιότητα στο θεοποιημένο ΙΧ και τα επίσης, σύμφωνα με την κυρίαρχη φτηνή ρητορική, θεοποιημένα "μεγάλα" έργα που δήθεν δίνουν δουλειές. Η κατρακύλα αυτού του τόπου δεν έχει πάτο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή