Σάββατο 10 Αυγούστου 2019

Με τροπολογία της τελευταίας στιγμής δεν κατεδαφίζονται τα τουριστικά αυθαίρετα (!)


Με τροπολογία της τελευταίας στιγμής δεν κατεδαφίζονται τα τουριστικά αυθαίρετα (!)

Μία από τις πολλές (ν)τροπολογίες που κατατέθηκε τα τελευταία λεπτά στο πολυνομοσχέδιο της νέας κυβέρνησης, αφορά την αναστολή κατεδάφισης των τουριστικών αυθαιρέτων για 30 μέρες.

Η τροπολογία κατατέθηκε από τον βουλευτή Κώστα Κατσαφάδο ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ σημείωσε ότι δεν πρέπει να γίνουν κατεδαφίσεις λόγω Αυγούστου και την ενδεχομένως κακή εικόνα που θα δουν οι …τουρίστες (μπλουντόζες κλπ).

Επίσης ανέφερε και τις αρνητικές παρενέργειες που θα είχε η κατεδάφιση εν μέσω θέρους για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους σε αυτές.

Εν πολλοίς δηλαδή οι αυθαίρετοι εργοδότες να κάνουν ανενόχλητοι τη «μπάζα» τους τον Αύγουστο για ακόμη μία χρονιά και από Σεπτέμβρη …βλέπουμε, ενώ τα δικαιώματα των εργαζομένων είναι η στάχτη στα μάτια για την τακτοποίηση συμφερόντων.

Μετά το σάλο ο βουλευτής έχει συμπεριλάβει στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας του, ότι μετά τη λήξη της εν λόγω προθεσμίας «θα γίνει κατεδάφιση των κατασκευών που εμπίπτουν στη ρύθμιση, με αυστηρή παρακολούθηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες και γι’ αυτό το Υπουργείο Ανάπτυξης δεσμεύεται».

Το «μούδιασμα» για την συγκεκριμένη τροπολογία παρέμεινε καθώς η κυβέρνηση είχε κάνει προεκλογική της «σημαία» την τραγωδία στο Μάτι, στην οποία τα αυθαίρετα έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.

30 στρέμματα χωρίζουν το Mall Athens από την τακτοποίηση



Η Lamda χρειάζεται ως κοινόχρηστο χώρο την έκταση της Εθνικής Τράπεζας, προκειμένου να «νομιμοποιηθεί» το χρυσοφόρο εμπορικό της κέντρο.

Ενας αθέατος «πόλεμος» εξελίσσεται τους τελευταίους μήνες γύρω από το εμπορικό κέντρο The Mall Athens. Πρωταγωνιστές, η Lamda Development, η Εθνική Τράπεζα, ο Δήμος Αμαρουσίου, με το υπουργείο Περιβάλλοντος στον ρόλο... του διαιτητή. Και αντικείμενο της διαμάχης, η έκταση της Εθνικής Τράπεζας την οποία η Lamda χρειάζεται ως κοινόχρηστο χώρο προκειμένου να «νομιμοποιηθεί» το εμπορικό της κέντρο.

Αφετηρία της υπόθεσης είναι η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (376/2014). Οπως έκρινε για το οικοδομικό τετράγωνο του εμπορικού κέντρου The Mall «για το οποίο προβλέπεται συντελεστής δόμησης υπερδιπλάσιος του μέσου συντελεστή του γενικού πολεοδομικού σχεδίου, δεν προκύπτει από την επιστημονική μελέτη ειδικότερη αντιμετώπιση του ζητήματος της οικιστικής επιβάρυνσης σε σχέση με το σύνολο της περιοχής και των εν γένει συνεπειών στο περιβάλλον». Η απόφαση κατέληγε ότι, μετά την αξιολόγηση των συνεπειών, όχι μόνο δεν δικαιολογείται η θέσπιση των αδειών με νόμο, αλλά «δεν προκύπτει η συνδρομή των προϋποθέσεων που απαιτούνται κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος για τον καθορισμό του εν λόγω συντελεστή δομήσεως».

Με βάση αυτή την απόφαση, επικράτησε η άποψη ότι το κύριο πρόβλημα του ΣτΕ ήταν η απουσία μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και ότι αυτή η «τυπική εκκρεμότητα» θα μπορούσε να λυθεί μια δεκαετία μετά τη λειτουργία του εμπορικού κέντρου. Ετσι, η Πολιτεία δεν προχώρησε σε ακύρωση της διάταξης του νόμου με τον οποίο εγκρίθηκε η οικοδομική άδεια του εμπορικού κέντρου και το The Mall δεν κρίθηκε ποτέ τυπικά αυθαίρετο (πιθανότατα σταθμίζοντας τις συνέπειες που θα είχε η μετατροπή του σε «κουφάρι» αλλά και τις ενδεχόμενες αποζημιώσεις που λογικά θα αναζητούσε η ιδιοκτήτρια εταιρεία). Η Lamda στη συνέχεια κίνησε παράλληλα δύο διαδικασίες: η μία αφορούσε την ένταξη του ακινήτου στις στρατηγικές επενδύσεις (εγκρίθηκε το 2014 αλλά δεν έχει ενεργοποιηθεί), με στόχο την ενεργειακή του αναβάθμιση.

Η δεύτερη, την κατάρτιση ενός ειδικού χωρικού σχεδίου (ΕΧΣ), ενός πολεοδομικού εργαλείου που λειτουργεί ως «ομπρέλα» στον ήδη υφιστάμενο σχεδιασμό. Τον Αύγουστο του 2016, το υπουργείο Περιβάλλοντος έδωσε σε δημόσια διαβούλευση τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ΕΧΣ. Προκειμένου να αιτιολογηθεί εκ των υστέρων η ανέγερση του εμπορικού σε μια περιοχή αμιγούς κατοικίας, η ΣΜΠΕ έθετε τα εξής επιχειρήματα: 1. Το παραδοσιακό εμπορικό κέντρο του Αμαρουσίου δεν έδινε, ελλείψει χώρου, δυνατότητα ανάπτυξης του λιανικού εμπορίου και επομένως το The Mall κάλυψε ένα «αστικό κενό». 2. Η λειτουργία του εμπορικού κέντρου μετέτρεψε τον Ολυμπιακό Πόλο του ΟΑΚΑ από έναν μονοδιάστατο πόλο αθλητισμού σε έναν πολυλειτουργικό μητροπολιτικό πυρήνα. 3. Ο επαναπροσδιορισμός των χρήσεων γης και ο καθορισμός οργανωμένων ζωνών ανάπτυξης του τριτογενούς τομέα «απελευθερώνει τις υφιστάμενες περιοχές κατοικίας».

Το ΕΧΣ εγκρίθηκε τελικά από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ). Με δεδομένο ότι το σχέδιο θα έπρεπε να συνοδεύεται από ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής, σύμφωνα με τον νόμο το ΕΧΣ και το ρυμοτομικό θα έπρεπε να εγκριθούν με ενιαίο Προεδρικό Διάταγμα. Το υπουργείο Περιβάλλοντος ζήτησε τα απαραίτητα στοιχεία από τη Lamda, αλλά αυτά δεν κατατέθηκαν ποτέ. Πρόσφατα απέστειλε υπενθύμιση, χωρίς προς το παρόν να έχει λάβει απάντηση.

Παρασκευή 9 Αυγούστου 2019

Χτύπημα Μητσοτάκη-Βρούτση σε εργολαβικούς εργαζόμενους: με εκπρόθεσμη τροπολογία κατήργησαν την αιτιολόγηση των απολύσεων

Έτερη τροπολογία εισάγει πλαφόν 4.608 ευρώ στη μηνιαία σύνταξη που μπορεί να χορηγήσει ο ΕΦΚΑ


Θυμίζοντας τον… παλιό κακό εαυτό της, η ΝΔ προκάλεσε το απόγευμα θύελλα αντιδράσεων, με δύο τροπολογίες που κατέθεσε εκπρόθεσμα ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, μισή μόλις ώρα πριν από την ψηφοφορία για το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την «κυβερνησιμότητα» των ΟΤΑ, την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου κτλ. Από τις δύο εκπρόσθεσμες τροπολογίες, μαζί με αυτή της κατάργησης του πανεπιστημιακού ασύλου, η κυβέρνηση Μητσοτάκη αρχίζει σιγά σιγά να φανερώνει το αντεργατικό και αντιλαϊκό προφίλ της, κάτι βεβαίως όχι και τόσο νέο ή άγνωστο στον κόσμο της δουλειάς και στους απόμαχούς της. Αναλυτικότερα.

Η μια τροπολογία, αντεργατική από την πρώτη μέχρι την τελευταία της λέξη, καταργεί την υποχρέωση του εργοδότη να αιτιολογεί με βάσιμο λόγο την απόλυση εργαζόμενου, ενώ προβλέπει επίσης ότι σε περίπτωση που μια επιχείρηση έχει προσλάβει έναν εργαζόμενο μέσω εργολάβου, τότε την ευθύνη για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας την έχει αποκλειστικά ο εργολάβος και όχι η επιχείρηση στην οποία εργάζεται. Καταργείται δηλαδή η δυνατότητα του εργαζόμενου, αν έχει απαιτήσεις και δικαιώματα που δεν ικανοποιεί ο υπεργολάβος, να στραφεί στον εργολάβο για την αποζημίωσή του (εδώ η τροπολογία).

Η δεύτερη τροπολογία προβλέπει πλαφόν στις συντάξεις. Ειδικότερα, με την τροπολογία θεσπίζεται ανώτατο όριο στο συνολικό ακαθάριστο ποσό κάθε μηνιαίας κύριας σύνταξης ή περισσοτέρων της μιας συντάξεων λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου που χορηγούνται από τον ΕΦΚΑ και εφόσον μέρος του χρόνου ασφάλισης διανύθηκε ή ανάγεται έως και 31.12.2016. Το νέο ανώτατο όριο σύνταξης ορίζεται στο 12πλάσιο της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί στα 20 έτη ασφάλισης (ήτοι στο ποσό των 4.608 ευρώ), στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται τα ποσά των χορηγούμενων από τον ΕΦΚΑ επιδομάτων αναπηρίας. Το εν λόγω ανώτατο όριο εφαρμόζεται και επί των συντάξεων που έχουν χορηγηθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 (12.5.2016) ή ανατρέχουν στην ανωτέρω ημερομηνία (εδώ η τροπολογία).

Διήμερο δράσεων στη Μεσοχώρα, 10-11/8/2019

Διήμερο δράσεων στη Μεσοχώρα, 10-11/8/2019


Μέσα σε ένα νέο πολιτικό περιβάλλον, που δεν προμηνύει τίποτα καλό για τη Μεσοχώρα, ξαναβρισκόμαστε στη καλοκαιρινή μας συνάντηση στη Μεσοχώρα και στις όχθες του Αχελώου. Σε διήμερο δράσεων καλεί το Δίκτυο «Μεσοχώρα - Αχελώος SOS», το Σαββατοκύριακο 10-11 Αυγούστου 2019, που περιλαμβάνει:


Το Σάββατο 10/8, 20:00:
συνέλευση κατοίκων-αλληλέγγυων, στην οποία θα συζητηθούν οι εξελίξεις στο θέμα του φράγματος της Μεσοχώρας, οι ραγδαίες αλλαγές στο ενεργειακό τοπίο και η πορεία του άτυπου διαλόγου μεταξύ των κινηματικών συλλογικοτήτων, που δραστηριοποιούνται σε όλα τα ενεργειακά «μέτωπα».

Την Κυριακή 11/8, 12:00: 
πορεία στο φράγμα

Την Κυριακή 11/8, 21:00:
προβολή της νέας ταινίας του Δ. Κουτσιαμπασάκου «Ο Ηρακλής, ο Αχελώος και η Μεσοχώρα»

Πέμπτη 8 Αυγούστου 2019

Συνηγορία για το Πανεπιστημιακό άσυλο

3 κείμενα για το άσυλο, από τους Πανεπιστημιακούς δάσκαλους ΕΜΠ, τη Συσπείρωση Πανεπιστημιακών και ένα παλαιότερο Δ. Κωτσάκη.


Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι ΕΜΠ: Συνηγορία για το Πανεπιστημιακό άσυλο

Το Πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο ο χώρος όπου οι φοιτητές μας κάνουν μάθημα και αξιολογούνται, όπου μοιράζονται σε «αρίστους και ανεπαρκείς», αλλά και ο χώρος όπου κοινωνικοποιούνται, συνυπάρχουν, εκφράζονται, αντιδικούν και βρίσκουν συναινέσεις, ο χώρος όπου γίνονται ελεύθεροι άνθρωποι και ενεργοί πολίτες. Αν δεν προστατέψουμε αυτή την πολυμορφία, αυτή την άβολη έκρηξη της ζωής που είναι η νεότητα, το Πανεπιστήμιο θα μαραζώσει. 

Οι δημοκρατίες δεν κρίνονται από την προστασία και τα δικαιώματα που παρέχουν στους ισχυρούς αλλά από την προστασία και τα δικαιώματα που εξασφαλίζουν για τους αδυνάτους. Η δημοκρατική λειτουργία δεν αποδεικνύεται μόνο στη δύναμη της πλειοψηφίας να συγκροτεί αποφάσεις για το κοινό καλό αλλά και στην υποστήριξη των εκάστοτε μειοψηφιών ως απαραίτητων για τη διαμόρφωση της αυτοκριτικής της κοινωνίας. Χωρίς αυτήν την εγγυημένη προστασία των περιστασιακά λίγων ή των λιγότερο περιστασιακά ανίσχυρων ούτε δημοκρατία ούτε κοινωνική δημιουργικότητα μπορεί να υπάρξει.

Η έννοια του ασύλου την προστασία αυτή γεννήθηκε για να εκφράσει και να υλοποιήσει. Σήμερα μια σειρά πόλεις στις ΗΠΑ διαχωρίζουν τη θέση τους από την κυρίαρχη άδικη πολιτική αντιμετώπισης του μεταναστευτικού ρεύματος: δεν είναι τυχαίο ότι διάλεξαν το όνομα πόλεις-άσυλα (sanctuary cities). Και σχεδόν μόλις χτες, στην Ελλάδα του αντιδικτατορικού αγώνα, το ΕΜΠ και η Νομική με τις κινητοποιήσεις τους έδωσαν υπόσταση στην ζωογόνο δύναμη του Πανεπιστημιακού ασύλου (παρότι νομικά τότε δεν είχε κατοχυρωθεί) –αυτήν που βάρβαρα και παραδειγματικά θέλησε να συντρίψει η δικτατορία.

Οι σημερινοί κυβερνώντες, όπως και πολλοί άλλοι στο παρελθόν, θέλουν αντίθετα να παρουσιάσουν το άσυλο ως άντρο ανομίας αν όχι ως πηγή κάθε είδους επικίνδυνης παραβατικότητας. Οι προθέσεις τους παρά την ρητορεία που επικαλείται την επιβολή του νόμου και της τάξης είναι σαφείς. Να εξαλείψουν παραδειγματικά και προληπτικά κάθε εστία αντίστασης σε έναν κοινωνικό χώρο που πάντα γεννούσε την αμφισβήτηση και την κοινωνική κριτική. Όχι, τα Πανεπιστήμια δεν είναι ένας ακόμα δημόσιος χώρος. Είναι φυτώρια νέων ιδεών, τόποι που η δημοκρατία δοκιμάζεται, κρίνεται και αναζητά νέους δρόμους, ακόμα και αν δεν είναι αποδεκτοί από πολλούς.

Μάθαμε πρόσφατα από κείμενο διακεκριμένων συναδέλφων ότι το «άσυλο… δεν αφορά τους φοιτητές» αλλά τελικά την ελευθερία των καθηγητών. Άλλη εικόνα και όραμα έχουμε εμείς για το Πανεπιστήμιο και το ρόλο των φοιτητών. Γι’ αυτούς υπάρχει το Πανεπιστήμιο, αυτοί αποτελούν το μέλλον της κοινωνίας, αυτών την κριτική οφείλουμε να ακούμε ακόμα και όταν μας φαίνεται άδικη, υπερβολική ή και έντονη. Οι πράξεις και τα λόγια μας ως Πανεπιστημιακών Δασκάλων του ΕΜΠ κατευθύνονται πάντα στον ανοικτό διάλογο με τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας και στη διαμόρφωση συναινετικών λύσεων με τον σεβασμό του καθένα και της καθεμιάς ξεχωριστά. Γι’ αυτό για μας το άσυλο προϋποθέτει την Πανεπιστημιακή αυτοδιοίκηση και είναι ταυτόχρονα μια από τι σημαντικότερες κατακτήσεις της.


ΤΜΕΔΕ: Προανακρούσματα προθέσεων ιδιωτικοποίησης της ασφάλισης


ΤΜΕΔΕ: Προανακρούσματα προθέσεων ιδιωτικοποίησης της ασφάλισης


Χιλιάδες Μηχανικοί λάβαμε τις τελευταίες ημέρες ηλεκτρονικόμήνυμα από το ΤΜΕΔΕ το οποίο διαφημίζει τις νέες ασφαλιστικές του παροχές σε συνεργασία με πολυεθνική ιδιωτική ασφαλιστική εταιρία.
Η στιγμή μόνο τυχαία δεν είναι. Η πρόσφατη ανάληψη της διακυβέρνησης από τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ με σαφώς διακηρυγμένο στόχο την ιδιωτικοποίηση μέρους ή και όλου της Κοινωνικής Ασφάλισης είναι σε άμεση συνάφεια με τις παραπάνω κινήσεις.
Είναι προφανές ότι η υφιστάμενη εδώ και χρόνια επιχείρηση διάλυσης της Δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης που υπηρετήθηκε πιστά από όλες τις κυβερνήσεις, όλα τα μνημόνια (και πριν από αυτά), όλες τις Διοικήσεις ΤΕΕ, αποτελεί τη βάση με την οποία επιχειρούν να νομιμοποιήσουν το μεγάλο κόλπο που έρχεται.
Όταν με διαδοχικούς αντιασφαλιστικούς Νόμους (Ν2084/92, Ν3518/06, Ν3655/07, Ν3896/11, Ν4387/16) έχεις εκτινάξει τις εισφορές στα ύψη, έχεις αποψιλώσει τις συντάξεις, έχεις εκμηδενίσει την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και οδηγείς χιλιάδες στη μετανάστευση, στην ανεργία και στα κατασκευασμένα χρέη, έχεις τζογάρει και ληστέψει τα αποθεματικά (μία μόνο λέξη Άττικα), έχεις προκαλέσει διοικητικό χάος με την ενοποίηση, έχεις καταστρέψει την αλληλεγγύη των γενεών και έχεις υπονομεύσει το Δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα, είναι σαφές ότι στρώνεις το έδαφος στην ιδιωτικοποίηση.
Ιδιωτικοποίηση την οποία περιμένουν πως και πως οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες ώστε να ξεκοκαλίσουν ότι έχει απομείνει από τα αποθεματικά και τις εισφορές μας και να ανοίξουν νέα πεδία κερδοφορίας τους.
Το τραγικό στην περίπτωση μας είναι ότι το διαχρονικά υποβαθμισμένο ΤΣΜΕΔΕ (και με ευθύνες του κλάδου μας για τις διοικήσεις και τις πολιτικές που επέλεγε), έχασε το «Σ» τις συντάξεις και την ασφάλιση δηλαδή, έγινε ΤΜΕΔΕ (με αρμοδιότητες εγγυοδοσία μονάχα) με το Ν4387/16 και σήμερα ξαναεπιστρέφει ως φορέας παροχής και ασφαλιστικών καλύψεων. Αφού πρώτα διεκδίκησε και κέρδισε σημαντικό μέρος της περιουσίας του πρώην ασφαλιστικού μας Ταμείου. Έρχεται να πουλήσει δηλαδή αυτά που κάποτε παρείχε.
Εδώ είμαστε και προβλέπουμε ότι δε θα περιοριστεί εκεί. Η ιδιωτικοποίηση της επικουρικής και του εφάπαξ (ΕΤΕΑΕΠ) είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης («δεύτερος πυλώνας») και οι μνηστήρες πολλοί.

Τετάρτη 7 Αυγούστου 2019

Για το κοινωνικό δικαίωμα στην ασφαλή στέγη



Για το κοινωνικό δικαίωμα στην ασφαλή στέγη

του Γιάννου Γιαννόπουλου*

Η συζήτηση για την πολιτική προστασία έρχεται στο προσκήνιο όποτε υπάρχουν καταστροφές, ή γεγονότα που τις «υπενθυμίζουν». Κάπως έτσι έγινε και με τον πρόσφατο σεισμό στην Αθήνα την 19η Ιουλίου 2019. 

Η αντισεισμική προστασία, ο αντισεισμικός σχεδιασμός και η θωράκιση των κτιρίων είναι βασικό τμήμα της πολιτικής προστασίας. Αρκετά ζητήματα που αφορούν το συγκεκριμένο θέμα έχουν θιχτεί κατά το παρελθόν, ακόμα και αν διαφωνεί κανείς με πλευρές των προσεγγίσεων. Υπάρχουν όμως και νεότερες εξελίξεις που επιβεβαιώνουν την ανάγκη λήψης μέτρων. Και το ζήτημα δεν είναι να κινδυνολογήσουμε ή να καταστροφολογήσουμε (εξάλλου τα κτίρια είναι ήδη πολύ καλύτερα από ό,τι ήταν μέχρι τα μέσα του προηγούμενου αιώνα, και αυτό αποδεικνύεται – κατά κανόνα – και από το τι συνέβη σε προηγούμενους μεγάλους σεισμούς), αλλά η πρόληψη. Και να ιδωθεί και η κοινωνική διάσταση των ζητημάτων, γιατί «ουδέτερη» επιστήμη δεν υπάρχει:

Τα τελευταία χρόνια έχουμε αλλαγές στους σεισμικούς συντελεστές, σε μια σειρά από περιοχές, μετά από μεγάλους σεισμούς. Επίσης η λογική των κανονισμών έχει αλλάξει στο βάθος των δεκαετιών, παλιότερα τα κτίρια σχεδιάζονταν με υπεραντοχές ώστε «να μην πάθουν βλάβες», ενώ μεταγενέστερα οι βλάβες έγιναν τμήμα του σχεδιασμού, ώστε εάν η καταπόνηση του κτιρίου υπερβεί το όριο, οι βλάβες να συμβούν με το βέλτιστο τρόπο για την προστασία της ζωής. Τέλος, τα τελευταία χρόνια υπάρχει ο ΚΑΝονισμός ΕΠΕμβάσεων (ΚΑΝ.ΕΠΕ.) , ένας πολύ προχωρημένος κανονισμός για τα κτίρια από μπετόν, που στη βάση της γνώσης που έχουμε για μια υπαρκτή κατασκευή (για τον οπλισμό, τα υλικά της κλπ) μπορούμε να σχεδιάσουμε παρεμβάσεις για να αρθεί στο ύψος των σημερινών στάνταρ ασφαλείας. Ο ΚΑΝΕΠΕ χρησιμοποιείται σήμερα για τη μελέτη των αυθαιρέτων, και σε αλλαγές χρήσης που αλλάζουν τη σπουδαιότητα του κτιρίου, αλλά μπορεί να έχει καθολική εφαρμογή. Ένας αντίστοιχος κανονισμός, ο Κανονισμος Αποτίμησης Δομητικών Επεμβάσεων Τοιχοποιίας (Κ.Α.Δ.Ε.Τ.), για τα κτίρια από «φέρουσα τοιχοποιία», τα πέτρινα δηλαδή, βρίσκεται στη φάση των διαβουλεύσεων. Με βάση τα παραπάνω προκύπτουν μια σειρά εύλογων ερωτημάτων αλλά και «αυτονόητων» δράσεων. «Αυτονόητων» μέσα σε εισαγωγικά, γιατί θα ήταν απολύτως αυτονόητες εάν η λογική του βραχυπρόθεσμου κόστους και οφέλους δεν καθόριζε τα πάντα στη σημερινή κοινωνία: 
Έχουμε κτίρια στην Ελλάδα τα οποία έχουν χτιστεί πριν ακόμα υπάρξει κανονισμός, πριν το ’59 δηλαδή. Ξεκινώντας από τα πέτρινα, των οποίων ο αριθμός είναι μεγάλος, ειδικά στην περιφέρεια. Έχουμε κτίρια τα οποία έχουν φτιαχτεί με παλαιότερους κανονισμούς. Κανονικά θα πρέπει σταδιακά όλα να περάσουν έλεγχο Στατικής Επάρκειας, φτάνοντας προοδευτικά, μέχρι όσα φτιάχτηκαν με κανονισμούς προ του ’95 τουλάχιστον. Εκτός αυτού, υπάρχουν κτίρια τα οποία σχεδιάστηκαν στη βάση πιο πρόσφατων κανονισμών, αλλά πριν αλλάξουν οι σεισμικοί συντελεστές στις περιοχές όπου βρίσκονται, επομένως θα έπρεπε επίσης να ενταχθούν σταδιακά σε διαδικασία ελέγχων. Σε αυτή τη διαδικασία, τα κτίρια μεγάλης σημασίας (νοσοκομεία, σχολεία κλπ), πρέπει να προηγηθούν. 
Αυτή η διαδικασία είναι προφανώς κοστοβόρα, ακόμα και για τον έλεγχο. Τα ποσά που είχαν ακουστεί στα ΜΜΕ για τις μελέτες στατικής επάρκειας, όταν αυτή έγινε υποχρεωτική για τα αυθαίρετα, ήταν εκτός πραγματικότητας. Δεν μιλάμε για ένα απλό πιστοποιητικό, μιλάμε για μια ολοκληρωμένη μελέτη, η οποία εκτός από την αποτύπωση και την αποτίμηση του υφιστάμενου κτιρίου, σε αρκετές περιπτώσεις προϋποθέτει και εργαστηριακούς ελέγχους, αν θέλουμε να έχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα. Θα μπορούσε όμως το ελληνικό δημόσιο, που ευαγγελίζεται και την αντιστροφή του “brain drain” δια στόματος όλων των τελευταίων κυβερνήσεων, να προσλάβει μηχανικούς και να προωθήσει αυτή τη διαδικασία. Ή θα μπορούσε, εναλλακτικά, να αξιοποιήσει τους ελεύθερους επαγγελματίες μηχανικούς στο πραγματικό τους αντικείμενο και όχι ως μέρος ενός εισπρακτικού μηχανισμού, συντονίζοντας την όλη διαδικασία. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε για κάθε μελέτη να υπάρχουν και ελεγκτές ώστε και η εκτίμηση να είναι ασφαλέστερη, και να μην παίρνει ένας μηχανικός όλη την ευθύνη. 
Και με όσα κτίρια δεν κριθούν στατικώς επαρκή; Προφανώς εκεί είναι το ζήτημα, να εντοπιστούν όσα κτίρια δεν είναι επαρκώς θωρακισμένα απέναντι στο ενδεχόμενο του σεισμού σχεδιασμού, και να δούμε τι θα γίνει. Η μία λύση είναι να ενισχυθούν (υπάρχουν πολλές σύγχρονες μέθοδοι). Το πρόγραμμα των ενισχύσεων θα έπρεπε να καλυφθεί και από το δημόσιο, με αναλογική επιδότηση αναλόγως εισοδήματος, περιουσιακής κατάστασης κλπ, όπως γίνεται και σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις. Θα έπρεπε φυσικά να καλυφθεί ολόκληρο το κόστος για τα χαμηλά εισοδήματα και όσους γενικώς δεν μπορούν να καλύψουν τις οικονομικές απαιτήσεις των επεμβάσεων. (Στο τέλος της διαδικασίας, το κτίριο πέραν της ουσιώδους προστασίας, έχει και υψηλότερη αξία και χρόνια «ζωής» για τον ιδιοκτήτη). Η άλλη επιλογή, σε υπερκορεσμένες περιοχές του αστικού ιστού θα μπορούσε να είναι ακόμα και η κατεδάφιση κτιρίων και η μετατροπή των οικοπέδων σε ελεύθερους χώρους, με μεταφορά των κατοίκων σε άλλες κατοικίες (να τους δίνεται επιλογή περιοχών κλπ). 

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Αυταρχικές και απαξιωτικές συμπεριφορές Συντονιστή και προϊσταμένων κατά υπαλλήλων της Δ/νσης Υδάτων Ηπείρου

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583  fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
                                                                            
Αρ. Πρωτ. 7871                                                                       Αθήνα,  06/8/2019
                               Προς:   Πίνακας Αποδεκτών

Θέμα: Αυταρχικές και απαξιωτικές συμπεριφορές Συντονιστή και προϊσταμένων κατά υπαλλήλων της Δ/νσης Υδάτων Ηπείρου

Κύριοι Υπουργοί, 

Η Οδηγία 2000/60/ΕΚ για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων όπως ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με τον Ν.3199/2003, θέτει ως περιβαλλοντικό στόχο την επίτευξη της «καλής» κατάστασης των υδάτινων σωμάτων ορίζοντας μεταξύ άλλων διαδικασία αδειοδότησης των υδροληψιών. Με την εφαρμοζόμενη από τις Δ/νσεις Υδάτων ΚΥΑ 146896/2014 απλοποιήθηκε σημαντικά η διαδικασία αδειοδότησης των υδροληψιών. Ωστόσο, παρά τη νομοθέτηση απλοποιημένων διαδικασιών, τα αιτήματα αδειοδότησης των πολιτών αξιολογούνται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, μετά από καθυστέρηση αρκετών ετών (πάνω από πέντε). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αφενός μεν τη μη εξυπηρέτηση του πολίτη αφετέρου δε την αδυναμία αξιόπιστης αποτύπωσης του ισοζυγίου απολήψεων και υδάτινων αποθεμάτων ενόψει και της 2ης αναθεώρησης των Σχεδίων Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής Ποταμών τα τέλη του 2022. Οι λόγοι για την παραπάνω δυσλειτουργία είναι η έλλειψη προσωπικού στις Δ/νσεις Υδάτων αλλά και οι παρερμηνείες του νομοθετικού πλαισίου αδειοδότησης από τον εκάστοτε Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης που ακυρώνει τις όποιες απλοποιημένες διαδικασίες αδειοδότησης της ΚΥΑ 146896/2014. 

Τελευταία, μας έχουν κοινοποιηθεί καταγγελίες συναδέλφων μας για την απαράδεκτα αυταρχική και απαξιωτική συμπεριφορά του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας κ. Μιχελάκη, ο οποίος όπως φαίνεται, επηρέασε τον αν. προϊστάμενο Γ.Δ. Περιβαλλοντικής και Χωροταξικής Πολιτικής κ. Γαζή και την αν. προϊσταμένη Δ/νσης Υδάτων Ηπείρου κ. Μούλια απέναντι σε υπαλλήλους της Δ/νσης Υδάτων Ηπείρου. Ο Συντονιστής και οι παραπάνω προϊστάμενοι με γραπτές εντολές τους τροποποιούν τη διαδικασία αδειοδότησης, καταργώντας ουσιαστικά στην πράξη τις απλοποιημένες διαδικασίες της ΚΥΑ 146896/2014. Σημειώνεται ότι, η ίδια η ΚΥΑ δίνει τη δυνατότητα τροποποίησης των διαδικασιών της, με έκδοση Κανονιστικής Πράξης από τον Συντονιστή, μετά όμως από τη σύμφωνη γνώμη της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων και τώρα της Γενικής Γραμματείας Περιβάλλοντος και Υδάτων, την οποία Κανονιστική Πράξη ουδέποτε ο Συντονιστής εξέδωσε.

Αυτό όμως δεν εμποδίζει τον ίδιο και δυστυχώς όπως μας αναφέρεται, και τους περί αυτόν προϊσταμένους, να απειλούν με πειθαρχικές διώξεις τους συναδέλφους μας, να τους κατηγορούν για παρακώλυση των διαδικασιών αδειοδότησης, καθώς και να τους χαρακτηρίζουν εμμονικούς και με έλλειψη ορθής κρίσης, γιατί «τολμούν» να εκφράσουν εγγράφως την επιφύλαξη τους στα Σχέδια Αποφάσεων που προσυπογράφουν, σύμφωνα με το άρθρο 25 του Υ.Κ., λόγω της ακολουθούμενης διαδικασίας αδειοδότησης. Οι ίδιοι που κατηγορούν για παρακώληση των διαδικασιών αδειοδότησης, είναι αυτοί που έχουν στα χέρια τους Σχέδια Αδειών για πάνω από δώδεκα (12) μήνες, χωρίς να τα υπογράφουν καθώς είναι προσυπογραμμένα με επιφύλαξη από τους συναδέλφους μας και τα οποία θα έπρεπε να είχαν υπογράψει ή απορρίψει εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την εισήγησή τους, σύμφωνα με την ΚΥΑ 146896/2014. Είναι τέτοιο το μένος και η αυταρχική τους διάθεση, όπου έφτασαν να διώκουν πειθαρχικά συνάδελφο μας υπάλληλο της Δ/νσης Υδάτων Ηπείρου επειδή ανέπτυξε, με ανοικτό λογισμικό, Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποφάσεων Αδειοδότησης Έργων Αξιοποίησης Υδατικών Πόρων για όλες τις Δ/νσεις Υδάτων χρησιμοποιώντας τεχνικές αναγνώρισης κειμένου μέσω των δεδομένων του ΔΙΑΥΓΕΙΑ και για το οποίο επικροτήθηκε από συλλογικούς φορείς ιδιωτών. 

Τρίτη 6 Αυγούστου 2019

Ερημοποίηση της Ελλάδας

Ερημοποίηση της Ελλάδας 



Υπάρχει ανησυχητική αύξηση όλων των δεικτών που καταγράφουν τον κίνδυνο ερημοποίησης στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Ελλάδα, λέει στην «Κ» ο ακαδημαϊκός Χρήστος Ζερεφός, υπογραμμίζοντας τη μεγάλη σημασία του προβλήματος με αφορμή την προχθεσινή Παγκόσμια Ημέρα για την Καταπολέμηση της Ερημοποίησης και της Ξηρασίας. Μάλιστα, δίνοντας και «είδηση», ο κ. Ζερεφός αποκαλύπτει στην «Κ» πως ήδη τροποποιούνται προς το χειρότερο τα κλιματικά μοντέλα για τη μείωση των βροχοπτώσεων στην Ανατολική Ελλάδα: «Με βάση τις προηγούμενες εκτιμήσεις στο πλαίσιο των κλιματικών μοντέλων της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, υπήρχε πρόβλεψη, στο δυσμενέστερο μοντέλο, για μείωση των βροχοπτώσεων στις ανατολικές περιοχές της χώρας μας κατά 15%. Στην αναθεώρηση των εκτιμήσεων, που θα ανακοινωθεί τους επόμενους μήνες, προβλέπεται ποσοστό μείωσης 20%», λέει στην «Κ» ο κ. Ζερεφός. «Ηδη τα τελευταία 100 χρόνια έχει παρατηρηθεί μείωση της βροχής κατά 20% στη Δυτική Ελλάδα, που είναι η περιοχή με τις μεγάλες βροχοπτώσεις και τα μεγαλύτερα αποθέματα ύδατος. Στα ανατολικά η μείωση είναι μικρότερη, αλλά τα χειρότερα έρχονται», λέει ο ακαδημαϊκός, με βάση και την έκθεση της Επιτροπής Μελέτης της Κλιματικής Αλλαγής (ΕΜΕΚΑ), που έχει συστήσει η Τράπεζα της Ελλάδος. 

«Το περίπου 30% της έκτασης της Ελλάδας μπορεί να απειληθεί από ερημοποίηση», σημειώνει ο κ. Ζερεφός. Ερημοποίηση δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη συνθήκες αφρικανικής έρημου. Ερημοποίηση σημαίνει υποβάθμιση των εδαφών σε τέτοιο βαθμό, ώστε να χάνουν τη γονιμότητά τους και να «πεθαίνουν». «Το έδαφος γίνεται πολύ φτωχό και δεν μπορεί να στηρίξει καλλιέργειες και βλάστηση. Η διαδικασία αυτή οφείλεται στην κλιματική αλλαγή, αλλά και σε λάθος ανθρώπινες παρεμβάσεις», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Χρήστος Γιαννακόπουλος, διευθυντής ερευνών στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών. 

«Ο κίνδυνος ερημοποίησης μεγαλώνει σε περιοχές της χώρας όπου μειώνονται οι βροχοπτώσεις και όπου εναλλάσσονται ακραία φαινόμενα, όπως πλημμύρες και ξηρασία, ενώ ρόλο στην Ελλάδα παίζουν και οι πολλοί μικροσεισμοί, καθώς και το πολύπλοκο ανάγλυφο», εξηγεί ο κ. Ζερεφός. Πιο ευάλωτες στον κίνδυνο της απερήμωσης είναι η Ανατολική Πελοπόννησος και η Ανατολική Στερεά, τμήματα της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας, της Θράκης, νησιά του Αιγαίου και περιοχές της Κρήτης. 

Για «αλόγιστη χρήση και υπερβολική κατανάλωση νερού» μιλάει ο κ. Ζερεφός. «Ο υδροφόρος ορίζοντας στην Ανατολική Μεσόγειο έχει κατέβει πολύ. Οταν σήμερα κάποιοι στην ευαίσθητη Αργολίδα ή στη Θεσσαλία ποτίζουν ακόμα με κανόνια, όπου το 80% του νερού χάνεται, δεν καταλαβαίνουν πως το κλέβουν από τα παιδιά τους;». 

«Εχουμε λιγότερο βρόχινο νερό, αλλά περισσότερες ραγδαίες βροχές, που παρασύρουν και χώμα», αναφέρει ο κ. Γιαννακόπουλος. «Εκτός από τις κλιματικές αλλαγές, στην ερημοποίηση συμβάλλει η υπερβόσκηση, η καταστροφή των δασών από πυρκαγιές, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος», συμπληρώνει ο ερευνητής του Αστεροσκοπείου. 

Σε συνθήκες λειψυδρίας τα 2/3 του πλανήτη

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Σχετικά με την υποβάθμιση των Επιθεωρήσεων του ΥΠΕΝ μέσω του Νομοσχεδίου για το Επιτελικό Κράτος

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583  fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
                                                                            
Αρ. Πρωτ.:     7869                                                                             Αθήνα,  5-8-2019
                           
Προς:   1. Υπουργό Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη Γ.
             2. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
               κ. Χατζηδάκη Κ.
Κοιν.:  1. Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
            κ. Οικονόμου Δ.
            2. Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
            κ. Θωμά Γ.
            3. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ
            4. Α’Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ

Θέμα:  Σχετικά με την υποβάθμιση των Επιθεωρήσεων του ΥΠΕΝ μέσω του Νομοσχεδίου για το Επιτελικό Κράτος  .

Κύριοι Υπουργοί και Υφυπουργοί,
η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ είναι το ανώτερο όργανο των Διπλωματούχων Μηχανικών που εργάζονται  στον Δημόσιο Τομέα, με συνδικαλιστικό αλλά και επιστημονικό χαρακτήρα. Απευθυνόμαστε σε εσάς σε συνέχεια σχετικού εγγράφου της ΕΜΔΥΔΑΣ Κεντρικής Μακεδονίας αναφορικά με την υποβάθμιση των Επιθεωρήσεων του ΥΠΕΝ μέσω του Νομοσχεδίου για το Επιτελικό Κράτος.
Στον εν λόγω Νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων (βλέπε και σχετική παρέμβαση μας για το ΣΕΠΕ) παρατηρούμε από τη μια τη συγκρότηση της Ανεξάρτητης Αρχής Διαφάνειας, μιας υπερυπηρεσίας με μεγάλη συγκέντρωση αρμοδιοτήτων, εξουσιών και εργαλείων, και από την άλλη την υποβάθμιση όλων των υπόλοιπων ελεγκτικών υπηρεσιών. Το μοντέλο αυτό δίνει ανισοβαρή προτεραιότητα στον εσωτερικό έλεγχο και τη διαφθορά εντός του Δημοσίου, κατεύθυνση που εναρμονίζεται πλήρως με το αφήγημα περί "κακών, τεμπέληδων και διεφθαρμένων δημόσιων υπαλλήλων", πάνω στο οποίο βασίστηκε εν πολλοίς η πολιτική διάλυσης των δημόσιων υπηρεσιών και η θεσμική και μισθολογική επίθεση ενάντια στους δημόσιους υπαλλήλους. Από την άλλη, η υποβάθμιση της Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), των Επιθεωρήσεων Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Δόμησης & Κατεδαφίσεων, Μεταλλείων του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και αντίστοιχων υπηρεσιών άλλων υπουργείων, δείχνουν ότι ο έλεγχος των ιδιωτών και των επιχειρήσεων αποκτά δευτερεύοντα και φοβόμαστε διακοσμητικό ρόλο, κλείνοντας το μάτι στην «αγορά» και δίνοντάς της το πράσινο φως ώστε να κινηθεί σε ένα πλαίσιο ουσιαστικής χαλάρωσης της παρέμβασης του κράτους ως προς την τήρηση της ήδη χαλαρής νομοθεσίας σε θέματα που οι επιχειρήσεις θεωρούν ως "βάρος". Δυστυχώς βλέπουμε με τον τρόπο αυτό να δημιουργούνται οι συνθήκες καταπάτησης των εργασιακών δικαιωμάτων, των θεμάτων υγείας και ασφάλειας στην εργασία, υποβάθμισης του φυσικού και του δομημένου περιβάλλοντος, μη ορθολογικής εκμετάλλευσης του ορυκτού πλούτου και ταυτόχρονα οι συνθήκες υποταγής του δημόσιου και του κοινωνικού συμφέροντος στο ιδιωτικό και το επιχειρηματικό.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά τις Επιθεωρήσεις του ΥΠΕΝ, η υποβάθμιση συντελείται τόσο σε συμβολικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο. Σε συμβολικό επίπεδο, ο διοικητικός υποβιβασμός από Ειδική Γραμματεία σε Γενική Διεύθυνση, είναι σαφής ένδειξη των προτεραιοτήτων του Υπουργείου:  προτεραιότητα στην "ανάπτυξη", με ταυτόχρονο πάγωμα των ελέγχων και των "προβλημάτων" που αυτοί επιφέρουν, δηλαδή, την έστω και αποσπασματική καταστολή της μη τήρησης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, της καταπάτησης του αιγιαλού και δασικών εκτάσεων, της αυθαίρετης δόμησης, της καταλήστευσης των ορυκτών πόρων, της μη τήρησης συνθηκών υγείας και ασφάλειας στους μεταλλευτικούς και λατομικούς χώρους, κλπ.

Δευτέρα 5 Αυγούστου 2019

Ανακλήθηκε η Εγκύκλιος για τον υπολογισμό του Εφάπαξ για τους προ 93 του πρώην ΤΣΜΕΔΕ


"Επειδή καμία εγκύκλιος δε μπορεί να αντικαταστήσει άρθρα Νόμου και επειδή η διαφορά αυτή δημιουργεί διαφορές χιλιάδων ευρώ κατά τον υπολογισμό της Εφάπαξ παροχής σε βάρος των Μισθωτών Μηχανικών, σας καλούμε όπως αποκαταστήσετε άμεσα τη δυσλειτουργία αυτή, διορθώνοντας τη σχετική Εγκύκλιο."

Η εν λόγω εγκύκλιος βελτίωνε τον τρόπο υπολογισμού του Εφάπαξ για τις Ελεύθερους επαγγελματίες και οδηγούσε σε κάθε άλλο παρά "χρυσά" εφάπαξ των 11-12.000 ευρώ αντί για μόλις 7.000 που έδινε ο Ν.4387/16. Αντίθετα υποβάθμιζε τα εφάπαξ των μισθωτών σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στο Ν4387/16. Εκατοντάδες συνταξιούχοι θα κληθούν να επιστρέψουν χιλιάδες ευρώ.


ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΗΤΑΡΑΚΗ ΓΙΑ ΑΝΑΚΛΗΣΗ
Αποκλειστικό: Έδωσαν και «χρυσά» εφάπαξ με εγκύκλιο Πετρόπουλου

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΙΚΟΣ

Οι ενστάσεις έχουν να κάνουν με το ότι ο νόμος παρακάμφθηκε και αλλοιώθηκε με απλή εγκύκλιο που ευνοεί μερίδα ασφαλισμένων ενώ θα έπρεπε οι όποιες αλλαγές να γίνουν με νέα -τροποποιητική- διάταξη νόμου που να ισχύει για όλους

Υψηλότερα εφάπαξ σε σύγκριση με τα ποσά που θα έπαιρναν με βάση το νόμο 4387/2016 πληρώθηκαν σε συγκεκριμένες κατηγορίες ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ, με εγκύκλιο της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, την οποία ανακαλεί με απόφαση που υπέγραψε στις 2 Αυγούστου ο νέος υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Νότης Μηταράκης, την οποία αποκαλύπτει σήμερα ο Ελεύθερος Τύπος.

Το σχετικό έγγραφο του υφυπουργού ήρθε μετά τις παρατηρήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη (20/4/2019) και τις ενστάσεις του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (25/6/2019), τις οποίες γνώριζε και η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, αλλά τις αγνόησε.

Οι ενστάσεις έχουν να κάνουν με το ότι ο νόμος παρακάμφθηκε και αλλοιώθηκε με απλή εγκύκλιο που ευνοεί μερίδα ασφαλισμένων ενώ θα έπρεπε οι όποιες αλλαγές να γίνουν με νέα -τροποποιητική- διάταξη νόμου που να ισχύει για όλους.
Αρνητική, μάλιστα, στην αλλαγή νόμου με εγκύκλιο ήταν και η εισήγηση που είχε κάνει η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου, η οποία δεν εισακούστηκε.
Η εγκύκλιος (με ΑΔΑ ΩΙΙ0465Θ1Ω-6ΦΣ και ημερομηνία 13.3.2018), την οποία είχε υπογράψει ο πρώην υφυπουργός Τάσος Πετρόπουλος, μετέβαλε τον κανόνα του άρθρου 35 παρ. 4 του νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) και εισήγαγε ειδικά για τους πριν από το 1993 ασφαλισμένους του πρώην ΤΣΜΕΔΕ έναν διαφορετικό τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ, που οδηγούσε σε ποσά κατά πολύ υψηλότερα έναντι των μετά το 1993 ασφαλισμένων του ίδιου φορέα.
Το αποτέλεσμα ήταν να πληρωθούν υψηλά εφάπαξ σε συγκεκριμένη κατηγορία ασφαλισμένων (με εισφορές πριν από το 1993 στον κλάδο Πρόνοιας του ΤΣΜΕΔΕ) ενώ την ίδια στιγμή για τους μετά το 1993 ισχύουν οι περιορισμοί του νόμου που «κουρεύει» σημαντικά το εφάπαξ.

Ανοίγει κερκόπορτα στο Ελληνικό


Ανοίγει κερκόπορτα στο Ελληνικό

Γ.Κ.

Τροποποιείται η σύμβαση του Δημοσίου με την κοινοπραξία υπό τη Lamda Development και αντί της συμμόρφωσης στον Οικοδομικό Κανονισμό γίνεται πλέον αναφορά στην «ισχύουσα νομοθεσία» ● Πηγές που γνωρίζουν καλά τις τεχνικές λεπτομέρειες της σύμβασης επισημαίνουν στην «Εφ.Συν.» ότι η διευκόλυνση που παρέχεται στους επενδυτές ενδέχεται να αφορά την υπέρβαση νομοθετικών περιορισμών που επιβάλλουν συγκεκριμένες αποστάσεις ανάμεσα σε υψηλά και χαμηλότερα κτίρια (τα λεγόμενα «δέλτα»), ιδιαίτερα στα μέτωπα των λεωφόρων Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος.


Την οξεία αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝ.ΑΛΛ. προκάλεσε η τροπολογία «ερμηνευτικού» χαρακτήρα για το Ελληνικό που κατέθεσε χθες ο υπουργός Επενδύσεων και Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης στο μίνι φορολογικό νομοσχέδιο, η οποία αποτελεί την πρώτη τροποποίηση της σύμβασης του Δημοσίου με την κοινοπραξία υπό τη Lamda Development.

Η εκ πρώτης όψεως αθώα τροπολογία, που αφορά τους ουρανοξύστες του καζίνου και τα άλλα υψηλά κτίρια τα οποία θέλει να ανεγείρει η κοινοπραξία στο Ελληνικό, προβλέπει την απαγόρευση κατασκευής κτιρίων και εγκαταστάσεων των οποίων το ύψος θα υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο από τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, εντός ζώνης 100 μέτρων από τα όρια του ακινήτου του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού.

Στο κείμενο της τροπολογίας αναφέρεται ότι η συγκεκριμένη διάταξη δεν εφαρμόζεται:

α. ως προς το τμήμα του ακινήτου του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού που έχει πρόσωπο επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης και επί της λεωφόρου Ποσειδώνος και

β. ως προς τμήματα υψηλών κτιρίων και εγκαταστάσεων, εφόσον το ύψος αυτών δεν υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος ανά ζώνη ανάπτυξης ή περιοχή προς πολεοδόμηση.

Ουσιαστικά πρόκειται για μία σχεδόν ανεπαίσθητη αναδιατύπωση του άρθρου 2 του Ν. 4062/2012 που επικυρώνει τη σύμβαση του ελληνικού Δημοσίου με την κοινοπραξία. Η διαφοροποίηση είναι κυρίως η εξής: Ενώ το άρθρο 2 του Ν. 4062/2012 αναφέρει ότι το ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων του Μητροπολιτικού Πόλου ορίζεται ανά ζώνη ανάπτυξης ή περιοχή προς πολεοδόμηση «κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παραγράφου 7 του άρθρου 9 του Ν. 1577/1985», στην τροπολογία η φράση γίνεται «κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας».

Μια εξήγηση είναι ότι ο νόμος 1577/1985, δηλαδή ο Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός (γνωστός και ως νόμος Τρίτση), έχει στο μεταξύ υποστεί τροποποιήσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη στα κατασκευαστικά σχέδια.

Ωστόσο, η γενική αναφορά σε «ισχύουσα νομοθεσία» ανοίγει μια κερκόπορτα για μελλοντική τροποποίηση της πολεοδομικής και οικοδομικής νομοθεσίας, με ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν τα φαραωνικά σχέδια των επενδυτών στο Ελληνικό.

Κυριακή 4 Αυγούστου 2019

Παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη βιοποικιλότητα




Την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν προστατεύει επαρκώς τη βιοποικιλότητα, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.


Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, αν και η Ελλάδα έχει ορίσει ειδικές ζώνες διατήρησης για την προστασία των φυσικών οικοτόπων και των ειδών που περιλαμβάνονται στο δίκτυο Natura 2000, δεν έχει καθορίσει τους αναγκαίους στόχους διατήρησης και μέτρα που να ανταποκρίνονται στις οικολογικές απαιτήσεις των τύπων φυσικών οικοτόπων και των ειδών που ζουν σε όλους αυτούς τους τόπους.

Σύμφωνα με την Οδηγία για τους οικοτόπους, τα κράτη-μέλη προτείνουν Τόπους Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ), στους οποίους απαντούν οι τύποι φυσικών οικοτόπων και οι οικότοποι ειδών που παρατίθενται στην Οδηγία. Στη συνέχεια, ο κατάλογος των τόπων εγκρίνεται από την Επιτροπή, ως ένα πρώτο βήμα για την εδραίωση του πανευρωπαϊκού δικτύου προστατευόμενων φυσικών περιοχών Natura 2000. Στις 19 Ιουλίου 2006 η Επιτροπή ενέκρινε κατάλογο 239 τόπων για την Ελλάδα. Η Επιτροπή έχει ζητήσει επανειλημμένως από την Ελλάδα να εκπληρώσει αυτές τις υποχρεώσεις της. Τον Φεβρουάριο του 2015 στάλθηκε προειδοποιητική επιστολή, την οποία ακολούθησε αιτιολογημένη γνώμη τον Φεβρουάριο του 2016 και συμπληρωματική αιτιολογημένη γνώμη τον Μάρτιο του 2018. Μέχρι σήμερα, η Ελλάδα δεν έχει γνωστοποιήσει το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Σχετικά Άρθρα