Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2021

«Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου» (ΗΤΚ )- Το ΥΠΕΝ και το ΤΕΕ σαν «πάροχος των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς το ΥΠΕΝ» καλούν εμάς τους Μηχανικούς της Χώρας να «υλοποιήσουμε» και πάλι μια «υποχρέωση της Πολιτείας»

«Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου» (ΗΤΚ )- Το ΥΠΕΝ και το ΤΕΕ σαν «πάροχος των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς το ΥΠΕΝ» καλούν εμάς τους Μηχανικούς της Χώρας να «υλοποιήσουμε» και πάλι μια «υποχρέωση της Πολιτείας» - Ας πούμε ένα δυνατό «όχι» για να σώσουμε ότι απέμεινε από την επιστημονική μας αξιοπρέπεια




Περιβάλλον: Διάβασα την ανακοίνωση[1] του ΥΠΕΝ με τίτλο «Στην τελική ευθεία για την ενεργοποίηση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίων». Να τι γράφει ανάμεσα στα άλλα, η ανακοίνωση :

«………..Η ανάπτυξη του πληροφοριακού συστήματος «Ταυτότητα Κτιρίου» θα γίνει ως και την 31η.12.2020 από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), που ορίζεται και πάροχος των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς το ΥΠΕΝ, τους μηχανικούς και τους πολίτες .…………………Η καταχώρηση της Ταυτότητας Κτιρίου και της Ταυτότητας Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας στο σύστημα θα γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και χωρίς χρέωση. Το τέλος ανταπόδοσης που δικαιούται ο πάροχος (ΤΕΕ) αποκλειστικά για την έκδοση πιστοποιητικών ορίζεται σε 20 ευρώ ανά εκδιδόμενο πιστοποιητικό.»

Αρχιτέκτονας: Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και «ενεργοποιείται» αυτό που νομοθετήθηκε το 2010 με τον Νόμο 3843/2010. Ήταν και αυτό «έμπνευση» της τότε Υπουργού Περιβάλλοντος με μεγάλη «ευαισθησία» στο Περιβάλλον Κας Τίνας Μπιρμπίλη του ΠΑΣΟΚ. Τρείς εμπνεύσεις είχε τότε ο Νόμος .1. Την «Ηλεκτρονική Ταυτότητα κτιρίου» (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ άρθρα 1-4) . 2. Την διατήρηση για 40 χρόνια αυθαιρέτων υπερβάσεων δόμησης και αλλαγές χρήσεων με την καταβολή ειδικού προστίμου (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β άρθρα 5-6) 3. Το Περιβαλλοντικό ισοζύγιο Αντισταθμιστικά μέτρα αποκατάστασης του περιβάλλοντος (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β άρθρο 7). Ας διαβάσουμε ξανά τώρα τι έλεγε η πρώτη «έμπνευση», γιατί απ’ ότι φαίνεται το μόνο που διάβασε τότε το μεγαλύτερο μέρος των Μηχανικών ήταν η «έμπνευση» Νο 2., τις άλλες τις αγνόησε εντελώς. 

Να τι έλεγε :

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ :Ηλεκτρονική Ταυτότητα κτιρίων

Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός των άρθρων 1−4 είναι η θέσπιση ειδικής διαδικασίας ελέγχου της κατασκευής των κτιρίων για την ορθή εκτέλεση και κατασκευή τους, την ασφάλεια και συντήρηση αυτών, καθώς και την καταπολέμηση των πολεοδομικών αυθαιρεσιών και των υπερβάσεων δόμησης

Άρθρο 2 Πεδίο εφαρμογής

1. Στις διατάξεις των άρθρων 1−4 υπάγονται όλα τα κτίρια που ανεγείρονται με βάση οικοδομική άδεια που εκδίδεται μετά την 1.1.2011. 2. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μπορεί να επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής του παρόντος και σε υφιστάμενα κτίρια των οποίων η οικοδομική άδεια έχει εκδοθεί πριν την 1.1.2011. Με όμοιο προεδρικό διάταγμα μπορεί να εξειδικεύεται και να προσαρμόζεται η διαδικασία που ορίζεται στα άρθρα 1−4 και για τα υφιστάμενα κτίρια και να ρυθμίζεται κάθε θέμα για την εφαρμογή της.

Σ’ αυτή την έμπνευση» στηρίχτηκαν οι επόμενες Κυβερνήσεις και όχι μόνο δεν κατήργησαν την παρ. 2 του άρθρου 2 αλλά την «επέκτειναν» σε όλα τα κτίρια παλιά και νέα, νόμιμα και παράνομα. Και εμείς οι Μηχανικοί δεν ασχοληθήκαμε καθόλου, με την παρ. 2 του άρθρου 2. ούτε καν την διαβάσαμε. Ούτε και σήμερα αναρωτιόμαστε γιατί η «επέκταση», στα κτίρια προ της 01/01/2011.

Ας δούμε τι απαιτεί η ταυτότητα του κτιρίου σύμφωνα με το άρθρο 54 παρ. 1 του Ν4495/2017:

. «Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:

α) το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτιρίου, με τις αναθεωρήσεις της,

β) τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια,

γ) το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού,

δ) το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί,

ε) δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων,

στ) τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική του κατάσταση όταν αυτή δεν προκύπτει από τα στοιχεία των περιπτώσεων α΄, β΄ και ε΄,

ζ) το δελτίο δομικής τρωτότητας και τη μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται σύμφωνα με το άρθρο 99,

η) τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον απαιτούνται»

Αυτά απαιτεί η «ταυτότητα κτιρίου».

Ας δούμε τώρα την κτιριακή πραγματικότητα της χώρας. Στη χώρα υπάρχουν:

1. Κτίρια με νόμιμες οικοδομικές άδειες που έχουν πραγματοποιηθεί σύμφωνα με αυτές και είναι νομίμως υφιστάμενα, κτίρια που «νομιμοποιήθηκαν» με προηγούμενους του 3843/2010 νόμους και είναι και αυτά νομίμως υφιστάμενα.

2.Κτίρια με νόμιμες οικοδομικές άδεις που εκδόθηκαν μέχρι τις 02/07/2009 στα οποία έχουν πραγματοποιηθεί αυθαίρετες κατασκευές «εντός του εγκεκριμένου όγκου της οικοδομής» και τακτοποιήθηκαν με τις δηλώσεις του Ν3843/2010. 

3.Κτίρια που αποπερατώθηκαν πριν από τις 28/07/2011 τα οποία είτε έχουν ανεγερθεί χωρίς οικοδομική άδεια ,είτε έχουν ανεγερθεί με άδεια αλλά έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές που τακτοποιήθηκαν με τους Νόμους 4014/2011,4178/2013 και 4495/2017.

Και ρωτώ:

Γιατί το ΥΠΕΝ που τόσο «θέλει να καταπολεμήσει την αυθαίρετη δόμηση» δεν έχει μέχρι σήμερα ψηφιοποιήσει τις οικοδομικές άδειες (στελέχη και φακέλους) που φυλάσσονται στα αρχεία των Πολεοδομιών της Χώρας, και θέλει να το κάνουν αυτό οι Μηχανικοί για λογαριασμό του, επιβαρύνοντας τους ιδιοκτήτες; Γιατί οι «νόμιμοι» πρέπει ξαφνικά να «αποκτήσουν νέα ταυτότητα» με αδικαιολόγητο κόστος; Γιατί δεν αντιμετώπισε μέχρι σήμερα το θέμα των φακέλων των αδειών, που έχουν καταστραφεί με δική του ευθύνη;

Γιατί το ΥΠΕΝ δεν έχει μέχρι τώρα ψηφιοποιήσει τις δηλώσεις του Ν3843/2010 που είναι και αυτές κατατεθειμένες στις αρμόδιες Πολεοδομίες που ανήκουν τα ακίνητα, και γιατί δεν δημιούργησε μέχρι τώρα «ηλεκτρονικό αρχείο» ενιαίο «αδείας και παραβάσεων» του φακέλου του κάθε κτιρίου; Γιατί πρέπει να το κάνει αυτό για «λογαριασμό» του ο Μηχανικός; Οι ιδιοκτήτες ήδη έχουν επιβαρυνθεί με πρόστιμο και αμοιβή Μηχανικού. Γιατί πρέπει να επιβαρυνθούν και πάλι;.

Γιατί το ΥΠΕΝ αφού οι Δηλώσεις των Νόμων 4014/2011,4178/2013 και 4495/2017 είναι σε ηλεκτρονικά αρχεία δεν προχωρά στην επεξεργασία των στοιχείων ώστε να τα εντάξει είτε στα υπάρχοντα αρχεία των Πολεοδομιών, είτε να τα εντάξει σε ειδικές κατηγορίες; Γιατί δεν προχωράει στην επεξεργασία αυτή, και ζητάει από εμάς να την «υλοποιήσουμε» επιβαρύνοντας και πάλι τους ιδιοκτήτες ακινήτων;

Θυμάσαι τι σου είχα πει τον Σεπτέμβρη του 2016 όταν η τότε ηγεσία του Υπουργείο Περιβάλλοντος έδωσε συνέντευξη τύπου προκειμένου να παρουσιάσει τον Ν4495/2017 για το θέμα της «Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου» Σου είχα πει: «Το Υπουργείο καλά θα κάνει να μην δημιουργεί «Παρατηρητήρια» και να προχωρήσει αν τόσο κόπτεται, στην ηλεκτρονική καταχώρηση όλων των οικοδομικών αδειών της χώρας, που υπάρχουν στα αρχεία των Πολεοδομιών, ξέχασα των Υπηρεσιών Δόμησης σήμερα, φακέλων και στελεχών. Να αντιμετωπίσει το θέμα των φακέλων που έχουν καταστραφεί, ελέγχοντας τα κτίρια στο σύνολό τους με αυτοψία. Ο έλεγχος να γίνει από υπαλλήλους των Υπηρεσιών Δόμησης και όχι από ιδιώτες, και να χορηγείται βεβαίωση ελέγχου και νομιμότητας. Και ας σταματήσει επιτέλους αυτή η κοροϊδία»[2].

Βλέπεις ότι η κοροϊδία συνεχίζεται. 



Κοίταξε εμένα σαν Μηχανικό με πρόσβαλε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ όταν μετά την λήξη του Ν4495/2017 δήλωσε:, ότι οι Μηχανικοί αξίζουν ένα μεγάλο «Ευχαριστώ από την Πολιτεία γιατί υλοποίησαν μια υποχρέωση της Πολιτείας». Διαβάζοντάς την δε ολόκληρη[3] διαπίστωσα την «απαξίωση» που τρέφει η ηγεσία του ΤΕΕ προς τους Μηχανικούς της χώρας.. Και χωρίς ίχνος ντροπής ΥΠΕΝ και ΤΕΕ μας καλούν τώρα να «υλοποιήσουμε» και πάλι μια «υποχρέωση της Πολιτείας» . Ας πούμε ένα δυνατό «όχι» για να σώσουμε ότι απέμεινε από την επιστημονική μας αξιοπρέπεια .






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου