Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2020

Τα εργοτάξια εν δυνάμει υγειονομικές βόμβες λόγω Covid 19

Κλείστε τα εργοτάξια τώρα! Και στα Δημόσια και στα Ιδιωτικά Έργα. Ας σταματήσει για λίγο και η "ατμομηχανή της οικονομίας" μήπως και σώσουμε κάποιες δεκάδες ή και εκατοντάδες συνανθρώπους μας. Η πολιτεία ας παρατείνει τις προθεσμίες και τις παραλαβές και ας φροντίσουν επιτέλους να δώσουν σε όλους/ες μέρος από το Επίδομα Ανεργίας που πληρώνουμε τζάμπα στον ΟΑΕΔ από το 2011.


Τα εργοτάξια εν δυνάμει υγειονομικές βόμβες λόγω Covid 19


Άννη Καρολίδου

Τα εργοτάξια, εκεί που ζει η βιομηχανία της κατασκευής έργων, ιδιωτικών και δημόσιων, είναι εν δυνάμει υγειονομικές βόμβες και πρέπει να ληφθούν μέτρα, λόγω κορωνοϊού, για να κατεβεί προσωρινά ο διακόπτης της κατασκευαστικής δραστηριότητας .

Με το ξέσπασμα του Covid 19, όλη η προσοχή και δικαίως, στράφηκε στον Τουρισμό, το Εμπόριο, τις Μεταφορές, δηλαδή στους κλάδους που πλήττονται πρώτοι και σοβαρά. Όμως ευτυχώς που υπάρχουν ενσυνείδητοι επιχειρηματίες- κατασκευαστές, οι οποίοι μας ενημερώνουν για τους μεγάλους κινδύνους εξάπλωσης του κορωνοϊού, στους ανθρώπους που δουλεύουν στα εργοτάξια, στους τεχνίτες, εργάτες αλλά και μηχανικούς, που καθημερινά μάλιστα έρχονται σε επαφή με άτομα της τροφοδοσίας υλικών.

Το GRTimes.gr, έχοντας καταγράψει τον προβληματισμό των μηχανικών επιχειρηματιών, επικοινώνησε με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, ο πρόεδρος του οποίου κ. Γιώργος Τσακούμης αναγνώρισε ότι υπάρχουν κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία με τη συνέχιση ειδικά της κατασκευαστικής δραστηριότητας και πως το ζήτημα πρέπει να αντιμετωπιστεί κεντρικά και για το σύνολο της χώρας.

Βεβαίως, θα περίμενε κανείς από τα συλλογικά συνδικαλιστικά όργανα των μηχανικών, να έχουν ήδη θέσει το ζήτημα προς την Πολιτεία και να έχουν ζητήσει τη λήψη μέτρων, αλλά μέχρι αυτή τη στιγμή, δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο.

Υπήρξε αντίδραση στο να μένουν ανοικτά και να λειτουργούν εμπορικά καταστήματα, δηλαδή χώροι με πολύ λιγότερους εργαζομένους οι οποίοι, τώρα που έπεσε κατακόρυφα η αγοραστική κίνηση, ήταν σχεδόν άδειοι από πελάτες.
Ο κίνδυνος του Covid 19 «φωλιάζει» στο συγχρωτισμό

Στα εργοτάξια όμως συνεχίζεται η κατασκευαστική δραστηριότητα και εκεί, σε συχνά πολύ πιο μικρούς χώρους, αρκετούς υπόγειους, οι εργαζόμενοι κάνουν χειρωνακτικές δουλειές, ο ένας κοντά στον άλλο ή τουλάχιστον συνεργαζόμενοι, χρησιμοποιώντας εργαλεία και μηχανές που «μοιράζονται». Για αυτούς τους ανθρώπους και όσους έρχονται σε επαφή μαζί τους- φορτηγατζήδες, εκφορτωτές, διαχειριστές τροφοδοσίας – θα υπάρξει κάποια πρόνοια;

To θέμα απασχολεί έντονα τους εργολάβους επιχειρηματίες, οι οποίοι όμως δεν μπορούν να διακόψουν τις εργασίες γιατί δεσμεύονται από ρήτρες που υπάρχουν στις συμβάσεις που έχουν υπογράψει. Για να διακοπούν προσωρινά οι εργασίες θα πρέπει να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση η οποία θα επιτάσσει την αναστολή εργασιών λόγω ανωτέρας βίας.


Σε ένα «κλασικό» εργοτάξιο στη Θεσσαλονίκη, ενός ιδιωτικού οικοδομικού έργου, δουλεύουν ταυτόχρονα 20-30 ως και 40 άτομα, ενώ τα φορτηγά που μεταφέρουν υλικά πηγαινοέρχονται. Σε ένα μεγάλο έργο, δημόσιου χαρακτήρα, όπως είναι του Μετρό, του Αεροδρομίου «Μακεδονία», μπορεί στο ίδιο εργοτάξιο να δουλεύουν 100-200 άτομα, κάποια σε κλειστούς χώρους και κάποια σε ανοικτούς, αλλά συνεργαζόμενα που έρχονται σε επαφή μεταξύ τους.

Πόση προστασία μπορούν να προσφέρουν τα «κλασικά» μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό, σε αυτούς τους εργαζομένους;

Υπήρξαν πολλοί μηχανικοί, που μας επισήμαναν το πρόβλημα. Από τους κατασκευαστές αναφέρουμε τα ονόματα των κ.κ. Γιάννη Κονιόρδου ( ΕΚΑΤΕΡ) και Σπύρου Κολοβού (Μηχανική Περιβάλλοντος), που ήταν από τους πρώτους που μας επέστησαν την προσοχή.

Τις πολύ μεγάλες διαστάσεις που μπορεί να λάβει το πρόβλημα τόνισε επίσης ο μηχανικός και πρόεδρος της «Σαμαράς & Συνεργάτες – Σύμβουλοι Μηχανικοί» κ. Δημήτρης Σαμαράς, επικεφαλής ενός ομίλου που διαθέτει και εξειδίκευση σε θέματα Υγείας & Ασφάλειας της Εργασίας, επισημαίνοντας ότι με τον Covid 19 ο κλάδος των κατασκευών αντιμετωπίζει μία νέα, πρωτόγνωρη απειλή της οποίας η διαχείριση απαιτεί πολύ μεγάλη προσοχή.

Από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των μηχανικών – κάποιες πολύ μεγάλες και ισχυρές- περιμένουμε δείγματα συντονισμένων κινήσεων προς την Πολιτεία. Ενέργειες περιμένουμε και από πλευράς του κεντρικού ΤΕΕ όπως βεβαίως και από πλευράς της κυβέρνησης, σε ένα θέμα που σημειωτέον αφορά πολλά υπουργεία και όχι μόνο το Υποδομών.




«Φρενάρουν» τα δημόσια έργα, «στεγνώνουν» οι εταιρείες
17-03-2020 - Πηγή: businessdaily.gr
0




Για χαμένο εξάμηνο κάνουν λόγο οι κατασκευαστικές εταιρείες και φοβούνται οδυνηρές συνέπειες στα ήδη συμπιεσμένα οικονομικά τους. Με απευθείας αναθέσεις οι συμβάσεις για αντιμετώπιση της επιδημίας.


Ημετάθεση προς τα πίσω κρίσιμων νομοθετικών ρυθμίσεων για την αγορά κατασκευών είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου των επιπτώσεων του κορονοϊου στα δημόσια έργα. Στις άμεσες αλλαγές περιλαμβάνεται και η απευθείας ανάθεση σειράς υπηρεσιών, από τον καθαρισμό νοσοκομείων μέχρι επισκευές, που συνδέονται με την αντιμετώπιση της επιδημίας, όπως γνωμοδότησε η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ).

Ταυτόχρονα μετατίθενται χρονικά και ορισμένοι διαγωνισμοί, ενώ σοβαροί φόβοι υπάρχουν μεταξύ των τεχνικών εταιρειών πως ενδέχεται να κλείσουν και εργοτάξια στην περίπτωση που εντοπιστεί κάποιο κρούσμα του κορονοϊού σε εργαζόμενο ή πρόσωπο με το οποίο είχε κοινωνικές επαφές το τελευταίο διάστημα. Επιπλέον η αναστολή λειτουργίας όλων των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών στο σύνολο της χώρας θα προκαλέσει καθυστερήσεις στην έκδοση αποφάσεων σε κρίσιμους διαγωνισμούς. Για παράδειγμα, σήμερα είχε προγραμματιστεί να εκδικαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) οι προσφυγές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας.

Οι εργολάβοι υποστηρίζουν πως, με την εξαίρεση του δήμου Αθηναίων, που προκήρυξε σειρά διαγωνισμών μέσα στο πρώτο δίμηνο του νέου έτους με ύψος κοντά στα 100 εκατ. ευρώ, ελάχιστοι ήταν οι νέοι διαγωνισμοί που προχώρησαν. Ακόμα και κάποιοι αξιόλογοι διαγωνισμοί, όπως για τη μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων της Ζακύνθου, έχουν μπλοκαριστεί. Ακόμα πιο λίγες ήταν οι αναθέσεις έργων, όπως εξηγούν. Τώρα φοβούνται πως θα χαθεί ολόκληρο το πρώτο εξάμηνο, με οδυνηρές συνέπειες στα ήδη συμπιεσμένα οικονομικά των μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου.

Παρενέργειες προκαλεί η κρίση και στη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης οδικών αξόνων οι οποίες καλούνται να προσαρμοστούν στον περιορισμό της κίνησης, στην ανάγκη διατήρησης υψηλού επιπέδου υπηρεσιών με μειωμένο προσωπικό και στα λοιπά μέτρα για τον κορονοϊό. Ήδη εταιρείες όπως η Νέα Οδός ανακοίνωσαν μέτρα για τη λειτουργία των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) που ταξιδεύουν στην Ιόνια Οδό και στο τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης.

Ειδικά για τις απευθείας αναθέσεις, ακόμα και χωρίς δημοσίευση προκήρυξης, η ΕΑΑΔΗΣΥ επισημαίνει πως «η ανάγκη αποτροπής της εξάπλωσης του κορονοϊού και οι ειδικές ανάγκες που έχουν προκύψει σε συνέχεια εμφάνισης κρουσμάτων του εν λόγω ιού στην Ελλάδα,συνιστούν γεγονότα εντασσόμενα στην έννοια της ανωτέρας βίας, κατά την έννοια του άρθρου 2 παρ. 2 περ. γ’ υποπερ. δδ’ του ν. 4013/2011. Κατά συνέπεια, δημόσιες συμβάσεις άνω των ορίων που ανατίθενται σύμφωνα με τα άρθρα 32 παρ. 2 περ. γ και 269 περ.δ του ν. 4412/2016 και το αντικείμενο των οποίων συνέχεται άμεσα με τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορονοϊού, δύνανται να συνάπτονται χωρίς την προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της ΕΑΑΔΗΣΥ».

1 σχόλιο:

  1. πως/που μπορεί να καταγγείλει ένας μηχανικός έργου την μη κάλυψη των βασικών κανόνων για πρόληψη της εξάπλωσης του Covid?

    ΑπάντησηΔιαγραφή