Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023

Τι (δεν) έκανε η ΤΕΡΝΑ για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία



Πνιγμένοι στις λάσπες
Τι (δεν) έκανε η ΤΕΡΝΑ για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία

Η πανίσχυρη κατασκευαστική εταιρεία περιορίστηκε σε προφορική απάντηση ότι τα έργα που ανέλαβε τότε από το υπουργείο Υποδομών, με συνολικό προϋπολογισμό 143 εκατ. ευρώ, αφορούσαν «επισκευές στο επαρχιακό οδικό δίκτυο της περιοχής» ▶ Το Δημόσιο ανέθεσε και συγκεκριμένα αντιπλημμυρικά έργα προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ όχι στην ίδια τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, αλλά στην κατά 100% θυγατρική της «Κεντρική Οδό», που κατασκευάζει και εισπράττει διόδια από τον αυτοκινητόδρομο Ε65.

Διαρρηγνύει τα ιμάτιά της η πανίσχυρη κατασκευαστική ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ ότι δεν έχει ευθύνη για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία και τις περιοχές που χτυπήθηκαν από την πρόσφατη θεομηνία, όμως η πραγματικότητα και τα όσα συνέβησαν τα τελευταία τρία χρόνια μετά τον «Ιανό» δείχνουν ότι λέει μισές αλήθειες.

Η εταιρεία που έχει καταφέρει να κυριαρχήσει σε έργα υποδομών, ενέργειας και τις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων βρέθηκε στο στόχαστρο κριτικής καθώς πολλοί θυμήθηκαν ότι ανέλαβε με κατεπείγουσες διαδικασίες συγκεκριμένα έργα μετά την κακοκαιρία «Ιανός» τον Σεπτέμβριο του 2020. Τα έργα εκείνα έτυχαν τότε εκτεταμένης προβολής μαζί με τη δωρεά της για την ανακατασκευή του σχολείου στο Δαμάσι, στα εγκαίνια του οποίου ο Κυρ. Μητσοτάκης συναντήθηκε και με 83χρονο καουμπόη…

Η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ δεν απάντησε σε σχέση με τα αντιπλημμυρικά του «Ιανού» μέσω γραπτής ανακοίνωσης, αλλά ενημερώνει προφορικά ότι τα έργα που ανέλαβε τότε από το υπουργείο Υποδομών με συνολικό προϋπολογισμό 143 εκατομμυρίων ευρώ αφορούσαν αποκλειστικά «επισκευές στο επαρχιακό οδικό δίκτυο της περιοχής». Παραδέχεται επίσης ότι από τα έργα εκείνα έχει ολοκληρωθεί το 85%, καθώς για τα υπόλοιπα δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις. Είναι προφανές πάντως ότι τα έργα οδοποιίας δεν μπορούν να προχωρήσουν εάν παράλληλα δεν έχει εξασφαλιστεί η αντιπλημμυρική προστασία τους, καθώς πολλές φορές οι δρόμοι λειτουργούν και ως φράγματα, ειδικά όταν κατασκευάζονται μέσα σε απέραντες πεδινές εκτάσεις.


Πέραν τούτου όμως, το Δημόσιο ανέθεσε και συγκεκριμένα αντιπλημμυρικά έργα όχι στην ίδια τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, αλλά στην κατά 100% θυγατρική της «Κεντρική Οδό», που κατασκευάζει και εισπράττει διόδια από τον αυτοκινητόδρομο Ε65. Το αποκάλυψε πρώτος ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός με μία από τις δεκάδες ανακοινώσεις που εξέδωσε τότε για να δείξει πόσο γρήγορα εκείνος και η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποκαθιστούν τις ζημιές του «Ιανού», που τότε αποκαλούσε «θεομηνία του αιώνα».

Σε ανακοίνωση με ημερομηνία 23 Σεπτεμβρίου 2022 ο κ. Αγοραστός ανέφερε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «έχει ξεκινήσει πρόγραμμα επειγόντων έργων, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, για την αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών πλησίον των αυτοκινητοδρόμων, που υλοποιήθηκαν με συμβάσεις παραχώρησης». «Στα πλαίσια του προγράμματος αυτού, ο παραχωρησιούχος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 (δηλαδή η Κεντρική Οδός) θα ξεκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα έργα ύψους 39 εκατ. ευρώ στην περιοχή Καρδίτσας και Τρικάλων» πρόσθετε, λέγοντας ότι τα έργα αφορούν:

Τη διευθέτηση του ποταμού Καλέντζη σε μήκος 16 χλμ. και του Συλλεκτήρα ΙΙΙ.2 (νοτιοδυτικά της πόλης της Καρδίτσας), συνολικού προϋπολογισμού περίπου 16 εκατ. ευρώ.

Τη διευθέτηση του ποταμού Ιταλικού (μήκους 20 χλμ.) και των δύο τάφρων (μήκους έξι και δύο χλμ.), που συμβάλλουν σε αυτόν, μέχρι τη συμβολή του με τον Πηνειό, προϋπολογισμού περίπου 5,6 εκατ. ευρώ.

Αντιπλημμυρικά έργα στον ποταμό Πάμισο, προϋπολογισμού 17 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα πρόκειται για εργασίες στα εφτά τελευταία χλμ. μέχρι την εκβολή του στον Πηνειό, ξεκινώντας από το Μουζάκι.

Ο κ. Αγοραστός έβγαινε και εκτός ορίων Θεσσαλίας, λέγοντας ότι στη Φθιώτιδα θα πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις στον Σπερχειό ποταμό, ύψους 18 εκατ. ευρώ, συν ακόμη έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και από την ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 21 εκατ. ευρώ, στα τμήματα εμπλοκής του αυτοκινητόδρομου με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή.

Μπορεί τα νούμερα στην ανακοίνωση της Περιφέρειας να μπερδεύουν κάπως, αλλά αυτά ελάχιστα απασχολούσαν τότε, στην εποχή της πρώτης «λίστας Πέτσα». Πάντως ο τότε υπουργός Υποδομών Κ. Αχ. Καραμανλής είχε όντως δώσει εντολή στην «Κεντρική Οδό» για συμπληρωματικές εργασίες ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ επί της σύμβασης παραχώρησης του Ε65. Μάλιστα η εντολή είχε δοθεί πριν από τον «Ιανό» και αφορούσε «την επείγουσα αντιπληµµυρική θωράκιση των περιοχών ανάντη και κατάντη του αυτοκινητοδρόµου Κεντρικής Ελλάδας στα Τµήµατα Ξυνιάδα - Ανάβρα, Ανάβρα - Τρίκαλα και Λαµία - Ξυνιάδα» με βάση απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισμού Μεγάλων Εργων Υποδομής από τον Δεκέμβριο του 2019.

Το «επείγον» της αντιπλημμυρικής θωράκισης πάντως δεν απεδείχθη στην πράξη. Από τον Δεκέμβριο του 2019 πέρασε ο «Ιανός», εγκρίθηκε η διάθεση των 70 εκατομμυρίων με νεότερη απόφαση του Κ. Αχ. Καραμανλή στις 22/2/2021, αλλά τα έργα δεν ξεκίνησαν ποτέ. Μάλιστα εκείνο το πακέτο των 70 εκατομμυρίων θα το συναντήσουμε πολύ καιρό αργότερα, στις 17 Μαΐου 2023, όταν ο τότε υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης εκδίδει νέα απόφαση και εντάσσει μέσα στο ίδιο ποσό και τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης για το χωριό Κόμμα στον Σπερχειό. Οπως έχει επανειλημμένως δημοσιεύσει η «Εφ.Συν.», πρόκειται για χωριό που πλημμύρισε τον Δεκέμβριο του 2021. Οι κάτοικοί του αποδίδουν τις πλημμύρες στον τρόπο με τον οποίο έγιναν έργα του αυτοκινητόδρομου Ε65 από την «Κεντρική Οδό», με αναχώματα που εμποδίζουν τη ροή των υδάτων, και δικαιώθηκαν δικαστικά. Ομως ούτε εκεί προχώρησαν τα έργα που ζητούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου