Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023

Έκδοση Διοικητικών Πράξεων αρμοδιότητας Μηχανικού από Αιρετούς

Έκδοση Διοικητικών Πράξεων αρμοδιότητας Μηχανικού από Αιρετούς

8 Φεβρουαρίου, 2023


Με επιστολή της προς τις αρμόδιες αρχές, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ) εκφράζει την αντίθεσή της στη δυνατότητα έκδοσης διοικητικών πράξεων από αιρετούς, με αφορμή πρόσφατη σχετική απόφαση από Δήμαρχο της Περιφέρειας Αττικής.

Διαβάστε παρακάτω το περιεχόμενο της επιστολής:

Κύριοι Υπουργοί

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). Απευθυνόμαστε σε εσάς σχετικά με την Έκδοση Διοικητικών Πράξεων αρμοδιότητας Μηχανικού από Αιρετούς. Συγκεκριμένα έχουμε λάβει γνώση συγκεκριμένο Αιρετό (Δήμαρχο) της Περιφέρειας Αττικής, εξαιρετικά ευαίσθητης περιοχής, η οποία μάλιστα βρέθηκε στο επίκεντρο φονικής καταστροφής κι ο οποίος στα πλαίσια Προγραμματικής Σύμβασης με “Αναπτυξιακό Οργανισμό” έχει αναθέσει σε αυτόν τη λειτουργία Υπηρεσίας Δόμησης στην περιοχή του και πλέον υπογράφει ο ίδιος πλήθος Διοικητικών Πράξεων (Άρση Διακοπής Εργασιών, Οικοδομησιμότητα Οικοπέδων κοκ), όπου επιπροσθέτως δεν αναρτά και στη Διαύγεια.

Η Ομοσπονδία μας από την πρώτη στιγμή είχε προειδοποιήσει για το που μπορεί να οδηγήσει η επικίνδυνη πρακτική εκχώρησης της λειτουργίας κρίσιμων υπηρεσιών όπως οι ΥΔΟΜ και οι Τεχνικές Υπηρεσίες σε ιδιώτες (Άρθρο 2 του Ν. 4674/2020). Οι Αιρετοί – εκτός των προβλεπόμενων διαδικασιών του ΑΣΕΠ – προσλαμβάνουν προσωπικό της επιλογής τους, το αμείβουν με όποιο τρόπο επιθυμούν αυτοί, εκτός μισθολογίου Δημοσίου, συνήθως με Δελτία Παροχής Υπηρεσιών (δημιουργώντας έτσι σχέσεις εργασιακής εξάρτησης και ομηρείας) και στο τέλος αναλαμβάνουν οι ίδιοι την υπογραφή των τελικών Διοικητικών Πράξεων της αρμοδιότητας της Υπηρεσίας.

Που βρίσκεται η περίφημη “ανεξαρτησία” της Διοίκησης όταν ο Αιρετός μπορεί να ρυθμίζει κρίσιμα ζητήματα της περιοχής του (και των ψηφοφόρων του) με δικές του αποκλειστικά αποφάσεις; Που βρίσκεται η ασφάλεια Δικαίου και η Χρηστή Διοίκηση ακριβώς σε αυτές τις Διοικητικές Αποφάσεις; Μήπως αυτή ακριβώς είναι και η ουσία του περίφημου “Επιτελικού Κράτους”; Ότι δηλαδή η Διοίκηση θα μετατραπεί σε απευθείας εξάρτημα ιδιωτικών συμφερόντων που θα ρυθμίζουν τα θέματα (Τεχνικά, Πολεοδομικά, Περιβάλλοντος, Δόμησης κλπ) σύμφωνα με το συμφέρον τους;

Που βρίσκονται τα νομοθετημένα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Διπλωματούχων Μηχανικών (Π.Δ.99/18) όταν προΐσταται και υπογράφει πράξεις αρμοδιότητας Διπλωματούχου Μηχανικού, ο οποιοσδήποτε, με την ιδιότητα του Αιρετού; Αρκεί η εκλογή του για να αποκτήσεις τον τίτλο του Πολιτικού Μηχανικού, του Αρχιτέκτονα Μηχανικού, του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού ή του Τοπογράφου Μηχανικού; Το Τεχνικό Επιμελητήριο, το οποίο έχει μάλιστα την αρμοδιότητα της ευθύνης λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος e adeies δεν οφείλει να τοποθετηθεί σχετικά;

Η οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση με ποια ακριβώς διαδικασία χορήγησε πιστοποιητικό επάρκειας λειτουργίας στη συγκεκριμένη Υπηρεσία Δόμησης; Θεωρεί ορθή την ανάθεση καθηκόντων “προϊσταμένου” της Υπηρεσίας Δόμησης στον Δήμαρχο; Ισχύει η υφιστάμενη Οδηγία που είχε εκδώσει το 2017 : “Σύμφωνα με την εγκύκλιο , ο προϊστάμενος της πολεοδομικής υπηρεσίας του δήμου αντλεί την αρμοδιότητά του απ’ ευθείας από το νόμο και ειδικότερα από τις διατάξεις του Ν. 4030/2011 και επομένως, η παράλληλη ισχύς του ως άνω άρθρου 58 του Ν. 3852/2010, δε δημιουργεί ουσιαστική αρμοδιότητα του δημάρχου, αλλά μόνο διοικητική σχέση προς την πολεοδομική υπηρεσία και το προσωπικό της, δηλαδή, μπορεί ο δήμαρχος να ελέγξει πειθαρχικά τον προϊστάμενο, δεν μπορεί όμως να επέμβει στην έκδοση μιας οικοδομικής άδειας.” Σύμφωνα με την ίδια εγκύκλιο «οι Δήμαρχοι δε νομιμοποιούνται να ασκούν, ή και να επεμβαίνουν, στην άσκηση των ουσιαστικών αρμοδιοτήτων, που αποδίδονται απευθείας εκ του νόμου στις Υπηρεσίες Δόμησης Δήμων».

Το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ερωτάται αν έχουν κοινοποιηθεί οι εκδιδόμενες πράξεις αυτών των περιπτώσεων λειτουργίας ΥΔΟΜ υπό τον Αιρετό και από “Αναπτυξιακό Οργανισμό”, στην Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης και αν έχει προβεί στο σχετικό έλεγχο νομιμότητας αυτών.

Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος συμφωνεί με την ανάθεση καθηκόντων Διευθυντή Υπηρεσίας και Υπογραφής Διοικητικών Πράξεων αρμοδιότητας Μηχανικού στον Αιρετό;

Το Υπουργείο Εσωτερικών καλείται να καταργήσει κάθε σχετική πρόβλεψη που αναθέτει τη λειτουργία Υπηρεσιών Δόμησης και Τεχνικών Υπηρεσιών σε “Αναπτυξιακούς Οργανισμούς” και εκχωρεί το δικαίωμα Υπογραφής Διοικητικών Πράξεων σε πρόσωπα που δεν έχουν την αρμοδιότητα να το πράττουν.

Επιμένουμε επ’ αυτών όπως ακριβώς αναφέραμε και στη σχετική προσφυγή μας στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση: “Η ανωτέρω απόφαση, εκδόθηκε κατά παράβαση του άρ. 103 του Συντάγματος, καθώς και των προβλεπόμενων από το Ν.2190/1994 και τον Ν.4765/2021 για τις προσλήψεις προσωπικού στους Ο.Τ.Α. καθώς δι’ αυτής αποφασίσθηκε η στελέχωση της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Μαραθώνος αποκλειστικά από ιδιώτες επαγγελματίες, καίτοι ρητώς ορίζεται στην υπ’ αρ. πρωτ. 24505/13-12-2021 Προγραμματική Σύμβαση ότι αντικείμενο αυτής είναι η διοικητική υποστήριξη της Υπηρεσίας Δόμησης και όχι η πλήρης στελέχωση αυτής. Εξάλλου, όπως κρίθηκε προσφάτως από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου δια της υπ’ αρ. 179/2022 αποφάσεως, ο όρος «υποστήριξη» που καθορίζει την εμβέλεια του συμβατικού αντικειμένου που δύνανται να αναλάβουν οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί μέσω προγραμματικής σύμβασης, πρέπει να ερμηνευθεί, αφ’ ενός σύμφωνα με το άρ. 103 του Συντάγματος με το οποίο καθιερώνεται ο κανόνας της στελέχωσης των υπηρεσιών του Δημοσίου, των Ο.Τ.Α. και των Ν.Π.Δ.Δ. με μόνιμους υπαλλήλους προκειμένου να καλυφθούν οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες τους.”

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου