Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023
Χωροταξικές Υποκρισίες
Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2023
Ριζοσπαστική Κίνηση Τεχνικών - ΣΜΤ Μακεδονίας
Επιστολή Αιτήματος - Παύσης - Αναστολής των Συστημάτων ΤΕΕ
Προς: ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΕΧΝΙΚΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ
Θέμα: ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΕΤΕ ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ
ΠΑΥΣΗΣ
– ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ
ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
e-ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΤΟΥ Τεε
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ - ΠΑΥΣΗΣ – ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ
ΤΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΕΕ
Αξιότιμοι/ες συνάδελφοι/ισσες
μέλη της Διοικούσας Επιτροπής Τεε,
Αρχικά θα θέλαμε από πλευράς μας
να σας συγχαρούμε για την μαχητική σας απόφαση να εισηγηθείτε- σε εμάς- στους
επαγγελματίες μηχανικούς να προχωρήσουμε σε αποχή από την παροχή των υπηρεσιών
μας ως μέσο πίεσης ενάντια στο φοροληστρικό νομοσχέδιο του κ. Χατζηδάκη.
Δείχνετε με την απόφασή σας αυτή ότι κατανοείτε εμπράγματα τις ανάγκες μας και
στέκεστε επάξια δίπλα σε εμάς τους ελεύθερους επαγγελματίες μηχανικούς.
Θεωρούμε ότι βάσει του θεσμικού
σας ρόλου τον οποίο και πρεσβεύετε γνωρίζετε πολύ καλά ποιες είναι οι
καθημερινές αντιξοότητες με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ο επαγγελματίας
μηχανικός. Επίσης, γνωρίζετε πολύ καλά πώς ο επαγγελματίας μηχανικός αποτελεί
τον θεμέλιο λίθο του κλάδου, καθώς τα- μικρά- τεχνικά γραφεία είναι αυτά που
αναλαμβάνουν την διεκπεραίωση των δράσεων εκσυγχρονισμού της χώρας όπως
τακτοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών – σύνταξη ηλεκτρονικής ταυτότητας / φάκελου
κτιρίου – κτηματογράφηση / καταγραφή ακινήτων, κάποιες μάλιστα από τις δράσεις
αυτές αποτελούν και δεσμεύσεις της χώρας όπως είναι η ενεργειακή καταγραφή
ακινήτων – του κτιριακού αποθέματος - με την σύνταξη ενεργειακού πιστοποιητικού
(ΠΕΑ) αλλά και ενεργειακής αναβάθμισης του κτιριακού αποθέματος με την
διεκπεραίωση των προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης – Εξοικονομώ. Παράλληλα,
οι ιδιώτες μηχανικοί τροφοδοτούν την πλειονότητα των τεχνικών έργων της χώρας
με μελέτες αλλά και συνδράμουν με συμβάσεις έργου είτε ως υπεργολάβοι στην
επίβλεψη των μεγάλων τεχνικών έργων. Επίσης, είναι και αυτοί που σπεύδουν για
την εκπόνηση μελετών έναντι αποκατάστασης φυσικών καταστροφών (μελέτες
σεισμόπληκτων κτιρίων, πυρόπληκτων κτιρίων, κτλ) και μάλιστα με τιμές πολύ
χαμηλές (ακόμα και αμισθί ορισμένες φορές) προς τους παθόντες. Στηρίζουμε έτσι,
εν τοις πράγμασι την πραγματική οικονομία του τόπου και στεκόμαστε καθημερινά στο
πλευρό των συμπολιτών μας.
Το φορολογικό νομοσχέδιο –
λαίλαπα το οποίο εισάγεται από τον κ. Χατζηδάκη συνιστά παράλληλα και προσβολή
προς εμάς όχι μόνο ως προς τις διατάξεις που προβλέπει, αλλά και σύμφωνα με τις
δηλώσεις με τις οποίες συνόδευσε την εισαγωγή του ο κ. Χατζηδάκης. Ειδικότερα,
στράφηκε εναντίον μας, στοχοποιώντας μας ως φοροφυγάδες, παραβάτες,
εγκληματίες. Και όλα αυτά τα χυδαία ο κ.. Χατζηδάκης τα είπε προκειμένου να
μεθοδεύσει- και μόνο- την οικονομική μας αφαίμαξη η οποία μάλιστα με τη μέθοδο
του τεκμηρίου, θα πλήξει σφοδρότερα τους πιο ευάλωτους από εμάς και με τους
λιγότερους πόρους αναλογικά, καθώς σε αυτούς στοχεύει κατ’ αρχήν το τεκμήριο.
Με την παρούσα επιστολή θα
θέλαμε επομένως, να εκφράσουμε την ύστατη ανάγκη για αγώνα η οποία προκύπτει
για την αποτροπή της φορολογικής αυτής ληστείας την οποία απεργάζεται η
κυβέρνηση, και συνεπώς απαιτείται από μέρους μας η επιστράτευση όλων των
διαθέσιμων μέσων κλιμάκωσης μέχρι την τελική μας δικαίωση, που δεν θα είναι
άλλη από την απόσυρση του νομοσχεδίου. Ας σημειωθεί, ότι το νομοσχέδιο αυτό
πλήττει και τους λοιπούς κλάδους αυτοαπασχολούμενων (δικηγόροι, οδηγοί ταξί,
καταστηματάρχες, λογιστές, ιδιώτες γιατρούς, κτλ) με τους οποίους στεκόμαστε
αλληλέγγυοι και επιθυμούμε να συμπορευτούμε μαζί σε αγώνα.
Σας καλούμε λοιπόν να εξετάσετε
σοβαρά το ενδεχόμενο παύσης – αναστολής των συστημάτων τα οποία διαχειρίζεται
το Τεε (e-άδειες,
συστήματα αυθαιρέτων, ΕΚΧΑ, κτλ) σαν μοχλό πίεσης προς την κυβέρνηση, αλλά και
για να μας δώσετε την δυνατότητα να μπορέσουμε να στηρίξουμε με όλες μας τις
δυνάμεις τον δίκαιο αυτό αγώνα, καθώς η μαζική συμμετοχή μας σε αποχή - που
θα επιφέρει και τη νίκη του κλάδου μας - θα μπορούσε να εξασφαλιστεί μόνο με
την παράλληλη παύση των συστημάτων του Τεε.
Είμαστε σημαντικό κομμάτι της
βάσης της εθνικής οικονομίας, οι επαγγελματίες αυτοαπασχολούμενοι όλων των
κλάδων, ειδικότερα εμείς οι επαγγελματίες μηχανικοί πρωτοστατούμε στην ανάπτυξη
της οικονομίας, αξίζουμε την αναγνώριση και τον σεβασμό από την κυβέρνηση.
Αθήνα 7/12/2023
Οι
Υπογράφοντες - Υπογράφουσες
Ακολουθούν 23 υπογραφές
Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023
Ελεύθεροι Επαγγελματίες: Τι αναφέρει για το νομοσχέδιο το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής ΤΕΕ: Κάλεσμα σε αποχή διαμαρτυρίας των μηχανικών ενάντια στο φορονομοσχέδιο – καταιγίδα
ΤΕΕ: Κάλεσμα σε αποχή διαμαρτυρίας των μηχανικών ενάντια στο φορονομοσχέδιο – καταιγίδα
05-12-2023 - Πηγή: web.tee.gr
Σε συνέχεια των δυναμικών κινητοποιήσεων όλων των ελευθέρων επαγγελματιών, ενάντια στο φορονομοσχέδιο – καταιγίδα που συζητείται στη Βουλή, και ιδίως των συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας σε όλη τη χώρα, με συνεργασία των φορέων που εκπροσωπούν επιστημονικούς και επαγγελματικούς κλάδους αυτοαπασχολούμενων, η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ καλεί σε συνεχή αποχή των μηχανικών από τα καθήκοντα και τις εργασίες τους για όσο διάστημα συζητείται το νομοσχέδιο στη Βουλή και τουλάχιστον έως την Πέμπτη 7/12/2023, ως έμπρακτη και δυναμική αντίδραση στις επαίσχυντες φορολογικές διατάξεις που προβλέπονται, ώστε να υπάρξει πίεση για την απόσυρσή τους.
Ελεύθεροι Επαγγελματίες: Τι αναφέρει για το νομοσχέδιο το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής
05-12-2023 - Πηγή: mononews.gr
0
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ
Πλειάδα παρατηρήσεων επιφυλάσσει η έκθεση του επιστημονικού συμβουλίου της Βουλής, για την εισαγωγή τεκμαρτού εισοδήματος στη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών.
Η έκθεση του επιστημονικού συμβουλίου, που αναρτήθηκε εδώ και λίγη ώρα στον ιστότοπο της Βουλής, αναφέρει μεν ότι το Σύνταγμα δεν αποκλείει τη θέσπιση, κατά τρόπο γενικό και απρόσωπο, τεκμηρίων προς σύλληψη της φοροδιαφυγής, υπό την προϋπόθεση όμως ότι τα τεκμήρια ανταποκρίνονται στα δεδομένα της κοινής πείρας και ότι είναι μαχητά.
Το επιστημονικό συμβούλιο διατυπώνει τον προβληματισμό του ως προς το ζήτημα των “δεδομένων της κοινής πείρας”, ως ένδειξη για το παραγόμενο εισόδημα. Όπως, μεταξύ άλλων επισημαίνεται στην έκθεση, δεν υπάρχει ανάπτυξη των εμπειρικών δεδομένων στα οποία βασίσθηκε η καταρχήν ταύτιση του ελάχιστου εισοδήματος των αυτοτελώς απασχολούμενων προσώπων και των ελεύθερων επαγγελματιών με τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό ή τις αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου κάθε υποχρέου. Το επιστημονικό συμβούλιο διατυπώνει τον προβληματισμό του κατά πόσο η βάση προσδιορισμού για το τεκμήριο συμβαδίζει με τις αποφάσεις του ΣτΕ που έκρινε ότι οι μισθωτοί και οι μη μισθωτοί τελούν υπό “ουσιωδώς διαφορετικές συνθήκες απασχολήσεως και παραγωγής εισοδήματος”.
Το Επιστημονικό Συμβούλιο επισημαίνει ότι σε αντίθεση με τους μισθωτούς, το εισόδημα των μη μισθωτών είναι διαρκώς μεταβαλλόμενο, δεν συναρτάται, καταρχήν, με τους παράγοντες που διαμορφώνουν το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή του μισθού του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου, ενώ δεν αποκλείεται να είναι και αρνητικό (ζημίες), κυρίως στους τομείς της βιοτεχνίας και του εμπορίου. “Συνεπώς, η επίκληση των διδαγμάτων της κοινής πείρας για τη συναγωγή τεκμηρίου ως προς το ύψος του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτά ένα φυσικό πρόσωπο βάσει του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή, πολύ περισσότερο, των αποδοχών του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου, παρίσταται, ενδεχομένως, προβληματική”, αναφέρει το επιστημονικό συμβούλιο.
Όπως εξάλλου σημειώνεται, “δεδομένου ότι, κατά την κοινή πείρα, οι συνθήκες άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι πολύ διαφορετικές στα μεγάλα αστικά κέντρα εν σχέσει προς τις μικρότερες πόλεις ή τα χωριά, με πληθυσμό άνω των 500 κατοίκων, επισημαίνεται ότι, ενδεχομένως, το τεκμήριο θα έπρεπε να διαρθρώνεται σε περισσότερα κλιμάκια αναλόγως της γεωγραφικής θέσης και του πληθυσμού της πόλης ή του χωριού εγκατάστασης του υποχρέου”.
Ακολουθούν οι παρατηρήσεις του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής στις διατάξεις για τη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών:
“8. Επί των άρθρων 15-17 Με τις διατάξεις αυτές προστίθενται νέα άρθρα 28Α – 28Δ στον ΚΦΕ και εισάγεται νέο σύστημα τεκμαρτού προσδιορισμού του ελάχιστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα (εκτός του εισοδήματος από αγροτική δραστηριότητα) που αποκτούν φυσικά πρόσωπα (με την εξαίρεση των προσώπων που αποκτούν εισόδημα από έως και τρεις εργοδότες, και αυτών που παρουσιάζουν αναπηρία άνω του 80%), συναρτώμενο καταρχήν προς το ετήσιο ποσό του νομοθετημένου μεικτού κατώτατου μισθού ή προς το ποσό που αντιστοιχεί στις μεικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από το υπόχρεο φυσικό πρόσωπο και έως 30.000 ευρώ.
Το ποσό αυτό προσαυξάνεται έως 30% αναλόγως του χρόνου έναρξης της επαγγελματικής δραστηριότητας του υποχρέου και, περαιτέρω, σε αυτό προστίθεται (α) ποσό ίσο με το 10% της ετήσιας δαπάνης μισθοδο9 σίας (και έως 15.000 ευρώ), και (β) ποσό που ανέρχεται σε 5% επί του ποσού κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υποχρέου υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του συνόλου των επιχειρηματιών που ασκούν την ίδια δραστηριότητα (βάσει του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας από την οποία ο υπόχρεος αντλεί τα υψηλότερα έσοδα). Το ως άνω προσδιοριζόμενο ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα δεν μπορεί να υπερβεί τις 50.000 ευρώ.
Ακολούθως, ορίζονται περιπτώσεις (στρατιωτική θητεία, φυλάκιση, νοσηλεία, εγκυμοσύνη, φυσικές καταστροφές, ανάκληση άδειας λειτουργίας ή άσκησης επαγγέλματος, απαγόρευση λειτουργίας, άλλοι λόγοι ανωτέρας βίας), η συνδρομή των οποίων παρέχει στον φορολογούμενο τη δυνατότητα να αμφισβητήσει το ελάχιστο τεκμαρτό ετήσιο εισόδημα και, εν συνεχεία, ορίζεται ότι, εάν ο φορολογούμενος αμφισβητεί το προκύπτον τεκμαρτό εισόδημα για λόγους πέραν της συνδρομής των ανωτέρω προϋποθέσεων, ζητεί τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου.
Περαιτέρω, προβλέπεται ότι το τεκμαρτό εισόδημα μειώνεται κατά το ποσό των εισοδημάτων που οι υπόχρεοι αποκτούν από μισθωτή εργασία, σύνταξη ή αγροτική δραστηριότητα, και ορίζονται λοιπές περιπτώσεις μείωσης του τεκμαρτού εισοδήματος (για τα πρώτα έτη από την έναρξη της επαγγελματικής δραστηριότητας, για πολυτέκνους, αναπήρους άνω του 67%, γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα, γονείς με εξαρτώμενα τέκνα με αναπηρία, και για πρόσωπα που ασκούν τη δραστηριότητά τους και κατοικούν σε οικισμούς της ηπειρωτικής χώρας με πληθυσμό μικρότερο των 500 κατοίκων ή σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων).
Κατά την πάγια νομολογία του ΣτΕ, ο κοινός νομοθέτης διαθέτει ευρεία ευχέρεια να διαμορφώνει το κατάλληλο, κατά την εκτίμησή του, φορολογικό σύστημα με στόχο τη διακρίβωση της πραγματικής φοροδοτικής ικανότητας των υποχρέων και τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης. Στο πλαίσιο αυτό, η μέσω τεκμηρίων σύλληψη της φορολογητέας ύλης δεν αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 5 και 20 του Συντάγματος, εφόσον με τα τεκμήρια δεν επιβάλλεται φορολογική υποχρέωση επί πλασματικής φορολογητέας ύλης, αλλά καθιερώνεται ειδική μέθοδος εξεύρεσης του πραγματικού εισοδήματος.
Επομένως, το Σύνταγμα δεν αποκλείει τη θέσπιση, κατά τρόπο γενικό και απρόσωπο, τεκμηρίων προς σύλληψη της φοροδιαφυγής, υπό την προϋπόθεση, αφενός, ότι τα τεκμήρια ανταποκρίνονται στα δεδομένα της κοινής πείρας και, αφετέρου, ότι είναι μαχητά, παρέχεται, δηλαδή, στον φορολογούμενο δυνατότητα αμφισβήτησης του τεκμαρτώς προσδιοριζόμενου εισοδήματος (ΣτΕ 1694/1990, 2919/1999, 3284/2000, πρβλ. ΣτΕ 4340/1983).
Α. Εν προκειμένω, ως προς το ζήτημα των δεδομένων της κοινής πείρας, στην ανάλυση συνεπειών ρύθμισης η οποία συνοδεύει το νομοσχέδιο αναφέρεται απλώς ότι “το τεκμαρτό εισόδημα προσδιορίζεται με βάση τα διδάγματα της κοινής πείρας σε σχέση με τη φύση της δραστηριότητας της ατομικής επιχείρησης, ιδίως εάν απασχολεί προσωπικό, τον προσδιορισμό της αξίας της εισφερόμενης εργασίας από τον επιχειρηματία και τον κύκλο εργασιών, ως ένδειξη για το παραγόμενο εισόδημα”, χωρίς, όμως, περαιτέρω ανάπτυξη των εμπειρικών δεδομένων στα οποία βασίσθηκε η καταρχήν ταύτιση του ελάχιστου εισοδήματος των αυτοτελώς απασχολούμενων προσώπων και των ελεύθερων επαγγελματιών με τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό ή τις αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου κάθε υποχρέου.
Κατά τούτο, υφίσταται προβληματισμός ως προς το εάν η, κατά τα ανωτέρω, βάση του προτεινόμενου τεκμηρίου μπορεί να θεωρηθεί ότι συμβαδίζει με τα δεδομένα της κοινής πείρας, υπό το φως και των αποφάσεων του ΣτΕ 1880 και 1889/2019 (Ολομ.), με τις οποίες, μεταξύ άλλων, κρίθηκε ότι οι μισθωτοί και οι μη μισθωτοί τελούν υπό “ουσιωδώς διαφορετικές συνθήκες απασχολήσεως και παραγωγής εισοδήματος”.
Πράγματι, κατά τα δεδομένα της κοινής πείρας, τα έσοδα των μισθωτών χαρακτηρίζονται από σταθερότητα, καθώς προέρχονται από έναν, κατά κανόνα, εργοδότη, ο οποίος δεσμεύεται καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της απασχόλησής τους σε αυτόν να τους καταβάλλει συγκεκριμένο μισθό, ενώ οι δαπάνες που συνδέονται με την εργασία τους, κατά κανόνα, δεν βαρύνουν αυτούς, αλλά τον εργοδότη τους, σε αντίθεση με τους μη μισθωτούς των οποίων τα έσοδα συναρτώνται από πλήθος παραγόντων (στους οποίους, πάντως, δεν περιλαμβάνεται το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή των αποδοχών του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου τους), με αποτέλεσμα να μην είναι ποτέ σταθερά, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις δαπάνες τους που βαρύνουν τους ίδιους.
Στο πλαίσιο αυτό, σε αντίθεση με τους μισθωτούς, το εισόδημα των μη μισθωτών είναι διαρκώς μεταβαλλόμενο, δεν συναρτάται, καταρχήν, με τους παράγοντες που διαμορφώνουν το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού (άρθρο 134 παρ. 2 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, π.δ. 80/2022) ή του μισθού του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου, ενώ δεν αποκλείεται να είναι και αρνητικό (ζημίες), κυρίως στους τομείς της βιοτεχνίας και του εμπορίου, ενδεχόμενο που αναγνωρίζει και ο φορολογικός νομοθέτης, παρέχοντας τη δυνατότητα μεταφοράς της σχετικής ζημίας και συμψηφισμού της με μελλοντικά κέρδη κατά τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος των επόμενων πέντε ετών (άρθρο 27 παρ. 1 ΚΦΕ).
Συνεπώς, η επίκληση των διδαγμάτων της κοινής πείρας για τη συναγωγή τεκμηρίου ως προς το ύψος του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτά ένα φυσικό πρόσωπο βάσει του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή, πολύ περισσότερο, των αποδοχών του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου, παρίσταται, ενδεχομένως, προβληματική.
Συναφώς, επισημαίνονται και τα εξής ειδικότερα ζητήματα:
α. Στον βαθμό που, κατά την αντίληψη του νομοθέτη, ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός (ή οι αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου απασχολούμενου υπαλλήλου έως του ποσού των 30.000,00 ευρώ) δύνανται, κατά τα δεδομένα της κοινής πείρας, να αποτελέσουν βάση συναγωγής τεκμηρίου του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος των μη μισθωτών, προβληματισμός δημιουργείται, υπό το φως και της αρχής της ισότητας, από τη μη έκπτωση από το τεκμαρτό αυτό εισόδημα των ασφαλιστικών εισφορών τους (τουλάχιστον των εισφορών της 1ης ασφαλιστικής κατηγορίας, δεδομένου ότι, αν ο ασφαλισμένος δεν επιλέξει ασφαλιστική κατηγορία, κατατάσσεται υποχρεωτικά σε αυτή, κατά το άρθρο 39 παρ. 2 του ν. 4387/2016), δοθέντος ότι οι μισθωτοί δεν φορολογούνται επί του μεικτού, αλλά επί του καθαρού μισθού μετ’ έκπτωση των ασφαλιστικών τους εισφορών (άρθρο 14 παρ. 1 περ. δ΄- στ΄ ΚΦΕ).
β. Ως προς την προσαύξηση του τεκμαρτώς προσδιοριζόμενου ελάχιστου καθαρού εισοδήματος κατά ποσό ίσο με το 5% της διαφοράς μεταξύ του κύκλου εργασιών του υποχρέου και του μέσου όρου του κύκλου εργασιών του συνόλου των επιχειρηματιών που ασκούν την ίδια δραστηριότητα, παρατηρείται ότι, σε περίπτωση φορολογουμένων με περισσότερες της μίας δραστηριότητες, θα ανταποκρινόταν καλύτερα στα δεδομένα της κοινής πείρας αν η προσαύξηση γινόταν χωριστά ανά δραστηριότητα, και όχι συνολικά βάσει της δραστηριότητας από την οποία ο υπόχρεος αντλεί τα υψηλότερα έσοδα.
Περαιτέρω, σκόπιμο θα ήταν να διευκρινισθεί νομοθετικά ότι, για τον προσδιορισμό του μέσου όρου του κύκλου εργασιών κάθε δραστηριότητας, θα λαμβάνονται υπόψη μόνο τα έσοδα των φυσικών, και όχι και των νομικών προσώπων.
γ. Ως προς τη μείωση του τεκμαρτού εισοδήματος μόνο κατά το ποσό των εισοδημάτων που ο υπόχρεος αποκτά από μισθωτή εργασία, σύνταξη ή αγροτική δραστηριότητα, επισημαίνεται ότι, για την ταυτότητα του λόγου, το τεκμαρτό εισόδημα θα έπρεπε να μειώνεται και κατά το ποσό των κερδών που αναλογούν στον υπόχρεο από τη συμμετοχή του σε νομικά πρόσωπα στα οποία εισφέρει την εργασία του.
δ.Ενώ αναγνωρίζεται το ενδεχόμενο μη πλήρους απασχόλησης του υποχρέου, λόγος, προφανώς, για τον οποίο προβλέπεται η μείωση στο ήμισυ του τεκμαρτού εισοδήματος που προκύπτει για υποχρέους που είναι πολύτεκνοι ή γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα ή γονείς με τέκνα με αναπηρία, παρατηρείται ότι, κατά την κατάστρωση του τεκμηρίου, δεν περιλαμβάνεται ρύθμιση γενικής εφαρμογής για υποχρέους μη πλήρους απασχόλησης, κατ’ αντιστοιχία των μισθωτών με μερική απασχόληση (βλ. άρθρο 106 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου), των οποίων οι αποδοχές διαμορφώνονται, αναλόγως των ωρών εργασίας τους, σε ποσό μικρότερο από τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό που ισχύει για μισθωτούς πλήρους απασχόλησης.
ε. Με την παράγραφο 3 του νέου άρθρου 28Γ του ΚΦΕ ορίζεται ότι το τεκμαρτό εισόδημα μειώνεται κατά το ήμισυ για υποχρέους που ασκούν τη δραστηριότητά τους και κατοικούν σε οικισμούς της ηπειρωτικής χώρας με πληθυσμό μικρότερο των 500 κατοίκων ή σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων.
Δεδομένου ότι, κατά την κοινή πείρα, οι συνθήκες άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι πολύ διαφορετικές στα μεγάλα αστικά κέντρα εν σχέσει προς τις μικρότερες πόλεις ή τα χωριά με πληθυσμό άνω των 500 κατοίκων, επισημαίνεται ότι, ενδεχομένως, το τεκμήριο θα έπρεπε να διαρθρώνεται σε περισσότερα κλιμάκια αναλόγως της γεωγραφικής θέσης και του πληθυσμού της πόλης ή του χωριού εγκατάστασης του υποχρέου.
Β. Ως προς το ζήτημα του μαχητού χαρακτήρα του τεκμαρτού ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, επισημαίνονται τα εξής: α. Με την παράγραφο 3 του νέου άρθρου 28Α του ΚΦΕ ορίζονται ορισμένες περιπτώσεις, που, εφόσον συντρέχουν, “το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα που προσδιορίζεται με βάση το τεκμήριο της παρ. 2, μπορεί να αμφισβητηθεί από τον υπόχρεο για αντικειμενικούς λόγους”. Από τη διατύπωση της ανωτέρω ρύθμισης, θα μπορούσε, ενδεχόμενως, να συναχθεί ερμηνευτικά ότι η Φορολογική Διοίκηση διαθέτει διακριτική ευχέρεια ως προς την εφαρμογή ή μη του τεκμηρίου στις εν λόγω περιπτώσεις. Ορθότερο θα ήταν η ρύθμιση να αναδιατυπωθεί, ώστε να είναι σαφές ότι η μη εφαρμογή του τεκμηρίου στις περιπτώσεις αυτές δεν θα είναι δυνητική, αλλά υποχρεωτική για τη Φορολογική Διοίκηση. Εξ άλλου, ως προς τη χρήση του όρου “ιδίως” κατά την απαρίθμηση των περιπτώσεων αμφισβήτησης του τεκμηρίου, επισημαίνεται ότι, ναι μεν θεωρητικά αφήνει το ενδεχόμενο αμφισβήτησης του τεκμηρίου και σε άλλες περιπτώσεις, πλην όμως είναι λίαν αμφίβολο αν, σε επίπεδο Φορολογικής Διοίκησης, θα μπορέσουν να συναχθούν και άλλες περιπτώσεις. Για τον λόγο αυτόν, θα ήταν ίσως σκόπιμο στην προτεινόμενη διάταξη να περιληφθούν και άλλες περιπτώσεις μη εφαρμογής του τεκμηρίου ή να παρασχεθεί νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό τους. Περαιτέρω, ορίζεται ότι, για τη μη εφαρμογή του τεκμηρίου, “ο φορολογούμενος προσκομίζει τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του στη Φορολογική Διοίκηση.
Η Φορολογική Διοίκηση ελέγχει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων του υπόχρεου και μειώνει ανάλογα το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα”. Επισημαίνεται, συναφώς, ότι στις περιπτώσεις αυτές, για λόγους χρηστής διοίκησης, η έκδοση πράξης διοικητικού προσδιορισμού του φόρου εισοδήματος πρέπει να έπεται της εξέτασης των δικαιολογητικών, τα οποία θα συνυποβάλλονται με τη φορολογική δήλωση.
Επίσης, ως προς τη χρήση του ρήματος “προσκομίζει”, ενδεχομένως, θα ήταν ορθότερο να χρησιμοποιείται το ρήμα “διαβιβάζει”, δεδομένου ότι τόσο οι φορολογικές δηλώσεις, όσο και οι αιτήσεις των φορολογουμένων, υποβάλλονται πλέον ηλεκτρονικά. β. Με την παράγραφο 4 του νέου άρθρου 28Α του ΚΦΕ ορίζεται, εν συνεχεία, ότι “[α]ν ο υπόχρεος αμφισβητεί το ποσό που προκύπτει από την εφαρμογή του παρόντος για λόγους πέρα από τη συνδρομή των προϋποθέσεων της παρ. 3, ζητεί τη διενέργεια ελέγχου του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 4987/2022 Α’ 206) για να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού”.
Από τη διατύπωση της ανωτέρω διάταξης δεν καθίσταται σαφές αν, σε περίπτωση αμφισβήτησης του τεκμηρίου, κατά το χρονικό διάστημα έως το πέρας του ελέγχου, ο υπόχρεος θα πρέπει να καταβάλλει τον φόρο που αναλογεί στο εισόδημα που προκύπτει από τα λογιστικά αρχεία του ή αυτόν που προκύπτει από τον τεκμαρτό προσδιορισμό του.
Και στην περίπτωση αυτή, για λόγους χρηστής διοίκησης, αλλά και υπό το φως του τεκμηρίου αθωότητας και του δικαιώματος ιδιοκτησίας, καθώς και του γεγονότος ότι ο χρόνος έναρξης αλλά και η διάρκεια του ελέγχου δεν εμπίπτουν στη σφαίρα ευθύνης του φορολογουμένου, αλλά της Φορολογικής Διοίκησης, πρέπει να γίνει δεκτό ότι ο φορολογούμενος θα καλείται να καταβάλει τη σχετική διαφορά μόνο μετά το πέρας του ελέγχου, ο οποίος και θα προσδιορίζει τελικά τη φορολογική οφειλή του.
‘Αλλως, πρέπει να τεθεί εκ του νόμου εύλογη και αποκλειστική προθεσμία για την ολοκλήρωση του ελέγχου κατόπιν υποβολής του σχετικού αιτήματος, μετά το πέρας της οποίας το τεκμήριο θα ανατρέπεται αυτοδικαίως, και τα τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά θα επιστρέφονται εντόκως.
Περαιτέρω, προβληματισμός υφίσταται ως προς το είδος και το εύρος του ελέγχου αυτού, ενόψει και της ανάγκης για την, κατά τα ανωτέρω, ταχεία διεξαγωγή του. Από τη γενική αναφορά του νόμου σε “έλεγχο του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας” δεν καθίσταται σαφές αν ο έλεγχος αυτός θα είναι “από τα γραφεία της Φορολογικής Διοίκησης” ή επιτόπιος (μερικός ή πλήρης), καθώς και αν αντικείμενο έρευνας θα είναι κάτι άλλο πέραν των λογιστικών αρχείων του φορολογουμένου και του εξ αυτών προκύπτοντος αποτελέσματος.
Αυτονόητο, πάντως, είναι ότι το βάρος απόδειξης της τυχόν ύπαρξης εισοδήματος πέραν του δηλωθέντος, και έως το ύψος του τεκμαρτώς προσδιοριζόμενου, θα φέρει η Φορολογική Διοίκηση, και ότι δεν θα καλείται ο φορολογούμενος να αποδείξει αρνητικό γεγονός, δηλαδή τη μη απόκρυψη εισοδήματος και τη μη διάπραξη φοροδιαφυγής. γ. Με την παράγραφο 5 του νέου άρθρου 28Α του ΚΦΕ ορίζεται, επιπλέον, ότι, “[γ]ια την εφαρμογή των διατάξεων που θέτουν προϋποθέσεις για τη λήψη προνοιακών και κοινωνικών επιδομάτων, (…) το εισόδημα που λαμβάνεται υπόψη δεν μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος που προσδιορίζεται με το παρόν και τα άρθρα 28Β έως 28Δ”.
Εν προκειμένω, από τη διατύπωση του νόμου δεν είναι απολύτως σαφές τι θα ισχύει σε περίπτωση μη εφαρμογής ή ανατροπής του τεκμηρίου, κατά τις παραγράφους 3 και 4 του νέου άρθρου 28Α του ΚΦΕ.”.
Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2023
Βγήκε νέα προκήρυξη ΑΣΕΠ για 1259 προσλήψεις μηχανικών - Κενές θα μείνουν πολλές θέσεις
Εκδόθηκε η 3ΓΒ/2023 Προκήρυξη του ΑΣΕΠ, με 1259 θέσεις ΠΕ Μηχανικών. Όλες τις προσφερόμενες θέσεις Μηχανικών, ανά ειδικότητα, ανά Φορέα και ανά Περιοχή.
Το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, σε συνέχεια της ανακοίνωσης μας για τα αποτελέσματα Διαγωνισμών του ΑΣΕΠ, ενημερώνει ότι απεστάλη στο Εθνικό Τυπογραφείο για δημοσίευση η 3ΓΒ/2023 Προκήρυξη του ΑΣΕΠ που αφορά στην πλήρωση συνολικά τεσσάρων χιλιάδων διακοσίων εβδομήντα έξι (4.276) θέσεων μόνιμου προσωπικού και προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης από επιτυχόντες του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού (Β’ Στάδιο) σε φορείς του δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4765/2021.
Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σημειώνει ότι είναι μεν θετικό το πλήθος των προσφερόμενων θέσεων (που αφορούν στα έτη 2023 και 2024), αλλά αφενός δεν επαρκεί για να καλύψει τις μεγάλες ανάγκες και το γερασμένο προσωπικό, από την άλλη όπως ακριβώς είδαμε και με την 13Κ/2021 οι παραιτήσεις θα είναι τόσες που θα μείνουν πάρα πολλές θέσεις ακάλυπτες, κυρίως λόγω εξευτελιστικών αποδοχών. Το παραπάνω ενισχύεται και από το γεγονός ότι οι επιτυχόντες Μηχανικοί του Διαγωνισμού είναι μόλις 1390, πολύ λίγοι παραπάνω δηλαδή από τις ζητούμενες θέσεις (1259)!
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ | ΠΛΗΘΟΣ ΑΣΕΠ 3ΓΒ/2023 | ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΕΣ ΓΡΑΠΤΟΥ |
ΠΕ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ | 177 | 163 |
ΠΕ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ | 119 | 157 |
ΠΕ ΜΕΤΑΛΛΕΙΟΛΟΓΩΝ-ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 13 | 37 |
ΠΕ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 169 | 161 |
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ | 1 | 19 |
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ | 4 | 37 |
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | 33 | 81 |
ΠΕ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 432 | 405 |
ΠΕ ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 188 | 136 |
ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 34 | 143 |
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ | 36 | 52 |
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | 53 | |
ΣΥΝΟΛΟ | 1.259 | 1.391 |
ΠΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ | 297 |
η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αναφέρει ακόμη ότι από την παραπάνω σύγκριση είναι προφανές ότι στις περισσότερες ειδικότητες Διπλωματούχων Μηχανικών, οι επιτυχόντες του Γραπτού Διαγωνισμού δεν επαρκούν για την κάλυψη των αντιστοίχων θέσεων και το ΑΣΕΠ, θα πρέπει να καλέσει και άλλους συναδέλφους για να μη μείνουν αδιάθετες θέσεις Μηχανικών.
Δείτε όλες τις προσφερόμενες θέσεις Μηχανικών, ανά ειδικότητα, ανά Φορέα και ανά Περιοχή ΕΔΩ