Πέμπτη 9 Μαΐου 2024

Ποιος καιροφυλακτεί πίσω από την διάλυση των Υπηρεσιών Δόμησης;

 Ποιος καιροφυλακτεί πίσω από την διάλυση των Υπηρεσιών Δόμησης;


April 24, 2024byΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗin ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΠΟΛΕΙΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 0 0 0

Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος για την αφαίρεση του ελέγχου των αυθαιρέτων από τις Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ), που υπάγονται στην δικαιοδοσία των Δήμων και την μεταφορά του στο κεντρικό κράτος έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στις τάξεις των δημάρχων, αλλά και των Ομοσπονδιών των μηχανικών του Δημοσίου. Ποιος, όμως, καιροφυλακτεί πίσω από την διάλυση των ΥΔΟΜ;

Κατά την συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής για την ακρόαση φορέων επί του νομοσχεδίου υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ ο Α Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος στηλίτευσε τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις βάσει των οποίων «επιδιώκεται σταδιακά η κατάργηση των ΥΔΟΜ», υπογραμμίζοντας ότι «οι ΥΔΟΜ πρέπει να παραμείνουν στους Δήμους», ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός φαίνεται να «φύτεψε» τον σπόρο της «λύσης»…

«Νομίζω ότι έκανε σημαντικό λάθος ο Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ που είπε ότι πρέπει να παραμένουν στις ΥΔΟΜ (σ.σ. στους Δήμους)», είπε ο Γ. Στασινός. «Οι ίδιες οι ΥΔΟΜ απευθυνόμενες σε εμένα μου ζητάνε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα να φύγει το κομμάτι του ελέγχου των αυθαιρέτων από τις ΥΔΟΜ και να έρθει στο κεντρικό κράτος ή μέσω άλλων μηχανισμών στο Τεχνικό Επιμελητήριο», πρόσθεσε ο Γ. Στασινός.

Βέβαια, η εμπλοκή του ΤΕΕ σε μια κρατική και αυτοδιοικητική αρμοδιότητα εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ισορροπία μεταξύ του κρατικού ελέγχου και του ελέγχου ενός ιδιώτη έστω και για λογαριασμό του κράτους… Επίσης, ανακύπτουν ζητήματα χρηστής διοίκησης και λογοδοσίας, καθώς ο ιδιώτης δεν μπορεί να ασκεί ελεγκτικό έργο για λογαριασμό του κράτους, πράγμα που το είδαμε και στην υπόθεση των Ιδιωτών Φορέων Επίβλεψης.

Σε κάθε περίπτωση, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γ. Στασινός υπερθεμάτισε για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ως προς την αυθαίρετη δόμηση λέγοντας: «Για πρώτη φορά υπάρχει πραγματικά έντονη πολιτική βούληση και φαίνεται από το παρόν νομοσχέδιο, για τον εντοπισμό των αυθαιρέτων με όλα τα τεχνικά μέσα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα. Επίσης, φαίνεται για πρώτη φορά ότι υπάρχει έντονη πολιτική βούληση για κατεδαφίσεις και όχι απλά για επικοινωνιακή διαχείριση. Μένει βέβαια να το δούμε στην πράξη».

Πάντως, θέση της ΚΕΔΕ είναι ότι τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης και των αυθαιρέτων εν γένει πρέπει να τον έχουν οι Δήμοι. Η δε μεταφορά της αρμοδιότητας στο υπουργείο Περιβάλλοντος, δηλαδή στο κράτος, συνιστά αφ’ ενός αφαίρεση τοπικής αρμοδιότητας, αφ’ ετέρου αφαίρεση του ελέγχου των διαλαμβανομένων σε τοπικό επίπεδο. «Είμαστε πλήρως αντίθετοι και ζητάμε έστω και τη δυνατότητα αυτή ως ο εγγύτερος φορέας που μπορεί να ελέγξει την αυθαίρετη δόμηση, τη στιγμή που συμβαίνει και όχι μετά από εβδομάδες ή μήνες. Να διατηρηθεί τουλάχιστον η συναρμοδιότητα γι’ αυτή!», είπε ο Α Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος στην συνεδρίαση της Βουλής.

Επειδή οι διατάξεις του υπό ψήφιση νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος περί ελέγχου των αυθαιρέτων συνιστούν τροποποιήσεις του Ν. 4495/2017, που προέβλεπαν την σύσταση των Παρατηρητηρίων Δόμησης υπό την εποπτεία των Περιφερειών, και την μεταφορά τους στην απόλυτη εποπτεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ), Δημήτρης Πετρόπουλος στηλίτευσε το γεγονός ότι από το 2017 έως σήμερα δεν στελεχώθηκαν στα πανελλαδικά τα Παρατηρητήρια Δόμησης, προκειμένου να μπορέσουν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά!

«Τα σχέδια του ΥΠΕΝ έλεγαν ότι έπρεπε να προσληφθούν περίπου 500 μηχανικοί για να αναλάβουν πανελλαδικά σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης», ανέφερε ο Δημήτρης Πετρόπουλος.

«Δεν υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό για να στελεχωθούν τα Παρατηρητήρια Δόμησης», είπε στην ίδια κατεύθυνση η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΟΜΗΤΕΔΥ), Ειρήνη Μπεκιάρη. «Με τον νόμο 4455/2017 έχουν συσταθεί αυτά τα Παρατηρητήρια και υποτίθεται ότι θα είχαν εκδοθεί κάποια Προεδρικά Διατάγματα, τα οποία ποτέ δεν έχουν εκδοθεί και έτσι λοιπόν η αρμοδιότητα ανατέθηκε στα τμήματα αυθαιρέτων των υπηρεσιών δόμησης των δήμων!», υπογράμμισε η πρόεδρος της ΠΟΜΗΤΕΔΥ.

Λόγω, όμως, της μη στελέχωσης των Παρατηρητηρίων Δόμησης, «από το 2017 έως σήμερα έχει δημιουργηθεί μια νέα γενιά αυθαιρέτων», υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ, Δημήτρης Πετρόπουλος.

Για τη δε διεύθυνση Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος, που υπάγεται στο υπουργείο Περιβάλλοντος και θα κάνει τον έλεγχο αυθαιρέτων, ο Δημήτρης Πετρόπουλος είπε: «Σε μια διεύθυνση που αυτή τη στιγμή απασχολούνται 20 έως 40 άνθρωποι δίνεται ο έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης, τη στιγμή που τα στοιχεία που έχουμε εμείς τουλάχιστον, είναι ότι σε κάθε μία από τις 160 ΥΔΟΜ που υπάρχουν, υπάρχουν εκατοντάδες κάθε χρόνο αιτήματα ελέγχου αυθαιρέτων κατασκευών».

«Είναι αδύνατο μια τέτοια υπηρεσία να ελέγξει από την Κέρκυρα μέχρι το Καστελόριζο και από τον Έβρο μέχρι τη Γαύδο όλο αυτό τον όγκο αυθαιρέτων, δεδομένου ότι η εκχώρηση στους ιδιώτες στους ελεγκτές δόμησης αυτής της αρμοδιότητας θα δημιουργήσει ακριβώς τα προβλήματα που είπαμε πιο πριν, ανέλεγκτων υποθέσεων», είπε ο πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ, Δημήτρης Πετρόπουλος.

Τετάρτη 8 Μαΐου 2024

Μηνύσεις Εργολάβων κατά Υπαλλήλων της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής


Εκτεθειμένοι σε δικαστικές περιπέτειες είναι οι υπάλληλοι των τεχνικών υπηρεσιών από εργολάβους που ενδιαφέρονται για τη μέγιστη αποκόμιση κέρδους, μέσα από την σύμβαση που έχουν υπογράψει, ακόμα κι όταν δεν έχουν ολοκληρώσει το έργο τους επισημαίνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ), καταγγέλλοντας μήνυση κατά έξι μηχανικών από εργολάβο για ανολοκλήρωτο έργο στην Αττική.


-«Η υπόθεση αφορά το αντιπλημμυρικό έργο «Διευθέτηση ρέματος Κόρμπι από Λ. Βάρης-Κορωπίου μέχρι εκβολή», όπου μετά από 3 χρόνια, μετά από μεγάλη πίεση της υπηρεσίας, μετά από 24 ενστάσεις και 13 προσφυγές του εργολάβου και αφού εκτέλεσε μόνο το 10% του έργου, η σύμβαση διαλύθηκε με πρωτοβουλία του εργολάβου και τώρα διεκδικεί υπέρογκες αποζημιώσεις τις οποίες η υπηρεσία δεν αποδέχεται. Με άλλα λόγια επειδή δεν εισέπραξε αυτά που ήθελε από την υπηρεσία, μήνυσε όποιον είχε κάποια σχέση με την εκτέλεση του έργου!!!» σημειώνει η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σε ανακοίνωση της και τονίζει ότι:

-«Για την προστασία του Δημοσίου Συμφέροντος και των κοινωνικών αναγκών απαιτούνται σύγχρονες Τεχνικές Υπηρεσίες επαρκώς στελεχωμένες με Μηχανικούς, σύγχρονα μέσα και εξοπλισμό, αξιοπρεπή Νομική κάλυψη και αποδοχές που να ανταποκρίνονται στα αυξημένα τους καθήκοντα», επισημαίνοντας ότι:

-«Αλλιώς δυστυχώς καταλήγουν υπηρεσίες «ηλεκτρικές καρέκλες» για τους Υπαλλήλους και τροχονόμοι συμφερόντων κατασκευαστικών εταιρειών, που ενδιαφέρονται για τη μέγιστη αποκόμιση κέρδους μέσα από την σύμβαση που έχουν υπογράψει ακόμα κι όταν δεν έχουν ολοκληρώσει το έργο τους, οπότε γίνονται και πιο επιθετικοί απέναντι στους υπαλλήλους που τους ελέγχουν, όπως έκανε και ο εργολάβος της συγκεκριμένης υπόθεσης στην Ανατολική Αττική».

Η ανακοίνωση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

Στην ανακοίνωση της με θέμα: «Μηνύσεις Εργολάβων κατά Υπαλλήλων της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής», που υπογράφουν ο πρόεδρος Δημήτρης Πετρόπουλος και η γενική γραμματέας Πλουμίτσα Τριανταφυλλόπουλου σημειώνονται αναλυτικά τα ακόλουθα:

-«Λάβαμε υπόψη μας αναφορά των υπαλλήλων της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων ΠΕΑΑ με την οποία έρχεται στην επιφάνεια για άλλη μια φορά το καθεστώς υλοποίησης δημόσιων έργων: το καθεστώς ασυδοσίας που υφίσταται από το υπάρχον νομικό πλαίσιο, τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Τεχνικές υπηρεσίες και οι μηχανικοί που τις στελεχώνουν. Στην αναφορά την οποία έχει υπογράψει το σύνολο των υπαλλήλων της ΔΤΕ-ΠΕΑΑ ενημερωθήκαμε ότι εργολάβος κατέθεσε μήνυση σε 6 υπαλλήλους της υπηρεσίας!!!

Η υπόθεση αφορά το αντιπλημμυρικό έργο «Διευθέτηση ρέματος Κόρμπι από Λ. Βάρης-Κορωπίου μέχρι εκβολή», όπου μετά από 3 χρόνια, μετά από μεγάλη πίεση της υπηρεσίας, μετά από 24 ενστάσεις και 13 προσφυγές του εργολάβου και αφού εκτέλεσε μόνο το 10% του έργου, η σύμβαση διαλύθηκε με πρωτοβουλία του εργολάβου και τώρα διεκδικεί υπέρογκες αποζημιώσεις τις οποίες η υπηρεσία δεν αποδέχεται. Με άλλα λόγια επειδή δεν εισέπραξε αυτά που ήθελε από την υπηρεσία, μήνυσε όποιον είχε κάποια σχέση με την εκτέλεση του έργου!!!

Είναι δυστυχώς συνηθισμένο φαινόμενο αυτό της άσκησης διώξεων κατά των Τεχνικών ειδικά Υπαλλήλων, που ασκούνται στα πλαίσια άσκησης των Υπηρεσιακών τους καθηκόντων ειδικά στις περιπτώσεις που προκαλούνται ατυχήματα στους δρόμους που αυτοί εποπτεύουν. Το πρόβλημα της ποινικής και αστικής ευθύνης των τεχνικών υπαλλήλων έχει αναδειχτεί πολλές φορές και η αντιμετώπισή του αποτελεί σημαντική διεκδίκηση της Ομοσπονδίας μας, με ειδικές προτάσεις που έχουμε καταθέσει στα συναρμόδια Υπουργεία (Δικαιοσύνης και Εσωτερικών).

Δυστυχώς φαίνεται ότι οι συνάδελφοι μας δεν κινδυνεύουν μόνο από διώξεις λόγω ατυχημάτων, αλλά και από διώξεις εργολάβων, που δεν ικανοποιούνται οι απαιτήσεις τους. Με τον τρόπο αυτό ποινικοποιείται η έκφραση τεκμηριωμένης Υπηρεσιακής άποψης, από πλευράς υπαλλήλων και Υπηρεσιών, η οποία σε κάθε περίπτωση κρίνεται και ελέγχεται από τα αρμόδια όργανα. Δε μπορούμε να φανταστούμε υπηρεσίες – ειδικά Τεχνικές – όπου οι επιβλέποντες και οι εμπλεκόμενοι σε ένα έργο θα ζουν υπό τη συνεχή απειλή μηνύσεων για κάθε πράξη τους η οποία δε θα είναι αρεστή στους εμπλεκόμενους αναδόχους έργων.

Οι συνάδελφοι έχουν μπει στην διαδικασία αντιμετώπισης της μήνυσης, εξεύρεσης του κατάλληλου δικηγόρου που θα τους υπερασπιστεί, σύνταξης των σχετικών Υπομνημάτων προς τον Εισαγγελέα. Σαν να μην ήταν αρκετή η καθημερινή ανάθεση πολλών και διαφορετικών καθηκόντων, η έλλειψη σύγχρονων μέσων για να κάνουν την δουλειά τους, σαν να μην ήταν αρκετό το να χρηματοδοτούν τις εκτός έδρας μετακινήσεις τους, ή που τόσα χρόνια προσπαθούσαν να τελειώσει ένα έργο με έναν εργολάβο που σκοπός του ήταν η μεγιστοποίηση του κέρδους, τώρα έχουν και το βάρος να τρέχουν στα δικαστήρια για να αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες.

Όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές και σε όλα τα επίπεδα, για την προστασία του Δημοσίου Συμφέροντος και των κοινωνικών αναγκών απαιτούνται σύγχρονες Τεχνικές Υπηρεσίες επαρκώς στελεχωμένες με Μηχανικούς, σύγχρονα μέσα και εξοπλισμό, αξιοπρεπή Νομική κάλυψη και αποδοχές που να ανταποκρίνονται στα αυξημένα τους καθήκοντα. Αλλιώς δυστυχώς καταλήγουν υπηρεσίες «ηλεκτρικές καρέκλες» για τους Υπαλλήλους και τροχονόμοι συμφερόντων κατασκευαστικών εταιρειών, που ενδιαφέρονται για τη μέγιστη αποκόμιση κέρδους μέσα από την σύμβαση που έχουν υπογράψει ακόμα κι όταν δεν έχουν ολοκληρώσει το έργο τους, οπότε γίνονται και πιο επιθετικοί απέναντι στους υπαλλήλους που τους ελέγχουν, όπως έκανε και ο εργολάβος της συγκεκριμένης υπόθεσης στην Ανατολική Αττική.

Εξάλλου δεν είναι η μοναδική περίπτωση διάλυσης σύμβασης ούτε του συγκεκριμένου εργολάβου, ούτε γενικότερα.

Διεκδικούμε:Την πλήρη νομική κάλυψη όλων των συναδέλφων, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας και την πλήρη αποζημίωση των δικαστικών τους εξόδων,
Την άμεση στελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών με μόνιμο προσωπικό και την κατάλληλη ειδίκευση σε τεχνικούς και νομικούς επιστήμονες.
Τον σύγχρονο εξοπλισμό και προγράμματα, που χρειάζεται μία τεχνική υπηρεσία με τόσο ευρύ φάσμα αρμοδιοτήτων».