Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024
ΣΜΤ: Ο Αγώνας για την Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας συνεχίζεται!
Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2024
Σχετικά με τις ποινικές, διοικητικές, αστικές και λοιπές διώξεις που αντιμετωπίζουν οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί της Δημόσιας Διοίκησης
Σχετικά
με τις ποινικές, διοικητικές, αστικές και λοιπές διώξεις που αντιμετωπίζουν οι
Διπλωματούχοι Μηχανικοί της Δημόσιας Διοίκησης
Κύριε Υπουργέ
Η
ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων
Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και
Β’ βαθμού) με σημαντική συμβολή στα επαγγελματικά, εργασιακά και επιστημονικά
θέματα του κλάδου των Διπλωματούχων Μηχανικών της Δημόσιας Διοίκησης. Απευθυνόμαστε
σε εσάς με αφορμή
τις αλλαγές στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής
Δικονομίας που έχετε εξαγγείλει θα θέλαμε να σας παραθέσουμε τις προτάσεις μας
που αφορούν στον κλάδο των Διπλωματούχων Μηχανικών που εργάζονται στο δημόσιο
τομέα.
Είμαστε ένας κλάδος του Δημοσίου που αποτελούμε
βασικό μοχλό της ανάπτυξης της Xώρας,
δυστυχώς όμως με υποστελέχωση στα όρια πλέον της επικινδυνότητας, με ευθύνες
ανάθεσης πολλών παράλληλων καθηκόντων, χωρίς τεχνικές και επιστημονικές
υποδομές, με μόνιμη απειλή για εναντίον μας καταγγελίες και πολιτικό εκφοβισμό,
με μία δαιδαλώδη νομοθεσία που αλλάζει συνεχώς και τέλος με αποδοχές που δεν
αρμόζουν σε έναν κλάδο με όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
Τα θέματα του Υπουργείου Δικαιοσύνης τα
αντιμετωπίζουμε είτε σε συνδυασμό με τις αρμοδιότητες άλλων Υπουργείων είτε
ξεχωριστά μέσω ποινικών, διοικητικών, αστικών ή πειθαρχικών διώξεών.
Ο κλάδος των διπλωματούχων μηχανικών αντιμετωπίζει
πλήθος προδικαστικών αιτημάτων στο πλαίσιο άσκησης των υπηρεσιακών καθηκόντων
του. Οι Μηχανικοί Δημοσίου υπογράφουν πλήθος διοικητικών πράξεων (Εκδόσεις
οικοδομικών Αδειών, Εκθέσεις Αυτοψιών αυθαιρέτων και επικίνδυνων κατασκευών,
Οριοθετήσεις ρεμάτων, Εγκρίσεις πολεοδομικών σχεδίων, Πρωτόκολλα παραλαβής
εργασιών, Λογαριασμούς έργων και μελετών, Πράξεις κατακύρωσης διαγωνισμών,
Επιβλέψεις έργων, Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και λοιπά), με μεγάλες
επιπτώσεις στο περιβάλλον, στο δημόσιο συμφέρον, στην ασφάλεια των υποδομών
αλλά και στο δημόσιο χρήμα. Για το λόγο αυτό βρίσκονται υπό τη διαρκή απειλή
ποινικών και πειθαρχικών ελέγχων.
Κύριε Υπουργέ
Αν μελετήσετε τις περισσότερες υποθέσεις με
αντικείμενο τις ποινικές διώξεις Μηχανικών, θα παρατηρήσετε ότι το κοινό
στοιχείο είναι η επιφανειακή αντιμετώπισή τους χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η
ιεραρχία κατανομής ευθυνών, που όπως γνωρίζετε ξεκινάει από την Διοίκηση κάθε
Φορέα. Από τη στιγμή που η υπόθεση θα παραπεμφθεί στο ακροατήριο είτε ως
πλημμέλημα είτε ως κακούργημα υπάρχει μεγάλη δυσκολία κατανόησης τεχνικών
εννοιών από τους παράγοντες της δίκης.
Θεωρούμε ότι ο σκοπός του Υπουργείου Δικαιοσύνης
δεν είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών να
γίνεται αποκλειστικά με αυστηροποίηση των ποινών και με τιμωρητικές
διαδικασίες. Πιστεύουμε ότι το Υπουργείο σας και η Δικαιοσύνη έχουν την
υποχρέωση να αντιμετωπίζουν τις υποθέσεις, αποδίδοντας, από τη μια, ευθύνες και
τιμωρώντας τους πραγματικά ευθυνόμενους αλλά από την άλλη, έχουν επίσης την
υποχρέωση να ανοίγουν τον δρόμο ώστε να αντιμετωπίζονται ουσιαστικά τα
προβλήματα των πολιτών από την Πολιτεία. Δηλαδή, αν ο Νόμος περιορίζεται στην
τιμωρία και μόνο, δεν θα βοηθήσει ούτε τον πολίτη ούτε το Κράτος.
Με βάση τα παραπάνω σας παρουσιάζουμε τους
προβληματισμούς και τις προτάσεις μας:
1. Στο
πλαίσιο της αύξησης του ρυθμού απονομής δικαιοσύνης πιστεύουμε ότι πρέπει να
ενισχυθεί η προκαταρκτική διαδικασία μελέτης των υποθέσεων με ουσιαστική
εκτίμηση των πραγματικών περιστατικών ώστε να μην οδηγούνται στο ακροατήριο με
τόση ευκολία, όπως μέχρι σήμερα βλέπουμε να γίνονται. Παρατηρούμε ότι δεκάδες
υποθέσεις συναδέλφων οδηγούνται ενώπιον Δικαστηρίων, οι συνάδελφοι
ταλαιπωρούνται, χαρακτηριζόμενοι ως «επίορκοι», ενώ κατά την ακροαματική
διαδικασία αθωώνονται με συνοπτικές διαδικασίες. Τούτο θα μπορούσε να
προβλεφθεί σε προγενέστερο στάδιο, ενώπιον της Εισαγγελίας.
2. Από τη
στιγμή που μια υπόθεση θα παραπεμφθεί στο ακροατήριο είτε ως πλημμέλημα είτε ως
κακούργημα υπάρχει μεγάλη δυσκολία διαχείρισης των τεχνικών εννοιών του κλάδου
μας, στον περιορισμένο χρόνο διάρκειας μιας δίκης, πόσο δε μάλλον από μια
περιορισμένη σύνθεση Δικαστηρίου, όπως σε ένα μονομελές. Από την εμπειρία μας,
στις παραστάσεις μας στα Δικαστήρια, παρατηρήσαμε ότι η διαδικασία κατανόησης
του αντικειμένου του Μηχανικού απασχόλησε πολύ ώρα τους δικαστές ακόμα και τα
τριμελή ή πενταμελή προεδρεία.
3. Πολλές
υποθέσεις καταλήγουν σε πρωτόδικη καταδίκη του Μηχανικού ενώ δεν έχει
αποσαφηνιστεί απόλυτα σε ποιον ανήκει η αρμοδιότητα και η ευθύνη. Ως παράδειγμα
σας αναφέρουμε ότι ακόμα και μετά την καταδίκη κάποιου Μηχανικού για «λακκούβα»,
όπου και όταν ο δρόμος δεν ανήκει στον Φορέα όπου εργάζεται το Μηχανικός, η
«λακκούβα» θα παραμείνει στο οδόστρωμα ακόμα και μετά την εκδίκαση στο δεύτερο
βαθμό της υπόθεσης, αφού η πραγματικά ευθυνόμενη Υπηρεσία δεν διώχθηκε. Η ίδια
κατάληξη μπορεί να υπάρξει ορισμένες φορές και εξαιτίας του γεγονότος ότι την
ευθύνη λήψης της απόφασης έγκρισης της δαπάνης για την αποκατάσταση της
«λακκούβας», δεν την έχει ο Μηχανικός αλλά η Διοίκηση του Φορέα στον οποίο
απασχολείται. Επομένως
μία απλή αυστηροποίηση των διατάξεων ή μία συντόμευση της διαδικασίας απονομής
δικαιοσύνης δεν θα λύσει ουσιαστικά τα προβλήματα καθώς δεν θα μετριαστούν οι
αιτίες που τα προκαλούν, οι οποίες είναι περισσότερο σύνθετες.
4. Γεγονός
είναι ότι από την προκαταρκτική εξέταση που διεξάγει η Αστυνομία μέχρι τη
στιγμή που θα ολοκληρωθεί η συμπλήρωση της ποινικής δικογραφίας στον
εισαγγελέα, ειδικά για τα πλημμελήματα, ο χρόνος είναι πολύ σύντομος και δεν
υπάρχει επιμελής ανάγνωση των στοιχείων. Τούτο έχει ως αποτέλεσμα, πάνω από το
90% των υποθέσεων που αφορούν Μηχανικούς (αυτό, από δικά μας στοιχεία) να
οδηγούνται στην έδρα με πολύ μεγάλη ευκολία. Τέλος, ο χρόνος που χρειάζεται για
να εισαχθεί μία υπόθεση στο πρόγραμμα εκδίκασης υποθέσεων, στο ποινικό
Δικαστήριο, είναι ανησυχητικά μεγάλος με αποτέλεσμα η υπόθεση να κινδυνεύει να
παραγραφεί και αναγκαστικά να εξετάζεται εν τάχει. Σε αυτό το σημείο να
επισημάνουμε ότι συμφωνούμε με τη μείωση του αριθμού των αναβολών αρκεί να μην
είναι εις βάρος του χρόνου εξέτασης της υπόθεσης.
Εν κατακλείδι,
μετά από πολλά χρόνια έρευνας και συζητήσεων στον
κλάδο μας έχουμε καταλήξει ότι η μόνη λύση, που άπτεται των αρμοδιοτήτων του
Υπουργείου Δικαιοσύνης, και θα μπορούσατε να βοηθήσετε προς την κατεύθυνση
αυτή, είναι η δημιουργία ενός Θεσμικού Οργάνου που θα απασχολείται με την
«Τεχνική Δικαιοσύνη» και θα λειτουργεί σε προκαταρκτικό στάδιο. Αυτό το Όργανο
μπορεί να αποτελείται από Μηχανικούς και Νομικούς που θα γνωρίζουν καλά την
Νομοθεσία των Δημοσίων Έργων, Περιβάλλοντος, Πολεοδομίας-Χωροταξίας και
Δημοσίας Διοίκησης ώστε να έχει τη δυνατότητα εξάντλησης της εξέτασης των
πτυχών της κάθε υπόθεσης και να βοηθάει στην απόδοση της Δικαιοσύνης, γρήγορα
και αποτελεσματικά.
Κατά την άποψή μας, συμπληρώνοντας το παρόν
Νομοσχέδιο με τις προτάσεις μας θα συνεισφέρετε στην καλύτερη λειτουργία του
δημοσίου τομέα και στην ουσιαστική προστασία των πολιτών.
Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2024
Χάνουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη 400.000 ελεύθεροι επαγγελματίες
Του Παναγιώτη Ράγγου* Οικονομολόγος
ΕΦΚΑ: 400.000 ασφαλισμένοι έχουν δημιουργήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές και αν δεν τις εξοφλήσουν εντός του τρέχοντος μήνα, ή αν δεν τις εντάξουν στην πάγια ρύθμιση κινδυνεύουν να χάσουν την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, λόγω οφειλών. Μήπως θα έπρεπε να τρέξει μια νέα γενναία ρύθμιση;
Το 40% των μη μισθωτών ασφαλισμένων, δηλαδή περίπου 500.000 ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες, δεν καταβάλλουν εμπρόθεσμα τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές, δημιουργώντας ακόμα μεγαλύτερη πίεση στον ΕΦΚΑ.
Τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας, δείχνουν ότι οι 400.000 εξ αυτών έχουν δημιουργήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές και, αν δεν τις εξοφλήσουν εντός του τρέχοντος μήνα, ή αν δεν τις εντάξουν στην πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων αποπληρωμής, κινδυνεύουν να χάσουν την ασφαλιστική ικανότητα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα υποστούν αντίστοιχη απώλεια στο δικαίωμα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, η οποία θα μπορεί να παρασχεθεί μόνο μέσα από τα δημόσια νοσοκομεία.
Στο πλαίσιο αυτό, κορυφαίες πηγές του υπουργείου Εργασίας εκφράζουν την εκτίμηση ότι η προεργασία που έπρεπε να πραγματοποιηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει ολοκληρωθεί και τώρα έρχεται η στιγμή της λήψης των οριστικών αποφάσεων. «Θα επιστρέψουμε σε κανονικότητα», εκτιμούν οι ίδιες πηγές, θεωρώντας ότι μπαίνει τέλος από την 1η Μαρτίου στην ανοχή που υπήρξε την τελευταία διετία και έδινε το δικαίωμα στους μη μισθωτούς ασφαλισμένους, ακόμα και με χρέη προς τον ΕΦΚΑ, να καταβάλλουν μόνο τις εισφορές υγείας για να συνεχίσουν να έχουν ασφαλιστική ικανότητα. Οι τελικές αποφάσεις βέβαια θα ληφθούν από την κυβέρνηση, σε κορυφαίο επίπεδο, δηλαδή από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Τα δύο βασικά σενάρια
Οι εισηγήσεις που έχουν γίνει έως τώρα θέλουν η σχετική απόφαση να επικεντρώνεται ανάμεσα σε δύο σενάρια:
ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Οι μισθοί των Δημοσίων Υπαλλήλων Μηχανικών στο 40% των αντίστοιχων στην Ευρώπη
Δελτίο
Τύπου - Οι μισθοί των Δημοσίων Υπαλλήλων Μηχανικών στο 40% των αντίστοιχων στην
Ευρώπη
Το ΔΣ
της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ πρόσφατα, με τεκμηριωμένα στοιχεία, έδειξε το κύμα φυγής από τις
Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες, αλλά και τα τεράστια προβλήματα που ανακύπτον και
θα γενικευθούν από τη συνεχιζόμενη υποστελέχωση των Δημόσιων Τεχνικών
Υπηρεσιών. Συγκεκριμένα:
Η προστασία του Περιβάλλοντος, επιβάλει
την εγρήγορση της Πολιτείας για τη στελέχωση και ορθή λειτουργία, όλων των
αρμόδιων ελεγκτικών υπηρεσιών (ΥΔΟΜ
, Υπηρεσίες Περιβάλλοντος κλπ).
Αυτή τη
στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πάρα πολύ
μεγάλο πρόγραμμα εκτέλεσης Δημοσίων Έργων και Μελετών από όλα τα επίπεδα
Δημόσιας Διοίκησης (Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι) που απαιτεί αυξημένη
εποπτεία για τη διασφάλιση του Δημοσίου συμφέροντος.
Οι γερασμένες
και ασυντήρητες υφιστάμενες Υποδομές (Δημόσια κτίρια, γέφυρες, οδικοί
άξονες κλπ), βρίσκονται σε οριακό σημείο και απαιτούνται επειγόντως έλεγχοι
(προσεισμικοί και άλλοι), μελέτες και
έργα αποκατάστασης, όπου απαιτείται ώστε να διασφαλιστεί η Δημόσια Ασφάλεια και να μη γίνουμε
μάρτυρες νέων τραγωδιών, όπως στα Τέμπη.
Η πύκνωση
των «φυσικών καταστροφών»
απαιτεί συνολικό και κεντρικό σχεδιασμό για την αντισεισμική προστασία, τον αντιπλημμυρικό
σχεδιασμό, την Πολιτική προστασία, στελεχωμένη
από τους κατάλληλους επιστήμονες.
Από την άλλη όμως, όπως έχουμε αναδείξει :
Περίπου
το 40% των επιτυχόντων πρόσφατων διαγωνισμών του ΑΣΕΠ για θέσεις Μηχανικών,
δήλωσε παραίτηση.
Στον πρόσφατο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ οι προσφερόμενες θέσεις είναι περισσότερες από τους επιτυχόντες στους κρίσιμους κλάδους των Μηχανικών και θα μείνουν ακάλυπτες.
Η πλήρης αποδόμηση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, από την Μαρία Καραμανώφ, Αντιπρόεδρο του ΣτΕ ε.τ.
Η πλήρης αποδόμηση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και το καλύτερο νομικό κείμενο που δημοσιεύθηκε για την αντισυνταγματικότητα από την Μαρία Καραμανώφ, Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ε.τ.
Απλό μάθημα μάθημα ελληνικών: «το ρήμα «απαγορεύω» και το επίρρημα «αποκλειστικά» δεν είναι δεκτικά ερμηνείας»!.
«Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια γεννά ένα ζήτημα πολύ σοβαρότερο και από το ίδιο το μέλλον της Ανώτατης Παιδείας στην Ελλάδα. Διακυβεύει το μέλλον όχι απλώς του Κράτους Δικαίου αλλά της έννοιας του Δικαίου αυτής καθ’ εαυτήν. Γιατί η στοιχειώδης ανθρώπινη επικοινωνία, πολλώ δε μάλλον οι κανόνες Δικαίου, προϋποθέτουν μια ελάχιστη αντίληψη για το τι σημαίνουν οι λέξεις, είτε πρόκειται για απλές καθημερινές λέξεις είτε για έννοιες νομικές.
Ναι, τα πάντα ρει και το νερό στο ποτάμι δεν είναι ποτέ το ίδιο, μας λέει ο Ηράκλειτος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η λέξη “ποτάμι” μπορεί για κάποιον να υποδηλώνει και το βουνό και για κάποιον άλλο και τη θάλασσα. Έτσι και το Δίκαιο, για να διασφαλίσει την εξέλιξη και προσαρμογή του στις μεταβαλλόμενες κοινωνικές συνθήκες διαθέτει μεθόδους ερμηνείας: συσταλτική, διασταλτική, συνδυαστική, τελεολογική. Όλες όμως έχουν ως όριο τη σημειολογία.
Οι λέξεις και η έννοιά τους έχουν μεγάλη σημασία για το Δίκαιο, γιατί αλλιώς δεν θα μιλούσαμε για υποχρεωτικούς κανόνες ρύθμισης της συμπεριφοράς αλλά για ενδεικτικές συμβουλές και ευγενικές υποδείξεις. Ακόμα μεγαλύτερη όμως σημασία έχουν οι λέξεις στο επίπεδο του Συντάγματος, γιατί αυτό καθορίζει με ποια διαδικασία παράγεται και τι όρια έχει το κοινό δίκαιο. Τρεις είναι οι ασφαλιστικές δικλείδες που προβλέπει το Σύνταγμα για να πετύχει τη χρυσή τομή ανάμεσα στο απαραβίαστο του Δημοκρατικού πολιτεύματος και των θεμελιωδών δικαιωμάτων που κατοχυρώνει, τη σταθερότητα και ασφάλεια της έννομης τάξης και την ευέλικτη προσαρμογή του σε διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα.
Η πρώτη είναι οι λεγόμενες αόριστες νομικές έννοιες (ισότητα, κοινωνική αλληλεγγύη, χρηστά ήθη, κατάχρηση δικαιώματος κ.λπ.) που επιτρέπουν στο νομοθέτη, υπό τον έλεγχο πάντοτε των δικαστηρίων, να προσαρμόζει το περιεχόμενό τους στις σύγχρονες ανάγκες και αντιλήψεις.
Οι αόριστες νομικές έννοιες έχουν και αυτές τα ερμηνευτικά τους όρια. Από κει πέρα, αν μια συνταγματική διάταξη αποδειχθεί στην πορεία ξεπερασμένη και απρόσφορη, προβλέπεται η δεύτερη ασφαλιστική δικλείδα της συνταγματικής αναθεώρησης, με συγκεκριμένες τυπικές διαδικασίες και αυξημένες κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες που αντικατοπτρίζουν μια ευρύτερη πολιτική και κοινωνική συναίνεση.
Η τρίτη και σπουδαιότερη δικλείδα είναι οι διατάξεις που το ίδιο το Σύνταγμα ορίζει ως ανεπίδεκτες αναθεώρησης. Είναι αυτές που καθορίζουν το πολίτευμα και τις θεμελιώδεις αξίες που αποτελούν τον πυρήνα του (μορφή του πολιτεύματος και άρθ. 2 παρ. 1, άρθ. 4 παρ. 1, 4 και 7, άρθ. 5 παρ. 1 και 3, άρθ. 13 παρ. 1 και άρθρο 26). Χάρη σε αυτές μπορούμε να είμαστε ήσυχοι ότι δεν θα μας ανακοινωθεί ένα πρωί ότι για κάποιους λόγους, σοβαρούς έστω, το πολίτευμα έχει μεταβληθεί από προεδρευόμενη σε προεδρική ή βασιλευόμενη Δημοκρατία, οι λειτουργίες του κράτους δεν είναι τρεις αλλά πέντε ή δύο, η απόλαυση των πολιτικών και ατομικών δικαιωμάτων εξαρτάται από τις θρησκευτικές μας πεποιθήσεις και οι Έλληνες δεν είναι απολύτως ίσοι απέναντι του νόμου.
Πώς εφαρμόζονται όλα αυτά στην περίπτωση του άρθρου 16 του Συντάγματος; Από το 1975 μέχρι σήμερα η παροχή της ανώτατης εκπαίδευσης αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση (άρθ. 16 παρ. 5), η απαγόρευση της ίδρυσης ανωτάτων σχολών από ιδιώτες (άρθ. 16 παρ. 8) και η ιδιότητα του δημοσίου λειτουργού για τους Καθηγητές ΑΕΙ (άρθ. 16 παρ. 6) είχε για όλους, δικαστές, νομικούς, καθηγητές, πολιτικούς και απλούς πολίτες την ίδια ακριβώς έννοια. Μπορεί κάποιοι να διαφωνούν με τη σκοπιμότητα της ρύθμισης, όλοι όμως γνώριζαν και εξακολουθούν να γνωρίζουν ότι το ρήμα «απαγορεύω» και το επίρρημα «αποκλειστικά» δεν είναι δεκτικά ερμηνείας. Η συγκεκριμένη μορφή κρατικής οργάνωσης που χαρακτηρίζεται «νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου» δεν μπορεί να υποδηλώνει ούτε κρατικά ιδρύματα ούτε κρατικές επιχειρήσεις ούτε κρατικά μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα, πολλώ δε μάλλον τα αντίστοιχα ιδιωτικά. Ο όρος δημόσιος λειτουργός δεν μπορεί να ερμηνευθεί ότι αναφέρεται και σε δημόσιους ή ιδιωτικούς υπαλλήλους, συμβασιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες ή επιχειρηματίες. Μοναδική συνταγματική οδός για να αλλάξουν όλα αυτά είναι η διαδικασία της αναθεώρησης. Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής και μόνο είναι δυνατόν να ανοίξει η συζήτηση, να αντιπαρατεθούν τα εκατέρωθεν επιχειρήματα και να δοκιμαστεί η αντοχή τους.
Η συζήτηση για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια που έχει ανοίξει από τον κοινό και όχι τον αναθεωρητικό νομοθέτη έχει ως έρεισμα μια πρωτοφανή στα νομικά χρονικά ερμηνευτική προσέγγιση. Υπολαμβάνει ότι το νόημα τόσο των απλών λέξεων όσο και των νομικών εννοιών είναι απολύτως σχετικό και δεν έχει αντικειμενικά όρια, ότι η σημασία και ερμηνεία τους είναι θέμα υποκειμενικής πεποίθησης και βουλητικής επιλογής. Άποψη ενδιαφέρουσα ίσως στον τομέα της ψυχολογίας ή της μεταφυσικής, εξαιρετικά επικίνδυνη όμως για το Δίκαιο και τη νομική επιστήμη. Αν γίνει δεκτή η άποψη αυτή, η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης ουσιαστικά καταργείται ως περιττή, αφού οι συνταγματικές διατάξεις θα προσλαμβάνουν το επιθυμητό κατά περίπτωση περιεχόμενο με τη μέθοδο της διασκευής τους διά της ερμηνείας. Και το χειρότερο, δεν θα υπάρχει κανένα εμπόδιο να επεκταθεί η τακτική αυτή και στις ανεπίδεκτες αναθεώρησης διατάξεις του Συντάγματος, αρκεί να θεωρηθεί ότι το απαιτεί το δημόσιο συμφέρον και οι έκτακτες περιστάσεις.
Με πολύ απλά λόγια, γιατί περαιτέρω νομική επιχειρηματολογία δεν αξίζει τον κόπο. Η αναθεώρηση ενέχει εξ ορισμού πολιτικό ρίσκο και αβεβαιότητα ως προς το αποτέλεσμα γιατί αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός της. Πρόκειται για την κρισιμότερη θεσμική διαδικασία στο πλαίσιο του Κράτους Δικαίου και δεν μπορεί να επιχειρείται ελαφρά τη καρδία ούτε βέβαια να παρακάμπτεται με απλό νόμο. Και εννοείται ότι ο ρόλος της είναι να προηγείται και να υπαγορεύει τις ρυθμίσεις του κοινού νομοθέτη και όχι να έπεται και να υπαγορεύεται από τα τετελεσμένα γεγονότα που δημιουργούνται από συνειδητά αντισυνταγματικές νομοθετικές επιλογές.»
Αθήνα, 12/2/2024
Μαρία Καραμανώφ
Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας ε.τ.