Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021
Εγχειρίδιο ιδιωτικοποιήσεων
Φοιτητής κλήθηκε σε Πειθαρχικό για απολογία λόγω «αφισορύπανσης» στο Πολυτεχνείο Κρήτης
Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2021
Επιθεωρητές Περιβάλλοντος: Συστάσεις και συμβουλές αντί επιβολής προστίμων
ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Λήξη παροχής Διοικητικής Υποστήριξης των ΥΔΟΜ σε έταιρους Δήμους ή πώς να προκαλέσετε πρόσθετο γραφειοκρατικό χάος
Δελτίο Τύπου
Λήξη παροχής
Διοικητικής Υποστήριξης των ΥΔΟΜ σε έταιρους Δήμους ή πώς να προκαλέσετε πρόσθετο γραφειοκρατικό χάος
Όπως
θα γνωρίζετε από την 1-10-21 έληξε η προθεσμία που οι υπάρχουσες ΥΔΟΜ παρείχαν
Διοικητική Υποστήριξη στους Δήμους που δεν είχαν συστήσει ΥΔΟΜ, ως όφειλαν
σύμφωνα με το ν.3852/10 (Καλλικράτη). Η τελευταία παράταση ήταν η 8η κατά σειρά
κι αναφερόταν στο ν.4745/20 του Υπουργείου Εσωτερικών. Αυτή τη στιγμή - δώδεκα
ημέρες μετά - τα αρμόδια Υπουργεία (ΥΠΕΣ, ΥΠΕΝ), δεν έχουν στείλει καμία
σχετική εγκύκλιο νέας παράτασης ή μη, της Διοικητικής Υποστήριξης και, χωρίς
ουδείς να γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι. Οι συνάδελφοι μας στις ΥΔΟΜ που
λειτουργούν, ευλόγως αναρωτιούνται πώς πρέπει να πράξουν σε ένα αίτημα πολίτη
που δεν υπάγεται στη χωρική αρμοδιότητα του Δήμου τους αφού και Διοικητικά, δεν
έχουν πια τη νόμιμη αρμοδιότητα να προχωρήσουν σε σχετικές πράξεις. Οι δε
υποστηριζόμενοι Δήμοι όπως είναι εύλογο, λόγω της μη αντιμετωπιζόμενης
υποστελέχωσης, προφανώς και δεν έχουν συγκροτήσει ΥΔΟΜ, αφού απαιτούνται πλέον
τουλάχιστον πέντε (5) Μηχανικοί, σύμφωνα με το Ν. 4735/20. Από όσο γνωρίζουμε
δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία μεταφορά των αρχείων στους υποστηριζόμενους
δήμους, οπότε συμπεραίνουμε πως μάλλον θα δοθεί και νέα παράταση, η 9η κατά
σειρά κι έτσι θα διαιωνίζεται το γραφειοκρατικό χάος.
Το
αποτέλεσμα είναι οι μισοί Δήμοι της χώρας να μη μπορούν να εκδώσουν οικοδομικές
άδειες αυτή τη στιγμή, επίσης δε μπορούν να γίνουν έλεγχοι, αυτοψίες, και
λοιπές διοικητικές πράξεις, όπως π.χ. άρση στατικής επικινδυνότητας κτιρίων ή
συμμόρφωση αυθαιρέτων κατασκευών ή ανάκληση οικοδομικής άδειας, κλπ. Τη
σοβαρότητα αυτών των διοικητικών πράξεων
αποδεικνύεται ότι την αντιλαμβάνονται κυρίως οι εργαζόμενοι μηχανικοί στις
ΥΔΟΜ, διότι όλες οι κυβερνήσεις επί έντεκα (!) ολόκληρα έτη δεν τις αντιμετώπισαν.
Αντίθετα, έχουν θεσπίσει τις σοβαρές ποινικές και πειθαρχικές διώξεις εναντίον
των συναδέλφων μας στις ΥΔΟΜ, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πιο συχνά στις δικαστικές
αίθουσες ως κατηγορούμενοι ή ως μάρτυρες, παρά στα γραφεία τους ή στις αυτοψίες
τους.
Τα
αγνοούμενα εδώ και πέντε χρόνια Παρατηρητήρια Δόμησης (Ν.4495/16), οι εκκρεμείς
δειγματοληπτικοί έλεγχοι στις τακτοποιήσεις αυθαιρέτων και στις μη ελεγμένες
οικοδομικές άδειες της κατηγορίας 3, οι συνεχείς τροποποιήσεις στο e-adeies και η
συνεχώς μεταλλασσόμενη (και μη κωδικοποιημένη) πολεοδομική νομοθεσία επιτείνουν
τα προβλήματα. Η διάχυση αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων, Περιφερειών, Αποκεντρωμένων
Διοικήσεων, Δασαρχείων, Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Υπουργείου
Εσωτερικών και ΤΕΕ αποδεικνύει ότι κάτι πολύ λάθος έχει δημιουργηθεί, το οποίο
δεν αντιμετωπίζεται με “παρατάσεις” και “διορθώσεις”. Ούτε φυσικά με ανάθεση σε
ιδιωτικούς “Αναπτυξιακούς Οργανισμούς” και ΕΕΤΑΑ.
Θύματα
της παραπάνω κατάστασης αποτελούν και οι πολίτες και οι συνάδελφοι μας ιδιώτες
μηχανικοί που επιθυμούν να προχωρήσουν τις υποθέσεις τους και φυσικά αδυνατούν.
Τους καλούμε να εστιάσουν στους πραγματικά υπεύθυνους και να μην ξεσπάνε στα
εξιλαστήρια θύματα της υπόθεσης.
Όπως
έχουμε πολλαπλά επισημάνει απαιτείται ριζική αλλαγή κατεύθυνσης. Με σοβαρό
διάλογο και αποτίμηση, αλλά πάνω από όλα με στελέχωση σε μέσα και προσωπικό όλων
των εμπλεκόμενων φορέων ώστε να κάνουν τη δουλειά τους. Με προσλήψεις Διπλωματούχων Μηχανικών και όλου του
απαιτούμενου προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας.
Επάρκεια προσωπικού με επιπρόσθετα κριτήρια,
όπως έκταση χωρικής αρμοδιότητας της ΥΔΟΜ, γεωγραφία, πληθυσμός, νησιωτικότητα.
Όχι στις προσωρινές και επίφοβες λύσεις ανάθεσης καθηκόντων Δημόσιας Αρχής σε
Συμβασιούχους Έργου, ή στην ΕΕΤΑΑ ή στις Αναπτυξιακές Εταιρίες με τις οποίες θα
δημιουργηθούν τεράστια θέματα νομιμότητας με τις εκδοθείσες Διοικητικές
Πράξεις. Μόνο έτσι προστατεύεται αποτελεσματικά το Περιβάλλον και
διαφυλάσσεται το Δημόσιο Συμφέρον.
Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2021
Πλημμύρες Εύβοια - Λέκκας: Δεν έγιναν οι σωστές παρεμβάσεις στα καμένα
Στις καταστροφές στην Βόρεια Εύβοια από την κακοκαιρία «Αθηνά», αναφέρθηκε ο πρόεδρος Οργανισμού Αντισεισμικού Οργανισμού, Ευθύμης Λέκκας κανόντας λόγο για λάθος παρεμβάσεις στην περιοχή μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού.
Όπως είπε ο καθηγητής μιλώντας στην τηλεόραση του Open, αυτές οι λάθος παρεμβάσεις, οδήγησαν στα πλημμυρικά φαινόμενα των τελευταίων ημερών.
Στις περιοχές που κατέκαψε η φωτιά χρειάζονταν στοχευμένες και καινοτόμες παρεμβάσεις, ωστόσο αντιίγια αυτές επιλέχθηκε να ακολουθηθεί μια «ολιστική κατάσταση που προέβλεπε παρεμβάσεις σε όλη την περιοχή», είπε χαρακτηριστικά.
«Αναμφίβολα είχαμε έντονη βροχόπτωση στην περιοχή. Μια βροχόπτωση η οποία προκάλεσε όλα αυτά τα φαινόμενα, αλλά θα πρέπει ίσως να προβληματιστούμε και να δούμε τα πράγματα από την αρχή και τον αρχικό προβληματισμό που έθεσα πριν από δύο μήνες μετά την πυρκαγιά. Ότι δηλαδή χρειάζονται στοχευμένα έργα σε στοχευμένες περιοχές. Έργα καινοτόμα. Θα έπρεπε να είχαν γίνει τα έργα που έγιναν στην Κύπρο τα οποία αποτρέπουν αυτές τις πλημμύρες. Δηλαδή σε επιλεγμένα σημεία παρεμβάσεις κατά μήκος της κοίτης», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε:
«Σε πολύ συγκεκριμένες θέσεις, εκεί που το δυναμικό διάβρωσης και η βροχή και η θεολογία και η μορφολογία παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτών των πλημμυρικών φαινομένων. Δυστυχώς πήγαμε σε μια ολιστική κατάσταση που προέβλεπε παρεμβάσεις σε όλη την περιοχή. Δεν έχουμε τη δυνατότητα να παρέμβουμε σε όλη την περιοχή».
«Πρέπει να παρέμβουμε σε ορισμένα σημεία και περιοχές. Είχαμε επισημάνει συγκεκριμένες λεκάνες στις οποίες έπρεπε να γίνει παρέμβαση, αλλά εμείς πήγαμε σε ολιστικές παρεμβάσεις που δεν βοηθούν αυτή τη στιγμή που τρέχουμε να προλάβουμε».
«Στην Κύπρο μέσα σε 2 μήνες σε μια αντίστοιχη περιοχή έγιναν στοχευμένα έργα. Στον ελληνικό χώρο αυτά τα έργα δεν έχουν γίνει. Προσπαθούμε να κάνουμε ένα γενικότερο σχεδιασμό ο οποίος είναι καλός, αλλά πρέπει να κάνουμε και έναν ειδικό σχεδιασμό κατά μήκος συγκεκριμένων ρευμάτων και περιοχών», σημείωσε ο κ. Λέκκας.
Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2021
Τεράστια πορεία χιλιάδων εκπαιδευτικών απέναντι στη δήθεν αξιολόγηση και την προπαγάνδα Κεραμέως
Πλήρης ανατροπή στην αγορά ηλεκτρισμού: Παρά το ακριβό CΟ2, οι λιγνίτες είναι πλέον πιο οικονομικοί από τις μονάδες αερίου
Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2021
Καταργούνται τα πρόστιμα για παραβάσεις στο περιβάλλον
Καταργούνται τα πρόστιμα για παραβάσεις στο περιβάλλον
Άρης Χατζηγεωργίου
Την κατάργηση των προστίμων έως και άνω των 2 εκατομμυρίων ευρώ για παραβάσεις που κάποτε διαπίστωνε το σώμα των αποκαλούμενων «ράμπο του Περιβάλλοντος» προβλέπει νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ολοκληρώνει, προφανώς, τους σχεδιασμούς για την πλήρη εξουδετέρωση των δημόσιων μηχανισμών ελέγχου της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και συνδέεται με τις εξαγγελίες για μέτρα προληπτικής συμμόρφωσης των επιχειρήσεων με τη συμμετοχή ιδιωτών ελεγκτών περιβάλλοντος.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 51 του νομοσχεδίου για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2018/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018», προβλέπεται ότι η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος του άρθρου 9 του νόμου 2947/2001 αντικαθίσταται από τη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και, μεταξύ άλλων, καταργείται η παράγραφος 5 που αφορά τις διοικητικές κυρώσεις.
Η παράγραφος αυτή, όπως αναμορφώθηκε το 2011, προβλέπει ότι «σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που προκαλούν οποιαδήποτε ρύπανση ή άλλη υποβάθμιση του περιβάλλοντος», «ανεξάρτητα από την αστική ή ποινική ευθύνη, επιβάλλεται ως διοικητική κύρωση πρόστιμο από 500 μέχρι 2.000.000 ευρώ».
Αναφερόταν επίσης ότι τα πρόστιμα επιβάλλονται ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, τη συχνότητα, την υποτροπή, το ύψος υπέρβασης των θεσμοθετημένων ορίων εκπομπών και την παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων και προτύπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων. Ως αρμοδίους για την επιβολή όριζε τον περιφερειάρχη για πρόστιμο έως 200.000 ευρώ, τον γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης για 200.000-500.000 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερα ποσά η απόφαση λαμβανόταν από τον υπουργό Περιβάλλοντος. Οριζόταν επίσης ότι δεν θα μπορούσε να δοθεί κρατική επιχορήγηση ή ενίσχυση εάν είχαν επιβληθεί περιβαλλοντικά πρόστιμα που δεν είχαν εξοφληθεί ή ρυθμιστεί.