Κείμενο με στοιχεία που αφορούν την νομιμότητα της διαδικασίας παραχώρησης του Ελληνικού στον Όμιλο Λάτση, τα οποία προκύπτουν από Ερωτησεις στην Βουλή βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ (ως αντιπολίτευση) το 2014, καθώς και από Ερωτήσεις Ευρωβουλευτών.
Το ίδιο κειμενο προωθήθηκε στους νομικούς που συμμετέχουν στη "Επιτροπή Νομικού Ελέγχου για το Ελληνικό" καθώς και στους ερωτώντες 21 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Πάνος Τότσικας
Στις 27 Νοεμβρίου 2015, 21 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν Ερώτηση προς τους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος Ενέργειας, με την οποία ζητούσαν να πληροφορηθούν μεταξύ άλλων «…αν θεωρούν νόμιμη τη διαδικασία του διαγωνισμού και το προσχέδιο σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ της LAMDA DEVELOPMENT και της πρώην διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ το 2014. Εάν όχι, σε τι ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να υπάρξει αποκατάσταση της νομιμότητας και απονομή ευθυνών σε τυχόν παρανομήσαντες; …»
Μεταξύ των στοιχείων που παραθέτουν στην Ερώτησή τους οι βουλευτές, του ΣΥΡΙΖΑ, περιλαμβάνονται και ζητήματα που αφορούν την ισχύουσα νομιμότητα, όπως:
Τόσο η διαδικασία του διαγωνισμού όσο και το προσχέδιο σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ της LAMDADEVELOPMENT και της πρώην διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ το 2014, έχουν καταγγελθεί ως παράνομα και νομικά διάτρητα (για παράδειγμα η προκήρυξη του διαγωνισμού προέβλεπε την πώληση του 70% των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., ενώ το σχέδιο σύμβασης προβλέπει την πώληση του 100% των μετοχών της ίδιας εταιρίας. Ακόμη το σχέδιο σύμβασης προβλέπει την παραχώρηση άδειας Καζίνο, ενώ κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από την προκήρυξη του ΤΑΙΠΕΔ).
Αποτελεί σκανδαλωδώς μικρό τίμημα η καταβολή 915 εκατομμυρίων ευρώ, για μια έκταση 6.200 στρεμμάτων ελεύθερου παραθαλάσσιου χώρου, σε μια από τις πιο αξιοποιήσιμες τουριστικά περιοχές της Μεσογείου -τίμημα το οποίο μάλιστα θα καταβληθεί τμηματικά σε 15 χρόνια και υπολείπεται κατά πολύ ακόμη και της αξίας που υπολογίστηκε (2,9 δις ευρώ) από τη μελέτη του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος
Ο μεν ανάδοχος αναλαμβάνει να κάνει επενδύσεις συνολικού ύψους 4,57 δισ. ευρώ, αλλά το Δημόσιο επωμίζεται το κόστος της μεταφοράς των δικτύων κοινής ωφέλειας ως τα όρια του ακινήτου, καθώς και τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών και δομών που λειτουργούν σήμερα στο Ελληνικό, μετεγκατάσταση η οποία υπολογίζεται ιδιαζόντως δαπανηρή- μόνον η μεταφορά του FIR Αθηνών, κατά δημοσιεύματα, θα κοστίσει ένα δισ. ευρώ.
Επειδή δεν έχει υπάρξει εκπόνηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της επένδυσης την οποία σχεδιάζει η LAMDA DEVELOPMENT και η οποία προβλέπει κτίσιμο περίπου 3.100.000 έως 3.700.000τ.μ, (μάλιστα στις εγκαταστάσεις που προβλέπονται να ανεγερθούν συμπεριλαμβάνεται και Καζίνο)
Δεν έχει υπάρξει δημόσια διαβούλευση για την εν λόγω επένδυση
Θεωρώντας ότι η απάντηση σε αυτή την Ερώτηση των 21 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αποκτά ιδιαίτερη σημασία στις σημερινές συνθήκες, παραθέτω στην συνέχεια μια σειρά στοιχεία που προέρχονται είτε από προηγηθείσες ερωτήσεις Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, ως αντιπολίτευση, είτε από Ευρωβουλευτές και οι οποίες αφορούν ζητήματα νομιμότητας της διαδικασίας παραχώρησης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και της παραλίας Αγ. Κοσμά στην Lamda Development του Ομίλου Λάτση.
Πάνος Τότσικας, 10.12.2015