Σάββατο 6 Μαρτίου 2021

Η παρέμβαση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στη Βουλή για το Ν/Σ Δημόσιων Συμβάσεων


Η παρέμβαση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ (και η απάντηση σε ερωτήσεις) στην ακρόαση Φορέων της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για το Ν/Σ Δημόσιων Συμβάσεων. Υπέρ του ν/σ τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας (158 ψήφοι υπέρ), ενώ το καταψήφισε σύσσωμη η αντιπολίτευση (140 ψήφοι κατά, σε σύνολο 298 βουλευτών). Ο ψηφισμένος πλέον Νόμος ιδιωτικοποιεί λειτουργίες του κράτους, αυξάνει το όριο των απευθείας αναθέσεων γενικεύοντας την κατασπατάληση στο Δημόσιο Χρήμα, υποβαθμίζει τις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες και τους Μηχανικούς

  


Ενημέρωση από τις αντιδράσεις και τη διαδικασία ψήφισης του Νομοσχεδίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις. .pdf

Παρασκευή 5 Μαρτίου 2021

Το Βίωμα του Χρόνου στην Πανδημία


TΟ BIΩMA TOY XPONOY ΣTHN ΠANΔHMIA (EPΓAΣIA, ΠOΛITIΣMOΣ ΠPOΣΩΠIKH KAI KOINΩNIKH ZΩH). 

Το στέκι Π Χώρος Κινημάτων, Αλληλεγγύης & Πολιτισμού σας προσκαλεί σε μια συζήτηση- εκδήλωση ιδιαίτερα επίκαιρη και ενταγμένη σε μια συνολική προσπάθεια να αναδείξουμε το ευρύ ζήτημα της διαχείρισης του χρόνου εν μέσω καραντίνας.

Εστιάζουμε τόσο στο πρόβλημα της εργασίας (τηλεργασία- εκμετάλλευση και το τεράστιο ζήτημα της ανεργίας και του χαμένου χρόνου) όσο και στις ψυχολογικές επιπτώσεις του εγκλεισμού, της εργασιακής αστάθειας και απομόνωσης,

Επιμένουμε σε ζητήματα όπως ο πολιτισμός η τέχνη και η δημιουργικότητα.

Ας μιλήσουμε ξανά για την ελευθερία!

Την ελευθερία όπως καταστρατηγείται με τις «νέες» συνθήκες που δομούν την καθημερινότητα μας.

Θέλουμε πίσω τις ζωές μας!

Την εκδήλωση μπορείτε να την παρακολουθήσετε ζωντανά στο κανάλι μας στο Youtube στο link που ακολουθεί

«Διάτρητο» σε κρίσιμες διατάξεις το νομοσχέδιο των... εργολάβων

«Διάτρητο» σε κρίσιμες διατάξεις το νομοσχέδιο των... εργολάβων


Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής αποδομεί τα «ήπια αναπτυξιακά έργα» στις περιοχές Natura 2000 ● Καίριες παρατηρήσεις από την Επιτροπή Φύση 2000 για το ίδιο θέμα, αλλά και από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων για την ανάθεση της επίβλεψης των δημόσιων έργων σε ιδιώτες

Αγνοεί η κυβέρνηση τις επισημάνσεις που κάνουν τρεις επίσημοι φορείς του κράτους και προχωρά σήμερα στην ψήφιση του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις, το οποίο επιτρέπει στους πολύ μεγάλους εργολάβους να σαρώνουν τα έργα, να τα επιβλέπουν και επιμετρούν οι ίδιοι και να αποκτούν πρόσβαση στις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000.

Χθες δημοσιοποιήθηκε η Εκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής με πλήθος επισημάνσεων κυρίως για τις περιοχές Natura (άρθρο 219) και την επίβλεψη των έργων από ιδιώτες (άρθρο 57). Είχαν προηγηθεί σαφείς τοποθετήσεις από την Επιτροπή Φύση 2000 και την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ).

Τα σχόλια της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για το άρθρο που σπάει τις περιοχές Natura σε υποπεριοχές όπου θα γίνονται «ήπια αναπτυξιακά έργα» καταλαμβάνουν τις 8 από τις 26 σελίδες της έκθεσης.

Μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι:

■ «Δεν προκύπτουν σαφώς η κατηγορία και τα χαρακτηριστικά της περιοχής ούτε οι επιτρεπόμενες δραστηριότητες και επεµβάσεις σε αυτή». Τοποθετούμενος τις προηγούμενες μέρες ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης επέμενε ότι ούτε εκείνος ξέρει τι έργα θα γίνουν, αλλά θα περιμένει τις προτάσεις των επενδυτών.

■ Από τη διατύπωση που ακολουθείται «προκύπτει ως δεδοµένη η πραγµατοποίηση έργων δηµόσιου ενδιαφέροντος στις εν λόγω περιοχές».

■ Κατά το άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγµατος, η νοµοθετική εξουσιοδότηση, για να είναι νόµιµη, «πρέπει να είναι ειδική και ορισµένη, δηλαδή να προβαίνει σε συγκεκριµένο προσδιορισµό του αντικειµένου της και να καθορίζει τα όριά της σε σχέση προς αυτό». «Σκόπιµο είναι να προκύπτουν από τις προτεινόµενες διατάξεις ή κατά παραποµπή σε άλλες είτε να συνάγονται ευχερώς από το σύνολο των διεπουσών το υπό ρύθµιση ζήτηµα διατάξεων, αρχές ή κριτήρια στο πλαίσιο των οποίων θα κινηθεί η Διοίκηση».

■ Για να γίνουν τα έργα θα πρέπει να γίνει Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΕΠΜ) για την υποπεριοχή. Ομως βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη ΕΠΜ για κάθε Natura συνολικά. Και η έκθεση επισημαίνει ότι αν προηγηθούν οι επιμέρους μελέτες θα ληφθούν υποχρεωτικά υπ' όψιν για τις συνολικές δημιουργώντας «κίνδυνο αποσπασματικής διαχείρισης».

■ «Σε κάθε περίπτωση ο καθορισµός στόχων διατήρησης και η λήψη µέτρων διατήρησης των οικοτόπων έχουν επιτακτικό χαρακτήρα υπό το φως της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ του Συµβουλίου, της 21ης Μαΐου 1992, για τη διατήρηση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας». Μέσα στην οδηγία προβλέπεται ότι «κάθε σχέδιο, µη άµεσα συνδεόµενο ή αναγκαίο για τη διαχείριση του τόπου, το οποίο όµως είναι δυνατόν να επηρεάζει σηµαντικά τον εν λόγω τόπο, καθεαυτό ή από κοινού µε άλλα σχέδια, εκτιµάται δεόντως ως προς τις επιπτώσεις του στον τόπο, λαµβανοµένων υπόψη των στόχων διατήρησής του».

■ Στην καταδικαστική για την Ελλάδα απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης (17/12/20) σχετικά με το πώς (δεν) προστατεύει τις Natura αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «αποκλείεται οποιοδήποτε περιθώριο εκτίµησης των κρατών- µελών ως προς την ύπαρξη υποχρέωσης και περιορίζονται τυχόν κανονιστικές ή αποφασιστικές αρµοδιότητες των εθνικών αρχών στα µέσα εφαρµογής και τις τεχνικής φύσεως επιλογές που επιτρέπονται».

Αυτο-επίβλεψη

Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021

«Παγώνουν» οι κατεδαφίσεις σε αιγιαλούς

«Παγώνουν» οι κατεδαφίσεις σε αιγιαλούς

Η αναστολή ανατρέπει το πρόγραμμα κατεδαφίσεων σε αιγιαλούς και παραλίες που ξεκίνησε πέρυσι με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο (φωτ. INTIME NEWS).
Γιώργος Λιάλιος04.03.2021 • 08:49

Τελικώς, το «δίκιο» του ξενοδόχου και του ιδιοκτήτη beach bar επικράτησε για ακόμα μια φορά έναντι του δημοσίου συμφέροντος. Τροπολογία που κατατέθηκε αργά προχθές το βράδυ προβλέπει αναστολή όλων των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων σε αιγιαλούς και παραλίες. Προβάλλει μάλιστα ως αιτιολογία… τον κορωνοϊό και τις καθυστερήσεις που αυτός επέβαλε στη διαδικασία νομιμοποίησης αυθαιρέτων, παρότι η νομιμοποίηση στις περιοχές αυτές δεν επιτρέπεται από τον νόμο. Η αναστολή τινάζει στον αέρα το πρόγραμμα κατεδαφίσεων σε αιγιαλούς και παραλίες, που ξεκίνησε πέρυσι με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο και διαφημίστηκε ως η «απάντηση» της πολιτείας στις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων της τελευταίας δεκαετίας.

Η τροπολογία σε σχέδιο νόμου του υπ. Ανάπτυξης για τις δημόσιες συμβάσεις, την οποία υπογράφει και ο υπουργός Περιβάλλοντος Κ. Σκρέκας, προβλέπει την αναστολή κατεδαφίσεων σε αιγιαλούς, παραλίες, λίμνες, όχθες κ.λπ. (όχι σε δάση) έως τις 31 Οκτωβρίου. «Λόγω των περιοριστικών μέτρων για την ανάσχεση της διάδοσης του κορωνοϊού δεν έχει καταστεί δυνατή ή έχει καθυστερήσει η νομιμοποίηση των εν λόγω έργων», αναφέρεται ως αιτιολογία της ρύθμισης. Αν, δε, κατεδαφιστούν τα αυθαίρετα, «η κατάσταση θα είναι μη αναστρέψιμη, κατά παράβαση των αρχών της επιείκειας και της χρηστής διοίκησης», καταλήγει. Η αιτιολόγηση αυτή είναι βεβαίως παραπλανητική: σε όλες τις ρυθμίσεις για νομιμοποίηση αυθαιρέτων, οι αιγιαλοί, οι παραλίες κ.ο.κ. αποκλείονται εξ ορισμού. Σε πρόσφατο νόμο του υπ. Περιβάλλοντος (ν. 4706/20), μετά πιέσεις του ξενοδοχειακού κλάδου, είχε δοθεί η δυνατότητα να νομιμοποιηθούν μόνο ξενοδοχεία που είχαν κατασκευαστεί από το Δημόσιο ή τον ΕΟΤ, ενώ και οι φορείς του δημοσίου τομέα είχαν υπό κάποιες προϋποθέσεις δυνατότητα νομιμοποίησης των παρανομιών τους. Ωστόσο, η αναστολή που προτείνεται αφορά όλες τις κατεδαφίσεις ανεξαιρέτως των παράνομων κατασκευών, που είναι στην πλειονότητά τους παρανομίες ξενοδοχείων, ταβερνών και beach bar. Υπενθυμίζεται ότι οι περιπτώσεις που δρομολογούνται προς κατεδάφιση έχουν ήδη τελεσιδικήσει δικαστικά.

Φτάνει πια με τα "έξυπνα" Lockdown

 




Ο θάνατος του μικρο-εργολάβου δημοσίων έργων



Αδωνις Γεωργιάδης και Κώστας Καραμανλής υπεραμύνθηκαν των διατάξεων που πλήττουν τις μικρομεσαίες τεχνικές εταιρείες ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 03.03.2021, 13:51
Ο θάνατος του μικρο-εργολάβου δημοσίων έργων

Πέρα από την ιδιωτικοποίηση της επίβλεψης των έργων, τα μικρά γραφεία πλήττονται από τις αυξημένες εγγυήσεις, την υποχρεωτική ένταξη στην ηλεκτρονική δημοπρασία έργων αξίας 30.000 έως 60.000 ευρώ, το ψηλό κόστος των ενστάσεων.

Την ώρα που η κυβέρνηση δίνει «γην και ύδωρ» στους πολύ μεγάλους εργολάβους, ένα πλήθος μικρών και μεσαίων τεχνικών εταιρειών και μελετητικών γραφείων απειλούνται με αφανισμό στο όνομα της ανάπτυξης και της απορρόφησης των κονδυλίων με την επιτάχυνση των έργων.

Κατά τη χθεσινή τρίτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις, πολλοί βουλευτές της αντιπολίτευσης αλλά και της συμπολίτευσης ζήτησαν από τον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη να αλλάξει κάποιες από τις ρυθμίσεις που πλήττουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες ασχολούνται με δημόσια έργα.

Οι πολύ μεγάλες κατασκευαστικές ευνοούνται από τις γενικότερες προβλέψεις που επιτρέπουν στον ανάδοχο του έργου να αμείβεται νωρίτερα, καθώς η επίβλεψη θα γίνεται από ιδιώτη που θα ορίζουν οι ίδιες, και από τις δηλώσεις επιμέτρησης που επίσης θα υποβάλλουν εκείνες. Ολα τα παραπάνω, όμως, προαπαιτούν έναν μηχανισμό και στελέχωση που δεν υπάρχει στα μικρά γραφεία.

Ενα θέμα που πλήττει επιπρόσθετα τους «μικρούς» είναι οι αυξημένες εγγυήσεις που πρέπει να εξασφαλίζουν για τη συμμετοχή τους, όπως προβλέπεται στο άρθρο 21. Στα αυξημένα ποσά των εγγυητικών αναφέρθηκε και ο βουλευτής της Ν.Δ. Σταύρος Καλογιάννης, που ζήτησε από τους υπουργούς να το ξαναδούν, ενώ το ίδιο θέμα έθεσε και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης.

Οταν, πάντως, πήρε τον λόγο για να απαντήσει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, υποστήριξε ότι οι μικρομεσαίοι δεν θα πληγούν από τις αυξημένες εγγυήσεις διότι υπάρχει άλλο μέτρο που τους ευνοεί. Ποιο; Ο περίφημος «κόφτης» για τις μεγάλες εκπτώσεις που θα αναγκάζει όποιον ζητά 10% λιγότερο από τους υπόλοιπους να το αιτιολογεί και έτσι θα αποφεύγονται οι «αλεξιπτωτιστές». Η εμπειρία πάντως έχει δείξει ότι συχνά συμβαίνει οι μικρές εταιρείες να δίνουν μεγαλύτερες εκπτώσεις όχι επειδή είναι αλεξιπτωτιστές, αλλά στην αγωνία τους να εξασφαλίσουν έστω και ψίχουλα από την πίτα των έργων.

Ο κ. Χαρίτσης πρόσθεσε ότι οι μικρές εταιρείες πλήττονται από την υποχρεωτική ένταξη στο σύστημα ηλεκτρονικής δημοπρασίας των έργων αξίας 30.000 έως 60.000 ευρώ. Οπως ανέφερε, το σύστημα αυτό απαιτεί διαδικασίες με τις οποίες δεν είναι εξοικειωμένα τα μικρά γραφεία, ενώ άγνωστο είναι αν έχουν γίνει οι προετοιμασίες για να διεκπεραιώνεται το μεγάλο πλήθος αυτών των μικρών έργων. Για καταστάσεις που θα οδηγήσουν ακόμη και τα μικρά έργα να «σαρώνονται» από τις μεγάλες εταιρείες μίλησε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης, αναφερόμενος στο όριο των 45 εκατομμυρίων που τίθεται για το ύψος των ανεκτέλεστων έργων.

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2021

Αντιδράσεις και κριτικές για το Ν/Σ των Δημόσιων Συμβάσεων

 






Ανεξέλεγκτοι οι εργολάβοι!

Ανεξέλεγκτοι οι εργολάβοι!

Κατά δήλωσή τους θα διαπιστώνεται η ορθή εκτέλεση των δημόσιων έργων ● Δειγματοληπτικός έλεγχος μόνο στο 20% των δηλώσεων ● Πρωτοφανές και μη αξιόπιστο το σύστημα, λένε οι σύνδεσμοι των τεχνικών εταιρειών και οι μηχανικοί του Δημοσίου ● 12 περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν απόσυρση του άρθρου του νομοσχεδίου που οδηγεί σε τσιμεντοποίηση περιοχών Natura.

Aντιδράσεις μέσα και στον χώρο των κατασκευαστών προκαλούν οι προβλέψεις του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις. Ανοίγοντας πάση θυσία δρόμο για τους επενδυτές ακόμη και μέσα σε περιοχές Natura, η κυβέρνηση φαίνεται πως το... παράκανε καθώς, μαζί με τους ιδιώτες επιβλέποντες στα δημόσια έργα, ο εργολάβος θα δηλώνει μόνος του τις εργασίες που εκτέλεσε προκειμένου να αμειφθεί.

Η αντικατάσταση του ελεγκτικού συστήματος από το «δηλωτικό» περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο (άρθρο 70) για τις δημόσιες συμβάσεις. Αντί δηλαδή, όπως ίσχυε έως τώρα, να έρχονται εκπρόσωποι της αναθέτουσας αρχής (υπουργείο, περιφέρεια, δήμος κ.λπ.) και να ελέγχουν εάν το έργο εκτελέστηκε ορθά βάσει της σύμβασης, ο ίδιος ο κατασκευαστής θα υποβάλλει δήλωση για να γίνονται οι επιμετρήσεις και να βγαίνουν οι λογαριασμοί. Ως αντίβαρο, προβλέπεται δειγματοληπτικός έλεγχος στο 20% των δηλώσεων αυτών.

Η κυβέρνηση υπεραμύνθηκε αυτής της πρόβλεψης στη χθεσινή δεύτερη ημέρα συζήτησης στη Βουλή, λέγοντας ότι αυτό συμβαίνει για να προχωρήσουν τα έργα και να απορροφηθούν κονδύλια χωρίς τις καθυστερήσεις από την έλλειψη προσωπικού και ελεγκτικών μηχανισμών μέσα στο Δημόσιο.

«Το δηλωτικό σύστημα είναι κατά τη γνώμη μου λάθος. Δεν ξέρω τι σημαίνει δηλώνω ότι έχω κάνει τόσα και δεν με ελέγχει κανείς. Από όσο ξέρω, δεν εφαρμόζεται πουθενά στον κόσμο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Βλάχος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) προσθέτοντας: «Εχει κάποια επιχειρήματα το υπουργείο ότι θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες και λοιπά, αλλά να μη βρεθούν μετά από λίγο καιρό ή λίγα χρόνια σκελετοί στην ντουλάπα», σημείωσε.

«Είναι μια διεθνής πρωτοτυπία», είπε ο Εμ. Βράιλας, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ). «Δεν έχει εφαρμοστεί πουθενά στον κόσμο. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έχει μπει σε αυτό το νομοθέτημα. Δεν συμφωνούμε καθόλου», τόνισε.

«Δεν υπάρχει λόγος να γίνει αυτή η ρύθμιση. Από τη στιγμή που υπάρχει ιδιωτική επίβλεψη, να προσληφθούν επιβλέποντες», είπε ο Σ. Λαμπρόπουλος, πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών (ΕΣΒΥΚ). «Πώς διασφαλίζεται η διαφάνεια, πώς αποτρέπεται η συναλλαγή;» αναρωτήθηκε ο κ. Λαμπρόπουλος αναφερόμενος στον δειγματοληπτικό έλεγχο του 20%.

Αύξηση των κινδύνων στην εκτέλεση των έργων προκαλεί το δηλωτικό σύστημα σε συνδυασμό με την εξάρτηση των ιδιωτικών φορέων επίβλεψης από τον κατασκευαστή, σύμφωνα με τον Παναγή Τονιόλο, πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ).

Οπως αναφέραμε και σε πρόσφατο δημοσίευμα (25/2/21), θεσπίζονται ιδιωτικοί φορείς (ΙΦΕ) που θα επιβλέπουν εκείνοι την εκτέλεση των έργων (αντί του Δημοσίου) αλλά θα επιλέγονται και θα αμείβονται από τον εργολάβο δημιουργώντας τεράστιο θέμα σύγκρουσης συμφερόντων. Ο κ. Τονιόλος, μάλιστα, ζήτησε οι ιδιωτικοί φορείς να συμβάλλονται όχι με τον ανάδοχο αλλά με τον κύριο του έργου, δηλαδή τον δημόσιο φορέα.

Αναξιόπιστο σύστημα

Αγωγή 1 εκατ. ευρώ σε Περιβαλλοντικό Παρατηρητήριο πολιτών της Σύρου που έθεσε ερωτήματα για ρύπανση στο λιμάνι

Αγωγή 1 εκατ. ευρώ σε Περιβαλλοντικό Παρατηρητήριο πολιτών της Σύρου που έθεσε ερωτήματα για ρύπανση στο λιμάνι

Την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2021 επιδόθηκε στο ΔΣ του Παρατηρητηρίου Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρου (ΠΠΠΣ) αγωγή από τις Ανώνυμες Εταιρίες “ΟΝΕΧ (ΟΝΕΞ) Ελληνικά Ναυπηγεία Σύρου AE” και “ΟΝΕΧ Neorion Shipyards AE”, με την οποία μεταξύ άλλων διεκδικούν από το ΠΠΠΣ ως αποζημίωση το εξωφρενικό ποσό του €1.000.000 για συκοφαντική δυσφήμιση, ηθική βλάβη και διαφυγόντα κέρδη. Ως αιτία της αγωγής αναφέρεται η πρωτοβουλία του ΠΠΠΣ να αναζητήσει στο πλαίσιο των νόμιμων αρμοδιοτήτων του τα αίτια και τους υπεύθυνους για τη διά γυμνού οφθαλμού ορατή ρύπανση στο λιμάνι της Ερμούπολης, σε συνέχεια της μελέτης της Aegean Rebreath, βάσει της οποίας στον πυθμένα του λιμανιού εντοπίστηκαν βαρέα τοξικά μέταλλα σε συγκέντρωση πενταπλάσια των ανώτατων αποδεκτών ορίων.
The Press Project


Την υπόθεση έχει φέρει στη δημοσιότητα το ΜέΡΑ25, μέσω σειράς κοινοβουλευτικών ερωτήσεων του βουλευτή, Κρίτωνα Αρσένη. Σημειώνεται επίσης ότι με αφορμή τη μελέτη, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ο Δήμος Σύρου Ερμούπολης έχουν προαναγγείλει τη διενέργεια μελέτης σε συνεργασία με το αρμόδιο Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), η οποία μέχρι στιγμής δεν έχει πραγματοποιηθεί.

Σε σχετική ανακοίνωση το ΜέΡΑ25 καταγγέλλει την πολιτική δίωξη εναντίον του ΠΠΠΣ, την απόπειρα φίμωσης των κατοίκων της Σύρου και την ποινικοποίηση της αγωνίας τους για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας καθώς και για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών νόμων.

«Ο παραλογισμός της διεκδίκησης του εξωφρενικού ποσού του €1.000.000, που ισοδυναμεί με επιδίωξη οικονομικής εξόντωσης ενός νεοσύστατου Περιβαλλοντικού Συλλόγου και των πολιτών που συμμετέχουν σ’ αυτό, αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι το ποσό της αποζημίωσης ισούται σχεδόν με 10ετή κύκλο εργασιών των ως άνω εταιριών (κύκλος εργασιών 2019: “ONEX Ελληνικά Ναυπηγεία Σύρου” €100.785,43 | “ΟΝΕΧ Νeorion Shipyards” €39.929,70 – πηγή ΓΕΜΗ).

Στεκόμαστε στο πλευρό των κατοίκων της Σύρου, καταγγέλοντας τις εκφοβιστικές και εκβιαστικές ενέργειες που στόχο έχουν να τρομοκρατήσουν τους κατοίκους της πρωτεύουσας των Κυκλάδων και να συγκαλύψουν πιθανές ευθύνες της εταιρίας για επιβάρυνση της δημόσιας υγείας, ρύπανση του φυσικού περιβάλλοντος του νησιού, καθώς και καταστρατήγησης της σχετικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας» τονίζει.

Τρίτη 2 Μαρτίου 2021

Παράσταση διαμαρτυρίας στη Βουλή για τις Δημόσιες Συμβάσεις

 

ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ 4 ΜΑΡΤΗ, 10.00 πμ ΒΟΥΛΗ

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Οι συνυπογράφουσες Ομοσπονδίες σε συνέχεια της κοινής ανακοίνωσης μας στις 12/11/2020, του από 16/11/2020 Εξώδικου μας, με το οποίο προκηρύξαμε Απεργία – Αποχή από το Μη.Μ.Ε.Δ., όλες τις Επιτροπές του Ν.4412/16 και άλλες Τεχνικές Επιτροπές, αλλά και άλλων κοινών μας δράσεων (κοινή Συνέντευξη Τύπου, κοινή Στάση Εργασίας στις 8/12/2020, παράσταση διαμαρτυρίας και συνάντηση με τον Γ.Γ. και όχι τον Υπουργό στο Υπ. Υποδομών και Μεταφορών, παράσταση διαμαρτυρίας και συνάντηση με τον Υπουργό Εσωτερικών, τηλεδιασκέψεις και συναντήσεις με αντιπροσωπείες κομμάτων κ.λ.π.), αποφασίσαμε τη συνέχιση της Απεργίας – Αποχής και για το διάστημα 27/02/2021 έως 5/03/2021, όπως μας δίνει το δικαίωμα το από 16/11/2020 κοινό μας Εξώδικο.

Δεδομένου ότι στις 4 Μαρτίου 2021 ολοκληρώνεται στην ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για το νομοσχέδιο για την τροποποίηση του Ν.4412/2016, καλούμε τα μέλη μας να συνεχίσουν την Απεργία – Αποχή. Ταυτόχρονα τα μέλη των Δ.Σ. των 7 Ομοσπονδιών και των πρωτοβάθμιων Συλλόγων τους θα πραγματοποιήσουν παράσταση διαμαρτυρίας στη Βουλή στις 10:00 την Πέμπτη 4 Μάρτη.

Με το νομοσχέδιο για την τροποποίηση του Ν.4412/2016, «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές» που ήδη συζητείται ενισχύεται και διευρύνεται η παρουσία ιδιωτικών συμφερόντων σε όλο το φάσμα παραγωγής Δημοσίων Έργων, γενικεύονται οι «συνέργειες» Δημόσιου με Ιδιωτικό Τομέα, όπου «Ελεγκτές» και «Ελεγχόμενοι» θα αλληλοδιαπλέκονται, καθώς οι ρόλοι αυτοί θα εναλλάσσονται ανά έργο.

Ήδη η προτεραιοποίηση και ο σχεδιασμός των Τεχνικών Έργων γίνεται πρώτιστα με κριτήρια ανταποδοτικότητας και κερδοφορίας (ΣΔΙΤ, Συμβάσεις Παραχώρησης) και όχι με κριτήρια κοινωνικά, περιβαλλοντικά και ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών (αντισεισμική προστασία, αντιπλυμμηρικά έργα, Πολιτική Προστασία κλπ), γεγονός που αποδυκνείεται σε κάθε “φυσικά” καταστροφή. Με τις προβλέψεις του Ν/Σ: ιδιώτες θα καθορίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές για τα έργα, ιδιώτες θα καθορίζουν τις τιμές των υλικών και των εργασιών, δηλαδή το κόστος των έργων, τις μελέτες θα τις εκπονούν οι ιδιώτες μελετητές και θα τις επιβλέπουν οι πιστοποιημένοι ιδιωτικοί φορείς. Τα έργα θα τα κατασκευάζουν οι ιδιώτες εργολάβοι και θα τα επιμετρούν και επιβλέπουν ιδιώτες. Μόνο το κόστος θα πληρώνει το Δημόσιο (και οι πολίτες) με πλημμελή έλεγχο και τεράστιες επισφάλειες.

Πιο συγκεκριμένα το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι:

Σφοδρές αντιδράσεις φορέων για τις αλλαγές στις δημόσιες συμβάσεις

Σφοδρές αντιδράσεις φορέων για τις αλλαγές στις δημόσιες συμβάσεις
efsyn.gr

Το νομοσχέδιο φέρνει περισσότερες απευθείας αναθέσεις, επίβλεψη των δημόσιων έργων από ιδιώτες και «ήπια αναπτυξιακά έργα» ακόμα και σε περιοχές NATURA.

Στο Κοινοβούλιο έχει κατατεθεί και συζητείται ήδη το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις και προμήθειες, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί την Πέμπτη από την Ολομέλεια της Βουλής.

Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο φέρνει περισσότερες απευθείας αναθέσεις, επίβλεψη των δημόσιων έργων από ιδιώτες και «απαγόρευση» των μεγάλων εκπτώσεων. Ειδικότερα, το ν/σ ενισχύει την παρουσία των ιδιωτών, καθώς η επίβλεψη ενός δημόσιου έργου δεν θα γίνεται από την Υπηρεσία που το ανέθεσε αλλά από ιδιωτικούς φορείς, φυσικά ή νομικά πρόσωπα που θα έχουν «εξειδικευμένες γνώσεις». Η παρακολούθηση των έργων και οι επιμετρήσεις του θα γίνονται από τον ανάδοχο του έργου με δήλωσή του και όχι ελεγκτικά από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία.

Σήμερα, το ν/σ των 228 άρθρων απασχόλησε την κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου και Άμυνας & Εξωτερικών Υποθέσεων, προκαλώντας τις αντιδράσεις των φορέων στα κυβερνητικά σχέδια.

Μεταξύ άλλων, η Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανώτατων Σχολών), με σχετική της ανακοίνωση (που ακολουθεί παρακάτω) τονίζει ότι δύο εμβληματικές τροποποιήσεις του ν/σ «υποδηλώνουν την πρόθεση της αντικατάστασης των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών από διάφορα σχήματα ιδιωτών που θα διευκολύνουν τους ιδιώτες αναδόχους και μόνο».

Η Ομοσπονδία επισημαίνει επίσης πως στην περίπτωση που η επίβλεψη των έργων γίνει από ιδιώτες, «θα προστεθεί μια επιπλέον σημαντική
δαπάνη αμοιβής των ιδιωτών αυτών στο συνολικό κόστος» και προϋπολογισμό του έργου, που θα επιβαρύνει τον πολίτη, προσθέτοντας με νόημα πως «αυτοί που θα διεκδικήσουν, λόγω εμπειρίας, να κάνουν την επίβλεψη των δημοσίων έργων θα είναι άμεσα ή έμμεσα εξαρτώμενοι από τις κατασκευαστικές εταιρίες στις οποίες απασχολούνταν όλα τα προηγούμενα χρόνια, με επιζήμιες συνέπειες για το δημόσιο συμφέρον». Σημειώνει εξάλλου πως η εφαρμογή διατάξεων περί ποινικής ευθύνης δημοσίων υπαλλήλων σε ιδιωτικούς υπαλλήλους «εγείρει ζητήματα νομιμότητας», ενώ η επιλογή της ανάθεσης του συνόλου των λειτουργιών του δημοσίου που σχετίζονται με δημόσια έργα «θα έχει ως συνέπεια και την απώλεια τεχνογνωσίας σχεδιασμού σε τεχνικά ζητήματα από φορείς του ευρύτερου δημοσίου».

Αντιδράσεις υπάρχουν και για το άρθρο 219 που επιτρέπει την «ήπια αξιοποίηση» των περιοχών Natura 2000. Ουσιαστικά με το ν/σ πέφτουν και τα τελευταία προπύργια για τις προστατευόμενες περιοχές, καθώς αυτές χωρίζονται σε ζώνες για να υλοποιηθούν μέσα τους «ήπια αναπτυξιακά έργα».

Με κοινή τους ανακοίνωση (ακολουθεί παρακάτω), οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ΑΝΙΜΑ, Αρκτούρος, ΑΡΧΕΛΩΝ, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών, Καλλιστώ, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Greenpeace, MΟm, και WWF Ελλάς, ζητούν την απόσυρση «του πρωτοφανούς άρθρου 219 του νομοσχεδίου "Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές"».

Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Δικηγόροι απαντούν αναλυτικά στα ψέματα της Νικολάου για τη «μη προσφυγή στη Δικαιοσύνη» από Κουφοντίνα


Δικηγόροι απαντούν αναλυτικά στα ψέματα της Νικολάου για τη «μη προσφυγή στη Δικαιοσύνη» από Κουφοντίνα

Εκτενή ανακοίνωση με την οποία απαντάει αναλυτικά στη νέα κυβερνητική γραμμή, που εκφράστηκε με νομικά τεχνάσματα από τη Γ.Γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής, Σοφία Νικολάου, δίνει η παράταξη δικηγόρων «Εναλλακτική Παρέμβαση - Δικηγορική Ανατροπή». Εξηγούν αναλυτικά γιατί ο Δημήτρης Κουφοντίνας έχει στερηθεί και τους δύο τρόπους που έχει στη διάθεσή του για να προσφύγει στη Δικαιοσύνη, ενώ καταγγέλλουν επίσης τα συνεχώς μεταβαλλόμενα επιχειρήματα που προπαγανδίζει η κυβέρνηση.

Όπως τονίζουν, «για την αποκατάσταση της αλήθειας και της νομικής επιστήμης όπως την μαθαίνουμε στη Νομική Σχολή και όχι από τις, προφανώς αγνοούσες τα νομικά, ομάδες αλήθειας του κυβερνώντος κόμματος επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

Όπως με σαφήνεια έγραψε και η συνάδελφος Ι. Κούρτοβικ στην επιστολή της, ο κρατούμενος έχει δύο τρόπους για να προσβάλει δικαστικώς την κατάσταση της μεταγωγής του. Είτε (α) θα έχει στα χέρια του τις αποφάσεις που πρέπει να προσβάλλει ώστε να αιτηθεί την ακύρωσή τους, είτε (β) εν ανάγκη μπροστά στην αδικαιολόγητη άρνηση της διοίκησης να τα χορηγήσει, να αιτηθεί ο ίδιος την μεταγωγή του δις ώστε σε περίπτωση διπλής άρνησης μπορεί να προσφύγει στο δικαστήριο εκτέλεσης ποινών κατ’ άρθρο 9 παρ. 4 του Σωφρονιστικού Κώδικα. Και τις δύο αυτές οδούς στερήθηκε ο συγκεκριμένος κρατούμενος».

Στη συνέχεια, πιο συγκεκριμένα, εξηγούν ότι:

Πρώτον όπως με κυνισμό η κα Νικολάου συνομολογεί το από 28/12/2020 αίτημα του κρατούμενου για χορήγηση των αναγκαίων εγγράφων απαντήθηκε δύο μήνες μετά στις 18/2/2021 και ασφαλώς, όπως ξεχνά να αναφέρει, με αμέτρητες εκκλήσεις και την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη. Αλλά και αυτό απαντήθηκε ανεπαρκώς αφού η Γεν.Γραμματέας απέστειλε ακριβές αντίγραφο της δικής της απόφασης, αλλά όχι και των αποφάσεων της ΚΕΜ, που επεκαλείτο, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή οποιαδήποτε διαδικασία κατ’ αυτών. Ασφαλώς στο διάστημα αυτό είχε ήδη λάβει χώρα άρνηση της διοίκησης να χορηγήσει τα έγγραφα και ο κρατούμενος είχε ήδη προβεί σε απεργία πείνας.

Β) Με απύθμενο κυνισμό η κα Νικολάου αναφέρει: «Δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί η κ. Κούρτοβικ μάς υπενθυμίζει ότι για να προσφύγει ένας κρατούμενος στη Δικαιοσύνη κατά απόφασης μεταγωγής πρέπει πρώτα να έχει λάβει δύο αρνητικές αποφάσεις στην αίτησή του. Γιατί χρησιμοποιεί ως επιχείρημα μια διαδικασία που ασφαλώς ο Κουφοντίνας δεν μπορεί να προτάξει καθώς ακόμη δεν έχει λάβει απορριπτικές αποφάσεις;»

Περιβαλλοντικές οργανώσεις: απόσυρση της διάταξης για αναπτυξιακά έργα σε περιοχές Natura


Την απόσυρση του πρωτοφανούς άρθρου 219 του νομοσχεδίου “Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές”, ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ΑΝΙΜΑ, Αρκτούρος, ΑΡΧΕΛΩΝ, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών, Καλλιστώ, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Greenpeace, MΟm, και WWF Ελλάς.


Το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, με το οποίο προβλέπεται η θεσμοθέτηση με προεδρικό διάταγμα «υπο-περιοχών προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων» εντός προστατευόμενων περιοχών, είναι αντίθετο με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία για την προστασία των περιοχών του ευρωπαϊκού οικολογικού δικτύου Natura 2000 και πρέπει να αποσυρθεί. Ειδικότερα:
Η διάταξη αυτή είναι αντίθετη με το άρθρο 6 παρ. 1 της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ το οποίο απαιτεί τη λήψη μέτρων διατήρησης που ανταποκρίνονται στις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων οικοτόπων και ειδών και στους στόχους διατήρησής τους. Ο καθορισμός των «υπο-περιοχών» και του «προστατευτικού» τους καθεστώτος με βάση την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, και όχι με οικολογικά κριτήρια, είναι σαφώς αντίθετος στην οδηγία. Με τη διαδικασία που εισάγει το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, επενδυτικά σχέδια και συμφέροντα στην ουσία θα υπαγορεύουν και θα καθορίζουν το καθεστώς της «υπο-περιοχής».
Η δημιουργία ενός κατ’ εξαίρεση ad hoc καθεστώτος για ορισμένες «υποπεριοχές» αγνοεί και έρχεται σε αντίθεση με την πρόσφατη καταδικαστική για τη χώρα μας απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ (υπόθεση C-849/2019), το οποίο έκρινε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να θεσμοθετήσει άμεσα τα απαιτούμενα μέτρα διατήρησης για τις περιοχές του δικτύου Natura 2000 με συστηματικό τρόπο και σε συνάρτηση με τις οικολογικές απαιτήσεις οικοτόπων και ειδών.
Παρακάμπτει και ανατρέπει την προβλεπόμενη στο άρθρο 21 του ν. 1650/1986 διαδικασία για τη θεσμοθέτηση των προστατευόμενων περιοχών και τον καθορισμό χρήσεων γης και δραστηριοτήτων καθώς και τη διαδικασία του εν εξελίξει έργου για την εκπόνηση των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών (ΕΠΜ) δημιουργώντας ένα de facto καθεστώς «υπο-περιοχών προστασίας» πέραν των προβλεπόμενων στο άρθρο 19 παρ. 4 του ν. 1650/1986 ζωνών. Μάλιστα, η πρόβλεψη ότι η ΕΠΜ που θα καταρτιστεί από τον επιχειρηματία που αναλαμβάνει την επένδυση και θα αφορά τη συγκεκριμένη υπο-περιοχή θα ληφθεί υποχρεωτικά υπόψη κατά τη διαδικασία κατάρτισης των ΕΠΜ οδηγεί σε αποσπασματική προσέγγιση και κατακερματισμό της περιοχής και δεν λαμβάνει υπόψη το σύνολο των προστατευτέων αντικειμένων και την ανάγκη για μια ολοκληρωμένη και συνεκτική προσέγγιση στη διαμόρφωση των απαιτούμενων μέτρων. Πρακτικά, η διάταξη αυτή προκρίνει την μελέτη του επενδυτή έναντι της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας.
Ενδέχεται να οδηγήσει σε παράκαμψη της διαδικασίας δέουσας εκτίμησης των επιπτώσεων των έργων στις περιοχές του δικτύου Natura 2000, θέμα για το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποστείλει αίτημα EU Pilot στην Ελλάδα εγείροντας κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τη συμμόρφωση της εθνικής νομοθεσίας με το άρθρο 6 παρ. 3 της οδηγίας για τους οικοτόπους.
Επίσης, η πρόβλεψη της παραγράφου 3 έρχεται σε αντίθεση με την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία για την προστασία των περιοχών Natura, καθότι προκρίνει τον καθορισμό όρων προστασίας μέσω ειδικών πολεοδομικών σχεδίων, οι οποίοι ενσωματώνονται στα προεδρικά διατάγματα. Καταστρατηγείται με τον τρόπο αυτόν το ειδικό προστατευτικό καθεστώς των περιοχών.

Κατόπιν της πρόσφατης καταδικαστικής για τη χώρα μας απόφασης του Δικαστηρίου της ΕΕ για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τους οικοτόπους, κατέστη σαφές ότι δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για ολιγωρία και καθυστερήσεις για τη λήψη των απαιτούμενων μέτρων σχετικά με την προστασία των περιοχών του δικτύου Natura. Ωστόσο, το άρθρο 219 του νομοσχεδίου καταδεικνύει ότι η χώρα μας δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη τόσο τις ενωσιακές της υποχρεώσεις της όσο και την άμεση και επείγουσα ανάγκη για την προστασία των σημαντικών και ευαίσθητων οικοτόπων και ειδών.

Οι οργανώσεις καλούν τώρα τη Βουλή των Ελλήνων καθώς και τους δυο υπουργούς να προασπίσουν το μόνο πραγματικό δημόσιο συμφέρον: την υγεία ανθρώπων και πλανήτη, όπως αυτή διασφαλίζεται μόνο μέσα από τη συνεπή προφύλαξη των προστατευομένων περιοχών και του φυσικού περιβάλλοντος μαζί με αποτελεσματική αναχαίτιση της περιβαλλοντικής και κλιματικής κρίσης. Αυτές οι καταστροφικών συνεπειών διατάξεις πρέπει να απαλειφθούν, με στόχο η χώρα μας να προσηλωθεί στην ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις βιώσιμες επιλογές που διαθέτει, ώστε να διασφαλίσει το παρόν και το μέλλον, βάσει των αρχών της αειφορίας.

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Παρατηρήσεις επί του Νομοσχεδίου για τις αλλαγές στις Δημόσιες Συμβάσεις

 

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ

τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr

Αθήνα, 1-3-2021

Αρ. Πρωτ. : 8427

Προς: Μόνιμη Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής

Κοιν: 1. ΕΕ ΑΔΕΔΥ

2. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ

3. Α' Βάθμιες Ενώσεις

Θέμα : Παρατηρήσεις επί του Νομοσχεδίου για τις αλλαγές στις Δημόσιες Συμβάσεις


Σε σχέση με το Νομοσχέδιο “
Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές”, ως άμεσα εμπλεκόμενοι Δημόσιοι λειτουργοί με το Σύστημα Παραγωγής Δημοσίων Έργων σας καταθέτουμε τις εξής παρατηρήσεις:

Όπως έχουμε περιγράψει με πολλαπλές ανακοινώσεις μας, καθώς και στο υπ’ αριθ. 8357/07.12.2020 έγγραφό μας κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης (όπου αναφέρθηκαν αναλυτικά οι ενστάσεις και παρατηρήσεις μας για όλα τα άρθρα του νομοσχεδίου), το Ν/Σ ενισχύει και διευρύνει την παρουσία ιδιωτικών συμφερόντων σε όλο το φάσμα παραγωγής Δημοσίων Έργων, γενικεύει τις «συνέργειες» Δημόσιου με Ιδιωτικό Τομέα και σε σχέση με τη διαβούλευση δεν υπάρχουν αλλαγές που θίγουν τον πυρήνα της φιλοσοφίας του όπως η ανάθεση της επίβλεψης σε ιδιώτες, το δηλωτικό σύστημα επιμετρήσεων από τους Εργολήπτες, η απάλειψη της πρόβλεψης για τον καθορισμό της αναγκαίας Τεχνικής Επάρκειας των αναθετουσών Αρχών, η συμμετοχή ιδιωτών στις προδιαγραφές και τα Τιμολόγια των Έργων κλπ.

Μια γενική και εισαγωγική παρατήρηση επί του σ/ν, είναι η παντελής έλλειψη αναφοράς για στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίες, το οποίο έχουμε επισημάνει επανειλημμένα σε έγγραφά μας προς το σύνολο των εμπλεκόμενων Υπουργείων. Τουναντίον επιχειρείται στο παρόν νομοσχέδιο, η εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες και εξωτερικούς συμβούλους, με τη δημιουργία προτεινόμενου μητρώου ιδιωτών επιβλεπόντων (οι οποίοι μάλιστα θα επιλέγονται και θα πληρώνονται από τους αναδόχους (!) των έργων) που θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε φαινόμενα, όπου «Ελεγκτές» και «Ελεγχόμενοι» θα αλληλοδιαπλέκονται, καθώς οι ρόλοι αυτοί θα εναλλάσσονται ανά έργο.

Ήδη η προτεραιοποίηση και ο σχεδιασμός των Τεχνικών Έργων γίνεται πρώτιστα με κριτήρια ανταποδοτικότητας και κερδοφορίας (ΣΔΙΤ, Συμβάσεις Παραχώρησης) και όχι με κριτήρια κοινωνικά, περιβαλλοντικά και ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών (αντισεισμική προστασία, αντιπλημμυρικά έργα, Πολιτική Προστασία κλπ), γεγονός που αποδεικνύεται σε κάθε “φυσική” καταστροφή. Με τις προβλέψεις του Ν/Σ: ιδιώτες θα καθορίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές για τα έργα, ιδιώτες θα καθορίζουν τις τιμές των υλικών και των εργασιών, δηλαδή το κόστος των έργων, τις μελέτες θα τις εκπονούν οι ιδιώτες μελετητές και θα τις επιβλέπουν οι πιστοποιημένοι ιδιωτικοί φορείς. Τα έργα θα τα κατασκευάζουν οι ιδιώτες εργολάβοι και θα τα επιμετρούν και επιβλέπουν ιδιώτες, οι οποίοι θα επιλέγονται και θα πληρώνονται από τους ίδιους τους ιδιώτες εργολάβους (!). Μόνο το κόστος θα πληρώνει το Δημόσιο (και οι πολίτες) με πλημμελή έλεγχο και τεράστιες επισφάλειες. Άλλωστε, η πρόσφατη εμπειρία της ανάθεσης της έκδοσης και του Ελέγχου Δόμησης σε ιδιώτες μηχανικούς, εκτιμούμε ότι έχει οδηγήσει σε πληθώρα έκδοσης λανθασμένων αδειών, που θα δημιουργήσουν πολλαπλά προβλήματα στο μέλλον, τα οποία τελικά θα κληθούν να διαχειριστούν οι Δημόσιες Υπηρεσίες. Για το λόγο αυτό και εδώ και τρία χρόνια ουδείς “δειγματοληπτικός έλεγχος” έχει πραγματοποιηθεί.

Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021

Ξαναζεί το σπουδαστικό της ασφάλειας


Από συγκέντρωση φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά προς υποστήριξη των αιτημάτων του Δ. Κουφοντίνα, στις 27/2/2021 με κατάληξη στην Αστυνομική Διεύθυνση Χανίων.28.02.2021, 15:40
Καταγγέλλουν εισβολή αστυνομικών σε σπίτια φοιτητών στα Χανιά
efsyn.gr

Την αναίτια και παράνομη εισβολή αστυνομικών σε σπίτια δύο φοιτητών στα Χανιά και την σύλληψή τους χωρίς λόγο, καταγγέλλουν φοιτητικοί σύλλογοι του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Σύμφωνα με την καταγγελία την οποία συνυπογράφουν τα ΔΣ των φοιτητικών συλλόγων του Πολυτεχνείου Κρήτης, το πρωΐ του Σαββάτου (27/02) αστυνομικοί με πολιτικά εισέβαλαν στο σπίτι δύο φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης με πρόσχημα έρευνα για κάποια άγνωστη σε αυτούς δράση με συνθήματα και μπογιές.

Σύμφωνα με την καταγγελία, οι αστυνομικοί, χωρίς κατηγορία, προσήγαγαν τους δύο φοιτητές της Σχολής ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης και τους κρατούσαν για ώρες στην ασφάλεια, χωρίς να τους επιτρέπουν επικοινωνία με κανέναν, ούτε με δικηγόρο. Επίσης, καταγγέλλουν ότι σε έναν από αυτούς αποδόθηκε η κατηγορία για οπλοκατοχή, καθώς μετά τον έλεγχο βρέθηκε ένα παλιό φυσίγγι από τον παππού του.

Όπως τονίζουν οι φοιτητικοί σύλλογοι, «το κυνήγι φοιτητών από την ασφάλεια συνεχίστηκε στα Χανιά, με την αναίτια προσαγωγή δύο ακόμη φοιτητών της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου Κρήτης στο δρόμο από αστυνομικούς με πολιτικά, οι οποίοι μάλιστα αρνήθηκαν να δείξουν τις αστυνομικές τους ταυτότητες, και με πολιτικό όχημα της αστυνομίας. Το «αδίκημά» τους ήταν πως περπατούσαν στο δρόμο, κοντά στο σπίτι του Γιώργου, αρκετά αργότερα από την σύλληψη του φοιτητή, την οποία βέβαια δεν γνώριζαν, αφού δεν του επέτρεπαν για ώρες την επικοινωνία με κανέναν. Και αυτοί οι φοιτητές κρατήθηκαν για ώρες στην ασφάλεια χωρίς καμία απολύτως αφορμή».

Τέλος, καταγγέλλουν την αναίτια προσαγωγή ενός πέμπτου φοιτητή το ίδιο απόγευμα, με τους αστυνομικούς να τον ανακρίνουν για τη συμμετοχή του σε πορείες.

Οι φοιτητικοί σύλλογοι κάνουν λόγο για μια «πρωτοφανή επιχείρηση καταδίωξης φοιτητών του φοιτητικού Συλλόγου Πολυτεχνείου Κρήτης, που αγωνίζεται όπως και το σύνολο του φοιτητικού και ακαδημαϊκού κόσμου, το τελευταίο διάστημα ενάντια στο νόμο Κεραμέως για την εκπαίδευση», και τονίζουν ότι πρόκειται για κατασκευασμένες κατηγορίες και προσπάθεια τρομοκράτησης των φοιτητών οι οποίοι αντιμετωπίζονται ως εγκληματίες.

Αναλυτικά το κείμενο το οποίο συνυπογράφουν με αποφάσεις των ΔΣ ο Ενιαίος Φοιτητικός Σύλλογος Πολυτεχνείου Κρήτης, και οι φοιτητικοί σύλλογοι των σχολών Αρχιτεκτόνων, Μηχανικών Περιβάλλοντος, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Μηχανικών Ορυκτών Πόρων και Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης.