Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013

Το τρένο της μεγάλης αρπαγής

Παραχωρούν σε ιδιώτη τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου πληρώνοντας 350 εκατ. ευρώ για 7 χρόνια - Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι το κράτος επιχορηγεί τους ιδιώτες.

Μετά τα τρένα και την επισκευαστική βάση τους, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να δώσει σε ιδιώτες και τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, με «προίκα» 350 εκατ. ευρώ για 7 χρόνια και πιθανότατα τον πανάκριβο εξοπλισμό που είχε αγοραστεί πριν από μερικά χρόνια γι΄αυτόν τον σκοπό.

Στον αέρα κινδυνεύουν να μείνουν περίπου 1.060 υπάλληλοι του ΟΣΕ που απασχολούνται σήμερα σε αυτόν τον νευραλγικό τομέα. Ο διαγωνισμός ετοιμάζεται για τον Ιανουάριο.

Ανάλογη κίνηση που εφαρμόστηκε στη Βρετανία είχε τραγικές συνέπειες -συχνά ατυχήματα και αύξηση του κόστους συντήρησης- με αποτέλεσμα να προχωρήσουν τελικά σε ανάταξη.
Σε ιδιώτες εκχωρείται και ο νευραλγικός τομέας της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα πάρουν εξασφαλισμένη από το Δημόσιο επιδότηση ύψους 350 εκατ. ευρώ για μία επταετία και ενδεχομένως τα μηχανήματα του ΟΣΕ.
Οι χαμένοι στο κυοφορούμενο ντιλ θα είναι οι επιβάτες, ενώ σε κίνδυνο βρίσκονται περίπου 800 θέσεις εργαζομένων που απασχολούνται σήμερα στη συντήρηση.
Αλλά και η φύλαξη της γραμμής, με αφορμή τις συχνές κλοπές ηλεκτρολογικού υλικού, ετοιμάζεται να δοθεί σε εταιρείες σεκιούριτι. Αυτό σημαίνει ότι θα βρεθούν στον αέρα άλλοι 260 εργαζόμενοι σε όλη τη χώρα.
Χώρισαν και το δίκτυο
Η αρχή έγινε με τον πρόσφατο νόμο 4199 της 11ης Οκτωβρίου 2013 του υπουργείου Μεταφορών, με τον οποίο ο ΟΣΕ παύει να είναι ο αποκλειστικός φορέας διαχείρισης της δημόσιας σιδηροδρομικής υποδομής και ανοίγει ο δρόμος για να μπουν ιδιώτες. Λίγες ημέρες αργότερα συνεδρίασε η ειδική γραμματεία ΣΔΙΤ του υπουργείου Ανάπτυξης και χώρισε το εν λειτουργία σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας σε τρεις ενότητες (Αεροδρόμιο - Κιάτο, Πειραιάς - Πλατύ Ημαθίας και Πλατύ Ημαθίας - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο) με προοπτική να δημοπρατηθεί τον Δεκέμβριο ή τον Ιανουάριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, γίνεται προσπάθεια η διαδικασία να προηγηθεί σε σχέση με τους δύο, σχεδόν παράλληλους, διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη Rosco, τη νεοσύστατη εταιρεία για τη συντήρηση των τρένων. Στην πρώτη φάση έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τρεις όμιλοι, Γάλλοι, Ρώσοι και Ρουμάνοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Γερμανοί, Γάλλοι και Ρώσοι για τη δεύτερη.
Η σπουδή της κυβέρνησης να προσθέσει και τρίτο «χαρτί» στο τραπέζι των ιδιωτικοποιήσεων προφανώς συνδέεται με τους δύο διαγωνισμούς, ενώ και το σπάσιμο του δικτύου σε τρία κομμάτια ταιριάζει με τα σχέδια των βασικών διεκδικητών του ΟΣΕ.

Για παράδειγμα, οι Γάλλοι ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για το δίκτυο του προαστιακού (Αεροδρόμιο - Κιάτο). Τα σχέδια θα αποκαλυφθούν από τα τεύχη δημοπράτησης, τα οποία σύμφωνα με ορισμένες πηγές είναι ήδη έτοιμα, αλλά στον ΟΣΕ δηλώνουν πλήρη άγνοια. Το ενδιαφέρον είναι ότι το υπουργείο Μεταφορών, που άνοιξε την πόρτα για τους ιδιώτες, φαίνεται να διαφωνεί με τη διαδικασία της Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ)! Προφανώς επιλέγει άλλο τρόπο ιδιωτικοποίησης.
Εντονότερες είναι οι αντιδράσεις από την πλευρά του ΟΣΕ, αλλά και της ΕΡΓΟΣΕ, που είχε την αρμοδιότητα στη συντήρηση του δικτύου με τον νόμο 3710/2008.
«Αυτό το σύστημα δεν λέγεται ΣΔΙΤ, αλλά επιχορήγηση του κράτους προς τους εργοδότες», είπε χαρακτηριστικά στην «Εφ.Συν.» ο Παναγιώτης Τερζόγλου, μέλος της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, που κάνει λόγο για «χαριστική πράξη». Κατηγορηματικός είναι ο Γιάννης Δημητρίου, πρόεδρος των εργαζομένων στην ΕΡΓΟΣΕ, που υπογραμμίζει ότι σε καμία προηγμένη χώρα δεν έχει ανατεθεί η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου σε ιδιώτες. «Το εφάρμοσαν στη Βρετανία, με τραγικές συνέπειες και τώρα προχωρούν σε ανάταξη», επισημαίνει και προσθέτει ότι δεν επιτρέπονται πειράματα με τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
«Ο σιδηρόδρομος δεν είναι αυτοκινητόδρομος. Εχουμε προδιαγραφές με ακρίβεια χιλιοστών», μας είπε ο Παναγιώτης Καλίτσης, γενικός γραμματέας του συλλόγου μηχανικών του ΟΣΕ. Αποκαλύπτει ότι σήμερα ο ΟΣΕ διαθέτει σημαντικό εξοπλισμό αξίας πολλών εκατομμυρίων που χρησιμοποιείται στις εργασίες συντήρησης του δικτύου και διερωτάται: «Θα εκχωρηθεί στους ιδιώτες ή θα ακινητοποιηθεί και θα πουληθεί για παλιοσίδερα;» Ερωτήματα διατυπώνει και η Μαντώ Μίντζια, πρόεδρος του ίδιου σωματείου: «Σε περίπτωση ατυχήματος, που είναι συχνά όπως φάνηκε στη Βρετανία, ποιος θα έχει την ευθύνη; Ο ιδιώτης ή ο ΟΣΕ;» Κανένα s σχεδιαοικκ Ολοι οι συνδικαλιστές που μίλησαν στην «Εφ,Συν.» ήταν κατηγορηματικοί στο θέμα των απολύσεων. «Δεν υπάρχει σχεδιασμός και οι εργαζόμενοι αισθάνονται πειραματόζωα», μας είπαν.
Επικαλέστηκαν το νέο οργανόγραμμα του ΟΣΕ, που θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 3891/2010 και προβλέπει 2.800 θέσεις προσωπικού.
Τότε ο Οργανισμός είχε 5.000 εργαζόμενους, αλλά σήμερα με τις συνταξιοδοτήσεις και τις μετατάξεις έμειναν μόνον 2.400. «Δεν θα δεχθούμε απολύσεις, χρειαζόμαστε νέο προσωπικό», επισημαίνει ο Π. Τερζόγλου, που τάσσεται κατά της ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ με το σπάσιμο του σε κομμάτια και ανησυχεί για τις απολύσεις που φέρνουν οι επιλογές της κυβέρνησης.

Χαρά Τζαναβάρα
http://www.efsyn.gr/?p=134005

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου