Τρίτη 4 Ιουλίου 2023

Το «μεγάλο καψώνι» με την οδό Πανεπιστημίου



Ενα μόνιμο εργοτάξιο παραμένει εδώ και δύο χρόνια η Πανεπιστημίου με την τελευταία εκδοχή της δημοτικής αρχής Μπακογιάννη να θέλει την ολοκλήρωση των έργων τον ΑύγουστοΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI, ΑΡΓΥΡΩ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ/EUROKINISSI ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 04.07.2023, 13:17
Το «μεγάλο καψώνι» με την οδό Πανεπιστημίου

Ο Κ. Μπακογιάννης παραδέχτηκε μόνο επικοινωνιακά λάθη και μεγάλες καθυστερήσεις στα έργα του Μεγάλου Περίπατου που ταλαιπωρούν επί 3 χρόνια τους Αθηναίους, οι οποίοι έχουν βαθμολόγησει το πρότζεκτ πολύ κάτω από τη βάση (2,72 με άριστα το 10) σε πανεπιστημιακή έρευνα ● Στον βρόντο αποδεικνύεται ότι πήγε μεγάλο μέρος από τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν.

Σε ένα καθυστερημένο -και με λάθος αφετηρία- «mea culpa» για το πρότζεκτ του Μεγάλου Περίπατου προχώρησε ο δήμαρχος Αθηναίων. Το έργο, που έχει ταυτιστεί με τη δημαρχιακή θητεία του Κ. Μπακογιάννη, πήγε λάθος παραδέχτηκε ο ίδιος, ειδικά για την περίπτωση της Πανεπιστημίου.

Οι αστοχίες, κατά τον δήμαρχο, εντοπίζονται στην επικοινωνιακή διαχείριση (!) του πρότζεκτ, αλλά και στις -μεγάλες αναμφίβολα- καθυστερήσεις ολοκλήρωσης των εργασιών στην κεντρική λεωφόρο της πρωτεύουσας.

ADVERTISING



Επειτα από την καταιγιστική κριτική που έχει δεχτεί ο Μεγάλος Περίπατος και ειδικά οι παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου για ζητήματα κόστους, απουσία διαβούλευσης και άστοχους χειρισμούς -και έπειτα από την παλαιότερη δήλωση του ίδιου του δημάρχου για πείραμα που «βγήκε και δεν βγήκε»- ο κ. Μπακογιάννης ουσιαστικά παραδέχτηκε ότι το έργο απέτυχε και εάν γύριζε τον χρόνο πίσω «θα το ξανασχεδιάζαμε διαφορετικά».


Το πρότζεκτ του Μεγάλου Περίπατου εμφανίστηκε πριν από 3 χρόνια με εισήγηση του δημάρχου στο δημοτικό συμβούλιο της 11ης Μαΐου 2020. Η βασική ιδέα της απόδοσης περισσότερου χώρου σε πεζούς και ποδήλατα στο αθηναϊκό κέντρο έμοιαζε προφανώς ελκυστική.

Συνοδεύτηκε δε από δεσμεύσεις για παρεμβάσεις «χαμηλού κόστους» και διαβούλευση για κάθε επιμέρους έργο του πρότζεκτ. Ολα όμως πήγαν… περίπατο. Το πρότζεκτ εξελίχθηκε στη λογική «βλέποντας και κάνοντας», με σπάταλα «ράβε-ξήλωνε» και με επιδείνωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας.

● Η πιλοτική φάση του έργου κόστισε περίπου 2 εκατ. ευρώ προκειμένου να αγοραστούν οι «θρυλικές» ζαρντινιέρες (που απομακρύνθηκαν προσφάτως) και τα υλικά σήμανσης (βαφές) που θα οριοθετούσαν στο οδόστρωμα το εύρος των μόνιμων παρεμβάσεων. Οι προμήθειες έγιναν με φαστ-τρακ διαδικασίες, με επίκληση τις τότε έκτακτες διατάξεις της πανδημίας και την ανάγκη ταχύτατης παράδοσης του εξοπλισμού – με τον έναν από τους δύο αναδόχους ωστόσο να ζητά και να παίρνει παράταση στην προθεσμία παράδοσης επικαλούμενος «την καθυστέρηση έναρξης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων».
Αναίρεση πεζοδρομήσεων

● Διαβούλευση ουδέποτε έγινε με ανοιχτό και τεκμηριωμένο τρόπο, ούτε προχώρησε η ανοιχτή έρευνα που θα έδινε την ευκαιρία στους άμεσα ενδιαφερόμενους να πουν τη γνώμη τους. Παρ’ όλα αυτά η δημοτική αρχή, κατόπιν αντιδράσεων, έκανε σταδιακά πίσω από κάποιες από τις αρχικές διευρυμένες πεζοδρομήσεις που είχε εξαγγείλει: άφησε ελεύθερες στην κυκλοφορία Ι.Χ. την Αθηνάς και την Ερμού (από Αθηνάς έως πλ. Αγ. Ασωμάτων) έπειτα από αντιδράσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων που προειδοποιούσαν για τον κίνδυνο «λουκέτων», αφαίρεσε την περιοχή της Πλάκας από τους κυκλοφοριακούς περιορισμούς που επέβαλε Κοινή Υπουργική Απόφαση, επέστρεψε στην κυκλοφορία μία από τις λωρίδες της Πανεπιστημίου (σήμερα τα Ι.Χ. κινούνται σε 3 λωρίδες και σε 1 τα λεωφορεία), υιοθετώντας πρόταση της παράταξης του Π. Γερουλάνου πριν από κρίσιμη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στην οποία θα κρινόταν η εξέλιξη του έργου.

● Αντί του δήμου, έρευνα κοινού πραγματοποίησαν το ΑΠΘ και το Πάντειο (με επικεφαλής τους καθηγητές Διον. Λατινόπουλο και Κ. Μπίθα). Τα αποτελέσματα; Περίπου 9 στους 10 συμμετέχοντες στην έρευνα (συγκεκριμένα το 87,8%) δήλωσαν καθόλου έως λίγο ικανοποιημένοι από τον Μεγάλο Περίπατο, δίνοντας στο πρότζεκτ συνολική βαθμολογία 2,72 με άριστα το 10! Επιπλέον το 75% συμφώνησε ότι το κοινωνικό κόστος της πιλοτικής εφαρμογής ήταν μεγαλύτερο από το κοινωνικό όφελος.

● Οι μόνιμες παρεμβάσεις του πρότζεκτ ξεκίνησαν από την ανάπλαση της κάτω πλευράς της πλ. Συντάγματος. Από το σημείο εκείνο αρχίζει και φαίνεται ότι η δημοτική αρχή επιλέγει την τμηματική προώθηση των έργων του πρότζεκτ, αποσυνδέοντάς τα από τον τίτλο του «Μεγάλου Περιπάτου». Σε δημόσιες τοποθετήσεις του ο δήμαρχος προτιμά να μιλά για την «ανάπλαση της κάτω πλ. Συντάγματος» και την «ανάπλαση της Πανεπιστημίου», επιβεβαιώνοντας ότι το μεγάλο πρότζεκτ του έχει κοστίσει πολιτικά. Τρανή επιβεβαίωση η χθεσινή αναφορά του ότι οι παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου δεν έπρεπε να συνδεθούν με τον Μεγάλο Περίπατο, αλλά να επικοινωνηθούν το πράσινο και η δροσιά που υπόσχεται η ανάπλαση.

● Το έργο στην κάτω πλευρά του Συντάγματος έδειξε πόσο εύκολα ξεχειλώνονται τα χρονοδιαγράμματα: αντί για τους «5-6 μήνες» που προέβλεπε το αρχικό πλάνο, οι εργασίες συμπλήρωσαν το ένα έτος - με το αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών για μια πράσινη και δροσερή πλατεία, αντιθέτως να ευνοεί την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Τα δε μόνιμα έργα διαπλάτυνσης πεζοδρομίων στην Πανεπιστημίου ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2021 με την υπόσχεση να ολοκληρωθούν το αργότερο στις αρχές του 2023. Εξελίσσονται ακόμη και σήμερα, με τη δημοτική αρχή να αναφέρει τώρα ότι θα ολοκληρωθούν εντός του Αυγούστου. Στο μεσοδιάστημα η Πανεπιστημίου ήταν ένα διαρκές και ανοιχτό εργοτάξιο, δυσχεραίνοντας -έως και καθιστώντας επικίνδυνη- την κίνηση των πεζών, στο όνομα των οποίων αναπτύχθηκε το έργο.

● Το μέχρι στιγμής αποτέλεσμα των εργασιών της Πανεπιστημίου; Οι πεζοί ναι μεν έχουν παραπάνω χώρο να κινηθούν, χωρίς να τον αξιοποιούν, καθώς τα πεζοδρόμια της λεωφόρου παρείχαν ούτως ή άλλως άπλετο χώρο για κάποιον περιπατητή. Χαρακτηριστικό είναι ότι κάποιος που περπατά στην Πανεπιστημίου δύσκολα εντοπίζει κάποιον πεζό να κινείται στα νέα, διευρυμένα πεζοδρόμια και εξίσου δύσκολα κατανοεί τη χρησιμότητα του έργου. Από την άλλη, η μείωση των λωρίδων της Πανεπιστημίου έχει ταλαιπωρήσει οδηγούς και επιβάτες Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με την κίνηση να «χτυπά» και γύρω δρόμους. Ο δε ποδηλατόδρομος… εξαφανίστηκε.
Η Βασιλίσσης Ολγας

● Επόμενο «σταθμό» του πρότζεκτ αποτελεί η ανάπλαση/πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Ολγας. Η εκκίνηση δόθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, με τη δημοτική αρχή να υπόσχεται ολοκλήρωση των εργασιών σε 12 μήνες. Η πρότερη εμπειρία δεν προδιαθέτει για τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων…

Προσώρας στον δημόσιο διάλογο έχει κυριαρχήσει η κριτική κατά του αμφιλεγόμενου πρότζεκτ, που έχει παρομοιαστεί από τη δημοτική αντιπολίτευση ως το «μεγάλο καψόνι» των επισκεπτών και εργαζομένων του κέντρου. Κι όλα αυτά χωρίς από πλευράς δημοτικής αρχής να υπάρχει ένας συνολικός απολογισμός του κόστους όσων εργασιών έχουν γίνει ή πρόκειται να γίνουν (π.χ. στην Ερμού).

Σύμφωνα με ανακοινώσεις του Δήμου Αθηναίων, η ανάπλαση της κάτω πλευράς του Συντάγματος έχει κοστίσει 1,3 εκατ. ευρώ, η ανάπλαση της Πανεπιστημίου 3 εκατ. ευρώ, ενώ η ανάπλαση της Βασ. Ολγας έχει συμβατικό προϋπολογισμό περίπου 5,7 εκατ. ευρώ (πόροι του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του υπουργείου Υποδομών). Και οι πολίτες ακόμη αναρωτιούνται ποια είναι η χρησιμότητα των έργων...

1 σχόλιο:

  1. Το μεγάλο καψόνι... πραγματικά! Τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί το δεξί πεζοδρόμιο, να δούμε πόσα θα τους πάρει το αριστερό... Για μια χιουμορίστικη προσέγγιση του ζητήματος: https://paradromos.gr/best-practices-kentro-athinas-panepistimiou/

    ΑπάντησηΔιαγραφή