Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024
Οι φοιτητικές νίκες που έγραψαν Ιστορία
ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη για τις Υπηρεσίες Δόμησης προς τα συναρμόδια Υπουργεία, επιβεβαιώνει τις διεκδικήσεις μας
Θέμα:
Επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη για τις
Υπηρεσίες Δόμησης προς τα συναρμόδια Υπουργεία, επιβεβαιώνει τις διεκδικήσεις
μας
Συνάδελφοι/σες
Αναρτούμε Επιστολή του
Συνηγόρου του Πολίτη προς τους αρμόδιους Υπουργούς Εσωτερικών, Περιβάλλοντος
& Ενέργειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, υπενθυμίζοντας εκ νέου τα
προβλήματα και τις δυσλειτουργίες που έχει εντοπίσει από την εφαρµογή των
πολεοδομικών διατάξεων τα τελευταία χρόνια. Ο Συνήγορος του Πολίτη επανέρχεται στο ζήτημα της σύστασης και στελέχωσης των
υπηρεσιών δόμησης των δήμων που οργανώθηκαν στο πλαίσιο των ρυθμίσεων
του Καλλικράτη, καθώς και των αντίστοιχων δυσλειτουργιών των
υπηρεσιών δόμησης των δήμων που έχουν αναλάβει -δυνάμει του άρθρου 95 του ν.
3852/2010- τη διοικητική υποστήριξη των
όμορων δήμων, οι οποίοι στερούνται ανάλογων υπηρεσιών. Ο Συνήγορος του
Πολίτη κος Ποτάκης εγκαλεί την Πολιτεία «Για αναποτελεσματική αντιμετώπιση της
οργάνωσης και λειτουργίας των Πολεοδομιών της χώρας για χρονικό διάστημα πέραν
της δεκαετίας με διαδοχικές και ατελέσφορες ρυθμίσεις, οι οποίες
αποβαίνουν επιζήμιες για το αστικό και όχι μόνο περιβάλλον της χώρας».
Τα
σχετικά αρχεία μπορείτε να τα κατεβάσετε από την ιστοσελίδα
του Συνηγόρου:
- Δελτίο Τύπου | Παρεμβάσεις του Συνηγόρου για
τις καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων Λήψη
Αρχείου
- Επιστολή Συνηγόρου | Παρεμβάσεις του Συνηγόρου
για τις καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων Λήψη
Αρχείου
- Διοικητική ανταπόκριση | Παρεμβάσεις του
Συνηγόρου για τις καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων Λήψη
Αρχείου
Αντιγράφουμε χαρακτηριστικά
αποσπάσματα από την Επιστολή του Συνηγόρου που επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά την τεκμηριωμένη κριτική που έχουμε
ασκήσει ως ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, με πολλαπλά έγγραφα,
Υπομνήματα,
αλλά και κινητοποιήσεις:
«Με πολλαπλές παρεμβάσεις
της προς τους αρμόδιους Υπουργούς, ήδη από το 2015, η Αρχή έχει επισημάνει τις
καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων λόγω ανεπιτυχούς εφαρμογής του νομοθετικού
πλαισίου, ελλιπούς στελέχωσης και σοβαρών οργανωτικών δυσλειτουργιών των
πολεοδομικών υπηρεσιών. Παράλληλα, επισήμανε ότι το μοντέλο της διοικητικής
υποστήριξης των δήμων που στερούνται υπηρεσιών δόμησης, δεν λειτούργησε
αποτελεσματικά, λόγω της οριακής στελέχωσης των μητροπολιτικών δήμων που
κλήθηκαν να τις υποστηρίξουν, με αποτέλεσμα να δημιουργεί “ακραία προβλήματα
κακοδιοίκησης, συνιστώντας παραβίαση των αρχών της Νομιμότητας και της Χρηστής
Διοίκησης”.
Σημειώνεται
δε, ότι, με το ν. 4495/2017 προβλέφθηκε η δημιουργία νέων υπηρεσιών ελέγχου
δόμησης, τα Παρατηρητήρια Δομημένου
Περιβάλλοντος, χωρίς να έχει αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση των υφιστάμενων
πολεοδομικών υπηρεσιών. Σύμφωνα δε με την Εγκύκλιο 1/2017 του Υπουργείου
Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέχρι της συγκρότηση των Παρατηρητηρίων τις
αρμοδιότητες αυτών συνεχίζουν να τις ασκούν οι υπηρεσίες που τις είχαν πριν τη
δημοσίευση του νόμου, δηλαδή τα τμήματα αυθαιρέτων των Υ.ΔΟΜ.
Στο έγγραφο αυτό είχε
γίνει αναφορά στις διατάξεις 2 έως 4 του ν. 4674/2020 (ΦΕΚ 53Α) σχετικά με τη
σύσταση Αναπτυξιακών Οργανισμών και
Δικτύων Δήμων για την υποβοήθηση των Δήμων στην άσκηση των αρμοδιοτήτων των
υπηρεσιών δόμησης με προγραμματική σύμβαση κατά τις διατάξεις του άρθρου 12 του
ν. 4412/2016. Η εμπειρία εφαρμογής αυτού
του μοντέλου -έστω και περιορισμένη- δεν υπήρξε επιτυχής…
Η ύπαρξη υποστελέχωσης παρατηρείται και
αναφέρεται ως πρόβλημα από μεγάλο αριθμό υπηρεσιών δόμησης. Το συγκεκριμένο
ζήτημα αναδεικνύεται ως αφετηρία ενός
σημαντικού αριθμού παρεπόμενων προβλημάτων που επηρεάζουν δυσμενώς ολόκληρη τη
σχετική διοικητική διαδικασία, όπως έχουμε καταγράψει διεξοδικά στα
παλαιότερα έγγραφά μας.
Από το ευρύτερο πλέγμα
προβλημάτων που εμφανίζονται κατά τη λειτουργία και από τον τρόπο λειτουργίας
των ΥΔΟΜ, αναδεικνύονται κυρίως η ύπαρξη μεγάλου ή πολύ μεγάλου αριθμού
εκκρεμών υποθέσεων, εκκρεμοτήτων και σοβαρών καθυστερήσεων, που δημιουργεί καταστάσεις τριβής και σύγκρουσης με τους
εξυπηρετούμενους πολίτες, οι οποίοι -με βάση την ενημέρωση που μας έχει
παρασχεθεί από τις Υ.ΔΟΜ.- συχνά αντιλαμβάνονται την «αντικειμενική αδυναμία
έγκαιρης ενέργειας ως εκ του πονηρού ενεργούμενη», ενώ οι υπάλληλοι καθίστανται
«εύκολοι στόχοι φραστικών επιθέσεων και υποτιμητικών χαρακτηρισμών».
Λαμβάνοντας υπόψη τα
ανωτέρω της κρισιμότητας και της εισέτι μη
αποτελεσματικής αντιμετώπισης του ζητήματος για χρονικό διάστημα πέραν της
δεκαετίας με διαδοχικές και ατελέσφορες ρυθμίσεις, οι οποίες αποβαίνουν
επιζήμιες για το αστικό και όχι μόνο περιβάλλον της χώρας, παρακαλούμε εκ
νέου, να εξετάσετε τη δυνατότητα εξεύρεσης ουσιαστικής και οριστικής λύσης
ενημερώνοντας εγγράφως την Αρχή για την τυχόν ανάληψη εκ μέρους σας νομοθετικών
και οργανωτικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να αρθούν οι σοβαρές προαναφερθείσες
διοικητικές δυσλειτουργίες.
Δυστυχώς για άλλη μια φορά η απάντηση
του Υπουργείου Εσωτερικών που αναρτήσαμε επαναλαμβάνει τα γνωστά γενικόλογα ότι
όλα ορθώς τα έχουν πράξει. Είναι χαρακτηριστικό ότι ούτε το Υπουργείο Εσωτερικών, ούτε το Υπουργείο Περιβάλλοντος, υπό τις
νέες τους πολιτικές ηγεσίες έχει δεχθεί την ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, παρά τα συνεχή μας
έγγραφα. Η δε στελέχωση μέσω ΑΣΕΠ, καρκινοβατεί μεταξύ καθυστερήσεων και
απροθυμίας προσέλευσης συναδέλφων λόγω εξευτελιστικών αποδοχών. Για το λόγο
αυτό και είμαστε υποχρεωμένοι να συνεχίσουμε τις κινητοποιήσεις μας.