Σάββατο 13 Αυγούστου 2022

Η σκοτεινή πλευρά του τουρισμού

Η σκοτεινή πλευρά του τουρισμού 
Η περίπτωση της Βαρκελώνης που πρέπει να μας προβληματίσει 
Parallaxi 09 Αυγούστου 2022 Λέξεις: 
Σταύρος Μαρτίνος 

Η Βαρκελώνη είναι case study πόλης που μετά τη δικτατορία μεταμορφώθηκε, με όχημα τον επανασχεδιασμό του δημόσιου χώρου της (ο οποίος μέχρι τότε πρακτικά δεν υπήρχε, αφού απαγορεύονταν οι συναθροίσεις). 
 Ολόκληρη τη δεκαετία του '80 γίνονταν αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για σημειακές επεμβάσεις σε τόπους με μεγάλη κοινωνική σημασία, ειδικά στο ιστορικό κέντρο, ενώ με τη διεκδίκηση των Ολυμπιακών του '92 σχεδιάστηκαν μεγαλύτερες υποδομές και η άγνωστη, έως τότε, πόλη, ανοίχτηκε στον τουρισμό. 
 Οδηγός του σχεδιασμού, σε διάφορες κλίμακες, ήταν τα (δύσκολα προσβάσιμα, μέσα στη δικτατορία) διαβάσματα που έρχονταν από την Ιταλία, μέσα από το Domus και την Casabella, για τον χαρακτήρα της "Ευρωπαϊκής πόλης" ως συνόλου που αποτελείται από "αστικούς συντελεστές", καθώς και κάποιες πιο πολιτικά κολάσιμες ιδέες του Henri Lefèbvre από τη Γαλλία, για το "δικαίωμα στην πόλη". 
 Κεντρική ιδέα της τεράστιας επένδυσης που έγινε από την τοπική κυβέρνηση της Καταλονίας ήταν να δημιουργηθεί μια Μεσογειακή πόλη-λιμάνι που να μπορεί να προσφέρει στους κατοίκους και τους επισκέπτες της ποιότητα ζωής συγκρίσιμη με της βόρειας Ευρώπης, ενώ η καλή δημόσια αρχιτεκτονική γινόταν αντιληπτή ως ζήτημα δημοκρατίας και ελεύθερης έκφρασης μιας βίαια καταπιεσμένης ταυτότητας. 
Σήμερα η κατάσταση έχει ξεφύγει: το ιστορικό κέντρο έχει χαθεί για τους κατοίκους (που δεν αναγνωρίζουν τους τόπους που είχαν σημασία για τους γονείς και τους παππούδες τους και τους αποφεύγουν τελείως) ενώ η πόλη βουλιάζει ολόκληρο τον χρόνο από τουρίστες πολύ χαμηλής στάθμης που φέρνουν εύκολο χρήμα σε μικρές (όμως πάρα πολλές και συνεχόμενες) δόσεις. 
Η κατοικία είναι προσιτή μόνο σε εισοδήματα βόρειας Ευρώπης, καθώς η μόδα, σε συνδυασμό με την ποιότητα του χώρου που κατασκεύασε το δημόσιο, έφερε "επενδυτές" που αγόρασαν φθηνά και ανέβασαν τις τιμές πώλησης στα ύψη, χωρίς στο ενδιάμεσο να έχουν συνεισφέρει απολύτως τίποτα. 
Αυτή τη στιγμή, μέσα στα όρια της πόλης, αναδιαμορφώνονται περιοχές κατοικίας μακριά από το κέντρο με κάποιες νέες κοινωνικές υποδομές, κυρίως επαναχρήσεις παροπλισμένων βιομηχανικών συγκροτημάτων, ώστε να αποκτήσουν "νόημα" σαν αυτό που χάθηκε από την παλιά πόλη. 
 Επίσης, γίνεται σοβαρή προσπάθεια να αποστιγματιστεί η κοινωνική κατοικία μέσα από πάρα πολύ ποιοτικά δείγματα, χτισμένα μέσα στον αστικό ιστό. Ο Δήμος, πρόσφατα, επέβαλε στις εταιρίες οικιστικών αναπτύξεων να διαθέτουν το 30% των νέων τετραγωνικών που χτίζουν, ως κατοικίες με προσταυευόμενο ενοίκιο, όμως και πάλι τα πράγματα μέσα στην πόλη μοιάζουν να είναι κομμένα και ραμμένα για τους τουρίστες του Σαββατοκύριακου και τα κερδοσκοπικά κεφάλαια που παίρνουν υπεραξίες μέσα από τις δημόσιες επενδύσεις.


 Το πιο ενδιαφέρον πράγμα που συμβαίνει αυτή τη στιγμή είναι το πού εντοπίζεται και πώς διαμορφώνεται ο χώρος που υποδέχεται τους κατοίκους της ασταμάτητης "εξόδου" από τη Βαρκελώνη: οι Costas. Βόρεια και Νότια της πόλης, κατά μήκος της παραλίας, απλώνεται μία συνεχόμενη, χυμένη προαστιακή κατάσταση με (πρώην) παραθεριστικές πολυκατοικίες που θυμίζουν Κορινθιακό Κόλπο. 
Συνδέονται γραμμικά μεταξύ τους και με τη Βαρκελώνη μέσω προαστιακού σιδηροδρόμου που τρέχει διαρκώς: 
Αυτό που είχαν εντοπίσει τη δεκαετία του '90 οι MVRDV με το "Costa Ibérica", ενώ η Βαρκελώνη χτιζόταν ακόμα με οδηγό τους ρομαντισμούς του Aldo Rossi. Οι Costas είναι η πιο ελκυστική περιοχή κατοικίας για τους εργαζόμενους της πόλης που δουλεύουν με ισπανικούς μισθούς, ακόμα και αν πρέπει να βγάζουν τριμηνιαία (επιδοτούμενη) κάρτα προαστιακού της τάξης των 250€ με καθημερινό commute 1-1,5 ώρα ανά διαδρομή. 
Το ΙΧ είναι εξαιρετικά ακριβή επιλογή, με δύο ή τρία διόδια των 4,5-7,5€ το καθένα ανά διαδρομή 35-40 λεπτών χωρίς κίνηση και βενζίνη αυτή τη στιγμή στα €1,85-1,90/λίτρο. Οι Costas υποδέχονται κυρίως τους νέους μεσαίων εισοδημάτων σε συνδυασμό με εγχώριους και ξένους συνταξιούχους και αυτό δημιουργεί μία πολύ ιδιόμορφη κατάσταση που ακόμα δεν έχει "κάτσει". 
Οι τοπικοί δήμοι πάντως, εδώ, σχεδιάζουν αντίστοιχες υποδομές με ορίζοντα το 2030-35, περιλαμβάνοντας αθλητικά κέντρα, σχολεία, παραλιακούς περιπάτους και οίκους ευγηρίας. 
Το διά ταύτα είναι ότι σύντομα οι γραμμές του Λαυρίου, της Κινέττας και της Χαλκίδας θα δώσουν λύση ("κάποια" λύση) στο στεγαστικό πρόβλημα που αυτή τη στιγμή έχει αρχίσει να εντοπίζεται στη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας, ενώ εδώ είναι ήδη σε πολύ προχωρημένη κατάσταση. 
Το βλέπω να έρχεται. Αυτό που ίσως σώζει την Αθήνα είναι ότι οι περιοχές κατοικίας που χτίστηκαν τις δεκαετίες του 50 και του 60 δεν διαθέτουν καμία απολύτως γραφικότητα, δηλαδή είναι άσχημες (έστω, in the eye of the beholder). Για να επιβιώσουν ως πόλη με κάποιο νόημα, είναι επείγον οι παλιές πολυκατοικίες να γίνουν πιο ενεργειακά αποδοτικές και να χτιστούν κάποιες κοινωνικές υποδομές που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν. Το "κέντρο" στην Αθήνα, ακόμα, δεν είναι εντελώς χαμένη υπόθεση. 

*O Σταύρος Μαρτίνος είναι αρχιτέκτων. 

Παρασκευή 12 Αυγούστου 2022

ΕΠΔΑ: Κυβερνητικό φύλλο συκής η ΠΝΠ (ΦΕΚ 152Α/2022) για τη συνέχιση του «Μεγάλου Αδελφού» της ΕΥΠ

ΕΠΔΑ: Κυβερνητικό φύλλο συκής η ΠΝΠ (ΦΕΚ 152Α/2022) για τη συνέχιση του «Μεγάλου Αδελφού» της ΕΥΠ

Εικονογράφηση: Spoovio | Πηγή: R•U (reportersunited.gr)

Σχόλιο της Εναλλακτικής Παρέμβασης – Δικηγορικής Ανατροπής
για την εκδοθείσα ΠΝΠ (ΦΕΚ 152Α/2022)

11/8/2022

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που προανήγγειλε ο Πρωθυπουργός και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ της 9/8/22 δεν πλήττει ούτε στο ελάχιστο το σύστημα των αυθαίρετων παρακολουθήσεων που έχει γιγαντωθεί εδώ και χρόνια με την επίκληση “λόγων εθνικής ασφάλειας” και που η κυβέρνηση Μητσοτάκη μετέτρεψε σε οργανωμένο κύκλωμα παρακολούθησης των πολιτικών της αντιπάλων.

Σύμφωνα με την ΠΝΠ (ΦΕΚ 152Α/09-08-2022), η εισαγγελική διάταξη άρσης απορρήτου τηλεφωνικών επικοινωνιών με αίτημα της ΕΥΠ εκδίδεται (ως ίσχυε) από τον αποσπασμένο στην ΕΥΠ – ύστερα από απόφαση του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου – εισαγγελικό λειτουργό, αλλά περαιτέρω θα υποβάλλεται πλέον για έγκριση στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών.

[Στο τέλος της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3649/2008 (Α’ 39) προστίθενται δύο εδάφια και η περ. (β) διαμορφώνεται ως εξής: «β. Ενεργεί, ύστερα από διάταξη του εισαγγελικού λειτουργού της παραγράφου 3 του παρόντος και τηρουμένων των διατάξεων του ν. 3115/2003, άρση απορρήτου επιστολών και τηλεφωνικής ή άλλης επικοινωνίας, καθώς και καταγραφή δραστηριότητας προσώπων με ειδικά τεχνικά μέσα και ιδίως με συσκευή ήχου και εικόνας εκτός κατοικίας. Η διάταξη αυτή υποβάλλεται προς έγκριση μέσα σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών. Η ισχύς της διάταξης αρχίζει από την έγκριση του Εισαγγελέα Εφετών.».]

Έτσι, επανέρχεται μια πρόβλεψη που ίσχυε μέχρι το 2018, οπότε και τα δύο τελευταία εδάφια της περίπτωσης β’ του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. 3649/2008 καταργήθηκαν από την τότε κυβέρνηση με το άρθρο 25 παρ. 3 του ν. 4531/2018, ΦΕΚ Α 62/5.4.2018.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι με αυτό το “διπλό φίλτρο” (εισαγγελική διάταξη αρμόδιου εισαγγελέα για την ΕΥΠ + έγκριση εισαγγελέα Εφετών) θα μπει φρένο στο ράλλυ των παρακολουθήσεων και θα θωρακιστούν τα δικαιώματα των πολιτών. Πρόκειται για ενσυνείδητο ψεύδος.

Η αλήθεια είναι ότι η έγκριση του Εισαγγελέα Εφετών θα είναι παντελώς τυπική.

Και αυτό γιατί:

α) στην εισαγγελική διάταξη, διά της οποίας επιβάλλεται η άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, δεν προβλέπεται εκ του νόμου υποχρέωση σχετικής αιτιολογίας (άρθρο 5 παρ. 1 του ν. 2225/1994, ενώ a contrario στις εισαγγελικές διατάξεις για διακρίβωση εγκλημάτων αναφέρεται ρητα η αιτιολογία επιβολής της άρσης, βλ. άρθρο 5 παρ. 2 περ. (β)].

β) στην εισαγγελική διάταξη, διά της οποίας επιβάλλεται η άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, δεν προβλέπεται εκ του νόμου υποχρέωση αναγραφής του ονόματος του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνεται το μέτρο της άρσης (άρθρο 5 παρ. 1 του ν. 2225/1994, ενώ a contrario στις διατάξεις για διακρίβωση εγκλημάτων αναφέρεται ρητα “το όνομα του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνεται το μέτρο της άρσης και [τ]η διεύθυνση διαμονής τους”, βλ. άρθρο 5 παρ. 2 περ. (α)].

Έτσι, στην πράξη, ο Εισαγγελέας Εφετών θα καλείται να εγκρίνει μια διάταξη που δεν θα έχει ούτε ονοματεπώνυμο του θιγόμενου (παρά μόνο έναν αριθμό κινητού) ούτε αιτιολογία της άρσης ούτε οποιαδήποτε περιγραφή της υπόθεσης.

Όπως γνωρίζουμε από αντίστοιχες περιπτώσεις, οι εισαγγελικές διατάξεις είναι προδιατυπωμένες με copy paste και επαναλαμβάνουν τη φράση: “για λόγους εθνικής ασφάλειας των οποίων η μορφή δεν είναι αναγκαίο να εκτεθεί περαιτέρω στην παρούσα διάταξη”.

Η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών με την επίκληση λόγων εθνικής ασφάλειας με εισαγγελική διάταξη, χωρίς ονομαστική αναφορά και χωρίς αιτιολογία, ισχύει από το 1994! Από το 2008 υπάρχει το “διπλό φίλτρο”, καθώς από τότε προβλέπεται εισαγγελέας εποπτεύων της ΕΥΠ και έγκριση των διατάξεών του από τον Εισαγγελέα Εφετών. Δεν έχει παρά να δει κανείς την αποτελεσματικότητα του “διπλού φίλτρου” τη δεκαετία 2008-2018:Πηγή: ΑΔΑΕ. Οι εισαγγελικές διατάξεις αφορούν αθροιστικά νέες, παρατάσεις παλαιών και παύσεις (σε ποσοστό περίπου 5%). Κάθε διάταξη μπορεί να αφορά περισσότερους τηλ. αριθμούς

Παρομοίως προσχηματική είναι η πρόβλεψη της ΠΝΠ για διατύπωση γνώμης από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής για τον επιλεγόμενο διοικητή της ΕΥΠ, καθώς η γνώμη είναι προφανώς μη δεσμευτική, ενώ η αρμοδιότητα της Υπηρεσίας εξακολουθεί να υπάγεται στον Πρωθυπουργό με απόφαση της παρούσας κυβέρνησης από την επομένη της εκλογής της.

Κατόπιν τούτων, η ΠΝΠ με την οποία η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι θα αντιμετωπιστεί η αυθαιρεσία των παρακολουθήσεων είναι ένα φύλλο συκής για την διαιώνισή τους και ο Πρωθυπουργός είναι για μια ακόμα μια φορά βαρύτατα εκτεθειμένος.

Πρόσφατες παρεμβάσεις της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

 


Περί δυσλειτουργίας Αυτοτελούς Τμήματος Πολεοδομίας Δήμου Ι.Π. Μεσολλογίου. pdf

Απάντηση του Υπ.Εσ. σχετικά με το προβάδισμα κατηγοριών. pdf

Δυνατότητα εξέλιξης του Κλάδου των Διπλωματούχων Μηχανικών στις Διευθύνσεις Δασών .pdf

Γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων για το σχέδιο ΠΔ της Τηλεργασίας στο Δημόσιο .pdf Αρχή Προστασίας Δεδομένων : Γνωμοδότηση 1/2022 .pdf

ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ : Στο ίδιο έργο θεατές ή αλλιώς φταίει η ''κακιά η ώρα'' .pdf

Διορισμός Προέδρου, μελών και γραμματέα στην Διοικητική Επιτροπή Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του e – ΕΦΚΑ με έδρα την Αθήνα. pdf Υπ. Εργασίας ΦΕΚ 629/21-7-2022 Υ.Ο.Δ.Δ. .pdf

Εξαιρέσεις και προβλήματα από το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας .pdf

Αναγνώριση «προϋπηρεσίας εκτός δημοσίου» σε υπαλλήλους που έχουν μεταταγεί σε ανώτερη κατηγορία – Γνωμοδότηση 66/2021 του ΝΣΚ. .pdf

Εναρμόνιση του Οργανισμού του Δήμου Προποντίδος με τις αποφάσεις του ΣτΕ για το προβάδισμα των κατηγοριών στην επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων .pdf

Πέμπτη 11 Αυγούστου 2022

Στα όρια... αντιπαροχής οι αντικειμενικές του Ελληνικού

Η περιοχή πέριξ της λεωφόρου Ποσειδώνος επιμερίζεται σε 13 ζώνες, με τιμές που κυμαίνονται στα 4.000 ευρώ το τετραγωνικό, ενώ σε ορισμένα σημεία η αξία φτάνει τα 6.000 ή και 8.000 ευρώ 

Στα όρια... αντιπαροχής οι αντικειμενικές του Ελληνικού

Οι αξίες θεωρούνται εξαιρετικά χαμηλές από παράγοντες της κτηματαγοράς για το συγκεκριμένο κομμάτι της αθηναϊκής Ριβιέρας ● Από την αξιοποίηση και μόνο του 30% των 6.200.000 τετραγωνικών μέτρων, η αντικειμενική αξία ξεπερνά τα 6 δισ. ευρώ με βάση την κατώτερη αντικειμενική τιμή (πάνω από 20 δισ. για όλο το οικόπεδο), δηλαδή πολλαπλάσια από τα 900 εκατ. που θα δώσει η Lamda σε βάθος πολλών ετών ● Η εταιρεία που είχε προσληφθεί από το ΤΑΙΠΕΔ το 2014 για να (υπο)εκτιμήσει το Ελληνικό είχε ορίσει ως ενδεικτικές τιμές για μεν τον Πύργο Μαρίνας 8.000-9.000 ευρώ/τ.μ. κατά μέσο όρο, που σημαίνει ότι ο 45ος (τελευταίος) όροφος εκτιμάτο πάνω από 17.000 ευρώ/τ.μ., για δε τις παραθαλάσσιες βίλες όριζε τιμές 10.000-12.000 ευρώ/τ.μ.


Αντικειμενικές-«δώρο» για τη Lamda Development αποτελούν οι τιμές του υπουργείου Οικονομικών στην ευρύτερη περιοχή του Ελληνικού, καθώς κυμαίνονται από 3.250 ευρώ έως 8.000 ευρώ το τετραγωνικό, που θεωρούνται εξαιρετικά χαμηλές από παράγοντες της κτηματαγοράς για το συγκεκριμένο κομμάτι της αθηναϊκής Ριβιέρας.

Ενδεικτικό της «ψαλίδας» με τις εμπορικές αξίες είναι το γεγονός ότι με βάση το πρότζεκτ αστικής ανάπλασης από την ιδιοκτήτρια εταιρεία το κόστος αγοράς για τις κατοικίες, τα διαμερίσματα και τις βίλες υπολογίζεται ότι ξεκινά από τα 7.500 ευρώ το τετραγωνικό και φτάνει τα 25.000 ευρώ για τα ρετιρέ στον Πύργο Κατοικιών (Marina Tower).

ADVERTISING


Αλλά ακόμη πιο ενδεικτικό για την απόκλιση από μια ρεαλιστική γκάμα αντικειμενικών τιμών είναι το γεγονός ότι ακόμη και η American Appraisal Hellas, η εταιρεία που είχε προσληφθεί από το ΤΑΙΠΕΔ για να (υπο)εκτιμήσει το Ελληνικό, είχε ορίσει ως ενδεικτικές τιμές για μεν τον Πύργο Μαρίνας 8.000-9.000 ευρώ/τ.μ. κατά μέσο όρο, που σημαίνει ότι ο 45ος (τελευταίος) όροφος εκτιμάτο πάνω από 17.000 ευρώ/τ.μ., για δε τις παραθαλάσσιες βίλες όριζε τιμές 10.000-12.000 ευρώ/τ.μ. Και αυτά το 2014, οπότε είχε προσληφθεί!

Ξεκαθαρίζεται ότι δεν υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις από τη Lamda σχετικά με τις τιμές πώλησης στο παράκτιο μέτωπο και το επάνω μέρος που «βλέπει» στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, με αποτέλεσμα όλες οι πληροφορίες να εξάγονται από τα προσύμφωνα αγοραπωλησιών για τις βίλες και τα διαμερίσματα στο Marina Tower με βάση τα στοιχεία εσόδων της εισηγμένης. Υπενθυμίζεται ότι μόνο από τα οικόπεδα με τις βίλες εξασφαλίζονται 190 εκατ. ευρώ, ενώ από τον πρώτο ουρανοξύστη στην έκταση του πρώην κρατικού αερολιμένα αναμένονται έσοδα 600 εκατ. ευρώ, καθώς έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το 75% των διαμερισμάτων.

Ακόμη και με αυτές τις αντικειμενικές τιμές, το οικόπεδο των 6.200 στρεμμάτων στο Ελληνικό, που έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη, αποκτά τεράστια αξία, καθώς φτάνει τα 20,1 δισ. ευρώ, αν η έκταση υπολογιστεί με την κατώτατη τιμή ζώνης των 3.250 ευρώ. Βέβαια δεν μπορούν να ανεγερθούν ακίνητα σε όλη την έκταση, καθώς υπάρχουν σημεία που είναι απαγορευτικά, αλλά αυτό δεν μειώνει την αξία του οικοπέδου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από την αξιοποίηση και μόνο του 30% των 6.200.000 τετραγωνικών μέτρων, ήτοι 1.860.000 τετραγωνικά μέτρα, η αντικειμενική αξία παραμένει πολύ υψηλή, αφού ανέρχεται στα 6 δισ. ευρώ με βάση την κατώτερη αντικειμενική τιμή. Αντιλαμβάνεται κανείς πόσο δίκιο είχαν οι πραγματογνώμονες του ΣΔΟΕ το 2015, όταν υποστήριζαν ότι το ελάχιστο τίμημα που όφειλε να διεκδικήσει το Δημόσιο από τη Lamba ήταν 2,5 έως 4,5 φορές πάνω από τα 900 εκατ. που θα δώσει η εταιρεία σε βάθος πολλών ετών (βλέπε «Εφ.Συν.» 14/2/2022, «Πόσα χάνει το Δημόσιο στο Ελληνικό»), αφού τα 6.200 στρέμματα του Ελληνικού με αυτή την «ταρίφα» πάνε πάνω από 7 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο Ελληνικό ορίζονται πρώτη φορά αντικειμενικές τιμές. Το έργο είχαν αναλάβει εκτιμητές που είχαν οριστεί από το υπουργείο Οικονομικών και παρέδωσαν πριν από λίγες ημέρες τις προτάσεις τους, με αποτέλεσμα η σχετική απόφαση του Χρήστου Σταϊκούρα δημοσιεύθηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με αυτό τον τρόπο θα υπολογιστεί και ο φόρος μεταβίβασης για τα ακίνητα που θα διαθέσει η Lamda Development στους ενδιαφερόμενους, αλλά και ο ΕΝΦΙΑ που εκκρεμεί και επιβαρύνει την ιδιοκτήτρια εταιρεία και μελλοντικά όσους αγοράσουν ακίνητα στην περιοχή. Ειδικότερα, η περιοχή πέριξ της λεωφόρου Ποσειδώνος επιμερίζεται σε 13 ζώνες με τιμές που να κυμαίνονται στα 4.000 ευρώ το τετραγωνικό και σε ορισμένα σημεία η αξία φτάνει τα 6.000 και τα 8.000 ευρώ.

Επιμένει για το καρτέλ στις κατασκευές η Eπιτροπή Ανταγωνισμού


Επιμένει για το καρτέλ στις κατασκευές η Eπιτροπή Ανταγωνισμού
efsyn.gr

Η ανεξάρτητη αρχή συμπεραίνει εκ νέου ότι «στο συγκεκριμένο κλάδο δεν υπάρχουν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού», προτείνοντας νέα μέτρα.


Με νέα παρέμβασή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού επαναφέρει το θέμα του καρτέλ στις κατασκευές, ειδικά στον χώρο των μεγάλων δημοσίων έργων, δημοσιοποιώντας τις δεύτερες Απόψεις της και εκκινώντας δεύτερη διαβούλευση, η οποία θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο.

Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά τη δημοσίευση της πρώτης έρευνας, στην οποία διαπιστώθηκε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος λειτουργεί σε συνθήκες ολιγοπωλίου, πρόσφορες σε στρεβλώσεις, επανέρχεται με επικαιροποιημένη έρευνα. Η ανεξάρτητη αρχή επιμένει στο αρχικό της συμπέρασμα, ότι «στο συγκεκριμένο κλάδο δεν υπάρχουν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού», προτείνοντας νέα μέτρα.

Στις πρώτες Απόψεις της Ε.Α. εκτός από την σημαντική συγκέντρωση του κλάδου των κατασκευών, και την αύξηση των φραγμών εισόδου σε επί μέρους αγορές, δώθηκε έμφαση στο θέμα της «κοινής οριζόντιας συμμετοχής συγκεκριμένου επενδυτικού κεφαλαίου στις δύο μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας». Πρόκειται για την ολλανδική εταιρεία Reggenbourgh, η οποία ελέγχει με πλειοψηφικό πακέτο μετοχών την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ενώ ως και το Μάρτιο του 2021 συμμετείχε και στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το διάστημα που μεσολάβησε η Reggenbourgh αποεπένδυσε μερικώς από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ωστόσο η Ε.Α. επιμένει ότι οι κίνδυνοι στρέβλωσης του ανταγωνισμού παραμένουν και εξετάζει πιο αυστηρά μέτρα σε περιπτώσεις κοινής ιδιοκτησίας επί ανταγωνιστικών επιχειρήσεων.

Κανονιστική παρέμβαση της ΕΑ στον κλάδο των κατασκευών

Δεύτερες Απόψεις της ΕΑ – εκκίνηση δεύτερης δημόσιας διαβούλευσης

Είναι συνταγματική η κατάργηση της εξαίρεσης από την υποχρεωτική ασφάλιση των ανεξάρτητα απασχολούμενων ασφαλισμένων στο ΕΤΑΑ και παράλληλα στον ΟΑΕΕ;

Είναι συνταγματική η κατάργηση της εξαίρεσης από την υποχρεωτική ασφάλιση των ανεξάρτητα απασχολούμενων ασφαλισμένων στο ΕΤΑΑ και παράλληλα στον ΟΑΕΕ; (ΣτΕ)
Προδικαστικό ερώτημα μετά την έκδοση της υπ' αριθμ. 509/2021 απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Χανίων



Ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας υποβλήθηκε προδικαστικό ερώτημα, κατόπιν έκδοσης της υπ' αριθμ. 509/2021 απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Χανίων, αναφορικά με το ζήτημα της υποχρεωτικής ασφάλισης σε δύο φορείς των ανεξάρτητα απασχολούμενων ασφαλισμένων στο ΕΤΑΑ (πρώην Ταμείο Νομικών, ΤΣΑΥ και ΤΣΜΕΔΕ), οι οποίοι παράλληλα απασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες, υπαγόμενοι στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ.

Συγκεκριμένα, το προδικαστικό ερώτημα που τέθηκε έχει ως εξής:
«Αν η ρύθμιση του άρθρου 18 παρ. 3 του ν. 3863/2010, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 60 του ν. 3996/2011, η οποία [ρύθμιση] κατάργησε την εξαίρεση από την υποχρεωτική ασφάλιση σε δύο φορείς των ανεξάρτητα απασχολούμενων ασφαλισμένων μέχρι 31.1.1992 στο ΕΤΑΑ (πρώην Ταμείο Νομικών, ΤΣΑΥ και ΤΣΜΕΔΕ), οι οποίοι παράλληλα απασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες, υπαγόμενοι ως εκ τούτου στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ (πρώην ΤΑΕ, ΤΕΒΕ, ΤΣΑ, ΤΑΝΠΥ και Ταμείου Προνοίας Ξενοδόχων), παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας, υπό την έννοια ότι μεταχειρίζεται με όμοιο τρόπο δύο ανόμοιες [τελούσες υπό διαφορετικές συνθήκες] κατηγορίες ασφαλισμένων, δηλαδή: α) αφενός μεν, τους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ οι οποίοι απασχολούνται σε μη συναφείς δραστηριότητες υπαγόμενες στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ, και β) αφετέρου τους λοιπούς μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους οι οποίοι απασχολούνται σε παράλληλες δραστηριότητες υπαγόμενες στην κύρια ασφάλιση πλειόνων ασφαλιστικών οργανισμών.

Είναι δε ανόμοιες οι παραπάνω δύο κατηγορίες ασφαλισμένων, διότι τα μέλη της πρώτης κατηγορίας (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, ιατροί και μηχανικοί), λόγω της φύσης του επαγγέλματός τους, μόνο ευκαιριακά μπορούν να απασχολούνται σε παράλληλες μη συναφείς δραστηριότητες, με αποτέλεσμα να μην έχουν προσδοκίες συμπλήρωσης των χρονικών και λοιπών προϋποθέσεων για τη χορήγηση δεύτερης κύριας σύνταξης γήρατος στο μέλλον από την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών για την παράλληλη προς το κύριο επάγγελμά τους και ευκαιριακή απασχόλησή τους, όπως δέχεται και η εισηγητική έκθεση του ν. 2335/1995. Αντιθέτως, οι υπόλοιποι μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένοι οι οποίοι έχουν αναπτύξει δύο παράλληλες επαγγελματικές δραστηριότητες, έχουν προσδοκίες συμπλήρωσης των χρονικών και λοιπών προϋποθέσεων για τη χορήγηση δεύτερης κύριας σύνταξης γήρατος στο μέλλον από την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών για τη δεύτερη δραστηριότητά τους».

Με την υποβολή του προδικαστικού αυτού ερωτήματος και έως την εκδίκασή του, αναστέλλεται η εκδίκαση των εκκρεμών υποθέσεων, στις οποίες τίθεται το ίδιο ζήτημα.

Δείτε τη σχετική ανακοίνωση του δικαστηρίου στο adjustice.gr.

Τρίτη 9 Αυγούστου 2022

Για την πλατεία που θέλουμε, στα Εξάρχεια και όχι μόνο

Μετά το πάρκο Ριζάρη και την πλατεία Κολωνακίου τα δέντρα της πλατείας Εξαρχείων είναι το νέο θύμα της κατασκευής των νέων σταθμών του Μετρό που δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στους τελευταίους εναπομείναντες ελεύθερους χώρους μια ασφυκτικής πόλης. Ολοι όμως ξέρουμε τι σημαίνει «αποκατάσταση» ύστερα από έργα μετρό: στη θέση ψηλών, θαλερών δέντρων που κάποτε προσέφεραν πολύτιμη σκιά και έπαιζαν αποφασιστικό ρόλο στο μικροκλίμα της περιοχής θα φυτευθούν αναιμικά δενδρύλλια (και καλλωπιστικά λουλούδια), πιθανότατα γιατί υπάρχουν τεχνικοί λόγοι που εμποδίζουν πια την ανάπτυξή τους. Αναδημοσιεύουμε σχετικά άρθρα:





Διαμαρτυρία κατά του σταθμού μετρό στα Εξάρχεια

Μετατρέπουν την πλατεία από χώρο συνάντησης των κατοίκων σε χώρο διέλευσης και αφανίζουν το πράσινο, υποστηρίζουν μέλη της συνέλευσης που αντιτίθεται στο έργο.

Ενα τουριστικό έκθεμα, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των τουριστών, εκτιμά η τοπική κοινωνία των Εξαρχείων πως θα καταλήξει η γειτονιά - μία εξέλιξη που δρομολογείται εδώ και χρόνια από τον Δήμο Αθηναίων, όμως πλέον βρίσκεται μία ανάσα πριν από την υλοποίηση. Με τις εργασίες για την κατασκευή του σταθμού μετρό να ξεκινούν από μέρα σε μέρα στην πλατεία Εξαρχείων, ο κόσμος της γειτονιάς συναντήθηκε χθες στον θερινό κινηματογράφο «Ριβιέρα», έπειτα από κάλεσμα της συνέλευσης «Οχι μετρό στην πλατεία Εξαρχείων», σε μια ανοιχτή συζήτηση για όσα μαστίζουν τη γειτονιά: από τη μετατροπή της πλατείας σε εργοτάξιο και τον εξευγενισμό, μέχρι τον αφανισμό του πρασίνου.

«Η πλατεία μας μετατρέπεται από δημόσιος χώρος συνάντησης σε χώρο διέλευσης», τόνισε η Χρυσούλα Παπαϊωάννου, μέλος της συνέλευσης, εξηγώντας πως τα σχέδια τουριστικοποίησης προκαλούν ριζική αλλαγή της φυσιογνωμίας της γειτονιάς, εξοστρακίζοντας τους ανθρώπους της: «Μια γειτονιά γνωστή για τους ανθρώπους της και τα κινήματα που πρωταγωνιστούν στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, μια γειτονιά του κέντρου που κατάφερε να διατηρήσει τον χαρακτήρα της».

«Το νέο μετρό γίνεται χωρίς κανέναν πολεοδομικό σχεδιασμό και διαβούλευση», σχολίασε ο Κώστας Βουρεκάς, αρχιτέκτονας-πολεοδόμος. «Είναι ο ορισμός της παρέμβασης που δεν γίνεται για να βελτιώσει την κατάσταση αυτών που μένουν εδώ, αλλά εκείνων που θα έρθουν στη συνέχεια», συνέχισε, με τον ομότιμο καθηγητή Αρχιτεκτονικής Τάση Παπαϊωάννου να συμπληρώνει πως κάθε αρχιτεκτονικός σχεδιασμός οφείλει να είναι συμμετοχικός.

«Ομως, στην προκειμένη περίπτωση, οι σχεδιαστές το μόνο που δεν ενδιαφέρονται να κάνουν είναι να συμβουλευτούν τους αποδέκτες αυτού του σχεδίου». «Η πλατεία, από χώρος ανάπαυσης και διακίνησης ιδεών θα γίνει χώρος διέλευσης επιβατών. Πάνω από τους σταθμούς δεν θα μπορεί να υπάρχουν δέντρα, πόσο μάλλον δέντρα ετών που θα ξεριζωθούν για να μπουν, στην καλύτερη περίπτωση, θάμνοι και γκαζόν», συμπέρανε ο κ. Παπαϊωάννου.

Σε μία συνολική εκτίμηση αυτό μεταφράζεται σε περισσότερα από 800 δέντρα και περίπου 39.000 τ.μ. ελεύθερων χώρων πρασίνου που θα χαθούν λόγω του μετρό. Ολα αυτά ενώ η Αθήνα είναι η τέταρτη από το τέλος πόλη παγκοσμίως σε αναλογία πρασίνου (0,96 τ.μ./κάτοικο), όταν, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η ελάχιστη αναλογία στις πόλεις δεν θα έπρεπε να είναι κάτω από 9 τ.μ./κάτοικο.

Δευτέρα 8 Αυγούστου 2022

Η υπόθεση των παρακολουθήσεων σε τέσσερα λεπτά

Η υπόθεση των παρακολουθήσεων σε τέσσερα λεπτά

Επειδή οι εξελίξεις είναι καταιγιστικές, χωρέσαμε σε λιγότερες από 1.000 λέξεις όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα για την υπόθεση των (νόμιμων και παράνομων) παρακολουθήσεων.
Χρόνος ανάγνωσης:
4'
Σάββατο 06 Αυγούστου 2022
Κείμενο

Οκτώ μήνες προτού το θέμα των παρακολουθήσεων και των υποκλοπών μονοπωλήσει την επικαιρότητα, τα πρωτοσέλιδα και τα δελτία ειδήσεων λόγω δύο ηχηρών παραιτήσεων, το inside story ξεκίνησε να φέρνει στο φως της δημοσιότητας πολλαπλές πτυχές της υπόθεσης, την οποία ξένα ΜΜΕ όπως το Politico χαρακτηρίζουν πλέον «σκάνδαλοPM Mitsotakis feels the heat as two top Greek officials quit in spy scandal | Politico».

Όλα ξεκίνησαν στα μέσα Δεκεμβρίου του 2021, όταν δύο ξεχωριστές έρευνες, η μίαPegasus vs. Predator: Dissident’s Doubly-Infected iPhone Reveals Cytrox Mercenary Spyware | Citizen Lab από το το εργαστήριο του Πανεπιστημίου του Τορόντο Citizen Lab, που ασχολείται με τις ψηφιακές απειλές κατά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η άλληThreat Report on the Surveillance-for-Hire Industry | Facebook από τη META (facebook), έκαναν λόγο για ένα «νέο» λογισμικό κατασκοπίας ονόματι Predator με πελάτες και στόχους (και) στην Ελλάδα.

Η είδηση πέρασε σχεδόν απαρατήρητη από τα ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρότι είχε ειδικό εγχώριο ενδιαφέρον, με τις δύο εκθέσεις να θεωρούν πιθανό το spyware να έχει αγοραστεί από την κυβέρνηση και να χρησιμοποιείται κατά δημοσιογράφων και πολιτικών. Το inside story άρχισε να ξετυλίγει το νήμαTo νέο λογισμικό κατασκοπίας Predator και οι δουλειές στην Ελλάδα του Predator από τον Ιανουάριο του 2022 και συνεχίζει έως σήμερα με αμείωτη ένταση.

Κυριακή 7 Αυγούστου 2022

Εις μνήμην του σπιτιού του Αρη Κωνσταντινίδη στην Ανάβυσσο

Σπίτι Α.Κ. στην Ανάβυσσο. Λαδοπαστέλ σε χαρτί, Τ. Παπαϊωάννου 
Εις μνήμην του σπιτιού του Αρη Κωνσταντινίδη στην Ανάβυσσο
Τάσης Παπαϊωάννου*

Η θλίψη διαδεχόταν την οργή για την κατάντια και τον ευτελισμό της αρχιτεκτονικής στον τόπο μας· κανένας σεβασμός πια, καμιά ντροπή, καμιά μέριμνα να κρατηθεί ζωντανή και ακέραιη η μοντέρνα αρχιτεκτονική παράδοση, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα από τα κορυφαία έργα του Αρη Κωνσταντινίδη. Για ένα σπίτι-μάθημα όχι μόνο αρχιτεκτονικής, αλλά ήθους και μέτρου.

Τελευταία ενημερώθηκα από συναδέλφους για μια παλαιότερη δημοσίευση στην εφημερίδα LIFO (18.11.2019) σχετικά με το… «πώς διαμορφώθηκε σήμερα το θρυλικό σπίτι στην Ανάβυσσο του Αρη Κωνσταντινίδη».

Εβλεπα έκπληκτος τις φωτογραφίες, διάβαζα το συνοδευτικό κείμενο και δεν πίστευα στα μάτια μου! Είναι δυνατόν να ’χουμε φτάσει σε τέτοιο χαμηλό σημείο, σε τέτοιο ξεπεσμό; Η θλίψη διαδεχόταν την οργή για την κατάντια και τον ευτελισμό της αρχιτεκτονικής στον τόπο μας»· κανένας σεβασμός πια, καμιά ντροπή, καμιά μέριμνα να κρατηθεί ζωντανή και ακέραιη η μοντέρνα αρχιτεκτονική παράδοση, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα από τα κορυφαία έργα του Αρη Κωνσταντινίδη. Για ένα σπίτι-μάθημα όχι μόνο αρχιτεκτονικής, αλλά ήθους και μέτρου.

Πρέπει όλα να τα αλλοιώνουμε σ’ αυτή τη χώρα, να διαστρέφουμε τον χαρακτήρα τους, αυτό που συμβόλιζαν, αυτό που σηματοδοτούσαν. Επρεπε και σ’ αυτό το μικρό απέριττο σπίτι διακοπών πάνω στην ακρογιαλιά της Αναβύσσου να του αλλάξουμε τα φώτα; Να το φέρουμε στα δικά μας γούστα, τα δικά μας σημερινά πολιτισμικά και ιδεολογικά πρότυπα του life style, που σαρώνουν σαν λαίλαπα κάθε τι στο πέρασμά τους.

Νερό, Δημοκρατία και Κράτος Δικαίου - Τι απομένει μετά την απαξίωση του ΣτΕ;

Φοβερή αποκάλυψη για το νερό! To έδωσαν στο Υπερταμείο – Αγνόησαν απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας



Νερό, Δημοκρατία και Κράτος Δικαίου
Τι απομένει μετά την απαξίωση του ΣτΕ;

Της Μαρίας Καραμανώφ, τ. Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας
Προέδρου του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης

Στο διάσημο βιβλίο του, «Μεταδημοκρατία», (2003) ο Βρετανός καθηγητής του Πανεπιστημίου Warwick και επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Max Planck στη Γερμανία, Colin Crouch, διαπιστώνει ότι σε μεγάλο μέρος του δυτικού κόσμου η δημοκρατία τείνει να καταντήσει σκιά του εαυτού της. Οι θεσμοί παραμένουν στη θέση τους αλλά η λειτουργία τους υποσκάπτεται και μετατρέπεται σταδιακά σε τελετουργικό άνευ περιεχομένου, καθώς η συμμετοχή των πολιτών εξουδετερώνεται και η πραγματική δύναμη περνά όλο και περισσότερο στα χέρια των ισχυρών οικονομικών ελίτ και σε μια απομονωμένη από τη βάση της πολιτική τάξη. Στο βιβλίο αυτό ο Crouch εύχεται και ελπίζει οι προβλέψεις του να διαψευστούν. Η δημοκρατία να αντιμετωπίσει την κρίση της και με τη βοήθεια των κοινωνικών κινημάτων και της κοινωνίας των πολιτών να βγει ενδυναμωμένη από το αδιέξοδο. Στο δεύτερο βιβλίο του, «Μεταδημοκρατία μετά τις κρίσεις», (2022) αναλύει με ενάργεια και διεπιστημονική ματιά τα τεκταινόμενα τα τελευταία 20 χρόνια και ομολογεί ότι δυστυχώς η πραγματικότητα επιβεβαιώνει τους φόβους του. Σε όλο σχεδόν τον πλανήτη, μη εξαιρουμένης και της χώρας μας.

Στη χώρα μας οι πανηγυρισμοί για την 48η επέτειο της αποκατάστασης της Δημοκρατίας στον τόπο που τη γέννησε σφραγίστηκαν την ίδια κιόλας βδομάδα με την πιο τρανταχτή επικύρωση των θλιβερών διαπιστώσεων του Colin Crouch. Αναφέρομαι στην ψήφιση του νόμου 4964/2022, ο οποίος επαναφέρει τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στην ΕΕΣΥΠ, το κοινώς λεγόμενο Υπερταμείο, παρά την κατηγορηματικά αντίθετη ακυρωτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Υπενθυμίζεται ότι η μείζων Ολομέλεια του ΣτΕ σχεδόν ομόφωνα (με ψήφους 25 έναντι 2) ακύρωσε ως αντίθετη προς το Σύνταγμα τη μεταβίβαση προς το Υπερταμείο του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών των ΕΥΔΑΠ / ΕΥΑΘ ιδιοκτησίας Ελληνικού Δημοσίου, με το σκεπτικό ότι το Σύνταγμα απαιτεί όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ τελούν όχι απλώς υπό την εποπτεία, αλλά υπό τον ουσιαστικό έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου, γεγονός που προϋποθέτει την κατοχή από το Δημόσιο της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου των δύο αυτών κοινωφελών εταιριών. Κατά συνέπεια, συνιστά παράβαση του Συντάγματος η μεταβίβαση του ανωτέρω μετοχικού κεφαλαίου στην ΕΕΣΥΠ , διότι η ανώνυμη αυτή εταιρία, σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο, αποτελεί αμιγώς κερδοσκοπικό ιδιωτικό φορέα επιφορτισμένο με την οικονομική εκμετάλλευση της περιουσίας του Δημοσίου για την εξυπηρέτηση ιδίως των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας. Με τα δεδομένα αυτά, οι σκοποί της ΕΕΣΥΠ, είναι, σύμφωνα με το Δικαστήριο, εγγενώς ασύμβατοι προς τον κοινωφελή προορισμό της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ και την παροχή της υδροδότησης ως δημόσιας υπηρεσίας.