Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022

Ποιος φταίει για τις υψηλές τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη; Ίσως όχι αυτός που νομίζετε

Ποιος φταίει για τις υψηλές τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη; Ίσως όχι αυτός που νομίζετε
30 10 2022 | 12:37

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν εκτοξευθεί σε επίπεδα που δύσκολα θα βλέπαμε πριν από το 2021. Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, ιδίως αυτές που σύντομα διεκδικούν την επανεκλογή τους, είναι λογικό να ανησυχούν για το μέλλον.

Αυτό το μέλλον υπονομεύεται από τις οικονομικές δυσχέρειες που προκαλούν οι υψηλές τιμές της ενέργειας. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αναζητείται ο ένοχος, πέραν φυσικά της Ρωσίας. Άλλωστε, κάποιος αποκομίζει απρόσμενα κέρδη από το φυσικό αέριο, καθώς η τιμή του καυσίμου στην Ευρώπη είναι πολλαπλάσια από τις τιμές στις χώρες που εξάγουν φυσικό αέριο στην Ευρώπη με τη μορφή LNG.

Κάποιοι, όπως ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, έχουν αρχίσει να επικρίνουν τις ΗΠΑ και άλλες "φιλικές" χώρες προμηθευτών LNG, ότι επωφελούνται από τις "αστρονομικές τιμές". Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, για να μην μείνει πίσω, κατηγόρησε τις ΗΠΑ για "διπλά πρότυπα", επειδή "το αμερικανικό φυσικό αέριο είναι 3-4 φορές φθηνότερο στην εγχώρια αγορά από την τιμή [του LNG] στην οποία το παρέχουν στους Ευρωπαίους".

Ενώ οι αμερικανοί εξαγωγείς LNG σίγουρα τα πάνε καλά στο περιβάλλον της αγοράς όπως έχει διαμορφωθεί τον τελευταίο καιρό, δεν είναι αυτοί που αποκομίζουν τα περισσότερα οφέλη από τις στενές αγορές και τις υπέρογκες τιμές στην Ευρώπη. Ο λόγος είναι ότι τα συμβόλαια των αμερικανών εξαγωγέων LNG είναι δομημένα διαφορετικά όσον αφορά την τιμολόγηση και την ευελιξία από εκείνα σχεδόν κάθε άλλου προμηθευτή παγκοσμίως.

Κατ' αρχάς, το αμερικανικό LNG τιμολογείται με βάση το Henry Hub (HH), ένα σημείο διασύνδεσης αγωγών κοντά στη νότια ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ, το οποίο χρησιμεύει ως το σημαντικότερο σημείο ανταλλαγής στην αγορά τόσο για τα συμβόλαια με φυσική παράδοση όσο και για τα futures στις ΗΠΑ.

Οι τιμές του HH στις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί σημαντικά κατά το τελευταίο έτος, αλλά ωχριούν σε σύγκριση με τις τιμές στον ευρωπαϊκό κόμβο (βλέπε Πίνακα 1 για τη σύγκριση των τιμών στις ΗΠΑ (HH), την Ευρώπη (TTF) και την Ιαπωνία).

Τα συμβόλαια LNG στις ΗΠΑ είναι είτε συμβόλαια παροχής υπηρεσιών -όπου η αμερικανική εταιρεία δεν έχει ποτέ τον τίτλο ιδιοκτησίας του LNG- είτε συμβόλαια πώλησης που παραδίδονται με βάση το Free on Board.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι αμερικανοί εξαγωγείς LNG παύουν να έχουν οποιαδήποτε κυριότητα επί του προϊόντος όταν μεταφέρεται σε ένα δεξαμενόπλοιο LNG στην αποβάθρα φόρτωσης του εργοστασίου των ΗΠΑ. Από εκεί και πέρα, εναπόκειται στον αγοραστή πού και σε ποια τιμή πωλείται το LNG.

Το ιδιωτικό και το δημόσιο στην πόλη

Τ. Παπαϊωάννου-Αστικό τοπίο, λαδοπαστέλ σε χαρτί ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 16.09.2022, 06:00
Το ιδιωτικό και το δημόσιο στην πόλη
Τάσης Παπαϊωάννου

Αρκεί λίγο να μελετήσει κανείς την πολεοδομική εξέλιξη της Αθήνας μέσα στο πέρασμα του χρόνου, για να συμπεράνει πως το έδαφος της πόλης ουδέποτε έμεινε ανέγγιχτο από τα ιδιωτικά συμφέροντα που το καταβρόχθιζαν με απίστευτη βουλιμία, χτίζοντας παντού, καταστρέφοντας το μοναδικής ομορφιάς τοπίο της και «ατιμάζοντας την αττική γη», όπως διορατικά έγραφε, πριν από αρκετές δεκαετίες, ο Δημήτρης Πικιώνης.

Το τελευταίο διάστημα πυκνώνουν τα δημοσιεύματα για την κατάσταση της καθημερινότητας στις πόλεις μας. Η συζήτηση συνεχίζεται αμείωτη, μια και οι αλλαγές που συντελούνται είναι μεγάλες και εκτεταμένες και όλοι αντιλαμβάνονται πλέον -λιγότερο ή περισσότερο- ότι αφορούν άμεσα την ποιότητα της ζωής τους. Συνειδητοποιούν ότι κάθε επέμβαση στον αστικό ιστό της πόλης είναι ταυτόχρονα και επέμβαση στον ζωντανό ιστό της, δηλαδή σε ό,τι συγκροτεί την κοινωνική της δομή.

Ο πολύμηνος εγκλεισμός μέσα στα σπίτια μας την περίοδο έξαρσης της πανδημίας μάς έκανε να στοχαστούμε, ίσως για πρώτη φορά τόσο σοβαρά, την ανεκτίμητη αξία του δημόσιου χώρου. Ο εσωτερικός χώρος της κατοικίας μεταλλάχθηκε άξαφνα σε ανοίκειο απομονωμένο κελί που μας έπνιγε, μας περιόριζε, μας καταπίεζε. Το διαμέρισμα της πολυκατοικίας φάνταζε ως ένα περίκλειστο στενάχωρο κουτί, μακριά από το έδαφος, μακριά από το γίγνεσθαι της πόλης. Το ιδιωτικό «μέσα» αποκτούσε άλλα χαρακτηριστικά απ’ αυτά που γνωρίζαμε έως τότε και το δημόσιο «έξω» αποκαλυπτόταν περισσότερο από ποτέ, ως o ανοιχτός ζωτικός χώρος της απόλυτης ελευθερίας μας. Η πανδημία έφερε και κάτι θετικό μέσα στη μαυρίλα και στον φόβο που άπλωσε η ανεξέλεγκτη επέλασή της: την εκ νέου οικειοποίηση και αναζωογόνηση του δημόσιου χώρου!

Μια πρωτόγνωρη ανάγκη έσπρωχνε τον Αθηναίο να κατέβει κάτω, να βγει στον δρόμο, να περπατήσει ελεύθερος χωρίς περιορισμούς, να αποδράσει από αυτό που τον «φυλάκιζε». Να συναντήσει άλλους ανθρώπους, να ανταλλάξει μια κουβέντα με τον γείτονα, να έρθει ξανά σε επαφή με ό,τι είχε απολέσει όλους αυτούς τους μήνες. Ανακάλυπτε, σαν από την αρχή, την προαιώνια συνθήκη δημιουργίας της πόλης τον κοινό βίο, την αλληλεγγύη και τη συντροφικότητα, το όλοι μαζί και όχι το χώρια. Συνειδητοποιούσε, από πρώτο χέρι, ότι σε κρίσιμες συνθήκες αυτό που κυρίως έχει ανεκτίμητη αξία για τη ζωή του είναι: η συνύπαρξη και η προσωπική επαφή με τον Αλλον!

Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022

Εκποίηση πραγμάτων ατίμητων

Τάσης Παπαϊωάννου, ακρυλικό σε χαρτί ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 04.10.2022, 15:38
Εκποίηση πραγμάτων ατίμητων
Τάσης Παπαϊωάννου*

«Ο ναός είναι ιερός γιατί δεν είναι για πούλημα»
Εζρα Πάουντ

Χρόνο τον χρόνο, μέρα τη μέρα γινόμαστε μάρτυρες μιας πρωτοφανούς πολιτιστικής κατρακύλας που συντελείται στη χώρα μας. Μιας χώρας που υπερηφανεύονταν για την υψηλή στάθμη του πολιτισμού της, θεματοφύλακας του οποίου ήταν υποτίθεται διαχρονικά το ΥΠ.ΠΟ. Ο πολιτισμός όμως στις μέρες μας βάλλεται απ’ αυτούς, δυστυχώς, που έχουν ταχθεί να τον προστατεύουν και να τον υπηρετούν.

Οι ανέμπνευστες, άστοχες και εγκληματικές -κάποιες φορές- πολιτικές αποφάσεις της ηγεσίας του υπουργείου έχουν επιφέρει ανεπανόρθωτες και μη αναστρέψιμες βλάβες στην πολιτιστική κληρονομιά μας. Ακόμα κι αυτοί οι αρχαιολογικοί χώροι που στο παρελθόν ήταν απρόσβλητοι από τα ιδιωτικά συμφέροντα που τους επιβουλεύονταν, τώρα κινδυνεύουν άμεσα να αλωθούν, αφού άνοιξαν οι κερκόπορτες και εισέβαλαν τα λεφούσια των κερδοσκόπων που καιροφυλακτούσαν περιμένοντας το σινιάλο.
Το μπετόν σκαρφάλωσε και απλώθηκε άτεχνα πάνω στον Βράχο βεβηλώνοντας την Ακρόπολη, η βυζαντινή Εγνατία Οδός της Θεσσαλονίκης τεμαχίστηκε και «μεταφέρθηκε» σε αποθήκες αποτελώντας όνειδος και διασύροντας διεθνώς τη χώρα μας! Τελευταία, μάλιστα, φτάσαμε στον απόλυτο εξευτελισμό με την απίστευτη σύμβαση εκχώρησης 161 κυκλαδικών αρχαιοτήτων, η οποία συνιστά επίσημη «νομιμοποίηση» προϊόντων λαθρανασκαφής και αρχαιοκαπηλίας, ανοίγοντας τον δρόμο και για άλλους… «επίδοξους Ελγιν» να συμμετάσχουν στο πλιάτσικο. Το ένα ναυάγιο μετά το άλλο!

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Απόφαση ΣτΕ σχετικά με τη συμπερίληψη Υπαλλήλου ΥΔΟΜ στο ΜηΜΕΔ

 


Θέμα : Απόφαση ΣτΕ σχετικά με τη συμπερίληψη Υπαλλήλου ΥΔΟΜ στο ΜηΜΕΔ


Συναδέλφισσες/οι

Ενημερώνουμε ότι εκδόθηκε η 784/2022 Απόφαση του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ η οποία αφορά σε απόρριψη αίτησης ακυρώσεως του Δήμου Αθηναίων κατά απόφασης της Ειδικής Επιτροπής του αρ. 152 του Ν.3463/2006 της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής με την οποία είχε γίνει δεκτή προσφυγή συναδέλφου μας και ακυρώθηκε απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Αθηναίων με την οποία οριζόταν με μέλος του ΜηΜΕΔ, χωρίς να προκύπτει σχετική εμπειρία σε αναθέτουσα Αρχή.

Η συνάδελφος, η οποία υπηρετούσε στο Τμήμα Ελέγχου Κατασκευών του Δήμου, κληρώθηκε από το ΜηΜΕΔ, ως Πρόεδρος Επιτροπής Δημοπράτησης έργου της Περιφέρειας Αττικής και προσέφυγε, όπως δικαιούται, στο Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής κατά της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, με την οποία εγγράφηκε στο ΜηΜΕΔ, προβάλλοντας ότι η εγγραφή της ήταν παράνομη για το λόγο ότι δε διέθετε την απαιτούμενη από το Νόμο εμπειρία σε καθήκοντα αναθέτουσας αρχής, Προϊσταμένης αρχής ή Διευθύνουσας Υπηρεσίας Συμβάσεων Έργων, Μελετών κλπ. Η προσφυγή της απορρίφθηκε από το Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής με την αιτιολογία ότι ο Δήμος Αθηναίων ως σύνολο αποτελεί Αναθέτουσα Αρχή, οπότε στη συνέχεια η συνάδελφος προσέφυγε όπως δικαιούται στην Ειδική Επιτροπή του αρ. 152 του Ν.3463/2006 της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, η οποία και τη δικαίωσε, με το σκεπτικό ότι η εργασιακή της εμπειρία στο Τμήμα Ελέγχου Κατασκευών της Διεύθυνσης Δόμησης του Δήμου δε συνδεόταν με την εκπλήρωση καθηκόντων που αφορούσαν την ανάθεση ή εκτέλεση Δημοσίων Συμβάσεων Έργων ή Μελετών κλπ, συνεπώς και παρανόμως περιλήφθει στο ΜηΜΕΔ και ανέπεμψε την υπόθεση στο Δήμο για πρόσθετη κρίση.

Ο Δήμος αφού συμπλήρωσε-διόρθωσε την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, ώστε να δικαιολογήσει τη συμπερίληψη της συναδέλφου, προσέφυγε με αίτηση Ακυρώσεως κατά της απόφασης της Ειδικής Επιτροπής του αρ. 152 του Ν.3463/2006 της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής στο ΣτΕ, το οποίο και απέρριψε την Αίτηση Ακυρώσεως δικαιώνοντας την κρίση της Επιτροπής και τη συνάδελφο μας.

Υπενθυμίζουμε ότι η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ με πλήθος παρεμβάσεων της είχε αναδείξει σχετικά το θέμα:

  1. Θέματα που έχουν ανακύψει σχετικά με τη λειτουργία του ΜηΜΕΔ.docx

  2. Σχετικά με την λειτουργία του Μητρώου Δημοπρασιών (Μη.Μ.Ε.Δ.)  .docx

  3. Σχετικά με τη λειτουργία του Μητρώου Δημοπρασιών (Μη.Μ.Ε.Δ.)  .docx

  4. Σύλλογος Υπαλλήλων Δ. Αθηναίων ''Συγκρότηση και λειτουργία επιτροπών - κατάρτιση, τήρηση και λειτουργία του Μη.Μ.Ε.Δ. στο Δήμο Αθηναίων.  .pdf

Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2022

Νέο «φρένο» από το ΣτΕ στη νομιμοποίηση των οικισμών αυθαιρέτων του Υμηττού

Νέο «φρένο» από το ΣτΕ στη νομιμοποίηση των οικισμών αυθαιρέτων του Υμηττού

Υμηττός/EUROKINISSI

Φρένο στη νομιμοποίηση τριών οικισμών αυθαιρέτων στον Υμηττό έβαλε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) επιστρέφοντας με σοβαρότατες παρατηρήσεις και με σαφή γνωμοδότηση ότι η προτεινόμενη τακτοποίηση των οικισμών είναι αντισυνταγματική, το σχέδιο Προεδρικό Διατάγματος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προστασία του Υμηττού.

Οι προβλέψεις για τη δημιουργία μιας νέας “Ζώνης Στ” εντός της οποίας οριοθετούνται οι υφιστάμενοι οικισμοί Χέρωμα, που υπάγεται στο δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και Σκάρπιζα και Κίτσι που υπάγονται στο δήμο Κρωπίας και η ρύθμισή τους με το εργαλείο του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, δεν έπεισαν τα μέλη του Ε΄ τμήματος του ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.

Στη σχετική γνωμοδότησή τους αναφέρουν ξεκάθαρα ότι «πρέπει να διαγραφεί η μνεία στη ζώνη αυτή στην παρ. 7 του άρθρου 9 του σχεδίου, καθώς και το τελευταίο εδάφιο της διάταξης αυτής που αναφέρεται στους οικισμούς της εν λόγω ζώνης».

Στην επιχειρηματολογία τους επισημαίνουν πως η ζώνη Στ΄ «άτυπων συγκεντρώσεων περιοχών κατοικίας» (οικισμοί Χέρωμα, Σκάρπεζα, Κίτσι - Θήτι) συνιστά προσπάθεια μετατροπής συγκεκριμένων «άτυπων» οικισμών σε νόμιμες, πολεοδομικά ρυθμισμένες, οικιστικές περιοχές.

Υπενθυμίζουν ότι η προηγούμενη προσπάθεια είχε αποκρουστεί από το Δικαστήριο, με το σκεπτικό ότι η εξαίρεση από τα όρια των Ζωνών Α΄ και Β΄ του προεδρικού διατάγματος του 1978 ορισμένων περιοχών (Χέρωμα, Ανάληψη, Γύρισμα, Σκάρπιζα, Προφήτης Ηλίας και Πανόραμα), στις οποίες είχαν δημιουργηθεί, μέσω αυθαίρετης εκτός σχεδίου δόμησης, άτυποι οικισμοί με σκοπό την ένταξη των οικισμών αυτών στο σχέδιο πόλεως, θα οδηγούσε σε ανεπίτρεπτη, κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος, επί τα χείρω μεταβολή του καθεστώτος προστασίας του Υμηττού. Για τον ίδιο λόγο οι εκτός σχεδίου υφιστάμενοι οικισμοί δεν εξαιρέθηκαν από τις ζώνες προστασίας του π. δ/τος του έτους 2011.

ΕΜΔΥΔΑΣ ΑΚ: Καμία ουσιαστική ενέργεια πρόληψης παρά την αυξητική τάση των καιρικών φαινομένων


Διπλωματούχοι Μηχανικοί: Καμία ουσιαστική ενέργεια πρόληψης παρά την αυξητική τάση των καιρικών φαινομένων

«Σοβαρή αιτία της κακής διαχείρισης των ρεμάτων αποτελεί επίσης η απουσία πολεοδομικού σχεδιασμού σε οικισμούς, και μεγάλα τμήματα των πόλεων», σημειώνουν μεταξύ άλλων οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί Δημόσιοι Υπάλληλοι Ανατολικής Κρήτης

«Οι πλημμύρες σε συγκεκριμένες περιοχές είναι ένα επαναλαμβανόμενο φαινόμενο γνώριμο σε κράτος και πολίτες. Παρότι η ένταση και η συχνότητα εμφάνισης ακραίων φυσικών φαινομένων παρουσιάζει έντονη αυξητική τάση, δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική ενέργεια πρόληψης». Αυτό σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους οι Μηχανικοί δημοσίων υπαλλήλων ανατολικής Κρήτης, καλώντας την πολιτεία να μεριμνήσει άμεσα για την αποκατάσταση των ζημιών, και να επανεξετάσει τις προτεραιότητές της επενδύοντας σε μελέτες και έργα πρόληψης φυσικών καταστροφών, θωρακίζοντας παράλληλα τις Δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες με προσωπικό και πόρους.

«Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί Δημόσιοι Υπάλληλοι Ανατολικής Κρήτης δε θα σταματήσουμε να προασπιζόμαστε με κάθε τρόπο το δημόσιο συμφέρον προς όφελος του πολίτη, των επερχόμενων γενεών και του περιβάλλοντος», καταλήγουν στην ανακοίνωσή τους.




Ακολουθεί το πλήρες περιεχόμενο της ανακοίνωσης από την ΕΜΔΥΔΑΣ ΑΚ:

«Η πρόσφατη τραγική απώλεια δύο ανθρώπων και οι εκτεταμένες καταστροφές στην Αγία Πελαγία και τη Σητεία, θυμίζουν τις προ επταετίας πλημμύρες στο Γιόφυρο, το Δρακουλιάρη και στα ρέματα πέριξ του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου, καθώς επίσης και τις προ διετίας καταστροφές σε Καρτερό, Γούρνες και Μάλια, αλλά και τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα το Μάρτιο του 2022 ξανά στο Γιόφυρο και στη Χερσόνησο. Οι πλημμύρες σε συγκεκριμένες περιοχές είναι ένα επαναλαμβανόμενο φαινόμενο γνώριμο σε κράτος και πολίτες. Παρότι η ένταση και η συχνότητα εμφάνισης ακραίων φυσικών φαινομένων παρουσιάζει έντονη αυξητική τάση, δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική ενέργεια πρόληψης.


Οι πλημμύρες εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της παγκόσμιας περιβαλλοντικής κρίσης και το βασικό της αίτιο είναι η κακώς εννοούμενη αρχή του ανθρωποκεντρισμού, με την κατάληψη χωρίς μέτρο φυσικών περιοχών με επέκταση δόμησης, την αποψίλωση των πλαγιών λόγω δόμησης, κτηνοτροφίας ή πυρκαγιών, καθώς και την καταπάτηση της ζώνης αιγιαλού. Ωστόσο, παρά τις εμφανείς συνέπειες της υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος συνεχίζονται οι αδειοδοτήσεις και κατασκευές μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων στις παραλίες, μεγάλων μονάδων ΑΠΕ στα βουνά, καθώς και οι επεμβάσεις σε προστατευόμενες περιοχές. Οι ρεματιές, οι χείμαρροι και τα ποτάμια αποτελούν φυσικές διεξόδους του νερού. Η παρεμπόδισή τους (με μπάζωμα ή οικοδόμηση) είναι ολέθρια. Η συνήθης πρακτική της αντικατάστασης ενός ρέματος με δρόμο και κλειστό αποχετευτικό αγωγό αποδεικνύεται καταστροφική, αφού η διατομή του αγωγού συχνά σχεδιάζεται για λόγους οικονομοτεχνικούς για την κάλυψη συνήθων βροχοπτώσεων, με αποτέλεσμα σε έντονη βροχή ο δρόμος να μετατραπεί σε χείμαρρο. Την κατάσταση δυσχεραίνει η ελλιπής ή παντελής συντήρηση των υφιστάμενων (έστω και ανεπαρκών) αντιπλημμυρικών έργων. Σοβαρή αιτία της κακής διαχείρισης των ρεμάτων αποτελεί επίσης η απουσία πολεοδομικού σχεδιασμού σε οικισμούς, και μεγάλα τμήματα των πόλεων, καθώς οι 2 πολεοδομικές μελέτες προσδιορίζουν τις περιοχές στις οποίες απαγορεύεται η δόμηση αλλά και τις ελάχιστες αποστάσεις κτισμάτων από τα όρια των ρεμάτων Έτσι, υπάρχουν αδειοδοτημένα κτίρια μέχρι και στη γραμμή πλημμύρας. Ακόμα και στις περιοχές που εκπονούνται πολεοδομικές μελέτες, οι μελέτες αυτές παραμένουν για χρόνια (συχνά της τάξεως της 20ετίας) στα Στάδια Α και Β, και αργούν να φτάσουν (ή δε φτάνουν ποτέ) στο τελευταίο Στάδιο Γ, ώστε να υλοποιηθούν με Πράξεις Εφαρμογής. Οι τεράστιες καθυστερήσεις οφείλονται μεταξύ άλλων στην πολυδαίδαλη νομοθεσία που διαρκώς τροποποιείται αλλά και στην τραγική υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών που τις επιβλέπουν.

Ως μηχανικοί του δημοσίου, καταδικάζουμε την παγιωμένη διαχρονικά αντίληψη που θέτει σε προτεραιότητα πελατειακά συμφέροντα εις βάρος του μακροπρόθεσμου ορθού σχεδιασμού και την αδιαφορία της πολιτικής για τις επιστημονικές θέσεις του τεχνικού κόσμου. Οι αντιλήψεις αυτές λειτουργούν εις βάρος της υπεράσπισης της ανθρώπινης ζωής και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, μέσω της προστασίας τόσο της ιδιωτικής περιουσίας, όσο της θωράκισης των δημόσιων υποδομών και της προστασίας του περιβάλλοντος. Η απαξίωση των δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών, υποβαθμίζει το ρόλο των Διπλωματούχων μηχανικών του δημοσίου της συμβολής τους δηλαδή στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας, την ασφάλεια του πολίτη και την προστασία της ανθρώπινης ζωής και αξιοπρέπειας.

Παρά την υποβάθμισή τους, οι μηχανικοί του δημοσίου καλούνται στη διαχείριση κρίσεων που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές (πλημμύρες, πυρκαγιές, σεισμοί), να προσφέρουν τις τεχνικές τους γνώσεις, συχνά υπερβάλλοντας εαυτόν, ελλείψει των απαιτούμενων προϋποθέσεων (υποστελέχωση, έλλειψη μέσων και εξοπλισμού κλπ). Ωστόσο, παρά την αποδεδειγμένη αναγκαιότητα των μηχανικών του δημοσίου ως προασπιστών του δημοσίου συμφέροντος, θεσμοθετήθηκε η εκχώρηση των αρμοδιοτήτων τους σε ιδιώτες (πχ Αναπτυξιακές Εταιρίες των δήμων, ΕΕΤΑΑ). Αντί το κράτος να αντιμετωπίσει -ως όφειλε- με σοβαρότητα την πρόληψη των φυσικών καταστροφών με επαρκή χρηματοδότηση μελέτης και κατασκευής έργων αντιπλημμυρικής και αντιπυρικής προστασίας αλλά και αντισεισμικής θωράκισης, παρέχει εκ των υστέρων πενιχρές «αποζημιώσεις» στο όνομα μιας αόριστης «κλιματικής αλλαγής» που ξεπλένει τις ευθύνες και την αμέλεια όλων των αρμόδιων. Καλούμε την πολιτεία να μεριμνήσει άμεσα για την αποκατάσταση των ζημιών, και να επανεξετάσει τις προτεραιότητές της επενδύοντας σε μελέτες και έργα πρόληψης φυσικών καταστροφών, θωρακίζοντας παράλληλα τις Δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες με προσωπικό και πόρους.

Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί Δημόσιοι Υπάλληλοι Ανατολικής Κρήτης δε θα σταματήσουμε να προασπιζόμαστε με κάθε τρόπο το δημόσιο συμφέρον προς όφελος του πολίτη, των επερχόμενων γενεών και του περιβάλλοντος».

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

Ξεχάστε την απευθείας ηλεκτρική σύνδεση με Αυστρία – Γερμανία!

Ξεχάστε την απευθείας ηλεκτρική σύνδεση με Αυστρία – Γερμανία!

Η μετατροπή της χώρας σε ενεργειακή αποικία οδηγεί σε κοινωνική και οικολογική καταστροφή!

Δέκα χρόνια μετά από την εξαγγελία του τότε υπουργού Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης (ΠΕΚΑ) Γεωργίου Παπακωνσταντίνου με υφυπουργό το Γιάννη Μανιάτη, η ελληνική κυβέρνηση αναβιώνει το αξέχαστο πρόγραμμα «Ήλιος», με το οποίο υποτίθεται ότι η χώρα θα αποπλήρωνε το χρέος, πουλώντας στη Γερμανία -στατιστικά ή πραγματικά- ηλεκτρική ενέργεια από φωτοβολταϊκούς σταθμούς, των οποίων η ισχύς θα αυξάνονταν σταδιακά έως το 2050.

Έτσι, ο σημερινός υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε, στο συνέδριο Renewable & Storage Forum και όχι στην κοινωνία, ότι απηύθυνε πρόταση στους ομολόγους του της Αυστρίας και της Γερμανίας για την απευθείας εξαγωγή πράσινης(!) ηλεκτρικής ενέργειας από την Ελλάδα προς τις δύο χώρες με καλώδιο ισχύος έως 9 GW.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ιστότοπου energypress.gr, ο ΑΔΜΗΕ έχει ετοιμάσει σχέδια δύο εναλλακτικών οδεύσεων καλωδίου 3 GW, που σε επόμενη φάση μπορεί να αναβαθμιστεί στα 9 GW, το οποίο ξεκινώντας από την Ελλάδα θα φτάνει στην Αλβανία. Στη συνέχεια, είτε θα ακολουθεί χερσαία διαδρομή μέσω Μαυροβουνίου, Κροατίας και Σλοβενίας για να καταλήξει στην Αυστρία και τη Νότια Γερμανία, είτε θα ακολουθεί υποθαλάσσια διαδρομή από τα παράλια της Αλβανίας μέχρι τη Σλοβενία και στη συνέχεια χερσαία προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την προετοιμασία του φακέλου έτσι ώστε το έργο να υποβληθεί ως έργο κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI)[i].

Στο ίδιο συνέδριο ο αντιπρόεδρος του Διαχειριστή του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) Γιάννης Μάργαρης, ανέφερε ότι ο ΑΔΜΗΕ λειτουργεί με βάση την παραδοχή ότι ο νέος στόχος για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας της χώρας με το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) θα είναι κοντά στα 25 GW για το 2030. Στην Ελλάδα υφίσταται εγκατεστημένη ισχύς έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ισχύος 10 GW, ενώ άλλα έργα ισχύος 11 με 12 GW έχουν δεσμεύσει ηλεκτρικό χώρο στο δίκτυο. Το σύνολο ανέρχεται στα 22 GW είπε και, επομένως, πρέπει να σχεδιαστεί ποια θα είναι η συνέχεια. Στην ομιλία του χαρακτήρισε ως κρίσιμο θέμα τις διεθνείς διασυνδέσεις. Όπως τόνισε, χρειάζονται ισχυροί ηλεκτρικοί διάδρομοι προς τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, ώστε να γίνει η χώρα παραγωγός πράσινης ενέργειας σε μεγάλη κλίμακα και να μεταφέρει πιθανώς και ποσότητες από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή[ii].

ΣΜΤ: Σχέδιο Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας

Μηχανικών, Τεχνολόγων, Γεωλόγων, Σχεδιαστών


ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Το ακόλουθο κείμενο αποτελεί Σχέδιο Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, που διαμορφώθηκε κατά πλειοψηφία σε συνεδρίαση του ΔΣ και εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του σωματείου που πραγματοποιήθηκε στις 23/10/2022

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΜΙΣΘΩΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ

3ης Σεπτεμβρίου 48 Β (Εργατικό Κέντρο Αθήνας), ΑΘΗΝΑ,

τηλ. επικοινωνίας 6984328694, 6970132173

Πρόταση για τη σύναψη Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για τους εργαζόμενους σε τεχνικές, κατασκευαστικές και μελετητικές επιχειρήσεις όλης της χώρας



(Α). ΠΡΟΣTo Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρας Τάξης (ΣΤΕΑΤ), Φειδίου 14-16, ΤΚ 106 78, Αθήνα
Το Σύνδεσμο Ελληνικών Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ), Σίνα 10, 106 72 Αθήνα
Τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ανωνύμων Τεχνικών Εταιριών & ΕΠΕ (ΣΑΤΕ), Φειδίου 14-16, 106 78 Αθήνα
Την Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΗΕΔΕ), Αχαρνών 35,104 39Αθήνα
Την Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), Ασκληπιού 23, 106 80 Αθήνα
Την Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), Θεμιστοκλέους 4,106 78 Αθήνα
Την Ένωση Κατασκευαστών Κτιρίων Ελλάδος (ΕΚΚΕ), Λ. Συγγρού 134, 17671 ΑθήναΤο Σύνδεσμο Εταιρειών Γεωπληροφορικής & Κτηματολογίου (ΣΕΓΕΚ), Κερκύρας 17 – 19, 113 62 Αθήνα

(Β). ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΠΡΟΣΤο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Σταδίου 29, Αθήνα, 105 59
Το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, Περιφερειακή Διεύθυνση Εργασιακών Σχέσεων Αθηνών, Πατησίων 37, 10432 Αθήνα

(Γ) ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η περίοδος στην οποία λαμβάνει χώρα η διεκδίκηση της παρούσας ΣΣΕ χαρακτηρίζεται από :Την άνοδο της τεχνικής – κατασκευαστικής δραστηριότητας, η οποία έχει περιορίσει αισθητά την ανεργία, ενώ παράλληλα εξακολουθούν να υπάρχουν οι ίδιοι όροι που με την κατάργηση των ΣΣΕ μείωσαν το μέσο μισθό στον κλάδο, με το κάτω όριο μισθού να βρίσκεται πλέον στα 713 Ευρώ Μικτά.
Την αυξημένη κερδοφορία των ομίλων που διαμορφώθηκε στο έδαφος των χαμηλών μισθών μας.
Την ελαστικοποίηση του ωραρίου εργασίας με στόχο των εργοδοτών την επέκταση του ημερήσιου εργάσιμου χρόνου πέραν του 8ωρου χωρίς επιπλέον αμοιβή, τη γενικότερη εντατικοποίηση της εργασίας.
Τις μειώσεις των μισθών (έως και 30%) και ειδικά του μέσου μισθού που επιβλήθηκαν μαζικά και διατηρούνται από το 2010.
Ότι ο μισθός εξανεμίζεται απ’ την έκρηξη του πληθωρισμού, της ακρίβειας στην ενέργεια, στα ενοίκια, στα βασικά είδη και υπηρεσίες.Την υπερφορολόγηση των εργαζομένων μέσω άμεσων-έμμεσων φόρων που “συνεισφέρουμε” σταθερά το 95% των φόρων του κρατικού προϋπολογισμού.Αλλαγές στο ασφαλιστικό που υπέβαλλαν υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές με περικοπή των παροχών για σύνταξη, περίθαλψη κ.λπ.

Τι διασφαλίζει η συλλογική σύμβαση που διεκδικούμε :Καθορίζει με τρόπο συλλογικό κατώτατους μισθούς που αυξάνονται με βάση τα χρόνια δουλειάς στον κλάδο. Βάζει τέλος στη λογική της «ατομικής διαπραγμάτευσης» των μισθών και στο «επιχειρησιακό απόρρητο» που επιτρέπουν στην εργοδοσία να «λογαριάζεται» με τον καθένα χωριστά, να κρατάει για χρόνια στην ίδια μισθολογική κλάση έμπειρους εργαζόμενους ή να εμφανίζει ως «εταιρική ευθύνη» την αύξηση μετά από χρόνια δουλειάς, ώστε να συμπιέζει ή να συγκρατεί σύμφωνα με τις ανάγκες της κερδοφορίας το μέσο μισθό στον κλάδο.
Ρυθμίζει τον ημερήσιο και εβδομαδιαίο εργάσιμο χρόνο ενάντια στα εξαντλητικά ωράρια, ώστε να μη μπορεί η εργοδοσία να επιβάλλει απλήρωτα τα καθημερινά δεκάωρα ή τη δουλειά τα Σαββατοκύριακα.