Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2023

Άλλη μια τροπολογία για τις Υπηρεσίες Δόμησης – Η υποβάθμιση συνεχίζεται

Άλλη μια τροπολογία για τις Υπηρεσίες Δόμησης – Η υποβάθμιση συνεχίζεται


Συνάδελφοι, -σσες,

Ενημερώνουμε ότι τη Δευτέρα 13/2 κατατέθηκε ακόμα μία τροπολογία – προσθήκη για τις Υπηρεσίες Δόμησης στο Νομοσχέδιο για τη μετατροπή των Μουσείων σε ΝΠΔΔ. Η Τροπολογία υπερψηφίστηκε τελικά το βράδυ της Δευτέρας. Υπενθυμίζουμε ότι

· Κάποτε ψηφίστηκε ο Ν. 3852/10 (Καλλικράτης), στο άρθρο 97 του οποίου καταγράφηκαν οι υπηρεσιακές μονάδες δήμων.

· Στη συνέχεια ψηφίστηκε ο Ν. 4555/18, όπου στο άρθρο 181 εισήχθη το άρ. 97α που τροποποιούσε τον Καλλικράτη για τις Υπηρεσίες Δόμησης.

· Μετά ο Ν. 4674/20, στο άρθρο 10, παρ. 7, ανέστειλε την ισχύ των διατάξεων του άρθρου 97Α του ν. 3852/2010, έως 31.12.2023.

· Ακολούθως ο Ν. 4700/20, στο άρθρο 376, παρ. 1, ανέφερε ότι από την 1η.11.2020, εκτός από τις υπηρεσιακές μονάδες που προβλέπονται στο άρθρο 97, σε κάθε δήμο λειτουργεί υποχρεωτικά Υπηρεσία Δόμησης (ΥΔΟΜ), τουλάχιστον σε επίπεδο Τμήματος.

· Στη συνέχεια ο Ν. 4735/20, στο άρθρο 43, ξαναδιατύπωσε το άρθρο 97Α.

· Όμως, ο Ν. 4745/20, στο άρθρο 73 άλλαξε την ημερομηνία «1η.11.2020» του Ν.4700/20 και την αντικατέστησε με την ημερομηνία «1η.10.2021».

· Και μετά, στο Ν. 4842/21, στο άρθρο 96, παρ. 1, διατυπώθηκε ότι η ημερομηνία «1η.10.2021» του Ν. 4745/20, αντικαθίσταται από την ημερομηνία «1η.1.2022».

· Και επίσης, ο Ν. 4876/21, στο άρθρο 103 όρισε ότι η ημερομηνία «1η.1.2022» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «1η.3.2022»».

· Ενώ ο Ν. 4915/22 στο άρθρο 20, ανέφερε ότι η ημερομηνία «1η.3.2022» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «1η.6.2022».
Που μετά ο Ν. 4954/22 στο άρθρο 73, παρ. 1 ξαναδιατύπωσε το άρθρο 97Α ως εξής: Έως την 31η.12.2022, εκτός από τις υπηρεσιακές μονάδες που προβλέπονται στο άρθρο 97, σε κάθε δήμο δύναται να συστήνεται και να λειτουργεί Υπηρεσία Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.), υπό τις προϋποθέσεις της παρ. 4. Από την 1η.1.2023 παύει η δυνατότητα σύστασης νέων Υ.ΔΟΜ.

Ενδεχομένως να μας διαφεύγει κάποια τροποποίηση και μας συγχωρείτε για αυτό. Κοινός παρανομαστής όλων αυτών των ρυθμίσεων, η αδιαφορία για την προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος, η συνειδητή απαξίωση των Υπηρεσιών Δόμησης, η στρατηγική στόχευση εκχώρησης των αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες. Επί της ουσίας και η νέα αυτή ρύθμιση δικαιώνει απόλυτα τόσο την κριτική και τα αιτήματά μας, όσο και τις κινητοποιήσεις των 3 εβδομάδων που πραγματοποιήσαμε παρά τις επιθέσεις που δεχθήκαμε.

Επί της ουσίας, η νέα ρύθμιση επιτείνει τα προβλήματα – αντί να τα αντιμετωπίζει:

1. Όποιες ΥΔΟΜ λειτουργούσαν έως 31-12-22 τεκμαίρεται ότι λειτουργούν ανεξαρτήτως επιπέδου στελέχωσης! Δηλαδή ΥΔΟΜ με έναν (1) μόλις Μηχανικό, μέχρι να μας τελειώσει και αυτός. Ταυτόχρονα στην ίδια τροπολογία προβλέπεται ότι η ελάχιστη στελέχωση για τους μικρούς δήμους είναι τουλάχιστον δύο Μηχανικοί.

2. Παρατείνει τη Διοικητική Υποστήριξη –αναδρομικά μάλιστα από 1/1/2023- μέχρι και την 31/3/2023, ενώ όλοι γνωρίζουμε ότι τίποτε δε θα έχει γίνει μέχρι τότε, για άλλη μια φορά.

3. Μειώνει την απαιτούμενη επάρκεια ακόμη χαμηλότερα από αυτά που όριζε η υφιστάμενη ρύθμιση, δείχνοντας με σαφήνεια την πρόθεση της κυβέρνησης για την «επίλυση» της υποστελέχωσης με τη μέθοδο «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι». Καταργούνται ολόκληρες Ειδικότητες όπως των Μηχανολόγων - Ηλεκτρολόγων και των Πολεοδόμων – Χωροτακτών. Επίσης είναι δυνατόν πλέον να υπάρχει επάρκεια στην ΥΔΟΜ χωρίς να απαιτούνται καθόλου οι ειδικότητες του Τοπογράφου Μηχανικού και του Αρχιτέκτονα Μηχανικού. Προφανής στόχος, η απόδοση επάρκειας σε Υπηρεσίες ΥΔΟΜ με ελάχιστο προσωπικό χωρίς να υπάρχουν οι καίριες ειδικότητες.

4. Συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις Υπηρεσίες Δόμησης μόνο όσον αφορά στην Έκδοση Οικοδομικών Αδειών, ξεχνώντας τελείως τόσο τον Έλεγχο Αυθαιρέτων (παρεμπιπτόντως που βρίσκεται ο δειγματοληπτικός έλεγχος, τα Παρατηρητήρια Δόμησης, κλπ;) όσο και τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό (εν μέσω μάλιστα ενός τεράστιου προγράμματος σύνταξης Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων).

5. Με ασαφείς διαδικασίες ορίζει τη διάθεση προσωπικού (ούτε καν Μηχανικών, μήπως ετοιμάζεται λειτουργία ΥΔΟΜ χωρίς Μηχανικούς;) από τους Δήμους που υποστηρίζονται Διοικητικά προς τους Δήμους που τους υποστηρίζουν. Επίσης με ασαφείς και απροσδιόριστες διαδικασίες δύναται από κάποια άλλη ΥΔΟΜ του νομού να ασκηθεί μέρος ή το σύνολο των αρμοδιοτήτων άλλης ΥΔΟΜ! Αφήνει έτσι έκθετους τους συναδέλφους μας σε μετακινήσεις και πιέσεις Αιρετών και άλλων.

6. Οι αναγκαίες προσλήψεις παραπέμπονται για άλλη μια φορά στις γνωστές καλένδες, αφού ακόμα και η πρόβλεψη για τους 150 επιλαχόντες της 13Κ, δεν εξειδικεύεται όσον αφορά την κατανομή τους ανά ΥΔΟΜ ούτε προβλέπεται κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

7. Φυσικά δεν αντιμετωπίζει, αλλά συνεχίζει τα τεράστια προβλήματα που έχουμε αναδείξει όσον αφορά τη λειτουργία ΥΔΟΜ από Αναπτυξιακούς Οργανισμούς, με ακραία φαινόμενα όπως την υπογραφή Διοικητικών Πράξεων από Δημάρχους!

8. Θεσμοθετεί επιπλέον ειδική ρύθμιση για αποκλεισμό μετακίνησης προσωπικού που υπηρετεί σε ΥΔΟΜ, δημιουργώντας ένα ειδικό καθεστώς εξαίρεσης υπαλλήλων, δημιουργώντας υπαλλήλους δύο ταχυτήτων και αντισυνταγματικά θεσμοθετεί ανισοτιμίες και ανισότητες μέσα στο Δημόσιο.
Σύμφωνα με την αριθ. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.2.9/83/οικ.1526/31-1-2023 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών αναφορικά με τον πολυετή προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού δημόσιας διοίκησης 2024-2027 η καταληκτική προθεσμία μέχρι την υποβολή των σχεδίων πολυετούς προγραμματισμού προσλήψεων από τους φορείς, ορίστηκε η 20-2-2023. Ήδη σημαντικός αριθμός Δημοτικών Συμβουλίων λαμβάνει τις σχετικές αποφάσεις προγραμματισμού προσλήψεων. Δηλαδή, αφενός εφεξής οι Δήμοι υποχρεώνονται να υποβάλλουν κατά προτεραιότητα αιτήματα πρόσληψης των Μηχανικών που απαιτούνται για να πετύχουν την ελάχιστη στελέχωση και αφετέρου οι Δήμοι έχουν πάρει ήδη αποφάσεις για τον προγραμματισμό προσλήψεων για τα επόμενα τέσσερα έτη. Η Πολιτεία γνωρίζει μέσω των πληροφοριακών της συστημάτων τους Μηχανικούς που υπηρετούν σε κάθε ΥΔΟΜ και άρα μπορεί άμεσα να καλύψει τις κενές θέσεις που απαιτούνται για να συμπληρωθεί έστω και η προτεινόμενη – αν και ανεπαρκής – ελάχιστη στελέχωση.

10. Προφανώς και δεν αντιμετωπίζει τόσο τα προβλήματα πολυνομίας και απουσίας κωδικοποίησης της Νομοθεσίας αφήνοντες Υπαλλήλους και Υπηρεσίες κυριολεξία ακάλυπτους σε συνεχείς νομικές επισφάλειες, όσο και της Νομικής Κάλυψης των Υπαλλήλων που περνάνε μεγάλο μέρος της υπηρεσιακής τους ζωής στα δικαστήρια για υπηρεσιακές υποθέσεις. Η δε υλικοτεχνική υποδομή αναζητείται ακόμα.

Οι τροπολογίες αυτές – για τις οποίες δεν γνωρίζαμε το παραμικρό και μας βρίσκουν κάθετα αντίθετους - δείχνουν τη συνειδητή απαξίωση και υποβάθμιση με την οποία τα συναρμόδια Υπουργεία αντιμετωπίζουν συνολικά τις Δημόσιες Υπηρεσίες, αλλά και αναδεικνύουν την ορθότητα των διεκδικήσεων μας. Είναι ενδεικτικό ότι το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απαξιεί να μας συναντήσει καν, ενώ τα Υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών έδειξαν αξιοθαύμαστη ανταπόκριση μόνο στην Αγωγή που κατέθεσαν εναντίον μας. Είμαστε υποχρεωμένοι να υπερασπίσουμε τόσο τα μέλη μας που εργάζονται στις Υ.ΔΟΜ όσο και συνακόλουθα το δημόσιο συμφέρον. Για το λόγο αυτό θα καλέσουμε Συλλόγους και φορείς Μηχανικών σε κοινό μέτωπο διεκδικήσεων και κινητοποιήσεων, την επόμενη περίοδο, γιατί αντί να επιλύονται τα προβλήματα συνειδητά διογκώνονται! Το ΤΕΕ οφείλει να υλοποιήσει τις αποφάσεις της Αντιπροσωπείας και της ΔΕ του και να στηρίξει έμπρακτα τις κοινές διεκδικήσεις, ώστε όλοι μαζί να αγωνιστούμε για την αποτροπή των παραπάνω δυσμενών εξελίξεων, να υπερασπιστούμε το επιστημονικό αντικείμενο της εργασίας μας και τη λειτουργία των Υπηρεσιών μας, προς όφελος του λαού και του περιβάλλοντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου