Σάββατο 6 Μαΐου 2023

Αρειος Πάγος: «Ιδιωτικές παραλίες ο νόμος δεν γνωρίζει»

Αρειος Πάγος: «Ιδιωτικές παραλίες ο νόμος δεν γνωρίζει»

Εγκύκλιος από τον Αρειο Πάγο προς τους εισαγγελείς να επιδείξουν ιδιαίτερη αυστηρότητα σε περιστατικά «οικειοποίησης»

Ο νόμος επιτρέπει να χρησιμοποιείται με ομπρελοκαθίσματα μόνο το 50% μιας ακτής. [INTIME NEWS]

Κάλεσμα στους εισαγγελείς όλης της χώρας να θέσουν υψηλά στις προτεραιότητές τους τη διαφύλαξη της απρόσκοπτης πρόσβασης στις παραλίες απηύθυνε η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου.

Οπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, που εστάλη στους εισαγγελείς όλης της χώρας, στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ιδιωτικές παραλίες και είναι καθήκον των εισαγγελέων να σταματήσουν όσους τυχόν έχουν περιορίσει διά της επιχειρηματικής ή άλλης παρουσίας τους την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις ακτές. Χαρακτηρίζει μάλιστα το ζήτημα φλέγον.

Η εγκύκλιος εστάλη προχθές από τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Παναγιώτη Παναγιωτόπουλο, αρμόδιο για την εποπτεία και τον συντονισμό των εισαγγελέων της χώρας σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και των δημοσίων κτημάτων. Οπως υπενθυμίζει ο κ. Παναγιωτόπουλος, ήδη από το 1940 ο νομοθέτης έθεσε σε προτεραιότητα την προστασία του αιγιαλού ως «κοινόχρηστο κτήμα», «αδυνατώντας να προνοήσει τα όσα δεινά θα υφίστατο ο αιγιαλός και η παραλία τα επόμενα χρόνια».

Η διαφύλαξη των αιγιαλών και της παραλίας είναι καθήκον μας, σημειώνει ο κ. Παναγιωτόπουλος. «Με την εισαγγελική πυγμή μας πρέπει να καταστήσουμε τοις πάσι εμφανές, έστω και διά κυρώσεων και διά πράξεων δικονομικού καταναγκασμού, ότι κύριος προορισμός των κοινοχρήστων πραγμάτων είναι η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση του κοινού προς αυτά».

Πέμπτη 4 Μαΐου 2023

Πυροτέχνημα το «ρεκόρ» των ξένων επενδύσεων


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 03.05.2023, 15:18
Πυροτέχνημα το «ρεκόρ» των ξένων επενδύσεων
Θάνος Μωραΐτης*, Γιάννης Μπουγιατιώτης**

Σε αντίθεση με τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς, οι Αμεσες Ξένες Επενδύσεις αυξήθηκαν κατά σχεδόν 300% την περίοδο 2015-2019, έναντι 49% την τετραετία 2019-2022 ● Η εισροή επενδύσεων είχε σχεδόν μηδενική επίδραση στην απασχόληση ● Ομως, καθώς το μεγαλύτερο μέρος τους (61%) αφορά την αγορά ακινήτων, με κίνητρο και τη «χρυσή βίζα», και τις ροές από funds για αγορά «κόκκινων» δανείων, η υποτιθέμενη έκρηξη των ΑΞΕ ευθύνεται άμεσα για την εκρηκτική διόγκωση του στεγαστικού προβλήματος.

Ενα από τα στοιχεία που προτάσσει η κυβέρνηση της Ν.Δ. για να υποστηρίξει το επιχείρημα της επιτυχημένης οικονομικής της πολιτικής –κυρίως μέσω του υπουργού Ανάπτυξης– είναι το λεγόμενο «ρεκόρ σε Αμεσες Ξένες Επενδύσεις (ΑΞΕ) στην Ελλάδα αυτή την τετραετία».

Το επιχείρημα ξεκάθαρο: βελτιώνοντας το περιβάλλον για τις επιχειρήσεις (μειώνοντας τη φορολογία και απορρυθμίζοντας την αγορά εργασίας), το ξένο κεφάλαιο βρίσκει μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, επενδύει και επιταχύνει τη μεγέθυνση της οικονομίας.

Αντίθετα με τις τυμπανοκρουσίες της κυβέρνησης, η νηφάλια ανάλυση των δεδομένων για την πορεία των ΑΞΕ αναδεικνύει μια ριζικά διαφορετική εικόνα.

Σε πρώτο επίπεδο, το προαναφερθέν ρεκόρ δεν μοιάζει να είναι αποτέλεσμα κάποιας καινοτόμας οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης, παρά μια συνέχεια των εξελίξεων από το 2010.

Σε δεύτερο επίπεδο, οι ροές δεν αντικατοπτρίζουν καμία επιτάχυνση της πραγματικής οικονομίας, ενώ η σύνθεση των ΑΞΕ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την όξυνση του εγχώριου στεγαστικού προβλήματος. Τα συμπεράσματα αυτά αντλούνται από την ανάλυση των ΑΞΕ κατά κλάδο και τη σύγκριση των αποτελεσμάτων με την περίοδο συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ.

Η γενική εικόνα

ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής: Στελέχωση της Πολεοδομίας του Δ. Αθηναίων

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 

Θέμα: Στελέχωση της Πολεοδομίας του Δ. Αθηναίων 

Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει προκληθεί θόρυβος στις Υ.ΔΟΜ. (πολεοδομίες) για τη λειτουργία και στελέχωση τους. Οι 3 Ομοσπονδίες (ΠΟΕ–ΟΤΑ, ΠΟΜΗΤΕΔΥ, ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ) κάνοντας πρόσφατα 3 εβδομάδες απεργία – αποχή από το e-άδειες, αναδείξαμε το πρόβλημα της σοβαρότατης έλλειψης προσωπικού. 

Η λύση που προτείνεται από κυβέρνηση και δημοτικές αρχές για προσλήψεις μέσω Αναπτυξιακών Οργανισμών, δηλαδή μέσω Ιδιωτικών Εταιρειών, στόχο έχουν την κατάργηση της μόνιμης και σταθερής εργασίας που δεν λύνουν ούτε καν ʺπροσωρινάʺ το ζήτημα της υποστελέχωσης, καθώς μέχρι να εκπαιδευτούν και να αναλάβουν καθήκοντα, απολύονται. 

Με λίγα λόγια, «προσλαμβάνουν» ενοικιαζόμενους μηχανικούς με ετήσια σύμβαση ΧΩΡΙΣ αξιοκρατικά – αντικειμενικά κριτήρια, για να λύσουν προσωρινά και μόνο το ζήτημα. Η Δημοτική αρχή του Δήμου Αθηναίων μεσούσης της προεκλογικής περιόδου και με τη Βουλή υπό διάλυση προσλαμβάνει 10 Μηχανικούς ΠΕ μόνο, ʺ ξεχνώνταςʺ τους Τ.Ε., μέσω Αναπτυξιακού Οργανισμού με σύμβαση ενός χρόνου και κόστος 338.000 ευρώ ! 

Επισημαίνεται πως με αυτά τα λεφτά θα μπορούσε να πάρει 20 μηχανικούς, μέσω ΑΣΕΠ με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας. Οι ήδη υπηρετούντες μηχανικοί με τους οποίους, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής έδωσε (και με το παραπάνω) την επαρκή στελέχωση της ΥΔΟΜ δεν αντιστοιχούν όμως στις πραγματικές ανάγκες στελέχωσης της υπηρεσίας του μεγαλύτερου Δήμου της Πρωτεύουσας της Χώρας που ταυτόχρονα εξυπηρετεί και 3 γειτονικούς Δήμους. 

Αξίζει να τονιστεί ότι στο Δήμο Αθηναίων υπάρχουν 90 κενές οργανικές θέσεις για την κάλυψη των οποίων θα μπορούσε να βγει ακόμα και ειδική προκήρυξη μόνο για το Δήμο Αθήνας. Αντί αυτού προτιμήθηκε η πρόσληψη 10 και μόνο μηχανικών που αποτελεί εμβαλωματική λύση χωρίς να επιλύει το πρόβλημα. 

Καταγγέλλουμε για ακόμη μία φορά τις προεκλογικού τύπου προσλήψεις. Δεσμευόμαστε πως θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για το σταμάτημα αυτών των πολιτικών που δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον. 

Διεκδικούμε κατάργηση όλων των Αναπτυξιακών Οργανισμών, καμία ιδιωτικοποίηση, μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους! Και προσλήψεις μέσω της διαφανής διαδικασίας του ΑΣΕΠ.


https://www.emdydas-attikis.gr/wp-content/uploads/2023/05/%CE%94%CE%B5%CE%BB%CF%84%CE%AF%CE%BF-%CE%A4%CF%8D%CF%80%CE%BF%CF%85.pdf

Τετάρτη 3 Μαΐου 2023

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Το ΥΠΕΝ να προστατεύσει τους Υπαλλήλους των Υπηρεσιών Δόμησης

Προς: 1. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κο Σκρέκα

2. Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κο Ταγαρά

Κοιν.: 1. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ

2. A’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ


Θέμα : Το ΥΠΕΝ να προστατεύσει τους Υπαλλήλους των Υπηρεσιών Δόμησης



Κύριοι Υπουργοί

H πρόσφατη υπ’ αριθμόν 176/2023 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (εδώ), αναφέρει ότι τα ακίνητα στην εκτός σχεδίου περιοχή έστω κι αν έχουν εμβαδόν άνω των 4000 τ.μ , προϋφιστάμενα της ισχύος του άρθρου 10 παρ. 1 του ν. 3212/2003, οφείλουν να έχουν πρόσοψη 25 μέτρων σε δημοτικό δρόμο. Είναι γνωστό ότι η Διοίκηση μέσω των αρμόδιων οργάνων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των Υπηρεσιών Δόμησης εφάρμοζε τον ν 3212/2003, όπου σύμφωνα με το άρθρο 23, για ακίνητα που είχαν δημιουργηθεί από την ισχύ του νόμου αυτού αρκούσε να έχουν ελάχιστο εμβαδόν 4000 τ.μ, ανεξαρτήτως προσόψεως σε κοινόχρηστο δρόμο.

Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο τονίζει στην απόφαση του ότι οι περιορισμοί της νομοθεσίας (ελάχιστη αρτιότητα, «πρόσωπο» σε κοινόχρηστο δρόμο κ.ά.) ισχύουν από το 1985 και επομένως δεν νοείται ούτε οι πολίτες να επιδιώκουν την οικοδόμηση οικοπέδων που δεν πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις ούτε οι Πολεοδομίες να εκδίδουν οικοδομικές άδειες γι’ αυτές.

Μετά από την διαμορφωθείσα κατάσταση και με δεδομένο ότι στις ΥΔΟΜ όλης της χώρας εκκρεμεί η έκδοση Διοικητικών Πράξεων αναφορικά με την έκδοση οικοδομικών αδειών, προεγκρίσεων, βεβαιώσεων αρτιότητας - οικοδομησιμότητας, αλλά και αιτήματα για ανακλήσεις οικοδομικών αδειών που έχουν εκδοθεί με βάσει τις εφαρμοζόμενες διατάξεις της εκτός σχεδίου δόμησης (χωρίς απαίτηση προσώπου σε κοινόχρηστη οδό) υποβλήθηκαν εγγράφως ερωτήματα από τις ΥΔΟΜ , για παροχή οδηγιών για την διαχείριση της όλης κατάστασης.

Το ΥΠΕΝ δια στόματος του Υφυπουργού κ Ταγαρά εξήγγειλε δημοσίως νομοθετική ρύθμιση , η οποία όμως απεσύρθη στην Βουλή όπως πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα του Τύπου και δεν κατατέθηκε τελικά.

Στη συνέχεια οι ιδιοκτήτες που έχουν υποβάλει φακέλους για έκδοση διοικητικών πράξεων στην εκτός σχεδίου δόμηση, ασκούν ισχυρές πιέσεις στους υπαλλήλους των ΥΔΟΜ, οι οποίοι καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα στην υφιστάμενη νομοθεσία και την νομολογία, ιδιαίτερα όπως αυτή διαμορφώθηκε με την 176/2023 απόφαση ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας και ανάμεσα σε διαφορετικές νομικές προσεγγίσεις και ερμηνείες.

Στο διάστημα αυτό των τριών μηνών από την δημοσιοποίηση της απόφασης   του ΣτΕ η κατάσταση που επικρατεί είναι η εξής:

α) Τα περισσότερα  Πολεοδομικά γραφεία της χώρας (Υπηρεσίες Δόμησης) σταμάτησαν να εκδίδουν βεβαιώσεις όρων δόμησης,  προεγκρίσεις δόμησης και  άδειες δόμησης σε όλα τα  ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης και οικισμών, τα οποία δεν έχουν  πρόσωπο  σε κοινόχρηστο δρόμο.

β) Αρκετές  πολεοδομίες, κυρίως στους νησιωτικούς και παραθαλάσσιους δήμους, όπου υπάρχει και έντονο οικιστικό ενδιαφέρον, συνεχίζουν κανονικά στην έκδοση αδειών δόμησης  σε γήπεδα που έχουν ελάχιστο εμβαδό 4000 τ.μ. και πρόσωπο σε αγροτικό δρόμο , δηλαδή μη αναγνωρισμένο ως κοινόχρηστο

γ) Ορισμένες πολεοδομίες, ερμηνεύουν διαφορετικά την απόφαση του ΣτΕ, η οποία κάνει αναφορά στην απαίτηση προσώπου σε κοινόχρηστο δρόμο  από το 1985. Έτσι συνεχίζουν να εκδίδουν βεβαιώσεις,   προεγκρίσεις και  άδειες δόμησης  για τα  ακίνητα, τα οποία στερούνται προσώπου  σε κοινόχρηστο δρόμο που όμως δημιουργήθηκαν  πριν την εφαρμογή του από 6-10-1978  ΠΔ  το οποίο αντικαταστάθηκε με το  Π.Δ. της 24-31.5.1985 και το ν. 3212/2003 .

Καλούμε το ΥΠΕΝ, να προστατεύσει τους υπαλλήλους των υπηρεσιών δόμησης από αφόρητες πιέσεις, από αγωγές για διαφυγόντα κέρδη, από μηνύσεις για παράβαση καθήκοντος και να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Οι Υπηρεσίες δε μπορούν να σηκώνουν το βάρος ερμηνείας δικαστικών αποφάσεων ανώτατου επιπέδου αφημένες στην τύχη τους.

Η χρηστή διοίκηση επιβάλλει την τήρηση της ισονομίας και της ισοπολιτείας, και ως εκ τούτου το ΥΠΕΝ θα πρέπει άμεσα να εκδώσει Εγκύκλιες Οδηγίες προς όλες τις ΥΔΟΜ για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να λειτουργήσουν στο πλαίσιο πάντα της τήρησης της νομιμότητας.

Προσεισμικός έλεγχος χωρίς στατική αναβάθμιση για χιλιάδες κτίρια λόγω μεγάλων πολεοδομικών παραβάσεων

Προσεισμικός έλεγχος χωρίς στατική αναβάθμιση για χιλιάδες κτίρια λόγω μεγάλων πολεοδομικών παραβάσεων

2 Μαΐου, 2023
«Θα γνωρίζουμε την κατάσταση των κτιρίων, αλλά δεν θα μπορούμε να προχωρήσουμε σε εργασίες στατικής αναβάθμισης των κτιρίων…». Με 18 λέξεις ειδικοί από το ΤΕΕ περιγράφουν την κατάσταση που θα επικρατήσει μετά τον προσεισμικό έλεγχο σε όλα τα δημόσια κτίρια της χώρας, που αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο επόμενο διάστημα. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πως θα γνωρίζουν τα επικίνδυνα (ενδεχομένως) κτίρια, αλλά στα περισσότερα από αυτά δεν θα μπορούν να επέμβουν προκειμένου να προχωρήσουν στη στατική τους αναβάθμιση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια όσων ζουν, κινούνται και εργάζονται σε αυτά τα κτίρια, ιδίως όταν πρόκειται για σχολεία και νοσοκομεία (!).

Εύλογα τίθεται το ερώτημα: γιατί θα συμβεί αυτό; Επειδή, όπως εξηγούν πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, ένα μεγάλο ποσοστό των δημόσιων κτιρίων, που κυμαίνεται από 20% έως 30%, είτε έχουν μεγάλες πολεοδομικές παραβάσεις είτε είναι εξ ολοκλήρου αυθαίρετα (ανήκουν στη λεγόμενη κατηγορία 5).
Καμία ενίσχυση…

Και σε αυθαίρετα μη τακτοποιημένα κτίρια, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, δεν μπορεί να γίνει καμία παρέμβαση, είτε πρόκειται για στατική ενίσχυση είτε για ενεργειακή αναβάθμιση, με συνέπεια αυτά τα κτίρια να μην μπορούν να υπαχθούν σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστούν δύο πράγματα: πρώτον, από το φθινόπωρο του 2020 η τακτοποίηση των αυθαιρέτων της κατηγορίας 5 «πάγωσε», και δεύτερον, μέχρι πρότινος πολλά κτίρια το Δημόσιο τα έχτιζε χωρίς οικοδομική άδεια ή έκανε προσθήκες.
- Advertisement -

Σημειώνεται πως το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) έχει αναλάβει να τρέξει τη διαδικασία ώστε να συμπληρωθεί το τεχνικό δελτίο για τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης με 30 εκατ. ευρώ, ώστε έως τα τέλη του 2023 να έχει ολοκληρωθεί ο πρωτοβάθμιος έλεγχος.

Ο έλεγχος αφορά – κυρίως – όλα τα σχολεία (18.000 κτίρια) και νοσοκομεία (2.500 κτίρια), πανεπιστήμια, αστυνομικά τμήματα και πυροσβεστικούς σταθμούς. Στη συνέχεια, με βάση τον ισχύοντα προγραμματισμό, θα ακολουθήσει ο δευτεροβάθμιος έλεγχος στα κτίρια που θα κριθεί πως υπάρχουν ζητήματα στατικής επάρκειας, για τον οποίο θα αναζητηθεί ένα έξτρα κονδύλι γύρω στα 20 εκατομμύρια ευρώ. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί, όπως λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, πως αν ληφθεί υπόψη – και – ο απαραίτητος έλεγχος στα στατικά ανεξάρτητα τμήματα των κτιρίων, τότε οι προαναφερόμενοι αριθμοί των κτιρίων διπλασιάζονται ή και τριπλασιάζονται(!).

Έλεγχοι από απόσταση

Το θέμα των προσεισμικών ελέγχων δεν είναι κάτι νέο. Κατά καιρούς εξαγγέλλονται νέοι κύκλοι ελέγχων οι οποίοι είτε έγιναν εξ αποστάσεως (!), είτε δεν ξεκίνησαν, είτε δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ… Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Πριν από 22 χρόνια (το 2001) δόθηκε εντολή από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ και μετά από τον ΟΑΣΠ να γίνει προσεισμικός έλεγχος σε περίπου 80.000 κτίρια του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Σήμερα, δύο δεκαετίες μετά, έχουν ελεγχθεί γύρω στα 25.000(!). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι περίπου 55.000 κτίρια – ανάμεσά τους και πολλά εγκαταλελειμμένα σε ερειπιώδη κατάσταση – δεν έχουν ελεγχθεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην περίπτωση ενός μεγάλου σεισμού για την ασφάλεια όσων θα περνούν κάτω ή δίπλα από αυτά…

Ετσι, κι αν αυτή τη φορά δεν γίνει κάτι και παραμείνουμε στα παλιά, τότε με τον σημερινό ρυθμό θα χρειαστούμε άλλα 45 χρόνια για να ολοκληρώσουμε τον έλεγχο, χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο θα έπρεπε να έχουμε ολοκληρώσει άλλες δύο επαναλήψεις ελέγχων και λόγω της γήρανσης των κτιρίων. «ΤΑ ΝΕΑ» αναφέρθηκαν εκτενώς στο θέμα τόσο στο φύλλο 11-12 Φεβρουαρίου 2023 όσο και στο φύλλο της 23ης Μαρτίου 2023.

Επιπλέον, κατά τον ομότιμο καθηγητή του ΕΜΠ Παναγιώτη Καρύδη, στην «εξίσωση» θα πρέπει να βάλουμε και μια άλλη παράμετρο. Στον προαναφερόμενο αριθμό των προς έλεγχο κτιρίων θα πρέπει να προστεθούν και τα κτίρια που επλήγησαν από μεγάλους και καταστροφικούς σεισμούς στα χρόνια που ακολούθησαν. Και από το 2001 έως σήμερα είχαμε 20 σεισμούς με μέγεθος πάνω από 6 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ σε πολλά μέρη της Ελλάδας, όπως για παράδειγμα στην Ελασσόνα, στην Κω, στη Σάμο και αλλού. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε πως το 2% της παγκόσμιας σεισμικής ενέργειας απελευθερώνει κάθε χρόνο η Ελλάδα – και πάνω από το 50% της ευρωπαϊκής(!).
Το κόστος της προστασίας

Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα δημόσια κτίρια που πρέπει να ελεγχθούν, είναι και τα ιδιωτικά. Εδώ την ευθύνη έχουν οι ιδιοκτήτες. Κατά τον Παναγιώτη Καρύδη, το κόστος της προστασίας μας έναντι του σεισμού εκτιμάται γύρω στο 3% έως 5% της αξίας του κτιρίου, ενώ αν δεν ληφθούν τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα, τόσο οι ανθρώπινες όσο και οι υλικές απώλειες θα είναι τεράστιες.

Επιπλέον, όπως αναφέρει, θα πρέπει να προσέχουμε ιδιαίτερα στην περίπτωση κατασκευών θερμοπροσόψεων αλλά και εσωτερικών επενδύσεων οι οποίες ως εύκαμπτες δεν μπορούν να δείξουν μετά τις ρωγμές ή άλλες βλάβες του κτιρίου. Δηλαδή σε βασικά σημεία του κτιρίου (όπως είναι για παράδειγμα οι κολόνες) θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα οι επενδύσεις (εσωτερικές και εξωτερικές) να ξεκουμπώνουν.

Και βέβαια υπάρχουν και μερικά πρακτικά μέτρα, όπως για παράδειγμα να δώσουμε μεγάλη προσοχή στη στερέωση κάθε αντικειμένου στο σπίτι, στο γραφείο, στο κατάστημα, είτε αυτό είναι κινητό είτε εντοιχισμένο, όπως αντικείμενα σε ράφια, κάδρα, βιβλιοθήκες, τζαμαρίες, δεξαμενή πετρελαίου, καυστήρας κ.ά.

Γιόγιακας Προκόπης

Τρίτη 2 Μαΐου 2023

Αγωγές SLAPP Βορίδη κατά σωματείων του Δημοσίου

ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/EUROKINISSI ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 27.04.2023, 14:33
Αγωγές SLAPP Βορίδη κατά σωματείων του Δημοσίου

Η κυβέρνηση διά του -τέως πλέον- υπουργού Εσωτερικών επιχείρησε με επαναλαμβανόμενες προσφυγές και υπέρογκες οικονομικές αγωγές να φιμώσει το συνδικαλιστικό κίνημα και να μπλοκάρει απεργιακές κινητοποιήσεις ● Οπως τονίζουν συνδικαλιστές, το τελευταίο δίμηνο έχουν κατατεθεί αγωγές κατά περισσότερων από 15 Ομοσπονδιών του Δημοσίου που έχουν προκηρύξει απεργιακές κινητοποιήσεις ● «Επί της ουσίας έχουμε την υλοποίηση του “νόμου Χατζηδάκη” επί το αυταρχικότερο. Κι αυτό γίνεται με γενικευμένο τρόπο και εξοντωτικά πρόστιμα».

Μεθόδους SLAPP (Strategic Lawsuits Against Public Participation) μετέρχεται η κυβέρνηση προκειμένου να φιμώσει απεργιακές κινητοποιήσεις και να παύσει εν τη γενέσει τους νεότερες συνδικαλιστικές δράσεις.

Οι επαναλαμβανόμενες προσφυγές του –τέως, πλέον– υπουργού Εσωτερικών, Μ. Βορίδη, στα δικαστήρια κατά απεργιακών κινητοποιήσεων (με τον χαρακτήρα της απεργίας-αποχής) Ομοσπονδιών του Δημοσίου αναδεικνύουν ένα πρόσθετο χαρακτηριστικό που διευρύνει έτι περαιτέρω τον ήδη απεργοκτόνο «νόμο Χατζηδάκη»: τα αιτήματά του να κηρυχθούν παράνομες και καταχρηστικές οι συγκεκριμένες απεργίες συνοδεύονται από αξιώσεις με βαρύ οικονομικό κόστος κατά όσων Ομοσπονδιών προτίθενται να τις επαναπροκηρύξουν.

Οι αξιώσεις αυτές αφενός απειλούν με «οικονομικό στραγγαλισμό» Ομοσπονδίες που στηρίζονται οικονομικά από τις συνδρομές των μελών τους (δεν παίρνουν κρατική επιχορήγηση), αφετέρου στέλνουν μήνυμα προς κάθε συνδικαλιστικό όργανο ότι σε περίπτωση που θελήσει να ασκήσει τα απεργιακά δικαιώματά του απέναντι σε μια κυβερνητική ρύθμιση, «θα υπάρξει τίμημα και μάλιστα βαρύ» – ενσωματώνουν δηλαδή το βασικό χαρακτηριστικό μιας αγωγής SLAPP (στρατηγική νομική αγωγή κατά της συμμετοχής του κοινού).

Συνεχώς στα δικαστήρια

Από τις αρχές του έτους, ο τέως υπουργός Εσωτερικών –νομικός ο ίδιος– δεν έχει αφήσει ούτε μία απεργία-αποχή Ομοσπονδίας του Δημοσίου που να μην την οδηγήσει στις δικαστικές αίθουσες. Η τακτική των οικονομικών προστίμων «εγκαινιάστηκε» στην πολυήμερη απεργία-αποχή που είχαν προκηρύξει στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου στις Υπηρεσίες Δόμησης τρεις Ομοσπονδίες (ΠΟΕ-ΟΤΑ, ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ, ΠΟΜΗΤΕΔΥ).

Εκτός από το να κηρυχτεί η απεργία-αποχή παράνομη και καταχρηστική, ο κ. Βορίδης αξίωσε και πρόστιμο ύψους 100.000 ευρώ(!) σε περίπτωση που ευδοκιμούσε η προσφυγή του και επαναπροκηρυσσόταν η απεργιακή κινητοποίηση. Ωστόσο, η προσφυγή του απορρίφθηκε και στο Πρωτοδικείο και στο Εφετείο, με αποτέλεσμα αυτή η τεράστια οικονομική αξίωση να μην αναδειχθεί στην επικαιρότητα.

Ο υπουργός, πάντως, δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια. Καθώς τα δικαστήρια έκριναν ότι ως υπουργός Εσωτερικών δεν είχε έννομο συμφέρον να προσφύγει κατά απεργιών στις δημοτικές Υπηρεσίες Δόμησης, με τροπολογία του σε ένα από τα «ερανιστικά» νομοσχέδια πήρε την εξουσιοδότηση να προσφεύγει ο ίδιος κατά απεργιακών κινητοποιήσεων και στους ΟΤΑ. Ηταν ένα πρώτο δείγμα της εκδικητικότητας που θα αποτύπωναν και οι επόμενες κινήσεις του…

Ακολούθησε η προσφυγή κατά της απεργίας-αποχής που είχε προκηρύξει η ΑΔΕΔΥ κατά του νέου συστήματος «αξιολόγησης-στοχοθεσίας» στο Δημόσιο. Η απεργία κρίθηκε παράνομη για τυπικούς λόγους (ως προς το σκέλος της απουσίας διαπραγμάτευσης με τον ΟΜΕΔ) και το δικαστήριο δεν μπήκε στην ουσία.

Ωστόσο, στην προσφυγή του ο υπουργός είχε ζητήσει επιβολή προστίμου ύψους 10.000 ευρώ, μειώνοντας το ύψος της οικονομικής αξίωσης σε πιο… «λελογισμένα» πλαίσια. Η ΑΔΕΔΥ επαναπροκήρυξε απεργία-αποχή από την αξιολόγηση. Ο κ. Βορίδης προσέφυγε ξανά, με νέα αξίωση ύψους 10.000 ευρώ στο ενδεχόμενο νεότερης απεργίας-αποχής. Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται προσεχώς.

Μεσολάβησε η προσφυγή του κ. Βορίδη κατά της απεργίας-αποχής από την αξιολόγηση που προκήρυξαν έξι Ομοσπονδίες του Δημοσίου. Η απεργία-αποχή κρίθηκε παράνομη και καταχρηστική και το δικαστήριο έχει επιδικάσει πρόστιμο 3.000 ευρώ για κάθε μελλοντική παραβίαση της απόφασης. Αξίωση 10.000 ευρώ περιλαμβάνει και η προσφυγή του κ. Βορίδη κατά της απεργίας-αποχής που έχει προκηρύξει η ΠΟΕ-ΟΤΑ από την αξιολόγηση, υπόθεση που εκδικάστηκε χθες και αναμένεται να εκδοθεί απόφαση την ερχόμενη εβδομάδα.

«Σε συνδυασμό με τον “νόμο Χατζηδάκη” προωθείται μια στρατηγική φίμωσης. Κάθε απεργιακή κινητοποίηση είναι εν δυνάμει παράνομη και καταχρηστική. Οι συνδικαλιστικές ελευθερίες αντιμετωπίζονται μόνο στο πλαίσιο των δικαστηρίων και ο διάλογος με τα συνδικαλιστικά όργανα θεωρείται από την κυβέρνηση περιττός», τονίζει στην «Εφ.Συν.» σχολιάζοντας τις εξελίξεις ο γενικός γραμματέας της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ-ΟΤΑ, Γ. Τσούνης.

Για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις (είτε για τα καυτά ζητήματα των υποστελεχωμένων Υπηρεσιών Δόμησης είτε για την «αξιολόγηση-στοχοθεσία» που έχει καταγγελθεί ότι οδηγεί στη χορήγηση «μπόνους» με πελατειακά χαρακτηριστικά) οι Ομοσπονδίες του Δημοσίου έχουν καταλογίσει στην κυβέρνηση ακύρωση κάθε δυνατότητας διαλόγου.

Αντιθέτως, της αποδίδουν «ταχύτατα αντανακλαστικά» όταν πρόκειται να προωθήσει ρυθμίσεις σε βάρος απεργιακών κινητοποιήσεων (βλέπε την προαναφερθείσα τροπολογία Βορίδη) ή να κινηθεί με αγωγές εναντίον του συνδικαλιστικού κινήματος. Μετά τον «νόμο Χατζηδάκη» που έχει περιορίσει στο ελάχιστο τη δυνατότητα απεργιακών κινητοποιήσεων, η κυβέρνηση έρχεται να «συμπληρώσει» ένα αντεργατικό/αντιυπαλληλικό πλαίσιο με την απειλή οικονομικών προστίμων.
Ο στόχος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ (μηχανικοί του Δημοσίου, διπλωματούχοι ανώτατων σχολών), Δ. Πετρόπουλο, το τελευταίο δίμηνο έχουν κατατεθεί αγωγές κατά περισσότερων από 15 Ομοσπονδιών του Δημοσίου που έχουν προκηρύξει απεργιακές κινητοποιήσεις.

«Επί της ουσίας έχουμε την υλοποίηση του “νόμου Χατζηδάκη” επί το αυταρχικότερο. Κι αυτό γίνεται με γενικευμένο τρόπο και εξοντωτικά πρόστιμα», τονίζει ο κ. Πετρόπουλος. Οπως υπογραμμίζει: «Η “τροπολογία Βορίδη” έχει ως στρατηγικό στόχο να φιμώσει και να ακυρώσει τη δυνατότητα κινητοποιήσεων από τα Σωματεία για τη διεκδίκηση οποιουδήποτε αιτήματος. Οπότε και η “τροπολογία Βορίδη” και οι διατάξεις του “νόμου Χατζηδάκη” πρέπει να καταργηθούν. Αυτό πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο του προεκλογικού διαλόγου. Είναι πραγματικά ζήτημα δημοκρατίας. Θα έχουν οι εργαζόμενοι δικαίωμα να διεκδικούν ή το δικαίωμά τους θα ακυρώνεται εν τη γενέσει του από τέτοιου τύπου τρομοκρατικές αγωγές;».