Παρασκευή, 22 Μαρτίου 2013

«Mπάζει» η επένδυση Τοπλού

Αναδημοσίευση από ΕφΣυν, της Αντας Ψαρρά

Απάντηση έδωσε το υπουργείο Ανάπτυξης στην ερώτηση του Κρίτωνα Αρσένη προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με αφορμή το δημοσίευμα στην «Εφ.Συν.» (12.3.2013) για τη «μασκαρεμένη» επένδυση στο Τοπλού και την αχαρακτήριστη επέμβαση της Γραμματείας Στρατηγικών Επενδύσεων στην Εισαγγελία που ανακάλεσε προηγούμενη εντολή της για πλήρη διαφάνεια. Φυσικά ούτε ο βουλευτής ούτε και κανείς άλλος δεν φαίνεται να πείστηκε από τις αδύναμες αιτιάσεις του υπουργείου.

Αναλυτικά: Το υπουργείο απαντάει στα περί διαπλοκής λέγοντας ότι στην αρμόδια υπηρεσία ένταξης στο Fast Track δεν εξετάζονται οι περιβαλλοντικές μελέτες που χρειάζονται για την αδειοδότηση και αυτό θα εξεταστεί στα αρμόδια αδειοδοτικά όργανα! Αρα, σύμφωνα με το υπουργείο, οι υπηρεσίες δεν υποχρεώνονται να δώσουν τις πληροφορίες που ζητούν οι προσφεύγοντες κάτοικοι με βάση τις οδηγίες της Ε.Ε. Επιπλέον το υπουργείο ισχυρίζεται ότι η περιβαλλοντική πληροφόρηση δεν είναι υπεράνω των εμπιστευτικών επιχειρηματικών πληροφοριών που προστατεύονται, ούτε είναι απόλυτο το δικαίωμα των πολιτών στα στοιχεία.

Τέλος, αναφέρει το υπουργείο ότι ο διπλός ρόλος του κ. Συμβούλου τον οδήγησε να παραιτηθεί από τη συμμετοχή του στη λήψη της απόφασης για την έγκριση της επένδυσης. Παρά την παραίτησή του όμως από τη λήψη της απόφασης, φαίνεται ότι οι υπόλοιποι δεν του χάλασαν το χατίρι! Στο τέλος της απάντησης εγκαλείται -ως συνήθως- ο ερωτών για το ότι με τις ερωτήσεις του πλήττει το κύρος της χώρας!

Ποιος όμως πλήττει αληθινά το κύρος της χώρας όταν ένα μέλος ενός τόσο αμφιλεγόμενου επενδυτικού και περιβαλλοντικά καταστροφικού σχεδίου προσλαμβάνεται στο Δ.Σ. της εταιρείας που στο όνομα και της διαφάνειας επιλέγει στρατηγικές επενδύσεις; Αυτό μόνο το υπουργείο και η διυπουργική μπορούν να το διευκρινίσουν.

Τι επιβάλλει ο νόμος;

Υπενθυμίζουμε λοιπόν στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) με την ασθενή μνήμη ότι ο Ν.3894/2010 για την «Επιτάχυνση και διαφάνεια υλοποίησης στρατηγικών επενδύσεων» απαιτεί τη διασφάλιση της φερεγγυότητας του επενδυτή και τη βιωσιμότητα της επένδυσης. Αυτά όμως και τα δύο αμφισβητούνται βάσιμα εδώ και πέντε χρόνια, με τεκμηριωμένες μελέτες και στοιχεία που άλλωστε οδήγησαν στην πρώτη απόρριψη της επένδυσης από το ΣτΕ το 2010. Πώς λοιπόν τώρα αποφάσισε η ΔΕΣΕ για τη φερεγγυότητα και τη βιωσιμότητα;

Πέραν των άλλων τρανταχτών στοιχείων που έχουν δημοσιευτεί από το 2009 έως σήμερα, χαρακτηριστικό στοιχείο της «φερεγγυότητας» της συγκεκριμένης εταιρείας αποτελεί το ότι, έξι μήνες μετά την ένταξη της επένδυσης στο Fast Track, η εταιρεία δεν έχει καταθέσει την αμοιβή που προβλέπει ο νόμος για την προώθηση της διαδικασίας αλλά ούτε και την εγγύηση που απαιτεί ο νόμος.


Οσον αφορά τη βιωσιμότητα της «επένδυσης», αρκεί ν’ αναφερθεί ότι μέχρι σήμερα κανείς δεν γνωρίζει ποια μορφή θα έχει το προτεινόμενο «έργο» και πού ακριβώς χωροθετείται. Οι ενδιαφερόμενοι τοπικοί φορείς καλούν συνεχώς την εταιρεία να έλθει να τους ενημερώσει. Η επένδυση φέρεται ότι θα εκτελεστεί σε έκταση 26 χιλιάδων στρεμμάτων ιδιοκτησίας του Εκκλησιαστικού Ιδρύματος «Παναγία Ακρωτηριανή». Ομως ποια δικαιώματα, ιδιοκτησιακά ή άλλα, έχει ή ισχυρίζεται ότι έχει η εν λόγω εταιρεία LOYALWARD LTD πάνω στην έκταση αυτή έτσι ώστε να εμφανίζεται ως κύριος του έργου αυτή και όχι ο πραγματικός ιδιοκτήτης; Πώς και με ποιες νόμιμες διαδικασίες τής παραχωρήθηκαν αυτά τα δικαιώματα και ποιος και πότε ενέκρινε την παραχώρησή τους; Σημειώνεται ότι η προηγούμενη πρόταση, την οποία ακύρωσε το ΣτΕ, είχε γίνει στο όνομα του ιδρύματος.

Ο νόμος για το Fast Track προβλέπει ότι η απόφαση για ένταξη μιας επένδυσης σ’ αυτή τη διαδικασία στηρίζεται σε πλήρη φάκελο που πρέπει απαραίτητα να συνοδεύει την αίτηση του επενδυτή. Η αίτηση της LOYALWARD LTD για ένταξη στη διαδικασία Fast Track έχει ημερομηνία 10.6.2011. Εναν μήνα μετά, στις 11.7.2011 η μητρική εταιρεία MINOAN GROUP ανακοίνωνε στην ιστοσελίδα του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου ότι είχε υποβάλει πλήρη φάκελο στην Invest in Greece για ένταξη στο Fast Track. Την επόμενη όμως ημέρα αυτής της ανακοίνωσης ο διευθύνων σύμβουλος της Invest in Greece Αρης Συγγρός με δήλωσή του διέψευδε κατηγορηματικά την υποβολή φακέλου και αναφερόταν μόνο στην ύπαρξη μιας απλής επιστολής της ΜΙΝΟΑΝ («Ελευθεροτυπία» 13.4.2011).

Πώς παρακάμπτεται η διαφάνεια;

Σε ποια βάση λοιπόν εισηγήθηκε η διυπουργική την ένταξη στο Fast Track όταν ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος διαψεύδει την ύπαρξη αίτησης και φακέλου; Κι αν υπάρχει η αίτηση, τότε γιατί δεν τη δίνει στους διαδίκους το υπουργείο;

Πολλά παράξενα όμως συμβαίνουν και με τις ημερομηνίες: Ενώ η αίτηση για την επένδυση έγινε στις 10.6.2011, πρωτοκολλήθηκε έναν χρόνο μετά, στις 30.3.2012. Στις 9.4.2012 όμως γίνεται από την εταιρεία αίτηση αναστολής της επένδυσης, την 1.8.2012 έγινε αίτηση άρσης της αναστολής και τελικά στις 20.9.2012 γίνεται η ένταξη. Οι ακραίες διακυμάνσεις στη χρηματιστηριακή τιμή της μετοχής της ΜΙΝΟΑΝ ανάμεσα στις 4 διαφορετικές ημερομηνίες «μιλούν» από μόνες τους στο χρηματιστηριακό ταμπλό (http://www.londonstockexchange.com). Ο κύριος φορέας του έργου, που φέρεται να είναι η εταιρεία LOYALWARD LTD, δεν έχει καμιά παρουσία ή εγκατάσταση στην Ελλάδα, ούτε κεφάλαια ούτε γραφεία ούτε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα εκτός από την εμπορία των μετοχών της μητρικής της εταιρείας MINOAN GROUP στην παραπάνω δευτερεύουσα αγορά υψηλού ρίσκου ΑΙΜ του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου.

Η ύπαρξη φακέλου της επένδυσης προ της έγκρισης διαψεύστηκε από την ίδια την Invest in Greece. Αφού όμως η διοίκηση είναι ούτως ή άλλως υποχρεωμένη να στείλει τον φάκελο στο ΣτΕ στο πλαίσιο της διαδικασίας για εκδίκαση της προσφυγής, τι την εμποδίζει να δώσει τον ίδιο φάκελο, αν φυσικά υπάρχει, και στους προσφεύγοντες πολίτες; Οπως αποκαλύπτει και το αναλυτικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Νέα Κρήτη», ο φάκελος ακόμα «κατασκευάζεται». Τώρα ας φροντίσουν λοιπόν οι υπουργοί που έβαλαν τις υπογραφές τους, και ειδικά οι Κρητικοί, να απαντήσουν στους κατοίκους για τη διαφάνεια της επιλογής τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου