Έγγραφο-Καταγγελία του Κ. Κούτλα πρός
την Ε.Ε, που κατανομάζει εργοληπτικές για εναρμονισμένες πρακτικές στις
δημοπρατήσεις έργων 1,2 δις. Αναδημοσίευση από Ελευθεροτυπία.
ΑΝΩ των 400 εκατ. ευρώ υπολογίζεται
η ζημία του ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που
συγχρηματοδοτεί τα έργα, και αντίστοιχα το όφελος μεγάλων ελληνικών
τεχνικών εταιρειών από τις αναθέσεις «με ομοιόμορφες χαμηλές εκπτώσεις»
και «εναλλασσόμενες συνθέσεις αναδόχων», που προδίδουν συνεννοήσεις και
εναρμονισμένες πρακτικές στις δημοπρατήσεις έργων ύψους 1,2 δισ. ευρώ,
που έγιναν τους τελευταίους 18 μήνες.
Ο υπολογισμός της βαρύτατης αυτής ζημίας, εν μέσω της πιο βαθιάς
κρίσης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, αναφέρεται σε
«καταγγελία-αναφορά» η οποία διατυπώνεται επωνύμως μέσα από τους κόλπους
του ελληνικού εργοληπτικού κλάδου. Η συγκεκριμένη καταγγελία, που
βγάζει εκτός συνόρων την πολύκροτη υπόθεση της διαχείρισης των ελληνικών
έργων, απευθύνεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, προκειμένου να
ενεργοποιηθεί ευρωπαϊκός έλεγχος παράλληλα με την Εθνική Επιτροπή
Ανταγωνισμού, η οποία ήδη διερευνά για στημένες εργολαβικές αναθέσεις,
με βάση τα στοιχεία που συγκέντρωσε ύστερα από εφόδους στα γραφεία των
μεγάλων τεχνικών εταιρειών και των συνδέσμων τους στην Αθήνα.
Η «Κ.Ε.» φέρνει στο φως το έγγραφο-ντοκουμέντο της
«καταγγελίας-αναφοράς», που κατατέθηκε από τον Κωνσταντίνο Αθ. Κούτλα,
πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εργοληπτικής επιχείρησης
Προοδευτική ΑΤΕ στη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς και Υπηρεσιών της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με ημερομηνία 20 Φεβρουαρίου 2013. Η ίδια
καταγγελία βρίσκεται στα χέρια του οικονομικού εισαγγελέα Γρ. Πεπόνη, ο
οποίος έχει ζητήσει την άσκηση έρευνας, ενώ έχει κοινοποιηθεί στο
Ελεγκτικό Συνέδριο και στο γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Λ.
Ρακιντζή. Ο Κ. Κούτλας είναι γνωστός εργολήπτης, με οικογενειακή
παράδοση στο χώρο των κατασκευών. Οι δραστηριότητές του αντιμετωπίζουν
εδώ και αρκετό καιρό οικονομικά προβλήματα και ο ίδιος έχει καταγγείλει
και στο παρελθόν μεθοδεύσεις από συναδέλφους του. Είναι η πρώτη φορά που
εμφανίζεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στην επώνυμη «καταγγελία-αναφορά», κατονομάζει έξι συγκεκριμένες
εργοληπτικές επιχειρήσεις (ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ Α.Ε., J&Ρ ΑΒΑΞ
Α.Ε., ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε., ΜΟΧΛΟΣ Α.Ε., ΙΝΤΡΑΚΑΤ Α.Ε.), τις ίδιες
εταιρείες στα γραφεία των οποίων έκανε έφοδο η Εθνική Επιτροπή
Ανταγωνισμού, κατάσχοντας έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό για την έρευνά
της.
«Μάζεψαν» οι εκπτώσεις
Παραθέτοντας αναλυτικούς πίνακες και στοιχεία για τις αναθέσεις των έργων, ο καταγγέλλων σημειώνει ότι:
«Οι αναθέσεις όλων των σημαντικών έργων που έγιναν κατά το πρώτο
εξάμηνο του 2011 ανατέθηκαν με εκπτώσεις οι οποίες υπερέβαιναν το
ποσοστό 40% (πλην δύο, με ποσοστά 32,14% και 36,23%), ακόμα και για έργα
στους διαγωνισμούς των οποίων μετείχαν και οι συγκεκριμένες εταιρείες».
Αυτή η εικόνα των εκπτώσεων αναφέρεται ότι «άλλαξε άρδην από τον Ιούνιο
του 2011 και εντεύθεν για τους διαγωνισμούς σημαντικών έργων στους
οποίους μετείχαν οι ίδιες εργοληπτικές επιχειρήσεις με διάφορα
εναλλασσόμενα κοινοπρακτικά σχήματα. Οι προσφερθείσες από αυτές
εκπτώσεις στα δημοπρατηθέντα έργα από τον Ιούνιο του 2011 και εντεύθεν
κυμαίνονται από 5,5% έως 17%, ενώ τα λοιπά έργα, στους διαγωνισμούς των
οποίων δεν μετέχουν οι συγκεκριμένες εργοληπτικές επιχειρήσεις,
ανατέθηκαν στις περισσότερες περιπτώσεις με εκπτώσεις από 30% έως και
55%».
Ζημιά μέσα στην κρίση
Ο Κ. Κούτλας συνεχίζει στην καταγγελία του, υποστηρίζοντας ως
συμπέρασμα ότι «οι συγκεκριμένες εταιρείες από τον Ιούνιο του 2011 και
εντεύθεν αποφάσισαν να "συνεννοηθούν" και να "συνεργαστούν", προφανώς
και με την ανοχή των αναθετουσών αρχών», υπογραμμίζοντας ότι «δεδομένου
πως ο συνολικός προϋπολογισμός των δημοπρατηθέντων έργων υπερβαίνει το
ποσό του 1,2 δισ. ευρώ, η ζημιά του ελληνικού Δημοσίου υπερβαίνει τα 400
εκατ. ευρώ και εντεύθεν της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που συγχρηματοδοτεί τα
έργα. Και μάλιστα αυτή η ζημιά σημειώνεται σε μια περίοδο απόλυτης
οικονομικής κρίσης για την Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι το εργατικό
κόστος για την εκτέλεση των έργων έχει μειωθεί αυτή την περίοδο κατά
ποσοστό τουλάχιστον 30%, γεγονός που επιτρέπει την αύξηση του καθαρού
κέρδους των συγκεκριμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων κατά ποσοστό
τουλάχιστον 8% έως 10%».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου