Αναδημοσίευση άρθρου του Σπ. Μαρκέτου από το Unfollow
Ανέκαθεν οι αιτίες και οι στόχοι των νομισματικών ενώσεων
-καθώς βέβαια και των νομισματικών αποσχίσεων- αφορούσαν την πολιτική
μάλλον παρά την οικονομία. Και μολονότι παρουσιάζονται από τους
υποστηρικτές τους σαν κοινή λογική, διεθνιστική κατάκτηση, ή εργαλείο
για την επίτευξη ειρήνης και ευημερίας, η ιστορία τους μας λέει πως δεν
είναι τίποτε απ” όλα αυτά…
«Οι καλύτεροι ηγέτες» έλεγε ο Λάο Τσε «είναι κείνοι που ο κόσμος
δεν προσέχει καν την ύπαρξή τους. Μετά έρχονται εκείνοι που ο κόσμος
αγαπά κι επαινεί. Χειρότεροι είναι όσοι κυβερνούν με το φόβο, και
χειρότεροι απ” όλους εκείνοι που προκαλούν περιφρόνηση. Αν δεν είναι οι
ηγέτες αξιόπιστοι, οι μάζες δεν μπορούν να τούς εμπιστευτούν».
Στη σημερινή μας γλώσσα, έθετε το πρόβλημα της νομιμοποίησης της
εξουσίας. Σήμερα η Δύση, για να μη μιλήσουμε για τον υπόλοιπο κόσμο,
κυβερνιέται με το φόβο, και οι πολιτικές της ηγεσίες προκαλούν θυμηδία ή
περιφρόνηση, προαναγγέλλοντας αυτό που τεχνικά ονομάζουμε κρίση
νομιμοποίησης. Αυτή συχνά φέρνει την ανατροπή ενός συστήματος και την
αντικατάστασή του από άλλο. Ακόμη χειρότερα για το σύστημα, ο λαός πλέον
προσέχει και τι κάνουν οι κάτοχοι και οι διαχειριστές του χρήματος, που
ήταν ως πρόσφατα οι κρυφοί ηγέτες, τόσο πετυχημένοι ώστε κανείς δεν
ασχολιόταν μαζί τους.
Το καπιταλιστικό σύστημα, που σήμερα περνά τη χειρότερη κρίση στην
ιστορία του, φτιάχτηκε πριν από πέντε αιώνες. Στο πλαίσιό του
αναπτύχθηκαν τα δυναστικά κράτη τα οποία, μετά τη Γαλλική Επανάσταση,
εξελίχθηκαν στα σύγχρονα κράτη, συνήθως εθνικά, που νομιμοποιούνται
επικαλούμενα τη λαϊκή κυριαρχία. Διακηρύσσουν πως ο λαός είναι
κυρίαρχος, ενώ στην πραγματικότητα κυρίαρχο είναι το κεφάλαιο, και για
να διασφαλίσουν την αναπαραγωγή του φτωχαίνουν τους πολλούς, σχετικά ή
και απόλυτα.
Ο καπιταλισμός για να λειτουργεί χρειάζεται φτωχούς. Mόνον αν οι
πολλοί είναι φτωχοί κι εργάζονται φθηνά έχουν οι καπιταλιστές περιθώρια
κέρδους, είναι «ανταγωνιστικοί», όπως λένε στη γλώσσα τους. Οι φτωχοί
πρέπει να κρατιούνται φτωχοί, και όταν για οποιονδήποτε λόγο παύουν να
είναι αρκετά φτωχοί, πρέπει να καταστρέφονται ώστε να ξαναπάρει μπροστά ο
καπιταλισμός. Αυτό γίνεται μόνο με τη βία και κυρίως, στις σύγχρονες
Δυτικές κοινωνίες, την κρατική βία. Αλλά η βία, όπως εξηγούσε ο Λάο Τσε
πριν από δυόμιση χιλιάδες χρόνια, σβήνει τη νομιμοποίηση. Το βλέπουμε
τελευταία στη χώρα μας.